Jump to content

"Åpen klasse" i DFS?


Jackknife

Recommended Posts

Formålsparagrafen til DFS lyder: "Det Frivillige Skyttervesens mål er å fremme praktisk skyteferdighet innen det Norske folk og derved dyktiggjøre det for landets forsvar"

 

Med dette i minne lurer jeg på om det kunne vært mulig å åpne for en "åpen klasse" innen DFS-skyting. Jeg ønsker ikke å rokke ved, eller endre det reglementet som gjelder for dagens skyttere, men lurer på om en åpen klasse ved siden av de andre klassene, ville kunne appellere til en stor gruppe skyttere som i dag ikke har mulighet til å delta på stevner og treninger i DFS-regi.

 

Selv har jeg en Sauer 200 STR, men for det meste sitter det en annen stokk på den, og et kikkertsikte, da jeg skyter mest jaktfelt og elgbane. Men sesongen i mitt område er begrenset til vår og forsommer, og jeg kunne godt tenkt meg å skutt mer utover sommeren, og tidlig høst. I år lånte jeg derfor er orginal 200-stokk, reim og diopter, for å skyte noen DFS-stevner.

 

Men jeg tror mange har våpen og utstyr som de godt kunne tenkt seg å skutt både felt og 200m med, men har ikke mulighet pga regelverket. ( Jeg kjenner til reglene som omfatter jegere innen DFS, men det er ikke dette jeg har i tankene for "åpen klasse") Svært mange skyttere i Norge står som medlem i lokale DFS-lag, først og fremst for å få lov til å trene på banen. Men disse er ofte forvist til 100m, og kan ikke delta på stevner.

 

Jeg skal sette opp noen momenter som jeg mener kan være aktuelle for en slik klasse, og håper det kan komme innspill på dette:

 

Våpen: Fritt

Kaliber: Alle de mest "vanlige" militære kalibre (f.eks .223 - .338)

Siktemidler: Valgfritt

Bekledning: Valgfritt

Skytestilling: Med skytebekledning- vanlig program (ligg-kne-stå) Uten bekledning (ligg-kne)

Skytereim: Valgfritt

Skyteprogram: Bane-25 skudd, uten omgang, Felt-30 skudd, uten omgang

 

Her kan man altså delta med TRG'n i .338 LM og stjernekikkert, Bushmasteren i .223, Blaseren i 6,5x55 osv, og få masse skytetrening, og en konkurranse i uformelle former.

Og de som skyter "standard" DFS-program bør få mulighet til å skyte i den klassen de normalt skyter i, og "Åpen klasse", dersom de har et annet våpen de også vil prøve seg med.

Dette tror jeg vil føre til mer folk på stevner og treninger, et bredere tilbud til den "vanlige" skytter uten full DFS-utrustning, mer penger til lagene. Altså en vinn-vinn situasjon.

 

Og ikke minst vil jeg påstå at man kommer nærmere opp til formålsparagrafen enn hva tilfellet er med dagens DFS-skyting, som er blitt en litt for rendyrket konkurransegren.

 

Jeg ser ikke helt hva som skulle være det store problemet med en "Åpen klasse". Men det er det kanskje andre som gjør :wink::wink:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 105
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vil ikke en åpen klasse kun favorisere de med dyrest og best utstyr?

 

Hva er poenget med konkurranse om du ikke kan vinne fordi det alltid er en som har bedre utstyr?

 

Det er vel det som er poenget med standardiseringen til DFS.

 

Men, poenget ditt med å få bedre tilgang til baner med det våpenent du har, og dermed få mer og bedre trening, er jeg med på.

Link to comment
Share on other sites

hvorfor forby støtte/tofot?

hvis det først skal være fritt så er det jo ingen vits å forby slikt?

vil forresten tro at spesielt i en slik klasse vil det ikke gå lenge før noen dukker opp med skreddersydd børse/sikte å vil ha store konkurransefortrinn kontra den vanlige skytter med standard våpen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ville det ikke heller vært enklere og bare ordne en avtale om at jegerene har faste treningsdager slik som dfs skytterene? Mye enklere og lage ting i laget enn og starte en prosses i toppen som ratt ikke blir vurdert engang pga div saker.

har ikke jegere faste treningsdager?

på de banene jeg frekventerer oftest har de faste dager, terminfestet.

