Jump to content

Håndkikkert til småviltjakt


Tryta

Recommended Posts

Har søkt og lett gjennom forumet om temaet men fant ingenting om kikkert og småviltjakt.

Har tenkt å kjøpe (eller ønske) meg en kikkert til småviltjakt. Det jeg vil ha er en kikkert jeg kan bruke til fjellrypejakt og ande/skarv/gåsejakt. Hva er en grei kikkert til slikt formål? Hvilken forstørrelse og lysåpning trenger man til slikt? Jeg tror jeg vil ha noe litt større enn en kompaktkikkert, men den må ikke være for stor og tung. Den skal tross alt bæres langt og jeg vil gjerne ha noe som er lett tilgjengelig (rundt halsen) enn noe som må bæres i sekken.

Link to comment
Share on other sites

Har søkt og lett gjennom forumet om temaet men fant ingenting om kikkert og småviltjakt.

Har tenkt å kjøpe (eller ønske) meg en kikkert til småviltjakt. Det jeg vil ha er en kikkert jeg kan bruke til fjellrypejakt og ande/skarv/gåsejakt. Hva er en grei kikkert til slikt formål? Hvilken forstørrelse og lysåpning trenger man til slikt? Jeg tror jeg vil ha noe litt større enn en kompaktkikkert, men den må ikke være for stor og tung. Den skal tross alt bæres langt og jeg vil gjerne ha noe som er lett tilgjengelig (rundt halsen) enn noe som må bæres i sekken.

 

10 år siden var jeg ute etter det samme, men fant ingenting innenfor min økonomi. Ente opp med en nikon 8x42. God kikkert, men for stor til fjelljakta..

Det jeg ønsket meg var en kompakt 8x32, til fornuftig pris. En venn av meg kjøpte nettopp en Skytech 8x32 til en fornuftig pris, og den står ikke tilbake for Nikonen..

 

http://www.njopsahl.no/vis_vare.php?varenr=X2317-01

Link to comment
Share on other sites

jeg er på jakt etter en 7x40 (eller likn) swarovski habicht av lite äldre militär modell,, "fokusfri" og ekkelt skarp. Ikke noen kikkert jeg hade tatt med meg på lang fjelltur men i skogen er den enligt meg en flott kikkert.. bare å lyfte opp med en hånd, trenger ikke noen instilling for skaprhet og det er jo en kjempefordel i variert skog/terreng!

 

Jeg solgte for en tid sedan en swarovski 10x32 EL.. UHYRE GOD kikkert som jeg måtte selge fordi jeg trengte kjappe penger till noe annet. Den er en absolutt perfekt allroandkikkert spørr meg. Forr fjell og skog..

 

MVH Niclas,

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt litt på zeiss conquest ja. Får se om pengeboka er enig. Hvordan er en x30 kikkert i skumring/morgen?

 

 

Hvis du spørr meg så synes jeg faktisk att di fungerer langt bedre en hva mange andre mener att di gjør. Alltså litt forskjellige meninger her.

Men noe en bør tenke på er att en skikkelig kvalitetskikkert er langt bedre en lavkvalitetskikkert!

Den Swarovski EL 10x30 jeg eide var utrulig fin også i skumring!

 

Men hvis en mest eller uten unntak jakter i skumring så anbefaler jeg for ekselpel 8x56..

 

Noe jeg anbefaler er jo å sjappe kikkert på ebay. Finnes ju noe helt sinnsykt masse nydelige kvalitetskikkerta der ute till salgs verden over! :P

 

MVH Niclas,

Link to comment
Share on other sites

Dette er noe jeg og lenge har hatt lyst på, en skikkelig håndkikkert til rypejakta.

Skaubjøn hadde med en zeiss på rypejakta vår i mars i år og det var himel og helvete i forskjell sammenlignet opp mot 1000,- kroners kikkerten min.

 

Har jo lyst på en zeiss sin victory 8x32 men denne er dyr veldig dyr så må vel se på conqesten, men regner med at med så stor prisforskjel melom disse at det og er en hvis forskjel på optikken.

Link to comment
Share on other sites

Til småviltjakt bruker jeg kikkerten veldig mye, spesielt til fjellrypejakt og kråker/ender etc.. Så kikkerten må være liten, en 8x30 er for stor og tung synes jeg. Selv har jeg en Opticron 7x24, den er lett å ha med i lomma på jakka. Jeg liker ikke å ha en kikkert dinglende rundt halsen, den er bare i veien.

