Jump to content

lee


grevlingen

Recommended Posts

hei sikkert skrevet om dette før.men jeg har kikket på det kittet til lee til ca 1100.er dette noe og satse på?skal generelt bare lade til ei rifle,6,5x55.har hatt rcbs tidligere.var godt fornøyd med det,men så gikk jeg lei så var jeg jo så dum og solgte heile utstyret :oops: men det koster jo en del meir og.men kan en virkelig få et godt ladesett til rett over tusingen :?:

Link to comment
Share on other sites

LEE-settet er helt greit. Begynte selv å lade på et slikt et, og det går helt fint, og man får like gode patroner som med annet verktøy. Forskjellen ligger i "godfølelsen" ved å bruke verktøyet, og jeg har ikke noe av utstyret fra det første Lee-settet på ladebenken pr. i dag.

Link to comment
Share on other sites

Har selv to Lee presser, en pro 1000 og en enkel presse til de få rifle patronene jeg lader, men.. skulle jeg valgt på nytt så hadde jeg nok gått opp en klasse eller to.

Pro 1000 er litt ustabil, formen på den går i bølgedaler 500 patroner uten krøll og så plutselig bare klatt flere kvelder på rad og så 1000 uten problem ogs så stokker det seg til igjen :(

Men alt i alt fornøyd, de er jo rimelige og man får kanskje hva en betaler for..

Link to comment
Share on other sites

Lee funker greit som p*kk i Grete det, du får ikke Rolls Royce følelsen med på kjøpet, men så betaler du ikke Rolls Royce pris heller. :)

 

Ladet i årevis på Lee utstyr, bannet endel over lenkearmen i aluminium som stadig gikk av etter tunge drag med seige patroner, men nå har jeg alltid 3-4 ekstra liggende av den sorten som reserve, de koster det samme som en boks leverpostei så det er ikke noen problematisk investering.

 

Nå skal det innrømmes at jeg kjøpte både hylsefres og ekstra presse fra Lyman, den første fordi den var hendig og praktisk, den andre fordi "Crusher II" pressa er bunnsolid, men det ble litt mer fiklete å justere da Lyman pressa går over øvre dødpunkt.

Mye greiere med Lee pressa som går opp til øvre dødpunkt, punktum.

 

Jeg bruker begge to omtrent like mye og lader alt fra .222 til .375 H&H

Link to comment
Share on other sites

Har jo til stadighet sett direkte saftig reklame for classic cast pressa her inne, og ser ingen grunn til å tvile på den. Men for den vanlige Ola i lia som ikke skal helpresse 50bmg hylser så passer vel muligens challenger breech lock pressa vel så bra?

Link to comment
Share on other sites

er jo mye skryt av lee her på forumet.og jeg tviler ikkje på at det er duganes heller.men er litt i tvil enda.såg en butikk i bergen som hadde rcbs rock chuker kittet til 2800.er ikkje gale det heller.tenkte eg skulle ta en tlf til trond alvestad og få noen priser av han også.skal jeg ha lee blir det hverfall classic quest vet ikkje helt hvordan det staves men dere skjønner :oops:

Link to comment
Share on other sites

jeg synes lee er ok til prisen.

bruker nesten bare lee dier. de er ikke noe dårligere enn andre.

pressene i aluminium er enkle , men de funker. det eneste som virkelig er dårlig fra lee er kruttvekta!

 

 

selvfølgelig, godfølelsen med enstasjons får jeg med bonanza co-ax....men den koster like mye som 3 lee classic cast, eller som 5-6 aluminiums O-presser..... ;)

Link to comment
Share on other sites

Har, og har hatt en del presser, men Lee lade presse blir det 100% ikke igjen!

 

Hvorfor ikke?

 

MM.

Det er noe skranglete greier i plast og Alu som gir upålitlige ladninger!