Link to comment
Share on other sites

forresten har vi noen feltstevner her vi har en slik åpen klasse på.

 

alle kan delta, DFS klasseførte, jegere, NJFF klasseførte...

"konkurranseskyttere" i en klasse, "ikke aktive skyttere" i en anna klasse. kravet er at det ikke skal være std DFS våpen med diopter. gjett hvem som pleier vinne? noen NJFF-jaktfeltskyttere med det våpenet de skyter jaktfelt med, eller en DFS skytter fra en høyere klasse med en sauer 200STR med stor kikkert på.

Link to comment
Share on other sites

Ville det ikke heller vært enklere og bare ordne en avtale om at jegerene har faste treningsdager slik som dfs skytterene? Mye enklere og lage ting i laget enn og starte en prosses i toppen som ratt ikke blir vurdert engang pga div saker.

har ikke jegere faste treningsdager?

på de banene jeg frekventerer oftest har de faste dager, terminfestet.

 

Ifølge trådstarter har de ikke det..Bortsett fra på våren og forsommeren.

 

Ilaget våres er det fast trening til jegere fra starten av juni til ut i september. Pluss at de er velkommene og bli med dfs skyttere og trene hvis de vil da kan de trene hele året.

 

Men det virket som grunnen til og starte åpen stevne var og kunne skyte mere på banen. Da er det vell lettere og spørre i laget om og få til flere dager og lengere ut i året enn og føre inn ei nye grein i dfs programmet?

 

Eller er det bare jeg som er på bærtur her? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Støtte/ tofot...?? Tja, man må gjerne vurdere dette også. Frontrest, tofot og reim samtidig blir kanskje litt drøyt :wink::wink:

 

Nettopp for at konkurransen i seg selv skal være det avgjørende for alle, mener jeg at det er fornuftig at det ikke skytes noen form for omgang i denne klassen. På linje med at det i dag kun konkurreres om stevne/ mesterskapstittel i klasse 3-5 blandt de klasseførte skytterne.

 

Hele kongstanken min er jo en klasse for "hvermansen", med en type våpen ogutsyr de kanskje får brukt for lite slik det er i dag. Jeg ønsker å slå et lite slag for skytegleden, og de generelle skyteferdighetene, uten at kampen om de øverste plassene nødvendigvis er det viktigste.

 

For veldig mange er det lite tilbud om skyting/ konkurranser etter at jaktfelt/ elgbane-sesongen er over. Og en del skyter heller ikke disse grenene. Det eneste alternativet for mange er en overbefolket 100m bane med jegere som skal skyte pliktskudd i løpet av et par-tre små timer, et par ettermidager i uka. Og hvor det skulmes rart på en, om man kommer med et våpen litt utefor "malen" for jaktvåpen, eller våger å skyte mer enn de 15 obligatoriske pliktskuddene på en kveld.

Link to comment
Share on other sites

Støtte/ tofot...?? Tja, man må gjerne vurdere dette også. Frontrest, tofot og reim samtidig blir kanskje litt drøyt :wink::wink:

 

Nettopp for at konkurransen i seg selv skal være det avgjørende for alle, mener jeg at det er fornuftig at det ikke skytes noen form for omgang i denne klassen. På linje med at det i dag kun konkurreres om stevne/ mesterskapstittel i klasse 3-5 blandt de klasseførte skytterne.

 

Hele kongstanken min er jo en klasse for "hvermansen", med en type våpen ogutsyr de kanskje får brukt for lite slik det er i dag. Jeg ønsker å slå et lite slag for skytegleden, og de generelle skyteferdighetene, uten at kampen om de øverste plassene nødvendigvis er det viktigste.

