Jump to content

Kjøp Zeiss så får du service.


shooter 2

Recommended Posts

Siste sjekk før elgjakta startet oppdaget jeg feil på min Zeiss Diavari , fikk ikke justert den .

Jeg ringte dagen etter til Zeiss Norge og traff der en trivelig person som sa jeg måtte få sendt den inn til sjekk . To dager etter avsendt kikkert fikk jeg beskjed at kikkerten måtte til fabrikk for repp.

De kunne fortelle at hadde de hatt lånekikkert inne hadde jeg kunne fått det i mellomtiden .

Jeg måtte ordne en kikkert selv men i dag kom Diavari'n tilbake ferdig reparert . På vedlegget/ordrebekreftelse stod teksten : Kikkert er reparert ved fabrikk uten kostnad . :D

De dekket portoen også :D

Dette er en 3-12x56 som er flere og 20 år !

Zeiss er dyr men jaggu har slik service litt og si :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Kjøp leupold, så hadde du sluppet reparasjon... :lol::lol::lol:

 

Samt du får fordeler som ræva optisk kvalitet og ein totalt oppskrytt augesvstand :wink:

 

Er derfor jeg har både tysk optikk og leupold. Tysk optikk til daglig, og leupold i steinrøysa på fjellet :wink: Før hadde jeg bare tysk optikk, men etter at jeg måtte teste den nevnte servicen hos Jakt & Friluft (som jo var upåklagelig), så fant jeg ut at det var best å holde seg til Leupold når forholda drar seg til. Og det har jeg ikke angra på. Upraktisk å måtte reise ned fra fjellet for å bytte kikkert :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tja...

 

 

Hadde reklamasjon på ny kikkert som ikke var tett i mars.

Fikk garanti om kikkerten eller lånekikkert før jakta i mai. Ingenting dukket opp og på purring så "lå den ... tollen!". Måtte låne kikkert av kompis.

Jakta i august nærmer seg med to nye purringer og veldig forståelsesfulle svar men ingen løsning. I september (?) dukker kikkerten opp 5 mnd etter avtalt tid.

 

Kunne ikke få 1 krone i rabatt på ettermontert sidejustering, men fikk en fantastisk Zeiss caps som kompensasjon.

 

Service?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor kjøpe kikkert til 10000+ når du må sende de til reperasjon osv?

 

Bruker bushnell jeg og skulle den slutte og virke kaster jeg den og kjøper ny :mrgreen:

 

Da har jeg ca 9000kr + til bruk av noe som er mye viktigere nemlig ammo dy skyter ikke bedre med dyr optikk kun med mye trening :mrgreen:

 

Samt at jeg prøver å unngå bruk og kast ved en hver anledning. Tenke litt på verden vi lever i. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hadde det vært en Meopta med garantisak, så hadde du sluppet å tenke på låne kikkert. Der hadde du fått ny kikkert når du hadde levert inn den ødelagte, og du hadde fått beholde den, istedet for å fått tilbake en reparert en. :D

 

Nja er ikke helt sikker på det , vet faktisk om en venn som hadde problemer med en Meopta og det var ikke like enkelt men gikk til slutt må jeg tilføye men Meopta har vel 10 år som garantitid og hva etter det !

Noen nevner Leupold her og jeg har hatt 3 men har bare 1 nå ,6,5-20x50 og det er riktig at jeg ikke har hatt noen problemer med dem og de er meget bra på dagtid men optikken kan ikke sammenlignes , jeg driver mye med åtejakt på rev og jerv og da ser du stor forskjell og spesielt uten fullmåne.

Bra at Jakt & Friluft har så bra service også , det tjener de virkelig på , som forhandler vil jeg også gi de gode ord etter at jeg har handlet 2 våpen av de. :D

Selv om jeg ikke fikk lånekikkert av Zeiss så fikk jeg en god grunn at de ikke hadde inne (og jeg tror på disse folka) ,så like forbanna så er Zeiss min favoritt og en til skal jeg ha med tiden. :D

Link to comment
Share on other sites

Hadde det vært en Meopta med garantisak, så hadde du sluppet å tenke på låne kikkert. Der hadde du fått ny kikkert når du hadde levert inn den ødelagte, og du hadde fått beholde den, istedet for å fått tilbake en reparert en. :D

 

Nja er ikke helt sikker på det , vet faktisk om en venn som hadde problemer med en Meopta og det var ikke like enkelt men gikk til slutt må jeg tilføye men Meopta har vel 10 år som garantitid og hva etter det !

