Jump to content

Anbefale jaktrifle elgjakt


Langrenn

Recommended Posts

Jeg har startet søket etter ny jakt rifle, og lurer derfor på: modeller som anbefales?

Kaliber? Jeg tenker selv 308-3006 ish

Har tenkt på brukt våpen siden jeg for øyeblikket leker student:)

Har dere noen gode alternativer? Ønsker mest noe i stilarten britisk/ resten av europa er det muligheter å finne våpen Evt generell prisklasse? Og sist men ikke minst om noen har noe/ ser eller hører om en plass noe som beskrevet selges gi meg en heads up :)

Link to comment
Share on other sites

Det kan ikke bli feil med en Mauser M98. Du får dem med kikkert til en grei pris på finn.no.

 

Selv om en Mauser helst skal ha 8x57IS, så gå for 308 eller 3006. Noe annet blir bare tull, spesielt om du ikke lader selv og bruken blir under 50 skudd i året (prøveskuddene og 2-3 gangers forsøk på storviltprøven + kanskje 1-2 skudd på elgen).

Link to comment
Share on other sites

Enig i mauser, men 8x57 har vel ikke så stor prisforskjell i forhold til 3006.. :-)

 

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

 

8x57 er et kjempepatron det, men den er på langt like kurant når det gjelder fabrikk ammo i butikker og på skytebaner.

Anbefaler 6.5x55, 308 eller 30-06.

 

Mye bra brukt å få kjøpt i alle de tre .

Link to comment
Share on other sites

Det kan ikke bli feil med en Mauser M98....
:forvirra: Dette må være en skrivefeil, det kan vel ikke bli mere feil enn en å kjøpe en M98 når en spør etter et jaktvåpen.. For all del, kast ikke bort pengene på en gammel Mauser, det blir som regel både dyrere og dårligere enn å kjøpe pent brukt Tikka, Howa, Winchester, Heym, Browning, HQ1640 eller en Sako for den del. Du finner disse for rundt 5000.- kr, gjerne med demper og kikkertmontasje.

Kjøp deg en børse med skikkelig avtrekk, sikring, stokk og presisjon mm først som sist. Gamle mausere med flaggsikring og omsmidde hevarmer er kun for entusiaster- ellers er de stort sett til irritasjon for skyteledere- og for de som har kjøpt slikt "skrammel".

Link to comment
Share on other sites

Ellers får man jo faktisk ny Savage Axis i .308 eller .30-06 til 3 500,-: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=62066061&searchclickthrough=true&searchQuery=.308. Ûberkvalitet er det ikke, men er den noe dårligere enn en femti, seksti år gammel Mauser noen har flikket på her og der, som kanskjer er i overkant velbrukt og som har et eller annet sikte av ukjent merke med høyst tvilsom kvalitet fra 1980-tallet? Smekk på en Leupold VXI eller Redfield eller lignende til et par høvdinger, og man har faktisk nytt og brukbart til under seks tusen.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at den børsa har mye elg på samvittigheten er nok at den var tilnærmet gratis fra 1945 og frem til i dag. :wink: Og at ombygde M98ere er den mest pålitelige rifla man kan tenke seg er jo nærmest en vits. Da har du neppe vært mange år på skytebanen under oppskyting.. :wink: Heldigvis har bedre økonomi ført til at den gradvis fases ut. Mauserkassen er fin for dyre prosjekter- men som rimelig jaktrifle er nok de fleste alternativer bedre. Skal en på død og liv ha en "mausermekanisme" så kjøp heller en M70 eller en Ruger el i stedet- der hevarm, avtrekker, sikring, magasin og montasjer mm er slik det skal være.

