Jump to content

Kosthold før konkuranser.


Recommended Posts

Drikk godt med vann dagen før, det forebygger hodepine i forbindelse med fysisk aktivitet på stevnedagen!

 

En god frokost er å foretrekke fremfor å tylle i seg i en haug med sjokolade eller nøtter rett før start!

 

Kaffe og røyk er i utgangspunktet fyfy rett før konkurranse ... hvis da ikke suget etter kaffe og eller røyk er verre ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jasså, det er det vi driver med^^ Trodde vi satt i sola, spiste vaffler og tuslet oss en liten tur jeg:P

 

Det gjelder nok for 95% av deltagerene ;)

 

Når det gjelder kostholdstips så varierer det fra "drikk så mye red bull at beina går av seg selv" til nøye gjennomtenkte matplaner med god frokost, riktig påfyll underveis, energibars, energidrikk osv osv.

 

Selv så avstår jeg fra å drikke alkohol en ukes tid før konkurranser som bør taes alvorlig, sørger for å legge meg fornuftig og få gjennomgående god søvn i dagene før stevne, da takler man evt. dårlig søvn dagen før match bedre, og jeg trapper opp fysisk trening i dagene før så beina ikke skal få noen overraskelser når 100+ kilo plutselig skal akselerere ut av startboksen.

På matchdag spiser jeg frokost med skikkelig grovt brød så jeg skal ha varig energi utover formiddagen, men til lunch foretrekker jeg litt lettere mat som er enklere å få i seg, det blir gjerne til at man farter litt rundt, går gjennom videre skyting mentalt, ser på neste stage osv. så jeg har ikke så lett for å sette meg ned å slappe av og spise i ro. Innimellom det er det påfyll med nøtter, mørk sjokolade og annet småtteri, men har egentlig ikke landet på noen favoritt enda. Har dog merket at det spesielt mot slutten av dagen er viktig å sørge for å ha fått i seg tilstrekkelig energi underveis så man ikke plutselig mister gnisten i 3-4tiden.

Sigaretter hører etter min mening ikke hjemme i nærheten av sport i det hele tatt og de som vil ta seg en røyk må gjerne gå en tur langt uti skogen.

Link to comment
Share on other sites

Har lest om at inntak av blåbær jevnlig og over tid fremmer nattsynet, i hvert fall. Nå har ikke jeg store medisinske kunnskaper, men vil tro det påvirker synet generellt.

Og fins det noe bedre enn pannekaker med bacon og blåbærsyltetøy ?

 

Jeg kan ikke gå god for dette, annet enn at jeg leste om forskninga på området. Derfor "safer" jeg når jeg skal på grisejakt, og prøver å spise så mye blåbær som mulig i tida før !

Link to comment
Share on other sites

Har lest om at inntak av blåbær jevnlig og over tid fremmer nattsynet, i hvert fall. - - - - - - Derfor "safer" jeg når jeg skal på grisejakt, og prøver å spise så mye blåbær som mulig i tida før !
Og det gjør du rett i. Blåbær inneholder mye myrthillin - et stoff som skal være positivt for svart/hvitt ("natt"-) synet. Og siden bærene er blå, inneholder de mye antioksidanter - som KANSKJE bidrar til å redusere folkesykdommer som hjerte-kar og kreft (kroppen produserer det aller meste av antioksidanter sjøl). Det eneste minuset med kjøpe-syltetøy er alt sukkeret. Men plukker man blåbær sjøl, i stedet for å la bærene stå og råtne i skogen, får man både litt trim, frisk luft, og kan tilsette så mye eller lite sukker som man ønsker.

 

Ellers er "slemmo"s råd det som regnes som vanlig idrettskost.

Link to comment
Share on other sites

Ellers er "slemmo"s råd det som regnes som vanlig idrettskost.

Nja, dette er vel en sannhet med modifikasjoner.

Jeg hadde i hvertfall vært helt ubrukelig med et slikt kosthold.

Kan jo liste opp en typisk dagsmeny for min egen del.

 

06.00: Havregryn med melk, skivet banan, rosiner, hakkede nøtter, linfrø og en dæsj syltetøy for smaken skyld. Omega 3, dobbel trøkk multivitamin (norske helsemyndigheter setter så lave referanseverdier at man trygt kan ta dobbelt opp. De lever godt i land hvor dette er under normal dosering.), proteinshake, 5g kreatin monohydrat.

