Jump to content

Kikkert til villsvin,rådy og elg?


Jonas.L

Recommended Posts

Hadde aldri trodd jeg lage en tråd (til) om dette tema, men problemstillingen er følgende:

Trenger nytt siktet til 9,3 pipa (M03) som helst skal dekke rådyr som kan stå på litt avstand, drivjakt rådyr samt elg og villsvinjakt i form av drev og postering .

Til bøjakt har jeg en Z6i 5x30x50 som er skutt inn med 6,5 pipa og a-max, samt bruker dette oppsettet til toppjakt også,

men jeg sliter med et siktet til de andre tingene fordi jeg er klar over kompromissene, men føler ikke at jeg finner optimal løsning.

Det kommer sikkert svar om at jeg bør ha 3 sikter, men hodet mitt sier at jeg burde ha 1,7x10x42 (grunnet mørke egenskapene samt lav forstørrelse)

eller 1x6x24 og leve med at det ikke fungerer så godt i skumring, men supert på drivjakt generelt.

Har noen erfaring med om 1x6x24 i det hele tatt fungere mørket? postering om morgenen eller i tårn på villsvin om natta?

Alternativt et 2,5x12x50 siktet som er tungt og kanskje dårlig egnet som drivjakt siktet.?

Vurderer foresten kun swaro som fabrikkant.

 

Ber om gode råd, da jeg ikke ønsker å kjøpe flere montasjer eller flere sikter til disse bruksområdene.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Det blir alltid kompromissløsning når du har slike krav.

"Litt avstand" tolker jeg som å være innenfor vanlige avstander, ikke særlig over 150m.

Resten av jakten stiller krav til kjappe skudd på nære hold.

Jeg ville ikke gå over 1,5x som laveste forstørrelse. Den lave forstørrelsen er den viktigste her.

Med disse kriteriene ville jeg valgt en 1,5-6x42. Med lys.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skal du poste på gris om natten så må du ha et lyssterkt kikkertsikte. En kompis av meg stilte med 6x42, og det var bare tull. Går sikkert fint om det er snø og klart månelys. Når snøen uteblir er det bare å glemme. Du bør ha for eksempel 3-12x56, eller lignende. Mange bruker også nattsikte...

 

3-12 er ikke spesielt godt egnet på drivjakt. Da er det åpne sikter/aimpoint/kikkertsikte med 1x som minste forstørring som gjelder.

 

Du må ha to sikter altså. jeg vet ikke hvordan mørkeegenskåene på din z6i 5-30x50 er? Da trenger du et sikte i tillegg. Siden du skriver rådyr som står på litt avstand så skal det altså være et sikte som er velegnet til både drivjakt og smygjakt i skumring? Da blir det kompromisser. Kan du bruke din 5-30 til smygjakt/skumringsjakt, og heller skaffe deg et dedikert drivjaktssikte? Jeg har brukt aimpoint micro til drivjakt og synes at det fungerer kjempebra!

Link to comment
Share on other sites

Skal man ha et sikte til alt av storviltjakt (inkludert postering på natta) så er jeg ening med Tordenkjeppen. Zeiss Victory HT 1,5-6X42 er mitt beste tips. Både Zeiss og Swarovski i denne "størrelsen" er gode i dårlig lys så lenge man klarer seg med 3-4x forstørrelse. Swarovski produserer ikke denne størrelsen lenger. Enkelte (temmelig mange) hevder at Z6I 1,7-10X42 ikke klarer seg så godt i dårlig lys som den tidligere modellen. Jeg har ikke prøvd den, men det er sikkert noe i det.

Jeg har aldri prøvd reine drivjaktsikter (1-til ett eller annet) av god kvalitet under postering i dårlig lys, så det kan jeg ikke svare for.

Link to comment
Share on other sites

Skal man ha et sikte til alt av storviltjakt (inkludert postering på natta) så er jeg ening med Tordenkjeppen. Zeiss Victory HT 1,5-6X42 er mitt beste tips. quote]

 

Støttes!

Dette blir uansett et kompromiss, men 1,5-6x42 er en utrolig bra løsning.

Jeg har dette (Zeiss Victory HT m. lys) på elgrifla, og nærmere et allroundsikte en dette er det vanskelig å komme.

Siktene med strakt rør er gode på dagjakt, men blir fort ubrukelige når det mørkner.

