Jump to content

Mauser som nybegynnervåpen


sandman1

Recommended Posts

Ærede fora

 

Siden så mange mener at Mauser er utdatert som jaktvåpen, og at en Mauser som utgangspunkt vil utgifter for å få noe brukbart balle på seg så mye at da kan en allikevel kjøpe seg ei Blaser rifle....

 

Så derfor denne tråden... Hehe....

 

Setter noen enkle føringer:

Jeger er sterk, og har innsett at letteste måten å spare vekt på er f.eks faktisk å slanke bort 300 g underhudsfett.

Syn er bra, er ennå unna tussmørkealderen,

antatt jakthold max 150 m.

Jakt på vilt i størrelse gåselg.

Billigst/ "best" mulig....

Ikke "brukt"/ finn.no. Altså butikkvare.

 

 

Rifle med M98 som utgangspunkt.

 

Ok disse M98 fåes en hvilken som helst våpenbutikk, det er mange av disse, eller fra Landrø, disse kjøpte en drøss av disse, dersom en kjøper med milstokk så kommer alle bolter med, men det bør vel gå an å få kun løp og kasse med alle bolter pluss beskytter for korn, dersom med stokk, si at alle bolter skal slakkes før forsendelse... 800 - 1000,- snitt 900.

 

Å leve videre med Mil. stokken ansees for å være for Harry...

Ny stokk, Midway har et par rimelige, 744 - 1100, Den i tre til ca 1020,- virker morsomst, setter i tillegg et mer personlig preg; ok 1000,-

Boyds trestokk: http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=617562 pris 1012,-

Fajen plaststokk: http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=225012 pris 744,-

Stokk for de som liker å leke med tollekniv og sandpapir: http://www.borselars.no/ se inder bruktbørs og "diverse" : 250,-

 

Nytt avtrekk; Timney, ca 750,-

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=814072

(Nytt, bedre avtrekk, settes nærmest som et krav, selv om polering av glideflater på eksisterende avtrekk gir en bedring)

 

Så;

Rifle; absolutt lavest priset: innebører noen timer med spikking og polering av avtrekk i tillegg: 800 + 250 = 1050,- :shock:

Rifle; laveste priset alternativ: 800 + 250 +900 = 1950,- :)

Rifle, høyeste priset alternativ: 1000 + 1100 + 900 = 3000,-

 

Siktemidler:

 

Feste for kikkert; B Square; 76,-

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=576658

(skulle helst ha vært i stål da serru......)

 

Rødpunkt sikte, Midway art no 310814; 1180,-

Bushnell reddot: http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=310814

(tror den er lang nok til å rekker over klakker foran/ bak uten at hevarm trenger å endres)

eller:

Holografisk sikte, Barska; 994,-

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=196948

 

Sum siktemidler;

Bushnell reddot: 76 + 1180 = 1256,-

Barska holo: 76 + 994 = 1070,-

 

Diverse:

Rem, nylonweb; 100,-

Pussesaker; 200,-

Diverse, tot: 300,-

 

Sum

Aller billigst: 1050 + 1070 + 300 = 2420,-

Billig: 1950 + 1070 + 300 = 3320,-

"Dyrest": 3000 + 1256 + 300 = 4556,-

 

Dette er fremdeles et lite stykke unna Zastava/ Howa.

 

Spørsmålet står: Er det heeelt ubrukelig da?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har tenkt dem samme tankene, men innser at det blir mere entusiasme en fornuft. Det er 2-3 høvdinger til, så har man en helt ny Tikka f.eks.

 

Har enda ikke bestemt meg om entusiasmen skal ta overhånd som et hobby prosjekt.

 

Har du en link til den trestokken midway har til 1020,- ?

Link to comment
Share on other sites

Mauser M98 er ikke utdatert - og kommer aldri til å bli det. Et før siste krig-eksemplar - gjerne fra 30-åra står for det mest robuste og funksjonssikre som finnes den dag i dag.

Hvis du er kresen så skygg unna forsvarets mishandlede 30-06 utgave hvor de har frest et hakk i bakkant av låskasseringen pga. klipsladning av de lange patronene.

Hvis jeg skulle kjøpe ei budsjettrifle i dag ville jeg leite opp en godt brukt Husqvarna fra 50-åra, en ren M98-konstruksjon med låskasse i "sivil" utførelse produsert av FN (Fabrique Nationale) i Belgia. Går vel for å være de beste M98-kassene som er å få tak i...

