Jump to content

1 rifle, 2 sikter og 1 kaliber til all Europeisk jakt


Mullins

Recommended Posts

Dette er en liten gruble tråd over hva dere ville likt å hatt i et våpen som skulel brukes til av jakt i Europa , fra rådyr opp til Stor hjort, villsvin, elg, Visent . Fra Purschjakt til jakt fra tårn og driv jakt . Samt Ibex og Gemse også i fjellene og Reinsjakt . Bare noen eksempler da Europa har mye fantastisk vilt å regne med så er det en stor liste og jeg tok bare med noen eksempler .

 

Det kan godt være systemvåpen , men med et kaliber det.

 

Så er andre spørsmål , du har to sikter, hva slags sikter vilel du velge med hvilke retikkel ville det passe for din bruk til alle formål og lysforhold .

 

Hvor lang pipe ville du ha på rifla og , hva slags kaliber ville gå bra for din bruk .

 

Mitt valg ville være S&L .358 NM med 3-12x56 sikte, og en 1-6x med lys i . Retikkel Tysk 8 , 26 toms pipe .

Link to comment
Share on other sites

En av mine rifler ligner veldig på konseptet ditt. Det er en Husqvarna 1900 i 30-06 (med pipelengde 60 cm). Den er utstyrt med EAW svingmontasje og følgende sikter er innskutt: Leupold 2-7 x 33 med ret. 4 (til reinsjakt og annet storvilt i dagslys), Aimpoint 9000 L til drivjakt og Zeiss 3-12 x 56 ret. 40 til villsvin og hjort om natta samt skiveskyting.

Føler at denne kan dekke nesten alle behov når det gjelder jakt, elgbane og jaktfelt, så dersom det kun var anledning til å inneha en jaktrifle, måtte det bli denne.

Link to comment
Share on other sites

Det er et virkelig godt spørsmål! Du er litt av en luring da. :D

 

Optikk er forholdsmessig enkel å utvelge i så fall synes jeg. Det skulle bli da to ganger Zeiss for min del, nemlig Victory V8 2,8-20x56 for jakt fra tårn (natt, skumring) og jakt/trening på lengre hold >300m. Belyst retikkel 60, ASV og paralaxejustering inkludert. Videre en Victory HT 1,5 - 6x42 med belyst drevjakts retikkel 54.

 

Europeisk kvalitetsrifle eller semi - custom i 8,5x63 Reb med 65/66cm løpslengde. Dette kaliberet får jeg anvende med kulevekter fra 150gr - 300gr. Det kan lades ned til ytelsen av en harmløs 308 (mengdetrening, rådyrjakt). Med 180 - 200gr som langholdrifle med prestasjonen til 300WM/WSM når en tenker på lange avstander i Alpene etc. eller på store kronhjortbukker i Ungarn/Romania. Med mer enn 225gr. som en 338WM fullt brukbart på (drev-) jakt på alle riktig store typer kløvvilt inkludert den kjempe Visenten. All dette ut av et standardkaliber uten ekstra i innkjøpsprisen og forberedt til bruk av alle moderne sekant- og blyfrie kuler.

Link to comment
Share on other sites

Tja, du sier en rifle til all jakt i Europa. Jeg regner med at jeg fortsatt har rifler til annet bruk i skapet.

Da tenker jeg "så liten som mulig, så stor som nødvendig" med tanke på kaliber.

7x64 tror jeg blir passe og gode kuler til de forskjellige artene finnes. Jeg synes også at et europeisk kaliber blir riktig her ;)

Sett så en 2-12x50 Swarovski med BT på toppen, til de fleste forhold. En liten aimpoint mini i lomma, til gris og bjønn.

Normalprofil pipe på 58 cm, om denne er til R93'n eller R8'n spiller ingen rolle. Hausken 224 Jakt på tuppen, der det er lov.

Ikke best til noe, men fungerer på det meste.