Link to comment
Share on other sites

[quote="Jonas.L

Har noen erfaring med om 1x6x24 i det hele tatt fungere mørket? postering om morgenen eller i tårn på villsvin om natta.

Jonas Lunde

 

Har bruk min z6i 1-6x24 en del på bukkejakta. da hovedsakelig på kvelden, men sitter alltid til det blir bekmørkt... den fungerer overraskende greit nok så lenge jeg ikke stiller forstørrelsen over 3,5. Da merker jeg bildet fort blir mørkt. Så om jeg sitter på de trangeste plassene å lokker klarer jeg meg like godt med den som 56mm kikkerten min. Men sitter jeg på jordene å har brukt for litt forstørrelse holder det helt klart ikke mål...

Link to comment
Share on other sites

Heisann.

Siste taler kommer med et godt poeng, da 3,5x er litt lite for meg når jeg skimter noe på kanskje 100m.

Det begynner og tegne seg til noe annet enn 24mm rør her ja, litt redd for at 56mm blir litt stort,

så da står jeg igjen med 2x12x50 eventuelt.

Alternativ 2 er 2 sikter, men da koster montasje 5000,- + den respektive kikkerten. Nye 50.000,- for 2 kikkerter + montasje.

dette var litt mere enn jeg hadde planlagt (samt at jeg kun har 2 plasser til kikkerter i den dobbel mauser kofferten min :mrgreen: :crazy: )

Asberger`n min gjør at dette kan bli vrient ja.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Hadde dette vært min problemstilling hadde jeg solgt Z6 og kjøpt en 2.3-18x56 som jeg hadde brukt på begge løpene, det er vel ingen treffpunktsforandring ved bytte av optikk på m03 annet enn høydejustering mellom kaliber? I tillegg til dette hadde jeg valgt en aimpoint micro for drivjakt på gris osv..

 

Dette forutsetter at 18x forstørrelse er nok til bøjakta noe jeg vil tro det er.

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet med alle utgavene av Z6i men til all type jakt så kom jeg fram til Z6i 2-12X50 Gen2. Den har bredt synsfelt for drivjakt, gode skumringsegenskaper 12X zoom tim mintre vilt på lengre avtander, memory med dag/nattmodus, mulighet for BT og ikke minst vekt på kun 550gram som er en av di letteste i klassen! Zeiss Victory HT og Leica Magnus er og et bra alternativ, men jeg likte best Swarovskien. Nye V8 blir for tung for meg:)

Link to comment
Share on other sites

Bakgrunnen for valget av denne kikkerten er drivjakt i andre land, EE varianten har 120mm øyeavstand,

Noen land tillater ikke demper på jakt, så da er øyeavstand viktig for meg med tanke på rekyl i 9,3.(kan bruke brems men...)

Jeg syntes kikkerten også har mye lettere plassering av øye, enn std.Z6i 1x6x24.

(>amatør kan sikkert forklare hvorfor da jeg ikke helt skjønner hvordan dette kun er på EE varianten og ikke std.)

Baksiden med dette er at du kun 33m syndfelt på 100m, men uansett hvor jeg legger huet bak denne kikkerten omtrent så ser jeg bra.

Noen mener sikkert at dette er unødvendig, men jeg har hatt situasjoner som dukker opp kjemperaskt hvor jeg har trøblet litt med å plassere hodet riktig

bak kikkerten før jeg så hele "bildet".

Dette var et produkt av tykkere jakke, dårlig anlegg, stress i bevegelse, urutinert jeger etc. etc.

Jeg har flere kompiser som har skutt med drilling,kombi i krøkkete situasjoner med fugl i topp som har fått kikkerten i panna fordi

drillinger ikke er spesielt godt egnet for liggende skyting med veldig skrå vinkel opp.

(kolbens utforming er jo grunnen til dette) med denne kikkerten her gir mye mere margin for  øyeplasering og avstand.

Allsidig kikkert i mine øyne.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

 

 

 

 

Edited by Jonas.L
Link to comment
Share on other sites

38 minutter siden, Jonas.L skrev:

Jeg syntes kikkerten også har mye lettere plassering av øye, enn std.Z6i 1x6x24.

(>amatør kan sikkert forklare hvorfor da jeg ikke helt skjønner hvordan dette kun er på EE varianten og ikke std.)