Så til litt aktiv småviltjakt ville ikke jeg hatt noe større kikkert, klart en god 8x30 eller noe er bedre til å sitte å observere i men min småviltjakt foregår som smygjakt, og da er en liten lett og kjapp kikkert som kan bæres og brukes aktivt mye bedre enn en litt tyngere kikkert som man liksom ikke orker å ta fram å kikke i for hver 10 meter.

Skal man bruke kikkerten til litt mer allsidig bruk er nok 7x24 som jeg har til småviltjakt (og fluefiske) litt lite, den er ikke ideel i skumringen til revejakt, eller til å sitte på en topp å speide etter elg og rein. Da blir man fort lei, men for smygjakta er den yppelig, man observerer ryper på 300 meters hold, og man spotter endene i gresskanten på andre sia vannet.

Kjempefin å ha i lomma på fisketur også! Man kan uten problem holde øye med hva som foregår i kulpen nedenfor eller om fisken vaker på andre sia vannet :)

Min filosofi er at det er bedre å ha en liten lett kikkert som er med hele tiden, men har sine begrensninger. En å ha en stor tung og knallgod kikkert som ligger hjemme på hylla fordi man ikke orket å ta den med. "Man har ikke har bruk for den i dag" - trodde man.

 

Edit: Men jeg vurderer å kjøpe meg et teleskop i tillegg som jeg skal bruke til fuglekikking og jakt/skyting. Jeg ser fordelen med en ett skikkelig teleskop i sekken på fjellrypejakt når man skal spotte en fjellside 7-800meter unna for å slippe å gå nærmere, "bare for å se om det sitter ryper der".

Link to comment
Share on other sites

Med STOR fare for å være alt for kategorisk, finnes det egentlig bare tre kikkerter som er noe tess til lang tids bruk i fjell og skog. Zeizz, Swarovski og Leitz. Mange kikkerter kan synes gode når man tester dem ut gjennom vinduet i sportsbutikken, men etter år i hardt bruk er det noe annet. Jeg har selv brukt Swarovski sin porroprisme 7x42 til allround bruk. Den er nokså lett, utrolig sterk og har en oppløsning som gjør at du ser ting lett som billigere kikkerter ikke kan formidle i det hele tatt. Det er den kikkerten forsvaret har brukt i mange år. Ser ikke fancy ut, men fungerer perfekt. Den finnes i en 8x30 versjon også, som er litt lettere, dersom lysstyrke ikke betyr mindre enn vekt.

 

Det er ok å ha kikkerten rundt halsen under mange typer jakt, særlig storviltjakt og smygjakt. Imidlertid kan det være like greit å ha den i et etui med reim over skulderen om vinteren. Da er den vesentlig mer beskyttet og mer behagelig å bære. Du blir fort rask til å hente den fram.

 

Zeizz har også en gammel traver som jeg mener heter 8x30 classic. Den er det mange som bruker profesjonelt også. Se litt på disse. De ligger alle under de helt dyreste kikkertene i pris, samtidig som de er utprøvd og fyller de fleste jaktformål.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg vill nok si att det er relativt stor forskjell mel om disse. Særlig når sola går ned eller rett før den er oppe.

For bruk kun oppe på fjellet så hade jeg heller brukt x24mm og til blandet jakt den mer allsidige x30mm.

 

Jeg er sjølv på tur å kjøpe meg en kikkert på 8x20 for å bruke til all jakt. Da veit jeg att kikkerten min ALLTID er med meg ut. Merkes nesten ikke i lomma. Det blir å få svi litt når sola synker mot hosironten men det er noe jeg får ta, jeg har ikke råd å kjøpe flere en en kvalitetskikkert! Jeg jakter sjelden eller aldrig fra En fast post.. jeg beveger meg masse og må prioritere komfort.

 

Også spørs hva en bruker kikkerten til. Bruker du den til å studerer nydelig natur og flotte detaljer så kanske du gjør best i å kjøpe en x30 kikkert eller større. Hvis du bruker kikkerten for å bestemme hornet på en bukk eller for å se om du har fri bane frem till dyret så trenger du sjelden mere en 20/24mm vet normale forhold.

 

Som sagt tidligere,, jeg bruker heller en kvalitetskikkert x20mm en en simpel billigkikkert i x40mm :idea:

 

Bruk Ebay.. masse kvalitet for ok pris der!

