Jump to content

GÅSEJAKTA 2014


somarro

Recommended Posts

  • Replies 168
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvilke haglpatroner bruker dere på gåsejakt?

 

Jeg har kjøpt inn noen pakker Kent Tungsten Matrix, #3 hagl, både 12-70 til bruk i en gammel sideligger, og 12-89 til bruk i halvautomaten. Skal være bra til gås, gitt at de gir gode skuddbilder på papp.

 

Brukte Federal High Density i fjor, #2, 12-76. Disse har ikke like høy egenvekt som Kent sine, visstnok 10 g/cm3 (kjipt at ikke dette står på pakkene!), men betydelig bedre enn stål. Passe fornøyd med disse, men ser ikke ut som de er å få tak i lenger? Står heller ikke listet på nettsidene til Federal...

 

Prøvde også Hevi-shot i fjor, #4, 12-76, disse skal våre tyngre enn bly, 12 g/cm3, og med ganske høy utgangshastighet. Fikk bra uttelling med disse, synd at de er så dyre...

Link to comment
Share on other sites

Hei hei!

 

Hvilken lokkefugl, layoutblinds og fløyter bruker dere? ;)

 

Selv bruker jeg, Dkwai sine lokkefugl, kjøpt hos brunst.no

66 helkropps bulvaner og 48 skall:)

 

Avery m2 layoutblind!

 

Lokkefløyter bruker jeg graylag ghost og canada hammer:)

 

Hvor i landet jakter folk?

Link to comment
Share on other sites

Selv bruker jeg, Dkwai sine lokkefugl, kjøpt hos brunst.no

66 helkropps bulvaner og 48 skall:)

 

Dæven, det der blir litt av en flokk! Ser bra ut de der lokkefuglene ja. Regner med dere er flere som jakter i lag? Sikkert litt jobb å sette ut 100+ lokkefugler...

 

Har jaktet ender/gjess i endel år, men ikke brukt lokkefugler før i fjor. Tidligere kunne jeg jakte ved en veldig ofte brukt trekkrute, nye verneregler umuliggjør dette. Kjøpte inn 18 grågås NRA Fuds og 6 kanada Fuds. Sånn passe suksess, litt vanskeligere når det finnes nytreskede kornåkrer i nærheten av mitt jaktterreng (som er gress, ikke korn). Disse Fuds lokkefuglene er greie siden de tar liten plass under transport. Ser bra ut syns jeg, men har ikke noe å sammenligne med... andre som har erfaringer med Fuds? Kanskje blande inn 6 - 12 Dkwai helkropp grågås?

Link to comment
Share on other sites

Bruker rundt 60 skall, 2 realwings, 30 Fuds, 2 flagg med kw-1 mønster. Kommer an på hvilken gås vi jakter på, har to ulike oppsett på grå og kortnebb.

Lokker med greylag hammer, Canada hammer og en andelokk i tilfelle det kommer ender.

Link to comment
Share on other sites

Yes! Jeg har prøvd hele spekteret, alt fra blanke xxl skall til nra fuds til sillysocks til dkwai!

 

Merker utrolig stor forskjell!

 

Solgte 60 nra fuds for litt siden, virker altfor små! Eneste positive er at de tar liten plass under lagring og transport! Min mening, er at de lokker dårlig!

 

 

Mest mulig fugl, riktig plassert! Veldig viktig med blanding av skall og hele! Flokken ser tryggere ut når en stor del ligger på bakken, hele ser ut som akuratt har landet;)

 

 

Graylag hammer funka best, helt til graylag ghost kom! Høres mye mer ekte ut, enklere å lære seg, bruker mindre pust!

Link to comment
Share on other sites

Hei alle! Gleder meg som en liten unge til starten på årets jakt! :D

 

Jeg bestillte en blinds og 24 lokkegås fra fuglejegern.no, fikk pakken i posten idag. Da jeg skal sette hodet og kroppen på lokkegåsen sammen, finner jeg ut at ingen passer med hverandre! Jeg har prøvd et hode på alle forskjellige skall, men ingen passer. Det er også nummer på hodene, men ikke i skallene. Noen som har erfaringer med GHG grågåsskallene?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvilke erfaringer har dere med å blande lokkegjess av hhv. kanadagås og grågås?

Tenker å kjøpe en liten haug grågåsskall, men har 6 helfigurer kanada. Er det dumt å bruke disse sammen, eller betyr det ikke så mye?

Har mulighet til å lage ganske bra profiler selv (cnc-maskin). Hva er deres erfaring med lokkefugle som kun er profiler(helt flate).

