Jump to content

308-patron til rådyr


erikraude

Recommended Posts

Det ser ut som det kommer godt med gode råd i 6,5 kule til rådyr-tråden, så jeg tenkte jeg skulle benytte anledninga mens folk var i gang.

 

Jeg ser for meg å debutere som storviltjeger på bukkejakta i høst. Rifleskytinga begynner å komme seg, og med jevnlig trening fram mot jakta burde det kunne ligge an til rådyr. Spørsmålet er hva jeg skal skyte med.

 

Jeg trenger tips om ferdigrulla, da jeg ikke lader sjøl. Helst homogene kuler, jeg har ikke lyst på blyeksponeringa om jeg kan unngå det. Og siden rådyr er noe av det beste jeg veit er det bra med tips til ammunisjon som tar vare på kjøttet. Viktigst er selvfølgelig at dyret dør, men det sier vel kanskje seg sjøl.

 

Generelle tips til bukkejakt på rådyr tas også imot med takk. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Norma Elite i min 308Win men synes den ødela mye av kjøttet og har byttet til Norma Oryx. Foreløpig kjempefornøyd etter 2år med denne kulen, ødelegger mye mindre enn Eliten, men kommer selfølgelig mye ann på hvordan du treffer rådyret også!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med homogene kuler, men bruker norma oryx på alt (rådyr, rein, hjort, elg). Utrolig praktisk å bare ha en patron å forholde seg til. Har fungert veldig bra for min del. Skjøt en bukk en gang der kula gikk rett i den ene bogen og det ble grisete, men det tror jeg det ville blitt uansett, et rådyr er ikke stort. Skjøt et annet rett bak bogene i fjor sommer og det ble et veldig pent slakt. Men som sagt, har jeg ingen erfaring med homogene kuler.

 

Kan ikke gi så mange andre tips enn å stå opp tidlig å sitte stille. Se sola stå opp og kose seg.

Vi har et jakttårn, noe som nok tillater litt mer bevegelse enn om du sitter i kanten av et jorde/eng.

Ta med en god kikkert, plutselig kommer det en elg eller annet spennende å se på.

Link to comment
Share on other sites

Mye virker, men en lovlig homogen kule er norma140grains Tsx.

 

Bli kjent med terrenget. Bruk anledningen nå til å se etter spor i snøen for å finne foretrukne ruter dyret har i skogen. "Pass på vinden", er jo også et klassisk råd, ikke uten grunn. Ha på deg stille klær og dekk hender og ansikt og øv på å skyte fra en stilling du mye mulig vil bruke på jakt. - Dette er artig. Lykke til med det hele :)

 

Langlo

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som oryx'en er et godt alternativ. Fram til jeg så rapporten om blyverdier i viltkjøtt hadde jeg faktisk tenkt å bruke den, etter veldig god erfaring med norma jaktmatch i børsa. Nå veit jeg ikke om det sier noe som helst om hvordan annen norma-ammo vil arte seg, men erfaringa er ihvertfall god.

 

Hva med 140grs tsx, at den er lovlig er jo selvfølgelig kjekt, men hvordan er effekten? Er den tilsvarende oryxen?

 

Hva angår skytestilling satser jeg på å bli god nok i knestående. Storviltprøva er ikke noe problem, men rådyr er mindre enn elg, så jeg vil helst være relativt sikker på å sette samlinger mye tightere enn det før jeg løsner skudd på bukken.

 

 

Edit: og selvfølgelig, takk for tips! :)

Edit2: Jeg finner ikke noe norma-ammo med tsx-kuler. Jeg finner denne, da: http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... odid=20092 Ser ut som en litt tyngre versjon av samme kula. Noen som har noen erfaring med denne patronen?

Link to comment
Share on other sites

Mye virker, men en lovlig homogen kule er norma140grains Tsx.

 

Hvis denne hadde vært produsert hadde det vært ett soleklart valg, men kan ikke finne at Norma leverer barnes ladet til annet enn

7 mm Rem. , Mag.300 Win Mag. og 375 H&H Mag.

 

Lapu naturalis kan være værdt å prøve :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fram til jeg så rapporten om blyverdier i viltkjøtt hadde jeg faktisk tenkt å bruke den, etter veldig god erfaring med norma jaktmatch i børsa

 

 

Oryx kula er såpass hard og et rådyr såpass mykt at jeg ville ikke bekymret meg for mye om blyverdier i kjøttet.

