Jump to content

Hva mener dere om denne historien?


LeivVidar

Recommended Posts

Litt på kanten den der. Forstår at folk blir både redde og opprørte når sånne ting skjer. Hadde nok prøvd å venta et par minutter og sett om det var mulig å fått elgen litt vekk frå hus og hager, før eg hadde avliva den. Men det er vanskelig å konkret setja seg inni ein sånn situasjon, uten å ha vært oppe i det sjølv.

Link to comment
Share on other sites

Sånn som jeg forsto artikkelen så var også førsteskuddet løsnet fra hagen til han ene, er vel dette han reagerte på, og det å dra elgen etter veien er vel ikke så utrolig vanlig eller?

Vi jegere må være veldig forsiktige i forhold til hva vi gjør og sier i forhold til de som ikke jakter.

Har selv boligfelt så si i terrenget mitt, og i nærheten av det så posterer vi ikke under elgjakta- Men under rådyrjakt og diverse småviltjakt så blir det jaktet ganske nært boligfeltet uten at det har blitt noen klager.

Link to comment
Share on other sites

Enn å si at "jegeren skjøt helt sikkert mot huset mitt!" hvordan kan noen si noe sånt? Hadde jegeren IKKE avlivet elgen så hadde DET vært på forsiden av avisa i dag..

 

Folk har vel en tendens til å krisemaksimere når det står en journalist på døren.

Link to comment
Share on other sites

Slik situasjonen er framstilt i media tror jeg nok jeg hadde handlet på samme måten. Man påskyter en elg 50m fra bebygelse og maks uflaks gjør at elgen flykter mot bebygelse. Jegeren går etter og avliver dyret med et fangskudd, nærmt husene men likevell med sikker bakgrunn. Og når hissige bambiforvirra-husmødre står å freser så tror jeg faktisk at de aller fleste jegere hadde satt inn et par gir ekstra for å få elgen bort så raskt som overhode mulig :)

 

Jeg synes Farstad og NJFF bør engasjere seg i denne saken, det er urimelig at denne jegeren skal måtte stå helt alene mot media når han har handlet 100% korrekt.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Historien viser vel at man må ha en plan på hva man gjør om noe slik skjer. Er jaktterrenget ditt omgitt av boligfelt og hager på "alle kanter" må man jo regne med at det før eller senere vil havne en påskutt elg i en hage. Den lokale lensmann vil sikkert ha noen invendinger om man kontakter han. Er det bare snakk om en 10-15 naboeiendommer kan man jo ta seg bryet med å ta en prat med disse før jakta starter, er det fler kan man jo vurdere å sende ett brev med en kort beskrivelse av hvor og når det skal jaktes i nabolaget og mulige problemer med det. Om ikke alle reagerer særlig positivt på en slik hanvendelse, vil man jo i det minste vite hvor man må være ekstra forsiktig. Kjøper man en god lyddemper er mange potensielle problemer redusert. Eller om du bare er maksimalt uheldig og plutselig står der i en slik situasjon med en død elg under naboens ripsbusker og rykende gevær i hånda (uten at du hadde noe særlig med andre, og bedre alternativer) så er det jo et gammelt jungeltriks å prøve å få fram sin versjon først.

Link to comment
Share on other sites

Sånn som jeg forsto artikkelen så var også førsteskuddet løsnet fra hagen til han ene, er vel dette han reagerte på, og det å dra elgen etter veien er vel ikke så utrolig vanlig eller?

 

Nja, det som vel står i den første artikkelen er at en sovende huseier _tror_ at førsteskuddet ble løsnet i hagen hans, fordi det hørtes sånn ut. I artikkelen der jegeren uttaler seg, avkreftes dette. Ang å trekke elg etter vei er det kanskje ikke så vanlig, men jeg forstår jaktlaget godt. Ikke et blivende sted, og det hadde kanskje heller ikke hjulpet på situasjonen å velte ut ei diger elgvom ti meter fra husveggen...

 

Vi jegere må være veldig forsiktige i forhold til hva vi gjør og sier i forhold til de som ikke jakter.

 

Ja, forsiktige men ikke så forsiktige at vi behøver å be om forlatelse for at vi eksisterer.