Kjører kun RCBS Rock Chucker til rifle med RCBS Chargemaser 1500 scale med CM Dispenser i dag, gir +- 0,1grain avik max. :D

Til håndvåpen bruker jeg Dillon 650 med H/mater på grund av mengde,det er et ganske jevn kruttmål på Dillon!

 

Saken er når en har brukt nok penger på billig dritt så blir man lei! Og har man morro av skyting, så skaffer man seg skikkelige lade apperater, det har man mye mer glede av og det holder lengere!

Vet det kommer sikkert noen her og skriver inn nå hvor fantastisk deres LEE pro 1000 pressa deres er nå! :wink:

Pro 1000 fra LEE har tatt livet av fler hånd våpen i Norge en samlende antall rekrutter som har vært inne til førstegangs tjenesten noen gang har gjort! :!:

 

Den classic Turret LEE pressa har jeg ikke prøvd, men sett og er den som utsende og min erfaring med LEE så, ja skrangle-skrangle! :!:

Så her kommer jeg med en påstand basert på sikkert 200 000 ladde skudd over 13-14 år! Kjøp kvalitet med en gang! :idea:

Man ser ikke en Brukt LEE presse til salgs pga det er bare fillene, og du ser skjelden en Dillon presse/Rock Chucker til salgs fordi dette fungerer og folk ikke vill kvitte seg med utstyret!

 

Skulle jeg lade 6,5 som tråd starter skriver så ville jeg godt for RCBS Rock Chucker uten tvil og skal man lade mengde så tar vel ikke DFS skyttere feil igjenom mange år! Dillon 650 med H/mater. :idea::D

Link to comment
Share on other sites

Med all respekt for dine erfaringer, Mountain-Man, BULLSHIT.

Jeg har nå to enstasjons-presser ( trenger ikke progressive, lader ikke nok til det ) 2 perfect powder measure, dier, ++++++, og alt fungerer prikkfritt. Har aldri opplevd noen feil som ikke kan tilbakeføres direkte til meg. At noen i det hele tatt er i stand til å slite ut noe av utstyret fra LEE, er en gåte for meg. Den første pressa kjøpte jeg forresten brukt, og den fungerer fortsatt 100%.

Link to comment
Share on other sites

Den evige krangelen imellom Lee og de andre merkene ja..

 

Jeg ser ingen grunn til å bruke mere penger enn hva jeg trenger på ladeutstyr, jeg har en Lee Turret av gammeltypen og den har holdt de årene jeg har ladet, og det sier litt med min totalt manglende evne for tålmodighet. Her presses det hardt noen ganger ja gitt :mrgreen:

 

Det eneste store aberet jeg kan se på Turret`n er systemet for oppsamling av brukte tennhetter, eller dvs den totale mangelen av et system for oppsamling av de. De spretter veggimellom. Men dette er fikset på den nye Classic Turret`n etter det jeg har forstått. Jeg har deaktivert auto indekseringen og bruker den mer eller mindre som en enkeltstasjon med veldig raske stasjonsbytter.

 

En gang i fremtiden når jeg blir rifleskytter blir det nok kjøpt en enkeltstasjonspresse og jeg er ikke i tvil hva det kommer til å bli. Lee Classic Cast.

 

Igrunn det eneste totaaalt ubrukelige jeg har brukt av Lee er kruttvekten deres. Lee (Un)safety scale som jeg kaller den.. Den ble skiftet ut med en RCBS 505 og jeg har ikke angret et sekund på det. Lee vekta har jeg prøvd å selge, men kanskje ikke så overraskende er det ingen som vil ha den. Auto disc målene har jeg også pensjonert, men det er mere grunnet mangelen på finjusteringer enn noe annet, de målene funket 100%

 

Lee og hornady målene mine er blitt byttet ut med ett eldgammelt Lyman mål som slår alle de andre i støvlene. Skulle jeg få bruk for enda et mål så blir dette også Lyman.

 

BB John

Link to comment
Share on other sites

Det er noe skranglete greier i plast og Alu som gir upålitlige ladninger!

