Jump to content

Drivstoff til primus


felix

Recommended Posts

Ser det er en litt gammel tråd dette, men likevel :) 

Har en gammel primus fra tiden i Forsvaret. Hauggammel, som meg selv.  Vet jo at den fungerer fint med parafin, og at den sikkert virker med både tennvæske og lampeolje, men det jeg lurer på er om man kan bruke rødsprit som hoveddrivstoff? Altså ikke bare til forvarming?  Om noen lurer på "hvorfor?" så er det bare fordi det er det jeg har i hus nå, beregnet på en aburøyker.

Link to comment
Share on other sites

Tror det vil gå bra. En fikk jo kjøpt slike kokeapparat som var beregnet på rødsprit og de var da helt lik de som skulle ha parafin, muligens større dyse i de for rødsprit. Men vanlig tennvæske funker jo fint. Lampeparafin har for mye voks og dysa tetter seg fort.

Link to comment
Share on other sites

Husk det er verken parafin eller rødsprit i flytende form som skal gjennom dysen det er gassen av de som passerer der. Da er det vel kun brennverdien på gassen som har betydning for dysen og ikke viskositeten på drivstoffet. Jeg har brukt både bensin, parafin og rødsprit på min multifule uten å skifte dyse og det fungerer fint. Nå bruker jeg E85 på den og det går utmerket.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
On 8/11/2022 at 1:34 PM, bardp said:

Husk det er verken parafin eller rødsprit i flytende form som skal gjennom dysen det er gassen av de som passerer der. Da er det vel kun brennverdien på gassen som har betydning for dysen og ikke viskositeten på drivstoffet. Jeg har brukt både bensin, parafin og rødsprit på min multifule uten å skifte dyse og det fungerer fint. Nå bruker jeg E85 på den og det går utmerket.

 

Eh, jeg er litt usikker på den. Hvorfor vil forskjellige dyser faktisk bli levert hvis det kun er gass som kommer ut ? I mitt hode høres det mere ut som at trykket i systemet holder væskeformen på drivstoffet til det øyeblikket det akkurat har kommet ut av dysa, og DA er det fordampningen skjer, når temperatur og trykk tillater det.

 

Altså det samme forholdet som med en trykkoker: Væsken holder væskeform lenger opp i temperatur, på grunn av høyere trykk. (Det samme forholdet som også gjør at kaffen er varmere ved havnivå enn på Galdhøpiggen...)

 

Link to comment
Share on other sites

Hadde det vært tilfelle ville den vel ikke ha flammet opp om en koker over slik at fordamperen blir nedkjølt. En annen ting hadde det vært veske som gikk gjennom dysa ville jo tanken vært tom på 5 min.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

image.jpeg.6f31da6987749e72970fb1984877a751.jpeg

Fant fasediagrammet til sprit, du kan selv lete etter fasediagram til de andre brennstoffene. 
 

Trykket i en primus er neppe høyere enn 5 bar, så lenge det ikke er høyere enn det vil det være gass så lenge temperaturen er over ca 100 grader C. Men det vil overraske meg om ikke temperaturen der brennstoffet blir forvarmet, ikke er over 241 grader, så da er det «gass» uansett hvor høyt trykk man har. 

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, bardp said:

Hadde det vært tilfelle ville den vel ikke ha flammet opp om en koker over slik at fordamperen blir nedkjølt. En annen ting hadde det vært veske som gikk gjennom dysa ville jo tanken vært tom på 5 min.

Eh, det kommer vel an på åpningen i ventilen, og den generelle motstanden i systemet - rørene i sånt må jo være ganske tykkveggede for å ha nødvendig stivhet og styrke, så...

 

Oppflammingen tyder jo heller på at det faktisk ER væske som kommer ut, men at den da blir kaldere, slik at du får en langsommere antennelse, og at uantente deler av væsken da blir med flammene oppover, koker mens de stiger, og så blir antent...

 

 

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, amatør said:

image.jpeg.6f31da6987749e72970fb1984877a751.jpeg

Fant fasediagrammet til sprit, du kan selv lete etter fasediagram til de andre brennstoffene. 
 