EE-variantem har 10,8mm utgangspupille på 1x, mens standardutgaven har 9,6mm. Så det er naturlig at den er mer tolerant for øyeplaseringen.

At synsfeltet er mindre, er prisen for lengre øyeavstand, men det spiller ingen rolle hva synsfeltet er på 1x. det som spiller rolle, er hvor tykk "ringen" som skygger for synsfeltet er.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

>amatør takk for svar nok en gang.

det som er litt bemerkelsesverdig er at forskjellen på Std. og EE veldig merkbar hva gjelder øyeplassering.

Jeg hadde faktisk aldri tenkt over denne problemstillingen før jeg målte disse kikkertene imot hverandre samt at jeg var ikke klar over at EE eksisterte.

Ja,ja man lærer noe nytt hele tiden.

 

Mvh

Jonas Lunde 

 

Link to comment
Share on other sites

Du har gjort et godt valg. Nå har jeg selv en nattkikkert jeg bruker på åteljakt, men satt i et par år med en swarre 2-12x50 som jeg kjøpte for å være litt allround. Men når det er mørkt, så er det mørkt, så da ble det til at jeg satte lys på griseåteln og på feltene hadde jeg sånn grønn laser lampe på kikkerten. Og da kunne jeg like greit hatt en x24 kikkert. 

Så swarren er flyttet till side for en kahles helia 5, 1-5x24. Den eneste ulempen jeg ser med den kikkerten i forhold til swarren i 2-12 er de første 15 minuttene av elgjaken om morningen og de 15 siste minuttene. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

De kravene synes jeg dekkes best med 1.5-6x42. Da har man dekt drivjakt med 1.5x, selv om selfølgelig 1x hadde vært bedre. Litt avstand med 6x, holder i massevis ut til 150 meter samt objektiv på 42mm for a samle lys. Selv på 6x har den fortsatt utgangs pupil på 7mm. Satt en Kahles Helia C 1.5-6x42 på en brukt børse jeg kjøpte. Den klarer seg godt mot Swaro og Zeiss i og med den har 0 "dorull effekt" ved 1.5x...

 

Edited by tornado
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På ‎23‎.‎03‎.‎2017 den 13.13, predatorjeger skrev:

Swarovski habich 1,5-6*42. Ligger ofte brukte på Finn.no.

Overnevnt sikte er det jeg har brukt desidert mest på storviltjakt i løpet av 15 år. Alt fra reinsjakt til drivjakt i utlandet. Det fungerer til alt og jeg har vært spesielt imponert over hvor bra det funger i dårlig lys (opp til 3-4x). Forrige helg fikk det testet seg opp i mot nyervervelsen en Kahles K16i 1-6x24. "Eneste" argumentet for å fortsatt velge en "gammeldags" 1,5-6x42 over nymotens 1-6 er prestasjonene i dårlig lys. Jeg var derfor spent på hvor stor forskjell det var under praktisk bruk. Et delvis opplyst reveåte med flere mørke områder ble test-området og vi var to stykker som vurderte. For å gjøre en lang historie (test) kort, så greide vi overhode ikke å se forskjell på de to siktene når det kom til "lysstyrke". (Siktebildet i Kahles`en er litt bedre, da ringen rundt siktebildet er betraktelig mindre). Temmelig overaskende, jeg hadde forventet at Swarovski`en skulle være merkbart lysere. Nå har den riktignok vært mye brukt, men den er i topp stand og linsene er strøkne. Skikkelig linsepuss ble utført på begge siktene før testen.

MEN: Kahles siktet har for kraftig lys selv på laveste nivå til å fungere i så dårlig lys. Noen her som har kjennskap til dette siktet og vet om det skal være slik? Ser at du KitchenAid har en kahles helia 5, 1-5x24. Hvordan er lyset i din? 

En annen ting er at fra lyset er slått av til det begynner og lyse, så er det en liten "dødgang" på justeringsrattet. Om man følger veldig godt med ser man at lyset blinker en gang under denne "dødgangen". Dette blinket har riktig lysstyrke, selv for veldig dårlig lys. Dette ble rotete forklart, men det er det beste jeg greier:) Jeg mistenker at det er noe feil med lyset når det er på laveste nivå.  