Ikke at jeg bekymrer meg over det i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Om du skal velge blyholdig så hadde jeg sett på 150grs fusion. Billig og gir mindre griseri enn oryx er min erfaring, både fra selvskutt og det som er skutt i jaktlaget. Jakta flere år med oryx i 3006, med greit resultat. Prøvde fusion et år da oryxprisene nærmet seg heroin, og har aldri gått tilbake igjen. Fusion gjør jobben litt bedre, til halve prisen er min og jaktkammeratens erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Hvis kobber funker hadde det vært kjekt å droppe bly.

Selvfølgelig fungerer kobber. Det er mulig ikke alle kuler av kobber fungerer, akkurat som ikke alle kuler av bly fungerer like bra.

Tidligere har jeg jaktet med diverse blykuler, Partition, Berger VLD, Oryx, men jeg tror det vil bli mye kobber i framtida.

 

150gr TTSX som det linkes til over her (ladd i "VOR-TX patronen) har jeg ikke prøvd selv på vilt ennå, men bare såvidt fått testet på blink, med meget godt resultat. Måtte prøve et par ladninger før det ble bra, men det ble det. Andre har rapportert om svært gode resultater på både elg og rådyr.

Derimot har jeg skutt noen rådyr (8 tror jeg) med 168gr LRX (som er veldig lik TTSX) i 7mm. Skuddavstand har vært fra 30-40m og utover, og på kloss hold i 900m/s så får en jo litt overkill uansett kule, men det kan ikke sammenlignes med bløte blykuler. På lengre hold ekspanderer den også - dvs. på hold der blykula som skulle hengt sammen på 30m, ikke ville ekspandert.

LRX kula er like presis som matchkuler, iallefall ut til 800m, (med håndflatestor 3sk samling, jeg aner ikke om den ekspanderer der ute..), og den farer så fint man kan med rådyrskrotten, når man først skal ha livet av den.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt 4 elg og 5-6 rådyr med winchester xp3, og det er noe som aldri skal gjennta seg for min del :winke1: . Fant igjenn en kule på en kvige, og den såg ut som en sigarettsneip. Bare en av "vingene" var igjenn på kula. Resten hadde rasert ganske gått i elgeskrotten. De andre elgene var det bestandig gjennomskudd, mn tragiske slakt. På rådyr var det mer eller mindre som en helmantel. Herregud som jeg lette rådyr i kjerr og kratt :lol: . Derfor bruker jeg bly og kommer ikke til og lade homogenkuler. Og pga rikosjettfare da jeg er hundefører...

Link to comment
Share on other sites

Her blir alt som blir innkjøpt, kjøpt i bly, det gjelder ferdig ammunisjon og selvladdet.

Helt klart er det lite bra og få i seg mye bly, men alt slakt blir det selvsagt skjært bort rundt inngang og utgang for skuddet, litt mer enn hva som anbefales. Jeg har lest det meste om denne blydebatten, så det er veldig mye skremselsteknikk og propaganda fra ende til annen.

 

Jeg bruker mye bly kuler med beste samvittighet, og det har jeg store tanker om og fortsette med det.

 

Meget god patron og kule, Federal Trophy Bonded Tip!

 

Fusion er nevnt, meget god pris og god kvalitet, en kule som gjør jobben. Winchester Power Max Bonded, den har jeg brukt mye på hjort, når jeg ikke ladet selv, kan trygt anbefales. . Remington Core Lokt Ultra virker godt og gjør det den skal, får viltet i bakken.

 

Jeg holder meg til bly av mange årsaker. Dens egenskaper er veldig kjente over lang tid, man får ikke alltid gjennomskyting, har selvsagt med hvor man treffer dyret, men gode bly kuler åpner seg raskt og gir god effekt. Går man med hund, og eller i bratte steinete urer, ville jeg ikke være den første til å fyre av en kobber kule.

Kobber og homogene kuler, har helt klart mange fordeler, og mange bruker dem allerede, flere vil komme. Likefullt, jeg skal fortsette og bruke mine bly kuler.

 

Lykke til med valget av en god og effektiv patron :-)

Link to comment
Share on other sites

I min gamle Tikka M590 så skyter jeg hull i hull med Oryx om jeg er i form:) Hvilken børse skyter du med?

Nei, oryxen er sikkert presis og fin, det var treningsammoen jeg sikta til. Jeg skyter med en weatherby vanguard, og jaktmatchen til norma samler langt bedre enn jeg gjør, så jeg har trua på produktene deres.

Link to comment
Share on other sites

Hornady Superformance 150 grs, med GMX homogen kule, bør klare jobben:

 

http://www.borselars.no/amunisjon/hornady-superformancer-gmxr-spfi.html

 

Prisen er faktisk ikke ille heller.

