Jump to content

357 magnum hylser.


iscariah

Recommended Posts

  • 1 year later...
en fordel med 357 hylse er at man slipper å pusse sotringene man får i kamrene om man skyter mye med kortere hylser

Nå skal jeg ikke spora av diskusjonen, men kammerne mine er også fulle av sotringer som må pusses

stadig vekk når man skyter 38, og ideen med å bruke magnum hylser på svake feltladninger er kanskje ikke noe dumt for å unngå det problemet, men kanskje ikke så optimalt fordi man får større hylsevolum med lite krutt.

 

Men ser man bort fra å diskutere hva som er optimalt, er det noe i reglene som som tilsier at man ikke kan bruke magnum hylser på svake ladninger i revolverfelt ?

Link to comment
Share on other sites

Det er jo den dustedefinisjonen i regelboka som sier "ikke magnum-ladninger" uten å fortelle noe mer. At et regelverk som forklarer meget grundig hvordan man skal måle mykheten i skosålene man benytter ikke klarer å ordentlig forklare tillatt ammo er jo en sak for seg selv :lol:

 

Forrige gang dette ble diskutert kom vi vel frem til at alt under faktorkravet til Mag1/Mag2 med forskjellige kalibre var å regne som ikke magnum-ladning.

Link to comment
Share on other sites

Nå må ikke man spore av og snakke om magnum ladinger eller kjøpeammo.

 

Vi snakker om å bruke magnum hylser til en vanlig svak feltladning i revolverfelt.

Etter mitt syn så må dette vere 100% greit såfremt ingen lur definisjon i reglemanget

definerer å bruke magnum hylser som å vere uttafor revolverfelt klassen.

Link to comment
Share on other sites

Definisjonen på magnumladninger er da svært enkel? Over 190 i faktor= Magnum under = ikke Magnum. Ikke noe i regelverk om hvilke hylse man bruker.

 

Det er faktorkravet for Mag1 og det står ikke i boka at det er det som definerer magnumladninger.

 

8.25.4.4.2 Magnumamunisjon/patroner er kun tillatt i øvelsene Magnum 1 og Magnum 2.

 

Hadde det stått noe så enkelt under den paragrafen som dette: "Magnumladning defineres ut i fra faktorkrav til øvelsene Magnum 1 (Kaliber .357 tom kaliber .40 kaliber) og Magnum 2 (.41 tom kaliber .455)" så hadde det vært enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Man kan ha flere tolkninger at denne regelen. Dem som har skrevet den burde fortelle hva som er tenkt.

Det er 2 ord som er brukt.

1: Magnumamunisjon

2: Patroner

 

Tolkning 1:

Magnumamunisjon: Refererer seg til styrken på ladningen,.... altså hva du putter i hylsen.

Patron: Låser hylsen som i dette tilfelle som en 357 'magnum hylse' kun til magnum øvelsen.

 

Tolkning 2:

Man ønsker å si at Magnumladinger (med faktor krav) kun er forbehold Magnumøvelsen uavhengig

av hva patronen heter. Det man ønsker å unngå er at en gjøk bruker magnumladinger, eller

'nesten' magnumladinger i en vanlig revolver feltløype som ikke er tilrettelagt for magnum. Det kan

eksempelvis vere fallere som ikke er tiltenkt magnum skudd i en revolverfelt løype.

 

Hvis tolkning (1) er riktig, så kan man ikke bruke 357 hylser i revolverfelt.

Hvis tolkning (2) er riktig, så kan man bruke 357 hylser i vanlig revolverfelt, men ladningen

må vere under 190 i faktor.

 

Det er likevel så tindrende uklart hva regelen sier så det er ikke gitt hva som er riktigt.

Tolkning (1) er den tryggeste. Da kan man ikke bruke 357 hylser eller ladinger til annet en magnum øvelsen.

 

Tolkning (2) er mest fleksibel men betviler at det er slik regelen er tenkt.

