Jump to content

XXL ammunisjonstibud lureri?


Skauningen

Recommended Posts

XXL annonserte 30.06 skudd til kr 4.99 i dag. Var på Lade i Trondheim kl 18 og de var utsolgt. De påsto at tilbudet hadde vært annonsert i 3 uker, men det hadde ikke jeg sett noe til på tross av nitidig lesing av reklamebladene deres. Lurer på om de har begynt med lokketibud??

Link to comment
Share on other sites

XXL annonserte 30.06 skudd til kr 4.99 i dag. Var på Lade i Trondheim kl 18 og de var utsolgt. De påsto at tilbudet hadde vært annonsert i 3 uker, men det hadde ikke jeg sett noe til på tross av nitidig lesing av reklamebladene deres. Lurer på om de har begynt med lokketibud??

 

Stemmer bra med minst 3 uker; XXL i Ålesund hadde hyllene fulle til den prisen i uke 18, var annonsert i reklamen de sendt ut i uke 19.

Link to comment
Share on other sites

xxl bærer stadig mer preg av å bli en ren outlet. Vareutvalget minskes stadig, og de selger kun pallevis med det de har fåttbkjøpt inn rimelig "der og da". Av våpen går det stort sett kun i weatherby. Kun disse de har noen særlig avansert på. i alle fall mitt inntrykk. Er vel ikke så lenge til de starter å selge støvsugere og vaskemaskiner heller...

Link to comment
Share on other sites

Sarcasm - Strike The Cage.

 

NOK 4.49 over disk er billig.

NOK 4.99 er billig det også.

 

Jeg får sitere meg selv:

"Walmart is not in the business of storing your ammo."

XXL driver forretning og spar varene ut av butikken alt de orker.

Lagerhold er ikke prioritert.

Kjøp så du har.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Å? Må det virkelig det?

 

Dersom XXL er som de fleste andre kjeder, er slike tilbud planlagt ukes- eller månedsvis i forveien, og tar utgangspunkt i lagerstatus på planleggingstidspunktet.

 

Det er klart at det er en fordel om varen er på lager, men er det utsolgt, så er det det.

Link to comment
Share on other sites

1. Jeg er fast vakt på en skytebane.

2. Jeg jobber deltid i XXL systemet.

3. Jeg har testskutt Partisan i 4 kalibre.

Det er i hovedsak Partisan amo som går på BJF sin skytebane. Dette fordi den er billig.

XXL sin annonse avis er trykt opp ca 8 uker før utgivelse. Det er umulig å vite hva som går ut av varer i tidsrommet fra trykking til utgivelse. Og folk handler inn i store kvanta når der er billige forbruksvarer :-) . Det er ikke uvanlig at kunder kjøper 500 - 1000 skudd.

Jeg klarer faktisk å holde alle de fire kalibrene av amo jeg har prøveskutt i fra produsenten Partisan innen for en diameter som en 20kr. Og da er det godt nok for min del. Jeg har heller ikke oppdaget at noen skudd har klikket så langt.

Link to comment
Share on other sites

XXL Hamar hadde Partizan FMJ på tilbud 15 mai, men utsolgt. SP kostet da 8,99, i siste annonseavis er SP det annonseres for.

Det er vel en viss sjanse for at det er to forskjellige tilbud.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Da er vi uenige. Det er urimelig å forvente at forhandler skal holde igjen varelager for å selge det til en lavere pris tre uker senere. Forhandler selger ut det man har på lager til enhver tid. Dersom et planlagt tilbud skulle gjelde en vare man er utsolgt for når tilbudets gyldighetstid kommer, så er det naturligvis synd for kjøper, men uproblematisk utover det, og ikke noe man kan laste forhandler for.

Link to comment
Share on other sites

Da er vi uenige. Det er urimelig å forvente at forhandler skal holde igjen varelager for å selge det til en lavere pris tre uker senere...

 

Det er vi definitivt :wink: Dersom det ikke finnes på lager ved starten av kampanjen så får de rett og slett droppe å annonsere for det. At tilbudet er planlagt lang tid i forveien bør ikke være kundenes problem. At de går tom i løpet av kampanje-/annonseperioden er noe helt annet.

Link to comment
Share on other sites

Mener du i fullt alvor at man skal kansellere en hel kampanjeavis på 24 sider, bare fordi det kan tenkes at enkelte butikker ikke har varen det er snakk om inne? Det er en urimelig forventning spør du meg.