Noen andre som veit noe om denne? Prisen er jo en god del hyggeligere? Og selges denne i osloområdet? Jeg veit ikke helt hvor børselars oppholder seg.

Link to comment
Share on other sites

Hornady Superformance 150 grs, med GMX homogen kule, bør klare jobben:

 

http://www.borselars.no/amunisjon/hornady-superformancer-gmxr-spfi.html

 

Prisen er faktisk ikke ille heller.

Noen andre som veit noe om denne? Prisen er jo en god del hyggeligere? Og selges denne i osloområdet? Jeg veit ikke helt hvor børselars oppholder seg.

 

Børselars holder til på Dal, Eidsvoll, en halvtime nord for Oslo. Er jo nesten Osloområdet. :-)

Link to comment
Share on other sites

Her blir alt som blir innkjøpt, kjøpt i bly, det gjelder ferdig ammunisjon og selvladdet.

Helt klart er det lite bra og få i seg mye bly, men alt slakt blir det selvsagt skjært bort rundt inngang og utgang for skuddet, litt mer enn hva som anbefales. Jeg har lest det meste om denne blydebatten, så det er veldig mye skremselsteknikk og propaganda fra ende til annen.

 

Jeg bruker mye bly kuler med beste samvittighet, og det har jeg store tanker om og fortsette med det.

 

Meget god patron og kule, Federal Trophy Bonded Tip!

 

Fusion er nevnt, meget god pris og god kvalitet, en kule som gjør jobben. Winchester Power Max Bonded, den har jeg brukt mye på hjort, når jeg ikke ladet selv, kan trygt anbefales. . Remington Core Lokt Ultra virker godt og gjør det den skal, får viltet i bakken.

 

Jeg holder meg til bly av mange årsaker. Dens egenskaper er veldig kjente over lang tid, man får ikke alltid gjennomskyting, har selvsagt med hvor man treffer dyret, men gode bly kuler åpner seg raskt og gir god effekt. Går man med hund, og eller i bratte steinete urer, ville jeg ikke være den første til å fyre av en kobber kule.

Kobber og homogene kuler, har helt klart mange fordeler, og mange bruker dem allerede, flere vil komme. Likefullt, jeg skal fortsette og bruke mine bly kuler.

 

Lykke til med valget av en god og effektiv patron :-)

 

Jeg bryr meg heller ikke om den såkalte blyfaren, og bruker den ammoen jeg selv mener passer best til forskjellig bruk.

Jeg er veldig glad i Barnes TSX og TTSX kuler, men etter min erfaring vil de helst ha litt fart for god effekt.

 

Derfor foretrekker jeg også som oftest lavest mulig lovlige vekt til det enkelte kaliber når jeg bruker TSX og TTSX.

Personlig ville jeg foretrukket å bruke 130 grains TTSX i 308 om det hadde vært lovlig å bruke på storvilt i Norge.

 

Som fabrikkammo til 308 anbefaler jeg helt klart Barnes Vor-Tx med 150 grains kule.

 

Ellers synes jeg at Lapua Mega fungerer meget bra i 308 dersom man ønsker et rimelig alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som det blir å prøve vor-tx'en til høsten. Prisen er egentlig ikke så nøye, si jeg skal skyte ett rådyr i år med rifla, da er det ikke så nøye om den ene patronen kosta 50 eller 15 kr. Klart, innskyting og prøva drar jo noen flere skudd, men en 20-pakning burde likevel gjøre susen. Knapt der jakta blir dyr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde vel rett og slett kjøpt Norma patroner med 150 grains BT. http://www.norma.cc/sv/Produkter/Jakt/3 ... osler-BST/

Får du noen til å lade for deg kan du prøve Sierra 150 grains gameking. Skjønner liksom ikke vitsen med disse harde superkulene på rådyr. Det viktigste er dødt dyr... Bedre med en ødelagt bog eller to ,enn å lete rundt i busker og kjærr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett på disse, men det var det med bly, da. Når det tydeligvis finnes gode alternativer uten bly ser jeg ingen grunn til å eksponere meg sjøl og familien for en potensielt skadelig påvirkning.

 

I tillegg mener jeg å ha lest at det blir en del ødeleggelser av ballistic tip'en, og klart er poenget dødt dyr, men også mat i huset.

 

Så langt virker vor-tx som det beste alternativet, men fortsett å komme med flere.

 

Noen som har flere generelle tips til bukkejakta, forresten? Hva med lokk? Er det noe å gå for?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Du har helt rett. Prisen på jaktammo er av marginal betydning. Ferdiglada Barnes er dyre, men er knallgod ammo. Har skutt en del hjort, rådyr og villsvin med barneskuler ,med veldig godt resultat. Skyter hjemmelada, men kulene er de samme. Alt av dyr jeg har skutt har gått ned i smellen med særdeles fine slakt.

