Jump to content

Redd for at vi aldri får startet å jakte grunnet usikkerhet


pantemaskin

Recommended Posts

Vi er en vennegjeng på 3/4 stykker som lenge har tenkt at vi skal starte å jakte småvilt. Vi har alle jegerprøven og vi har alle fått godkjent våpentilatelse på hagle (ikke kjøpt enda). Så langt så bra...

 

Problemet er at ingen av oss har jaktet før og ingen av oss kjenner noen som jakter. Vi sitter nå med så mange praktiske spørsmål at jeg er redd for at vi aldri kommer oss videre (kjøpe halge og komme seg ut i skogen) :?

Eksempler på ting vi lurer på:

- Går det greit å gå 4 stykker å jakte sammen, kanske vi heller burde dele oss opp?

- Jaktradio, ganske dyrt, trenger vi faktisk det nå i starten?

- Hvor finner vi vilt, er det bare å gå i skogen(der vi har tilatelse) å satse på at man finner noe?

- Hva gjør man når man faktisk har skutt et dyr?

osv. osv.

 

Jeg har forsøkt å søke meg fram til det vi lurer på, men det er ikke så lett å finne gode svar...

Hadde derfor vært veldig takknemlig hvis noen kunne gitt oss noen tips om hvordan vi kan komme videre.

 

Info: Vi bor i Oslo, er i midten av 20-årene og vi har ikke hund.

Link to comment
Share on other sites

Skikkelig trang fødsel!

Først anskaff våpen og tren med det.

Jaktradio bruker man normalt ikke ved småviltjakt.

Google etter jaktkort på statsgrunn og hos grunneierlag.

Det finnes bøker og mye på nettet om hvordan man behandler felt vilt. Les og praktiser etter beste evne.

Hvor mange man skal, kan, bør jakte sammen med avhenger sterkt av jaktform. Her går det også an å skaffe seg et teoretisk grunnlag vha bøker og nettet, men det grunnleggende på dette området trodde jeg var dekket av jegerprøven. Not so?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Først av alt ville jeg ha brukt litt tid på å øve med haglene dere eventuelt kjøper. Dra på en av de lokale leirdue banene i Oslo, så er sjangsen større for dere faktisk treffer et vilt hvis det dukker opp. Ingenting er verre enn å skadeskyte ett dyr, og da særlig siden dere ikke har hund til å finne frem til det skadde dyret..

Ikke reis ut i skog med hagle uten å øve først!

 

Når det er sagt vil jeg anbefale duejakta til nybegynnere. Det finnes mange bønder med korn- jorder rundt Oslo dere kan høre om tillatelse om jakt hos. Eventuelt et jaktkort på inatur.no som inneholder jorder i Nannestad. Uansett kreves det selvsagt litt spaning for å finne ut hvor duene er først, samt litt innkjøp av utstyr(lokkeduer og kammo).

 

Hvis dere har tillatelse i skog så går det selvsagt an å gå rundt å håpe på det beste. Men jeg ville lest meg opp om hvor skogsfuglen oppholder seg, så møter du ikke opp helt blank.

 

Nei, til fuglejakt trenger dere ikke jaktradio.

 

Søk opp flåing av fugl på youtube, så ser du rask hvordan man gjør det ;)

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Vil foreslå at dere melder dere inn i en lokal jeger og fiskerforening som driver med "jakt og fiske skolen" i regi av NJFF.

 

Der er mange steder en sliter med rekruteringen til jakt, og dette tas alvorlig.

Lokale foreninger er et veldig bra sted å starte for å bygge opp kompetanse, trygghet og alt annet som hører jakt med

slik at en får det første lille "kicket" for å kunne fortsette på egenhånd.

