Jump to content

308-patron til rådyr


erikraude

Recommended Posts

Tja..

 

Jeg har vært med å slaktet mange dyr som har blitt avlivet med Mega, og brukte den også selv før. Slaktene blir faktisk ganske pene, Ikke store forskjellen til diverse andre premium kuler, men du burde valgt 12 gram varianten, hvis pene slakt er målet. Det er viktig at ikke hastigheten blir for høy med konvensjonelle blykuler.

 

Etterhvert har vi jo også skutt en del dyr med homogene kobber kuler, joda det blir pene slakt, men uansett hva man skyter med er det kuleplassering som er nøkkelen til pene slakt. Skyt oppunder ryggrad 5-8 cm bak bogen så får du pent slakt samme f.. hva du skyter med.

 

Min anbefaling er at du benytter ammunisjonen du har kjøpt, trener med den og bruker tiden til å komme seg ut i skog og mark og kartlegge stier, markeringer/feiinger osv. Istedet for å fundere over om du må skjære vekk 95 gram, eller 115 gram kjøtt. :wink::lol:

Link to comment
Share on other sites

Min anbefaling er at du benytter ammunisjonen du har kjøpt, trener med den og bruker tiden til å komme seg ut i skog og mark og kartlegge stier, markeringer/feiinger osv. Istedet for å fundere over om du må skjære vekk 95 gram, eller 115 gram kjøtt. :wink::lol:

 

Meget godt poeng. På toppen av det hele: Jeg tror jeg kan telle de rådyrskrottene der jeg har måttet skjære bort mer enn 100g kjøtt på en hånd, og jeg har håndtert en del. Joda, det hender at jeg ikke gidder å bruke tid på å renske bort blodsøl og evt beinsplinter fra tynne rådyrboger/sider men dyret skal være utrolig stygt skutt før man må bort med mye kjøtt.

 

For øvrig svært gode erfaringer med Mega-kula, har denne som førstevalg selv i et unevnelig kaliber, både på elg (*grøss*) og rådyr. Bedre enn øvrige kuler jeg har prøvd. Aldri prøvd homogene kuler, mulig det blir GMX i 8x68 til høsten, evt NF.

Link to comment
Share on other sites

Det virker som man vil dø kjapt om man spiser et Dyr skutt med blykule..150gr Mega er ei kjempekule!De fleste er godt fornøyd med den,mye brukt i Sverige,søk og du vil finne tester osv på den.Bruk den med god samvittighet!Er ikke bøffel du skal skyte akkurat :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har testa ekspansjon og ettervekt på Sellier & Bellot's blyspiss?

Jeg bruker Sellier & Bellot 180grs blyspiss i min 308.

Har enda tilgode å felle noe større en en hare med den, så vet ikke hva den vil gjøre med et rådyr.

Men det ble stort hull i den haren... :lol:

 

Den samler under MOA i børsa mi, også gjør det ikke noe at den koster halvparten av hva Norma Oryx gjør.

Mulig jeg må skaffe meg litt sånn ballistic gel bare for å teste åssen kula blir seende ut etter treff.

Men da kunne det kanskje vært en ide å fått tak i et skulder blad fra ett eller annet dyr,

for å støpe fast inne ballistic blokka sånn at simuleringa blir mest mulig nøyaktig?

Link to comment
Share on other sites

Min anbefaling er at du benytter ammunisjonen du har kjøpt, trener med den og bruker tiden til å komme seg ut i skog og mark og kartlegge stier, markeringer/feiinger osv. Istedet for å fundere over om du må skjære vekk 95 gram, eller 115 gram kjøtt. :wink::lol:

 

 

+1 og amen!

 

Rådyr har det med å dø greit av alle blyspisskuler fra 308win forutsatt rett plassering; ikke bruk for mye tid til å tenke på det. Kjøp billig blyspiss og et rådyrkort til for de pengene du sparer!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...