Jump to content

Krag Jørgensen som "hverdagsrifle"?


Peddyslate

Recommended Posts

 

Dette er ting man må finne ut av selv. Tro kan en gjøre i kjerka, på jakt skal en være sikker. Hva andre erfarer er ikke automatisk fasit for ditt våpen, så skal en oppfylle kravet til human jakt må en bruke børsa nok til at en kjenner til evt nykker.

 

Enig, derfor bruker jeg kun Kragen i oppholdsvær før jeg får testet med våte patroner/vått kammer :wink:

Link to comment
Share on other sites

så lenge ein kan bruke redskapen og tek hensyn til dei evt begrensingane redskapen set.

Fett nok, men da må en også være godt kjent med våpenet. Må du spørre her inne, er du ikke det. Og da fortjener folk å få høre den usminkede sannheten.

Ser man bort fra de praktiske problemene med våt ammo etc er det også et spørsmål om sikkerhet. Selv når den var ny tålte den ikke allverdens, de har ikke blitt mer solide med årene. Jeg skal ikke si at de er farlige så lenge de er sjekket av børsemaker og man bruker forsvarlig ammo, men man har ikke marginene på sin side om noe går galt...

Link to comment
Share on other sites

Nesten så man kan tvile på jakterfaringa til enkelte her. Hele poenget er å treffe der man skal og det går fint med svært mange rifler, gamle som nye.

 

Jeg skyter mye med Krag og farlig er det ikke. De er gode å skyte med også. Nytt og moderne er ikke det samme som bedre.

Link to comment
Share on other sites

så lenge ein kan bruke redskapen og tek hensyn til dei evt begrensingane redskapen set.

Fett nok, men da må en også være godt kjent med våpenet. Må du spørre her inne, er du ikke det. Og da fortjener folk å få høre den usminkede sannheten.

Ser man bort fra de praktiske problemene med våt ammo etc er det også et spørsmål om sikkerhet. Selv når den var ny tålte den ikke allverdens, de har ikke blitt mer solide med årene. Jeg skal ikke si at de er farlige så lenge de er sjekket av børsemaker og man bruker forsvarlig ammo, men man har ikke marginene på sin side om noe går galt...

 

I din verden Erlend så er jeg nok steingalen, den andre rifla mi er R93 :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kuli: Vær så snill, ikke den diskusjonen nå :lol:

 

Nytt og moderne er ikke det samme som bedre.

Nei, men i dette tilfelle er det faktisk slik. En moderne rifle ER bedre enn kragen, på alle punkter. De er kanskje ikke like vakre eller sjarmerende, men utvilsomt veldig mye bedre. Det er en grunn til at Kragen forsvant mens M98 og dens efterfølgere fremdeles er med oss.

 

Misforstå meg rett, jeg liker Kragen. Den er en vakker og elegant rifle, et utrolig flott stykke historie. Og jeg sier ikke at man ikke skal bruke de, men man må forstå hva man begir seg innpå. Dette er ikke våpen man bruker basert på sunn fornuft, det er noe man gjør på tross av det.

Link to comment
Share on other sites

Var da voldsomt til svartmaling. Høres nesten ut som det er ekstremsport å jakte eller skyte med Krag.

Å skyte med Krag er pur glede, ladegrepet aleine får gliset til å gå helt rundt hvis ikke øra hadde vært i veien.

Jeg kan være enig i at det ikke er lurt å kjøpe seg hvilken som helst Krag på finn, eller smelle i veg med gamle familie klenodium helt ukritisk. Uten å få de sjekka av noen som kan Krag.

Eneste problemet jeg kan se sikkerhetsmessig med å bruke Krag er hvis den har vært utsatt ukyndig "børsemakerarbeid", eller tvilsom lagring. Spesielt rifler som blei laga ute under krigen, kan ha fått skader som går på sikkerheten løs.

Begge mine Krager er produsert/levert etter krigen, M25 og M1951. Har i tillegg fått en børsemaker som kan Krag til å gå over de, kan overhode ikke se noen sikkerhetsmessige problemer med å skyte eller jakte med disse med tilpassa ammunisjon.

Det er ikke verre enn å få rifla en vil bygge på/bruke sjekka over før en går videre med planene. TS har jo en gylden mulighet til å slå til på tilbudet til @s e dahl og få bygd seg en snerten jaktkarabin.

Ser at jeg bruker samme rifle som @Kuli til vanlig, så det er jo også en mulighet for at jeg ikke er helt i vater.

