Jump to content

Colt 1911 som skyter mot venstre.


Vargar

Recommended Posts

Har en Colt 1911 type pistol som går noe til venstre. Jeg kompanserer greit for dette ved å stille litt på baksiktet, men jeg lurer på hva som forårsaker at den går litt til venstre. Er det løpet som peker litt mot venstre i sleiden? Er det noen som er gode på Colt 1911 børsemakeri der ute som kan svare meg på dette?

Link to comment
Share on other sites

Har en Colt 1911 type pistol som går endel mot venstre. Jeg kompanserer greit for dette ved å stille på baksiktet, men jeg lurer på hva som gjør at den går litt mot venstre. Er det løpet som peker litt mot venstre i sleiden? Er det noen gode Colt 1911 børsemakere der ute som kan svare på dette? La meg også her for alle tilfellers skyld legge til at det ikke dreier seg om dårlig skyting fra min side. :)

Link to comment
Share on other sites

La meg få føye til at det her ikke dreier seg om dårlig skyting fra min side. Jeg lurer bare på hva som rent mekanisk får pistolen til å gå litt mot venstre. Jeg trenger altså ikke gode råd om hvordan man bør skyte, men en "børsemakers" syn på de mekaniske forhodene i pistolen som kan få den til å gå mot venstre, eller høyre for den saks skyld. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er mekaniske forhold i en pistol som får den til å gå litt mot venstre eller høyre. Ideelt sett skal den jo gå helt rett frem. Det er imidlertid helt vanlig at baksiktet på pistoler må stilles litt til høyre eller venstre for å kompensere for litt avik fra det ideele. Jeg lurer bare på hvilke mekaniske forhold i pistolen det er som får den til å gå litt mot venstre eller høre.

 

Dårlig skytin, amunisjon eller slitte våpen har ingenting med dette å gjøre.

 

Dette spørsmålet har med hvordan de forskjellige våpendelene påvirker hverandre å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser av enkelte svar her at det antagelig kan være mange forhold ved pistolen som kan få den til å gå noe til venstre, eller høyre for den saks skyld, i motsetning til rett frem som jo er det ideele.

 

Av ting som er nevnt og som nok kan være relevant er, løpstilpasning, bushing, kroning, innvendig sleidemaskinering og pipas boring.

 

Jeg hadde vel håpet at det kanskje ville være en spesiel ting som gjerne forårsaket dette da det da ville være enklere å kanskje få gjort noe med det. Når det imidlertid er så mange ting som kan bidra til dette problemet blir det jo imidlertid vanskligere.

 

Jeg er forøvrig klar over at det er helt vanlig at baksikter på pistoler ofte må stilles litt til høyre eller venstre for å kompansere for dette problemet. Jeg lurte som sagt bare på hva som rent mekanisk i pistolen det kunne være som forårsaket dette. Spørsmålet handler altså om hvordan forskjellige våpendeler virker sammen og påvirker verandre.

 

Takker for alle svar, men skjønner vel at det ikke finnes noe kort og enkelt svar på dette spørsmålet. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurte som sagt bare på hva som rent mekanisk i pistolen det kunne være som forårsaket dette. Spørsmålet handler altså om hvordan forskjellige våpendeler virker sammen og påvirker verandre.

 

Tror faktisk du er helt på jordet her nå. Enten leser du ikke svarene som har gitt deg mengder av alternativer på funksjoner i våpenet som kan forårsake fluer eller du faktisk ikke forstår hva folket sier.

Det er ikke noe som heter at et våpen går til venstre, det går dit siktene er stilt in til å treffe, men fluer kan tilfeldig gå til venstre. Du har tydeligvis utelukket årsaker som amo og feil du selv gjør, nei du skjønner tydeligvis ikke dette.

 

Kjøp deg en 22 å lær deg å skyte.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Colt type 1911 pistol - hvilket fabrikat er det?

 

Kan du se noe forskjell i slitasje mellom høyre og venstre rails? Kanskje ramme og/eller sleide er skjev. Evt hullet for løpet er boret skjevt i sleiden.

 

Det kan jo koke ned til ammo også. En tung blykule vil av og til ha et annet treffpunkt enn en lett mantlet.

 

Utover det så har sikkert evert fanget opp det meste i sitt innlegg.

Link to comment
Share on other sites

For meg er det uinteressant om et nytt våpen (eller lånt) samler der jeg sikter (med "gitt" ammo), eller om det går over/under, eller til en av sidene. Bare samlingen er bra! Sikter er til, for å justere på.

 

Våpen med faste sikter, er innskutt med en type ammo. Benytter en en annen type ammo, treffer den ikke der du sikter. Folk holder også våpen forskjellig og det kan ha betydning for hvor en treffer. Uansett - det er ikke uvanlig hvis en prøveskyter et våpet til en bekjent, at en får forskjellig treffpunkt.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg er på jordet nå, men jeg oppfatter spørsmålet til trådstarter som et spørsmål om interndynamikk i våpenet. Ikke et spørsmål om hvordan skyte eller stille sikter.

 

Dvs. hva hender hvis man bytter f.eks løp eller bushing etc. Hvordan påvirker hver og en del presisjonen/treffpunkt til våpnet. F.eks kan man si at ved å "file" på sliden et spesielt punkt så flyttes treffpunkt dit og dit og dette er allmengyldig for alle tilsvarende våpen.

 

Desverre er vel svaret her ar dette et sjeldent tilfelle. Hvert våpen lever hovedsakelig sitt eget liv og må behandles deretter, men dette kan andre mye bedre enn meg.

 

mvh

re

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Newtons tredje lov sier:

 

"Enhver virkning har alltid og tilsvarende en motvirkning, eller den gjensidige påvirkning av to legemer på hverandre er alltid lik, og motsatt rettet."

 

Hvis vi ser bort fra rekyl og munningsvipp, så er det en tredje faktor som kan påvirke våpenet i skuddøyeblikket; kulerotasjon. Når skuddet avfyres, så skyver kruttgassen prosjektilet igjennom et riflet løp. Da vil det riflede løpet prøve å rotere kula, og kula vil forsøke å rotere løpet i motsatt retning. Da vil våpenet kunne vri seg litt under avfyring, og vridningen går til høyre eller venstre avhengig av hvilken vei riflene dreier. Treffene vil da havne litt til siden for der de teoretisk sett burde havne dersom løp og siktelinje sto perfekt over hverandre. Tror ikke man klarer å holde våpenet så stabilt at man unngår dette. Kanskje i en Ransom Rest. Antar fenomenet blir mer påfallende når kulehastigheten er lav og kulediameter er stor i forhold til kulelengde (Høres ut som .45 ACP). Krapp riflestigning burde også bidra her.

 

På lengre avstander kan man også se at kula ikke går rett, men i spiral, men tror ikke det fenomenet er målbart på 25meter.

 

Beklager nekroposting, men har tenkt på dette litt i ferien. Påstår ikke at dette er hele sannheten, men ser ikke noen store hull i teorien om at dette kan være et bidrag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...