Jump to content

Kalibervalg elg


grautskallen

Recommended Posts

Lurer på å få laget meg ei pipe til Lakelanderen min . Men hvilket kaliber ?

 

Skal brukes som rent posteringsvåpen , alså langt og tungt er ingen hindring . Våpenet har i dag grs-sjefte

Har ikke planer om å bytte sluttstykke og magasinbrønn , alså dei største magnum kaliberene er utelukket

Ønsket kulevekt på jaktkulene er ca 250-300gr , og gjerne så flattskytende som muligt

har fra før kalibre 6,5x55 ,30-06, 358 win og snart en 6,5-284 . Har og lyst på 9,3 men 35 whelen er og et godt alternativ .

Kuletilgang og kurante hylser er og noe jeg må tenke på .

 

Noen som har tanker om dette ?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Min historie..

Begynte med 308>30-06>8x57js>9,3x62>375h&h>375 Dakota>308...

Må si meg enig med han forand her som tipset deg om 308.. Skyt mye/tren bruk god kule..

308 gjør jobben, har ikke merket noe forskjell på hvor langt elgen går etter skudd,

Virker som skuddplasseringen betyr mest.. Men spennende er det vel ikke(med 308):)

Lykke til.

 

Mvh Per

Link to comment
Share on other sites

Tunge kuler og flattskytende men ikke magnum? Det blir vel et vanskelig valg?

 

Men snakker man elgkaliber, så er vel ikke 9.3x62 til å unngå? langt fra flattskytende, men med litt pipelengde og 250gr Barnes TSX, så går den vel flatt nok i massevis for normale hold på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Jo det er vel 9,3x62 som har vært det jeg har tenkt mest på , men siden jeg ikke har fått tak i 9,3 løp enda (kongsber small arms er utsolgt) og tankene begynner å gå mot å få laget et løp , så tenkte jeg skulle spørre her inne . 35 whelen er og for meg et greit valg da jeg har samme kule i 358 win . men har og tenkt på 30-06ai

 

Er ikke superviktigt at den er så enormt flattskytende , men hadde vært moro

Jo er enig med at man skal skyte mye og at plassering av kule er viktigt , men har 6,x55 og 30-06 som mengdetrenings kalibre

Så jeg trenger ikke eit mengdetreningskaliber til .

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke all verdens beste elgjeger så ta det for det det er. Erfaringen er fra snaut 50 elg.

 

Hastighet betyr egentlig ikke all verden. Sjokkdrepe så store dyr som elg krever våpen jeg ikke hverken orker bære eller skyte med. Selv om 375 Wby'n med 270grs kuler i 880 m/s hadde både punch og fungere upåklagelig.

 

Om jeg skulle valgt en mellomstor patron i dag med std støtbunn ville det vært en 338-06 og skutt 225 Accubond/230 Interbond, 225 Deep Curl i 830/840. Begge plastspisskulene har BC langt over .500 og med såpass hastighet har du ekspansjon ut til ca 350m og er mer enn flat nok til alle normale og unormal hold her hjemme.

 

Jaktbørsene mine skal ikke mye over 4kg før de blir stående hjemme. Og da er + 250grs kule i hastighet nok til å skyte flatt langt over toleransegrensen.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg til det @Sunnmøring skrev, vil jeg bare tilføye kaliberet 8,5x63 Reb. Et meget modernt patron - design som klarer uten anstrengelse magnum ytelse (338 WM og bedre) og som allerede fra begynnelsen har blitt konstruert for bruk av monos (blyfrie)! 8,5 Reb klarer alt fra de letteste kulevekter i 338' opp til 300gr, patronen kan lades ned uten problemer, denne er ingen "trykksær". All dette utav standardkasser uten magnum - pristillegg (vanlig kost i våre dager). Kaliberet har nylig blitt godtatt som standard av de store europeiske produsenter, IWA 2014. 8x68S og 8,5x63 Reb kan og klarer veldig mye kanskje mer enn du trenger. :wink: En av de to skulle være ditt naturlig valg!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skal du mye ut over 150 meter støtter jeg absolutt 8x68, men her kommer valg av gode kuler inn som et must.