 

Har selv boligfelt så si i terrenget mitt, og i nærheten av det så posterer vi ikke under elgjakta- Men under rådyrjakt og diverse småviltjakt så blir det jaktet ganske nært boligfeltet uten at det har blitt noen klager.

 

Har flere boligfelt (som er i ferd med å vokse sammen til et stort, langstrekt et) innenfor jaktfeltet der jeg jakter elg/rådyr og flere av drevene starter fra enden av veien innerst i et av boligfeltene. Der slipper jeg bikkja, gjerne 50 meter fra husveggen (bl.a på parkeringsplassen til LS07). Og står det elg der som blir stående i los, er det ikke umulig at det blir en smell, om det høver seg sånn. Hvis elgen da ruser ut i "feil" retning, kan det godt bli elgfall i en hage eller ved en postkasse.

 

Og så?

 

Jeg ser faktisk ingen problemer med det. Jeg jakter med våpen som har en potensiell skuddrekkevidde på flere kilometer. Å avfyre skudd uten sikker bakgrunn 50 meter fra en husvegg eller 5000 meter fra en husvegg er like farlig (potensielt i allefall), og jeg gjør det ikke på noen av stedene.

 

I førsteperioden på elgjakta ble det forøvrig avliva en elgkalv helt i kanten på hagen til et bolighus inne på jaktfeltet vårt. Den var påskutt av et nabojaktlag to dager tidligere, og hadde vandra over en kilometer langs elva før den hadde lagt seg til der. Sikker er man aldri.

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg skutt på en elg som ble liggende i en hage, hadde jeg gjort akuratt det samme som denne jegeren. "Viltet skal ikke utsettes for unødige lidelser" heter det.

Jeg jakter selv elg nær bebyggelse, og vi tar bare en ringerunde før jakta og informerer om når vi skal jakte i det aktuelle området. Dette har blitt mottat bra, og huseierene er takknemlige for at vi sier ifra. Men dette er jo i en kommune som de aller fleste har forståelse for jakt i, kanskje værre å avlive en elg i en hage i et litt mer urbant strøk? Nei, en elg er en elg, enten den ligger i solør eller frognerparken. Men reaksjonene fra folk som har lite greie på jakt, kan til tider være irriterende.''

 

Som sagt, hadde elgen "min" lagt seg i sårleie i en hage, skulle .338'n få gjort jobben, okke som!

Link to comment
Share on other sites

Beklager men må bare si min mening her! Første skuddet ble satt 40-50 meter over boligfeltet.Det er å be om bråk! :evil: .Jakt så nært hus/boligfelt blir sjeldent akseptert.Avlivinga er grei nok,men vi må holde oss lenger unna når vi driver vår virksomhet :wink: .Dessuten blir det litt Gutteklubben Grei når jeg ser alt forsvar han får! Vi må skjerpe oss i forhold til allmenheten!!!

Link to comment
Share on other sites

Syntes denne var lit artig;

 

Også måten elgen ble fraktet vekk fra åstedet på, sjokkerte han.

 

- De festet et tau til den og dro den langs veien. Helt utrolig, sier Norberg.

 

 

Hadde fyren forventet likbil? Ambulanse? Dyrepolitiet?

 

Latterlig oppblåst sak. Fangskuddet burde ikke vært avfyrt før han (jegeren) hadde pratet 2 ord med huseier (pga viltlovens §34), ellers ser jeg lite feil her.

 

Beklager men må bare si min mening her! Første skuddet ble satt 40-50 meter over boligfeltet.Det er å be om bråk! :evil: .Jakt så nært hus/boligfelt blir sjeldent akseptert.

 

Jaha, og hvor langt unna synes du en skal være? 50meter? 100meter? 1000meter?

Link to comment
Share on other sites

50 meter fra bebyggelse?!

Finnes det ikke regler som definerer hvor nært bebyggelse det er lov å drive jakt?

Jeg har selv vokst opp bare noen mil herfra, vi hadde elg i hagen og utenfor husene stadig vekk.

De var nesten tamme!

Store områder som lå i nærområdet og hvor elgen nesten syntes å vite at der var det trygt under elgjakta!

Det "myldret" av elg der under jakta!

Men det var aldri noen jakt der, det var tross alt både voksne og unger som brukte området til all slags aktiviteter, og nærkontakt mellom elg og folk var ingen sjeldenhet.