Noen nevner Leupold her og jeg har hatt 3 men har bare 1 nå ,6,5-20x50 og det er riktig at jeg ikke har hatt noen problemer med dem og de er meget bra på dagtid men optikken kan ikke sammenlignes , jeg driver mye med åtejakt på rev og jerv og da ser du stor forskjell og spesielt uten fullmåne.

Bra at Jakt & Friluft har så bra service også , det tjener de virkelig på , som forhandler vil jeg også gi de gode ord etter at jeg har handlet 2 våpen av de. :D

Selv om jeg ikke fikk lånekikkert av Zeiss så fikk jeg en god grunn at de ikke hadde inne (og jeg tror på disse folka) ,så like forbanna så er Zeiss min favoritt og en til skal jeg ha med tiden. :D

 

Er kikkerten kjøpt igjennom Norsk importør, så er det standard prosedyre at kunden får ny kikkert.

Alt annet er bare vrangskap fra evt selger/forhandler.

 

Å ja, det stemmer at Meopta har 10 års garanti, mot Zeiss sin 30år, men så går kjøper du oxo 3 stk Meopta til prisen av en Zeiss da.

Link to comment
Share on other sites

men så går kjøper du oxo 3 stk Meopta til prisen av en Zeiss da.

 

En Zeiss 2,5-10x50 koster 5990,- hos XXL. Betyr det at jeg får en Meopta med tilsvarende forstørrelse til 2000,- :?:

 

Dette er ikke zeiss victory, den må en legge til noen flak til på.

 

Har selv både zeiss victory og leupold vx3, begge er solide saker, men kan ikke sammenlignes på noen måte.

Link to comment
Share on other sites

Har en Varipoint jeg handlet i vår. Kanonsikte syns jeg, og meget godt fornøyd med det.

 

Det vil si, helt til søndag da jeg etter vellykket ettersøk satte børsa ned ved siden av den felta hjorte og så at hele lystårnet på venstre side var borte... :shock:

 

Hvordan i hule h..... kunne sånt skje?

 

I dag kommer siktet til Zeiss Norge. Er spent på hva som skjer. Jeg mener at et helt nytt sikte med den type feil burde utløse nytt sikte umiddelbart. Og ikke repareres. Så får vi se hva som skjer...

 

Heldigvis har jeg reservesikte, må bare få skutt inn før helga..

Link to comment
Share on other sites

Du mener med dette at bateri lokket med lys vrideren var borte ikke sant? Dette har skjedd med meg også.Men jeg vet hva som skjedde,den har blitt skrudd av når jeg gikk med den i reim over skulder,ikke noe værre en dette.Men det er jo fryktelig kjedelig afære når en er på jakt som jeg var.Kjøpte ny med express post fra jeger service i ulefoss :D

 

Jeg mener hele det tårnet var borte, ikke bare lokket.

 

Men fantastisk nok: Siktet er nettopp ankommet Zeiss i Oslo, og de sender meg en ny.

 

Med andre ord. Jeg stiller meg helt og fullt opp i rekken av de som skryter av servicen der i gården.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da er jeg spent på hva dem gjør i tyskland med min zeiss 8*56 victory håndkikkert.

Jeg kjøpte den 2002 og den måtte inn på rep i 2004 pga oppripete okularlinser pga bruk av briller.

Da var det Anne Lise som tok den i mot og hun var veldig hyggelig og kunne mye kikkerter. Hun sa da med en gang at dette er pusse riper pga skitten pussefille. Jeg klarte og bevise til henne at hun tok feil med at ripene gikk i kryss og tvers og med pussefille ville dem være ovale. Hun var da enig med meg og sendte den til tyskland og fikk dem til og skifte okularene.

 

Nå igjen idag var jeg hos Carl Zeiss as på Økern med samme problemet, riper på okularene. Da var ikke Anne Lise der mer :(

men en annen en som ikke hadde så forståelse på problemet. Han mente dette er slitarsje skade som man måtte regne med etter så mange år. Da kan jeg ikke forstå hvorfor står det i garantikortet at Carl Zeiss stå for HØYESTE KVALITET og derfor gir dem 30 års garanti på den. Også står det at dem gir garanti på feil som kan vises til matrialet eller komponenter og da gir dem 5 år resterende 25 år betaler du rep men dem står for matrialene.

