Jump to content

Våpenkontroll under jakt - Lånt våpen


tarlokar

Recommended Posts

Har for tiden et våpen til lån under elgjakta, for å prøve det før kjøp.

Nå har politiet starta kontroller i området, og vi blir nok også kontrollert.

Hva er da kravet til lånte våpen? Jeg har bare låneerklæring fra eier, mens våpenkortet ligger hos han...

 

Satt å leste gjennom forskrifter, men ble ikke klokere...

Link to comment
Share on other sites

Våpenkortet skal forbli hos eier :)

 

 

Men det skader jo ikke at den som låner våpenet har en kopi av våpenkortet, så onkel blå kan se med en gang at alt er på det tørre. Og det med oppskytinga står jo på jegeravg.kortet som man skal bære på seg til enhver tid da man jakter, så det får ikke blitt kluss med den delen ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Eller på en egen opskytings seddel (fikk ett par slike da det ble dårlig plass på jegeravgiftskortet).

 

 

Mulig jeg er dum, men hva er vitsen med å skyte opp med en hel haug med våpen ? Det hadde vel holdt med et med kikkert(til postering), og et uten kikkert(til driv/smygjakt ?

 

Må jo ikke skyte opp med 223, 6.5x55, 6.5x284, 6.5x57, 30-06, 9.3x74, 338, 375, 458 osv. Det blir bare for dumt inni huet mitt, så jeg hadde håpa på en oppklaring, og hjelpe meg til å forstå dette.

 

For enten er dette bare skryt + bortkasta penger, siden det er dyrt å ta prøven osv., eller så har det faktisk noe for seg, og jeg lurer derfor på hva det er.

Link to comment
Share on other sites

La oss si at jegeren jakter rådyr og elg eller rådyr og hjort og har følgende våpen i skapet:

 

- Ei finkalibra rifle som er lovlig på rådyr

- Et kombivåpen

- Ei postbørse med lyddemper for elg/hjort

- Ei hundeførerbørse for elg/hjort

 

Han bruker den finkalibra rifla til bukkejakta. Han ønsker å kunne bruke kulepipa på kombivåpenet under ordinær rådyrjakt. Han er både driver/hundefører og postskytter i jaktlaget. I tillegg har han kanskje ei "kråkesniper"-børse for predatorjakt og vil ha muligheten til å knipe et rådyr som kommer tuslende mens han er ute etter reven.

 

Presto, fem børser som det må skytes opp med :idea:

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg er dum, men hva er vitsen med å skyte opp med en hel haug med våpen ? Det hadde vel holdt med et med kikkert(til postering), og et uten kikkert(til driv/smygjakt ?

 

Må jo ikke skyte opp med 223, 6.5x55, 6.5x284, 6.5x57, 30-06, 9.3x74, 338, 375, 458 osv. Det blir bare for dumt inni huet mitt, så jeg hadde håpa på en oppklaring, og hjelpe meg til å forstå dette.

 

For enten er dette bare skryt + bortkasta penger, siden det er dyrt å ta prøven osv., eller så har det faktisk noe for seg, og jeg lurer derfor på hva det er.

 

 

Fordi du ikke skjønner det er det bare dumt? Jaja, jeg skyter opp med hele skapet hvert år-koster meg 300kr totalt, sikkert stein, hakke i..ot jeg da. Men da har jeg mulighene til å ta med den børsa jeg føler for på jakt, være seg en gammel Krag, 8x58RD eller noe mer moderne som 6,5Grendel, 35Whelen eller 458Lott.

Hva andre måtte gjøre bryr jeg meg katten.

Link to comment
Share on other sites

La oss si at jegeren jakter rådyr og elg eller rådyr og hjort og har følgende våpen i skapet:

 

- Ei finkalibra rifle som er lovlig på rådyr

- Et kombivåpen

- Ei postbørse med lyddemper for elg/hjort

- Ei hundeførerbørse for elg/hjort

 

Han bruker den finkalibra rifla til bukkejakta. Han ønsker å kunne bruke kulepipa på kombivåpenet under ordinær rådyrjakt. Han er både driver/hundefører og postskytter i jaktlaget. I tillegg har han kanskje ei "kråkesniper"-børse for predatorjakt og vil ha muligheten til å knipe et rådyr som kommer tuslende mens han er ute etter reven.

 

Presto, fem børser som det må skytes opp med :idea:

 

 

Tja, ja, joa, det hørtes jo litt vettugt ut. Det gjorde jo det.

Link to comment
Share on other sites

Selv ikke de mest pesimistiske tror på noen innlevering (men hvem vet? Australia, Storbritania), men det jeg vet har ikke POD sagt noe om en som har feks 9 våpen og ikke oppfyller det som POD mener er et behov for mer enn 6 våpen må selge seg ned til 5 om han ønsker å kjøpe et nytt våpen eller om han "slipper unna" med å selge et våpen.