            

Edited by Super XX
Link to comment
Share on other sites

På 17.2.2017 den 8.46, Jonas.L skrev:

Det kommer sikkert svar om at jeg bør ha 3 sikter, men hodet mitt sier at jeg burde ha 1,7x10x42 (grunnet mørke egenskapene samt lav forstørrelse)

Vurderer foresten kun swaro som fabrikkant.

 

Hodet mitt sier det samme.! :)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Og eg hadde også bestemt meg for Swarovski, men enda eg opp med Leica magnus.

Var på villmarksmessa i 2016 for å kjøpe nytt kikkertsikte. Skulle ha drivjaktsikte frå Swarovski men ville og kikke på nye V8 frå Zeiss. Zeiss siktet var flott det, men det var det med den ørna som glitret då... Kom omsider inntil standen og fikk såvidt sjanse til å få ta på drivjaktsiktet. Selger var heller lunken og ei "smule" arrogant ,var meire opptatt med å prate med alle andre som kom innom. Litt sur og uten å få hjelp så reiste eg frå standen, havna så i ventetida på mindre trafikk hos Swaro. på standen til Leica. Fikk utmerket service av ein Tysker der og enda opp med å kjøpe Leica magnus i 1-6,3x24. Så det var min nær Swarovski opplevelse :-)

Ein digresjon der, men men.

Så til saka.

Skulle til skåne på villsvinjakt og drivjaktsiktet står montert på hundeførervåpnet i 9,3x62. Har eit sikte frå S&B 3-12x50 som eg tenkte skulle vere perfekt for åtejakt om natta, men dette siktet står montert på 6,5'n. Etter mange tråder her på forumet som forteller at 6,5 snaut perforerer pappskiver og at 24 lysåpning er kun for bruk i perioder med skyfri himmel og midnattsol så var det klart for skruing og innskyting. Men skjebnen ville det slik at dette ikkje vart noko av og begge rifler vart med på jakt i Skåne. Ute i jakttårna ventande på Grisen som aldri kom så var det goooood tid til testing av sikter. Men uansett, eg klarte ikkje med min beste vilje å finne forskjell på lysegenskapa til dei to kikkertsikta. Alt tilseier at det skal vere eit hav i differanse, men det klarte altså aldri eg å finne. Så ja, det går fint å bruke kun Leica og sikkert også Zeiss sitt drivjaktsikte på natta. Swarovski er kanskje også brukande, men spør heller ein selger frå Swarovski om dette :-D  :-D 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter her med en følelse av å være delvis forledet, men mulig jeg tar helt feil.

Jeg har alltid lært og trodd at en 3-12x56 av beste europeisk kvalitet nærmest er et minstemål på åtejekt / nattejakt. For å toppe dette har jeg anskaffet en Docter fast 8X56 som skal være ett råskinn i mørke. Omtrent samtidig kom jeg over en Docter 1-6x24 til en meget fornuftig pris. Jeg har ennå ikke brukt noen av disse på jakt, men full av iver har jeg jo testet disse fra verandaen om kvelden. Den ene med 1x forstørrelse og den andre naturligvis med med 8x. Testingen kan vel best beskrives som antivitenskapelig, men det som slår meg er mangelen på wow-effekt når jeg ser igjennom "nattsiket" 8x56 kontra det jeg ser i 1x24. 

På åtejakt etter gris hvor det ofte er 25-50 meter skyteavstand er det sjelden nødvendig med høy forstørrelse, er det da noen betydelig gevinst med 3-12x56 eller 8x56 med hensyn til lys?

For ordens skyld, jeg har operert begge øyne for nærsynthet og nattesynet er generelt svekket (alder). 

På bøjakt med lengre hold og annen skumringsjakt hvor arts- og kjønnsbestemmelse er vesentlig er jo forstørrelse et poeng. Spørsmålet er har det noe for seg når forstørrelsen ikke er vesentlig?

Forutsetter forøvrig at optikken er av beste sort.

Hva sier ekspertene?

 

Mvh Greppe

 

 

Link to comment
Share on other sites

Men du kan jo teste 1-6x siktet ditt på 6x sammen med 8x siktet. 

 

En annen ting, det er liten vits i å gå ut på verandaen for å teste sikter i dårlig lys. Man må være ute minst en halv time for å få utviklet nattsynet fullt ut. Og som Torf alltid påpeker, man må justere okularet for stavene og tappene sitter ikke i samme plan inne i øyet. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...