Jump to content

Transport av våpen på MC


Wintel

Recommended Posts

FYI

 

Våpenforskriften sier:

"Det er på offentlig sted ikke tillatt å transportere våpen i hylster o.l. som bæres på kroppen.

Våpen som medtas i motorvogn skal være anbrakt slik at det ikke er lett tilgjengelig"

 

Begge disse setningene tilsier at det ikke lar seg gjøre å transportere våpen i et futteral/sekk på ryggen når man kjører MC/moped.

 

Jeg kontaktet Romerike politikammer og forhørte meg om hvordan denne regelen skulle forstås, de kontaktet da en jurist i POD og sammen ble de enige om at dersom man kjører direkte fra bosted til skytebane og rett tilbake igjen (ikke stoppe på bensinstasjon eller minibank), har delt hagla/rifla så langt det er praktisk mulig og holder ammunisjon adskilt, så er dette tillatt.

 

Lasse

Link to comment
Share on other sites

Våpenforskriften sier:

"Det er på offentlig sted ikke tillatt å transportere våpen i hylster o.l. som bæres på kroppen.

Våpen som medtas i motorvogn skal være anbrakt slik at det ikke er lett tilgjengelig"

 

Begge disse setningene tilsier at det ikke lar seg gjøre å transportere våpen i et futteral/sekk på ryggen når man kjører MC/moped.

 

Korleis då? Dersom du har rifla/hagla/pistolen i ein sekk på ryggen er den endå mindre tilgjengeleg enn om du køyrer bil med hagla i bagasjerommet.

Link to comment
Share on other sites

Beklager avsporing.. men sniker inn en liten historie fra en rep øvelse.

Etter endt øvelse, går såklart alle hjem til sitt. Ikledd kongens klær ser alle omtrent like ut.

En av de på øvelsen kjørte Harley, var iført sorte skinnklær og hadde klubbemblem på ryggen (ikke HA, husker ikke i farten). Han ble sist sett kjørende ut porten med sin utleverte MG på skrå over ryggen. Noen prøvde å rope til han, men uten hell. Han kjørte trolig hjem slik:)

 

For min del klarte jeg å knekke en remington 870 og kveste en Valmet når jeg overvurderte mine kjøreferdigheter på grusvei. Hadde en kompis bakpå som hadde våre hagler i en sekk på ryggen sin. Vi fløy begge ut i grøfta. Husker ikke om vi demonterte haglene..

Link to comment
Share on other sites

Man kan jo ta med Rifla i futteral i bussen på veg til skytebana helt lovlig.

Så da er det jo like lov enten du går til fots eller kjører hvilket som helst kjøretøy så lenge våpenet er nedpakket i henold til regelverket.

Link to comment
Share on other sites

Man kan jo ta med Rifla i futteral i bussen på veg til skytebana helt lovlig.

Så da er det jo like lov enten du går til fots eller kjører hvilket som helst kjøretøy så lenge våpenet er nedpakket i henold til regelverket.

 

Har du prøvd dette I nyere tid? Jeg gjorde dette stadig på Valdres expressen sent 90 tall, det lar seg ikke gjøre I dag. Vil anta det er enda vanskeligere på bybusser.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er vel om en dømmer synes at et futteral/koffert går under 'hylster o.l.'. Etter min mening ikke, men jeg er ikke dømmer.

 

Jeg er heller ikke dommer. Men denne setningen regulerer bæring skjult på kroppen. Dvs bæring av håndvåpen skjult i hylster på kroppen. Skjult er ikke med i teksten. Grunnen til det er at det frem til forskriften i '98 (tror det var rett år) ikke var forbud mot å bære våpen skjult på kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Slenger våpen og stash I dragbaggen og kjører MC, med den på ryggen, til banen. Har aldri engang reflektert på at dette skulle være ulovlig. Ikke en gang på kanten. Kommer til å fortsette med det. En må nok dessverre innse at det kreves mer omtanke enn tidligere mhp hvordan våpen vises og transporteres I det offentlige rom, men livredd gidder jeg ikke være. Da kan det være det samme.

Link to comment
Share on other sites

FYI

 

Våpenforskriften sier:

"Det er på offentlig sted ikke tillatt å transportere våpen i hylster o.l. som bæres på kroppen.

Våpen som medtas i motorvogn skal være anbrakt slik at det ikke er lett tilgjengelig"

 

Begge disse setningene tilsier at det ikke lar seg gjøre å transportere våpen i et futteral/sekk på ryggen når man kjører MC/moped.

 

Jeg kontaktet Romerike politikammer og forhørte meg om hvordan denne regelen skulle forstås, de kontaktet da en jurist i POD og sammen ble de enige om at dersom man kjører direkte fra bosted til skytebane og rett tilbake igjen (ikke stoppe på bensinstasjon eller minibank), har delt hagla/rifla så langt det er praktisk mulig og holder ammunisjon adskilt, så er dette tillatt.