 

Så er spørsmålet mitt skal ikke en kikkert som koster 14 tusen og har 30 års garanti tåle bruk av briller ?

Det er ikke og unngå at man får kontakt med okularet med briller med den kikkerten.

Jeg vet at zeiss har gått ned til 10 års garanti nå men min har 30 år.

Jeg venter nå på resutatet fra tyskland. Må jeg betale for alt rep vet jeg hvilken merke man aldri skal kjøpe mer.

Står og vurdere en med avstandsmåler nå men det blir ikke zeiss hvis dette er hva man får for garantiet deres.

 

Hva synnes Dere her på forumet ? er det noen andre som har opplevd det samme?

Link to comment
Share on other sites

Da spør jeg om følgende: hva i all verden er grunnen til at jeg skal betale ørten tusen extra for å få Zeiss når dem ikke tåler sånne småting ? Trudde det var kvalitet vi fikk jeg......

 

Glad jeg kjøpte Jahtijakt kikkert jeg, for det er jeg sikker på at funker som det skal :wink:

Og når den ryker, så har jeg rådt til ca. 10 sånne til, før jeg kommer opp til et ræva Zeiss sikte :mrgreen::lol:

Link to comment
Share on other sites

Så lenge ikkje okkularene er laga av diamant eller tilsvarende, so er det akkurat det samme som skjer om du har ein Jahti kikkert eller ein Zeiss. Greitt nok at enkelte typer glass er hardere enn andre, men dog.

Du betaler for den optiske kvaliteten i ein kikkert ikkje for at den skal tåle støv, dritt eller briller på glasset. Og eg meinar at hadde eg klart å ødelegge ein kikkert av dyr prisklasse, so hadde eg takka for å fått hjelp og garanti på dette, men eg hadde i det minste lært av det, og prøvd å unngått at dette skjedde igjen. Det er blir litt for dumt å komme å reklamere endå ein gong på samme type problem, når du skriv her at du mest sannsynlig har forårsaka dette sjølv. Men for din del, håpar eg at du får dekka dette denne gongen også, men då du i det minste ta forhåndsregler for dette i framtida.

Link to comment
Share on other sites

Den første gang så innrømmer Anne Lise at zeiss hadde brukt feile okkularer. Hun sa dem nye skulle tåle briller. Det som er så merkelig er at det ikke er noe riper på brillene. Trodde at okkularer skulle være hardere en glass på briller. Vi har andre på jaktlaget som bruker briller og di har swarovski og leica og eldre en min kikkert. Dem har ikke fått noe riper på okkularet selv om dem også har kommet bortig okkularet med brillene sine. Vil det si at kvaliteten til disse kikkertene er bedre?

For og si det så plager ikke disse småe ripene når jeg bruker kikkerten, kikkerten er fremdeles klar.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Idag kom posten på døra til meg med min håndkikkert zeiss victory 8*56 ferdig reparert. I pakken lå det en hyggelig brev fra zeiss på økern at dem hadde reparert kikkerten min tatt service skiftet okkularene kostnadfritt :D

 

Dette kaller jeg SERVICE !!!!!

Jeg takker og bukker for denne behandlingen jeg har fått fra zeiss :D

 

Nå skal jeg selge denne kikkerten som er nyoverhalt for og kjøpe en ny zeiss med avstandmåler. Den kan man juster avstand til okkularet slik man ikke kommer bortig glasset med brillene.

 

Det er bare og komme med bud på håndkikkert zeiss victory 8*56 :D

Link to comment
Share on other sites

Mange dumme forklaringer her inne. Kan ikke skjønne at det blir klaget på zeiss, når det er yttre påkjenninger som har ødelagt kikkerten, da den har fått behandling den ikke burde få, og atpåtill 2 ganger og. En kikkert er uansett ikke beregnet på at det skal gnisse klass på brillene.

Må bare si at det er utruligt av zeiss å ta det på garantien i dette tilfellet.

 

Ellers er det greit at zeiss koster penger, men du får det du betaler for. Bedre optikk enn de fleste, en av de skikreste i forhold til treff punkt forandring, tåler mye (Iallefall de 6 som eg har så langt), og en utrulig bra service.