 

09.00: 4 skiver grovt brød, 3 egg.

 

12.00: Som kl 09.00

 

16.00: Middag. Kjøtt/fisk/fugl, poteter/ris/pasta, grønnsaker.

 

19.00: Et par never nøttemix, proteinshake, frukt av varierende slag.

 

22.00: Omelett ev 4-5 egg med skinke/bacon, 0,5l sjokomelk, 2 kapsler ZMA.

 

På dager med hard fysisk aktivitet er kostholdet relativt likt, men mengden økes.

 

Nå er jo folk forskjellige, og alle må finne ut hva som funker for enn selv, men dette er i hvertfall det jeg trenger for å fungere på et noenlunde normalt nivå :)

Link to comment
Share on other sites

Takk det samme ;)

 

Ser nå at jeg utelot noen detaljer. Poenget mitt var vel egentlig at dette med "vanlig idrettskost" er svært relativt.

Behovet for energi øker i takt med graden av fysisk press, og grovbrød med brunost sikkert er helt greit for mannen i gata. Men man ser ikke Carl Yngvar Christensen sette verdensrekord i knebøy med 2 skiver grovbrød en neve nøtter og en stripe kokesjokolade i magen.

 

Selv flytter jeg ganske mange tonn jern på gymmen i løpet av en uke, dette sammen med en fysisk jobb, ca 100 kg hund fordelt på 2 dyr som skal aktiviseres og 2 unger krever mye energi, og den energien må komme fra en plass. Nettopp mat ;)

 

Det å generalisere vanlig idrettskost blir derfor omtrent det samme som å si at et normalt tau er 12 meter langt.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for at dere deler Ideene deres med meg :) JEg er ganske fersk på hele området med dynamisk og har ingen ambisjoner om å vinne noen av de nærmeste stevnene, men jeg har en liten tendens til å gjøre "Tullefeil" som jeg tror kan unngåes ved at konsentrasjonen skjerpes.

 

Men for sikkerhets skyld skal jeg ta noen løpeturer de siste ukene før K O sammtidig starte å tenke litt på hva og hvor mye jeg trøkker i kjeften :)

Håper det vil fikse småfeil som kommer av korttenkkthet :)

 

Kom gjerne med mer info folkens :D mens jeg leser tipsa deres så skriver jeg opp handleliste og huskeliste

 

 

:D

Om ikke noe annet funker kan du jo bøtte innpå med kebab og pils kvelden før, om det ikke fremmer prestasjonene vil "seneffekten" i alle fall forstyrre dine konkurrenter... :twisted:

Den skal jeg prøve meg på om alt annet svikter :D Hehe

Link to comment
Share on other sites

Kan jo legge til at hvis det er konsentrasjon som er hovedproblemet så er ninjatrikset etter min erfaring så enkelt som næring, vann, omega 3 og nok søvn.

Selv føler jeg meg som supermann de få gangene jeg får 8 timer søvn på en natt :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ikke noen nødvendighet for å drive med skyting nei, men jeg tok det med på lista siden det er en del av kostholdsrutinen min.

Jeg sover forresten som en unge når jeg tar zma. Hovedproblemet er å komme meg opp på morran.

Link to comment
Share on other sites

Søvn er også ekstremt viktig for meg, det kan fort bety flere plasser på resultatlista. Forøvrig så antok jeg også at Hr. potet her ikke hadde dette kostholdet hovedsaklig pga skyting, med mindre pistolen hans veier hundre kilo ;)

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hva ZMA og slikt er og er også kanskje 25 år eldre en noen av dere. Er i hvert fall 30 år siden jeg dro noe sted for å løfte på metallgjenstander.

Men noen kost tilskudd kan man ta tryggere enn andre.

Som "sykesøster" opplever jeg nå at svært mange nordmenn i alle aldre mangler vitamin D. Faktisk så er det en stor del av befolkningen som er lav på dette vitaminet etter en lang vinter og innektiviteter. Kvinner bør legge til K2.