Link to comment
Share on other sites

En godt vedlikeholdt Mauser M98, som er blitt tatt vare på, som har et godt løp, hvorfor ikke? Det er endel minus med de i forhold til dagens nye jaktrifler. Om sikring og hevearm på bolt ikke er ombygget mtp å montere kikertsikte, er det en kostnad som må påregnes. Det kan nok sikkert være så som så med løp og presisjon på endel, ikke alle som tar vare på noe som på en måte har liten krone verdi. Det å skifte løp, om det trengs, kommer raskt opp i kroner 5000. Er det derimot en fullt oppegående og fungerende rifle, kan det kanskje være noe å fundere på. Men igjen, en helt ny billig rifle, vil gjøre det samme, og kanskje vil noe være bedre. Det er et spørsmål om lyst, interesse, nostalgi, og mye annet. Fasiten er noen ganger opplest og vedtatt, andre ganger må man prøve å se selv. Flere rifler er nevnt, Tikka, Howa, Sako, Browning, Winchester, kaliber kan være så forskjellig og til hvilket bruk, men man kommer sjelden forbi de 3 store, 6,5x55, 308win og 30.06 Springfield.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode tips!var innom butikken Intersport bogstadveien og tittet litt, mye fint på bruktmarkedet der, har ikke tatt noen beslutning enda, så keep em comming. Og til hva jeg liker jeg fikk lånt et fantastisk våpen på folkehøyskole en krico i 308 suverent våpen om noen har en sånn så sleng deg på!! :) treffer forresten glimrende med bestefars gamle mauser men funnet ut at det er på tide og gå videre ;)

Link to comment
Share on other sites

Det kan ikke bli feil med en Mauser M98....
:forvirra: Dette må være en skrivefeil, det kan vel ikke bli mere feil enn en å kjøpe en M98 når en spør etter et jaktvåpen.. For all del, kast ikke bort pengene på en gammel Mauser, det blir som regel både dyrere og dårligere enn å kjøpe pent brukt Tikka, Howa, Winchester, Heym, Browning, HQ1640 eller en Sako for den del. Du finner disse for rundt 5000.- kr, gjerne med demper og kikkertmontasje.

Kjøp deg en børse med skikkelig avtrekk, sikring, stokk og presisjon mm først som sist. Gamle mausere med flaggsikring og omsmidde hevarmer er kun for entusiaster- ellers er de stort sett til irritasjon for skyteledere- og for de som har kjøpt slikt "skrammel".

 

Heilt enig. Mauser er solide saker og er trygg og sikker med mange gode tekniske løysingar. Men kaup heller tikka, schultz og larsen, sako eller sauer. Kvifor må den fyrste jaktrifla vera så billig? Du kan tross alt ha den heile livet

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha ei rifle til elgjakt imange mange år.kjøper du deg ei sauer 202 kaliber 9,3×62.

Fantastisk god rifle og ett supert elgkaliber.

Skulle du få lyst å bruke rifla til mindre vilt så kan man kjøpe seg ett løp i ett mindre kaliber siden dette er ett system våpen.

Rifla er ikke avskrekkende dyr på brukt markedet.ny pris er jeg usikker på da jeg har hatt min i 13-14 år nå.

Den kommer til å bli med meg i elgskogen i mange mange år framover.

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Tenk litt på kalibervalget ditt.

En cal 30 kule r ikke tung nok til å brekke de grove bina i elgen. Et 45 grader motskudd er helt forkasrelig, også et frontskudd.

Etter mimening begynner brukbbare elgkaliber på cal 35 med minimum 250 grains kuler.

Det absolutt enkleste er å kjøpe en Husquarna i 9,3x62.

Da har du tilgang på skikkelig amunisjon og en mekanisme som bestandig fungere i00% og som er sikker hvis du skulle få en tenhettepunktering eller en

hylseseparasjon. Stålkvalitet var på topp, og pipene er nærmest an mtcahkvalitet.

 

Husquarnaen er billig så hvis du f.eks ikke liker stokken, kan den byttes ut.

Gode avtrekk er også tilgjengelige for en billig penge

 

Jeg er helt sikker på at jeg erter på meg en del rett-trekker entusiasternå.

Dere får bruke hva dere vil, men jeg vil aldri ta i ei rifle som ikke håndterer gass fra en hettepunktering, har problemer med å få lit "store" hylser ut av kammeret og som må til fabrikken for å få byttet tennstift!!

Link to comment
Share on other sites

Tenk litt på kalibervalget ditt.

En cal 30 kule r ikke tung nok til å brekke de grove bina i elgen. Et 45 grader motskudd er helt forkasrelig, også et frontskudd.

Sikker? Ikke engang en 200 gr TSX fra en 30-378 Weatherby Magnum?

Hvilke bein skal du egentlig brekke, og hvorfor?

Jeg har skutt et høyt tosifret antall elg med 308w uten problemer...

Link to comment
Share on other sites

Merkelige greier gitt.

