Jump to content

Oversikt over våpen man eier?


Sør-jeger

Recommended Posts

Kan man spørre sitt lokale våpenkontor om en liste over våpen man eier?

 

Jeg prøvde å spørre mitt, men fikk strengt nei. Min oversikt var de våpenkortene jeg besitter.

 

 

Vel, jeg snakket med et annet våpenkontor og I den sammenhengen spurte jeg hvilke våpen som står på meg.

 

 

Der stod fremdeles et som en børsemaker overdro av meg, for 8mnd siden fremdels på meg.. og som jeg har sett til salgs på Finn,no etterpå.

Og to stk som fremdeles stod I den samme børsemakerens navn, 18 mnd senere. Jeg venter fremdeles på det et av de våpenkortene. Den ene fikk jeg heldigvis for en uke siden.

 

Heldigvis har jeg "blålappen" på det andre.. men det står fremdeles I hans navn.

Link to comment
Share on other sites

Javel? Av ren nyskjerrighet, hvor i landet bor du?

 

Jeg spør alltid om en slik oversikt ca. 1/2 år etter jeg har kjøpt eller solgt ett våpen eller tre. Det har aldri vært uoverensstemmelse mellom min hverdag og våpenkontorets. Vet ikke om Stavanger og Sandnes er spesielt ryddige, men kanskje ditt våpenkontor er redd for å bli avslørt som uryddige hvis de føler at de mangler oversikten. Vet ikke om det ligger en paragraf ett sted du kan ta med deg for å kunne kreve en slin liste, men det ville ikke forundre meg at du finner en om du leter litt.

Link to comment
Share on other sites

Farlige greier , det der... Selv opplevde jeg "uforståelige problemer" med å få et nytt våpenløyve, grunnet at "jeg allerede hadde så mange"...

-Ved nærmere undersøkelse oppdaget jeg at jeg fortsatt satt som eiger (fortsatt registrert) av to våpen som jeg innleverte til destruksjon for flere år siden.

 

Etter mye om og men, ble det opp til meg selv å bevise hvor våpene hadde blitt av...(!)

 

Heldigvis, ble jeg møtt med velvilje hos mitt lokale lensmannskontor, hvor våpene hadde blitt innlevert, -da jeg innledet min "private etterforskning"... -og begge våpena ble funnet av en betjent, ved "ransaking av" politiets eget våpenrom...

 

-De hadde glemt å sende dem videre i systemet... og at innleveringsskrivene som våpenkontoret ba meg om, hadde blitt innsendt.... spilte visstnok ingen rolle... -utover at de telte som bevis der og da , på at jeg hadde kvittet meg med to gamle sarvevåpen, som avtalt... -slik at jeg kunne få løyve på to nye...

 

...forstå det den som kan. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Du har selvfølgelig rett til å få en utskrift av hva som er registrert på deg.

TA ALLTID GODT VARE PÅ KOPIEN AV KJØPETILLATELSEN NÅR DU KJØPER ELLER SELGER VÅPEN.

Politiet kjører linjen "vi gjør aldri feil og har alltid rett"

I virkeligheten er det så mange feil og mangler i våpenregisteret at det knapt er noen mening med det hele.

Link to comment
Share on other sites

Motivasjonen for å nekte å utlevere en liste over hvilke våpen som er registrert på deg, har jeg vanskelig å forstå.

Det er jo i alles interesse at våpenregisteret er korrekt. Pleier å få dette opplyst på tlf når jeg spør, både mine egne og lagsvåpen.

Ta kontakt med POD om de ikke gir seg med dette tullet.

 

Så vidt jeg har forstått så må et våpen registreres på ny eier på det våpenkontoret denne sokner til, før det blir "avregistrert" på deg. Dette kan selvsagt ta sin tid.

Link to comment
Share on other sites

I Nordre Buskerud politidistrikt sendes det ut en oversikt hver gang man har kjøpt våpen / våpendeler eller solgt. Veldig ryddig og stikk det motsatte trådstarteren opplever.

Link to comment
Share on other sites

Dette kjørte NV (Norsk Våpeneierforbund) http://www.nv.no/ en informasjon / kampanje på for noen år siden. Du har alle rettigheter til å vite hva politiet / det sentrale våpenregistret har av data på deg, og utskrift av dette kan du forlange fra ditt lokale våpenkontor.

Jeg sendte MIN forespørsel til S.S. i politidirektoratet og han / de gav beskjed til lokalt våpenkontor om å gi meg en utskrift så fort det lot seg gjøre.

Samtidig hengte vår kjære S.S. med et forlangende om å få dokumentert min aktivitet da jeg hadde reserve-våpen... :lol:

Og, de hadde ikke registrert TYPEN mekanisme på et par av mine revolvere...

Link to comment
Share on other sites

artig/mindre artig historie: når kravet om FG-godkjent våpenskap ble innført besluttet min bestefar å oppbevare sin gamle bane-krag hjemme oss min far, da han allerede hadde våpenskap. Når han sendte brev til lensmannskontoret for å orienter om dette fikk han en telefon tilbake hvor de spurte om han kunne re-sende søknad på børsa til dem, de kunne ikke finne at våpenet var registrert på noen som helst, de hadde registrert våpenet, bare ikke noen eier. Etter nærmere 30 år i min bestefars hender var rifla ikke registrert i hans eie :shock:

 

ALLE våpeneiere må forstå at inkompetanse og dumhet finnes overalt i Norge, også i politiet.

Link to comment
Share on other sites

Høyst tvilsomt. At man *eier* våpen betyr ikke at man tar med seg disse på jobb.

 

Ellers synes jeg der er interessant at de ber @kristofferp om å dokumentere et negativ, altså at han ikke eier kortvåpen. Det eneste det dokumenterer, er at han ikke eier noen registreringspliktige, lovlig registrerte, kortvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Uten å spekulere rundt nevnte vet jeg at f eks ifm søknad om omsorg eller adopsjon kan forvaltningen tillate seg å utbe dokumentasjon eller spørre om hva som helst uten dekning i hverken lov eller forskrift. Om sosionomene som vurderer dette ikke liker at du feks er medlem i mc klubb må du melde deg ut for å komme i betraktning. Om de ikke liker at du er medlem i feks pistolklubb så.... osv.

Link to comment
Share on other sites

sosionomene som vurderer dette ikke liker at du feks er medlem i mc klubb må du melde deg ut for å komme i betraktning.
Mulig de kan spørre. Men ingen kan kreve at du svarer på slike spørsmål. Dessuten spiller det vel liten rolle om du er medlem, eller om du er medlem frem til du presses ut. Sosionomene finner deg nok akkurat like egnet/uegnet i begge tilfeller.

 

Uansett blir det noe annet enn en arbeidsgiver. Jeg håper kristofferp gidder å oppklare hva dette handlet om.

Link to comment
Share on other sites

Om sosionomene som vurderer dette ikke liker at du feks er medlem i mc klubb må du melde deg ut for å komme i betraktning. Om de ikke liker at du er medlem i feks pistolklubb så.... osv.

 

T.o.m. Cato Zahl Pedersen kan telle på fingrane dei gongane medlemskap i eit skytterlag har hatt betydning for adopsjon/omsorg. Her i fylket arrangerer Fosterheimstenesta pistolskyting for fosterbarn ein gong i året... Dette luktar meir av amerikansk company policy.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...