 

MVH Niclas,

 

 

Ps, di derre habicht / hensholdt i "autofokus" er utrulig goe å bruke ved jakt,, matt grønnfarge med "gummiklær".. men di tar litt for masse plass synes nå jeg.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp Bino-caddy. Har en Zeiss 10x40 festet godt mot brystet hele dagen. Blir enda mer brukt enn om den ligger i ei lomme. Har mange nyttige ting for jakt, men dette produktet er det jeg er mest fornøyd med. Selen er elastisk. Hvilker på skuldrene og holder kikkerten på plass uansett. Så glem dette med 24 eller 30 objektiv. Kjøp en "normal" kikkert og spander på deg en bino-caddy til 200-300 kr i stedet.

 

Et lite bilde av systemet:

DSC03773.JPG

Link to comment
Share on other sites

Med STOR fare for å være alt for kategorisk, finnes det egentlig bare tre kikkerter som er noe tess til lang tids bruk i fjell og skog. Zeizz, Swarovski og Leitz. Mange kikkerter kan synes gode når man tester dem ut gjennom vinduet i sportsbutikken, men etter år i hardt bruk er det noe annet. Jeg har selv brukt Swarovski sin porroprisme 7x42 til allround bruk. Den er nokså lett, utrolig sterk og har en oppløsning som gjør at du ser ting lett som billigere kikkerter ikke kan formidle i det hele tatt. Det er den kikkerten forsvaret har brukt i mange år. Ser ikke fancy ut, men fungerer perfekt.

 

Slike militære kikkertar vart selt ut på auksjon nyleg. 1000kr for ubrukte eksemplar :shock:

Link to comment
Share on other sites

Ser fint ut. Men jeg hade nu nok problemer med å bevege med nok godt med min EL 10x30.

 

Litt artig å se disse hollandske og tyske jægeran som bruker skikkelig svære kikkerter med ofte over 50 & 60 mm objektiv ved bukkejakta. Ikke noe særlig rart med det men absolutt ikke noe for meg. Veldig fine på statisk pass, helt sikkert.

 

Finnes jo kikkerter med bildestailisering. Noen av dere som bruker slik kikkert på jakt?

 

Jeg personlig liker ikke tanken på batteri i kikkerten og mere teknik,, men fungerer fint også i sterk kulde skall di ju gjøre..

 

Zeiss har jo en 20x60mm med stabilisering,, UTEN batterier ;) hvis jeg ikke husker feil. Rå kikkert,, som jeg kun har kikket gjennom fra innedørs. Men den isbjørnen 6km unna vinduet ble både ganske nerme og ikke minst stabil.

 

MVH Niclas,

Link to comment
Share on other sites

Kjøp Bino-caddy. Har en Zeiss 10x40 festet godt mot brystet hele dagen. Blir enda mer brukt enn om den ligger i ei lomme. Har mange nyttige ting for jakt, men dette produktet er det jeg er mest fornøyd med. Selen er elastisk. Hvilker på skuldrene og holder kikkerten på plass uansett. Så glem dette med 24 eller 30 objektiv. Kjøp en "normal" kikkert og spander på deg en bino-caddy til 200-300 kr i stedet.

 

Hvor har du kjøpt denne Bino-Caddy mork?

Link to comment
Share on other sites

Kun for noen få dager tilbake så ble det solgt maaaange (var det ikke flere en 6-8 habichkikare..) for ca 2400,- SEK/st på bruktmarkedet som heter www.Blocket.se og di var i nydelig stand!

 

her er to,, men di ser litt stygge ut og er litt dyre.. men masse sjarm for pengan er det jo :P

http://www.blocket.se/vi/17757993.htm?ca=4_s&last=1

http://www.blocket.se/vi/17968985.htm?ca=4_s

 

http://www.blocket.se/vi/17255350.htm?ca=4_s = nydelig format spørr meg 8) ganske ok pris og.. 800 lavere og jeg hade slått T :roll:

Link to comment
Share on other sites

Den Carl Zeissen mener jeg å kjenne igjen som den samme som svensk politi har hatt i alle år. God kikkert, men er ikke den produsert i gamle DDR?

 

Leicaen, derimot.....hvilken perle! Kan ikke være noe å lure på for trådstarteren, dette er jo den perfekte lette jaktkikkert. At det er svenske kroner vi snakker om gjør jo ikke saken dårligere heller. Hmmmmm,.....kanskje jeg egentlig MÅ ha en til kikkert?