 

For veldig mange er det lite tilbud om skyting/ konkurranser etter at jaktfelt/ elgbane-sesongen er over. Og en del skyter heller ikke disse grenene. Det eneste alternativet for mange er en overbefolket 100m bane med jegere som skal skyte pliktskudd i løpet av et par-tre små timer, et par ettermidager i uka. Og hvor det skulmes rart på en, om man kommer med et våpen litt utefor "malen" for jaktvåpen, eller våger å skyte mer enn de 15 obligatoriske pliktskuddene på en kveld.

tror ikke det vil bli en klasse for hvermansen. prøvde vise dette med mitt eksempel for skytin vi har her. hvor vi faktisk har vært nødt til å sette begrensinger på klassen for "ikke aktive skyttere" dvs jegerne, for at ikek noen skal komme med renspikka konkurransevåpen. det føles ikke rettferdig for hvermansen. er nemlig hvermansen som reagerte på det.

Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg ser poenget ditt. Det vil alltid være en gruppe mennesker hvor konkurranseinstinktet tar overhånd i enhver sammenheng, og all ære og prestisje ligger i det å se navnet sitt øverst på lista, og få med seg tinn, plast og krystall hjem 8)

Men jeg tror også at det mange steder rundt om i landet, er en del mennesker som har våpen de gjerne skulle brukt mer, Men jeg vet om flere baner i nærområdet mitt hvor du ikke slipper til på 200m banen om du skulle ønske å trene litt med f. eks den type våpen som her på forumet går under betegnelsen "langholdsrigg". Dagens "jegerklasse" begrenser jo bl.a vekt til 4,5kg inkl kikkert.

 

Jeg kjenner personlig flere som kun står som støttemedlem i DFS for å få tilgang til å kunne skyte på lokale baner, men som aldri har tenkt å kjøpe seg en Sauer. De er likevel lidenskapelige skyttere, men har et redusert tilbud. Kanskje har du rett i at hvermansen ikke dukker opp med jaktrifla i en åpen klasse, men jeg tror likevel at det her på østlandet er tilstrekkelig mange til at man kunne hatt en slik klasse. Litt tid vil det selvfølgelig kunne ta, da tilbudet først burde gjøres kjent. Det er mange skyttere i dag som ikke ser på DFS som det mest åpne miljøet i skytternorge. En åpen klasse bør kunne innføres uten at det trenger å gå utover DFS-skytingens egenart slik den er i dag. Man trenger heller ikke mer folk for å håndtere det på trening og stevner.

 

Jeg mener at en åpen klasse vil kunne være med på økt forståelse og toleranse mellom ulike innfallsvinkler, og interesser, til skyting. Dette er jo et emne som har vært diskutert lenge, at det ikke finnes en felles paraply som dekker flere interessegrupper, og man blir sittende for mye på hver sin tue, og sloss for sine egne snevre interesser.

 

Og som jeg startet tråden med, tror jeg på ingen måte at DFS's formålsparagraf etterleves på best måte ved kun bruk av Sauer 200, skytebekledning og diopter. Her har vel konkurransedelen, og opprinnelsen for DFS skilt lag for mange år siden. Men det er en hel annen diskusjon, og var ikke min innfallvinkel i tråden.

Link to comment
Share on other sites

joda jeg skjønner hvor du vil hen.

vi har 3-4 stevner med såkalt jegerskyting i året i skytterlaget vårt. her har vi måttet skille i

"AKTIV KLASSE" hvor våpen og bekledning er så å si fritt, her finner du konkurranseskytterne, å omtrent ingen skyter med annet enn reinspikka konkurransevåpen. her kan det være feks 10 deltakere. å dette er de typiske deltakerne jeg ser for meg i en "åpen klasse"

 

"JEGER KLASSE" hvor de som ikke er konkurranseskyttere i DFS/NJFF deltar. dette er en breddeklasse. med enkelte regler. bla ikke skytebekledning, å ikke våpen over 4,5 kg. i denne klassen har du mange deltakere. men mange av de sier de ikke ville deltatt om konkurranseskytterne kan delta i denne klassen. eller om folk med "ubertactical sniper rifler med stjernekikkerter" deltok, det vil de heller ikke konkurrere mot. her kan det være 50-100 deltakere. mange av disse ville blitt borte om de måtte konkurrere mot de ti i den andre klassen. å jeg er ganske sikker på at de fleste av disse vile du neppe fått med i en "åpen klasse"

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som en god ide dette. Men snevre dette inn noe ellers blir det bare Sako TRG'er som har noe i en slik klasse å gjøre.