357 hylser både til revolvefelt og til magnumfelt.....diffrensiert med ladning over eller under 190 faktor vil

i prinsippet tillate at noen lader eller kjøper magnum ammunisjon som kan ligge rett oppunder (men likevel under)

faktor kravet og dette brukes i en revolver feltløype der en faller f.eks ikke et tiltenkt å bli skutt på med en slik ladning.

 

Derfor så tror jeg fremdeles at den riktige tolkningen er at 357 hylser ikke er lovlig å bruke i vanlig revolverfelt

nettop fordi man sikre at ikke noen lader eller kjøper magnum ammo som er rett under kravet og bruker

i en løype som ikke er tiltenkt magnum skudd. Spiller ingen rolle om man har 189 i faktor og er under magnum

kravet i praksis vil det bli feil om ikke det man skyter på er tiltenkt en slik lading. Derfor så tror jeg at 357

hylser ikke er lovligt å bruke i revolverfelt nettop for å unngå slike ting enten det er ladet eller kjøpt.

Link to comment
Share on other sites

Synes det blir for dumt at man skal forby hjemmeladere å bruke sine 357 hylser til å lade ammunisjon til revolverfelt. Merker fort at noen skyter tilnærmet magnum og da kan man ta dem inn til faktortesting. Nå er det vel en fagkomité konferanse like rundt hjørnet så da kan det vel taes opp der. Nå så jeg i skytternytt at strips på hammer er ut i NM, men regner med at det fortsatt er In i distriktene.

Link to comment
Share on other sites

Aldri vært borti noen som sier noe på revolver-hylser du bruker. Ei heller i flere NM i rev/magnum. Derimot stiller du med autoloadere er det mye snikksnakk om at de ikke er lov.

 

Ref fallere er dette ett moment, men vi skyter jo militærfelt på de samme målene stortsett, og 45acp fabrikk i 6 toms løp bikker jo ganske greit 200+PF, 9mm'ern fabrikk i 6 toms har jo også fort 150+.

 

Det meste av 357 magnum fabrikk, er jo ikke magnum engang innenfor NSF powerfactor reglement i 6 toms revolvere.

 

Regelen om minimum kulevekt kunne de også senket til 120gr evnt 110 f.eks. i magnum1, men det er jo min personlige mening.

 

Jeg tolker det som det går på powerfactor og ikke stempel i bunn, vi får jo 38 godt over magnum1 kravet, og 357 godt under ;)

Link to comment
Share on other sites

Derimot stiller du med autoloadere er det mye snikksnakk om at de ikke er lov.

Antar du mener hurtigladere ;) Hvorfor i alle haugene skulle ikke det være lov? Det er et naturlig tilbehør til enhver revolver, akkurat som magasiner er det til en halvauto?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Forrige gang det der var diskutert skrev Vingemutteren at det var tatt opp i fagkommiteen og vistnok var å finne i referat 7 fra fagkommitekonferansen 2011 hvis jeg ikke husker feil. Drev og lette etter dette nylig da jeg stilte på revolverfelt med magnumhylser selv. Det var bittelitt fundering og grubbelering på forhånd men jeg fikk da skyte med faktor 170. Er enig med Rausheim. Det er utrolig at et så detaljert regelverk ikke sier noe mer spesifikt, men det har kanskje ikke vært en kjent/aktuell problemstilling? Dog, hvis det var tatt opp i 2011 så er ikke fenomenet helt nytt heller.

Link to comment
Share on other sites

[Gikk i surr, trodde diskusjonen var omkring bruk av 357 revolver og 357 hylser i revolverklassen. K

Det er helt riktig. La oss holde oss til det og ikke noe annet.

 

Begrunnelsen for at jeg ikke tror det er lov er gitt ovenfor i den paragrafen fra fellesreglemanget

som da beskriver ordet 'patron'.....som da offisielt er 357 hylsen.

 

Derved så har man eliminert bort risikoen for at noen også kunne finne på å lade en 357 hylse

opp mot en magnum lading vist hylsen skulle vært lovlig å bruke til revolverfelt...(ref. faller problematikk).

 

Det er faktisk logikk i det....