Link to comment
Share on other sites

Enig med vavlo. Først trenger dere våpen. Uten det blir det liksom ikke jakt, men fottur. Når det er sagt:

Hvis dere er i midten av 20-åra er dere kanskje fortsatt det njff ser på som ungdommer. Isåfall ville jeg tatt en titt på hva et lokalt njff-lag kan tilby. Solemskogen jff (www.solemskogen.org) har noen ungdomstilbud jeg angrer på at jeg oppdaga for seint. Her får dere mulighet til å bli med på jakt til subsidierte priser og råd og innføring.

Hvis dere ikke vil ha sånn hjelp er det jo egentlig ikke vanskeligere enn å finne seg et terreng på inatur.no, kjøpe jaktkort og legge avsted. Husk god kommunikasjon og våpensikkerhet, særlig hvis dere går flere sammen. Jeg ville kanskje satsa på å gå to og to med litt avstand mellom skytterne, og så heller møtes til lunsj. Selv syns jeg ihvertfall det er uproblematisk å dele opp et skuddfelt i to, men vanskeligere med fire. Kanskje greit å holde antall kompliserende elementer nede sånn i starten. Jaktradio klarer dere dere fint uten, men se på kartet og bli enige om hvor dere går før dere går. Dere må uansett passe på å ikke skyte sopplukkere og sånt, men det gjør ikke noe å ha en ide om hvor jaktkameratene er.

Hvis dere faktisk skyter noe varierer behandlinga litt med hva dere har skutt, men sånn generelt: ta ut det inni dyret, unngå at det blir kaldere enn 12 grader (pakk i avispapir om nødvendig), ta med dyret, lad om og fortsett.

Link to comment
Share on other sites

TS. Er litt uenig i forslagene som har kommet. Ikke det at de er feil, men jeg mener det er feil sted å starte. Først må dere finne ut hva dere "brenner" mest for og søke informasjon om slik jakt. Eks. selv småviltjakt er så mangt og da er det greit å starte et sted (en type jakt). Å søke å "nettet" er kanskje interesant. Men jeg mener likevel, at bøker er bedre i begynnelsen. De er ikke bare et sted å lese og lære, men er også et oppslagsverk, for å finne tilbake til aktuelle sak/ting. På nettet er det for mye info., for nybegynnere. Det er hundrevis av artikkeler og tusenvis av meninger. Det er bedre å få beskrevet "en god vei til Rom, enn hundrevis av veier". Det blir bare rot). Justere kan folk gjøre, når de får litt erfaring og forstår eventuelle forskjeller.

 

Så jeg annbefaler dere først å kjøpe noen bøker. Min. en om Småviltjakt, bl.a. så har NJFF utgitt en bok (med samme navn) på Landbruksforlaget, som er bra. Dette er en gennerell bok om forskjellige typer småviltjakt, utstyr, m.m. Boken er en god innføring. Videre er det en fordel, om dere i begynnelsen velger eks. rypejakt, som nybegynnere. Noe mer oversiktlig, helt over tregrensen. Og først DA, er det noe poeng å tenke på type våpen, og så trening med dem. Mest naturlige, da er hagle.

 

Best hadde det vært om dere fikk bli med en erfaren jeger, en (eller noen) dag/dager.

Link to comment
Share on other sites

Nå behøver man jo ikke komplisere mer enn nødvendig heller, det er flere steder i nærheten av Oslo du år kjøpt kort. Nord-Odal har jeg vært selv et par ganger f.eks. Ta noen runder på lerduebane til skytingen sitter noenlunde, så er det bare å kjøpe kort å gå i skogen. er man 4 stk vil jeg gått to og to sammen. Så behøver man ikke gå i akkurat samme terreng, men viktig at de to som går sammen har kontroll på hverandre hele tiden. Så er det bare å rusle rundt og se om noe dukker opp.

 

edit: ser at eirikraude har skrevet akkurat det samme som meg, men da er det to som mener det samme i alle fall da :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Går det greit å gå 4 stykker å jakte sammen, kanske vi heller burde dele oss opp?