 

Lasse

 

Er det noen som kan forklare meg med hvilken hjemmel denne juristen klarer å presse inn angjeldende tolkning i forskriften: "... ble de enige om at dersom man kjører direkte fra bosted til skytebane og rett tilbake igjen (ikke stoppe på bensinstasjon eller minibank),..."

 

T :-)

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd dette I nyere tid?

Jeg gjorde det noen ganger til Oslo i sent 00-tallet, ikke noe problem. Forklarte sjåfør ståa og hadde de i kabin. Nærmeste jeg kom et problem var når hagla utløste tyverialarmen i en butikk.

 

Når det gjelder transport på MC må dette følge de vanlige reglene for transport. Futteral gjelder som nedpakket og utilgjengelig, at du bærer futteralet på ryggen spiller ingen rolle. Å tolke dette til "bæring på kroppen" er reinspikka tøv. Samme gjelder kravet om at man ikke kan stoppe underveis. Man har jo ikke lov til å forlate komplett våpen i bil, og for våpen som ikke er lett demonterbare er eneste alternativ å bære det med seg (nedpakket i futteral/sekk etc) om en må forlate bilen. Eller er POD's holdning at en ikke engang kan stoppe for å fylle bensin så lenge en reiser med våpen? Kjedelig om en skal reise lenger enn en rekker med full tank...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar det for gitt at så lenge det ikke er påbud om å forflytte seg med egen bil i Norge, så kan våpen transporteres på alle måter jeg ellers ville forflyttet meg, så lenge det er forskriftsmessig adskilt og nedpakket.

 

Har aldri vurdert muligheten for at det ikke skulle være fult lovlig.

Link to comment
Share on other sites

Man skal ha en merkelig oppfatning av hva en hylster er eller brukes til, dersom en klarer å sett likhetstegn mellom et hylster og en bag eller futteral, selv om denne brukes som ryggsekk.

Hylster er noe en bærer et våpen klart til bruk i, tett på kroppen som regel. I en bag på ryggen er våpene bortpakket, og det kan overhodet ikke likestilles med "hylster o.l."

 

Det politijurister sier er ikke "lov", og det gjelder spesielt dersom de ikke aner hva de snakker om.

 

Har du prøvd dette I nyere tid?

Senest for noen uker siden.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

For å sette det på spissen så kan man vel frakte et håndvåpen i en handlepose uten å bryte loven..

Hrm :oops: Kiwipose med en pistol inntullet i ei fille. Og ammo i lomma. Er det noe galt med det? Hva er galt med det?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å hente noe på postkontoret i såfall.

 

Sunn fornuft bør gjelde, så får de som liker å runke til detaljerte tolkninger av regelverk bare la det stå til. Har man våpenet nedpakket i en ryggsekk når man kjører MC, hva mer kan man gjøre? Jeg ville ikke ofret det en tanke.. (men det er meg)

Link to comment
Share on other sites

FYI

 

Våpenforskriften sier:

"Det er på offentlig sted ikke tillatt å transportere våpen i hylster o.l. som bæres på kroppen.

Våpen som medtas i motorvogn skal være anbrakt slik at det ikke er lett tilgjengelig"

 

Begge disse setningene tilsier at det ikke lar seg gjøre å transportere våpen i et futteral/sekk på ryggen når man kjører MC/moped.

 

Jeg kontaktet Romerike politikammer og forhørte meg om hvordan denne regelen skulle forstås, de kontaktet da en jurist i POD og sammen ble de enige om at dersom man kjører direkte fra bosted til skytebane og rett tilbake igjen (ikke stoppe på bensinstasjon eller minibank), har delt hagla/rifla så langt det er praktisk mulig og holder ammunisjon adskilt, så er dette tillatt.

 

Lasse

 

Er det noen som kan forklare meg med hvilken hjemmel denne juristen klarer å presse inn angjeldende tolkning i forskriften: "... ble de enige om at dersom man kjører direkte fra bosted til skytebane og rett tilbake igjen (ikke stoppe på bensinstasjon eller minibank),..."

T :-)

 

Dette kom jo frem per telefon i en lett og ledig samtale :-)

 

Hovedpoenget til politiet var at man var seg sitt ansvar bevisst når det gjelder våpensikkerhet og ikke uroer befolkningen... Har man en rifle som eksempelvis lever action eller single-shot (som saken min omhandlet) så er ikke dette så lett å knekke som hagla eller fjerne bolten.

 

Så da ble vi enige om at transport på mc i futteral var helt innenfor regelverket, forutsatt aktverdig grunn og ingen omveier... Mer trengte ikke jeg, så da presset jeg heller ikke frem alle mulige presiseringer :-) Jeg tror ikke man får problemer om man fyller tanken på vei til skytbanen, på den andre siden så skal det heller ikke mye til for å skremme befolkningen: Kortleseren på pumpen virket ikke, så da tanket jeg og gikk inn på stasjonen med hjelmen på (for EN gang skyld gikk jeg inn...)

 

Da fikk jeg beskjed av betjeningen om at de sto med fingeren på alarmknappen....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...