Link to comment
Share on other sites

Skal jeg være helt ærlig, jeg hadde kjøpt ei ny børse eller ei brukt børse soom var akkurat som jeg ønsket det fra byrjan (blir billigst i lengden).

 

Men det er mye mere gøy å kunne herje med en gammel støgg Mauserstokk eller annet, der en kapper og limer av hjertets lyst. Og med ett rødpunkt av typen doktor (holo ting), så trenger en ikke smi om ladearmen heller.

 

Delt i syn og lyst? javist, det hele kommer an på om du vil ha noe du kan leke deg med, eller om du skal ha noe som funker fra dag en. (vanskligt å skyte med stokken i småbiter). :wink:

Link to comment
Share on other sites

Med en M98 må du vel regne med omsmiing/bytte av hevarm samt ny sikring hvis du skal ha på en kikkert/rødpunktsikte.

 

Ikke om man setter på rødpunktsikte, da dette kommer foran hevarmen. Man kan da bruke original sikring og hevarm. Montasjen som nevnes er vel også til å montere i det originale baksiktefeste, evt slik som klemmes over bakerste del av pipen med kraftig skinne som går bak til bakre låskassebro, med setskrue der? Har ikke mye til overs for noen av desse løsningene, men det fungerer til vanlig jakt - børsa er vel neppe tiltenkt ekstrempresisjon...?

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynte jaktkarieren min med en landrømauser i 30-06, det er et helt ok våpen til jaktbruk. Monterte timneyavtrekk på den, og da var det overhodet ikke noe problem å skyte mer enn bra nok til storviltjakt. Jeg skiftet etterhvert til sauer 202, men det skyltes i førsterekke følelser mer enn fornuftige argumenter.

 

Fruen har en tikka T3 i 6,5x55, dette er et kjempevåpen og jeg har ingen problemer med å anbefale samme rifle til andre. Skal du først og fremst ha en småviltrifle til storviltjakt av og til vil du nok sette stor pris på den ekstra presisjonen i Tikka'en. (Og siden du er så STERK så kjøper du vell med tung pipe, og får enda litt hjelp til å skyte bra? :) ) Men skal du først og fremst ha en storviltrifle til bruk på gås av og til er en mauser mer enn god nok.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Mauser M98 er ikke utdatert - og kommer aldri til å bli det. Et før siste krig-eksemplar - gjerne fra 30-åra står for det mest robuste og funksjonssikre som finnes den dag i dag.

Hvis du er kresen så skygg unna forsvarets mishandlede 30-06 utgave hvor de har frest et hakk i bakkant av låskasseringen pga. klipsladning av de lange patronene.

Hvis jeg skulle kjøpe ei budsjettrifle i dag ville jeg leite opp en godt brukt Husqvarna fra 50-åra, en ren M98-konstruksjon med låskasse i "sivil" utførelse produsert av FN (Fabrique Nationale) i Belgia. Går vel for å være de beste M98-kassene som er å få tak i...

 

Har sett litt rundt på internett om Mauser M98, og ser at forsvaret bygde de om fra 7.92 til 30-06.

Men den M98'n min kjære morfar har står det 7.62 på pipa, altså 308 (?). Hvor "stammer" denne i fra da?

Link to comment
Share on other sites

Sauer200STR skreiv :

Mauser er det beste som finnes :mrgreen:

 

Det og bruke si 5000kr på en mauser er mye mere personelig enn og kjøpe ei masseprodusert Remington eller hova rifle. Selv om jeg har remington selv :mrgreen:

 

Yessir, det er ei god børse det. Og eg har brukt ca 5.000.- på min i sommer, og med pipebytte, ny stokk, og påmontert demper, så klarer den fint samlinger under 10 mm på 100 metern. Og det er ikkje alle fabrikkbørser som klarer det.

Mauser var første rifla mi, og den har eg hatt i over 15 år no. Den har kosta meg alt i alt ca 8.000.- med arbeid og innkjøp, men klager ikkje på det over 15 år. :D

 

Absolutt ei rifle som ein nybegynner kan bruke, til ein får betre råd eller sett høgare krav... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Steffen skreiv :

jeg ville nå heller ha kjøpt en Zastava til 4900kr, så slipper du alt arbeidet.

