Jump to content

Aimpoint til elgjakt


elghundno

Recommended Posts

tideligere brukte jeg Aimpoint Micro og den var svært presis ut til 100m har ingen tvil om at den ville fungert like bra på 150m heller

personelig savner jeg Micro'en jeg hadde og kommer nok til og kjøpe en ny snart :) for 90+% av skuddene de fleste tar er Aimpoint mer enn bra nok

Link to comment
Share on other sites

Med 2 MOA dot i aimpointen er det ingen problem å skyte elg på 150 meter+ og det holder for de fleste elgjegere.

Til ditt behov vill jeg si aimpoint vill være optimalt. Den er rask og sikker å skyte med, om man venner seg til å skyte med begge øynene åpne.

Jeg har tidligere brukt 1-4x24 og 1,5-6x42 kikkerter, men nå bruker jeg kun en aimpoint micro på min 9,3x62, som gjør tjeneste mot de store og sinte dyra i skogen ;)

Link to comment
Share on other sites

Aimpoint uten forstørrelse er null problem å bruke for å skyte presist nok - det du mister er kontrollen av skuddfeltet du får med forstørrelsen. Ikke minst litt ekstra hjelp til vurdering om hvordan dyret står, er det det rett dyr etc.

 

Jeg har skutt en del med aimpoint, og skyter bra med det, men på kulevåpen kommer det nok aldri på et jaktvåpen for min del. Vurderes dog på halvautohagla sammen med traaaang choke.

Link to comment
Share on other sites

Skjøt en elgku idag med aimpoint micro, har et S&B 1,5-6x42 som jeg varierer med. På poster som er åpne og 100m+ bruker jeg S&B. Men faktum for de

Fleste jegere er at de blir skutt på nært hold. Min ble idag skutt på ca 50 meter i tett skog, tror ikke jeg hadde klart å få til et såppas kjapt skudd som trengtes med S&B.

Jeg bruker også lyddemper, hausken jd 191 har ikke noen problem med det og aimpointen, men det er klart at man får jo enda større synsfelt uten demper men i praksis tror ikke jeg det vil ha noe å si.

Link to comment
Share on other sites

Kun erfaring fra bane med microen foreløpig. Skøyt inn på 200m banen(var tilfeldigvis der jeg var, og der er det elektronikk). Ble mildt sagt forfjamset da jeg skøyt 5-6cm samlinger med annlegg på sekken. Gjentok flere ganger for å sjekke at det ikke bare var flaks, men det gjentok seg. Skøyt inn på 100m uka etter, da med samlinger på 3-4cm :roll: . Jeg setter på microen når jeg beveger meg i ulendt terreng med kratt og skuddhold opp mot 50-60m, og håper jeg skal kunne utnytte oversikten og det at en finner siktepunkt raskt om hjorten dukker opp. Er nok ikke førstevalget på avstander over 100m, men jeg vet nå at det går.

 

Jeg har forresten 4moa prikk, og liker at den er tydelig når jeg hiver opp rifla.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte min Aimpoint 3000 i `98. De første årene satt den på en Marlin 30-30 og ble brukt til rådyrjakt, senere havnet den på en 1895 i 45/70 og ble med ut i elgskogen. Var sist i aksjon på fredag da en okse kom i jevnt trav på 10-12 meters hold mellom noen smågraner. Etter min mening er rødpunkt optimalt i sånne situasjoner; du ser med begge øyne åpne hele dyret med et rødt punkt på bogen. Presisjon på lengre hold er som nevnt heller ikke noe problem, skyter greit snuseskesamlinger på 150 m, noe utover dette er da også uaktuelt med kulebanen til den stutt-tjukke `45en :D

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Jeg har jaktet elg siden 1975 , og har brukt bare Aimpoint fra første modell , siden har jeg kjøpt modellene 5000 L med 2X Power , ( 2X fast forstørrelse ) , har enda ikke hatt noen problem skudd . På banen skyter jeg jevnt over bedre enn de med kikkert , modellen 5000 , 7000 og 9000 SC / L ble produsert frem til 2008 . På salongen inne på 15 m skyter jeg konkuranse med en 7000 SC 2X Power , ligger på 48 / 49 og 50 serier , og konkurrerer faktisk med sauer skytterne med diopter .