Trykket i en primus er neppe høyere enn 5 bar, så lenge det ikke er høyere enn det vil det være gass så lenge temperaturen er over ca 100 grader C. Men det vil overraske meg om ikke temperaturen der brennstoffet blir forvarmet, ikke er over 241 grader, så da er det «gass» uansett hvor høyt trykk man har. 

 

Irriterende at jeg ikke kan få gå inn og slette det diagrammet, det har ingen hensikt å gjenta det.

 

Men hva den temperaturen angår, joda, det kan være varmt i den "glohaugen", men spørsmålet er i tilfelle IKKE hvor varme rørene er (isolert sett), men hvor varmt drivstoffet blir... Og som man ser av diagrammet, har man fremdeles væskeandel i diagrammet helt opp til kokepunkt ved forskjellige trykk. Så ?

 

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, bardp said:

Ja ja mulig det er veske som kommer ut på din koker. Men på min er det nå gass og den koker kaffen helt perfekt.🙂

For ordens skyld: Det er ikke mange millimetrene fra væske til ferdig brennbar gass-luft blanding...

 

Og som sagt: Hvis alt er gass, hvorfor forskjellige dyser ?

 

 

Link to comment
Share on other sites

KomPassgang skrev (19 minutter siden):

Hvis alt er gass, hvorfor forskjellige dyser ?

Ulike gasser har ulik brennverdi og krever ulike dyser. Hvorfor forventer du at ulike stoffer i gassform skal forbrenne likt?

Link to comment
Share on other sites

KomPassgang skrev (7 timer siden):

Hvorfor vil forskjellige dyser faktisk bli levert hvis det kun er gass som kommer ut

Det er jo nettopp derfor det er forskjellige dyser. Væskene har jo jo svært like egenskaper, men det er veldlig stor forskjell i brennnverdi på propan og parafindamp (per volumenhet gass). Eller sprit.

 

Isbaderen68 skrev (På 11.8.2022 den 12.31):

Har en gammel primus fra tiden i Forsvaret. Hauggammel, som meg selv.  Vet jo at den fungerer fint med parafin, og at den sikkert virker med både tennvæske og lampeolje, men det jeg lurer på er om man kan bruke rødsprit som hoveddrivstoff? Altså ikke bare til forvarming?  Om noen lurer på "hvorfor?" så er det bare fordi det er det jeg har i hus nå, beregnet på en aburøyker.

Det går helt fint (iallefall med min primus), men du får mye mindre effekt. Av den grunnen @bardp beskriver.

 

1kg eller en  liter flytende propan, butan, parafin, har ikke så veldig ulik brennverdi, sprit har litt mindre. Men 1kg propangass har veldig mye mer volum enn 1kg parafindamp (omtrent 4 ganger mer). Så omtrent 4 ganger mer gass skal gjennom dysa for å få ca samme effekt.
Forvarmingen kompliserer dette med at de ulike drivstoffene ender på forskjellig temperatur etter å ha fordampet,og derfor har enda en grunn til å ha forskjellig volum...

 

Som sagt kan man stort sett bruke samme dyse til alt, men man vil få svært forskjellig effekt, og man kan risikere å ikke få full fordamping av alle, med ujevn forbrenning som resultat.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vel, da konkluderer jeg foreløbig med at ingen av argumentene beviste hva som er tilfellet - og jeg konstaterer forøvrig at i begge tilfeller vil bruken av primus være lik. Så, man får undres i fred, hver på sin kant...

 

Men altså, riktig dyse for drivstoffet man bruker, skader IKKE...

 

 

Link to comment
Share on other sites

KomPassgang skrev (3 timer siden):

Men hva den temperaturen angår, joda, det kan være varmt i den "glohaugen", men spørsmålet er i tilfelle IKKE hvor varme rørene er (isolert sett), men hvor varmt drivstoffet blir... Og som man ser av diagrammet, har man fremdeles væskeandel i diagrammet helt opp til kokepunkt ved forskjellige trykk. Så ?

 

 

Det vil alltid være kontakt mellom fluid og innsiden av veggen av forvarmingsrøret. Det er selve hensikten med forvarming, så røret er ikke isolert på innsiden. Dette betyr at minst noe av fluidet vil ha tilnærmet lik temperatur som røret. Du kan jo slukket en primus, for så å kjenne på forvarmingsrøret, slik at du får en følelse med hvilken temperatur røret har...