Man kan jo ha en "ultimat klasse" hvor alt er lov slik som to-fot og valgfritt kaliber, sikter o.s.v.

 

Ellers er jo en jaktklasse supert som kan deles inn i småkaliber, mellomkaliber og grovkaliber.

Småkaliber er opp til .25 kaliber

Mellom er opp til 9,3mm

Grovkaliber er fra .375 kaliber

Ingen tofot, ikke skyteklær, ingen reim

Varme dager kun t-shirt

Kalde dager genser/feltjakke

Skytingen er kun stående med lang arm og liggende.

Stående kan være 3 skudd på maks 10 sekunder og liggende 5 skudd på maks 20 sekunder.

Eller om det skal skytes på forskjellige hold er det jo mange muligheter for å gjøre øvelsen kinkig.

Det er kun fantasien som hindrer.

Link to comment
Share on other sites

så en 10-20 nye klasser burde være på beddinga?

 

klasse for kl 3 skyttere og bedre

klasse for kl 1 og 2 skyttere

klasse for vernepliktige mannskaper(HV folk, befal, og andre som har førstegangstj som i dag kan skyte med tjenestevåpen og grønt antrekk, dvs dagens AG3 klasse men kan skyte med modda børser)

klasse for de som ikke har gjennomført førstgangstjenesten(hva de skal skyte med vet jeg ikke helt ennå)

klasse for kvinner med flere enn 4 barn i skolepliktig /barnehage alder(de har ikke tid til å trene så mye)

klasse for folk som har vært sykemeldt i lengre tid i det siste(har god tid til å trene)

klasse for "elgrifler med mindre enn 12 X forstørrelse og kaliber for storvilt og vekt under 4,5 kg"

klasse for "småviltrifler med kaliber mindre enn klassen foran"

klasse for "ubertactical sniperrifler med tofot, stjernekikkert, osv" (krever en viss kleskodeks, feks ghillie suit)

klasse for BR rifler (denne kan deles i LV og HV om vi får for få klasser)

klasse for halvautomater (kan og deles i minor og major om behov for flere klasser)

klasse for jaktfeltskyttere i NJFF (kan deles i sporter 1 og 2 om behov for flere klasser, de som da har jaktrifler som ikke passer inn i elgrifler klassen eller småviltrifler klassen kan plasseres her)

klasse for registrerte sambore av de i klassene nevnt foran

klasse for barn av deltakere i noen av de andre klassene

klasse for jr skyttere (under 18 år)

klasse for foreldre av jr skyttere

 

er det da noen jeg har glemt? ;) ;) ;)

Link to comment
Share on other sites

I DFS-felt er det allerede en jegerklasse, mener regelverket sier max 9x forstørrelse og 4,5kg. Den burde kanskje blitt innført på ordinære banestevner også?

Men en helt "fri" klasse tror jeg raskt vil føre til utstyrshysteri av en annen verden, skal dette være artig må en kunne være med å leke med en vanlig jaktrifle!

 

Mitt forslag:

En skyter med valgfritt våpen/sentertent kaliber, max 9x forstørrelse, max 4,5kg total våpenvekt. Skytereim tillatt, antrekk skal være feltuniform eller lignende, altså ikke spesielle skytedresser.

Program forøvrig som for AG3-klassen.

 

Hvordan fremmer en slike forslag i DFS-systemet?

Link to comment
Share on other sites

I DFS-felt er det allerede en jegerklasse, mener regelverket sier max 9x forstørrelse og 4,5kg. Den burde kanskje blitt innført på ordinære banestevner også?

Men en helt "fri" klasse tror jeg raskt vil føre til utstyrshysteri av en annen verden, skal dette være artig må en kunne være med å leke med en vanlig jaktrifle!

 

Mitt forslag:

En skyter med valgfritt våpen/sentertent kaliber, max 9x forstørrelse, max 4,5kg total våpenvekt. Skytereim tillatt, antrekk skal være feltuniform eller lignende, altså ikke spesielle skytedresser.

Program forøvrig som for AG3-klassen.