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hva min erfaring kan supplere til det som allerede er skrevet er nok noe begrenset, men jeg kjører på likevel :) Ha også i hodet at meninger alltid er subjektive, hva som blir rett for deg må du nesten finne ut av med erfaring. Lån våpen av kompiser og folk på skytebanen så finner man fort ut hva man vil og spesielt hva man ikke vil ha.

Etter noen år i forsvaret har jeg blitt svært glad i aimpoint, skutt både på 15, 50, 100, 150, 200 og 300 meter (og alt mulig i mellom) med aimpoint micro i både 5.56 og 4,6 mm. Den store fordelen med lavtforstørrende optikk er å kunne skyte med begge øyne åpne og dermed ha god kontroll på skuddbildet. Selv har jeg grunnet tilfeldigheter ikke aimpoint på mine jaktvåpen. Men på hundeførerbørsa har jeg en Docter Unipoint 1-4x24 som gir omtrent den samme effekten, og jeg har også på en hausken JD 184 som har relativt stor diameter. Ja demperen er synlig med 1x forstørrelse, men det er så ubetydelig at det har ingenting å si. Monter den eventuelt litt høyere slik at du kommer mer over dempere. Et pluss med høyere montert optikk er forresten også mer håndterbar rekyl da du får løpet med i linje med skuldra di :) I år skøyt jeg for eksempel en okse på 50 meter i ei åpen glenne med denne komboen og hadde ingen problem med å følge med i skuddbildet både på hunden, bakgrunnen og dyret som kom bak. For meg som hundefører er det et må-krav å ha god oversikt over siktebildet, og lavtforstørrende optikk - om det er "rettrøroptikk" eller aimpoint-optikk, har ingen betydning for meg. Dette er også store fordeler på helt ordinær postjakt, jeg ser ingen grunn til å bruke forstørrelse på poster innenfor forsvarlig hold i Norge.

 

Før jeg var erfaren nok så hadde jeg alltid minst 3-12x50 optikk på mine jaktvåpen før jeg skjønte at dette er fullstendig overkill selv på revejakt (jakter en del rev også). Jeg skøyt en okse på 230 meter med en swarovski z6i 2,5-15x56 en gang, og selv da brukte jeg bare 2,5x forstørrelse selv om jeg egentlig kunne vært helt oppe i 15x. Men noe mer enn 2,5 var rett og slett for mye syntes jeg. Mange gamle jegere sa at jeg måtte ha en kikkert med litt forstørrelse, da ble alt så mye enklere. Dette er fullstendig feil, og det har jeg erfart både på skytebaner, med instruktører og i jaktsammenheng. Fordelen med x50++ er selvsagt lys - du får inn veldig mye lys og det er vel og bra det. Men jeg har alltid syntes at 3x og oppover gir et veldig begrenset skuddbilde i forhold til hva aimpointen ga meg på jobb. Med mindre man driver med jakt på 300 meter pluss, eller på veldig smått vilt (fugl o.l) så er min erfaring og mening at zoom ikke gjør et eneste menneske til en bedre skytter. Derfor skaffet jeg meg lavtforstørrende optikk og føler både skudd, oversikt, vekt og bevegelighet er langt bedre enn med "tung" optikk med masse forstørrelse. Jeg har også mye erfaring som skytebaneleder, og en stor feil jeg ser mange med litt mindre erfaring gjør er å ha på masse forstørrelse for å se ringen på reinen under oppskyting, og dette gjorde jeg selv også de første gangene jeg skulle skyte opp. Den store ulempen med masse forstørrelse er i tillegg til et dårligere siktebilde, at man ser alle små skjelvinger og bevegelser man gjør når man skyter. Dette manifesterer seg 9 av 10 ganger med stor spredning og masse nervøs skyting. I år hjalp jeg godt over 10 forskjellige ferske jeger med skyteprøven bare med å be dem ta forstørrelsen til det laveste som var mulig på deres optikk. Og ved alle anledninger bortsett fra 1 så bestod de den påfølgende prøven. Og det vil være naivt å tro at dette ikke gjelder på jakt også :) Hvis man bare ser pels i kikkerten så vet man faktisk ikke hvor man skyter på elgen heller, og det blir vanskeligere å ha kontroll på bakgrunn, fart osv...