 

Forøvrig; åtte uker er kort ledetid på en kampanjeavis som den det dreier seg om her; vanligvis er ledetid på tolv til femten uker (det var i alle fall slik da jeg jobbet i Orkla-systemet for noen år siden).

Link to comment
Share on other sites

Tja, det er I alle fall ikke noe problem for f eks OBS å ha ribbe i store mengder tilgjengelig I butikken I det de starter kampanje på det. I motsatt fall ville de etterhvert dratt på seg et omdømmeproblem. XXL ser ut til å drite i akkurat det. De kan faktisk være tomme, eller tilnærmet, for produktet I det kampanjen starter. Har mer og mindre slutta å springe etter tilbud I "Harikkebutikken" lenger, i alle fall gidder jeg ikke å la meg irritere over det.

Link to comment
Share on other sites

Mener du i fullt alvor at man skal kansellere en hel kampanjeavis på 24 sider, bare fordi det kan tenkes at enkelte butikker ikke har varen det er snakk om inne? Det er en urimelig forventning spør du meg.
Jeg mener at det i så fall bør stå i annonsen at tilbudet gjelder ett høyst begrenset parti. Og at det kan være utsolgt i enkelte butikker. Dette er redelig makedsføring. Og det påminner folk som TS hva de alltid bør gjøre: "Ring butikken og forsikre deg om at varene er der, før du setter deg i bilen!"

 

Dagligvarebutikker har gjerne en tilbudsgaranti, som gir deg mulighet til å kjøpe varen når de får inn nytt parti, til den opprinnelige tilbudsprisen (hvis de blir utsolgt i tilbudsperioden). Dette er ikke noe en kunde kan forvente av alle forretninger, men det er fint at noen kan tilby en slik service.

Link to comment
Share on other sites

Mener du i fullt alvor at man skal kansellere en hel kampanjeavis på 24 sider...

 

Ja, og nei. De trenger jo strengt tatt ikke kansellere avisa. De kan endre den, så den stemmer med virkeligheten. Hvorfor må de trykke 8 uker før utsendelse? Aviser trykkes hver natt og distribueres dagen etter.

Link to comment
Share on other sites

Ta f.eks. våpenloftet i Førde. Der skal det mye til at du ikke får tak i skytterlagsvarer.

Det betyr at når jeg er tom for Norma 15 så kan jeg sette meg i bilen, kjøre til førde og komme hjem igjen med noen bokser Norma 15 med stor sannsynlighet.

Link to comment
Share on other sites

Ta f.eks. våpenloftet i Førde. Der skal det mye til at du ikke får tak i skytterlagsvarer.

Det betyr at når jeg er tom for Norma 15 så kan jeg sette meg i bilen, kjøre til førde og komme hjem igjen med noen bokser Norma 15 med stor sannsynlighet.

 

Hva med basisvarer ala SP og LP typ federal? :)

Link to comment
Share on other sites

Mener du i fullt alvor at man skal kansellere en hel kampanjeavis på 24 sider...

 

Ja, og nei. De trenger jo strengt tatt ikke kansellere avisa. De kan endre den, så den stemmer med virkeligheten. Hvorfor må de trykke 8 uker før utsendelse? Aviser trykkes hver natt og distribueres dagen etter.

 

Tilbudsavisene lages for det meste lenge i forkant av reklamebyråer som driver med såkalt sisteleddsreklame, de designer kundeavisene, sender forslag til ansvarlig i forretningen, får korrigeringer tilbake osv osv. det er en prosess som tar en stund, både fordi det tar en stund å designe selve kundeavisen, selv om de har maler og retningslinjer å forholde seg til så skal det godkjennes og endres osv, så skal det sendes til prøvetrykk for å se at farger osv er riktig, så må det muligens gjøres enda flere korrigeringer osv. Man er gjerne litt mere kvalitetsbevisst når man lager kundeaviser enn aviser. Om det er nødvendig at det trykkes 8 uker før vet jeg ikke, men sånn som det er nå så får man ikke laget en kundeavis over natta i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

Ta f.eks. våpenloftet i Førde. Der skal det mye til at du ikke får tak i skytterlagsvarer.