Jeg har nå brekt grove bein på elg med .264 kuler også jeg :)

 

Når det er sagt, så foretrekker jeg kaliber av typen 9.3x62 og 375(av typen Ruger i mitt tilfelle) ved ettersøk på elg, da det fort kan bli snakk om skudd rett bakfra eller veldig på skrå bakfra og da er det godt med noe som kan knekke grove bein og fortsatt penetrere veldig dypt, men dette er ikke nødvendig ved vanlig jakt.

Link to comment
Share on other sites

Alle tester viser at man får dypere penetrasjon i 308 win enn tilsvarende kule i 300 wm . Har skutt ganske mange elg med forskjellige kalibre , og mener bestemt at 308 er en fullt dugende patron . Jakter selv mest med en 8x68s men det kunne likegodt vært en 308 .Svært sjelden at man trenger den ekstra farta da jeg jakter med løshund ( korte hold) Fordelen med feks 308 win er at du finner ammo i alle sportsforretninger . De er dessuten mye billigere enn grovere kalibre :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Nok a grove bei i elgen, som jeg nevnte i mitt innlegg, frambein, skulderledd, brystbein.

Jeg har til ig med sett 30 kaliber kuler som ikke pebetrerte bogbladet!

Grove kalibre har en udiskutabel fordel: større hull, rastere blodrtrykkfall og elgen besvimer ig dør mye raskere nenn med finkaliber. Dette gir kortere ettersøk.

Selvfølgelig går det ann å bruke 6,5 og lignende hvis man akseptere å avstå fra alt annet enn rene sideskudd.

Ofre kommer elgen fort, litt feil vinkel, og man må bestemme seg raskt.

Jeg mener å ha et godt erfaringsgrunnlag, 40 år på elgjakt, har skutt elg med alt fra 6,5x55 til 500 A-square.

 

Så litt om hastighet.

Brukte noen år en 309 Norma mag.

Kan ikke si at den drepte hurtigere enn en 308 eller 6,5.

Så jeg holder på mitt: Kjøp en 9,3x62.

Hvis du ikke liker rekyl så er det lett å ordne med en pysetut ( lyddemper )

Link to comment
Share on other sites

Jeg får ikke tak på om trådstarter har rifle fra før, og skal ha ei dedikert rifle til elgjakt, eller om det er snakk om første/eneste rifle, primært til elgjakt. I første tilfelle, så er jeg enig med de som prediker grøvre saker. I det andre tilfellet er noe annet enn 6,5/308/30-06 ufornuftig. Og i så fall holder jeg en knapp på 30-06 pga evnen til å levere tyngre kuler på en anstendig måte.

Link to comment
Share on other sites

Så jeg holder på mitt: Kjøp en 9,3x62.

Hvis du ikke liker rekyl så er det lett å ordne med en pysetut ( lyddemper )

 

ikke skutt 9.3 før jeg prøvde en kompis sin Merkel, med tut. Artig opplevelse - rekyl i vanlig forstand vil jeg ikke kalle det - mer som en vennlig men bestemt dytt som skjøv skuldra mi 25 cm bakover (skjøt sittende)

Link to comment
Share on other sites

Dedikert elgrifle; Velprøvd boltmekanisme i 35 Whelen, 9,3x62, 338 Winmag, 300 Winmag.

God effekt, tydelige skuddtegn, og gjennomskyting med gode kuler.

 

Nå har jeg ikke sett at trådstarteren har nevnt elgjakt eller annen jakt spesielt, men når det gjelder dedikert elgrifle, er jeg enig med deg bortsett ifra 300 win mag og dens brødre/søstre.

Jeg synes faktisk ikke at 300 magnum kalibrene gjør noen særlig forskjell på elg i forhold til 308 win og 30-06, som er verdt rekylen.

 

Da har jeg mye mer sansen for de tre andre du nevnte her.

I tillegg til evt. noe i .375 kategorien.

Men til de fleste, så synes jeg at først og fremst 9.3x62, er best egnet som en dedikert elgrifle, spesielt med tanke på tilgang til bra fabrikk ammo.

35 Whelen er veldig bra for hjemmeladere, men jeg ser ikke helt grunnen til å ha den istedenfor en 9.3x62, annet enn for å ha noe som skiller seg ut.