 

Jeg husker jeg brukte primus i telt, og rett etter man slukker en slik, ser man at forvarmingsrøret er rødglødende. Man ser det best etter at den er slukket, fordi da blir man ikke blendet av flammene fra selve forbrenningen. @KomPassgang aksepterer du dette som et bevis på at forvarmingsrøret er flere hundre °C?

 

Pumpa til en primus har noe mindre stempelareal enn en gammeldags sykkelpumpe, men siden håndtaket er mindre enn de på slike sykkelpumper, er nok det maksimale trykket de kan oppnå er i samme størrelsesorden. Man trenger ikke pumpe som en gal i en primus, så trykket tipper jeg er rundt noen få bar overtrykk mens den brukes. 

 

Som du ser av artikkelen fra wikipedia, så øker ikke kokepunktet til væsker spesielt mye med trykket, og med bare noen få bar overtrykk, er det bare noen titalls °C, noe som er svært lite sammenliknet med de temperaturene det er i forvarmingsrøret.

 

 

800px-Vapor_pressure_chart.svg.png

https://en.wikipedia.org/wiki/Boiling_point

 

 

 

Her kan du se en liste over kokepunktene til forskjellige drivstoff:

 

https://www.engineeringtoolbox.com/fuels-boiling-point-d_936.html

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (13 minutter siden):

Man trenger ikke pumpe som en gal i en primus, så trykket tipper jeg er rundt noen få bar overtrykk mens den brukes. 

Siden utstrømningen er begrenset av motstanden i dysa ("choked flow") vil det være svært liten økning i massestrøm over ca 2 bar. Jeg har sprengt en primus en gang - no way det var 5 bar i den. Alle som har brukt en primus vet også at de ikke brenner "mer" uansett hvor mye en pumper, bare en kommer over et visst minimum.

Jeg vil tro at en primus er designet slik (forhold mellom lengden av generatoren/forvarmeren og dyseåpning) er slik at en fordamper (det tiltenkte) drivstoffet, men ikke varmer det særlig mye mer. Det vil bare føre til dekomponering av drivstoffet, koksing og andre uønskede ting.

 

Uansett vil "lette" drivstoff (propan, butan) kreve større dyseåpning for å gi en gitt effekt, enn "tunge", f.eks. parafin, eller diesel om noen vil prøve det... 

 

Av de aktuelle drivstoffene er det sprit som har høyest fordampingsvarme (entalpi heat of vaporisation) og derved størst risiko for å ikke fordampe helt, men det avveies av det lavere kokepunktet, og at det for ei gitt dyse vil strømme langsommere.
Det medfører at man selv ved å bytte dyse ikke nødvendigvis kan få brenneren opp på samme effekt, siden ei for stor dyse gjør at ikke alt drivstoffet fordamper.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Stihl Crazy said:

Kan jo vera greit og gå litt stilt i dørene då som nykommar, sjølv om èin ikkje skal bøya seg i støvet heller.

Eh, jeg uttrykker min tvil om et teknisk spørsmål som i praksis ikke har betydning for hvordan vi bruker gjenstanden, en bruker her lurer på om jeg er like hjernedød som ..., ja, hvem vet hva vedkommende hadde i tankene - og jeg skal altså godta det uten videre ? Var poenget her å samarbeide om å holde en god tone, eller om å la de gamle få holde på sitt uansett ?

 

Vedkommende kan altså gjerne få fortsette å anbefale å ignorere dyse-størrelse, for all del, det er i tilfelle ikke MITT telt som tar fyr, men altså - enten må det være et gjensidig krav om den såkalte "gode tone", eller så må man finne ut om dette skal være et diskusjonsforum eller et akklamasjonsforum, for hvem det nå måtte være...

 

 

Link to comment
Share on other sites

KomPassgang skrev (3 timer siden):

.... må det være et gjensidig krav om den såkalte "gode tone"....

Ja, det er det. Les Forumreglene hvis du er i tvil. Jeg oppfatter det slik at man ikke skal bidra til at ting eskalerer, enten man er ny eller veteran😉.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vi veteraner bør også en gang i blant repetere reglene når vi tar i mot nykommerere, selv om vi er GGG ;)

Som nykommer, bør man heller ikke være for "cocky". Det vil bare irritere GGG B|

Med høflighet, og gjensidig respekt, kommer man langt. 