Link to comment
Share on other sites

Hva med en "maks-faktor" i felt? Slik at definisjonene blir klarere? Slik ville den omtalte problemstillingen bli borte, og faktoren bli satt slik at det var markant forskjell mellom grov og magnum. Ikke slik som det nå kan tolkes at 189,9 er grov og 191,1 er magnum. Bare en tanke siden fagkommiteen sannsynligvis må ta ta opp saken før eller siden for å klarifisere hva som er gangbart og ikke. Siden det i det hele tatt er diskusjonsemne så burde det etterhvert komme retningslinjer i klartekst. En annen ting er at det igjen ville ført til merarbeid for arrangører, men om skillet mellom grov og magnum var betydelig ville det kanskje ikke vært så ille likevel?

Link to comment
Share on other sites

Hva med en "maks-faktor" i felt?

Max faktor! Hvorfor det? Om folk ønsker å skyte med hardere ladd ammo enn nødvendig, så la da dem gjøre det. Neste blir vel, at alle skal skyte med eksakt samme våpen og eksakt samme faktor i ammoen. :(

 

Ønsker folk å bruke 357 hylser, til 38 SP ladninger, for å spare 10 - 50 sek. på puss av tønna, så la dem gjøre det. Er vel ikke noe problem. Men, jeg forstår ikke vitsen. Innen overganskonusen er ren, er det ikke mye avleiringer igjen i tønna.

Link to comment
Share on other sites

Har du lest resten av tråden? Uansett da, for å klarere hva som defineres som magnum og ikke, med tanke på sikkerhetsavstand til stålmål og hensyn til sidemann. Jeg for min del har gitt bort mine 38-hylser, ikke pga pussinga men for å ikke å blande sammen 38-hylser og magnumladninger :winke1: Jeg er ikke for å ha mere vanskelige regler enn nødvendig, men derimot klare regler. Temmelig kjedelig hvis man blir nektet å skyte når man har møtt opp på stevne fordi det 357mag på hylsa til koseladninga.

Link to comment
Share on other sites

Uansett da, for å klarere hva som defineres som magnum og ikke, med tanke på sikkerhetsavstand til stålmål og hensyn til sidemann. Jeg for min del har gitt bort mine 38-hylser, ikke pga pussinga men for å ikke å blande sammen 38-hylser og magnumladninger

Forslaget er bare mer byrokrati og unødige regler. Lad 38 SP, i 38 hylser og 357 MG, i 357 hylser, så er problemet ditt borte. Dette med definisjon av øvre grense, er da bare tull. Og det er ingen grunn til å nekte noen å skyte 38 SP, i 357 hylser heller. Er et et problem, så bør heller det klargjøres i regelverket og glemme dette med øvre grense.

 

Ellers er det vel ikke det store problemet å skyte 357 MG på stålfigurer, hvis de ikke ødelegger figurene.

 

Forstår ikke helt din logikk, med å gi bort dine 38 hylser, grunnet fare for sammenblanding. Skyter du både MG og SP i samme type hylser, er det virkelig fare for sammenblanding!

Link to comment
Share on other sites

En 38 ladet som 357 går inn i en 38-revolver, men er ikke nødvendigvis helt sunt... Spesielt siden jeg fortsatt ikke har klart å brukt opp det litt for raske kruttet jeg engang kjøpte. Det er tankegangen min. Som sagt; Det er ikke noe stort problem, men siden det har vært tatt opp tidligere også så kunne det kanskje vært greit med en klar definisjon på hva som regnes som magnum og ikke. Det med faktoren var bare en tanke som slo meg siden det åpenbart bør/burde/skal være forskjell på magnum og grov. Utover det så gir jeg igrunn f... i hele faktoren så lenge jeg er innenfor regelverket, treffer noenlunde det jeg skal, og ikke blir nektet å skyte eller diskvalifisert.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg hadde tenkt å holde meg borte fra denne diskusjonen, men

 

Temaet "Magnum ammunisjon" har blitt diskutert til det kjedsommelige opp gjennom årene. Problemet oppstod en gang på 60 tallet da det begynte å bli populært i USA med .357 Magnum og .44 Magnum. Det var litt ukjent hva det var men det ble tydeligvis oppfattet som veldig kraftig og muligens farlig. Politiet begynte derfor å bruke denne betegnelsen når de godkjente pistolbaner. Hvis noen av dere har lest oppslaget som skal stå på banen så finner dere i de fleste pistolbane godkjenninger at politiet skriver "Magnum ammunisjon ikke tillat"

Denne betegnelsen er siden endt opp i feltreglementet. Det er forsøkt flere ganger å få en avklaring fra politiet hva som menes med denne betegnelsen, uten å få klart svar.

