Jump to content

GÅSEJAKTA 2014


somarro

Recommended Posts

Har aldri jakta på sandbanker i elv selv, men det kan være lurt å ta en dag hvor du setter deg nede ved elva og observerer om de kommer om ca når de kommer og om de kommer på morgenen eller kvelden eller kansje både morgen og kveld.

Ja det å jakte med fuds og lokkefløyte er sikkert fullt mulig, viktig med god kamuflasje hvertfall, så det å lage en bunker er ikke så dumt :)

Men vil tro det bare er å observere når de kommer og planlegge ut i fra det :)

Kan være forskjellige grunner til at de er der, de sover muligens der om natten i og med at der bli de ikke forstyrret? Bare det at de får fred der er nok til at de kommer dit :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 168
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hmmm. Smølabøndene selger kort fra grunneierlaget altså du kjøper kort for å jakte på grunneiernes eiendom,, med andre ord kan du egentlig jakte på marka til bonden som er med i grunneierlaget,, spurte en bonde på nyjord akkurat om dette og han svarte at egentlig så kunne vi det, men det handlet mer om folkeskikk å spørre om å få sitte på jordet

 

Jeg ringte grunneierlaget nettopp, for å sjekke opp dette. I grunneierlagets vedtekter er det kun utmark som er med. Det vil sia at innmark/dyrkamark ikke er med på kortet man kjøper hos grunneirelaget.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

De er vel gjerne på jorder og spiser om morgenen / dagen? Kvelden er kanskje det sikreste. Jeg aner ikke. Får gjøre som du sier, ta med termos og fiskestang og sette seg å slappe av en dag.

 

Er det vare på om det ligger en båt på sandbankene tror dere? Kan godt ligge 100 meter unna lokkegåsene.. Evt kan jeg vade ut dit tror jeg.

 

Bunkeren tenkte jeg å bygge med ei stor finerplate som ligger på påler. Måke sand oppe og fylle rundt. Bør fungere bra. ihvertfall fra åven.

Link to comment
Share on other sites

Ja kan godt være at de kommer inn der kun om kvelden

De kan bli litt vare om båten blir for nært det du har satt opp fuds og bunker, men går ann å legge over et kamuflasjenett :) canadagåsa er jo ikke så var som grågåsa og kortnebbgåsa så det skal nok gå bra. Værre her på innherred hvor det er et helvette... :D

Viktig me reknogoseringen, finne ut ca når på kvelden de kommer, hvor de kommer inn og vær der heller en halvtime for tidlig enn 5 minutter for sent ;)

Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Der vi etter planen skulle jakte gås i morgen tidlig er det bare tresket fire bredder :trist: , er dette bredt nok til å få gåsa ned, eller

kommer de heller til å velge nabojordet som er tresket i sin helhet.

 

Er ganske fersk gåsejeger, men mener å ha fått med meg at gåsa liker å ha åpne områder rundt seg for å ha bedre kontroll.

 

Håper noen med erfaring kan dele av den i løpet av kvelden. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. :)

 

Dette er ett jorde gåsa har brukt i mange år og det er observert bra med gås der i år også. :smile:

Det er flere jorder om henger sammen, men forskjellige eiere.

Jordet som grenser til vårt er tresket og det har vært gås der 50-100 meter fra der vi kan jakte.

 

Eventuelt rigge oss opp helt på grensen..

Link to comment
Share on other sites

Snakk om stang ut.. Satt ut bulvaner og gjemte meg i camoen kl 04:30 idag tidlig. Satt og lokka jevnt og trutt, men det kom bare traner, 4-5 tranepar fløyt over, et par av de landa like ved bulvanene..

Når klokka ble 07.30 måtte jeg pakke sammen for å reise på jobb.. Når jeg kjører fobi jordet kl 08:00 sitter det 40-50 gås akkurat der jeg hadde lokkefuglene :-/

 

Plutselig bestemte de seg for å sove lenge en dag. Frustrerende!!

 

Men, har skutt gås i år, og det blir flere i helga! Da skal ingen klokke få stoppe meg ihvertfall.. :)

Link to comment
Share on other sites

hehe, langt ifra noe unikt tilfelle. Man kan aldri helt forstå hva som setter i gang morgentrekket og hva som bestemmer tidspunktene. Ofte så er det noen utålmodige sjeler som prøver seg tidlig, men gjerne snur umiddelbart når de ser at ikke resten følger på. Noen ganger så letter også hele flokken som gjerne kan være på 1000+ før de sirkler og lander i sjøen på nytt før de egentlig har kommet seg på vingene, tilsynelatende uten grunn. Det er helt merkelig å følge med, og lytte, på oppførselen deres når lyset sniker seg på i morgentimene.

 

Men uansett, hadde du dratt 08.00, så hadde de ikke vært der før 08.30 osv. Sånn er det alltid ;)

Link to comment
Share on other sites

Her kommer en liten rapport fra Smøla.