 

konklusjonen er: KJØP AIMPOINT! Det holder til 300 meter og vel så det, og så langt hold håper jeg ingen skyter elg på :) Selv om du er litt usikker, og det forstår jeg, så påstår jeg i all min skråsikkerhet at du garantert ikke vil angre på å kjøpe lavtforstørrende optikk :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Ludoben said:

og nå ser jeg at denne tråden er kjempegammel.

Litt nekroposting er helt normalt på Kammeret 😄

For øvrig ett relativt klassisk tema, så det bør stå :thumbup:

 

Bruker selv mest Aimpoint, 1,1-4x24 og 1,5-6x42 på jakt (hundefører).

Og sikte/skyte med begge øya oppe er det jeg og praktiserer.

Dette gjør jeg også når jeg bruker sikter som: 2,5-10x50 og 3-12x56. Siden jeg har denne "uvanen" med å sikte med begge øya oppe, har jeg opplevd at dette går fint med sikter med høyere forstørrelse enn 1 og 1,5. Men det er meg. Andre kan oppleve og praktisere dette på en annen måte.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ampoint Micro med høy montasje fungerer meget godt til mitt bruk, kommer raskt til siktemidlene og ser over demperen. 
Enig i det meste som er skrevet i denne tråden, eneste tipset jeg har å tilføye er å skru lyset så svakt som det er praktisk mulig, dette gjør etter min mening finsiktingen litt lettere. 

 

Forøvrig er nekroposting en god ting for oss som er ferske på kammeret. 
 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

vux skrev (22 timer siden):

Akkurat bestilt meg en H2 micro som julegave til meg selv. Blir jo artig å se hvordan den er sammenlignet med Zeiss V4 1-4 :-) 

 

all trades, master of none skrev (18 timer siden):

Ampoint Micro med høy montasje fungerer meget godt til mitt bruk, kommer raskt til siktemidlene og ser over demperen. 
Enig i det meste som er skrevet i denne tråden, eneste tipset jeg har å tilføye er å skru lyset så svakt som det er praktisk mulig, dette gjør etter min mening finsiktingen litt lettere. 

 

Forøvrig er nekroposting en god ting for oss som er ferske på kammeret. 
 

 

Micro må være noe av det bedre på markedet nå, står på ønskelista mi! Skal se om jeg får en micro på hundeførerbørsa og så flytter jeg docteren til postbørsa. 

 

Dette med størrelsen og styrken på lysprikken er helt klart et veldig viktig poeng. Jo mindre lysprikk jo mer presist og nøyaktig sikting får du. Jeg tok på så svakt/lite lys som mulig for prikksytinga, på ordinær skyting hvor det viktigste var å finne målet raskt så hadde jeg på relativt mye lys for å finne frem fortere. 

Edited by Ludoben
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har Aimpont med hurtigfeste på ene rifla mi. Veksler kjapt mellom den og kikkertsikte ved behov. Aimpoint er suverent ved trange poster og korte hold. Jeg har to ankepunkter. Det er ikke like lett å se kvist i veien gjennom Aimpoint vs kikkertsikte. Felte en hjort forrige helg med kikkertsiktet på. Hold ca 60 meter. Med øynene så så jeg kvister imellom meg og hjorten. I kikkertsiktet så jeg tydelig at den var en åpning og kunne slippe skuddet. Mulig jeg hadde holdt igjen med Aimpointen på.