 

Tilstrekkelige mengder vann er det også få som får i seg. Undrer meg av og til på hvor mye jeg selv drikker når jeg ikke er bevisst på det. Te og kaffe er vanndrivende. Inneholder antioksidanter ja, men driver ut vann.

 

Zink og Magnesium er must for meg i alle fall. Er på mine eldre dager plaget med krampe i legger og har ikke dette når jeg tar magnesium.

8 timers søvn har jeg ikke vært i nærheten av siden ungdommen, men er også essensielt for hukommelse og muskelvedlikehold.

 

For oss oldiser, glutenallergikere, diabetikere og lactoseintolerante er ikke mye hvitt mel(kaker, bakverk), brød, ris, pasta og poteter til stor nytte såframt vi ikke er ute med ljåen og slår ned ett godt stykke eng hver dag.

Omega 3 fettsyrer er godt for hjerte og hjerne. Høyt kolesterol gir heller ikke godt syn! Omega 3 senker kolesterolet.

Kostholdet mitt er vel likt potetens minus nettopp brød, ris pasta osv. Elles skyr jeg sukker og salt, men stresser hver dag både hjemme og på jobb. Det er nok det skadeligste jeg bedriver ved siden av inneskyting.

 

Nøtter, frukt og grønnsaker spiser jeg mye av.

 

Men før skyting: Nok søvn, en god frokost og nok vann, men så sprekker det for mitt vedkommende.

Pølser, burgere, sjokolade og kake er skikkelig stevnemat dessverre. Hadde en statistiker i helsedirektoratet sammenlignet mitt inntak av denne kosten på stevner og jamført dem med resultatene mine, ville dette kunne resultert i ett forbud mot å servere den slags.

Røyk og alkohol holder jeg meg vekk fra året rundt, men dessverre er kaffe i samme kategori.

Link to comment
Share on other sites

Skikkelig frokost som ikke er for tung, men som gir litt å gå på. Hvis jeg lager den hjemme så blir det gjerne 2 skiver grovbrød med ost, agurk og paprika, 4 speilegg og 1-2 frukt, som regel banan og/eller eple, og muligens litt cottage cheese. Hvis jeg har måtte lage den på forhånd og har det (altså spiser kaldt) så blir det gjerne eggerøre isteden, men samme dosering.

 

Underveis på dagen går det som regel i nøtter, frukt og littegranne kokesjokolade, samt rikelig med vann og litt salt. Spiser heller litt av gangen og ofte, hater å være tung i magen hvis jeg skal flytte på meg, selv om det ikke er mange sekundene av gangen. Jeg synes ikke det gjør noe å føle seg litt sulten utover dagen, så lenge hodet sitter på rett plass (vann!) og kroppen har drivstoff.

 

På Kongsvinger Open blir det camping, da blir det hjemmelagde energibars og muligens tørket kjøtt.

 

EDIT: Ser at jeg fremstår som kanskje litt vel flink her. Dette er det planlagte kostholdet. Hvis det er vafler eller grillings på stedet så er det ikke helt umulig at det blir litt slikt i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Eg gjør det litt enklere, prøver å ha en normal arbeidsdag med normal fysisk belastning.

Når eg kjem hei lager eg fortrinnsvis lettsalta brosme til middag, evt lettsalta torsk.

Og etter en go fiskemiddag blir en jo litt døsig, så da blir det en cowboystrekk :winke1:

Når eg da våkner igjen er det bare å holde seg rolig og reise å skyte :D

Link to comment
Share on other sites

må nok si jeg henger meg på slemmo, men er nok ikke like streng med alkoholen. tar meg lett en kald pils kvelden før konkurranse.

men min frokost favoritt er nok egge omelett og grovt brød (spiser dette hver dag da jeg har en fysisk krevende jobb).

ellers tror jeg at det er viktig at man får i seg komplekse karbohydrater og proteiner om morgenen, under konkurransene om dagen er det jevnt påfyll med raske karbohydrater.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser denne tråden utvikler seg til kostholdsdiskusjon - da er jeg på "heimebane":

 

Vet ikke hva ZMA og slikt er - - - Men noen kost tilskudd kan man ta tryggere enn andre.
Det eneste kosttilskuddet man trenger i norsk kosthold, er tran (2 ss daglig vinter, 1 ss sommer), da får man både omega-3-fett, og D-vitaminer. Som en legevenn sier: Det er morsommere måter å ødelegge leveren sin på, enn å ta svære mengder med unødvendig mineraltilskudd.