Link to comment
Share on other sites

Fikk testes imagic i vindusbutikken. Dette var riktignok 8 og 10x42 men optikken var bra. Litt vanskelig å få inntrykk fra inne i butikken gjennom et vindu, men det virker som en god kikkert. Er det noen på forumet som har erfaring med disse?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Noen som har formeninger om forskjellen på en Opticron Imagic og en Zeiss conquest? Kvalitet på optikk og materialene til selve huset? Hvilken kikkert av disse to ville dere valgt og hvorfor?

Har akkurat kjøpt Conquesten i 8x30. Stod lenge å byttet på å se i den ene så den andre. Syns (for min del) at Zeissen var lettere å se i. Øynene mine fant fram greiere der. Klarte egentlig ikke se forskjell på kanskarphet og klarheten. Zeissen var smekrere, men litt lengre enn Imagicen. Butikkmannen holdt en ørliten knapp på glasset i Opticronen så det er sagt. Men Conquesten passet også hans hode bedre enn Opticronen. Huset på Conquest er vel et slags kunststoff mens Opticron er lagd av magnesium. Opticronen skal nok derfor ha et overtak ang robusthet. Jeg tok Zeissen fordi den var lettere, og fordi den var lettere å få på plass. Synes fokuseringshjulet og dioptrien funket bra på begge.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp Bino-caddy. Har en Zeiss 10x40 festet godt mot brystet hele dagen. Blir enda mer brukt enn om den ligger i ei lomme. Har mange nyttige ting for jakt, men dette produktet er det jeg er mest fornøyd med. Selen er elastisk. Hvilker på skuldrene og holder kikkerten på plass uansett. Så glem dette med 24 eller 30 objektiv. Kjøp en "normal" kikkert og spander på deg en bino-caddy til 200-300 kr i stedet.

 

 

Fikk min Bino-caddy i posten i dag, genialt produkt.

Kjøpte min hos midway.

 

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=347069

Link to comment
Share on other sites

Dersom jeg skulle valgt en håndkikkert til ren småviltjakt, ville jeg utvilsomt ha valgt mellom en leica geovid, eller den nye zeiss rf. Ja jeg er klar over at prisen er høy, men optikken er helt i øvre sjiktet, og min erfaring så langt vedrørende småviltjakt,er at det handler ofte om druge hold. Uten en avstandsmåler har man ganske straks en utfordring i og sette gode skudd, dersom man overhodet skal skyte.

Vektmessig, løses det med nevnte produkt tidligere i tråden. Med en slik annordning får du ikke noe problem med bæringen overhodet.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg lander på en leica ultravid 8x20 eller 10x25. Eneste jeg bekymrer meg for er den nikon kikkerten som er billigere og som sies å være like bra (Nikon premiere). Noen som har prøvd begge?

Jeg studerte nettopp disse to. Tror nesten (litt motvillig) jeg må innrømme at jeg likte Nikonen bedre. Den går vel for 3000 også såvidt jeg vet.. Men forskjellen er hårfin. Nikon har lange/ringfinger fokusering (som jeg likte overraskende godt).

Link to comment
Share on other sites

....

Finnes jo kikkerter med bildestailisering. Noen av dere som bruker slik kikkert på jakt?

 

Jeg personlig liker ikke tanken på batteri i kikkerten og mere teknik,, men fungerer fint også i sterk kulde skall di ju gjøre.

....

 

Jeg har brukt en Canon 10x30 IS kikkert med bildestabilisering i halvannet år nå. Den har vært med på ganske mange jaktdager og i all slags vær. Den er ikke nitrogenfylt, så den tåler nok ikke like mye drittvær som de som er det. Den har porro-prism oppbyggning, som ikke er like solid som takkant-prisme kikkerter. Men den har vært med i regn og sludd. Og den har gått i steinura med meg oppå, så den tåler tydligvis en trøkk...!

Når det gjelder bildekvaliteten, så må en nesten prøve det for å virkelig se effekten av stabilisering. Nå som jeg har blitt vandt til stabilisering, kommer jeg til å ha vondt for å noen gang kjøpe noe uten. Så bra fungerer det faktisk. Stod endel om disse kikkertene i Sluttstykket.com, under "KIKKERTREVOLUSJON"-tråden. Det var mange som syntes den trådtittelen var fortjent. :D

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en Zeiss Conquest 8x30 i 4 år. Faller i gjennom til mitt bruk grunnet motlysegenskaper. (Er blitt kresen etter å ha vent meg til en Swarovski EL 8,5x42 i 10 år. EL'er for stor til småviltjakt og har tenkt å skaffe en Zeiss FL 8x32 i tillegg til småviltjakt. Conquesten er jo uansett grei til barna når de er med på treningsturer med spetsen i skauen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeg er også litt usikker på om jeg skal ha 8x eller 10x. Er 10x mer ustabilt?