 

Hvordan fremmer en slike forslag i DFS-systemet?

er jo bare foreslå at jegerklassen innføres på bane og?

du fremmer forslaget til ditt lag. som fremmer det for samlaget. som fremmer det enten for kretsen(som fremmer det for dfs sentralt) eller for DFS sentralt ved skyttertinget.

 

dvs det er 3-4 plasser det kan bli stoppet. minst. blir det stoppet, prøv igjen.

Link to comment
Share on other sites

så en 10-20 nye klasser burde være på beddinga?

 

klasse for kl 3 skyttere og bedre

klasse for kl 1 og 2 skyttere

klasse for vernepliktige mannskaper(HV folk, befal, og andre som har førstegangstj som i dag kan skyte med tjenestevåpen og grønt antrekk, dvs dagens AG3 klasse men kan skyte med modda børser)

klasse for de som ikke har gjennomført førstgangstjenesten(hva de skal skyte med vet jeg ikke helt ennå)

klasse for kvinner med flere enn 4 barn i skolepliktig /barnehage alder(de har ikke tid til å trene så mye)

klasse for folk som har vært sykemeldt i lengre tid i det siste(har god tid til å trene)

klasse for "elgrifler med mindre enn 12 X forstørrelse og kaliber for storvilt og vekt under 4,5 kg"

klasse for "småviltrifler med kaliber mindre enn klassen foran"

klasse for "ubertactical sniperrifler med tofot, stjernekikkert, osv" (krever en viss kleskodeks, feks ghillie suit)

klasse for BR rifler (denne kan deles i LV og HV om vi får for få klasser)

klasse for halvautomater (kan og deles i minor og major om behov for flere klasser)

klasse for jaktfeltskyttere i NJFF (kan deles i sporter 1 og 2 om behov for flere klasser, de som da har jaktrifler som ikke passer inn i elgrifler klassen eller småviltrifler klassen kan plasseres her)

klasse for registrerte sambore av de i klassene nevnt foran

klasse for barn av deltakere i noen av de andre klassene

klasse for jr skyttere (under 18 år)

klasse for foreldre av jr skyttere

 

er det da noen jeg har glemt? ;) ;) ;)

 

Du har jo glemt klasser for langholdsskyting med pistol\revolver :twisted:

Link to comment
Share on other sites

I DFS-felt er det allerede en jegerklasse, mener regelverket sier max 9x forstørrelse og 4,5kg. Den burde kanskje blitt innført på ordinære banestevner også?

Men en helt "fri" klasse tror jeg raskt vil føre til utstyrshysteri av en annen verden, skal dette være artig må en kunne være med å leke med en vanlig jaktrifle!

 

Mitt forslag:

En skyter med valgfritt våpen/sentertent kaliber, max 9x forstørrelse, max 4,5kg total våpenvekt. Skytereim tillatt, antrekk skal være feltuniform eller lignende, altså ikke spesielle skytedresser.

Program forøvrig som for AG3-klassen.

 

Hvordan fremmer en slike forslag i DFS-systemet?

er jo bare foreslå at jegerklassen innføres på bane og?

du fremmer forslaget til ditt lag. som fremmer det for samlaget. som fremmer det enten for kretsen(som fremmer det for dfs sentralt) eller for DFS sentralt ved skyttertinget.

 

dvs det er 3-4 plasser det kan bli stoppet. minst. blir det stoppet, prøv igjen.

 

Nord Østerdal Skyttersamlag har allerede hatt inne ett lignende forslag, om dugleiksmerkeskyting for jegere, dette ble vennlig avslått i Norges Skytterstyre med begrunnelse om at den ekstreme varmskytingen ville ødelegge jaktgeværene... :roll:

Link to comment
Share on other sites

[Nord Østerdal Skyttersamlag har allerede hatt inne ett lignende forslag, om dugleiksmerkeskyting for jegere, dette ble vennlig avslått i Norges Skytterstyre med begrunnelse om at den ekstreme varmskytingen ville ødelegge jaktgeværene... :roll:

 

er jo bare prøve igjen, men ha med en uttalelse fra børsemakere om at jaktvåpen generelt tåler 30 skudd på rappen uten å bli ødelagte ;)

Link to comment
Share on other sites

Det kan kanskje virke som om forslaget mitt ikke får den store oppslutningen :? . Det kan jo hende våpeneiere med den type våpen jeg har i tankene, stort sett ordner seg på egenhånd, har god nok tilgang på skytefasiliteter, eller at de rett og slett ikke tenker seg at det er mulig for dem å utøve hobbyen sin i DFS-regi.

