Jump to content

Treffpunktforandring ved pipebytte i systemrifler.


Retsub

Recommended Posts

Vurderer om jeg skal tilpasse meg den nye våpenforskriften og kjøpe meg et systemvåpen. Sauer, Blaser eller Schultz & Larsen er vel de jeg vurderer nå.

 

Det jeg lurer på er hvordan er det med treffpunktforandringer når du skrur ut og så skrur inn pipa igjen. Blaser har vel montasjene på løpet så regner vel med at den er ganske eller helt stabil, men hvordan er det med Sauer og Schultz & Larsen?

Link to comment
Share on other sites

Av de du nevner, har jeg kun erfaring med Sauer (202 og 200) Om jeg plukker av pipa, og setter den på igjen har jeg ikke treffpunktavvik. Om jeg bytter fra f.eks 6,5x55 til 9,3x62 kan det være at jeg må skru et par knepp i side og høyde.

Men dette er igjen avhengig av hvilken ammunisjon (les: kuletype og vekt) jeg bruker. Bytter man kulevekt må man jo påregne et visst avvik i treffpunkt, også om man ikke bytter pipe. Dette varierer fra våpen til våpen, og pipe til pipe.

Jeg har opplevd at skuddene sitter i samme gruppen ved bytte fra 6,5 til 9,3 også, men ville ikke dratt på jakt uten å testet på papp uansett hva produsentene lover i sin markedsføring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun erfaring med S&L og har bare 2 løp. Flutet 308win 47cm langt med A tec Tmm5 og std 9.3x62. Har alltid likt treffpunkt etter pipebytte, men det skiller ca 20 cm mellom de 2 forskjellige løpene. Har en Swaro 1,5-6x42 på 9,3 løpet og en zeiss 3-9x40 + en meopta 4-16x44 på 308w løpet. Bytter løp og kikkert uten å skyte inn igjen. Fine greier :)

Link to comment
Share on other sites

Før der kan gives et korrekt svar, skal man først fastlægge kriterier.

 

1: der er en kikkert med montage til hver pibe.

2: Der anvendes samme kikkert og montage til flere piber

 

A: Er manden i stand til at samle våbnet med rimeligvis samme moment på skruerne fra gang til gang, og er han omhyggelig med rengøring af samleflader.

 

Hvis A er tilfældet, og vi taler om forudsætning 1:, vil de 3 nævnte være i stand til at levere et jagtmæssigt fuldt brugbart resultat. Inden for 1-5cm i gentagelsesnøjagtighed. Med et lille + til Blaser, som dog er markant dyrest for både piber og montager. Det er dog en forudsætning at der anvendes montager med en evne til at kunne af og påmonteres uden træfpunktsvariation. Umiddelbart acceptable montager, Leupold QR, S&L originalmontager, Blaser Originalmontager, EAW svingmontager(hvis man kan leve med bulerne i kikkertrøret)

 

Hvis A er tilfældet og vi taler forudsætning 2: Vil Sauer og S&L klare sig bedst, da kikkerten ikke behøver flyttes, og hvis man har en nulling på kikkerten, og derudover kan holde styr på hvor mange klik der er forskel på de forskellige piber.

Blaser har ofte tolerencevariationer mellem forskellige montageudfræsninger på de enkelte piber, hvilket ofte medfører, at man skal ændre grundjustering af montagen, hvorfor man ofte må indskyde fra scratch hver gang.Hvis man er heldig, kan man dog indimellem finde Blaserpiber, med samme mål på udfræsningerne. Det har dog langtfra været normen, men rygter vil vide at det er blevet bedre

Piberne til blaser er ofte dobbelt så dyre som til S&L, og ofte koster de 50% mere end til Sauer

Link to comment
Share on other sites

Har hatt Sauer 202, tok ut 6,5x55 - løpet for puss. Satte sammen igjen, og testet. Var 10 cm feil! Montering var gjort av meg, og ikke børsemaker. Med 15 års erfaring fra Sauer 200 STR med reglemessig bytte av løp mellom 6,5x55 - .22 Long Rifle (i perioder flere bytter pr. dag, da jeg skjøt både 50 meter og 300 meter), anser jeg meg dog til å være istand til å sette sammen dette korrekt.

 

Konkluderte med at jeg ikke tør gjenta operasjonen og dra på jakt uten å teste på papp. Løsningen ble å bytte ut Sauer`en med en Tikka T3.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

[Har hatt Sauer 202, tok ut 6,5x55 - løpet for puss. Satte sammen igjen, og testet. Var 10 cm feil!/quote]

 

Dette blir jo helt feil. Han spurte jo om avvik mellom to kaliber, altså bytte av løp med forskjellig kaliber. Dette er jo ikke engang to løp, dette går jo ikke å sammenligne noen ting helst med denne påstanden....

 

Har forøvrig nettopp kjøpt meg en sauer....

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg var litt utydelig i første innlegg.

 

Det jeg tenkte på både en situasjon der du tar ut ei pipe for puss og setter den inn igjen og det at du skifter til et nytt løp og kikkertsikte/montasje (ignorants type 1 A)

 

Uansett takk for alle svar og erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Dere som har Kongsberg og skifter piper på denne da?

Hvor astort avik får dere?