Link to comment
Share on other sites

Artig og filulere litt på den der. Men en hendig lettvekter i 308 (ammotilgang) med en god 2-10/12x40 med lys tror jeg ville vært min kopp med te. Hvis jeg MÅTTE ha 2 sikter, hadde det blitt en 1-6 med lys, og en 3-18x50. (Lukter det litt swaro av de kikkertvalgene tro?)

Link to comment
Share on other sites

Bruker en Sauer 202 alu-kasse med "wild boar" løpet på 55cm i 8x57IS

Zeiss 1,1-4x24 med ret 54 til der det er mulighet for fart på dyrene og i tettskogen

Zeiss 2,5-10x50 med ret 60 til all jakt

kuler fra 8 gram til 13 gram

Har fått god balanse i denne børsa og ikke blir den for tung å dra på heller.

Dropper demper siden jeg bruker radio med hørselvern eller bare hørselvern uansett på jakt og børsa blir lengre og tyngre med demper.

Tofoten har jeg også parkert til fordel for en skyte-stokk. Har jeg mulighet for å ligge å skyte så gjør hånd kikkerten jobben som tofot eller sekken som støtte. Men siden jeg jakter for det meste i skogen så er det flest stående skudd og da er skyte stokken grei å bruke.

Link to comment
Share on other sites

Europa er et bratt sted. Jeg ville valgt noe enkelt og lett. Akkurat nå er jeg veldig glad i Ruger scout'en min, men den vil ha begrensninger...

En Rafdal-Remington-seven? Med en lett demper? Med en stor Europeisk kikkert? Og en rettrørskikkert? En Leopold 1-4? Eller den nye med større zoom? Kanskje en fast Leopold 2x EER i scoutmontasje?

 

Man kan gjerne bruke en Kimber eller noe mer eksotisk, det vil bli dyrere men ideen blir forsåvidt den samme. Løpslengden må være såpass at man kan skyte uten hørselvern i et knipetak.

 

Hele kreasjonen i det ultraspennende kaliberet 308Win. Tilgang på ferdigrullet ammo sammen med et mildt sagt ok utvalg i letttilgjengelige kuler veier opp for kjedsomhetsfaktoren.

Link to comment
Share on other sites

Kan skrive hva jeg har til systemvåpen.

Blaser R93 et 308win løp kappet til 45cm med en zeiss V 2,5-10x50 med kompensator og hausken demper. Den brukes til fjelljakt.

9,3x62 45cm med hauskendemper, den har jeg en zeiss HT 3-12x56 og 1.1-4x24

Denne blir brukt til skogsjakt og innmark.

Et lett og hendig våpen som dekker det meste av mine behov på storviltjakt.

Link to comment
Share on other sites

Tac-gutta har begynt med dette:

ScopeDot.jpg

 

Kikkertsikte til alt normalt, men på nære hold vrir de våpenet noen grader, og sikter med et rødpunktsikte som sitter litt i vinkel.

 

Fordelen er at alt er der hele tiden. Ingen utskifting. Klart at ved ren drevjakt er ikke dette optimalt, men hvis man forventer skudd på normale hold, men må være forberedt på å støkke dyr, så er det ihvertfall en ide.

Link to comment
Share on other sites

siden systemvåpen er nevnt, så kan man kanksje ha 2 piper i samme kaliber..?

 

Jeg tror 308 ville vært mitt kalibervalg også, men så er det jo noen land som ikke er så glade i gamle militærkalibre - vil ikke det kunne være et problem?

 

 

Frankrike er blant de få landene som har hatt / Har restriksjoner på millitær kaliber ( Patroner som er og har vært millitært benyttet , lang liste sådan det er . )blant sivile jegere og skyttere. Det er prosesser underveis mot å omgjøre det, hvis det er noen som har ny info om det vennligst legg det inn her i tråden .

 

Derfor er 7x64, 270, 300 Win, 338 Win osv veldig populære der over.