Det betyr at når jeg er tom for Norma 15 så kan jeg sette meg i bilen, kjøre til førde og komme hjem igjen med noen bokser Norma 15 med stor sannsynlighet.

 

Hva med basisvarer ala SP og LP typ federal? :)

 

Det beste er vel å si at de ikke har, for etter at du har handlet der aps så er det nok tomt :lol:

Link to comment
Share on other sites

De fleste kjedene har ikke lager for å tilfredstille dynamiskskyttere, jeg var på XXL og handlet 2000 Fiocchi .223 for en mnd siden, og det var bare akkurat at de hadde så mye. Ammo o.l. er vel generelt ikke noe de selger kjempemye av i og med at gjennomsnittsjegere og skyttere bare kjøper et par pakker om gangen og da har det vel ingen hensikt å lagerføre store mengder heller.

Link to comment
Share on other sites

@slemmo:

 

Det har du sikkert rett i. Jeg tror de, på sikt, ville stå seg på å ha mer fokus på kvaliteten på informasjonen, enn på kvaliteten på designet og trykket. Men jeg er sikkert sær på dette området. Det er forbausende mange i dette landet som er fryktelig opptatt av utseende, men lite interessert i innhold :|

Link to comment
Share on other sites

De fleste kjedene har ikke lager for å tilfredstille dynamiskskyttere, jeg var på XXL og handlet 2000 Fiocchi .223 for en mnd siden, og det var bare akkurat at de hadde så mye. Ammo o.l. er vel generelt ikke noe de selger kjempemye av i og med at gjennomsnittsjegere og skyttere bare kjøper et par pakker om gangen og da har det vel ingen hensikt å lagerføre store mengder heller.

 

 

For ikke å snakke om at gjennomsnittlig inntjeningen er noe sånn som 5-8 %på slike varer...

Link to comment
Share on other sites

Mener du i fullt alvor at man skal kansellere en hel kampanjeavis på 24 sider, bare fordi det kan tenkes at enkelte butikker ikke har varen det er snakk om inne? Det er en urimelig forventning spør du meg.
Jeg mener at det i så fall bør stå i annonsen at tilbudet gjelder ett høyst begrenset parti. Og at det kan være utsolgt i enkelte butikker. Dette er redelig makedsføring. Og det påminner folk som TS hva de alltid bør gjøre: "Ring butikken og forsikre deg om at varene er der, før du setter deg i bilen!"

 

Sitat, tilbudsavisen: "Vi tar forbehold om ... at varer kan bli utsolgt. Tilbudene gjelder til og med 30. mai 2015, eller så langt beholdningen rekker. Vi gjør oppmerksom på at utvalget kan variere fra varehus til varehus." Dette står på bunnen av hver bidige side.

 

Hva mer mener du de skulle gjort?

 

Mener du i fullt alvor at man skal kansellere en hel kampanjeavis på 24 sider...

 

Ja, og nei. De trenger jo strengt tatt ikke kansellere avisa. De kan endre den, så den stemmer med virkeligheten. Hvorfor må de trykke 8 uker før utsendelse? Aviser trykkes hver natt og distribueres dagen etter.

 

Tilbudsavisene lages for det meste lenge i forkant av reklamebyråer som driver med såkalt sisteleddsreklame, de designer kundeavisene, sender forslag til ansvarlig i forretningen, får korrigeringer tilbake osv osv. det er en prosess som tar en stund, både fordi det tar en stund å designe selve kundeavisen, selv om de har maler og retningslinjer å forholde seg til så skal det godkjennes og endres osv, så skal det sendes til prøvetrykk for å se at farger osv er riktig, så må det muligens gjøres enda flere korrigeringer osv. Man er gjerne litt mere kvalitetsbevisst når man lager kundeaviser enn aviser. Om det er nødvendig at det trykkes 8 uker før vet jeg ikke, men sånn som det er nå så får man ikke laget en kundeavis over natta i alle fall.

Et annet moment, som nok er viktigere, er at, i motsetning til aviser, har ikke XXL sitt eget trykkeri, men kjøper seg kapasitet på et eksisterende trykkeri. Da er de avhengige av at trykkeriet har kapasitet, hvilket forlenger ledetiden betydelig, da man også søker å få prisen per avis lavest mulig. I tillegg skal avisene distribueres til XXLs varehus. Dersom man skal ha en kampanje som starter i midten av Mai, beregner man seg derfor åtte ukers ledetid på trykk, for å være sikker på at avisen kommer frem i tide. Dette er standard praksis i bransjen.