[...]

Kjører kun RCBS Rock Chucker til rifle

Det min ikke veldig ydmyke påstand at LEE Classic Cast er ei vesentlig bedre og mer velkonstruert presse enn Rock Chucker. CC-en er en solid støpejernsdælj som også tar større patroner enn RC-en, og koster dessuten rundt tusenlappen. Det gjør ikke RC-en.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også i startfasen når det gjelder ladning, og har både bestilt ladeboken og en film om lading som "gordon setter" her på forumet har anbefalt, så nå skal det leses og sees!

 

Jeg har vel også bestemt meg for en Lee Classic Cast etter mye god omtale her på Kammeret og en fin pris, men jeg lurer: kan jeg bruke den presse på både rifle- og håndvåpenkalibre? Jeg har tenkt å lade fra 243win til 44mag. på den etterhvert, men i starten vil jeg holde meg til 6,5x55, 30-06 og 44mag. - til rifle.

 

 

 

Peace

Link to comment
Share on other sites

...presse om rustfrie ståltermoser til turkopper!

 

Man lærer stadig noe nytt på kammeret :shock:

Skal vi se, hvor la jeg nå den turkopp-dien igjen?... :?

 

Ellers kan jeg bare slutte meg til de som er fornøyd med sitt Lee utstyr. Jeg har en stk. Lee Classic Turret med Lee Auto Prime og en blanding av dier fra Lee, Redding, Forster og RCBS. Alt funker meget bra og jeg lader 150-200 svært presise 6,5x55 konkurransepatroner pr. time med dette settet (DFS og jaktfelt).

 

Det er slettes ikke uvanlig at jeg får 5-skuddsserier på ~25 mm på 200 m med disse patronene. Dette var selvfølgelig en digresjon, da gruppestørrelsen avhenger av mye mer enn bare ladepressa. Jeg ville bare illustrere at settet er istand til å produsere ammunisjon av meget høy klasse.

Link to comment
Share on other sites

etter mye frem og tilbake ble det rcbs.med rcbs diesett.handla hos alvestad og co.super sjappe og hyggelige folk :D men jeg skal ha meg noen kuler tennhetter et par kilo krutt.hylsevibrator og diverse snadder.skal sende leg og våpenkort til hjemmelading.no.men blir det veldig dyrt og sende krutt siden posten ikkje frakter dette?jeg bor i kvinesdal i vest agder og det er ikkje som jeg veit noen som selger slikt rundt her.?

Link to comment
Share on other sites

etter mye frem og tilbake ble det rcbs.med rcbs diesett.handla hos alvestad og co.super sjappe og hyggelige folk :D men jeg skal ha meg noen kuler tennhetter et par kilo krutt.hylsevibrator og diverse snadder.skal sende leg og våpenkort til hjemmelading.no.men blir det veldig dyrt og sende krutt siden posten ikkje frakter dette?jeg bor i kvinesdal i vest agder og det er ikkje som jeg veit noen som selger slikt rundt her.?

 

Snakk med Trond (Alvestad), du! Det er faktisk det beste svaret du kan få her inne, akkurat når det gjelder hjemmelading.no.

Link to comment
Share on other sites

etter mye frem og tilbake ble det rcbs.med rcbs diesett.handla hos alvestad og co.super sjappe og hyggelige folk :D men jeg skal ha meg noen kuler tennhetter et par kilo krutt.hylsevibrator og diverse snadder.skal sende leg og våpenkort til hjemmelading.no.men blir det veldig dyrt og sende krutt siden posten ikkje frakter dette?jeg bor i kvinesdal i vest agder og det er ikkje som jeg veit noen som selger slikt rundt her.?