Link to comment
Share on other sites

TS har jo en gylden mulighet til å slå til på tilbudet til @s e dahl og få bygd seg en snerten jaktkarabin.

 

Vi får se! Hadde ikke planlagt noe brått innkjøp, og jeg skjønner jo at jeg må regne litt på oppgraderinger og litt børsemakerarbeid for å få den til å fungere optimalt. At den ikke duger til hjort er helt ok. Jeg må innrømme at det har blitt sørgelig få turer etter storvilt gjennom årene. Det er mest tusling alene og litt plaffing på det jeg måtte komme over ;) (Neida. Jeg jakter lovlig, jeg er bare så himla glad i å gå rundt og tråkke i skauen alene!)

 

Kikker litt på prosjektene til Rafdal og endel ombygde Krager, jaggu mye fint der ute! Får litt hot-rod vibber av noen!

Link to comment
Share on other sites

Problemer med fukt i kammer eller på patronene er først og fremst et problem med tung dfs-pipe. På orginale Krager er det lite treffpunktforandring på 100m etter hva jeg har lest av andres erfaringer. Skal teste selv på nyåret bare for å være helt sikker om det skulle komme "ei bøya" :lol:

Orginale krager har løpsbånd. Altså kan det stabilisere pipa. Men jeg har og lest at det ble mer spredning med disse våpna med våte patroner.

Link to comment
Share on other sites

Det er som å påstå at LED leselys er bedre enn glødelamper når poenget er å forstå teksten.

Dette må du nesten forklare (sakte og med enkle ord så en tosk som meg forstår det).

 

Er den mer presis enn mer moderne konstruksjoner? Lettere å skyte med? Mer stabil mtp endringer i treffpunkt? Sterkere ovenfor overladninger eller fremmedlegemer i løpet?

 

Hvis argumentet ditt er at den gir den helt rette følelsen i lyske-regionen, greit nok. Men det er vel ikke et objektivt kriterium?

Link to comment
Share on other sites

"Godt nok" er ikke det samme som "bedre", så den kjøper jeg ikke.

 

Eksempelet med LED er interessant nok, for selv om LED er langt mer effektiv og har bedre levetid er ikke lyskvaliteten nødvendigvis like god. Men hvordan dette henger sammen med Kragen forstår jeg ikke helt.

 

For et jaktvåpen er vel 1. krav at det ikke skader brukeren. Deretter bør det virke hver gang, og også treffe der en sikter. Hva er det Kragen gjør som ikke moderne våpen klarer? Man kan etterfylle magasinet, men er det egentlig så viktig på jakt?

Link to comment
Share on other sites

"Godt nok" er ikke det samme som "bedre", så den kjøper jeg ikke.

For et jaktvåpen er vel 1. krav at det ikke skader brukeren.

Er det dokumentert at brukere blir skadet av Krag? Sjekk heller opp mot andre rifler og fabrikat. Om en bruker stapper en 6,5 hylse til randen med krutt og putter den ned i en Krag kasse så er det brukerfeil, ikke skyld på Kragen.

 

Deretter bør det virke hver gang, og også treffe der en sikter.

Rettrekkere har vel også hatt klikk som et resultat av ufullstendig ladegrep? Ergo, de fungerer heller ikke 100% til enhver tid. Og treffe der en sikter handler vel egentlig om skytterens ferdigheter ?

 

Hva er det Kragen gjør som ikke moderne våpen klarer? Man kan etterfylle magasinet, men er det egentlig så viktig på jakt?

Den gjør ikke noe annet enn andre boltrifler, det kan vi heller ikke forvente av den siden det kun er en boltrifle. Hadde det vært en annen konstruksjon, så kunne vi nok forventet noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Det er som å påstå at LED leselys er bedre enn glødelamper når poenget er å forstå teksten.

Dette må du nesten forklare (sakte og med enkle ord så en tosk som meg forstår det).

 

Er den mer presis enn mer moderne konstruksjoner? Lettere å skyte med? Mer stabil mtp endringer i treffpunkt? Sterkere ovenfor overladninger eller fremmedlegemer i løpet?

 

Hvis argumentet ditt er at den gir den helt rette følelsen i lyske-regionen, greit nok. Men det er vel ikke et objektivt kriterium?