Under 150 meter bør 35 Whelen være en klar kandidat med enten TSX eller Woodleigh PP.

Min er innskutt sånn ca midt i på 130 m med 250 grs Woodleigh PP og har jeg flat nok bane både på hjort og elg ut til 150 meter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sikler litt på en pipe i 375-06 til Sako 75'en min!

Ingen snauflatepatron akkurat, men bør gjøre jobben på papp og mindre hjortevilt med billige 225g Hornady Interlock. Mulighet til å "gire om" til en pissblaut 300g Norma Oryx i humlefart for pene elgslakt!

Standard hylser som finnes over alt (billig eller gratis), godt kuleutvalg, og noe nesten ingen andre har. Tre ting på en gang, et ordentlig kinderegg :wink:

Link to comment
Share on other sites

9.3x62, enkelt og greit.

Et bedre valg enn .35 Whelen etter min mening.

 

Om du ønsker flatere kulebane enn standard fabrikkammo, kan du lade den med 250 grains Barnes TTSX.

Da er den plenty flat nok for rådyr ut til 200-230 meter.

 

Det er raskere alternativer, men ferdige patroner og hylser blir fort vanskelig og/eller dyrt å få tak i.

Enkelte andre kalibre har veldig begrenset kuleutvalg også.

 

Jeg hadde heller lagd en 375x62 basert på 9.3x62 hylse Hans Kristian.

Mye greiere å forme hylsa.

Er den patronen jeg skulle hatt selv, om jeg skulle lagd en .375 villkatte av noe slag.

Veldig lik en 9.3x62, men lovlig på DG i alle land i verden :)

Link to comment
Share on other sites

Med 225 Accubond eller 200/225 TSX kuler er 35 Whelen plenty flattskytende til storviltjakt og kan skytes inn på 200m.

 

TSX fungerer på langs av elgen, og den må stå temmelig skrått før Accubond ikke er ok også. Jeg har i hvertfall brukt begge deler med hell.

 

Når jeg blir gammel og lei skal jeg ha ei lett rifle i 308, for det duger til alt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke valgt 375x62!

Har omformet en del hylser i mitt liv og kan ikke forstå at dette er noe heft!

Jeg er generelt av den oppfatningen at å ha villkatter i hylser som er så like orginalpatronen at de lett kan forveksles både gir lite mening (hvorfor ikke bare bruke 9,3x62) og lett kan skape forvekslingstrøbbel!

Link to comment
Share on other sites

.358 Norma Magnum med 225 Accubond for snauflater, og 250 Swift Aframe for vanlig bruk. En fin allsidig patron som også håndterer både lettere og tyngre kuler ganske bra.

 

Instämmer. Jag använder 358NM och Hornady Interlock 250gr på älg och det funkar hur bra som helst.

Link to comment
Share on other sites

Bør kanskje legge til at jeg ikke har 6,5x55 selv, men har sett nok elg ramle om med det kaliberet til å gravlegge det. Men men, hver sin lyst :-D

 

Edit: Får korrigere meg selv da det ble klønete formulert. Gravlegge diskusjonen, ikke kaliberet. I tilfelle noen lurer. Som nestemann skriver, treffsikkerhet er viktigere enn størrelsen på kula.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ikke tema her om elgen detter av en 6,5x55 men det gjør den . Noe av det værste jeg veit er idioter som mener at store grove kalibre får elgen til å dette over uansett "er ikke så viktigt å treffe rett" Kniper i gjenn øya og venter på smellen . Nei skytterferdigheter er viktigst ,om man skyter med 6,5 eller 12,7 ! Så om dere vil diskutere 6,5 eller 308 så gjør det i en annen tråd . Nei huff nå ble jeg sur . beklager dette .

Link to comment
Share on other sites

men tilbake til tema

35 whelen kan man forme hylser fra 30-06 ? ok tilgang på gode kuler

8x68s er det samme støtbunn som 30-06 ? Dyre hylser ,ok kuleutvalg her også

 

Så nå koker jeg det ned til 35 whelen , 8x68s og selfølgeligt 9,3x62

La oss tenke anslagsverdi ved 150m .vil økt hastighet i 8x68s være å foretrekke eller er tyngden til 35 whelen og 9,3x62 ? Og 8x68s er vel en del mer flatskytende ?