Vi kunne høre skudd fra jaktområdene oppe i fjellet, men det var da aldri noen jakt nede i nærheten av bebyggelsen!

Noen ganger måtte Viltnemda komme for å avlive forvirrede elger som hadde slått seg ned mellom husene, og som jagde folk vekk fra "deres" område.

Det er tross alt Viltnemdas ansvar å utføre dette når det trengs.

Jeg kan godt se at jegeren kunne gjøre dette, kanskje helst etter en samtale med politimyndighetene på telefonen først, når det nå var kommet så langt at viltet lå og pintes etter skadeskytingen.

Saken dreier seg vel egentlig ikke om det.

Det som synes helt galt her, er vel heller at jakten ble påbegynt så nært bebyggelsen.

At det blir et oppgjør for jegeren med politiet synes vel ganske klart.

At beboerne ble skremt er vel også ganske naturlig!

Til slutt er det vel heller ikke sikkert at jegeren i dette tilfellet hadde rett til slaktet?

Ved avlivning av vilt på privat eiendom, trodde jeg viltet tilhørte grunneieren?

Enten det, eller staten?

Kanskje heller derfor han hadde sånn hast med å få det vekk?

Link to comment
Share on other sites

LOV 1981-05-29 nr 38: Lov om viltet.

DATO: LOV-1981-05-29-38

DEPARTEMENT: MD (Miljøverndepartementet)

PUBLISERT: ISBN 82-504-1307-5

IKRAFTTREDELSE: 1982-04-02

SIST-ENDRET: LOV-2007-06-15-40 fra 2007-07-01

ENDRER:

SYS-KODE: BG14e, D02

NÆRINGSKODE: 113

KORTTITTEL: Viltloven - viltl.

 

Kapittel VI. Utøvelse av jakt og fangst.

 

§ 19. (human jakt)

 

Jakt og fangst skal utøves på slik måte at viltet ikke utsettes for unødige lidelser og slik at det ikke oppstår fare for mennesker eller husdyr eller skade på eiendom.

 

Ved jakt 50 meter fra husbebyggelse kan jeg ikke se at aktor får så veldig store problemer med å fastslå at dette kapittelet er overtrådt!

Link to comment
Share on other sites

Ved jakt 50 meter fra husbebyggelse kan jeg ikke se at aktor får så veldig store problemer med å fastslå at dette kapittelet er overtrådt!

 

javel, en kan uten problem jakte 10cm fra husveggen uten at det oppstår fare for mennesker eller husdyr eller skade på eiendom.

 

Igjen, den eneste lovovertredelsen som er beskrevt i den avisartikkelen er fangskuddet, resten er det ingenting galt med.

 

Skulle likt å hørt samme gjeng med folk om jegeren satte seg ned med en røyk og ventet på politi/viltnemd istedet for å avlive dyret; eller hva de sier når elgen står i hagen og knasker epler....

Link to comment
Share on other sites

Hva avisartikkelen beskriver, er nok desverre for jegeren i dette tilfellet, ikke hva politiet kommer til å påpeke.

Som jeg skrev tidligere, selve avlivningen er ikke det verste her.

Det er selve jakten,

Som de da også så tydelig beviste ikke var kontrollert!

Hadde de jaktet i betryggende avstand fra bebyggelsen, og elgen skadeskutt hadde klart å ta seg ned til bebyggelsen, her huseierens plen, så hadde dette nok ikke vært den store saken for politiet.

Men at det ble jaktet så nært inntil bebodde hus, vil nok her bli mere vektlagt som en overtredelse.

Utsagn som dette:

"javel, en kan uten problem jakte 10cm fra husveggen uten at det oppstår fare for mennesker eller husdyr eller skade på eiendom."

får vel heller stå som eksempel på dine synspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Til slutt er det vel heller ikke sikkert at jegeren i dette tilfellet hadde rett til slaktet?

Ved avlivning av vilt på privat eiendom, trodde jeg viltet tilhørte grunneieren?

Enten det, eller staten?

Kanskje heller derfor han hadde sånn hast med å få det vekk?

 

Dersom dyret var påskote på lovlig jaktterreng så har jaktlaget rett på slaktet.

 

Om vilt vert avliva på din eigendom så har du ingen rett til noko som helst.

 

Påkøyrde dyr som vert avliva skal selgast til inntekt for stat/kommune dersom det kan nyttast.