 

Er meget takknemmelig for all info om hvordan best sette opp lokkegjess osv..

 

:?::)

Link to comment
Share on other sites

Kva kuler bruker dere til gåsa? Selv har eg lada med 85 gr sierra hp i 6,5x55, farer jo ikkje like fint med fuglen som heilmantel da. Men ein unngår iverfall at fuglen fyk avgårde for så og styrte etter 200 meter og ligge og drive stein død.

Dersom eg skulle ha lada heilmantel i 6,5 trur eg at eg ville ha brukt lapua si 100 gr fmj kule koden er vel LAS 341

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Kva kuler bruker dere til gåsa?

Dersom eg skulle ha lada heilmantel i 6,5 trur eg at eg ville ha brukt lapua si 100 gr fmj kule koden er vel LAS 341

 

Har brukt den, jeg. Ladd for full fart gikk den med nærmere 1000 m/s fra mi børse, men fin å skyte med pga lite rekyl. Noe kjøtt river den selvfølgelig, men gjessene legger seg rett ned.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg sett det første kullet med gåseunger , gåsemor med 5 unger . Tror dette kan bli en bra sesong

vis klekingen fortsetter å bli like bra . Når det gjelder lokkefugl å fuds så syns jeg også de virker lit små , når jeg

har fuds å hellfigurer i sammen ser det ut som fudsene er gåseunger :lol: , det aller beste er nok hellfigurer men blir

fort veldig dyrt . Har noen hellfigurer å sper på med skall og fuds , meget spent på greylag ghost fløyta , greylag hammer

fungerte ok , men ser ghosten får mye skryt for at den er enklere.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har konkrete tips til hvor man kan få leid gåsejakt en kort periode?

 

Bor i Hordaland og ser ikke gås i jakttiden.

Har heller ikke mulighet til å reise rundt om i landet for å spørre grunneiere som kan ha noe brukenes terreng under jakten.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Begynner å krible litt her også. Kom kasse i posten med 12 dusin Sillosocks nå, 10 dusin feeders og 2 watchers plus 6 flyers. Har 20 Fuds og 30 skall fra før, og noen av de beste jordene i Sør Trøndelag. Plager vettet av familien med Greylag Hammer trening nå:-)

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Tror det spøker for gåsejakta på levanger-skogn i år. Dette lå ute på admin. siden til gåsejakt Levanger på FB:

 

GÅSEJAKT TIL LEIE

 

Innherred grunneierlag søker 5 jaktlag for de neste 3 årene. For mer informasjon send mail til lars.waade@gmail.com

 

https://www.facebook.com/pages/G%C3%A5s ... 59?fref=ts" target="_blank" target="_blank

 

Betyr dette at det nå blir fullt elgjakt-opplegg her også? :(

Link to comment
Share on other sites

Det er nokk allerede bestemt hvem som skal jakte der.

Da slipper de selverklærte "proffene" og få konkurranse om åkrene og får styre på som de vil.

Hadde vært artig og sett hvor mye gås de tar ut kontra de som jakter i Verdal, om det har noe for seg og stenge jakta på en slik måte.

Link to comment
Share on other sites

Har fått tilbud om gåsejakt, noe som er helt nytt for meg.

Av utstyr som kan passe i garderoben er det ei hagle i 20 magnum og rifle i 308 Win innskutt med 150 grs Woodleigh.

Kan dette brukes?

Jakta blir på innmark i tilknytning til sjø/fjord.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Det ble 12 slike. http://m.ebay.com/itm/400551508423?nav=WATCHING_ACTIVE" target="_blank" target="_blank

Samme med disse. http://m.ebay.com/itm/281091600359?nav=SEARCH" target="_blank" target="_blank

 

Havnet på rundt 2000kr for disse så kommer det et par hundre i moms.

Blir fort dyrt og dårlig utvalg i Norge.

 

Hvordan gjikk det med varene dine i tollen ? har bestilt meg killerweed kit fra ebay så er spent på

hvordan det går i tollen .

Link to comment
Share on other sites

Det ble 12 slike. http://m.ebay.com/itm/400551508423?nav=WATCHING_ACTIVE" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Samme med disse. http://m.ebay.com/itm/281091600359?nav=SEARCH" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Havnet på rundt 2000kr for disse så kommer det et par hundre i moms.

Blir fort dyrt og dårlig utvalg i Norge.

 

Hvordan gjikk det med varene dine i tollen ? har bestilt meg killerweed kit fra ebay så er spent på

hvordan det går i tollen .

 

 

Det gikk knirkefritt ;)

Måtte bare betale noen ekstra slanter.

Ikke alle pakken blir sjekket i tollen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...