Bruker og Naturaliskuler som jeg ikke er mindre fornøyd med. Blykuler bruker jeg kun på banen, homogene kuler er for dyre til baneskyting, det går med 4-500 skudd i året og da er det billigste kuler som går presist nok som gjelder. Er såpass heldig at jeg har børser som er ganske altetende når det gjelder kuler. Har en rem i 270 som ikke liker kuler under 100 grain men det er et et godt utvalg i billige kuler over den vekta.

Har også en del helmantel i 8mm (militærammo) men de er mildt sagt dårlige, sprer over heile skiva og klikk forekommer ikke sjelden. Sannsynligvis er det noe gammelt ræl og jeg må bare se å få brukt det opp ASAP.

Prøv Barnes Vor-TX eller TTX og du vil ikke bli skuffet :)

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet rådyr med både ferigrulla GMX og VOR-TX (ttsx) i .308.

Begge har gitt god presisjon i rifla mi, ikke store forskjeller på de to.

 

GMX`en er betydelig hardere ladet (superformance utgaven) enn VOR-Tx`n. I rifla mi ligger jeg på ca. 848-849 ms med Vor-TX, og 897! ms med GMX`en. (22" løp)

 

På bane begynner GMX`en å kaste i pipa mi når denne blir varm. Dette har jeg ikke sett med vor-tx`en.

 

Effekten har vært upåklagelig med begge. Syns GMX`en sopper litt treigere enn vor-tx`n, men har fått greie slakt på begge. Har også sett at utrasa kan bli litt lengre med GMX`en men usikker på om dette har med kula eller skuddplasering å gjøre. Har bare hatt gjennomskytinger på rådyr med begge kulene.

 

Prøv begge i rifla di og se hva som går best/ hva du liker best :)

Link to comment
Share on other sites

jeg har testskutt 168 ttsx fabrikkladd i min 308. den går hull i hull farten jeg får med 46 cm pipe er 775 m/s. har ikke prøvd på dyr enda. skal prøve en del kuler etter hvert i våte aviser så får jeg se hvordan dem ekspanderer.

skjøt et rådyr i høst med 180 grain nosler partition. den anbefales ikke til rådyr. måtte kaste hele fremparten. aldri sett så mye filler på ett rådyr. :shock::shock:

 

165 grain trophy bonded tip er også en kjempe kule. skjøt en elgokse med den i høst og den gikk 15 meter. men mistenker att den er glad i fart siden det ikke virket som den hadde ekspandert så veldig bra. syns hullet i hjertet var litt lite. kula hadde kun tatt ett ribbein på vei inn. hadde stoppet i skinnet på andre siden men fant den ikke igjen. den må jo ha ekspandert siden den stoppet i dyret. var bare 30 meter skuddhold. veldig pent slakt.

 

kan gi litt tilbakemeldinger når jeg får testet i aviser.

Link to comment
Share on other sites

Berger

Jei har netop reload´et Berger VLD Hunting 175 grs. http://www.shooting-supplies.eu/en/product-details/c154/p2403/bullets-and-brass/rifle-bullets/berger-bullets/standard-packing-berger/30-cal-berger/berger-30512-308-175grs-match-vld-hunting.html

 

Er vældig spændt på at se om det er bra eller drit... Vet ikke om Berger expandere for mye eller om det er ok, men tænkte at jei ville give dem mulighet for at bevise sig om det er bra....

 

Jei ønsker at rådyr lægger sig straks i stedet for at gå bort 10 til 30 meter... Nogen erfaringer med Berger?

 

1400_resized_600_600_80_4efabce4420b4_30cal-175gr-vld.jpg

 

Edit: jeg har nu skudt et stk råvildt og kuglen gik ret igennem. Jeg kan IKKE anbefale denne kugle til råvildt.

 

Kigger i stedet på 100 grs GSC kugler til min 308.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg må ta opp denne igjen, for 150 grs vor-tx'en viser seg å være håpløs å få tak i, og siden jeg ikke lader sjøl ser det da ut til at Hornady Superformance GMX SPFI 150 grs (høres ut som et grafikkort) er det neste på lista. Nå fant jeg noen ekspansjonstester, og det ser ut som gmx'en er litt hardere enn ttx'en (eller var det ttsx) fra Barnes. Spørsmålet er da om den vil rekke å ekspandere ordentlig før den har forlatt det lille rådyret og er på vei ned i lyngen.