 

Seint i jakta er dagene korte og lyset blir fort svakere på siste jaget. Da synes jeg det er greit med kikkertsikte.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

lilleulv skrev (På 23.12.2021 den 15.56):

Det er ikke like lett å se kvist i veien gjennom Aimpoint vs kikkertsikte.

Njaaa, hvis kvisten er nærmere dyret enn deg så er jeg enig i den påstanden ja. Derimot, hvis kvisten er nærmere deg enn dyret, så er ikke svaret så enkelt. Jeg skadeskaut en kalv en gang fordi jeg ikke så kvisten forran meg, hadde jeg hatt feks en aimpoint så hadde jeg sett den :)

 

Det ser strøkent ut @vux. Du får avgi rapport når du kommer tilbake fra skytebanen 👌

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Spontankjøpte en Leupold Freedom RDS nå 1x34, så får vi se hur det går. Dette er jo ingen aimpoint men nå får vi se om billig rødpunkt fortsatt kan fungere. Ser de ærlige testene på nett har mange pros and cons og den er jo antagelig ganske langt unne en aimpoint som vel egentlig er en urettferdig sammenligning - men likevel en relevant sammenligning. Det var livstidsgarantien som vippet meg over på å gi siktet en sjanse og skulle jeg ikke like det så kan jeg alltids selge det videre uten noe nevneverdig tap. Det jeg faktisk er aller mest spent på er hvordan det står seg ift. rettrørsoptikk som jeg er vandt med på hundeførerbørsa, og så er jeg litt skeptisk til de høye montasjene som følger med. Lurer på om de kanskje blir litt for høye for min smak. Noen som har erfaring med det siktet?

Edited by Ludoben
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Veldig fornøyd. Skøyt inn og tok resten av økta stående frihånd 50m. Mye å gå på før jeg blir noen god stående stående skytter merker jeg. Kan nok fint tørrtrene mye mer på å få rødpunktet plassert akkurat dit jeg ser når jeg løfter opp. Forsøkte å holde skytetempoet oppe underveis så fikk en del tomhylser til ladingen 😂

60F25D83-A1BC-41A4-8E7D-8128DBFF7FEE.jpeg

7D22CF0D-1E2E-418C-AC94-CA220BD9BBED.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jepp, noe helt annet å skyte med!

Jeg er skrudd sammen sånn at jeg foretrekker siktemidlene litt høyt på både aimpoint og vanlig kikkertsikte, så for meg ble orginalmontasjen veldig unaturlig.

Med høy montasje får jeg god kontakt mellom kinn og kolbe, men med lav montasje var det nærmest kontakt mellom panne og kolbe. 

Link to comment
Share on other sites

Måtte jo dra en tur til på skytebanen i dag. Tok med meg en reinfigur også for morro skyld. Ble veldig overrasket over hvor bra jeg skøyt med den lille prikken, bedre enn med Zeiss 1-4 siktet mitt. En stor fordel for mine gubbete øyne er at jeg slapp helt unna fokuseringsproblemer mellom blink og trådkors som jeg ofte får med kikkertene jeg har når jeg ligger å finsikter.

 

Tre skudd med demper og to skudd uten som gikk litt under. Skutt med ferdirulla Golden Target.

EC20CE66-9938-43E8-AAB2-0327C0FB9DE4.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Som skrevet over skyter 9 av 10 bedre med lavtforstørrende optikk. Man har flere referansepunkter å "sikte" etter, man registrerer mindre bevegelse og skjelvinger i siktebildet +++ Nå finnes det sikkert en mellomting for veldig mange, men som sagt består 9 av 10 den påfølgende prøven etter å ha satt forstørrelsen på minimum. Er jo håpløst å skyte rein på 100 meter med 10-15x forstørrelse. Jeg mener helt ydmykt at aimpoint er uslåelig på dette, men alt til sitt bruk selvsagt og noen trenger nok en mellomting.