 

Alt var bedre før :winke1:

GGG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@KomPassgang Hør denne podcasten med Randulf Valle som har doktorgrad fra NTNU og mye erfaring med primusbruk.

 

https://podcasts.apple.com/no/podcast/primus-fyring-i-telt-og-snøsmelting-med-bengt-rotmo/id1454568929?i=1000466919858&l=nb

 

og denne https://norske-podcaster.com/podcast/uteliv/bensin-til-primusen-med-knut-skardalsmo

 

 

Edited by Riflemann
Link to comment
Share on other sites

Når jeg leser hvor febrilsk enkelte her skriver om temaet, undres jeg litt på hva som er så viktig med at jeg skal si meg enig i at "selvfølgelig må det være gass som kommer ut av dysa" - når jeg altså IKKE er uenig i hvordan man forventes å BRUKE gjenstanden, og det spørsmålet vi diskuterer, altså IKKE utgjør noen praktisk forskjell i hva vi skal gi som råd. Så hva ER problemet her ?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Spørsmål om gass ut av dysen. Noen som har glemt skjoldet/buret (eller hva det heter) på primusen sin noen gang? Kommer det en stråle eller gass/damp da?

Må kanskje grave frem gamle nr 111 og se. Synes å huske det kom en fin stråle med renset parafin og ikke damp/gass. Mulig det ikke var forvarmet godt nok heller.

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (23 timer siden):

 

Nå undres jeg ikke på annet enn om du er en av de som fremdeles tror at jorda er flat?

 

Ruger #1 skrev (11 timer siden):

Vi veteraner bør også en gang i blant repetere reglene når vi tar i mot nykommerere,

 

Det er vel ikke mot forumreglene å anta at andre forumdeltakere også er medlemmer i en stor og livskraftig organisasjon?

 

https://theflatearthsociety.org/home/

 

Jeg kom en gang i nett-diskusjon med ei ung dame (fra Arendal??), som hevdet vi kunne sett havnene på Shetland, hvis vi hadde hatt bedre kikkerter. Jeg inviterte henne til Gildeskål, for å gå opp på Sandhornet (993 m, av en eller annen grunn blir Hornelen, 860 m, kalt landets høyeste "sjøklippe"), og se at hun etterhvert ville se mer og mer av Lofotveggen. Dessverre ble hun overbevist, uten å avlegge meg et besøk.

 

KomPassgang skrev (23 timer siden):

Ok, da er du østlending - det er bare de som greier så hjernedøde kortslutninger.

 

@KomPassgang: Hvis du går opp på Sandhornet, kan du se både huset til @bardp, og skytebanen der han skyter. Hvis han bor på Østlandet, beviser jo det at jorda er flat!

 

Tilbake til tema: Når det gjelder vanlige primuser, som den vanlige militær-modellen, fyrer jeg dem med parafin, slik jeg lærte i vår elektrisitetsløse barndom, med å fyre opp primusen fra "Høvik Verk". Da fikk vi lyset fra parafinlamper (jeg har en "20 linjers" Matador hengende over bordet), men på skolen, og i større forsamlinger, ble lyset akkompagnert av suset fra Petromax'ene:

 

https://www.speidersport.no/petromax/740987/parafinlampe-petromax-hk500-forkromma

 

Link to comment
Share on other sites

Eg har ikkje lese alt her men har brukt såpass mykje primus på tur (nokre år siå) at det er med for lite forvarming med raudsprit at det kom ut væska. Skummelt inni eit telt. Dette var med god gammaldags turprimus, optimus 00 trur eg den heiter. Hadde jo sin sjarme då men det var det med vekta når eg skulle gå langt. Meinar eg fekk primus, brennar og kjelestøtte nedi ein isboks, men det vog jo litt då, måtte jo ha parafin og raudsprit og då. Enklare med èin toppmontert gassbrennar, berre og opna på gassen og tenna på. Det beste på tur dersom det er muligheit for det (ikkje no) er små bål, slepp og drassa med seg ting og tang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...