Jump to content

Hvor smarte er egentlig kråkene?


Robinson

Recommended Posts

Er ute på familiehytta nå og her skytes jevnlig kråker som setter seg ned innafor rekkevidde av Vixen min. Siste dagen av mars tok jeg ei kråke som litt ergelig ble hengende fast i furua den satt i. For høyt til at jeg kom til den. I går var jeg en tur i samme område , men mer enn 100 meter fra furua med kråka. Og kråkene kretser over meg og skjelte slik de pleier når en hønsehauk en sjelden gang patruljerer her ute. I dag skal vi hjem , og jeg syntes det var litt dumt med denne kråka som henger til spott og spe, så jeg ruslet litt diskret opp i skogen med 10\22en min og tenkte jeg skulle vippe ned kråka med den , men det nyttet ikke. Kråka henger som om den var spikret fast. Men andre kråker gikk bananas. De flokket seg og fulgte etter meg tilbake til hytta , kjeftet og skjelte. Kona var med barnebarna i samme område tidligere i dag, og ingen kråker reagerte. Kan virkelig kråker kjenne meg igjen og forbinde meg med dødsfallene til kompisene ?

Link to comment
Share on other sites

Chiefen har helt rett.

Selv ringduer kan faktisk lære seg at en bestemt bil(i det minste fargen på den) kan bety fare og ungå et område om de ser den på samme plassen når deres familie og venner parkerer i bakken dag etter dag.

Så jeg har lært meg at det er en fordel å bytte bil nå og da når man stadig jakter duer på det samme området.

Og de er rimelig tomme i skallen.

Spesielt i forhold til kråker.

 

Kråker og ravner lærer veldig fort og de har god evne til å gjenkjenne farer på veldig lang avstand.

 

Jeg har opplevd kråker som har lært seg å trekke opp gjeddesaksene mine for å ta agnfisken.

Det var veldig irriterende for å si det svakt.

Nå driver jeg ikke med gjeddesakser lengre, så nå er det bare moro :)

Link to comment
Share on other sites

Gikk et (engelsk?) program på NRK for noen år siden om kråker; nesten ufattelig hvor fort de plukket opp triks. Det som bet seg virkelig fast var et eksperiment de gjorde med mat festet i en forholdsvis lang snor, snora bundet fast i ene enden og maten hivd uti en bekk; kråkene løste problemet på null tid (1-2forsøk). Dra i snora med nebbet, sette foten på snora, ta nytt tak med nebbet; gjenta til maten er på land.

Link to comment
Share on other sites

OK. Greit å vite. Vi har jo merket oss, jeg og svogeren min , som pleier å knerte kråker når muligheten byr seg på familehytta, at kråkene er lite villig til å sette seg ned nærmere enn 200 meter fra hytta. Dette har hatt som bivirkning at vipe og spove er mye mer tallrike på jordene rundt hytta, enn de er lengre borte...

Link to comment
Share on other sites

Var et program på NRK for noen få uker siden, hvor kråker og ravner ble IQ testet! De var ekstremt kloke, så det holdt faktisk! Inne i et bur av plexiglass lå det mat, verktøyet de fikk var en lang pinne...og det var bare en måte å gjøre dette på...og de fikk det til gang på gang, med forskjellig vanskelighetsgrad!

Link to comment
Share on other sites

At kråkene kjenner igjen ansikt/person stiller jeg meg litt tvilende til fordi om forsøk hevder det. Min erfaring er at det skal mer til enn ansikt. Jeg har jaktet mye kråker ved et søppelsorteringsanlegg som jeg også sykler forbi hver dag til jobb. Når jeg kommer kledd for jakt kjenner de meg igjen, men når jeg kommer syklende i sykkelklær eller går forbi reagerer de ikke i det hele. Kan sitte 2-3 meter unna meg i vegkanten uten å reagere. Forsøket som ofte er referert til med maske er nok riktig, men en øyenfallende maske er noe helt annet enn ett ansikt.

Skjærene i hagen opplever jeg som mye mer sky og lærenemme hvis en begynner å jakte på de.

Gåsa skiller også tydelig på vår og høst. Bor midt i åkerlandskap og gås som er å spiser såkorn på våren er omtrent umulig å få jaget bort, de gidder knapt å lette hvis en springer etter dem. På høsten er det nok å trø noen meter ut på åkeren så ser en ikke gås på den åkeren på flere uker.

Link to comment
Share on other sites

At kråkene er blant verdas smartaste fuglar er det liten tvil om. Hadde ei skyteglugge på låven i den tid det var revehagar i nærleiken. Såg kråkene at ein person gjekk inn, og ingen kom ut att, så kunne du banne på at dei heldt seg vekke. Men gjekk to personar inn under same frakken, og ein gjekk ut att, så kom dei etter kort tid. Så at dei i tillegg kan telje er fascinerande. Ein måtte óg alltid ha eit kostestkaft eller liknande stikkande ut av gluggen slik at dei ikkje reagerte når ein stakk ut løpet.

Link to comment
Share on other sites

Nå som minsten ikke trenger skyss mere spørs det om innholdet blir byttet ut med en kal.12.Det bør funke hverfall for en gang..
For å være helt sikker, bør du vel ha hagla inni ei dokke oppi vogna. Da tror kråka at du løfter babyen opp til skuldra så han kan få rape. Men det du egentlig gjør er jo å legge kolba til skuldra. :lol:
Link to comment
Share on other sites

Skjøt double på skjære med .22'en en av de første gangene jeg var ute og trilla barnevogn som nybakt far. La merke til at de vanligvis så skye skjærene ikke brydde seg stort om meg da jeg var ute og trilla på skrikeungen. Da var veien kort til å henge børsa over skulderen på neste trilletur (jada, jeg bor på landet :winke1: ). Når man går ned i knestående ved siden av vogna, blir håndtaket i tillegg ganske fint anlegg.

Link to comment
Share on other sites

For å være helt sikker, bør du vel ha hagla inni ei dokke oppi vogna. Da tror kråka at du løfter babyen opp til skuldra så han kan få rape.

Ssshh... det holder med én ullen lovtekst om militært utseende på halvautoer!

 

;)

 

 

De kan faktisk telle.*

Går to stykk inn i en garasje og en går ut, så vet de at noe skurrer.

 

 

*) Kilde: synsing av ypperste sort.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...