 

Er det noen som har erfaring med gmx-kula på smått storvilt som kan gi en vurdering? Patronen virker så vidt jeg kan se god. Lada med rakettdrivstoff, sier de, så hastighetene skulle være på stell.

Link to comment
Share on other sites

Da har leitinga fått en foreløpig (og overraskende) avslutning. Vor-tx-skudda var ikke å få fatt på, de skulle "kanskje komme inn i juni", men alt var veldig usikkert. Prøvde å ringe børselars for å spørre om gmx'ene, men ikke noe svar på tlf eller mail. Skulle likevel i den retninga (om ikke i nærheten av så langt), så jeg tok sjansen på at infoen på nettsida stemte, og at de hadde gmx på lager. Det hadde de ikke. Ikke naturalis heller, eller noe annet blyfritt.

 

Jeg kunne selvfølgelig ha venta. Det er lenge til bukkejakta enda, men jeg har lyst til å få testa ammoen jeg skal bruke, skutt inn, skutt opp og alt det der, så jeg beit i det blyholdige eplet og kjøpte konvensjonell ammo. Mannen anbefalte først swift a-frame, men over 50kr/skuddet for blyammo er stivt, ihvertfall for ammo jeg ikke kjenner til, så det blei 150 grs lapua mega. De andre anbefalingene fra denne tråden var det også tørke på. I det hele tatt virka det som det var litt tynt med ammo. Er det manko for tida?

 

Vel, uansett, en ting har jeg lært. Jeg kaster ikke lenger tomhylser. Skal man ha noe gjort må man tydeligvis gjøre det sjøl. :)

Link to comment
Share on other sites

Er ikke sikker på om de har den hos din lokale våpenbutikk, men de er på nettbutikken og de er vel vanligere enn 150gr. Ellers så er det ikke noe problem å bruke ei loddet blykule som Norma oryx 165gr. Ei lodda blykule holder bra sammen med restvekt på over 90% så blyforgiftning er ikke noe å bekymre seg for i et såpass lite dyr som rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg kjøpt en pakke lapua mega 150 grs, så det blir vel å bruke dem hvis de samler greit. Jeg er ikke bekymra for blyeksponeringa ved å spise et blyskutt rådyr, men bly er ikke sunt, så det virka som et logisk valg å gå for blyfritt når det finnes og funker. Jaja. Om ti, femten års tid har jeg vel skutt opp den 20-pakninga. Kanskje det blir blyfritt da. :P

Link to comment
Share on other sites

Mannen anbefalte først swift a-frame, men over 50kr/skuddet for blyammo er stivt, ihvertfall for ammo jeg ikke kjenner til, så det blei 150 grs lapua mega. De andre anbefalingene fra denne tråden var det også tørke på. I det hele tatt virka det som det var litt tynt med ammo. Er det manko for tida?

 

Vel, uansett, en ting har jeg lært. Jeg kaster ikke lenger tomhylser. Skal man ha noe gjort må man tydeligvis gjøre det sjøl. :)

 

Jakta rådyr og småvilt med .308 før jeg kjøpte 223, og hadde da blant annet et par-tre sesonger med Lapua Mega (mye pga prisen). Opplevde at kula splintra i både rev og bever, samt hvertfall et håpløst rådyrslakt. Jeg hadde ikke brukt denne kula igjen.. Men dog, dyret kommer garantert til å stupe i bakken og litt skjæring rundt skuddsåret må du uansett regne med.

 

Angående a-frame er vel det en av de hardeste kulene på det norske markedet, så hvis du har blyallergi og likevel skal jakte med det tror jeg A-frame hadde vært et utmerket alternativ. Der jeg har vært i Afrika lovpriser de hvertfall A-frame pga restvekten og måten den holder sammen på, og det var så vidt guiden gadd å bli med meg på tur når jeg dro fram Oryx-pakka...

Link to comment
Share on other sites

Hmmm. Det var jo ikke helt den tilbakemeldinga jeg hadde håpa på. Kanskje jeg må revurdere og la megaen ligge i skapet. Prøvde å leite litt her etter at jeg hadde kjøpt dem, og fant egentlig flest som anbefalte kula, men de nevnte vel ikke skadene.

 

Jeg er egentlig ikke bekymra for blyinntaket på den mengden viltkjøtt jeg forer familien med, men det virka så tåpelig å kjøpe og bruke bly når det finnes fullgode kobber/messingkuler. Jeg bekymrer meg slett ikke hvis jeg skyter et rådyr med blyammo, men jeg ser ikke noen god grunn til å gjøre det heller. Fram til den dagen jeg faktisk skulle handle og kobber bare fantes å få i mantelen på tradammo, ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...