På et rypeterreng så starter man jo helt greit fra null, samme med skogsfugl og hare - men det betinger at man trives i skogen/fjellet. Man tar sin hagle og vaser avgårde, etterhvert finner en ut av det, man lærer litt, og man lærer hva man skal spørre om.

Skyteferdigheter kan øves inn på en bane, eller ikke, da får dere mindre vilt. Skyt noe, og prøv å lage mat av det, det er ikke så vanskelig, og om man tabber seg ut med en hare så er ikke verden gått under - da har dere konkrete spørsmål etterpå, og kan lese og søke og spørre.

 

Det første jeg tenkte når du sa jakte sammen er sikkerheten. De som skyter hverandre mest her i landet, og med unntak av politet nå, skyter flest vådeskudd, er nye unge jegere som jakter sammen.

Å gå på småviltjakt på linje gjennom terrenget er fint, og det er ikke så lite effektivt mange ganger, men lista over folk jeg ikke gjør det sammen med er blitt lenger og lenger, og en uerfaren jeger i ei linje er greit nok, men 4 "grønnskollinger" sammen, når de er helt grønne på alt - veeeel. Rett nok overlevde både jeg og alle mine kamerater denne fasen, men det var noe flaks involvert der når en skal være helt ærlig :roll: Vilt var det lite av til å begynne med, men det ble mer og mer - maten laget mamma.

 

Røde luer, KRYSTALLKLARE avtaler om hvor dere går, og is i magen - unge, nye folk blir j...li heite i toppen når viltet tar ut (eller man tror det er vilt og man skyter kompisen, eller han står bak det du skyter på og du skyter kompisen) Dette skjer hvert år. Hvert år blir folk drept eller skadet i slike ulykker. TENK før du skyter, har du ikke tid til å tenke så gi faen. Haster det så med å skyte så ikke skyt, grunnregelen må være å ikke skyte - så kan man skyte om det er grunn til det. Mange kjører motsatt tror jeg...

LÆR dere å bære våpen UTEN å ha fingeren på avtrekkeren. Fingeren skal ALDRI være på avtrekkeren uten at du har bestemt deg for å skyte.

PEK alltid i sikker retning, øv på å bære våpenet uten finger på avtrekkeren og i sikker retning. Og ta det aldri opp uten å kontrollere om det er ladd eller ikke, og pek det i sikker retning uansett hvor lite det er ladd, samme med fingeren.

Og pek ikke på meg og tro at du slipper unna med å si "jeg trodde ikke den var ladd".

Dette er vaner som må inn. Gode vaner dannet av mye våpenhåndtering uten adrenalinet fra vilt som løper. "Train hard, fight easy" /"you do not rise to the occasion, you fall to the level of your training".

Folk dør av mangel på disse vanene, nesten hvert år - noen blir alvorlig skadet, ofte for livet, av mangel på disse vanene hvert år... Jeg alene kjenner en håndfull folk som har blitt skadet av mangel på solide, gode, vaner.

 

Sikkerhetsutblåsning, javel... Men om det hele er trygt og sikkert, så er jakta mye mere moro, og det er lite mer dere egentlig MÅ ha. Skogen, heia og fjellet er deilige plasser, og har dere tida så får dere det fint. God tur.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sikkert noen som har skrevet noe lignende for nå har jeg bare skumlest...

 

http://www.inatur.no" target="_blank er en ok kilde til terreng både her og der, som det står over er det også lurt å kontakte lokal avdeling av Norges Jeger- og fisefinsportsfiskermedfluestangforbund da de ofte (ikke alltid) har introduksjonsprogrammer og i alle fall kan si noe om lokale muligheter for småviltjakt.

 

Ville ikke til å begynne med drevet og lest meg ihel på forskjellige jaktformer da det fins så mye forskjellig man kan drive med at det kan gå trill rundt for en stakkar. Kjøp hagle, tren litt på leirduer så dere ser dere treffer - på leirduebanen er det som regel også noen som mer enn gjerne deler av sin kunnskap om skyting - og prøv dere på den jakten som er nærmest og enklest først. Når man skal langt av gårde og det kreves masse forberedelser skrus forventningene tilsvarende opp, uten at man nødvendigvis får noe mer ut av det enn noen litt strabasiøse turer i skog og mark.