Link to comment
Share on other sites

Winchester M70 classic CRF med gammelt avtrekk, McMillan skjefte, 7x64 sivil /30-06 militær, 60cm løp, åpne sikter, gjenget for frontmontert Ase Utra SL5 demper. Alternativt kan låskassa være (FN) Mauser med danskeavtrekk og M70 sikring.

 

Picatinny skinne, milspec ringer (Leupold MK4, Badger, etc.)

 

2 stk like ferdig innskutte kikkerter som feks 2x Zeiss 4-16x50 FL, 2x Swaro Z6i 3-18x50 eller 2x S&B PMII 4-16x50.

 

Man kompromisser svært lite med disse kikkertene så da vil jeg heller ha 2 stk like med samme oppsett for å ha backup. Denne tankegangen har reddet reinsjakta for meg to ganger. Det oppsettet var Tikka M55/308 med 2x 6x42 kikkerter. En Zeiss og en S&B.

 

Med et oppsett som dette er man klar for alt inkludert atomvinter..

Link to comment
Share on other sites

mmmmumle.

 

Låsekasse er vel det vanskeligste for meg.

Mye snacks. Prøvde en S&L som var polert og olja. Fikk samme følelse som når jeg dypper stratos-sjokolade i kakao. Fy faen så digg.

Måtte kanskje blitt en slik, i 7x64 eller 280AI om man skal være spesial-agent.

 

Stokkbegrensing? En grade∞ valnøttsak med "fleur de lis" checkering og en carbonsak med frittstående pistolgrep.

 

z6i 2.8-15x56 og z6i 1.7-10x42. Begge med skinne og swingmontasje.

 

Hausken jd 184

Link to comment
Share on other sites

Ett systemvåpen.. To løp.. To kikkertsikter.. En kule.. 8 mm (barnes TTSX 160 grs )og kort løp 45 cm i 8x57 is og langt løp 60-65 cm i 8x68s.

 

Uansett lengde på løpene så vil alltid en Blaser R8 bli 7-10 cm kortere enn tradisjonelle rifle konstruksjoner dersom de har samme lengde på løpet. (blaser R8 med 45 cm blir ca 92 cm lang)

 

Balistisk sett så er 8x57is meget lik 6.5x55 ut til ca 300 m.. ca de samme antall knepp på kikkertene så det er ingenting i veien for å bruke denne patronen på 150 meter pluss.. Riktig sikte her er i min bok en kikkert for hurtige skudd og korte til middels hold ( 1-4/1-6 x24 eller en mellomting..1.7-10x42 eller 2.5-15x44)..for jakt på litt lengere hold og på 8x68S løpet så sverger jeg selv til Z6i 2.5-15x56 BT og når en har funnet ladningen så bestiller en swarovski sin PBC ring.. Høydemessig så stemmer det med meg fra 100-600 meter, noe lenger enn det har jeg ikke vertifiset ennå..

 

8 mm er i mine øyne gull når det gjelder jakt.. Fine slakt.. Stort sett knall og fall.. Og.. Tja hva skal en si.. Føler meg rett og slett meget komfortabel med å jakte med overnevnte kaliber..

Link to comment
Share on other sites

Akkurat det samme kaliber utvalget som @sunnmøring skulle jeg gjerne også ha tatt, ingen tvil på det! :-) Men ... det finnes innskrenkningen fra TS, og det gjorde han garantert med vilje.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg reiser på hjort-/elgjakt onsdag, så pakker jeg en Blaser R8 i 7x64 inn i bilen. 2 kikkerter er med. Kahles Helia 1,5-6x42 til elgen på dagtid og en Zeiss Victory Diavari 3-12x56 til hjorten på morgen og kveld. Dette er optimalt til mitt bruk i Norge, men hvis alle TS formål skulle dekkes hadde det sikkert vært bedre med en Aimpoint Micro eller en Zeiss HT 1,1-4x24 istedet for Kahlesen til drivjakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...