 

Ellers skrivest det at om en meopta kikkert ryker, får du ny med en gang. Det stemte iallefall ikke med den eg adde som rauk for 2 år siden. Hadde et helvette med en viss butikk uten å nevne navn uten å komme noen veg med det, så eg måtte tilslutt gi opp.

 

Kan heller ikke skjønne at en zeiss er 3 ganger dyrere heller.

 

Betaler i underkant av 13000 for en zeiss victory 3-12x56 med kulebane kompensator, lys og lotutec, den beste meoptaen får eg nokk ikke tak i for under 7000kr, derfor er zeissen mindre enn dobbel så dyr, og de kan ikke sammenlignes mener eg.

Zeissen er lettere, bedre optisk, bedre behandling på linsene og får meg så gir zeiss bedre service enn de fleste andre.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Neste uke tar jeg slegga og knuser hele opticron elendigheten og lar den gå rett i søpla.

Skal forresten bli interressant å se hvordan den ser ut inni.

:D:mrgreen:

 

Vi vil se bilder :mrgreen:

 

 

Her er det første hvor man lett skrur ut okularet.

P1010357.jpg

 

vet ikke helt hva som hendte her . Photobucket la inn først feil bilde ,men nå er det rett tror jeg[/quote

 

Synst du har betalt litt vell mye for den kikkerten, har faktisk samme kikkerten som eg er ganske fornøyd med, men fikk den en del billigere og ja det er samme modell om du lurer på det..

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Mange dumme forklaringer her inne. Kan ikke skjønne at det blir klaget på zeiss, når det er yttre påkjenninger som har ødelagt kikkerten, da den har fått behandling den ikke burde få, og atpåtill 2 ganger og. En kikkert er uansett ikke beregnet på at det skal gnisse klass på brillene.

Må bare si at det er utruligt av zeiss å ta det på garantien i dette tilfellet.

 

Jeg kan ikke si det er så mange dumme forklaringer i denne tråden :?:

Min kikkert er laget for bruk med briller og når okularet ikke tåler og komme bortig brilleglasset og det blir småe riper er det jo rett og rimelig og klage. I den jaktformen vi i jaktlaget mitt driver blir det mange timer i kikkerten pr. dag.

 

Andre merker kan du ikke komme bortig okularet med briller og det ser jeg zeiss også har tatt høyde for i nye modeller :D

Og med den service og garanti som zeiss gir blir det en ny håndkikkert løpet av vinter og mulig ny kikkertsikte også :D

Link to comment
Share on other sites

kollimeringsfeil??

Er dette når det ikke er samsyn med høyre og venstre okular?

Min Zeiss 8*56 fallt ned fra ca 3m traff en skarp kant og la seg til ro.

Etter dette var venstre linse uklar, ble brukt ut revejakta med ett øye.

Sendt på rep til Zeiss Norge.

Var til Tyskland på full overhaling, ingen spørsmål.

Gratis reparert :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en erfaring med reklamasjon og det var en Meopta. Jeg vet ikke hvor gammel den var men ca. 15 år og jeg tror det var en av de første som kom hit til landet. I hvertfall sendte jeg den til importøren pga at treffpunktet flyttet seg. Jeg fikk beskjed om at garantien hadde utløpt men jeg kunne få en ny til 1000,- Veldig bra syns jeg, særlig siden jeg nesten fikk den i første omgang for å se om den tålte 375 H&H.

 

Jeg har også en Zeiss på nesten tredve men den trenger ikke service.

 

Og for min del drar jeg gjerne på jakt med stålsikter men ikke med billigkikkert og alumontasje.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jeg oppdaget nå ved en tilfeldighet nå at retikkelet er "knekt" på min Zeiss Diavari VM 1,5-6x42 T* som sitter på kombien min.

Ble mistenksom etter at jeg bommet på en rev på drøye 100 m's hold for en ukes tid siden.

Skøyt 2 skudd på 100 m'n på banen for et par dager siden.

En 6'er kl. 2 og en 9'er kl.7.......og slo meg ikke til ro med det.

 

Jeg har laget en kjapp dårlig skisse i et tegneprogram på pc'n som viser problemet.

 

normal_ZeissKnektRetikkel.JPG

 

Er dette noe en garanti dekker ?

Kikkertsiktet er nok en del år gammelt.

Jeg kjøpte den brukt for et par år siden.

Det var ettermontert kulebanekompensator på kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...