Link to comment
Share on other sites

Ikke gjør det vanskeligere enn det er! Kjøp våpen og tren med de. Dere trenger ikke alskens dyrt og fæncy utstyr for småviltjakt.

Fordelen med å være fire er at dere har bedre råd. Istedenfor å kjøple hvert deres jaktkort til 3000, kan dere leie et terreng for 12000.

Dere bør vel ikke gå fire i ei klynge og jakte, men det der finner dere ut av.

Å ta vare på felt småvilt er enkelt. Les litt på Kammeret, og ellers. Alle fugl er konstruert omtrent som en kylling, noe de fleste har datt kniven i.

Startet selv på bar bakke en gang tida. Fugl og en hare første året, et rådyr neste året. Brukte lang tid på å slakte mitt første rådyr alene, men det ble bra!

Mange Jeger- og fiskerforeninger aragerer medlemsjakt for førstegsngsjegere. Undersøk litt rundt. Lykke til, ikke gi dere!

Link to comment
Share on other sites

Gjør det enkelt.

Kjøp en hagle i en butikk du kan reise til. Alt du får kjøpt duger helt greit til å jakte med. I samme butikk kan de også utstyre deg med et par pakker med jaktammo og et par klikkpatroner.

Det er fint å reise på lerduebanen for å trene litt og bli dus med hagla. Ikke ver redd for å spørre om litt instruksjon i starten.

Bruk også litt tid hjemme på å tørrtrene og bli kjent med hagla. Tren inn sikker håndtering og gode rutiner ved lading/tømming med klikkpatronene.

Ta imot tilbudet om å bli med på jakt, det er en super måte å komme over dørstokkmila på.

Trenger ikke å ha jaktklær og støvler for å jakte. Vanlig fritidstøy og sko er mer enn bra nok.

Bruk heller tid og penger på å kjøpe jaktkort. Reis på jakt og skyt det som du lovlig kan skyte. Gå ellers mye tur i skogen utenfor de mest aktive turløype og "tenk" jakt når du går.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Min første jakt...

Pakka ammo, mat og en ullgenser i sekken. Tok den lånte enkeltløpern på skuldra, gikk ut døra før det lysnet og opp til fjells. Helt grønn og på egenhånd.

Dere kompliserer hele greia. Det er bare snakk om å komme dere ut og bruke tid i skauen. Lær av feilene og nyt naturen.

Første turen ble det en rype, dagen etter ble det 4 stk.

Savner egentlig det å kunne gå på rypejakt helt uten filter og erfaring. Alle hauer, stener, dalsøkk og kanter vikret umåtelig lovende. Forsvarets gamle feltbukse var god nok uansett vær, skuffelsen over bom var fraværende, og jeg er sikker på at været var bedre også...

Link to comment
Share on other sites

Mitt forslag er å begynne med toppfugl jakt.

Se et par filmer med Clausen og selvfølgelig Ulf Lindroth om emnet.

Hvis det fenger så skaff en hendig og nøyaktig rifle med kikkert, en god håndkikkert finns kanskje, pluss en avstandsmåler.

Det blir mye planlegging, forberedelser og trening. Skytetrening på realistiske hold 100-200m.

Så blir det noen få kalde turer på snøen, seint hver sessong, med korte dager, grøssne tømmer buer med røykfylt stue, flotte svartfugler som henger på veggen..

Alternativene rypejakt, brunfugl, elg, hjort og rådyr er enten fraværende, uforsvarlig, for dyrt eller for kjedelig, og dere trenger jakthund som er sær og krevende mye av året.

Ekstra stas å jakte toppfugl i Sverige i januar, når jakta er slutt her. :mrgreen:

 

 

http://www.jeger.tbt.no/toppjakt.htm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...