338 win mag er et kaliber jeg ikke helt har sett en grunn til at man skal kjøpe istedenfor andre, men det er et godt kaliber til elgjakt.

 

Selv har jeg nå min 375 Ruger som nesten kan kalles litt i overkant på elg etter min mening, men det får nå så være :)

Dersom jeg ikke hadde hatt den, ville jeg nok kjøpt meg en 9.3x62 igjen, om jeg ønsket en dedikert elgrifle.

Og så hadde jeg ladet den med Norma sin 325 grains Oryx.

 

Men selv om jeg har min 375 Ruger, som jeg finner frem nå og da, og bruker den på alt av hjortevilt her i landet, tar jeg også like gjerne frem min 6.5-06 når jeg skal jakte elg og føler meg like sikker på at den gjør jobben :)

Men så prøver jeg meg heller aldri på et Texas heart shot når jeg er på jakt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

TS nevner elgjakt i overskriften på innlegget sitt Bjørn Egil :wink:

 

Jo da...35 Whelen er nok kun for hjemmeladere, men uansett en så bra patron at den bør nevnes.

Og 375 H&H / 375 Ruger er naturligvis også super elgmedisin.(har tre stykker med 375 H&H på elglaget :) )

 

Når det gjelder 338 Winmag ser det ut til at den her i Norge detter mellom to stoler ( 30 kaliber og 9,3) ?

Allikevel vil jeg påstå at dette er en svært bra allroundpatron med masse gode kuler inklusive fabrikkammo, og ei rifle i dette kaliberet har stort sett vært i mitt eie de siste 25 år og sett bruk både i Norge og Afrika.

I dag i en Ruger M77 MKII, rustfri/laminat, supert bruksvåpen med god presisjon.

 

338winmag010_zps4357737a.jpg

Link to comment
Share on other sites

Flere gode argumenter her. Større er som regel alltid bedre, (uansett hva noen måtte hevde, størrelse HAR betydning). Skytemessig er det fornuftig med standardvare hvis du skal kjøpe ammunisjonen, og få til å trene litt. 6,5 .308 og .30-06 er billigvare og greit i innkjøp. 9,3x62 er heller ikke langt unna prismessig. Å kjøpe ammo i en eller annen sær kreasjon er sjelden butikk, da må du lade selv. Jeg liker korte fete patroner, med 450 marlin i en børse. Ikke noe jeg vil anbefale uten at du er litt entusiast. Men du burde se på ting som .358 win og .338 federal. Korte patroner som lager litt større hull enn minimumskravet. Og som passer i våpen med kort kasse.

 

Så til børsa. Du får mer for pengene om du kjøper noe brukt. Følg med her på kammeret, det passerer en del havendes våpen her. Å lage noe etter eget hjerte trenger heller ikke være veldig dyrt. Gå på bruktmarkedet, kjøp en rifle du liker, uansett kaliber, og få en børsemaker til å skifte pipe. Trenger ikke være veldig dyrt.

Link to comment
Share on other sites

TS nevner elgjakt i overskriften på innlegget sitt Bjørn Egil :wink:

 

Jo da...35 Whelen er nok kun for hjemmeladere, men uansett en så bra patron at den bør nevnes.

Og 375 H&H / 375 Ruger er naturligvis også super elgmedisin.(har tre stykker med 375 H&H på elglaget :) )

 

Når det gjelder 338 Winmag ser det ut til at den her i Norge detter mellom to stoler ( 30 kaliber og 9,3) ?

Allikevel vil jeg påstå at dette er en svært bra allroundpatron med masse gode kuler inklusive fabrikkammo, og ei rifle i dette kaliberet har stort sett vært i mitt eie de siste 25 år og sett bruk både i Norge og Afrika.

I dag i en Ruger M77 MKII, rustfri/laminat, supert bruksvåpen med god presisjon.

 

Fytti katta!

Jeg begynner visst å bli gammel jeg også :oops:

Bra du setter meg på plass, og skam meg som ikke leser overskrifter skikkelig.

 

Og jeg er helt enig i vurderingen din og synes at 338 win mag faller mellom noen stoler og blir på en måte et kaliber jeg ikke helt ser behovet for.

Din 338 win mag er et meget lekkert våpen som jeg gjerne skulle eid om den var i et annet kaliber.