 

Hmmm, det var nok børsemakeren som gjorde alt arbeidet, så eg slapp unna fint med det. :mrgreen:

Og skulle eg ha kjøpt et nytt våpen i den klassen, så hadde vel Cz/Brno//Ruger/Remington stått høgare på lista en Zastava`en.. 8)

Link to comment
Share on other sites

Bare vit at prosjektet ditt kommer garantert til å bli dyrere enn planlagt!

Kjøpte meg selv en brukt M98 til 1800kr, som hadde ny hevearm og ny sikring, og en allerede påmontert Leupold (simpel modell, sådan). Kunne sikkert prutet meg til en billigere pris, men jeg var fornøyd med presisjonen, sikte var helt greit og riflen var brukanes. Så kom "hva hvis"-tankene...

Oppgraderte sikte til en amerikansk Zeiss Conquest 3-9x40, og skal i kommende framtid bytte ut avtrekket. En demper til kolben trengs også sårt, for metallkappen som ligger bakpå der er ikke hyggelig mot kragebeinet.

 

Sum? Sparte penger på å bestille sikte fra USA, men totalt kommer det til å havne rundt 6500kr-7000kr. Jeg som ikke engang hadde planer om å overskride 3000kr! :(

 

Edit: Det skal sies, at du får en rifle med stor sjarm, og kanon driftsikkerhet, at alt i alt så angrer du egentlig ikke. Når alt annet svikter, har du i hvert fall Mauseren!

Link to comment
Share on other sites

Fikk nesten lyst og begynne på et slikt prosjekt.

 

Er det noen som vet om det finnes en moderne ny eller

brukt trestokk til Large Ring mauser som er i prisklasse 500-1000 kr.

 

Ser dem fleste rundt omkring er i området 1800-2200. Landrø skal ha

rundt 1900.

Link to comment
Share on other sites

Er enig at Mauser M98 er et "gromvåpen" med mye historisk sus over seg. Har selv 1 stk M98kf1 i 30-06, 2 stk. M67 i 6,5x55, 1 stk KV59f1 i 308win(som er ombygd til jakt), 1 stk M98kf1 som er ombygd til banerifle(oppusseings prosjekt, mangler sluttstykke).

 

Standar HV Mæuseren M98kf1 er et flott våpen i seg selv, og eg anbefaler alle til å skaffe seg en slik i samlingen/skapet. Ypperlig som reservevåpen, og hvis du skal jakte i områder der en trenger å bruke åpne sikter. Har en fin 1938 modell som skyter godt.

 

M67 modellene er flotte våpen som er ombygd til DFS baneskyting (og felt), og er vel noe av det beste du kan få av ombygde mausere. Disse kan godt brukes til ombygnings prosjekter som f.eks en "sniper" rifle. Bruker den ene til DFS, mens den andre skal bygges om til en vamit/sniper rifle. Her trenger man ikke å få smidd om hevarmen på sluttstykket.

 

KV59f1 riflen, som er i utgangspunktet ombygde M98 kasser ombygd til militærer skarpsytterrifler er også gode ombygningsprosjekter.

Fikk kappet løpet på min, satt på Leopold QR montasje (foretrekker disse)

Satt på en heste stor demper ( kalt "Bergensk brystbalsam" etter den kjente hostesaften fra den flotte byen mellom de 7 fjell). trnenger noen oppgraderinger til (et par tusen der ja ny stokk, tilpassing av hevarm til stokken e.t.c.) før eg blir helt fornøyd. Ellers et ypperlig våpen.

 

I utgangspunktet vil jeg si at M98f1 er et ypperlig våpen slik det er bygd. Hvis man skal bygge det om vil man fort komme opp i summer som overgår hva en ny "billig"jaktrifle kommer på.

Ville heller kjøpt en Remington 700 SPS, Savage 116 eller Howa e.t.c. som et nybegynner våpen. Problemet med en "god gammal" HV-Mæuser er at man vet ikke helt i hvilke stand den er skytemessig. Kjenner folk som kjøpte seg slike våpen, der presisjonen har vært helt på tryne, og man faktisk måtte sette inn nytt løp i børsa. Kjenner også mange som har fått topp børser med ypperlig presisjon ved slike ombygginger.