 

LITT sink er sikkert ikke av veien, særlig ikke for folk som trener - sink er viktig for å få sår til å gro, og sikkert også for restitusjon (oppbygging) etter trening.

 

Et annet mineral som vi bare får halvparten av i dag, i forhold til i min ungdom, er selen. Det skyldes at vi har gått over til brødkorn fra Europa i stedet for fra USA/Canada. Jeg kompenserer for dette ved å ta en tablett med selen og sink annenhver dag (når jeg husker det).

 

Tilstrekkelige mengder vann er det også få som får i seg. Undrer meg av og til på hvor mye jeg selv drikker når jeg ikke er bevisst på det. Te og kaffe er vanndrivende. Inneholder antioksidanter ja, men driver ut vann.
Hvor har du det fra, at folk i tempererte strøk får i seg for lite vann? Det er en totalt udokumentert påstand, lansert av flaskevannsindustrien, og kolportert av uvitende journalister. Det er flere skader, sykdommer og dødsfall (!) av for mye vann, enn av for lite. Man har en naturlig regulering av dette - tørstefølelsen. Dessverre ødelegger mange den, ved å gå og sutte på vannflasker dagen lang.

 

Elles skyr jeg sukker og salt, -
- og det gjør du helt rett i. Normalt dagsbehov for salt er ca 3 gram. All ferdigmat inneholder svære mengder salt - vanlig kjøpebrød ca. 7,5 g/kg, for eksempel. Når jeg baker brød, bruker jeg omtrent femtedelen - og da i form av tangmel.

 

Raffinert sukker er en vanesak - etterhvert har jeg nesten vent meg av med det. Jeg synes mye ferdigmat er "galle" søtt - så sukret at jeg blir kvalm av det. I min ungdom var jeg nok en "slikkmunn" - man får heldigvis litt mer vett etterhvert. Bukspyttkjertelen er en av de få organene i kroppen som ikke kan trenes - den bare slites.

 

Pølser, burgere, sjokolade og kake er skikkelig stevnemat dessverre.
Pølser og burgere spiser jeg ikke - jakta skaffer meg det animalske kjøttet jeg trenger, og da i en sunn versjon. Kaker og vafler er kosemat - og det betyr fortsatt en gang i uka, ikke mange ganger om dagen. NB: Vafler kan lages med mesteparten sammalt mel og havregryn - det blir omtrent som vanlig frokostblanding.

 

Røyk og alkohol holder jeg meg vekk fra året rundt, -
- som alle burde gjøre, inkludert damene som går på en snurr uka lang, etter å ha suttet avhengighetsskapende og kreftfremkallende rødvin "for helsens skyld" (tobakksfabrikantene prøvde samme PR-greia på 1950-tallet, de ble avslørt etter hvert).
Link to comment
Share on other sites

Jeg ser denne tråden utvikler seg til kostholdsdiskusjon - da er jeg på "heimebane":

Det eneste kosttilskuddet man trenger i norsk kosthold, er tran (2 ss daglig vinter, 1 ss sommer), da får man både omega-3-fett, og D-vitaminer. Som en legevenn sier: Det er morsommere måter å ødelegge leveren sin på, enn å ta svære mengder med unødvendig mineraltilskudd.

 

LITT sink er sikkert ikke av veien, særlig ikke for folk som trener - sink er viktig for å få sår til å gro, og sikkert også for restitusjon (oppbygging) etter trening.

 

Et annet mineral som vi bare får halvparten av i dag, i forhold til i min ungdom, er selen. Det skyldes at vi har gått over til brødkorn fra Europa i stedet for fra USA/Canada. Jeg kompenserer for dette ved å ta en tablett med selen og sink annenhver dag (når jeg husker det).

