Jump to content

fabrikkammo 6,5x55 til elg?


Boazu

Recommended Posts

Jeg har akkurat fått en rifle i kaliber 6,5x55 (bestilte den i begynnelsen av august :roll: ), og har tenkt å dra den med meg på elgjakt i et åpent terreng (skyteavstand 80-140 meter) og lurer derfor på hvilken fabrikkammunisjon folket her inne vil anbefale til dette bruket?

 

Det er jo selvfølgelig viktig at ammunisjonen går godt i rifla, men jeg har svært liten erfaring med elgjakt så jeg vet ikke hva jeg skal se etter hos en god elgpatron.

Link to comment
Share on other sites

norma oryx eller lapua mega.
Jeg støtter dette fullt ut, har selv brukt Oryx i 6,5x55 lenge. God ekspansjon og høy restvekt. Ellers finnes det mange gode kuler i dette kaliberet. Husk bare at det er krav om minimumsvekt på kula i 6,5x55. Dette for å tilfredstille krav om anslagsenergi v/100 meter. Husker ikke eksakt hva kula må veie.. :oops: Anyone?
Link to comment
Share on other sites

Først og fremst har du feil kaliber hvis du skal ha en god elgpatron :mrgreen::mrgreen:

:

hvorfor er ikke 6,5 en god elgpatron?

 

 

Den er jo alt for liten 8)

 

Eneste grund til at den er så mye brukt er at det runt 1890 åra begynte det og flomme krag i nettopp dette kaliber inn i alle hjem og siden de brukte det de hadde ble nettopp 6,5x55 en så populær patron. Ellers står det i ei storvilt blad jeg har at eine elgbørser starter ved .30 kaliber.

Link to comment
Share on other sites

takk for svar, tror jeg satser på oryx. skal bestille meg et dieset til 6,5 og.

 

Om noen mener 6,5 er en dårlig elgpatron bryr jeg meg fint lite om fordi jeg ikke er elgjeger, men jakter mye småvilt og litt sel. med 6,5 har jeg mulighet til å jakte alt dette og i tillegg hive meg med på elgjakt om det skulle passe slikt.

hvis jeg finner ut at elgjakt er noe for meg kan det være jeg kjøper en rifle til dette bruket da, men foreløpig har jeg ikke dette problemet.

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 er en helt UTMERKET patron, og er veldig snill både rekyl- og lydmessig. Sett på en demper og du har rekylen og smellen til en .22.

 

Elgen jeg skjøt i fjor datt i smellen, mens det på naboposten ble skutt på en elg med 9,3x74 som løp rundt hele jaktterrenget, to ganger, før den til slutt datt.

Point being: Grovere kaliber skal ikke kompensere for en dårlig skytter.

 

Jeg bruker fabrikklada Lapua Mega 10.1g kule, og den gjør jobben. I tillegg får du minimalt med kjøttødeleggelse, det er hvertfall min erfaring.

 

Edit: leifer'n

Link to comment
Share on other sites

skal du jakte elg med 6,5x55 er oryx,mega, nosler pt. patroner vi selger mye av til elgjegere

 

Håper ikke du, som har ivret for større våpenkunnskap ref. en annen tråd her på kammeret, anbefaler Nosler PT fabrkkammo til Elgjegere, den holder såvidt jeg vet ikke anslagsenergikravet og Norma har nedklasset denne til "Rådyrpatron" i Sverige. :wink:

 

Oryx tror jeg er en utmerket Elgpatron i 6,5mm`ern.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Men på den annen side er det jo OK med diskusjoner hvor folk faktisk sier noe annet enn det man forventer av dem? I den der 6.5 debatten, og Blaser, og Ulv, er det jo pinlig forutsigbart hvilke argumenter som blir ført til torgs.

 

Helt enig skaubjønn, og de fleste som argumenterer for eller i mot det ene kalibret har det sjelden selv utrolig nok... men de vet? :D

 

Og til topic, Oryx uten tvil som kjøpes ammo!!.. oryx har en elendig BC men til elgjakt er den absolutt noe av det bedre i 6,5. Vurdere du annen jakt der avstand kan strekke seg opp i noen hundre meter finnes det kuler som er bedre...

Link to comment
Share on other sites

Av den fabrikkammoen jeg har kronografert i 6,5x55 (jaktpipe) så er det bare Norma Oryx som har holdt lovlig anslagsenergi, uavhengig av hva som evt. måtte stå på pakkene. Samler bra, også, i mine våpen.

det stemmer sikkert.

 

her har du faktisk et godt poeng, er jeg en lovbryter om fabrikkammoen i min 6,5 ikke holder kravet til storvilt om jeg skyter over fartsmåler...selv om det står på pakka at den holder kravet?

 

forresten skjøt jeg en elg i år, den hadde heldigvis ikke lest hvor udugelig 6,5 er på elg. for den bevegde seg bare 3 meter før den slokna.