Link to comment
Share on other sites

35 Whelen kan du enkelt forme fra 30-06 hylser, men originale fra Remington er også tilgjengelige.

Tenker en europeisk er det jo egentlig en 9x63, og tilgangen på kuler er ok.

Det har vært litt tørke på Woodleigh i det siste men Barnes er også gode alternativer.

Jørund Lien brukte den en del for noen år siden med lette Barnes kuler (200 / 220 grs), og snakket svært pent om den.

 

Vær litt obs på løpsstigning da enkelte påstår at 1-16 som er standard i Remington muligens sliter litt med å stabilisere kuler fra 250 grs og oppover.

Jeg har 1-14 Shilen-løp i rifla mi og både presisjon og effekt på vilt er upåklagelig.

 

Når det gjelder 8x68 får andre uttale seg, men flere guider jeg snakket med i Sør Afrika og Namibia holdt det for å være et ypperlig kaliber til mellomstort vilt og gjerne litt lange hold.

Rekylen blir muligens litt kjapp, men det er jo bare litt krydder :wink:

Link to comment
Share on other sites

Så nå koker jeg det ned til 35 whelen , 8x68s og selfølgeligt 9,3x62

La oss tenke anslagsverdi ved 150m .vil økt hastighet i 8x68s være å foretrekke eller er tyngden til 35 whelen og 9,3x62 ? Og 8x68s er vel en del mer flatskytende ?

 

Tom 150 m kommer du vel ikke merke noe forskjell mellom de tre. Denne oppgaven klarer de med bravour alle sammen. Men fra >200 m dominerer 8x68S med sine egenskaper som langholdspatron så klart. Denne har blitt skapt for jakt på tung kløvvilt i åpen terreng på lange distanser, derfor er denne f. eks. også veldig etterspurt i det sørlige Afrika. Her spesielt på plainsgame. 220gr. kan sendes med 900m/s V0. Skal du jakte fra "ridge til ridge" er 8x68S veien å gå. :mrgreen: Du kommer ikke å angre på det.

Link to comment
Share on other sites

Skal du jakte fra "ridge til ridge" er 8x68S veien å gå. :mrgreen: Du kommer ikke å angre på det.
Om Ridge til Ridge er poenget er ikke noen 8mm patroner interessante i det hele tatt. Det totalt manglende utvalget i passende kuler sørger for det

Det var morsomt ment med jakt fra "ridge til ridge"! Synes ikke om det hvis folk skytter på vilt på ekstrem lange avstander fra 500 - 1200 m med "treningsammo" som VLDs, SMK og liknende. Vi som jegere har umiddelbart ansvar for at viltet ikke lider unødvendigvis. Har i denne sammenheng sett mange bilder fra USA og lest rapporter. Det har vært ganske så avskrekkende iblant. BTW, utvalget på 8 mm kuler øker betraktlig og det hele tiden. Kanskje skulle du også observere denne utviklingen og ikke bare vært fiksert på de "alltid så overlegene" amerikanske skapninger ... :wink: Dersom en kan og vil er jakt med 8x68S på lange hold ingen mirakel.

Link to comment
Share on other sites

Målte ei 8x68s hylse med skyvelær alle mål er ca, men de burde gi deg en viss pekepinn.

 

Hylsehode diameter 13,05 mm, ø ved overgang til skulder 12,1, lengde fram til skulder 53,3.

Trimmelengde er 67,3 og typiske patronlengder er rundt 84 mm.[ Ladeboken utgave 7]

 

Ville vel tatt utgangspunkt i 3006 hylsa jeg og kanskje også kikka nærmere på forlaget til Sauer 150, 338-06.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke valgt 375x62!

Har omformet en del hylser i mitt liv og kan ikke forstå at dette er noe heft!

Jeg er generelt av den oppfatningen at å ha villkatter i hylser som er så like orginalpatronen at de lett kan forveksles både gir lite mening (hvorfor ikke bare bruke 9,3x62) og lett kan skape forvekslingstrøbbel!