 

10X er mer krevende å holde stille og kan oppleves mer anstrengende i bruk hvis du ikke er rutinert i bruken, men ikke uoverkommelig.

Jeg bruker selv en Leica 10x25 og er strålende fornøyd med den. Hvis du folder fingrene på oversiden av kikkerthuset og støtter hendene mot pannen går det helt greit. Fruen har forøvrig en Nikon Monarch 8x36, og den har imponert meg, spesielt prisen tatt i betraktning.

 

Vil forresten også nevne at mange forhandlere (spesialister, ikke nødvendigvis lavpriskjeder) lar deg få kikkerter på hjemlån, evt. mot et depositum. Da kan du teste flere modeller mot hverandre under de lysforholdene du faktisk kommer til å bruke den. Slik service er etter min mening verdt noen kroner ekstra.

Link to comment
Share on other sites

Vurderer Nikon Monarch 8x36 som mange her skryter av. Finnes det noen andre alternativer i samme prisklasse som kan konkurrere med den kikkerten?

 

Hei Polardego;

 

Jeg har ikke veldig mye erfaring med kikkerter, men kan fortelle følgende:

 

Jeg har de siste 3-4 år benyttet Leupold Pinacle 8 x 42 som allround kikkert, innbefattet til bruk ved bøjakt på hjort.

 

I sommer fikk jeg i oppdrag å skaffe svigers en "rimelig, ikke for stor kikkert som var o.k. å se i". Jeg kjøpte da en Nikon Monarch 8 x 36.

 

Jeg har sittet flere timer å samenlignet disse kikkertene,- og spør du meg er Nikon kikkerten skarpere, samt passer i alle fall meg bedre. Mindre, mer hendig, lettere å stille inn/se i, særlig hvis du er smal mellom øynene. I mørket oppleves de like gode. Mekansik er nok ikke Nikon det mest solide,- her er Leupold bedre. Men til den prisen man må betale for Nikon (ca. 1900), er dette en "løp og kjøp". Har forøvrig en kikkert til av samme type på vei i posten nå, og er ellers nysgjerrig på hva en 8,5 x 56 (Nikon Monarch) kan bidra med ved bruk i måneskinnsjakt i forhold til eiss Victory 8 x 56. (Noen som har sammenlignet disse/har erfaring med Nikon kikkerten?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville gått opp til Nikon Monarch 8x42 folkens. Det har noe med lysåpning i forhold til utgangspupill og bla bla bla...

 

Masse stoff om det her inne i en eller annen tråd.

 

Da får du iallefall bedre sikt når mørket faller på.

 

Men støtter at Nikon monarch er fenomenal tatt i betraktning hva man betaler for kvaliteten.

Zeiss Conquest kan gå og legge seg, og sikkert flere Zeiss'er også!

 

Ang. spørsmål om 8x eller 10x er å foretrekke så vil 10x være mye verre å holde stabil når man skal kikke en stund. Spesielt på frihånd med litt puls etter oppoverbakken...

 

Anbefaler alle å gå ned til 8x og klare å skille de viktige detaljene i bildet, samtidig sparer man litt vekt, får bedre utgangspupill osv.

 

Har selv Focus 8x42 og liker den godt. Men har prøvd Nikon Monarch 8x42 og likte den akkurat litt bedre... :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Hei! Jeg er på jakt etter en kikkert som skal brukes til vinterjakt etter fjellrype, vandring i skog & fjell, fluefiskebruk og muligens noe topp- og sporjakt(hare). Veldig allsidig bruk som dere ser:) Har sett meg ut opticron imagic 8x32 bga se, men lurer på om jeg heller burde satse på noe mindre og lettere som får plass i jakkelomma? Ser at 8x32 anbefales på kikkertspesialisten, men til turer på fjellet og i skogen med tung oppakning har jeg erfart at jeg sjelden gidder å gå med kikkerten fremme, og er den for stor til å ha i jakkelomma blir den også sjelden brukt. Ser det har kommet en del nyttige svar, men om noen likevel gidder å komme med egne erfaringer og tips er det supert:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...