Det kan jo også være at en del er mer interessert i å kjøpe, og bygge våpen også, enn å faktisk bruke dem på banen. Jeg kjenner et par slike også :wink:

 

Jegerklasse på bane er et skritt i riktig retning, men utelukker likevel en stor gruppe våpeneiere med utstyr som diskvalifiseres av dagens regelverk. Det er jo nettopp derfor jeg tenker tanken om en åpen klasse. Om det åpner for et utstyrshysteri?? Ja kanskje... og hva så...? Dette er jo nettopp klassen for dem med våpen og utstyr som faller utenfor de andre klassene. Da kan man delta på et stevne med f.eks AI, TRG, SSG-3000-"look-a-likes", ymse langholdsrigger og AR-15, Mausere med McMilan-stokker og Zeiss etc, etc

Her kan man plutselig bruke utstyret sitt på trening og uformell konkurranse, og få testet seg selv, trent opp sine ferdigheter innenfor rammene av et stort, etablert forbund, hvor mange i dag allerede står som medlemmer.

 

Men desverre tror jeg mange i denne gruppen ikke en gang gidder å åpne en tråd hvor "DFS" er en del av headingen. Noe jeg mener er betegnende for hele problemstillingen.

Veldig synd, for jeg kjenner mange i begge "leire", og vet at det stort sett er hyggelige folk, som i mange tilfeller ville hatt godt av å bli kjent med hverandre.

Link to comment
Share on other sites

ting burde vel gå om forenes hvis en vil da.skyter jaktfelt selv,men kunne været inntresangt og prøvd seg på feltløype i dfs regi.da blir det vel lengre hold og.er greit og bygge rifle og ha noe som kansje ikke alle andre har.men enda mer intresangt og bruke den,og treffe hyggelige folk. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg er høyaktiv jaktfeltskytter. Jeg skyter i sporterklasse, men uten dress, og det jeg har av våpen vil slite med å få innpass i jegerklassen i DFS. Jeg har ved flere anledninger kikket på nettet om DFS lokalt (Bergen/Hordaland) har noe som passer for meg. Det eneste jeg har funnet så langt er ett -(1)- årlig feltstevne i Fana der det skytes i jegerklasse. :(

 

Personlig trenger jeg ikke DFS for trening, for det kan jeg gjøre på vår egen NJFF-jegerbane. Imidlertid kunne jeg være svært interessert dersom de hadde noen stevner som jeg kunne delta i, særlig utenfor NJFFs sesong fra jan-aug. Også .22-stevner/trening kunne være interessant, jeg kunne skaffe meg .22 sett til min Sauer 200 kasse.

 

Jeg tror neppe jeg er den eneste i jaktfeltmiljøet som ville snuse på tilpassede tilbud fra DFS. Forutsetningen for å trekke til seg disse skytterne er imidlertid at man kan skyte med det utstyret vi bruker i jaktfelt, og for mange av de mest aktive er det ensbetydende med utstyr for sporterklassene. Jeg antar at grunnen til at det er så lite skyting i DFS-jegerklasse rundt Bergen er at man ikke lykkes med å tiltrekke seg vanlige jegere?

Om man prøver å tiltrekke seg aktive konkurranse og hobbyskyttere vil man kanskje lykkes bedre? Det lokale skytterlaget ville i alle fall fått ett nytt medlem om de lagde stevner, bane eller felt, der det var en klasse for "jaktfelt-sporter". Når DFS har fått skytterne så langt så kanskje skytterlaget kan lykkes med å ikle en og annen av dem forskalingsdress, reim og diopter og få dem med på "ordentlig" skyting også... :lol::wink:

Link to comment
Share on other sites

for å være helt ærlig skjønner jeg ikke problemstillinga.