 

Nå er det ikke noe problem med forvekslingstrøbbel om man ikke har en 9.3x62 ifra før hjemme :)

Og jeg hadde vel ikke giddet å ha noen form for .375 om jeg hadde en 9.3x62 fra før.

Da hadde jeg heller hatt en .416 av noe slag istedenfor.

 

Med tanke på argumentet ditt, ser jeg ikke helt hva som evt er bedre eller store forskjellen med en .375-06 i forhold til .375x62 :)

 

Tilbake til OPs spørsmål, så ser jeg ikke helt poenget med en .35 whelen i forhold til en 9.3x62 om det ikke er for å ha noe som ikke så mange i Norge har.

Tror det var en del som lot seg lure av bl.a Jørund Lien i Våpenjournalen til å skaffe seg en .35 whelen for en del år siden :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Til orientering; jeg hadde min 35 Whelen før Jørund Lien kjøpte sin Remington Mountain i dette kaliberet :wink:

 

Det var nok salig Elmer Keith og Ross Seyfried som satte meg på tanken sammen med Pondoro Taylor og hans omtale av .350 Rigby.

Forøvrig har jeg ikke angret en dag, og er nok den siste rifla jeg vil kvitte meg med.

Link to comment
Share on other sites

Ikke tema her om elgen detter av en 6,5x55 men det gjør den . Noe av det værste jeg veit er idioter som mener at store grove kalibre får elgen til å dette over uansett "er ikke så viktigt å treffe rett" Kniper i gjenn øya og venter på smellen . Nei skytterferdigheter er viktigst ,om man skyter med 6,5 eller 12,7 ! Så om dere vil diskutere 6,5 eller 308 så gjør det i en annen tråd . Nei huff nå ble jeg sur . beklager dette .

 

×2..det er faktisk opp til skytteren hvor dødlig kula er.....ikke størrelsen på den!!

Link to comment
Share on other sites

Bare at Jørund Lien anbefaler ei rifle eller et kaliber er god nok grunn til å kvitte seg med den :winke1:

 

Men litt alvor :)

Jeg synes faktisk at .35 whelen er et godt kaliber.

Jeg synes bare at en 9.3x62 gjør en like god eller bedre jobb.

Jeg eier ikke selv noen 9.3x62 lengre da jeg har en .375 Ruger jeg er veldig godt fornøyd med :)

 

Og de som sier at en 6.5x55 ikke er bra nok på elg prater forøvrig bare sprøyt.

Bruk gode kuler og lær dere å skyte.

Merkelig hvordan folk tror at en .308 dreper så mye bedre enn en 6.5x55 :roll:

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg tenker på 35 whelen eller 358-06 om du vil er ganske enkel , har 358 win fra før .

Da i en liten hendig helstokk mauser . litt mindre kuler i det snart så overfulle skapet nedi kjelleren :lol:

 

Men som sagt ,våpenet er tenkt som et posteringsvåpen

Lang og tung pipe

 

Er bare en fordel å ha noe som ikke så mange i Norge har :D

Link to comment
Share on other sites

Med rett kuleplassering duger det meste.MEN: I skogen er det ikke alltid slik at kula kan settes i 90 graders vinkel rett i den svakeste "pansringa" på elgen. Tvert i mot. Etter min erfaring gir kaliber m grøvre og tyngre kuler bedre effekt. Elgen gir tydelig skuddtegn og dør fortere med en 375 H&H enn m 6,5x55 ved skudd som ikke treffer midt i hjertekoken. Ved et kraftigere kaliber har du mer å gå på i dybdevirkning, noe som etter min mening er en svært stor fordel. Gjennomskyting gir en enorm fordel v skadeskyting m økt blodspor. Gjennomskyting er etter min erfaring noe av det viktigste og beste kjennetegnet ved et godt jakt-/ elgkaliber. Gjennomskyting styrer du også for en stor del kulevalg. Jeg jakter ikke m løshund og slipper å tenke på hund bak elg. Etter min menkng er kaliber som .338-06, 9,3x62, .35 Whelen, .338 Win Mag, 9,3x64, 375 H&H gode elgkaliber. Men: Det hjelper aldri å kjøpe et grovt kaliber og ikke trene! Jeg vil si at du minimum må skyte 250 skudd/år m et av de grøvre kalibrene for å bli god venn m rekyl. Kan du ikke det ville jeg gått for .308 Win eller .30-06 m kule som Swift A - frame Barnes TTSX i kulevekt 150/165 gr. Men du MÅ fortsatt trene! Helst minimim 250 skudd! Personlig synes jeg ksliber som 6,5x55 ikke har så mye i elg skogen å gjøre. Rett og slett fordi sportegn etter en skadeskyting, som dessverre skjer nå og da, er minimale etter at de sugerørtynne prosjektilene har passert grovt elgskinn. Kaliberet gir også små marginer i vanskelige vinkler, sjøl om det delvis er avhengig av kulevalg. Når jeg gir en elg ei kule fra 375H&H med kule som gir god dybdevirkning i en ikke alt for hektisk situasjon kan jeg bare ta opp sluttstykket helt rolig, legge hylsa i lomma og vente på lyden av et dyr som går i bakken. Sjøl om skuddvinkelen ikke var akkurat 90 grader og sjøl om det snart er mørkt. Det gir en veldig trygg og god følelse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig i at man har mer å gå på i forhold til skuddvinkler og større utgangshull med en 9.3x62, .375 H&H og lignende kalibre.