Problemet er at man ikke vet hva man får, og hvis du er uheldig blir det fort dyrt.

Man skal heller ikke glemme at disse våpen og våpendelene faktisk har passert vanlig pensjonsalder her i Norge. Noen begynner faktisk å bli gammal og slitt.

 

Men jeg har sett med stor medsunnelse på flotte ombyde "custom" Mausere, som mer må kalles kunsthåntverk enn vanlig våpen. Men med en slik ombygging snakker man nok om en del penger, godt forbi en Sako eller Sauer.

 

Kokluksjonen min er vel har du en M98f1, bør du ha den som den er, kjøp heller noe nytt/pent brukt (Tikka 595/695) hvis du skal ha en jaktrifle med kikkersikt.

 

Tar jeg selv lerdom av det eg sier,

nei, da eg synses det er kjekt med disse pengeslukende prosjektene der jeg kan sette sammen en "grom" mæuser etter mine spesifikasjoner. Dessuten har eg litt sans for M98 kassen.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Bare vit at prosjektet ditt kommer garantert til å bli dyrere enn planlagt!

Kjøpte meg selv en brukt M98 til 1800kr, som hadde ny hevearm og ny sikring, og en allerede påmontert Leupold (simpel modell, sådan). Kunne sikkert prutet meg til en billigere pris, men jeg var fornøyd med presisjonen, sikte var helt greit og riflen var brukanes. Så kom "hva hvis"-tankene...

Oppgraderte sikte til en amerikansk Zeiss Conquest 3-9x40, og skal i kommende framtid bytte ut avtrekket. En demper til kolben trengs også sårt, for metallkappen som ligger bakpå der er ikke hyggelig mot kragebeinet.

 

Sum? Sparte penger på å bestille sikte fra USA, men totalt kommer det til å havne rundt 6500kr-7000kr. Jeg som ikke engang hadde planer om å overskride 3000kr! :(

 

Edit: Det skal sies, at du får en rifle med stor sjarm, og kanon driftsikkerhet, at alt i alt så angrer du egentlig ikke. Når alt annet svikter, har du i hvert fall Mauseren!

 

Hva har så mauser'n å gjøre med at du ønsket et dyrere sikte??? Det gjelder alle rifler. Skal man ha nytt sikte så må man nesten regne med å betale for det?

Link to comment
Share on other sites

Vel.....innser jo at det er mere entusiasme en fornuft, selv om man vet at det ikke er lønnsomt. Børsa har jeg...så original det er muligt å få den ut fra fabrikken for 65 år siden.

 

Det er mere en aveining om man skal la den forbli slik, eller om man skal gjøre en oppgradering (som er reverserbar) for å ha litt nytte av den.

8x57JS kaliberet er jo et flott jaktkaliber.

Link to comment
Share on other sites

Har du en link til den trestokken midway har til 1020,- ?

 

Hei det var denne (ingen på lager..., tror ikke det var det da jeg la tråden..): http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=617562

Må file og pusse... :)

 

Himmel, her var det trafikk.... trodde på en 3-4 poster.... :lol:

 

Ok, et av argumentene for rødpunkt; få nede pris (trenger ikke smi om hevarm/ endre sikring).

 

Så for et begynnervåpen;

1000 for rifla,

+ 1000 for stokk

+ 900 for Timney avtrekker

+ 100 for rem

= 3000 for ei rifle som kan fungere (åpne sikter)

 

Det er vel bare Baikal's enkeltskudds som kommer i denne prisklassen?

 

Så kan en vente med rødpunkt eller kikkert og ta det over tid. Selv liker jeg åpne sikter (iallefall i tillegg), noe kan gå åt skogen, og da er det bra med et alternativt siktemiddel.... :(

Link to comment
Share on other sites

Vel.....innser jo at det er mere entusiasme en fornuft, selv om man vet at det ikke er lønnsomt. Børsa har jeg...så original det er muligt å få den ut fra fabrikken for 65 år siden.

 

Det er mere en aveining om man skal la den forbli slik, eller om man skal gjøre en oppgradering (som er reverserbar) for å ha litt nytte av den.

8x57JS kaliberet er jo et flott jaktkaliber.

 

Alt er ikkje reserverbart! Du kan bytte stokk og montere kikkert med montasje i baksiktet og der stopper det. Borer du hol til annan kikkertmontasje så er er hola der uansett.