Vi er da framme ved den praktiske bruken av ordet.

Noen av dere har muligens vært med å lage til feltløyper. Når det skal lages en feltløype så kan vi i dag velge hvilke øvelser vi skal arrangere. Hvis vi skal ha FGMR så lager vi normalt fallfigurer etc. som tilpasses "normal" ammunisjon. Det vil si at en fallfigur skal kunne brukes til både .22 samt til andre godkjente kaliber. Hvis vi lager løype til Magnum felt vil de fleste velge tyngre utstyr som normalt ikke kan brukes til .22/.32. Hvis noen allikevel vil stille med sin mega et eller annet for å vise hvor tøff man er, så regner jeg med at arrangøren har en mening om dette etter at fallfigurer og annet er skutt i filler og ikke kan brukes mer. De andre deltakerne har sikkert også en mening.

Jeg syne derfor at dette ikke trenger å spesifiseres i et reglement, men vil være selvregulerende. Hvis man vil stille med kraftige ladninger så har vi i dag en egen klasse som heter magnum felt.

 

Når det gjelder spørsmålet om svake ladninger i Magnum hylser så er jeg i utgangspunktet enig i at dette burde være tillat. Jeg har forsket litt på presisjon og kan se fordelen i noen våpen. Om det er godkjent vil være opp til juryen i det stevnet du skal skyte. Hvis juryen mener at det ikke er tillat, så er det den som er styrende og ikke hva du eller jeg mener.

 

Vi kan gjerne diskutere videre, men jeg tror ikke vi vil finne en regeltekst som vil kunne løse alle muligheter. Det er jo også derfor vi har juryordningen.

Hvis noen mener de har en tekst som er dekkende, så send den til fagkomiteen. Hvis dere ikke er fornøyd med svaret så finner dere adressen til valgkomiteen i NSF på hjemmesidene. Det er fullt mulig å gjøre en innsats for de som har lyst til å være med å påvirke innenfra.

 

Vel møtt på neste feltstevne

Link to comment
Share on other sites

Så lenge det er snakk om slappe ladninger, så er du egentlig trygg.

 

Poenget er at hva er egentlig en magnumpatron? Finnes nok av ammo som kan guffes opp til faktorkravene som ikke har navnet magnum i seg.

 

Du er i allefall trygg på å bli disket om du treffer en paragrafrytter...

Hvis man skal være helt firkantet og lese reglementet bokstavelig så er ikke hverken .32 magnum, .357 magnum eller .44 magnum tilatt til vanlig revolver/grovfelt.

Definisjonen på en magnumpatron er såre enkel, det er en patron som er beregnet til et magnumkammer enten det er .32 .357 eller.44....

 

For min del må folk skyte så harde ladninger de bare ønsker, gjerne magnum med maks ladning, det er altfor mye piff og poff lading i revolverfelt :-)

Link to comment
Share on other sites

Dette er en hinsides idiotisk diskusjon, er ladningen på 38 spesnivå spiller da "innpakningen" noen rolle? Hva om jeg trimmer ned 357hylser og skyter i min .38? Det står magnum i ræva. I spes.revolver skyter jeg med cal.32, bruker magnumhylser da de gir meg bedre presisjon, ladd med 1,6gr 310 og ei 90gr kule skulle det nesten vært moro å bli disket pga magnumladning. Ved tvil så får heller skyttere med ammo i grenseland bli tatt med bort til en kronograf. Er mye mer redd for skyttere som skal lade seg opp til faktor med N320-N330-N340 krutt i mag felt. De finnes det faktisk en del av.