 

Snakk med Trond (Alvestad), du! Det er faktisk det beste svaret du kan få her inne, akkurat når det gjelder hjemmelading.no.

snakka med trond alt ordnet seg.fikk forresten kjøpt et par kilo på skytterlaget.kikket litt på priser på lapua scenar 139 grain.bestilte disse fra trond.men ser midway er langt over dobbelt så dyre på disse kulene.fikk snakka med trond sjøl idag.en ting er sikkert kommer til og handle fra hjemmelading.no i fremtiden. :D

Link to comment
Share on other sites

vil takke alle her på kammeret for god hjelp.spesielt anbefaling av hjemmelading.no denne butikken visste jeg ikkje om.nå har jeg snart svidd av ti laken her :roll::lol: var så mye kjekt og ha.kjøpte meg en del lapuahylser og.jeg bor 100 meter fra skytebane så jeg tenkte å ned en kveld og knabbe med meg noe mere messing.veit det er veldig mange som bare kaster nye normahylser.

Link to comment
Share on other sites

har fått alt utstyret nå.mangler kun ladeboka,så det blir ingen lading enda.men skal presse 20 stk hylser jeg har liggende.disse er skutt i min rifle,tikka 6,5x55.dette er normahylser.når jeg måler lengden på dem er di 54.8 og noen er akuratt 55mm. men kan noen gi meg en rask forklaring på hvordan jeg stiller inn dien?har rcbs dier.ei grønn boks med to stk dier i.er så veldig lenge siden jeg har ladet at jeg har glemt en del av det :oops:kan jeg velge om jeg kun vil halspresse eller helpresse hylsene med diene jeg har?og en ting til:må man presse helt nye hylser?jeg spør sikkert veldig dumt.men man lærer lite hvis man ikkje spør :D

Link to comment
Share on other sites

Sikkert dem som vet dette bedre enn meg her men..

Regner med du har ei seater die for kuleisetting og ei die for helpressing.. Skal du kun halspresse trenger du en necksizer og har etter anbefalinger her inne funnet ut at Lee collet dia skal være tingen for dette (finnes en tråd med collet dien her om du søker).

 

Innstilling av dien: http://www.rcbs.com/guide/stepbystep.aspx

Den rette innstillinga av dien er vel der den ferdige patronen entrer kammeret med akkurat passelig motstand..

Link to comment
Share on other sites

det står fl 7 på diesettet.dette betyr kansje full length?bare noe som slo meg.har lest instruksjonene i manualen.men jeg kunne ikkje vite om det var noen andre instillinger.men dette er vel instillingen til helpressing.har og 100 nye lapuahylser.får begynne med disse.tror jeg prøver 1/8 omdreining ned på dien først.er redd for og presse dem for mye.kan vel ikkje være optimalt og helpresse hylsene hver gang?

Link to comment
Share on other sites

ok skal sjekke dette.det står jo laddata på boksen og.men til 140grain sierra,jeg har 139grain lapua scenar.

bruk ladedata for 140 grs sierra når du bruker 139 grs scenar. det går nok helt fint.

har tenkt på det samme,men vist jeg har ladedata på feks en 144grain blyspisskule,kan jeg da lade 144 grain pmc fmj kuler med samme ladedata?eller må man ha ladedata for en og en kuletype?ulike kuler har jo forskjellige oppbygninger.har mye og spør om.men er lurt og heller spør en gang for mye når det gjeller hjemmelading føler jeg :?:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ramlet over en lang omtale av Lee på nettet. Sjekk her: http://www.realguns.com/archives/122.htm

Artikkelen er delt i 3. Forfatteren er tydeligvis fornøyd med resultatene Lee-pressa gir. Selv har jeg en eldre classic turret, som til jul ble oppdatert med primer-feeder. Lurer litt på å få fatt i autoindex'en og kruttmålet nå... :P I artikkelen over er det foretatt test med .45 Colt. Ser ut som det benyttes relativt mye krutt i ladningen. Noen som har erfaring med bruk av Pro Auto Disk Measure på f.eks .38 Spec og .45ACP der kruttmengdene er i størrelsesorden 3-6gr?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...