 

Med ein original Mauser slik den kom fra fabrikk så ville eg ikkje gjort nok med den. Skyt og ha moro med den! Til prosjekt får du ein som ha vore innom forsvaret!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke svare for avtrekket på alle gamle mausere, men den jeg har

er ensbetydende med å løfte 5-10 kg's manualer med pekefingeren.

 

Det er jo en børse som er lite endret siden den ble konstruert for over 100 år siden

eller deromkring. Men den virker.

 

Men det kan sikkert fikses, men det er jo da enklere og sette på et avtrekk til 600 kr

og så har man et flott avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Ærede fora

 

Siden så mange mener at Mauser er utdatert som jaktvåpen, og at en Mauser som utgangspunkt vil utgifter for å få noe brukbart balle på seg så mye at da kan en allikevel kjøpe seg ei Blaser rifle....

Går ut fra at den der var til meg, siden jeg skrev i en annen tråd at skal du ha Mauseren til å bli et moderne jaktvåpen koster ombyggingen fort like mye som å kjøpe seg et ferdig moderne jaktvåpen. Vil bare nevne at i den tråden har jeg IKKE nevnt Blaser. Det er en helt annen prisklasse. Jeg skrev at det virker som de som har Tikka og Howa er veldig godt fornøyde, og anbefalte sdet som et begynnervåpen.

 

For øvrig et godt regnestykke du har der! Det viser vel at om du ikke skal jakte med Mauseren slik den er, men vil ha på kikkertsikte/avtrekk/fikse hevearm, så kommer den på omtrent 5 lapper. Eller noe i underkant av ei ny og uskutt rifle som er slik i utgangspunktet som den brukte du bygger om. Det må være nyttig informasjon for en nybegynner som skal handle sitt første våpen.

Link to comment
Share on other sites

Ser at de aller fleste vil ha nytt avtrekk og sikring på mausern. Hvorfor det? Er det orginale så dårlig?

 

Det kan bli bedre, er mildt sagt en understatement, ialle fall på Mil. mauseren min.... Var som å trekke en pøs med skruer, etter pekefingeren, gjennom ei steinur.... Noen timer med polering gjorde det ikke til å kjenne igjen, riktignok ikke til å anbefale for alle, da en endret vinkel på disse flatene kan gi en hel rekke interessante opplevelser. Avtrekket må klassifiseres som en kritisk komponent.

 

Har endret førsteinlegget, lagt inn bedre priser og lenker, til de av dere som er interessert.

Link to comment
Share on other sites

Går ut fra at den der var til meg, siden jeg skrev i en annen tråd at skal du ha Mauseren til å bli et moderne jaktvåpen koster ombyggingen fort like mye som å kjøpe seg et ferdig moderne jaktvåpen. Vil bare nevne at i den tråden har jeg IKKE nevnt Blaser. Det er en helt annen prisklasse. Jeg skrev at det virker som de som har Tikka og Howa er veldig godt fornøyde, og anbefalte sdet som et begynnervåpen.

 

For øvrig et godt regnestykke du har der! Det viser vel at om du ikke skal jakte med Mauseren slik den er, men vil ha på kikkertsikte/avtrekk/fikse hevearm, så kommer den på omtrent 5 lapper. Eller noe i underkant av ei ny og uskutt rifle som er slik i utgangspunktet som den brukte du bygger om. Det må være nyttig informasjon for en nybegynner som skal handle sitt første våpen.

 

"Går ut fra at den der var til meg, siden...." He he. :lol: vel, mente ikke å være spydig, så ikke oppfatt det slik.

 

Regnestykket ja,... Vel, det viser at dersom du VIL ha ei rifle, enkel og rimelig, så greier du det for 2-3000,- med åpne sikter, Skal du senere ha kikkert, så baller det fort på seg, og da er du i nærheten av Howa/ Zastave, uten problemer, selv med en disse i en "pakke" med en enkel kikkert. Så dersom en er merkenøytral, så vil jeg nok mene at en fort ender opp med en Howa, grei pris, grei funksjon, og ikke minst; ny.