Link to comment
Share on other sites

Eg er av dei som oppmodar til hyppigare våpenkontroll ute i felten.

Eg har jakta i 20 pluss år, og har endå til gode å oppleve å bli kontrollert.

Som følgje av dette trur eg at det er mange som jaktar utan rett våpen, våpenløyve, med papir i uorden m.m.

Eg har tru på at kunnskap kring konsekvensane vil gjere noko med dette.

Mine spørsmål er derfor:

 

Kva er konsekvensen, straffen for å ikkje ha rette papir?

 

1. Manglande jegeravgiftskort?

2. Manglande våpenkort?

3. Lånt våpen, men manglande/ikkje skrive utlånsavtale?

4. Jegeravgiftskort, men jaktar med våpen ein ikkje har skote opp med?

Link to comment
Share on other sites

Eg er av dei som oppmodar til hyppigare våpenkontroll ute i felten.

Eg har jakta i 20 pluss år, og har endå til gode å oppleve å bli kontrollert.

Som følgje av dette trur eg at det er mange som jaktar utan rett våpen, våpenløyve, med papir i uorden m.m.

Eg har tru på at kunnskap kring konsekvensane vil gjere noko med dette.

Mine spørsmål er derfor:

 

Kva er konsekvensen, straffen for å ikkje ha rette papir?

 

1. Manglande jegeravgiftskort?

2. Manglande våpenkort?

3. Lånt våpen, men manglande/ikkje skrive utlånsavtale?

4. Jegeravgiftskort, men jaktar med våpen ein ikkje har skote opp med?

 

 

 

Og med dagens bemanningssituasjon i Politiet er det viktig at de setter inn resursene sine der det VIRKELIG trengs.

Nemlig å kontrollere jegere ute i skogen. Her får de virkelig bekjempet den tunge kriminaliteten.

 

Kanskje de også kunne sende ut noen patruljer ekstra tidlig på morgenkvisten (pålagt overtid), så kunne de samtidig holde noen flere bilbeltekontroller og det kunne t.o.m. vanke et og annet mobiltlf. gebyr.

 

Hva er konsekvensen for å leve i sin egen lille virkelighetsfjerne verden. :evil::evil::evil:

Link to comment
Share on other sites

Vel vel, hyggeleg å helse på deg og.

 

...i min verden er det jaktoppsynet som kontrollerte dette, ikkje politiet...

 

 

Ikke lenge siden jeg leste en notis i lokalavisa at nå skulle POLITIET ut å kontrollere jegere.

 

Men, men. Det er tydligvis noen som mener at det er kjempealvorlig hvis jaktkortet skulle ligge igjen i lomma på jakka som ikke ble med på jakt en dag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke det minste bekymret for å ha glemt igjen jaktkortet eller andre papirer om jeg skulle møte på politiet (eller annet utdannet oppsyn) når jeg er ute på jakt. På de oppsynskursene jeg har tatt så er slike bagateller egentlig ikke noe tema, såfremt alt annet er i orden! Jeg har nå selv også gått som oppsyn i mange år, fiskeoppsyn riktignok, men man tauer ikke inn en kar pga manglende fiskekort. Såfremt han ikke forsøker å lure oss, har man glemt kortet og sier det, så vil han også være såpass til kar at han stikker innom etter fisketuren å viser ett fiskekort som er kjøpt før han dro.

Link to comment
Share on other sites

 

Mulig jeg er dum, men hva er vitsen med å skyte opp med en hel haug med våpen ? Det hadde vel holdt med et med kikkert(til postering), og et uten kikkert(til driv/smygjakt ?

 

Må jo ikke skyte opp med 223, 6.5x55, 6.5x284, 6.5x57, 30-06, 9.3x74, 338, 375, 458 osv. Det blir bare for dumt inni huet mitt, så jeg hadde håpa på en oppklaring, og hjelpe meg til å forstå dette.

 

For enten er dette bare skryt + bortkasta penger, siden det er dyrt å ta prøven osv., eller så har det faktisk noe for seg, og jeg lurer derfor på hva det er.

 

I mitt "hue" er det ikke dumt med mer enn 2 våpen. Jeg har mange par med sko, mange forskjellige par med ski o.s.v. Greit med litt variasjon synes jeg - hvilket også gjelder når det kommer til våpen. Noen våpen er bedre egnet enn andre til de ulike typer jakt man bedriver. Du klarer deg tydeligvis med 2 rifler, andre av oss har mer diversifiserte preferanser, eller liker å ha spesialtilpassede rifler som passer som hånd i handske i forhold til den konkrete jakten man bedriver. Så enkelt er det med den saken. Politikerne mener 6 våpen er passe,du mener 2 rifler bør være nok. Jeg synes dette er for lite. Selv liker jeg ikke "kompromissaktige løsninger" som ofte blir halvsveis i både en og to sammenhenger.

 

Ellers betaler jeg samme prisen om jeg skyter opp med ett eller flere våpen... :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...