Link to comment
Share on other sites

Desverre er det litt mere enn vilt loven som kommer i spill ved jakt nær offentlig stad (her fra Haram komune sine politivedtekter, og de er ganske så like landet rundt):

 

 

§ 1. Offentleg stad

 

Med offentleg stad er i denne vedtekta meint gate, veg, her medrekna fortau, stig, park, torg e.l., plass, bru, bryggje, kai, strand, anlegg eller annan stad der det er allmenn ferdsle eller som er bestemt for allmenn ferdsle.

 

 

 

§ 5. Farleg eller skremmande verksemd

 

På, ut over eller like attmed offentleg stad er det forbode:

 

1. å skyte med gevær eller anna skytevåpen eller med boge, sprettert e.l.,

2. å brenne av krutt, fyrverk eller sprengstoff utan at politiet har gjeve løyve,

3. å kaste eller sleppe stein, snøball eller anna som kan vere til skade eller ulempe for dei som ferdast der.

 

Det er forbode å bere ladd skytevåpen på offentleg stad.

 

§ 29. Straff

 

Brot på vedtekta eller pålegg gjeve i medhald av vedtekta, vert straffa etter politilova § 30 nr. 4, om ikkje tilhøvet kjem inn under strengare straffepåbod.

 

Fra politilova:

 

§ 14. Politivedtekter (resten slettet jeg, er kun med for å vise hva §30 viser til).

 

§ 30. Straff

 

Med bøter eller med fengsel i inntil 3 måneder straffes den som forsettlig eller uaktsomt

1 unnlater å etterkomme politiets pålegg, tegn eller signaler, jf. § 5

2 nekter politiet tilgang til materiale som nevnt i § 12 femte ledd annet punktum

3 unnlater å overholde meldingsplikten etter § 11 første ledd, bryter forbudet i § 11 femte ledd eller vilkår satt i medhold av § 11 fjerde eller sjuende ledd

4 overtrer bestemmelser gitt i medhold av § 14

 

Så som vanligt må man bare være snille gut og gå stilt i dørene. :evil:

Får håpe øvrigheta er fornuftige og kun gir en reprimande i denne saken.

 

Og er det noe som viser hvor nyttigt det er med lyddemper, så er det vel denne saken. For skutt med lyddemper bortifra husene, vil det normalt ikke bli så mye støy (i hvertfall ikke fra førsteskuddet). At man kan kalle det skremmende aktivitet.

Husk at nesten all lovlig aktivitet normalt blir forbudt, i det øyeblikket den kan defineres som skremmende.

Link to comment
Share on other sites

Mye rart i den saken egentlig..

Bla. dette:

“Familien våknet til et smell lørdag morgen……”

 

."..Hun tenker tilbake på hva som kunne skjedd da de hentet posten.

 

– Den hentet vi kort tid før skuddene falt, sier Ellen Moen Strømsnes."

Våknet de av skuddet, eller ikke??

 

"Moen Strømsnes mener bestemt at det ble avfyrt skudd mot deres bolig i jakten på elgen.

 

– Han gikk langs veien og jeg betrakter det slik at han må ha skutt i retning av huset vårt, sier valnesfjordkvinnen. "

 

Kan hun bestemt mene at han hadde skutt mot husene BARE fordi han kom gående langs veien??

 

Han var også sjokkert over måten elgen ble fraktet fra hagen på.

 

– De festet et tau til den og dro den langs veien. Helt utrolig, sier Tore Norberg

 

Er dette galt også da? Skal elgen gå selv kanskje? Eller kanskje en likbil skal frakte den bort? Det er vel ikke helt uvanlig at elger dras ut...

Link to comment
Share on other sites

Men at det ble jaktet så nært inntil bebodde hus, vil nok her bli mere vektlagt som en overtredelse.

Utsagn som dette:

"javel, en kan uten problem jakte 10cm fra husveggen uten at det oppstår fare for mennesker eller husdyr eller skade på eiendom."

får vel heller stå som eksempel på dine synspunkt.

 

 

 

Spør igjen jeg, hvor langt fra bebyggelse mener du en må være? Du vil altså akseptere begrensninger på hvor stor del av et terreng en kan jakte på sånn i tilfelle et påskutt dyr kan løpe inn i en hage?