Med en kikkert til hvert løp?

Har bestillt 6,5 løp til 9,3`n min.

Har en kikkert til hvert løp, bruker qrw ringer som er beddet inn. Får ikke noe merkbart avvik ved demontering/montering av løp og kikkert, har i allefall aldri skrudd noe. Har imidlertid bred nok løpskanal til at jeg kan skifte pipe uten å ta mekanismen ut av stokken. Fort går det, og funker som bare det. Pipene er forsåvidt tilpasset av børsemaker da...

 

Nico: hvis du ikke kan ta av å sette på samme pipa uten treffpunktavvik, hvordan tenker du da dette skal forløpe seg med forksjellige piper? Da blir det jo like spennende hver gang man bytter pipe å se hvor på skivene hullene havna i forhold til forrige gang...

Link to comment
Share on other sites

Dere som har Kongsberg og skifter piper på denne da?

Hvor astort avik får dere?

Med en kikkert til hvert løp?

Har bestillt 6,5 løp til 9,3`n min.

 

Vel, akkurat det her har jeg hatt en plan om å lage en test på, men det blir jo aldri tid til slikt, heller..

 

Jeg har ikke opplevd noen endring av treffpunkt av at piper har blitt tatt av og på. Det er overraskende likt fra gang til gang, men jeg har altså ikke gått grundig inn for å teste dette, bare konstatert noen ganger at det ikke er nødvendig å skru på kikkerten etter at pipa den er innskutt til ble satt på igjen.

Så med to kikkerter til to piper tror jeg det vil la seg gjøre å få det så bra at man teoretisk sett kunne gått rett på jakt. Jeg er av den oppfatning at man ikke skal tro men vite, så jeg vil nå ha de prøveskudda uansett, og som regel har kikkerten tilfeldigvis blitt brukt til noe annet i mellomtiden, så da blir det prøveskyting allikevel.

 

Variasjon i treffpunkt mellom piper, ja, men overraskende lite der også, med det jeg har forsøkt. Dette varierer jo selvfølgelig som nevnt ovenfor med kaliber,kulevekt osv, men jeg er overbevist om at det skulle la seg gjøre å skifte mellom for eksempel 9.3,og 6,5x55, skru de fem-ti- atten (?) kneppa man vet man trenger, og være innskutt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis A er tilfældet, og vi taler om forudsætning 1:, vil de 3 nævnte være i stand til at levere et jagtmæssigt fuldt brugbart resultat. Inden for 1-5cm i gentagelsesnøjagtighed. Med et lille + til Blaser, som dog er markant dyrest for både piber og montager.

 

Även Merkel KR1 har samma suveräna sadelmontage sittande på pipan. Att montaget sitter direkt på pipan anser jag vara 1:a kriterie för att träffläget inte ska ändras mellan pipbyten. Sedan bör man ha ett kikarsikte med montage/pipa och då helst sittande kvar mellan pipbytena.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
202 og skruene til pipa = 7 nm.

Nyoljet eller som de var etter demontering? Stor forskjell på momentet på en tørr og oljet skrue(eller rettere: det du vil oppnå med å dra moment) På toppboltene på bil står alltid om de skal dras med olje eller på strekkbolter; Forskjellig moment alt ettersom de har blitt brukt det anntall ganger de kan før kassering etc

 

Men sikkert ikke så nøye

Link to comment
Share on other sites

Hei til alle systemrifle eiere !

 

Momentnøkkel fåes kjøpt hos Landrø eller Biltema, omtrent samme pris, men hvilken som er mest nøyaktig vet jeg ikke.

Har den fra Biltema, helt ok.

 

Ellers når det gjelder løpsbytte på 202, har jeg personlig ingen treffpunktforandring ved å ta ut løpet og sette det inn igjen.

 

Men klart, hvis man bytter mellom to løp og en kikkert måååå man forvente treffpunktforandring.

 

Beste løsningen og den dyreste, er å ha en kikkert til hvert løp.

 

 

Hilsen CG 3000

Link to comment
Share on other sites

Hadde Sauer 202 tidligere, med et 6,5 løp og et 9,3 løp. Måtte skyte inn når løpene hadde vært ute av kassa, men så lover jo heller ikke fabrikken annet.

 

Med Blaser, som jeg har nå, kan du skru piper og montasjer av og på, og være innskutt etterpå. Akkurat som de lover i reklamen.

 

S&L har jeg ingen erfaring med.

 

U

Link to comment
Share on other sites

Med Blaser, som jeg har nå, kan du skru piper og montasjer av og på, og være innskutt etterpå. Akkurat som de lover i reklamen.

 

 

U

 

Jeg har samme erfaring med min R93. Gidder heller aldri å bruke momentnøkkel, bare trekker til sånn passe hver gang :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg har alldri brukt momentnøkkel på min 202, har ei heller hatt noen problemer av noe slag.

 

Har to løp ett i 6,5x55 og et i 3006, har en kikkert til hvert løp som er innskutt med respektive kikkerter, ved bytte av løp bytter jeg til rett kikkert, og det går midt i hver gang, har man bare en kikkert må man iallefall prøveskyte normalt ikke noe stort problem, det ligger som regel innenfor det som aksepteres.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...