Jump to content

erfaringer med eley bismuth rype


freezingduck

Recommended Posts

Tidlig i forbudstiden har jeg forsøkt Eley bismut 5'er haggel på rype, det var dårlige greier. Andre kompiser har hatt dårlige erfaringer med samme. Typisk var at fjæra føyk og rypa fløy.

Min mening er at bismut og stål ikke bør brukes på jakt overhodet.

Link to comment
Share on other sites

Første skuddet jeg skjøt på gås var med 20/76 eley bismuth #3.

25 meter. 2stk ramla ned, ene stein dau. Andre levde ikke lenge.

 

I gåsejakta nå brukte jeg black cloud #3. Den er faktisk for drøy. Selv på 25 meter river den helt vanvittig. Et par bryst var rasert :shock:

 

%5BUNSET%5D

Joda, mye drep i stål også...

 

Tror mange benytter sjangsen til å bortforklare dårlig skyting.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at eley rype vismut 30 g fungerer bra tidlig på sesongen. Tilbake i 2005 synes jeg patronene hadde et mer ujvent skuddbilde, men det har bedret seg og jeg synes de nå er helt på linje med bly. Et dårlig skudd er et dårlig skudd samme hva du fyrer av. Litt lettvint nå for tiden å skylde på dårlig ammo. Senere i sesongen ville jeg imidlertid enten gå opp i størrelse el ladning eller begge. Når den nye vinterfjærdrakten begynner å komme innerst blir rypene mer hardskutte.

Link to comment
Share on other sites

Tidlig i forbudstiden har jeg forsøkt Eley bismut 5'er haggel på rype, det var dårlige greier. Andre kompiser har hatt dårlige erfaringer med samme. Typisk var at fjæra føyk og rypa fløy.

Min mening er at bismut og stål ikke bør brukes på jakt overhodet.

 

Eley har dårlig rykte pga elendig vismuth ammunisjon rett etter 2005, men den du får i butikken nå er betraktelig bedre.

Link to comment
Share on other sites

I 2005 var Eley rype markedsført som arvtageren etter blyet. Det skulle ifølge enkelte våpenbutikker tilogmed være bedre enn bly. Aldri har vel så mange jegere følt seg så grundig lurt som 10 sept. 2005. Det må ha vært den dårligste og mest oppskrytte ammoen som noensinne er solgt. Hadde ikke kostet meg en kalori å få en haglskur av den dritten rett i feltjakka fra 30 meters hold.

 

Stod du langt til fjells med kun Eley rype som ammo var det bare å avblåse hele jakta. Du glemmer ikke med det første hvem som solgte deg det og at NJFF anbefalte det.

 

Denne ammoen er også et kroneksempel på at man kan bli grundig lurt av å skyte på papp.

Link to comment
Share on other sites

At en patron skal være mer enn god nok i september,

men altfor svak i oktober er noe av det største tøvet

av en vandrehistorie som forfølger oss inntil det kjedsommelige.

Kan ikke en patron drepe en stakkars rype i vinterdrakt, er

den heller ikke brukende til noe annet.

Herregud som jeg gleder meg til blyforbudet blir opphevet,

om ikke annet enn for å få diskusjonene tilbake på et nivå

der faktisk kunnskap teller mer enn hva laptopjegerne måtte

ha lest seg til.

Beklager,klarte ikke å holde meg....

Skitt jakt til alle den 10/9 !

mvh

Ptarmigan

Link to comment
Share on other sites

Vandrehistorie? Vel, ikkje godt å seie. Skal ikkje sjå bort i fra at rypa kan være vansklegare å få has på når det går mot seinhausten sidan ryper aukar fettmengden sin på senhøsten samt at tettheten av dun/fjær aukar når den har vinterfrakken på seg. Veit ikkje om det er ein effekt som slår ut på trefpunkt, men eg har høyrt same historie frå erfarne jegerar som ikkje akkurat sit bak datamaskina si og kommenterar på vås slik som eg og du gjer no.