F.eks i 9.3x62 :D

 

Og når jeg da har blitt rettet på og har hodet helt på plass, så vil jeg bare gjenta det jeg sa i mitt innlegg før dette, at som en dedikert elgrifle, så anbefaler jeg helt klart 9.3x62, selv om jeg fortsatt mener at en 6.5x55, 308 eller 30-06 også vil gjøre en prima jobb :)

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men skulle jeg startet på scratch i dag ville det blitt europeiske boltrifler i 9,3x62 med 1,5-6x42 sikte til elg, grovt storvilt og villsvin, en lett 7x57 Mauser med 2,5-10x50 sikte til generell "walkabout" jakt på hjort, rådyr, muntjac og mindre vilt, samt en 8x68S med 3-12x56 til bøjakt, åtejakt i mørke og "øppna landskap".

 

Mine preferanser har imidlertid alltid vært amerikanske både når det gjelder våpen og kaliber, og nå er det for sent å forandre på det.

Imidlertid trives jeg ypperlig med den garderoben jeg har.

Den skulle imidlertid vært utvidet med minst et par rifler til, men tallet 6 setter grensen :cry:

Link to comment
Share on other sites

308win og 30.06 Springfield er godt brukende elg kaliber, feks med gode kuler i 180grs vekt. 6,5x55 har felt veldig mange elger. Men selv ville jeg valgt 30.06 om jeg skulle hatt en dedikert elg rifle, eller 9,3x62. Tingen en forsøker å oppnå er lav hastighet med tunge kuler, det har jeg størst tro på at gir best resultat på slike dyr som elgen. Jeg ville ikke brukt feks 300win.mag ol kalibre.

Link to comment
Share on other sites

En .300 mag er et utmerket kaliber til storviltjakt. Spørsmålet er om man ønsker hastighet til å sikre inntrengning og ekspansjon på litt lengre hold. .300en er også håndterbar for de fleste jegere. Ellers slutter jeg meg til anbefalingen av 30-06 om pris og tilgang på fabrikkammo er viktig.

Link to comment
Share on other sites

ser det er mye kaliber snakk, lader ikke selv så butikk Ammo er en fordel. Tenker å mekke demper, så lurte på en forandres treffpunkt med og uten demper? Og to har hørt at 308win er et av de bedre med demper, flatere kulebane en 3006 og mere futt en 6,5 med demper forresten spesifike merker og modeller er fortsatt ønskelig :)

Link to comment
Share on other sites

ser det er mye kaliber snakk, lader ikke selv så butikk Ammo er en fordel. Tenker å mekke demper, så lurte på en forandres treffpunkt med og uten demper? Og to har hørt at 308win er et av de bedre med demper, flatere kulebane en 3006 og mere futt en 6,5 med demper forresten spesifike merker og modeller er fortsatt ønskelig :)

 

Demper vil sannsynligvis endre treffpunktet. Må testes i hvert tilfelle. Bli ikke overrasket om treffpunktet blir 10cm lavere på 100m. 308 har ikke flatere kulebane enn .30-06, gitt samme kulevekt. .30-06 er en kraftigere patron, og klarer tyngre kulevekter enn 308. 308 har marginalt mer "futt" enn 6,5x55. Målbart med korograf, ingen vesentlig forskjell på viltet. En fordel for 308 mot 6,5 er at hullet blir litt større. Energimessig er det mye det samme. 6,5/308/30-06 3440J/3600J/4040J. Alle tre har stort og godt utvalg i kjøpeammo.

 

Hva slags prisklasse ser du for deg på børse+kikkert+demper?

Link to comment
Share on other sites

Tja skulle jeg kjøpt meg ei elgrifle nå, og vært litt fornuftig. Så hadde det blitt den gode gamle 7,92`n.

 

8x57IS sender avgårde passelig tunge kuler i en passelig hastighet. Det jeg har sett av denne imponerer, med fine slakt og upåklagelig skuddvirkning.

 

Nå liker jeg å tenke at elgen dauer fortere når jeg drar på den med 8x68`n, men det gjør den nok ikke. Slakta blir iallefall ikke penere, selv om jeg bruker gode kuler. Den eneste fordelen jeg har er på lange hold, men jeg skyter strengt tatt ikke på slike hold heller.

 

Er ganske kurant med ammotilgang også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...