Link to comment
Share on other sites

De fleste kjedene har ikke lager for å tilfredstille dynamiskskyttere, jeg var på XXL og handlet 2000 Fiocchi .223 for en mnd siden, og det var bare akkurat at de hadde så mye. Ammo o.l. er vel generelt ikke noe de selger kjempemye av i og med at gjennomsnittsjegere og skyttere bare kjøper et par pakker om gangen og da har det vel ingen hensikt å lagerføre store mengder heller.

 

 

For ikke å snakke om at gjennomsnittlig inntjeningen er noe sånn som 5-8 %på slike varer...

 

Jeg vedder en pakke Fiocchi på at XXL har større avanse enn 5-8% på slik ammo.

Link to comment
Share on other sites

Dette står på bunnen av hver bidige side. Hva mermener du de skulle gjort?
Det er greit nok det. At TS ikke har fått det med seg, får han ta på sin kappe. Men, da jeg mistenker at dette problemet mye oftere gjelder ammunisjon, enn det gjelder joggesko og softshelljakker produsert i Thailand, burde kanskje denne informasjonen også vært trykket i selve anonserammen til ammoen. Uansett er det viktigere at kundene selv tar ansvar hvis slikt oppstår oftere enn normalt. Hvis "alle" ser seg nødt til å ringe på forhånd, for å forsikre seg om at varene faktisk et i butikken, vil nok XXL etterhverdt se seg nødt til å endre på annonserutinene. Kanskje XXL rett og slett bør slutte å annonsere tilbud på ammo? Se på Fritidsmagasinet i Drammen. De selger ammo, men du finner ingen tilbud, eller priser i bladet.
Link to comment
Share on other sites

Noen av oss har null problemer med å få kjøpt ammo på tilbud hos XXL. Tar man ansvar selv istedenfor å klage er det utrolig hva som går å utrette. Jo bedre et tilbud er, jo flere vil det nødvendigvis være om beinet. Du er ikke den eneste som handler ammo.

 

Litt av forskjellen på ammo og joggesko er også det at mange kjøper flere tusen skudd hvis prisen er riktig, men de færreste handler hundre par med like joggesko, selv om det er kjempebillig.

Link to comment
Share on other sites

Hø hø :lol:

 

Jeg ville heller betalt 6,- pr. smell for ammo som de har, enn 4,49,- for ammo som de ikke har :wink: Særlig hvis det hadde satt dem økonomisk i stand til å korte produksjonstida på reklameblekkene såpass at de hadde en viss mulighet til å stemme med virkeligheten.

 

Og det er jo også slik, som andre har påpekt, at de som regel har softshelljakkene til 199,- i rikt monn når kampanjen begynner. Hvorfor er det så jæ... mye vanskeligere med ammo?

Link to comment
Share on other sites

Særlig hvis det hadde satt dem økonomisk i stand til å korte produksjonstida på reklameblekkene såpass at de hadde en viss mulighet til å stemme med virkeligheten.

Det skjer nok ikke; ledetider på slikt hamres ut i rammeavtaler som varer i årevis. Våpen og tilknyttede varer er en såpass liten del av omsetningen til XXL at det ikke blir noe fokusområde.

Hvorfor er det så jæ... mye vanskeligere med ammo?

Allerede svart på av Lindskog:

Litt av forskjellen på ammo og joggesko er også det at mange kjøper flere tusen skudd hvis prisen er riktig, men de færreste handler hundre par med like joggesko, selv om det er kjempebillig.
Link to comment
Share on other sites

Det er greit nok det. At TS ikke har fått det med seg, får han ta på sin kappe. Men, da jeg mistenker at dette problemet mye oftere gjelder ammunisjon, enn det gjelder joggesko og softshelljakker produsert i Thailand, burde kanskje denne informasjonen også vært trykket i selve anonserammen til ammoen. Uansett er det viktigere at kundene selv tar ansvar hvis slikt oppstår oftere enn normalt.

 

Skal jeg ha joggesko på tilbud kjøper jeg ett par. Koster ammoen 4,49 så tømmer jeg lageret. Jeg skjønner at det kan være litt vanskelig å lage tilbudsavis.

