Jump to content

Hva mener dere om denne historien?


LeivVidar

Recommended Posts

Hei!

 

Bjer skrev:

Mener du at det er normalt å binde tau rundt halsen på dyret, feste tauet i kroken på bilen, for så å slepe det bortover en asfaltert vei?

 

Dette er ikke metoden vi bruker her på vestlandet ihvertfall. Vi legger dyret oppi bilen, eller henter en traktor..

 

Svar: Her oppe drar vi helst elgen med hårene...derfor fester vi gjerne tau i elgens forpart...den enden hvor hodet finnes...setter til og med av og til hull i elgens nese for å få feste så langt frem som mulig.

Etter at elgene her oppe er skutt,ser vi oss nødt til å åpne magen for så å ta ut elgens innvoller,og vom,da dette ikke er regnet som menneskeføde...her.Gjør man dette på naboens plen kan man nok regne med mer bråk enn det til nå har blitt i denne saken. Tror faktisk jegerne i dette tilfelle gjorde lurt i å få elgen med seg til en bedre egnet plass for arbeidet etter skudd.Hadde sikert blitt mindre bråk om en traktor hadde blitt rygget over det som fantes av rosentre og lignende i forsøk på å få elgen ut på en mer "skånsom "måte :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er ikke alltid lett å løfte en elg på 300+ kg da :roll:

 

Det er vel heller ikke snakk om å slepe den milevis etter asfalten, bare å få flyttet elgen til et mere egnet sted for utvomming. Som flere har påpekt hadde det nok ikke blitt så populært å slakte på plenen!

 

Selv ble jeg overrasket over hvor langt folk her på vestlandet drar hjorten, fra nordnorge er jeg vant til at elgen ofte må parteres i felt og bæres i flere timer ned til nærmeste vei. Hjorten er såpass mye mindre og lettere håndterlig at parteringen skjer i ro og mak på låven i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Så dere gidder ikke å få de oppi en henger eller ett eller annet, når elgen er ute av skogen, men lar de bare henge etter bilen rundt omkring. Slipper kanskje å flå og om det er langt til slakteriet, og er asfalt i tillegg

 

 

Og du vet hvor langt de har slept denne elgen?

Link to comment
Share on other sites

Vil bare kommentere at jeg synes at denne saken er veldig oppblåst..

Journalisten har tydeligvis hatt skylappene på(noe fakta"feilene" i reportasjen antyder).

 

Det er nok ting som kunne vært gjort annerledes av jaktlaget i denne sammenhengen, for eksempel å informere naboene med en gang hva som egentlig skjedde, med en gang!

Det er klart, noen folk vil blåse opp en sånn sak, uansett!

All den Disneyfisèringen(menneskeliggjøringen av dyr altså) vi har i verden i dag, gjør at noen ikke vet hva jakt er, og mener at jaktutøvelse er noe tull. Sånn er det bare.

 

Veldig mange plasser rundt om her i distriktet skytes det elg som går i "hagene" til folk, flere plasser går jaktlagene ut på jordene å skremmer elgen ut i skogen, slik at det er iallefall litt snev av jakt, ikke bare ren nedslakting på jordene. Dette skjer gjerne med naboenes velsignelse, da elgen gjerne står klin i husveggen å beiter.

 

Klart en sånn situasjon må vurderes nøye før en skyter. Med ett vellrettet skudd, så tar det faktisk noen sekunder før dyret faller. Så det var nok maks uheldig at den stakk akkurat den veien.

 

Nå kjenner jeg bare saken utfra avisa, og "jaktbrillene" mine er på.

 

Hvis jegeren faktisk skjøt mot husene, så er jo dette selvfølgelig veldig alvorlig, og en helt annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...