Og i en 357 revolver er det ikke umulig å passere faktorkrav til mag 1 med .38 spes.hylser.

Link to comment
Share on other sites

Det står ikke noe om faktorkrav noen plass i reglementet, det er vel det som er litt av problemet.

At du synes det er en hinsides idiotisk diskusjon får stå for din regning, men faktum er at etter reglementet så skulle du egentlig vært disket ettersom du bruker magnumammunisjon. :-D

 

Man kan heller hevde at reglementet er hinsides idiotisk ettersom man kan skyte med en .45acp med faktor på over 200 mens naboen står og skyter med en .32 s&w som knapt bikker 100 i faktor.

 

Men som sagt så synes jeg at det burde være lov å skyte med hva man vil så hardt ladet man ønsker..

Link to comment
Share on other sites

For å vri det, du kan få den hylsemerkingen du vil i bunnen av en hylse.

 

Jeg skyter konsekvent 45acp i milfelt, og 38spl (spesialrevolver) eller 9mm i grovfelt, har skutt .32 i spesialfelt endel.. men da i revolver, slik .32 S&W long nå engang var tiltenkt ;)

 

Klarte A på det beste i grovfelt, men nede i B nå, tror ikke det er kaliberet, mer innsatsen ;)

 

38spl kan lades til magnum1 og 200+ med n110

 

357 mag kan lades til 50-55 faktor (det jeg har i revolverfelt)

 

Jeg skyter magnum1 med N340 i 6 toms revolver og 152gr blykule, 200 i faktor og godt innafor på trykk.

 

På den mer seriøse siden skulle jeg ønsket de senket minimumskravet til kulevekt.

 

 

Jeg har som sagt ikke sett noen bli tatt på, eller få kjeft på dette noen gang, har vi egentlig noen eksempler her? Heldigvis er det fredag og vi har god til å fundere på dette i helgen ;)

Link to comment
Share on other sites

..... Og det er ingen grunn til å nekte noen å skyte 38 SP, i 357 hylser heller....

Det er det som er problemet, og du bør 'lese' tråden og forstå hva det dreier seg om.

 

Tillater man bruk av 357 hylser i revolverfelt, så tillater man at en idiot kan lade nesten opp til magnum nivå....

og det da tillates også at samme idioten kan gå i butikken å kjøpe ferdiglaget 357 som er akkurat

under 190 i faktor å etter boka da kan bruke den i revolverfelt fordi den er under magnum kravet.

 

Det er ingen konkuransemessigt fornuft å skyte med slike ladninger i revolverfelt (annet for treningen sin del),

men idioten som skal prøve dette vil før eller senere dukke opp fordi han har 'muligheten' til det vist

357 hylser er lov i revolverfelt.

 

Når da revolverfelt løypa ikke har satt stålmål som er egnet til å skyte på meg slike ladninger så har

man en situasjon man helst ikke vil ha. Det er ikke få ganger man er i løypa og det skytes etter tur,

først revolver og deretter magnum, der det gir beskjed om at magnum ikke skyter på stålmålet.

 

Det man kan vere enige om er at slik regelen står skrevet i dag, så er den så utydelig at slike tråder

som dette dukker opp med endeløse meninger. Det bør vere lett og skrive regelen slik at den er

tindrende klar.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har som sagt ikke sett noen bli tatt på, eller få kjeft på dette noen gang, har vi egentlig noen eksempler her?

 

 

Jeg møtte opp med magnumhylser og tenkte at for å være litt høflig og litt på den sikre siden så nevnte jeg at jeg hadde nedlada magnumhylser da jeg meldte meg på. Det ble litt diskusjon, men ingen sure miner. En mente det var i orden, og en annen mente det ikke var helt rett men jeg fikk skyte sålenge det ikke spruta stålmål.. I mitt stille sinn så tenkte jeg hadde nok blitt sur hvis jeg ikke fikk skyte siden jeg selv mener å ha mitt på det tørre. Spesielt etter å ha googlet og dillet, lada og kronografert en hel dag for å gjøre ting "riktig" med de hylsene jeg hadde.

 

Forøvrig takk til S.O.N for idiotstempelet.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...