Jump to content

Dyrere å søke på våpen


Rausheim

Recommended Posts

Det er ti år siden sist gebyret ble justert.

Den generelle prisøkningen (konsumprisindeksen) er er faktisk høyere enn oppjusteringen på rettsgebyret.

Realkostnaden for å søke våpen (eller andre ting som koster "ett rettsgebyr") er med andre ord bittelitt lavere med den nye satsen enn den var i januar 2006 da satsen ble satt til 860 kroner.

 

Dette er med andre ord ikke en urimelig økning.

Link to comment
Share on other sites

Alle søknader etter første har halvt gebyr, så det stemmer nok bra det.

 

Spørsmålet er vel mer om det burde være nødvendig med søknadsplikt på forhånd på jaktvåpen nr 2-6. Men det fordrer selvsagt at systemet legges om en del, dvs at våpenregister linkes opp mot strafferegisteret. I dag er det vel omvendt, dvs at det kun kjøres sjekk opp mot våpenregisteret hver gang en søker. Det fordrer selvsagt også at folk holder styr på hvor mange våpen de har, og at papirene sendes inn i etterkant av handelen (men det bør jo være i den beste interesse for både kjøper og ikke minst selger...). Det skal jo ikke være noen behovsprøving for jaktvåpen innenfor jaktvåpengarderoben.

 

I forarbeidene til forskriftsendringen ble det blant annet påpekt mindre saksbehandling, og daværende justisminister Storberget svarte på et skriftlig spørsmål i Stortinget "De nye reglene vil være ressurssparende for politiet i saksbehandlingen, slik at mer ressurser kan brukes på kontroll..."

 

Jeg klarer ikke helt å se hvordan dagens håndheving av forskiften er så betydelig annerledes enn tidligere, hos oss har vi nå gått fra å ha en behandlingstid på 2-3 dager maks på lokalt politikontor, til at søknad skal sendes inn til sentralt våpenkontor i distriktet (som fra og med i dag ble dobbelt så stort...) og en søknadstid på 2-3 uker minimum.

 

Men det er mulig de får råd til å håndtere søknadene raskere nå da, når de får 82 kr mer pr søknad...

Link to comment
Share on other sites

Alle søknader etter første har halvt gebyr, så det stemmer nok bra det.[/quote

Men dette var våpen nr 4

 

Det razumny sier er at når du søker på ditt første våpen må du betale et helt rettsgebyr som brukte å være 860,-. Fra og med våpen nr 2 er kostnaden 0,5 rettsgebyr, dvs 430,-. Med justeringen nå vil denne øke til 512,50,-. Derfor stemmer det bra at du betalte 430,- i 2014.

Link to comment
Share on other sites

Får virkelig ikke de j*****e nok snart?

...

Du må være ny her :mrgreen:

 

Økningen i gebyret sett i sammenheng med kostnadsøkningen for øvrig i samfunnet er ikke stor. At det er helt uhørt at det skal søkes i det vide og det brede for som ustraffet og edruelig voksen å allernådigst få lov til å eie våpen, er en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Det som er typisk, er at vi tygger i oss alle nye avgifter, og økninger. Kameler går ned mothårs uten saus.

Med litt mer sydlandsk innstilling, hadde vi skipet inn flere hundre sauer i Oslo sentrum. Semitrailere ville blokkert alle Europaveier.... :mrgreen:

Men vi ! Som alltid, betaler, hoster opp hårballer...

Ironiknapp på :wink:

Link to comment
Share on other sites

For de av oss som har flere våpen, så tilsvarer denne økningen det samme som prisen på to jaktpatroner. Dette kan derfor ikke være mye å bruke energi på.

 

Nettopp J.D. Rockefeller..

Life' s a bitch, and then you marrie one..

 

Du startet vel engang du også ? Er du Rockefeller Jr., skjønner jeg svaret ditt.. :wink:

Jævla dyre patroner du bruker forresten :wink:

 

 

 

 

 

Morroknappen på fremdeles :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er visst nok ganske stive priser på over disk patroner. På mine kanter er det folk som har lagt storviltjakt på hyllen ut fra det at prisen på patroner hadde steget noe voldsomt. Selv lader jeg - som du - all jaktammunisjonen selv. Anet jeg smeller med også for den saks skyld :smile: Når det gjelder at vi skal vite hva vi snakker om så håper jeg endelig det ikke blir noe krav her på Kammeret :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...