 

Men det (regnestykket) viser også at en kan komme i gang med noe så lite som 2000,- ta utgifter over tid, men det vil igjen kreve at en er villig til å bruke tiden det tar for å få den i den retningen en ønsker. PLUSS, det viser også at en må holde øye med kostnadene, de skal ikke ta mye av før en kunne kjøpt noe nytt.

 

Noe annet, som tiltrekker noen, er at en ender opp med noe ingen andre har maken til (ikke at det alltid er en fordel.... :lol: ).

(også er det jo en Mauser da.....).

Link to comment
Share on other sites

Det viser vel at om du ikke skal jakte med Mauseren slik den er, men vil ha på kikkertsikte/avtrekk/fikse hevearm, så kommer den på omtrent 5 lapper. Eller noe i underkant av ei ny og uskutt rifle som er slik i utgangspunktet som den brukte du bygger om. Det må være nyttig informasjon for en nybegynner som skal handle sitt første våpen.

 

Jepp, jeg tror dette er nyttig informasjon. Og F.eks en Howa 1500 selges (Jaktdepotet, tror jeg) med en kikkert (3-9 x 42) i pakke for 5250,- Så målet for en nybegynner må være å få mest mulig ut av Mauseren, uten å gå over den pakkeprisen, og helst med klar margin i tillegg, siden det faktisk ikke vil kunne bli et nytt våpen, med de garantier og den sikkerhet som er i et slikt kjøp, mener nå jeg.

 

Men altså, rundt 4000,- der mener jeg at en bør en kunne greie å lande, da er den ikke klar for kikkert, men med rødpunktsikte. Eller 3000, uten rødpunktsikte. Men det er også klart at dette er et prosjekt, som en ikke bør dra igang med uten at en faktisk har tid/ lyst.

 

Så var det tidsforbruket da.... :roll::lol:

Link to comment
Share on other sites

Har sett litt rundt på internett om Mauser M98, og ser at forsvaret bygde de om fra 7.92 til 30-06.

Men den M98'n min kjære morfar har står det 7.62 på pipa, altså 308 (?). Hvor "stammer" denne i fra da?

- Hvis morfars M98 er i militær-/karabinutførelse, med original stokk tipper jeg at det er en 30-06. (eldre norsk/europeisk betegnelse 7,62x63) Er ikke helt sikker på hvor disse ble brukt, om det var i politietaten eller hva, men de tidlige eksemplarene med 30-06 kammer var ikke utfrest i bakkant låskassering for klipslading. I min pure ungdom var jeg borti et par slike.

Link to comment
Share on other sites

mauser m98 er ett arbeidsjern, den er konstrert for å tåle en trøkk,og det gjør den.Har selv en jeg kjøpte av forsvaret i 1972 for 125kr. Den er like god idag etter snart 40års tøff bruk(er hundefører).Garanterer at den holder i minst 40 år til.

Link to comment
Share on other sites

Har sett litt rundt på internett om Mauser M98, og ser at forsvaret bygde de om fra 7.92 til 30-06.

Men den M98'n min kjære morfar har står det 7.62 på pipa, altså 308 (?). Hvor "stammer" denne i fra da?

- Hvis morfars M98 er i militær-/karabinutførelse, med original stokk tipper jeg at det er en 30-06. (eldre norsk/europeisk betegnelse 7,62x63) Er ikke helt sikker på hvor disse ble brukt, om det var i politietaten eller hva, men de tidlige eksemplarene med 30-06 kammer var ikke utfrest i bakkant låskassering for klipslading. I min pure ungdom var jeg borti et par slike.

 

Har fått dette oppklart. 30-06 er også 7.62, men det er ei lengre hylse. Så vidt jeg husker er det freset ut for de hurtig-lading-greia også, hehe.

Har forøvrig kikkert også, med høye fester så man kan bruke huset og kornet.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, både .30-06/7.62x63, 7.62x51NATO og .308Win bruker "7.62-kuler", det er bare lengden på hylsa og kammeret som er forskjellig. Kjent faktum. Det er mulig at børsa har blitt pipet om to ganger: Først fra 8x57IS til .30-06, så fra .30-06 til 7.62NATO, derfor er den utfresingen i bakkant av fremre låskassering ikke noen 100% måte å avgjøre hva slags kammer du har.