 

Fortsatt finnes det gås her ute, selv om de er ganske kryptiske til tider. En dag viser de seg ikke overhode, men neste dag kan man se noen 100 fugler.

Det er tydelig at de aller fleste har kasta seg på vingene og er på vei sørover, men med tanke på våren/sommeren som har vært, så må man kanskje si seg fornøyd med at det fortsatt finnes fugl å jakte på så seint som 15. august.

 

Sesongen har vært ganske motsatt fra i fjor, da det var mye mytegås, både sein og avbrutt hekking og ikke minst flere dager med skikkelig jaktvær. I år har det vært lite mytegås, tidlig hekking og sørvest vind har nesten vært totalt fraværende! Værforholdene og tidlig hekking har bidratt til at noen observerte gås på trekk allerede før jakta startet (antageligvis mytegås som ikke hekker)

 

Tatt forholdene i betraktning, så er det nesten godt gjort at det fortsatt er fugl å jakte på. Etter at det ble tillat med jakt hver dag den 5. august, er det felt nærmere 200 fugler.

Link to comment
Share on other sites

Prøvd å søke litt rundt uten å finne stort, noen som har erfaring med BlackCloud 2# på Gås?

 

Ja, knall og fall sideskudd og innkomne ut til 25 m ihvertfall, det var det jeg skjøt på. Opprettholder litt bedre inntrengning en annen stålammo da flightcontrol waden holder haglen samlet noen meter før den åpner. I min hagle fikk jeg bedre skuddbilde i IC en Mod choke. De responderer helt anderledes på choke en andre stålpatroner uten denne waden.

NB rett fraflygende gås er mer hardskutt

Link to comment
Share on other sites

Teorien er at de yngste flyr bakerst. Av denne grunn forsøker jeg å skyte disse. En grunn er at de yngste smaker best. Videre har jeg lest at om du skyter de eldste i ei familiegruppe vil de yngste bli et slags "mobbeoffer" i flokken.

Når det er sagt har det skjedd mer enn en gang at når jeg går fram og plukker opp "unggåsa" viser det seg å være en gammel og seig en.

Link to comment
Share on other sites

Men så er det vel strengt tatt ikke vanlig å skyte på gåsa mens den er i formasjon, men heller på vei inn til landing. Og da virker det som de unge individene blir fortest utålmodig under sirklingen over lokkefuglene. For øvrig føler jeg ikke at "gammelgåsa" er så seig og ille som folk skal ha det til, iallefall med riktig tilberedning.

Link to comment
Share on other sites

Hadde meg ein tur med kajakk'n på sjøen for et par dager siden og fikk skutt 3 kanada-gjess. To ung-fugl og ein voksen.

Har kun tatt vare på bryst-stykkene. Disse blei lagt i ei glassform med bakepapir over i ca 15'c dei først ca 20 timene og etter det har det lagt 2 dager i kjøleskapet.

Har lite erfaring med gås, så det hadde vert greit med noen råd om mørning og gjerne også tilbereding.

 

Siste skuddet førte til ein ufrivillig dukkert på både meg, hagle (og gåsa), men tru vi har kommet fra det uten varig skade både eg og hagla. Gåsa derimot, kom ikkje fra det med livet i behold.

Link to comment
Share on other sites

DSC_0354.JPG

(bildet snur seg hvis man trykker på)

 

Ble 5 grågjess på første jaktdag på Steinkjer forrige onsdag. Dessverre ble hele flokken urolig etter første felling, og samtlige 300 i området var ikke å se påfølgende ettermiddag.

 

Nå, 5 dager senere, er det kun ca 20 stk i det aktuelle jaktområdet. I fjor hadde vi en fin flokk på 200 å jakte på frem til kortnebben ankom i månedsskiftet sept-okt. Håper inderlig det kommer flere grågjess trekkende innen den tid. Også rundt Skogn har visst fuglene både kommet og gått hele veien. De virker ikke ivrige på å være her lenge om gangen.

Link to comment
Share on other sites

Ingen som jakter gås i år???

Svært så stille det var i denne tråden i år da! Hmmmm

Jakta på Lista den 22. Var litt uheldig på flere måter: Først fordi vi satte lokkegjessene på en kornåker når observasjonene kvelden før tilsa grønn åker, men også fordi storflokken kom når jeg var på vei tilbake etter å ha hentet en gås som forsvant over en haug og ned i en kanal. Ble liggende med trynet ned i kornet urørlig og håpet at de ville seile inn til kameratene mine, men den gang ei(var langt unna skuddsektoren).

 

Det ble tre stk på oss.

Link to comment
Share on other sites

Mye fin fangst her gutter! :)

 

Et spørsmål.

 

Jeg og svoger`n min var på jakt forrige helg (kanadagås).