 

Og jeg tror ikke du helt tok poenget, avstanden til et hus/eiendom har ingenting med hvorvidt det er farlig å jakte nær det/den. Merk deg at det i loven brukes uttrykket "fare", ikke ulempe-en vesentlig forskjell der. En kan feks stå 3km fra et hus og avfyre skudd som utgjør "fare". Det handler altså om sikker bakgrunn.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke slik at man ikke skal jakte nærmere hus enn 300m? Dette var jo et diskusjonstema i den gåsejaktepisoden med Claussen og co tidligere i høst....

 

 

Hvor har du dette fra? Ihvertfall ikke gjeldende lovverk og forskrift.

Link to comment
Share on other sites

Lov eller ikke lov. En jeger må tenke seg om, vi vet dette med jakt for mange er et ømtålig tema. Og derfor må vi som jegere bruke fornuft. Den elgen kunne sikkert drives vekk fra husene og felles et annet sted.

 

Jeg synes jaktlaget bør legge seg flate og beklage hendelsen. Avisene blåser dette opp og jegermotstandere vil utnytte slike hendelser. Det er noe med fjær og høner....

Link to comment
Share on other sites

.“Familien våknet til et smell lørdag morgen……”

 

."..Hun tenker tilbake på hva som kunne skjedd da de hentet posten.

 

– Den hentet vi kort tid før skuddene falt, sier Ellen Moen Strømsnes."

 

Våknet de ikke av skuddene??

 

En av kommentarene :)

 

Hadde det vært bedre for dama om jegeren hadde latt elgen ligge og blø i hjel inne på eiendommen hennes? Med villedødskramper o.l.?

Link to comment
Share on other sites

Som påpekt her, uttalelsene spriker veldig - kan sikkert bli sagt mye rart av en skremt og opprørt husmor - til en sensasjonshungrig journalist.

 

Kommer vel muligens også inn på begrepet Nødrett her - jegeren måtte jo i prinsippet velge om man ville la dyret lide , eller påføre andre ulempe ved å avlive i nærheten av bolighus. Kan ikke tenke meg at det var noen drømmesituasjon, men så da ut til at har gjorde det beste utav det.

 

Kommer vel fram mer etterhvert, b.la hvor elgen først ble påskutt og hvor langt unna bebyggelse det var.

 

Også komisk den uttalelsen ang fjerningen av dyret - skulle de brukt helikopter eller mobilkran...?

 

Mye rart i den saken egentlig..

Bla. dette:

“Familien våknet til et smell lørdag morgen……”

 

."..Hun tenker tilbake på hva som kunne skjedd da de hentet posten.

 

– Den hentet vi kort tid før skuddene falt, sier Ellen Moen Strømsnes."

Våknet de av skuddet, eller ikke??

 

"Moen Strømsnes mener bestemt at det ble avfyrt skudd mot deres bolig i jakten på elgen.

 

– Han gikk langs veien og jeg betrakter det slik at han må ha skutt i retning av huset vårt, sier valnesfjordkvinnen. "

 

Kan hun bestemt mene at han hadde skutt mot husene BARE fordi han kom gående langs veien??

 

Han var også sjokkert over måten elgen ble fraktet fra hagen på.

 

– De festet et tau til den og dro den langs veien. Helt utrolig, sier Tore Norberg

 

Er dette galt også da? Skal elgen gå selv kanskje? Eller kanskje en likbil skal frakte den bort? Det er vel ikke helt uvanlig at elger dras ut...

Link to comment
Share on other sites

Også komisk den uttalelsen ang fjerningen av dyret - skulle de brukt helikopter eller mobilkran...?

 

Nei det tror jeg ikke hadde gått bra det heller. Da måtte de jo ha festet et tau i den å løftet den ut! Nei man får vente å se hva utfallet blir i denne saken. Vil bare si at jeg hadde gjort akkurat det samme som denne jegeren har gjort

Link to comment
Share on other sites

Kjenner litt til denne historien, og det er nok en del ting som ikke er kommet frem her:

Jaktlaget jaktet i et terreng som det har vært jaktet i mange år forut, uten at det har vært forbundet med store problemer. Men det er nok en rekke uheldige omstendigheter her. Godt mulig at jegeren kunne latt være å skutt i dette tilfellet, det vet jeg ikke. Men når det først skjedde så er det vel ikke helt naturlig at elgen skal ta retning mot jegeren og stikke i den eneste retningen som går inn til noen få hus.