 

referanse; I løpet av september/oktober skjer en kraftig økning i fett- lagringen. Hos enkelte fugler er det funnet opp til 300-350 gram dissekerbart fett (Mortensen et al. 1985).

 

frå forskningsrappporten til Norsk Polarinstitutt;

http://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/ ... sequence=1" target="_blank

 

God jakt til alle i haust!

Link to comment
Share on other sites

At en patron skal være mer enn god nok i september,

men altfor svak i oktober er noe av det største tøvet

av en vandrehistorie som forfølger oss inntil det kjedsommelige.

Kan ikke en patron drepe en stakkars rype i vinterdrakt, er

den heller ikke brukende til noe annet.

Herregud som jeg gleder meg til blyforbudet blir opphevet,

om ikke annet enn for å få diskusjonene tilbake på et nivå

der faktisk kunnskap teller mer enn hva laptopjegerne måtte

ha lest seg til.

 

Nå er ikke jeg en stor rypejeger, men forskjellen i krav til ammunisjon mellom sent og tidlig handler vel mer om avstanden man kommer til rypa?

 

Og hva er greia med å kalle de som er uenige med deg for "laptopjegere"?

Jeg tror ikke jeg overdriver veldig om jeg hevder at Jørund Lie er en av norges mest kunnskapsrike når det kommer til ammunisjon, og han skriver i nyeste Jakt om hvor tåpelig det er at folk tillegger bly magiske egenskaper. Alternative hagl fungerer, om skytteren treffer.

Så får man heller flire litt mens man observerer de psykologiske fenomenene som gjør at folk skylder på haglmaterialet, glemmer at de bommet mye før også, eller rett og slett har glemt å friske opp ferdighetene.

Link to comment
Share on other sites

At eley bismuth er totalt ubrukelig er hevet over en hver til. Jegere som bruker dette vil jeg regne som uansvarlige. Jeg har brukt ammoen i 2 sesonger, før jeg konkluderte med at dette kunne jeg ikke bruke. I starten la jeg skylden på meg sjøl. Dårlig skyting osv. Så begynte jeg å ane ugler i mosen. Rypa datt ikke selv med sentertreff flyr rypa videre. Jeg har ved flere anledninger opplevd å skyte på fugl som sitter på 15 m, treffer så rypa ruller rundt, og spretter opp og flyr videre. Fjærfokken står selvfølgelig, men haglene trenger ikke inn i vitale organer. Det virker på meg som at haglene blir til støv når de treffer fjærdrakten. Spesielt på rypa seint på høsten og utover vinteren.

 

Jeg kjøpte opp en del av denne ammoen, men nå har den blir degradert til leirdue ammo. Jeg bruke mye heller stål, selv om jeg overhode ikke liker det heller.

 

At MR Lien mener at vi legger magiske evner i blyet får jo stå for hans regning. Jeg synes det er helt meningsløst å skulle betale 15-20-30 kr pr patron for å skyte ei rype. Uansett så har jeg forkasta eley bismuth som jaktammo, og håper virkelig andre jegere gjør det samme.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

I 2005 var Eley rype markedsført som arvtageren etter blyet. Det skulle ifølge enkelte våpenbutikker tilogmed være bedre enn bly. Aldri har vel så mange jegere følt seg så grundig lurt som 10 sept. 2005. Det må ha vært den dårligste og mest oppskrytte ammoen som noensinne er solgt. Hadde ikke kostet meg en kalori å få en haglskur av den dritten rett i feltjakka fra 30 meters hold.

Jeg stiller med gratis ammo fra 2005. Når passer det å gjennomføre testen?

Link to comment
Share on other sites

Min svært begrensede erfaring med Eley Bismuth rype er fra høsten 2007. Jeg skjøt da 7-8 ryper samt et par orrfugl med denne patronen på avstander mellom 10-25 meter. Det var overhodet ingenting som indikerte at effekten var dårlig. Problemet var imidlertid at de ikke vekslet særlig pålitelig i en Remington 1100.