 

Om du bruker sauer 404 eller Krag betyr mindre enn utøvelsen av jakta var min tolkning. Begge deler tar livet av f.eks et rådyr på en meget effektiv måte :wink:

Skal man følge ditt resonement så må alle parkere sine amerikanske ubeddede rifler med harde avtrekk med kikkert til tusenlappen, bøylerifler med åpne sikter osv osv. Så lenge det våpenet man velger å bruke er innenfor lovverket og brukeren kan bruke det til effektivt å ta livet av et dyr, så må det vel være greit? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Om en bruker stapper en 6,5 hylse til randen med krutt og putter den ned i en Krag kasse så er det brukerfeil

Både og. En moderne kasse vil holde sammen av trykk som sprenger en Krag. Ammofeil eller fremmedlegemer i løp kan skje, det vet vi av erfaring. Da må en vel også kunne si at moderne våpen er bedre? Og ikke bare litt bedre, forskjellen er ganske stor. Ignorant har jo gjort utstrakt testing på den beviselig sterkere Mauseren, og den ligger langt bak moderne våpen.

 

Rettrekkere har vel også hatt klikk som et resultat av ufullstendig ladegrep? Ergo, de fungerer heller ikke 100% til enhver tid.

Ingenting er 100,000% pålitelig, men det er likevel bedre med 99,99% enn 99,9%. Brukerfeil kan skje med alle våpen, og akkurat der tror jeg ikke Kragen er noe dårligere. Men hvordan er det med brekkasje på så gamle våpen? Kan en forvente like mye av 120år gammelt (og primitivt) stål?

 

Og treffe der en sikter handler vel egentlig om skytterens ferdigheter ?

Med Kragen har en endring i treffpunkt med våt/smurt ammo. Selv om jaktpipe og/eller løpsbånd reduserer effekten er det slik jeg forstår fremdeles noe en må ta hensyn til. Og med løpsbånd og kontakt med stokken er man desto mer utsatt for treffpunktendringer pga fukt/etc. Når TS spør om en hverdagsrifle til bruk på vestlandet må vel dette være relevant?

 

Jeg vil gjenta at jeg argumenterer utfra "må du spørre så la være"-prinsippet. At erfarne Krag-entusiaster jakter med slikt har jeg ingen innsigelser på, de forstår vel begrensingene godt nok.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner mann til begrensningene på en Krag så må mann enten akseptere og verdsette dem, eller så må mann finne noe annet. Som "hverdags rifle" på Vestlandet vil den fungere supert i fint vær, men jeg ville nok lugget ut noe annet fra skapet i ruskevær...

Link to comment
Share on other sites

Erlend Meyer.

Mitt poeng er at det ikke hjelper stort å ha ei rifle som er mye bedre til ett eller annet når resultatet er det samme. Jeg har jaktet elg med mange forskjellige rifler med konstruksjoner fra 1885 og oppover. Selv om ingen er så "bra" som 404 så er det opp til meg med sikker felling og elg til middag.

 

Bra nok er et ja/nei spørsmål. Som i eksempelet med leselys, enten kan man lese i det eller så kan man ikke.

Link to comment
Share on other sites

At erfarne Krag-entusiaster jakter med slikt har jeg ingen innsigelser på, de forstår vel begrensingene godt nok.

 

Om erfaring skulle vera eit kriterium for å starte med noko, ville ingen nokon sinne koma i gang med eller finne på noko som helst nytt, (eller i dette høvet gamalt), på korkje eigne eller andre sine vegne. Eg ser det slik at trådstartar no har fått nyte godt av erfaringane og meiningane til andre, og er sett i stand til å gjera eit informert val om å droppe prosjektet eller gå vidare og legge sine eigne erfaringar til og gjere sine vurderingar av det andre har predika. :)

Link to comment
Share on other sites

Bra nok er et ja/nei spørsmål. Som i eksempelet med leselys, enten kan man lese i det eller så kan man ikke.
Merkelig påstand......: Hvis den ene frontlykta på bilen slutter å virke; da har du likevel lys nok (i vintermørket) til at du kan kjøre forsiktig til nærmeste bensinstasjon å skaffe en ny lyspære. Men ett lys er allikevel ikke godt nok til at biltilsynet aksepterer det, dersom du bevist velger å ikke skifte den ødelagte pæra. "Bra nok" er ett relativt begrep.
Link to comment
Share on other sites

...også er det lov å ... jakte med Krag.

Joda, men du kan (i teorien) også straffes for det. La oss si du jakter med en Krag og skadeskyter en hjort fordi du ikke kjente til problemene med våt ammo. Har du da oppfylt din plikt som jeger? Om en ny rifle ut av det blå endrer treffpunkt kan en alltids skylde på utstyret, men hvis du ikke er klar over kjente problemer har du etter min mening vært uaktsom.