Vi hadde ute 24 lokkefugler og jeg brukte Canada Hammer 2 fra Buck Gardner. (Bestilt meg Raptor fra Field Proven, er ikke helt fornøyd med nåværende.)

 

Da vi hørte en flokk nærme seg kunne jeg ikke unngå å legge merke til at de var litt vell "rustne" i stemmen. Og de hadde en annen rytme på "skvaldringa".

Så jeg prøvde å etterligne så godt som mulig. Etter litt annerledes honk og klukking på canada fløyta landet det en gjeng bak oss 7-8 stk.

I det jeg spratt opp og tok ned 2 av 2 fikk jeg se det! Det var grågås...

Er det normalt at grågås blir lokket av en kanada fløyte med en twist og kanada lokkefugl?

 

Morro var det ihvertfall! :)

 

Black Cloud fungerer forøvrig glimrende på gåsa. Siste skuddet var godt over 30m. (12/76)

Link to comment
Share on other sites

Ingenting med gåsejakt er normalt. Du kunne ha lugget der med 300 grågåsbulvaner og grågåsfløyte uten å ha fått ned flokken. Nå klarte du det altså med noen kanadabulvaner. Selv er jeg av den oppfatning av at har gåsa først bestemt seg, så trenger du knapt bulvaner, fløyte, ja selv camoen kan være så som så.

 

Vi jegere leter ofte etter svar og årsaker til ting, men jeg tror det meste blir spekulasjoner og teorier som høres bra ut inni hodet vårt.

 

Jeg tror nok grågåsa kan være litt skeptisk til kanadabulvaner generelt, men jeg er ikke av den oppfatning at de på liv og død må være atskilt i naturen.

 

Du får bare jakte videre å se om du oppdager en trend. Mest sannsynlig så er det bare tilfeldigheter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har skutt 5, 3 og 1 gås på de siste tre turene. Få sjanser, men de sjansene vi har fått har vært gode med påfølgende ELENDIG skyting. Ny jaktdag i morgen, med ca 300 gjess i området. Ingen har jaktet på dem siden torsdag, så håper de er velvillige.

 

DSC_0380.JPG

DSC_0419.JPG

 

Legger ved årets første felling på video her. Satser på en langfilm etter sesongen i år også:

" target="_blank" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle så gjerne prøvd meg litt på gåsejakt i høst, men sliter litt med å få tak i et jorde jeg ligge på.

Er det noen som vet om jorder som man kan risikere å få jakte på i området Elverum, Rena, Løten, Stange?

Tar gjerne due, and, kråke og rev i samme slengen selv om det er litt off topic.

Send meg gjerne en PM. :)

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd meg litt med kajakk i Vansjø, men gåsa er ekstremt sky. Stikker alltid når jeg er 200-300 meter unna, ettersom jeg jakter med hagle medfører dette få skuddsjanser. Noen som har noen tips til hvordan jeg kan komme på skuddhold. Har vurdert å padle inn i sivet å prøve med fløyte(uten bulvaner), men er usikker på om dette vil funke på større flokker. Dreier seg om canadagjess.

Link to comment
Share on other sites

Første jaktdag på et jorde i tilstrekkelig avstand fra fjæra. Rundt 1000 stk der nå, rekordmange! Trekket ble ellevilt og det var fugl i lufta til en hver tid. Regn og lavt skydekke gjorde arbeidsvilkårene gode, og vi kan egentlig bare skylde på skytingen for at det ikke ble flere. 16 gjess hvorav 1 kortnebb, noe som tyder på at ting begynner å skje på Svalbard. Satser på 20+ i morgen

DSC_0456.JPG

Link to comment
Share on other sites

Heisann!

 

Er det noen som jakter gås i Buskerud? Holder selv på med jakt i Modum. Kun vært noen små flokker foreløpig,

så om noen har lyst til å bli med (eller ha med en ivrig gåsejeger) er det bare å skrike ut! :)

 

Har forøvrig 24 kanadagjess bulvan fra DK wai, helkropp og skall, pluss 12 fra Biltema.

Bruker lokkefløyte fra Field Proven (Raptor) og Greylag Hammer.

 

 

Send meg en pm om noen ønsker en som kan kalle inn gåsa ;)

 

Mvh

Steffen

Link to comment
Share on other sites

Registrerer at Innherred grunneierlag har inngått en 3-årskontrakt med 5 jaktlag.

Kanskje like greit, for da slipper de andre som ønsker å jakte i dette området, å bruke unødig tid på å forsøke å skaffe seg gåsejakt i området. De får uansett ikke jakte gås før tidligst 2017.........

Link to comment
Share on other sites

Jeg er bare glad for at jeg fikk oppleve 3-4 kjempeflotte høster med gåsejakt på Innherred, der alle sammen stilte med samme utgangspunkt, og alle slapp til hvis de ville. Mange flotte opplevelser og ofte med god uttelling. Forhåpentligvis får vi se slike tider igjen, selv om jeg tviler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...