 

Jeg har egentlig både før og etter dette holdt meg til hevishot. Først benyttet jeg Remington Hevishot 70 mm #6. Disse testet jeg grundige og med relativt åpne choker hadde jeg da tilfredsstillende dekning ut til 40 meter med en gjennomtrengning jeg bare kunne drømme om med tilsvarende haglstørrelse i bly. Disse ble brukt mye på orrfugI med veldig godt resultat. I senere tid har ikke denne patronen vært å få tak i dessverre. Jeg gikk da over til Saga maximum 36 gram. Disse har også fungert helt utmerket.

 

Jeg kan på lik linje med enkelte andre ikke forstå lovprisningen av bly. Ingenting jeg tidligere benyttet og testet av bly kommer opp i mot det jeg har erfart av mange moderne patroner og materialer. Jeg velger tungsten fremfor bly om jeg har valget. Jeg ser ulemper med pris og ikke minst hardhet relatert til rikosjetter og bruk i eldre våpen og trange boringer, men det er en annen diskusjon ut over den reelle effekten patronene har på viltet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk skutt hare med denne og den døde i smellen. At det ble brukt denne patronen var rett og slett en glipp og et avtrekk med feil løp. Avstanden var vel 10-15 meter om jeg ikke husker helt feil.

 

Har og skutt litt fugl med den, og kan egentlig ikke klage..

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

I 2005 var Eley rype markedsført som arvtageren etter blyet. Det skulle ifølge enkelte våpenbutikker tilogmed være bedre enn bly. Aldri har vel så mange jegere følt seg så grundig lurt som 10 sept. 2005. Det må ha vært den dårligste og mest oppskrytte ammoen som noensinne er solgt. Hadde ikke kostet meg en kalori å få en haglskur av den dritten rett i feltjakka fra 30 meters hold.

Jeg stiller med gratis ammo fra 2005. Når passer det å gjennomføre testen?

 

 

:lol:8):mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

hvor tåpelig det er at folk tillegger bly magiske egenskaper.

 

Folk har glemt at det fantes virkelig elendige blypatroner og at de patronene med god og jevn kvalitet slettes ikke var gratis. En trøtt Nittedals Spesial kostet godt over 10kr/stk.

 

Alternative hagl fungerer, om skytteren treffer

 

Legg til "Brukbare" først i den påstanden så er jeg enig!

Link to comment
Share on other sites

Varj skrev:

hvor tåpelig det er at folk tillegger bly magiske egenskaper.

 

Folk har glemt at det fantes virkelig elendige blypatroner og at de patronene med god og jevn kvalitet slettes ikke var gratis. En trøtt Nittedals Spesial kostet godt over 10kr/stk.

Det er da ingen som har tillagt blyet magiske egenskaper. Dette er et retorisk grep fra "miljøfolka" og annet rask for å slippe å forholde seg til virkeligheten.

Link to comment
Share on other sites

Luxus...

Helt enig!

At alle miljøorganisasjoner,som mine egne NJFF og NOF,har kastet seg over blyammo,virker

bare undergravende og fordummende for miljøsaken.

Ingen har vist fram et eneste menneske som har dødd eller blitt syk av dette,heller ikke blandt

urfolk som spiser vilt daglig gjenom hele livet.

Men,tilbake til tema:

Seriøs jakt innebærer at viltet avlives med ammunisjon som gir god margin når det gjelder

drepeevne.

Hvis en patron er for dårlig i oktober,gir den heller ikke god nok margin i september!

Det var bare det jeg ville si,tross manglende pedagogiske evner.

mvh

Ptarmigan

Link to comment
Share on other sites

Til temaet kan jeg tilføye at for meg alle produkter fra Eley med Bismuth - haglemateriale har vært en stor skuffelse. Etter 2005 har erfaringene både i kal. 16/70 og 12/70 vært dårlige. Dårlig/ingen virkning på forskjellige arter småvilt og dermed også en del skadeskyting. Etter hvert har jeg vært lei dette for å si det mildt. Resten av Eley Bismuth patronene fikk dermed en ny funksjon som leirdue patroner … kostbare greia, viser til @Andreasv sitt innlegg. At Eley har tørt å levere såpass dårlig kvalitet er veldig beklagelig, fordi jeg husker godt de gode tider med myk skytende «Eley Maximum» med sine nesten perfekte skuddbilder (svermen) og tilsvarende virkning på viltet. Jeg håper på at Eley finner tilbake til dette nivået også for de blyfrie!