Link to comment
Share on other sites

Og når vi først er i gang med å lete etter straffbart så bør det vel også nevnes at da er det straffbart å skadeskyte ett dyr med en rifle produsert av rutsfritt benkplatematerialer med Tupperwarestokk og påmontert prøysisk høykvalitetsoptikk fastmontert i hurtigmontasje av edleste kvalitet.

Som har fått seg en smell etter at stolt eier har sklidd nedover lia med børsa på ryggen!

 

Skal vi lage en ny tråd og se hvor mange grunner vi finner dere? :D :D

Link to comment
Share on other sites

Både og. En moderne kasse vil holde sammen av trykk som sprenger en Krag. Ammofeil eller fremmedlegemer i løp kan skje, det vet vi av erfaring. Da må en vel også kunne si at moderne våpen er bedre? Og ikke bare litt bedre, forskjellen er ganske stor. Ignorant har jo gjort utstrakt testing på den beviselig sterkere Mauseren, og den ligger langt bak moderne våpen.

 

dere får unnskylde min uvitenhet her , hvordan reagerer krag-kassa typisk på voldsomme overtrykk? Får man alt i rett i fleisen eller avledes det andre steder?

Link to comment
Share on other sites

La oss si du jakter med en Krag og skadeskyter en hjort fordi du ikke kjente til problemene med våt ammo.

 

Gode Meyer, jeg regner med du kjenner til regelverket, og at Krag i kaliber 6,5krag ikke holder kravet til storvilt? Selvfølgelig kan en hjemmelader trikse og mikse frem en ladning som tilfredsstiller kravet til anslagsenergi, men her balanserer mann på kanten av "brukerfeil" som jeg skrev tidligere.

Regner med at en jeger som står på post fort blir ufokusert og begynner å tulle når drevdyret kommer og våpenet klikker pga ufullstendig ladegrep!? Blir ganske likt som Krag med våt ammo...

 

Det er viktig å forstå manualen på den varen en ønsker å kjøpe og bruke. Velger brukeren å ignorere manualen, så er han alene skyld i utfallet. Kragen er som kjent uegnet med våt ammunisjon, det er vitterlig dokumentert.

 

Men på jakt i mer trivelig vær, så fungerer kragen ypperlig både på småvilt og noe storvilt selv om Norge har valgt å stenge den ute akkurat der.

 

14495354_1123423064432033_6724640489247573972_n.jpg?oh=b883509d4077cef97e8933b4ce27322e&oe=58BE46D8

Link to comment
Share on other sites

Beklager bbdg, litt feil formulert siden alle kalibre med større eller lik anslagsenergi med 222 remington kan brukes på storviltarter i Norge. (Rådyr er også storvilt i forskriften)

 

Men dette blir kanskje litt OT...? :winke1:

Mener du at det er forbudt på rein,hjort og elg?

Chiefen har rett :wink:

 

Krag er alldeles ikke forbudt til storviltjakt (som i hjort-elg-rein)....
Link to comment
Share on other sites

Bare for å presisere litt så er 6,5x55 mauser tillatt til elg så lenge en bruker ammunisjon som tilfredsstiller kravene. Hvis dere tenker på 6,5x55 redusert som i den gode og gamle kragen, så er det ikke å anbefale. Før sto det spesifikt i forskriftene at krag ikke var tillatt, men nå satser de på at ingen er dumme nok til å bruke ammunisjon som er godkjent på elg i denne. Det vil i såfall være med livet som innsats... :wink:

Selvsagt kan det eksperimenteres i det uendelige for å få en tillfredsstillende storvilt patron til Norges største hjortevilt i en Krag, men her ville nok jeg hvertfall brukt noe annet.

Link to comment
Share on other sites

8x57 IS Moderat klarer 2200J/100m med god margin med lett tilgjengelige kuler, krutt og ladedata. En M48 Elgrifle kan brukes på elgjakt, det er ikke veldig overraskende det.

Ligger også oppskrift her på Kammeret på en trykkskutt ladning til 6,5x55 KJ med Lapua Mega kule som også klarer 2200J/100m.

 

Så er det vel opp til den enkelte å lade, skyte og kronografere før en reiser på jakt. Hvis dette er i orden og en bruker en KJ som ikke er spesielt utsatt for problemer med våt ammo, kan være greit å styre unna skarpskytterrifler og banerifler med tung pipe. Da er min mening at det er helt forsvarlig å jakte med Kragen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...