Link to comment
Share on other sites

Og det er jo også slik, som andre har påpekt, at de som regel har softshelljakkene til 199,- i rikt monn når kampanjen begynner. Hvorfor er det så jæ... mye vanskeligere med ammo?

 

Nå hadde altså MASSEVIS av ammo i butikkene når kampanjen begynte da-for 3 uker siden, og alle annonserte varianter var tilgjengelig i nettbutikken søndag..

Link to comment
Share on other sites

Og det er jo også slik, som andre har påpekt, at de som regel har softshelljakkene til 199,- i rikt monn når kampanjen begynner. Hvorfor er det så jæ... mye vanskeligere med ammo?

 

Kanskje fordi de fleste ikke tenker at "det var billig softshelljakke, jeg kjøper 100!"

Link to comment
Share on other sites

Jeg har, som tidligere skrevet, overhodet ingen problemer med at de går tom i løpet av perioden. Problemet er når de annonserer for en vare de ikke har nå kampanjen begynner. Ikke er jeg treg heller. Har omtrent 95 meter fra jobben til XXL på Hamar, så er det noe som fanger interesse så er det mulig å komme seg dit faderlig fort. Så det er egentlig ikke så mye for egen del jeg klager. Det er nok mer det prinsipielle som gnager meg en smule.

 

Jeg ser det argumenteres med at de ikke kan forventes å sitte på at parti de kan selge, i flere uker selv om de skal ha en kampanje på det senere. Men det er jo tydeligvis akkurat det de gjør, når det gjelder jakker til 199,- og joggesko til 349,-. Så hvorfor ikke når det gjelder ammo? Kan de ikke garantere et visst minimum av en vare når annonsert kampanje begynner så får de da for f... la være å annonsere for den da.

 

Opplysninger om at "enkelte varehus....bla, bla bla" gir de jo sikkert grei juridisk ryggdekning, men det gjør det ikke mindre irriterende.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Våpen og tilknyttede varer er en såpass liten del av omsetningen til XXL at det ikke blir noe fokusområde.
Nettopp derfor de burde slutte å ta med ammoanonser i tilbudsavisene. Med mindre taktikken er å lure jegerne inn i butikken for å prakke på dem softshelljakka og joggeskoa da? :winke1:
Link to comment
Share on other sites

Jeg ser det argumenteres med at de ikke kan forventes å sitte på at parti de kan selge, i flere uker selv om de skal ha en kampanje på det senere. Men det er jo tydeligvis akkurat det de gjør, når det gjelder jakker til 199,- og joggesko til 349,-. Så hvorfor ikke når det gjelder ammo? Kan de ikke garantere et visst minimum av en vare når annonsert kampanje begynner så får de da for f... la være å annonsere for den da.
Det er, som nevnt mange ganger allerede, en vesensforskjell på ammunisjon og jakker. Folk kjøper ikke mer enn en, kanskje to - om de tar i, jakker av samme type. Derimot kjøper man jo rutinemessig store kvanta ammunisjon. Der er utfordringen.
Link to comment
Share on other sites

Våpen og tilknyttede varer er en såpass liten del av omsetningen til XXL at det ikke blir noe fokusområde.
Nettopp derfor de burde slutte å ta med ammoanonser i tilbudsavisene. Med mindre taktikken er å lure jegerne inn i butikken for å prakke på dem softshelljakka og joggeskoa da? :winke1:
Ved å annonsere som de gjør, viser de bredden i det de forhandler, og skaper interesse hos folk om å handle hos dem. Jeg har mange ganger vært innom og ikke funnet akkurat den ammunisjonen jeg er ute etter, men aldri opplevd at de ikke har noe ammunisjon i det hele tatt. Tilbud som dette kommer man gjerne med dersom man har en vare som ikke selger så godt som man hadde regnet med, for å slippe å sitte med for stort varelager ved årets slutt, da varelager formuesbeskattes.

 

Skjønner du det ikke enda? ....

 

For ørtende gang! Jeg henviser ikke til når de har gått tom for varen etter kampanjestart. Jeg henviser til når de ikke HAR varen ved kampanjestart.!

Men livet er engang ikke slik at man kan lese i krystallkula og vite lagerstatus om åtte uker. Ammunisjon er en vare som fungerer slik at mange kjøper mye når de først kjøper. Årsaken har vært forklart gjentatte ganger.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...