 

Her er måten jeg ville gjort det på: Forhør deg med en hyggelig fyr på banen om å få låne en stk. .30-06 et par minutters tid. Får du ikke tak i noe der, stikk innom våpenpusheren din og spør pent om å få låne ei klikkpatron for .30-06. Prøv å kamre den. Hvis det mangler en drøy cm på å få lukket sluttstykket, har du "7.62 kort" AKA 7.62x51NATO og kan høyst sannsynlig skyte .308Win-ammo i den. Får du lukket sluttstykket uten å bruke makt har du en "7.62 lang" AKA 7.63x63 AKA .30-06.

 

Å skyte x51 i et x63 kammer er ikke å anbefale.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vel,

jeg har tidligere sagt noe om hvor en kan tenkes å lande økonomisk med et slikt prosjekt, ingen store innvendinger fra omgivelsene her inne, så langt. Jeg mener fremdeles at det er fullt mulig for noen å leve med en enkel ombygd Mauser, men ikke alle... Og en ender meget fort opp i området hvor rifle er omtrent like dyr som en rimelig pakke, dersom en ikke har en klar målsetting med prosjektet fra dag 1... Og siden jeg lagde denne tråden, hvor en av hovedtankene var å vurdere Mauser som et nybegynnervåpen, og implisitt da også å ha i bakhodet; rimeligst mulig.

 

Men det jeg glemte å nevne i denne sammenhengen er forholdsvis ferdige Mausere, og hva disse selges for.....:

 

Fant denne:

 

"Mauser 6,5x55 Jaktfelt. Avkortet løp 60 cm. Med Nikko Sterling kikkert, 3-9x40. Reim. M67 Skjefte kr 1500 "

 

(De kommer muligens opp med flyttesalg også..... :lol: ).

 

Kan dette være en M67 Mauser (?!), og slike priser i markedet setter et slikt prosjekt i et annet lys.... :wink:

I tilfelle, så er avtrekk bra, stokk forholdsvis ok (litt tung), Kikkert er vel av de rimeligere, men den er der; dvs hevarm er antakelig ordnet.

(Selv om løp kan være noe slitt, til DFS bruk?).

 

Dette (og liknende) er hva en nybegynner på jakt etter noe rimelig og brukbart også kan/bør være på utkikk etter.....

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Mauser M98 og er storfornøyd med den.

Kjøpte den i sine enkelte komponenter av en som ikke viste å sette den sammen etter å ha skrudd den HELT fra hveandre... :D

Den er solid, driftsikker og har rimelig god presisjon som kan forbedres av en børsemaker.

Om du ønsker å sette litt personlig preg på den finnes det flere stokker og løp å bytte til.

Du kan sette lyddemper og to-fot på den. Bytte avtrekk, kappe løp +++

Som nybegynnerbørse er den helt ok. Den lader 5+1skudd i kammeret. Skal du ha den som jaktbørse med kikkertsikte må du sikkert få omarbeidet hevearmen til sluttstykket da denne sansynligvis vil ta i kikkertsiktet når du åpner sluttstykket. Videre bør du bytte sikringen da den orginale er vanskelig å betjene med kikkertsikte på.

Det er normalt ikke frest spor for kikkert på låsekassen. Det brukes derfor å bores og gjenges hull slik at en kan feste to baser på kassen. Til disse festes kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

En Mauser M98 blir aldri utdatert. Spesielt ikke en med låskasse fra før 1943 (etter Stalingrad begynte det å bli en viss reduksjon i kvaliteten på våpenproduksjonen i Tyskland, uten at den vart "dårlig" for det - men nok historieundervisning for i dag )

 

Bruker en slik Mauser selv. Betalte vel 1800 for den, med ny hevearm, ny kvartsikring (tror det er riktig betegnelse) og montasje for kikkert/rødpunkt, men helt uten siktemiddel (det åpne militærsiktet var fjernet). Kjøpte en Aimpoint rødpunkt og satte på - den kosta vel det dobbelte av resten av rifla... og det er det jeg bruker. Avrtrekket kunne kanskje vært bedre, men har ikke bommet eller skadeskutt ennå så... :)

 

Min erfaring er at ved å bytte ut stokken (greit å bli kvitt den stålplata mot skuldren), smi om hevearmen og bytte sikringen, og skru på montasje - og du har ei rifle som er bunnsolid. Mauser M98 er noe av det mest driftssikre som noen gang er lagd på riflefronten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...