Men i praksis er det ikke store forskjellen(om i det hele tatt merkbar) på 6.5x55, 308 og 30-06 på elgen og annet vilt med fabrikkammo med gode kuler.

 

Dersom man er etter et rent elgjaktvåpen for maksimal virkning og fint tåler rekylen, bytter man ikke fra en 6.5x55 til 308 eller 30-06.

Da bruker man etter min mening 9.3x62 eller grøvre.

Dette har også en stor undersøkelse i Sverige klart vist.

 

Når man snakker om dybdevirkning, så får man plenty av det med 6.5x55 med ei god kule også. Selv fra litt skrå vinkler, så fremt man ikke prøver seg på skudd som ikke har noe på jakt å gjøre.

Så fremt man ikke driver ettersøk.

På ettersøk etter elg foretrekker jeg helt klart 9.3x62 eller grøvre med gode kuler for å kunne sette kula fra hvilken som helst vinkel og få god effekt.

 

Ettersøk får man fordi folk ikke plasserer kula der den skal.

Ikke fordi de har brukt 6.5x55 istedenfor 30-06.

Folk må trene mer og klare å holde fingeren unna avtrekkeren om de ikke er fullstendig sikre på at de vil gjøre et godt skudd.

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering av innlegget over er fjernet. Kjell Olav

 

Helt enig, med en god kule og et velplassert skudd, går det fint med 6,5x55-308win og 30.06springfield. Det er det som er det essensielle.

Er ikke uenig i at tung kule i lav hastighet i feks kaliber 9,3x62 med egnet kule er meget godt fungerende. Viktigste slik jeg føler det, øv med og tren med det kaliberet man har og bruk en god kule, om man enten kjøper ammunisjon eller lader selv.

Link to comment
Share on other sites

Har fått laget meg et løp til grisejakta i 338-06 hos Rafdal. Har ikke kronografert, og ikke fått skutt noe med det enda. 60 cm Lilja-løp, og får fortreffelig presisjon med 200 gr Nosler E-tip.

Valget for meg sto mellom 8 X 57 og 338en, sistnevnte vant innspurten.

 

375-06, eller 375 Scovill som den også kalles er også nevnt. Barnes oppgir ladedata for denne, og ifølge dem må en ta jobben med å skyteforme.

 

Joda, går fint an å skyte elg med 308, 9,3 X 62 og de fleste andre standardpatroner. Ingenting i veien med noen av dem. Men så var det det med å prøve noe nytt...........