Jeg tipper også at jaktlaget ikke var spesielt fornøyd med at elgen valgte akkurat den hagen å legge seg i.

Link to comment
Share on other sites

dette er ikke lett,vi har mye spredt boliger rundt der vi jakter,vet ikke hvor mange tlf jaktsjefen har fått om at vi er ønsket hit og dit for og ta ut elg som ligger i hagen til folk,og som ikke vil ha den så nær seg.har vært en del episoder der folk ikke har kommet seg ut osv,men det er en del folk som ønsker og få trykt trynet sitt i avisa med ei saftig historie.synes kansje noen burde tenke seg om en gang til før dem på død og liv må gjøre ei fjør til ei høne.men skal en jakte inntil hus,så si fra til folk så di vet hva som skjer

Link to comment
Share on other sites

Syntes denne var lit artig;

 

Også måten elgen ble fraktet vekk fra åstedet på, sjokkerte han.

 

- De festet et tau til den og dro den langs veien. Helt utrolig, sier Norberg.

 

 

Hadde fyren forventet likbil? Ambulanse? Dyrepolitiet?

 

 

Dersom en leser her er det litt mer forståelig: http://www.an.no/nyheter/article3865101.ece

 

"I min 12 år gamle sønns påsyn skjøt han elgen på nytt bare noen meter fra husveggen før han festet et tau rundt halsen på den og slepte elgen med bil bortover asfaltert vei. "

 

Høres merkelig ut...

 

 

 

Er det ikke slik at man ikke skal jakte nærmere hus enn 300m? Dette var jo et diskusjonstema i den gåsejaktepisoden med Claussen og co tidligere i høst....

 

Ellers står det i samme artikkelen:

 

"Det er en generell regel at det ikke er lov å skyte i tettbygd strøk, men det er ingen meterdefinisjon eller fastsatt grense. Slikt må vurderes i hvert enkelt tilfelle(..)"

Link to comment
Share on other sites

Dette med jaktutøvelse nær tettbebyggelse er det tydelig svært mange tolkinger av, :roll: tok et søk på "lovdata om avstand til tettbebygelse under jaktutøvelse" og fikk opp 150 meter som lovlig grense, :evil: det er kun politi som har lov til å opptre med skytevåpen under denne grense. Så i dette tilfelle ville jeg ha kjent litt bedre til beboerene og hvilsken holdning de har til jakt før jeg hadde krenket denne grense :D

Link to comment
Share on other sites

Dette med jaktutøvelse nær tettbebyggelse er det tydelig svært mange tolkinger av, :roll: tok et søk på "lovdata om avstand til tettbebygelse under jaktutøvelse" og fikk opp 150 meter som lovlig grense, :evil: det er kun politi som har lov til å opptre med skytevåpen under denne grense. Så i dette tilfelle ville jeg ha kjent litt bedre til beboerene og hvilsken holdning de har til jakt før jeg hadde krenket denne grense :D

 

Kanskje du kan linke det du refererer til?

Link to comment
Share on other sites

Tettbygd er vel å dra den litt langt.... :)

 

Naboene er nok godt vant. Har sittet på taket bak pipa på gåsjakt flere ganger....

 

Men jeg har bestandig trodd at det var en maksavstand fra bebyggelse.

 

...og så sitter du bak pipa på huset og skyter?!? :twisted:

 

 

Litt Redneckvirksomhet i sin gale ungdom er sunt det!!!

 

Min far løp ut i underbuksa og skjøt to kanadagås i hagen når jeg var liten....

Den ene gåsa landet nede på riksveien 100 m unna... Postmannen hadde ganske store øyne da det kom en 50 år gammel mann løpende ned på veien og plukket opp en død gås kl 0700 i bare underbuksa :D

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Har faktisk opplevd at bygdas lensmann skjøt elg fra hjørnet på huset mitt...

Er JEGER selv,og så ikke det helt store problemet i dette da. Lovligheten kan vel diskuteres,men der var nok ingen fare for noen,med unntak for elgen som ble skutt.

I denne konkrete saken i pressen,mener jeg det eneste klandreverdige kan være elgens plassering ved første skudd. Dette vet ikke jeg nok om til for å mene det ene eller det andre...