Link to comment
Share on other sites

Av den fabrikkammoen jeg har kronografert i 6,5x55 (jaktpipe) så er det bare Norma Oryx som har holdt lovlig anslagsenergi, uavhengig av hva som evt. måtte stå på pakkene. Samler bra, også, i mine våpen.

det stemmer sikkert.

 

her har du faktisk et godt poeng, er jeg en lovbryter om fabrikkammoen i min 6,5 ikke holder kravet til storvilt om jeg skyter over fartsmåler...selv om det står på pakka at den holder kravet?

 

forresten skjøt jeg en elg i år, den hadde heldigvis ikke lest hvor udugelig 6,5 er på elg. for den bevegde seg bare 3 meter før den slokna.

 

Den diskusjonen er litt interessant, høggis, og vi har diskutert det før, vi :wink:. Heldigivis så kan ikke elgen lese, og ikke har den innebygget kronograf, heller, så den gjør rett og slett det eneste riktige... Den legger seg ned og dør av et godt plassert skudd med alle lovlige storviltkalibre.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel ikke lengre tilgjengelig noen fersk 6,5mm ammo med sett i vår sammenheng feil opplysninger på pakken. Norma oppgir vel 820ms for 140gr ladninger, det holder ikke kravet.

 

Men finner du noen gamle sprekinger med 850ms på pakken ville jeg brukt de med god samvittighet.. :wink:

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Here we go again! :P

 

Detta har je venta på så leeeenge... :roll:

 

Greit nok, jeg har en 6,5x55 i huset, men det er moderens børse.

Selv bruker jeg litt større kaliber på elg og er fornøyd med det.

 

Men likefullt kommer man ikke utenom at en 6,5x55 i maskinrommet er mye mer effektiv enn en 9,3x74R i vomma.

 

Gamle 6,5x55 med Oryx funker helt greit til elg, bare skytteren treffer.

 

Ferdig!

 

Jeg lover! :wink:

Link to comment
Share on other sites

6,5 er etter min mening mer en godt nok. Har selv skutt flere elger med 6,5 og det har ikke vært noe problem. Var på bjørnejakt kurs i fjor, der var det en ifra Norma fabrikken som demostrerte ulike kuler, og han sa det at kaliberet ikke spilte så stor rolle, det var viktigere hvilken kule man bruker, og hvor man plasserer skuddet. det virker meget fornuftig for min del.

Link to comment
Share on other sites

skal du jakte elg med 6,5x55 er oryx,mega, nosler pt. patroner vi selger mye av til elgjegere

 

Håper ikke du, som har ivret for større våpenkunnskap ref. en annen tråd her på kammeret, anbefaler Nosler PT fabrkkammo til Elgjegere, den holder såvidt jeg vet ikke anslagsenergikravet og Norma har nedklasset denne til "Rådyrpatron" i Sverige. :wink:

 

Oryx tror jeg er en utmerket Elgpatron i 6,5mm`ern.

 

Tron

 

Hehe Tron som du kansje har fått med deg er 6,5X55 en patron jeg ikke ambefaler til elg :mrgreen: Men når en kunde kommer in og sier han vil ha 6,5X55 med nosler kule så da får han det. Pluss en komentar at den ikke holder kravet. Da er svaret i 9 av 10 tilfeller at den har han alltid brukt og æljen detter den :roll:

 

Så da bryr ikke jeg meg mere da kunden alltid har rett :mrgreen:

 

Selv skal jeg bruke 6,5X55 med mega kule på rådyr jakta i høst.

Link to comment
Share on other sites

skal du jakte elg med 6,5x55 er oryx,mega, nosler pt. patroner vi selger mye av til elgjegere

 

Håper ikke du, som har ivret for større våpenkunnskap ref. en annen tråd her på kammeret, anbefaler Nosler PT fabrkkammo til Elgjegere, den holder såvidt jeg vet ikke anslagsenergikravet og Norma har nedklasset denne til "Rådyrpatron" i Sverige. :wink:

 

Oryx tror jeg er en utmerket Elgpatron i 6,5mm`ern.

 

Tron

 

Hehe Tron som du kansje har fått med deg er 6,5X55 en patron jeg ikke ambefaler til elg :mrgreen: Men når en kunde kommer in og sier han vil ha 6,5X55 med nosler kule så da får han det. Pluss en komentar at den ikke holder kravet. Da er svaret i 9 av 10 tilfeller at den har han alltid brukt og æljen detter den :roll:

 

Så da bryr ikke jeg meg mere da kunden alltid har rett :mrgreen:

 

Selv skal jeg bruke 6,5X55 med mega kule på rådyr jakta i høst.

siden du(som er en av de som står på andre siden av disken, å er "fagmann" på våpen og ammo, og har mer peiling enn oss vanlige dødelige) ikke anbefaler til elg, hvor går da grensen for hva som er bra nok til elg?

jeg håper på en god og saklig forklaring.