Link to comment
Share on other sites

Enig i mye her. Men det er et forhold som nesten aldri får fokus. Det er de dyra som faktisk skadeskytes. For det skjer ubønnhørlig selv om vi absolutt prøver å unngå det. For den som skal lete opp igjen de skadde dyra er det en kjempefordel m blodspor. Blodfarge/konsistens sier ofte noe om hvor dyret er truffet. Når en ser det i sammenheng med hår fra skuddplass, hvor høyt blodet er satt av på vegetasjon om det er spredt rundt, hvor en finner blod på en eventuell liggeplass, om det er blod på ei klauv osv kan en etter hvert si mye om hvor kula har slått inn, og dermed gjøre et mer effektivt ettersøk. Blodspor er egentlig ei lita bok for den som går et ettersøk, og som gjør det enklere å nå målet. Med ei grov kule går en mer hår og blod. Med ei grov kule som gir gjennomskyting har en solide blodspor. Det er det motsatte av 6,5. Jeg sier ikke at en skal kjøpr et grovt kaliber for å skadeskyte. De grove kalibrene GIR bedre skuddvirkning. Og de gir større marginer v f.eks. treff i bogkule. Jeg har djøl erfart st ei 250 gr Swift A-frame ikke har nådd andre kroppshalvdel på elgokse dom ble truffet midt i bogkula. Kula hadde mistet så mye energi at den såvidt kom inn i lungesystemet. Den har mistet for mye energi i bogkula. Hva ville skjedd m en lett og bløt kule i 6,5x55? O

Link to comment
Share on other sites

Til 100% enig med deg! Akkurat denne problematikken rund skadeskyting har skapt diskusjoner vedr. bruk av 6,5 kalibere for jakt på tung kløvvilt >100 kg. Det er et faktum at skudd- og sportegn ofte blir dårlig, og at viltet utsettes for unødvendig lidelse, fordi de blir rett og slett ikke funnet, selv under innsats av profesjonelle ettersøk team. Det er grunnen til at 6,5 kal er forbudt for tung kløvvilt flere steder på kontinentet og Finland. Derimot er de glimrende på rådyr og gams, og det også gjerne på lengre hold. Det er bare å innse begrensninger som finnes.

På den andre siden ba TS uttrykkelig om forslag for kalibere større enn 3006 og ville ikke ha en ny diskusjon rund 6,5, 308 og 3006! Dersom vi begynner å forholde oss igjen til dette grunnlaget blir det enklere igjen å gi TS gode og konstruktive forslag.

 

Idag ville jeg personlig valgt 8,5x63 Reb! Suverent kaliber av modernt design med magnum prestasjon, og en haug av 338' kuler å velge imellom. All dette utav et nett standardkammer. :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for støtte Gunwerks. Godt å høre, for det er så mye diskusjon rundt 6,5, med innspill som for meg blir ganske teoretiske.

 

Jeg har brukt 6,5x55, 30-06, 8x57 IS, 338-06 Acl Imp, 9,3x64, 375 H&H pluss .358 Win på elg. Har skutt flest dyr m 338-06 Acl Imp. Hadde jeg bare en rifle som skulle brukes til alt hadde jeg valgt det kaliberet. Gir svært gode hastigheter m kuler 160 gr til 210 gr. Og flat kulebane m di nevnte. Jeg hadde valgt Barnes TTSX på 210 gr til elg.

For et rent elgkaliber hadde jeg valgt 9,3x64 eller 375 H&H m 250 gr Barnes TTSX. Som skrevet i tidligere innlegg: I en nogen lunde rolug skyddsituasjon kan jeg etter ett skudd m de kalibrene, uansett litt skrå skuddvinkel, og uansett om det snart blir mørkt, bare ta et rolig ladegrep legge hylsa i lomma og vente på lyden av at dyret går i bakken. De kalibtene gir meg den trygge følelsen av å rett verktøy. Aldri noe å tvile på.

 

Er jo også mange andre gode kalibre å velge mellom som 9,3x62 og f.eks 35 Whelen Ackl Imp. Funderer selv på en 35 Brown Whelen men er lutt usikker på om halslengden gir godt nok hold for kula under diverse håndtering av amo. I allefall: En grov patron m plenty energi og slak/lite skulder som mater glatt er å foretrekke. 375 H&H er suveren m alt som finbes av våpen, hylser til grei pris, og kuler. Med den slake skuldra og avsmalende hylsekroppen har du en patron som er laget for å fungere og brukes i praksis. Fordel m 35 kalibrene er at du kan lade m 357 kal revolverkuler for trening. Suverent!!!

 

Men: Minimum 250 skudd før jakta uansett kaliber!

 

Lykke til!!:)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...