 

ZMA er en blanding av Zink, magnesium og vitamin B6. Den positive effekten sink har på kroppen er å øke den naturlige produskjonen av testosteron. Testosteron øker kroppens proteinsyntese, og økt proteinsyntese fører til raskere restitusjon (reparasjon av microrifter i muskelfibrene)

Dette fører oss videre til proteiner: Uten tilstrekkelig inntak av proteiner klarer ikke kroppen å bygge opp igjen de skadede muskelfibrene etter hard fysisk aktivitet.

Optimalt sett bør disse proteinene komme fra animalske proteinkilder som kjøtt, fugl, fisk, egg og melk (myse), men er man som meg med en liten mage og en helvetes forbrenning så tar dette oss videre til proteintilskudd, som for meg er nødvendig for å få optimalt utbytte av treningen.

 

Pølser og burgere spiser jeg ikke - jakta skaffer meg det animalske kjøttet jeg trenger, og da i en sunn versjon. Kaker og vafler er kosemat - og det betyr fortsatt en gang i uka, ikke mange ganger om dagen. NB: Vafler kan lages med mesteparten sammalt mel og havregryn - det blir omtrent som vanlig frokostblanding.

 

Nå er det jo forskjell på burger og burger da. En feit 400g burger av grovt kvernet storfekjøtt med ost, bacon grønt, masse dressing og grovt brød er i hvertfall ikke noe jeg går av veien for å trø i trynet ;)

Link to comment
Share on other sites

jegermeistern:

håper en Hamburger laget med selvskutt vilt er ok, siden den lages fra bunn av med lite fett, hjemmebakte grove hamburger brød og frisk salat :wink:

 

men har da sett de i feltløypa som drikker en kopp kaffe mellom hver standplass, og skyter godt. (om det skyldes innlært avtrekk mellom skjelving eller ikke vet jeg ikke) men jeg begrenser meg til en kopp om morgenen før jeg setter meg i bilen.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig må jeg huske å kjøpe noe øl eller vin i dag så jeg har til etter stevnet på lørdag. Enten sitter jeg i sofaen med glasset i hånda og føler meg dritbra fordi det gikk helt topp, eller så tenker jeg at jaja, bedre lykke neste gang, men godt med en øl i alle fall :P

Link to comment
Share on other sites

For over 40 år siden fikk vi tilsendt diverse materiell fra DFS, blant annet "Håndbok for skyttere og skytterlag". Der hadde bl.a. Willy Røgeberg skrevet en artikkel om konkurranseskyting, hvor han anbefalte en dram eller ei flaske øl før konkurranser.

 

"De' var den gang, de', og itte nå", sa Prøysen. Nå er det "andre boller" i DFS: Nåde den som er - :

 

Påvirket av alkohol og/eller rusmidler tilsvarende en alkoholkonsentrasjon i blodet på mer enn 0,2 promille under konkurranse eller trening.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har selv begynt med diett, og etter mitt meget begrensede forståelse av næringsstoffer ville jeg anbefalt dette som et måltid før trening (15-30 min før)

En god mengde vann - som skrevet før mot hodepine og generelt bedre form.

Druer e.l. pga de inneholder lettere typer sukker som tas opp fortere og gir en rask "kick" i blodsukker.

Sjokolade - energi og "den vanlige" sukkertypen som vil tas opp like etter druesukker.

Carbohydrater som kjeks e.l. med stivelse i seg, den brytes ned saktere og hjelper da resten av sukkeret i blodet er brukt opp.

Proteiner, elektrolytter etc kan man egentlig gi blaffen i. De trenges ved skikkelig fysisk aktivitet og er til mye større nytte ved styrke/kondis trening på forhånd.

 

Hvis det er snakk om kaffe, heller drikk en god espresso enn flere kopper vanlig saktebrygget kloakkvann. Mye bedre effekt og smaker bedre.

Link to comment
Share on other sites

Kosthold før skyting er avhengig av hvilke skytedisiplin du skal konkurere i. Skyter du miniatyr eller luft er det ro i kroppen som er viktigst, dvs ikke noe raskt sukker, men god normal kost f.eks grovt brød og normalt pålegg.

Skytes det dynamisk eller leirdue så er det mer bevegelse, og du kan tolerere mer raske karbohydrater for å være mer tent.

Alkohol har nok ingen misjon i noen disipliner, kansje om du har søvnvansker så kan en øl gi deg bedre natesøvn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...