Link to comment
Share on other sites

Det enklaste er vel å forholde seg til kva som er lovlig. So får kvar enkelt jeger tolke og vurdere ut i frå det. Dersom nokon vil bruke ammo som ikkje held kravet, so er det vel deira ansvar.

 

Kan noko oppdatere meg på dette, forresten?

156 grs kule i 6,5 vil i dei fleste børser (normal 6,5 hastigheit) oppfylle kravet.

Men 140 grs kule vil kun med harde heimeladningar i lange løp ha sjangs til å nå kravet?

Har eg forstått det riktig?

Kva hastigheiter er det vi snakkar om?

Link to comment
Share on other sites

Det enklaste er vel å forholde seg til kva som er lovlig. So får kvar enkelt jeger tolke og vurdere ut i frå det. Dersom nokon vil bruke ammo som ikkje held kravet, so er det vel deira ansvar.

 

Kan noko oppdatere meg på dette, forresten?

156 grs kule i 6,5 vil i dei fleste børser (normal 6,5 hastigheit) oppfylle kravet.

Men 140 grs kule vil kun med harde heimeladningar i lange løp ha sjangs til å nå kravet?

Har eg forstått det riktig?

Kva hastigheiter er det vi snakkar om?

det må du prøve i det aktuelle løpet. du må finne ut hvor fort den aktuelle kula må gå på 100m for å oppfylle kravet på 2700J, å da må du ha et balistikkprogram for å finne ut hva den aktuelle kula da må ha av utgangshastighet. forskjellige kuler mister forskjellig av fart fordi de har forskjellig BC

Link to comment
Share on other sites

det må du prøve i det aktuelle løpet. du må finne ut hvor fort den aktuelle kula må gå på 100m for å oppfylle kravet på 2700J, å da må du ha et balistikkprogram for å finne ut hva den aktuelle kula da må ha av utgangshastighet. forskjellige kuler mister forskjellig av fart fordi de har forskjellig BC

 

ja, eg skjønnar at det må finrekning til for å få det eksakt her.

Men er der ikkje nokre "sånn nokonlunde" tommelfinger-reglar her, meinar eg har lest det før.

 

PS: ikkje veldig viktig, eg jaktar ikkje hjort/elg med 6,5. Men er berre nysgjerrig, og har 6,5 i kombien.

 

Edit: Og so hadde det vore arti å kunne gitt eit stikk til ein lokal "bedreviter" heime som eg trur ladar 140grs i ei ganske kort 6,5 pipe :wink:

Link to comment
Share on other sites

sånn tenker jeg også Foxterrier. Nå bruker jeg ikke 6.5x55 på vilt større enn rådyr, jeg smekker heller i 300wsm eller 375 løpet når det er elgjakt (gleder meg til helga!). Men om det nå er en elgkalv igjen, eller jeg kommer over en av de skjeldne hjortene, og jeg jakter med 6.5x55 løpet så tenker jeg at det er lovlig.

Link to comment
Share on other sites

Vet noen om et oppsyn som interesserer seg for dette? Om det er 9 grams kule eller tyngre, om noen bryr seg om det er et par meter futt for lite? for alle jegere vet jo at det er tullete. Man kan jakte med en dårlig blykule som splintrer ved anslag, så lenge den er tung nok og ladet til høy nok hastighet. Men ikke med en bonda kule, som garantert slår inn og ødelegger det den skal, såfremt det mangler noen m/s... :roll: Jeg har aldri opplevd at det har vært snakk om en gang. Er dette et skrivebordsproblem (eller tastaturproblem kanskje..) mer enn en reell sak? Det tror jeg! Så, noen som har opplevd at oppsynet er interessert i hastigheten på kule i lovlig vekt?

Link to comment
Share on other sites

forutsatt at de BC jeg har liggende på min pc er riktig på følgende kuler, vil følgende kuler holde kravet på 2700J på 100m om farta ved munning er følgende:

nosler 140 grs partiton, 833 msek

swift A frame 140 grs /hornady interloct 140 grs, 835 msek

norma vulkan 139 grs, 863 msek

norma blyspiss 139 grs, 847 msek

barnes X, 140 grs, må ha 828 msek

 

mens en norma oryx på 156 grs bare trenger 736 msek for å holde kravet på 2200 j på 100m.

Link to comment
Share on other sites

No har eg personleg aldri ein gong sett eit oppsyn på jakt. Og eg gjer blanke i desse nokre få grain eller m/s.