Rio Venatum har blitt erstatning på Bismuth siden, noe jeg er godt fornøyd med. Ellers så anvender jeg gjerne Tungsten Matrix fra forskjellige produsenter. Prisene er fortsatt skyhøye (nesten uspiselig), og prestasjonen ikke like god som fra gode bly - patroner.

BTW, Jørun Lien og andre som tester må nesten alltid ta hensyn til produsentene som samtidig er meget viktige reklamepartnere og dermed kunder …

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt forvirret her.

Eley Bismuth, har disse patronene uvanlig lav utgangshastighet? Hvis det er slik så vil gjennomtregning bli noe redusert. Hvis skuddbildene er ujevne kan jo det selvfølgelig ha noe å gjøre med kombinasjonen hagle/ammo.

Er det noen som har sammenlignet hastigheten på disse Eley patronene med andre patroner som de mener er mye bedre?

Link to comment
Share on other sites

Det er da ingen som har tillagt blyet magiske egenskaper. Dette er et retorisk grep fra "miljøfolka" og annet rask for å slippe å forholde seg til virkeligheten.

 

Hva er dette for noe stråmannsvrøvl?

Jeg tror ikke blyhagl er skadelig (andre steder enn våtmark), og jeg mener bly er en noe billigere allrounder. Men alt tøvet om at bly er best, og hvordan alt annet suger, er rett og slett feilaktig pisspreik som gjentas i det uendelige.

Om vi ser bort fra tøysealternativer som tinn og sink, så er alle miljømaterialene bra til sin bruk. Stål er billigst og bra til lettskutt vilt eller moderate hold, tungsten-matrix er identisk som bly til huleboervåpen eller for å spare tenner/sag/rikosjettfare, hardere og tyngre tungsten-varianter er overlegent bly på alt som har med drep å gjøre.

Vismuth/bishmut av nyere dato er også bra, og gjerne litt rimeligere enn tungsten-matrix.

 

Men det stemmer at man må justere haglestørrelsen noe (større for stål, mindre for tungsten), samt revurdere choke, men det bør da være overkommelig.

 

Ellers ser jeg fram til bismuth vs feltjakke på 30m testen, hvis man står for det man sier da.

Link to comment
Share on other sites

Enig med sistemann!

Man må jo le av hvordan noen hisser seg så grådig opp når det nevnes at bismuth hagl faktisk fungerer. Her slenges det rundt seg med begreper som "laptopjegere" og uansvarlig jakt osv. Temaet blir vel aldri utdiskutert, bare dritt kjedelig.

Bladet Jakt og fiske hadde en ammotest av diverse miljøammo i et av høstnumrene enten i 2010 el -11. Der toppet Eley bismuthpatronene, og gjorde det bra både med munningshastighet på rundt 400-410 m/s og jevnt skuddbilde for rype og skogsfuglhagl. Du trenger ikke da være store fysikeren for å skjønne at du vil få mer enn "skitt" på jakka vis du gjennomfører testen bismuth vs feltjakke på 30 m som en her over var åpen for..

Men selvfølgelig. All ammo bør testes i din børse, med din skytestil og choker. Ja, også går det an for skeptikere også å erkjenne at man kanskje ikke skyter "top of the pops" heller vis fuglen iblant skulle fly, fremfor å alltid å jamre og syte om blyets gylne dager.

Link to comment
Share on other sites

Nå var det jeg som innførte begrepet laptopjeger og kjenner

meg stadig komfortabel med det.

Jeg mener fremdeles at uttaleser som at patroner er brukbare i

september men ikke i oktober,er rimelig "ute".

Jeg har ikke yttret et ord om metall eller legeringer.

mvh

Ptarmigan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...