Edited by Ludoben
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ludoben skrev (1 time siden):

Som skrevet over skyter 9 av 10 bedre med lavtforstørrende optikk. Man har flere referansepunkter å "sikte" etter, man registrerer mindre bevegelse og skjelvinger i siktebildet +++ Nå finnes det sikkert en mellomting for veldig mange, men som sagt består 9 av 10 den påfølgende prøven etter å ha satt forstørrelsen på minimum. Er jo håpløst å skyte rein på 100 meter med 10-15x forstørrelse. Jeg mener helt ydmykt at aimpoint er uslåelig på dette, men alt til sitt bruk selvsagt og noen trenger nok en mellomting.

Ehh, så det er derfor det er begrensning oppad til 12x i jegerklassen på jaktfelt, mens de beste som skyter i sporter eller hva det heter nå skyter 24x eller 50x forstørring? Må kanskje tipse de om å skifte ti Aimpoint eller 1-4x kikkert?

  • Like 2
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (5 minutter siden):

Ehh, så det er derfor det er begrensning oppad til 12x i jegerklassen på jaktfelt, mens de beste som skyter i sporter eller hva det heter nå skyter 24x eller 50x forstørring? Må kanskje tipse de om å skifte ti Aimpoint eller 1-4x kikkert?

 

Som skrevet: "Alt til sitt bruk selvsagt". Nå snakker jeg helt ut fra erfaringene jeg har på skytebanene under trening og oppskyting til storviltprøven - altså den gjennomsnittlige jeger ;) Ikke eliteskyttere som sender kilosvis med kobber og bly nedover banen årlig. Men du tar meg på ordet! Hehe

Edited by Ludoben
Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter alltid prøven på 12x, selv om jeg skjelver som et aspelauv fra naturens side. De første årene skøyt jeg på 3x, da jeg hadde hørt fra standplassledere at det var best. Skyter som regel på høy forstørrelse på jakt også, føler jeg har bedre kontroll.

Når det er sagt har jeg en aimpoint mini som jeg greit holder 10ern på(med anlegg) på 100m. Kjøpte den til trange poster, men ser at jeg sjelden kommer på å ta den på på jakt. 

Link to comment
Share on other sites

Svært individuelt dette med førstørrelse. Man velger det man er mest komfortabel med selv, og som duger til jaktformen. Selv har jeg ikke klart å bli fortrolig med Aimpoint. Har eid og solgt to. Min erfaring som skyteleder på skyteprøven gjennom "alle år" er at forstørrelse er vel kanskje den faktoren som minst påvirker resultatet for utrenede "skyttere". Manglende skyteteknikk, gjerne i kombinasjon med tunge, ujevne avtrekk, stokk som passer dårlig, manglede evne/ vilje til å stille siktet riktig (både dioptri og korrekt innskyting med jaktammo), samt av og til kass presisjon er faktorer som kommer godt forran i løypa. Resultatet av disse er gjerne problem med å få fylt og derav økt stress, som heller ikke hjelper på.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder jaktmessig skyting med stor forstørrelse uten støtte gjelder det å bruke retikler som er egnet til å "roe" skytteren og "skjule" skjelvingen. Det beste retikkelet til det er faktisk nr.1 med grove stolper. Her gjelder det samme som med åpne sikter på pistoler. Ingen pistolskytter idag skyter seriøst med sikter som er like orginalsiktene på en Luger eller Kongsberg-Colt. Man skyter med brede korn for ikke å sikte så "nøye". 

På jaktkikkerter fra feks Zeiss er det en ulempe for jaktskytingen at størrelsen på rødprikken/doten har blitt mindre på HT-utgavene enn de var på de gamle Victory-kikkertene.

Skal man vinne noe i EM og VM på "moving target" med rifle er det kikkerter med "retikkel nr.1-prinsipp" som gjelder. Alt annet er bare å glemme. 

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...