 

Men litt ironisk, at feks vi her på Kammeret er over oss av skepsis for både politi, politikera, forvaltning og media i dei fleste våpenrelaterte saker. Vi fryktar at dei tolkar alle lovar og reglar i verste meining, for å sette begrensingar for oss, og vi har mange skrekkeksempel på at dette skjer. Ofte pga manglande kunnskap, eller "fornuft" som vi likar å kalle det.

 

Men akkurat når det det gjelder desse kravat, skal vi slå oss til ro med at dette trenger vi ikkje å bekymre oss for. Enten so bryr dei seg ikkje, dei skjønner det ikkje, eller at dei akkurat i dette spørsmålet so ser dei mellom fingrane og brukar fornuften (som vi påstår dei ikkje har...)

 

Er det berre eg som ser ironien her? Eller er det kanskje eg som mangkar denne "fornuften" :wink:

Link to comment
Share on other sites

Når vi er inne på annslag og kulevekter. Jeg her en 25-06 innvilget og kunne tenke meg å bruke denne til ælj. Men her er det ikke mulig å bruke tunge nok kuler, men den har større anslag enn feks 6,5x 55 og holder glatt storviltkravet. Hva mener dere? Blir det mindre lovlig pga lav kulevekt enn 6,5 pga lav hastighet?

Link to comment
Share on other sites

Når vi er inne på annslag og kulevekter. Jeg her en 25-06 innvilget og kunne tenke meg å bruke denne til ælj. Men her er det ikke mulig å bruke tunge nok kuler, men den har større anslag enn feks 6,5x 55 og holder glatt storviltkravet. Hva mener dere? Blir det mindre lovlig pga lav kulevekt enn 6,5 pga lav hastighet?

ja

for du kan ikke "handle i god tro" som man kan gjøre med 6,5 om det står på pakka at kula går fort nok...... ;)

Link to comment
Share on other sites

forutsatt at de BC jeg har liggende på min pc er riktig på følgende kuler, vil følgende kuler holde kravet på 2700J på 100m om farta ved munning er følgende:

nosler 140 grs partiton, 833 msek

swift A frame 140 grs /hornady interloct 140 grs, 835 msek

norma vulkan 139 grs, 863 msek

norma blyspiss 139 grs, 847 msek

barnes X, 140 grs, må ha 828 msek

 

mens en norma oryx på 156 grs bare trenger 736 msek for å holde kravet på 2200 j på 100m.

 

Hm, nå er jeg en smule forvirra her. Er kravet 2700 J eller 2200 J ?

 

Jeg bruker Norma Vulkan 10.1 gr. 806 m/sek........Er den da lovlig eller ikke ?

Link to comment
Share on other sites

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin, muflon, moskusfe, ulv og bjørn skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil og med en minimumsvekt på ni gram:

 

a. Ammunisjon med kulevekt på mellom ni gram (138,9 grain) og ti gram (154 grain) skal ha en anslagenergi på minst 2700 joule (275 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

 

b. Ammunisjon med kulevekt på ti gram eller mer skal ha en anslagenergi på minst 2200 joule (225 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

 

http://www.dirnat.no/content.ap?thisId=500022941

Link to comment
Share on other sites

-Og her aner vi begynnelsen til nok en klassisk diskusjon.. :mrgreen:

Shit, denne har jeg ikke fått med meg før i dag, gitt! *finner fram øl og popcorn og lener seg tilbake i go'stolen*

 

Jeg har forresten forslag til et enda bedre diskusjonstema: Blaser i 6.5x55 til elg, ulv og katt :mrgreen:

bare broder inn skytterlagskrut enda. så er vi i gang!

Link to comment
Share on other sites

-Og her aner vi begynnelsen til nok en klassisk diskusjon.. :mrgreen:

Shit, denne har jeg ikke fått med meg før i dag, gitt! *finner fram øl og popcorn og lener seg tilbake i go'stolen*

 

Jeg har forresten forslag til et enda bedre diskusjonstema: Blaser i 6.5x55 til elg, ulv og katt :mrgreen:

bare broder inn skytterlagskrut enda. så er vi i gang!

 

Nå, det blir ikke perfekt før vi får inn noe om løsbikkjer også.

Link to comment
Share on other sites

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin, muflon, moskusfe, ulv og bjørn skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil og med en minimumsvekt på ni gram:

 

a. Ammunisjon med kulevekt på mellom ni gram (138,9 grain) og ti gram (154 grain) skal ha en anslagenergi på minst 2700 joule (275 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

 

b. Ammunisjon med kulevekt på ti gram eller mer skal ha en anslagenergi på minst 2200 joule (225 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

 

http://www.dirnat.no/content.ap?thisId=500022941

 

 

Tusen takk, Hansen :D Da ble jeg litt klokere her gitt 8)

 

Men da åpna dessverre dette for neste dumme spm. Hvorfor må lettere kule så mye høyere opp i anslagsenergi, enn en "tung" en ? Hva legges til grunn for alt dette ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...