At elgen desverre tok veien inn på plenen til private er jo bare fakta. Elgen måtte avlives der den var..Dette er også uunngåelig. Det påkjøres jo mange elger i tettbygd strøk,ja til og med i bystrøk. Disse må jo selvfølgelig også avlives der de er... Når det gjelder måten elgen ble fraktet fra stedet,så kunne jo selvfølgelig

helikopter vært et alternativ,men for de fleste av oss ville nok det å dra elgen ut vært det mest realistiske alternativ. Skjønner at familien i huset synes skudd utenfor husveggen føles ubehagelig,men ifølge viltloven så har vi faktisk plikt til å på mest mulig human måte avlive påskutt/skadd vilt så hurtig som mulig...

Link to comment
Share on other sites

Du har foreløpig bare linket til en "hearsay" på et annet diskusjonsforum. I hvilken paragraf i viltloven står det om en grense på 150m?

 

Det finnes ikke et slikt krav i viltloven:!: men rettighetshavere kan innføre slike krav :!:

My point exactly 8)

 

Som jeg sa et annet sted: Jeg skulle ønske at folk som påsto at "noe" var i strid med loven ble pålagt å sitere den aktuelle paragrafen som de mener blir brutt...

Link to comment
Share on other sites

Kan hende jeg ikke har lest godt nok reportasjen, men synes å huske at jegeren nevnte at dyret ble skutt i bogen, og at den deretter raste ut. Hvilket er helt normalt for alle hjortedyr. Men hvorfor må man da avlive den ved fangskudd, om ikke elgen er skadeskutt? Når jeg skyter hjort i bogen, og den løper 100 meter med hull i lungene, så avliver jeg den ikke når jeg kommer frem, selv om den sparker litt med beina. Den er jo dau. Men det er jo meg da :)

 

Så kanskje kunne jegeren ha latt være å skyte det siste skuddet? Iallefall om skudd nr 1 var et skikkelig skudd i vitale deler. Så hadde det ikke blitt så mye bråk.

Link to comment
Share on other sites

 

Når det gjelder måten elgen ble fraktet fra stedet,så kunne jo selvfølgelig

helikopter vært et alternativ,men for de fleste av oss ville nok det å dra elgen ut vært det mest realistiske alternativ.

 

Mener du at det er normalt å binde tau rundt halsen på dyret, feste tauet i kroken på bilen, for så å slepe det bortover en asfaltert vei?

 

Dette er ikke metoden vi bruker her på vestlandet ihvertfall. Vi legger dyret oppi bilen, eller henter en traktor.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kan hende jeg ikke har lest godt nok reportasjen, men synes å huske at jegeren nevnte at dyret ble skutt i bogen, og at den deretter raste ut. Hvilket er helt normalt for alle hjortedyr. Men hvorfor må man da avlive den ved fangskudd, om ikke elgen er skadeskutt? Når jeg skyter hjort i bogen, og den løper 100 meter med hull i lungene, så avliver jeg den ikke når jeg kommer frem, selv om den sparker litt med beina. Den er jo dau. Men det er jo meg da :)

 

Så kanskje kunne jegeren ha latt være å skyte det siste skuddet? Iallefall om skudd nr 1 var et skikkelig skudd i vitale deler. Så hadde det ikke blitt så mye bråk.

 

Etterpåklokskap er verdens eneste sikre vitenskap. Kanskje trodde han at det var nødvendig der og da, men da han fikk sett etter så han at førsteskuddet likevell hadde sittet der det skulle? Et fangsskudd tar tre sekunder og koster 20kroner, så det er ikke en ting man grubler så veldig mye over dersom man er usikker på om det trengs eller ikke.

 

Mener du at det er normalt å binde tau rundt halsen på dyret, feste tauet i kroken på bilen, for så å slepe det bortover en asfaltert vei?

 

Dette er ikke metoden vi bruker her på vestlandet ihvertfall. Vi legger dyret oppi bilen, eller henter en traktor..

 

I en slik situasjon, med hysterisker og 100%-usaklige naboer hengende rundt slaktet, mener jeg at å dra elgen langs veien for å komme seg bort raskest mulig er en helt normal ting å gjøre. Jeg er litt overrasket over at folk stusser på hvorfor de hadde det travelt med å komme seg bort.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...