DFS har et utstyrsreglement. både for vanlige klasser og for "jegerklasse".

at det er et utstyrsreglement i jegerklasse kan jeg glatt forstå. for om noen kommer med sporter våpen fra NJFF jaktfelt blir det vel neppe helt lik konkurranse i forhold til de som har vanlige jaktrifler, å da vil man vel miste de jegerne som man prøver å få med, for de vil sannsynligvis ikke ha sjans. (ja vi har erfaring med akkurat dette, les lengre opp i tråden, vi har opp mot 100 deltakere med jaktrifler på et par tre stevner i året. å de som har våpen som er tyngre enn 4,5 kg osv må skyte i en "sporter klasse" hvor kansje 10% av de med kikkertsikte skyter. det sier litt hvor deltakerne er plassert utstyrsmessig.....)

 

om man har veldig lyst å skyte DFS felt er det en minimal investering som skal til, det er bare å kjøpe en brukt M67 i 6,5 eller 7,62 så kan man delta på felt og bane. en slik børse koster ca 1000,- å fungerer helt greit. men de fleste er enige om at det er et drawback å ikke ha sauer, så derfor ser man ikke mange slike våpen rundt om på stevner mer. det samme ville vel jegeren med en vanlig jaktrifle synes om han måtte konkurrere mot en sako TRG eller et NJFF sportervåpen...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke et problem høggern, jeg skyter jaktfelt og trives med det. :D

 

Jeg stiller bare spørsmålet om DFS-kanskje kan se seg tjent med å tilrettelegge så de får med meg og slike som meg. Dersom de ikke vil det, men vil holde på med sitt, så er det helt greit men litt synd i grunnen.

 

Men som sagt så har jeg NJFFs jaktskyting, og har mye moro med det. En vakker dag finner jeg kanskje ut at jeg vil investere i det som trengs for å også skyte DFS på DFS sine vilkår, men pr i dag har jeg det greit med kun NJFF (på riflesiden).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke et problem høggern, jeg skyter jaktfelt og trives med det. :D

 

Jeg stiller bare spørsmålet om DFS-kanskje kan se seg tjent med å tilrettelegge så de får med meg og slike som meg. Dersom de ikke vil det, men vil holde på med sitt, så er det helt greit men litt synd i grunnen.

 

Men som sagt så har jeg NJFFs jaktskyting, og har mye moro med det. En vakker dag finner jeg kanskje ut at jeg vil investere i det som trengs for å også skyte DFS på DFS sine vilkår, men pr i dag har jeg det greit med kun NJFF (på riflesiden).

sier ikke at noen har et problem, sier bare at jeg ikke forstår problemstillinga. om man skal drive med en idrett er det jo bare lese reglene å tilpasse seg reglene, ikke begynne å si at "dersom dere endrer reglene slik at det passer for meg, så skal jeg kansje begynne med den idretten".

for det er slik jeg oppfatter dette.........

 

formålet med jegerklassen i DFS er å få jegerne med på skyting. hvor godt man lykkes med det er vel en definisjonssak. men det jeg iallefall vet, er at om det kommer konkkurranseskyttere å konkurrerer med de med konkurransevåpen, vil mange av jegerne forsvinne fort. vi har prøvd dette i praksis. lempet på regelen om 4,5 kg våpen i en periode. da dukket det opp noen med jaktfeltvåpen(sporter) eller sauer 200STR med kikkert, å vant alt. å jegerne ble borte eller prata om at dette ikke var noe gøy mer.

Link to comment
Share on other sites

 

er det da noen jeg har glemt? ;) ;) ;)

 

Hey! Kva med sjåførklassen???

Og "klassen med klassiske gjengoppgjør-våpen"

 

Vel, litt meir seriøst:

Er eigentleg ganske einig med høggern. Vi har ei jegerklasse på feltstevna. Denne kunne vi nok gjerne fått på bana. Men ein må godta at det vil vere litt restrikasjonar og regelverk angåande denne klassen. Har lite trua på klassa for "åpen skyting på DFS-stevne, kom å skyt med kva som helst".

 

Ellers so har vi jo per i dag eit glimrande tilbud for dei som berre vil skyte og kose seg innanfor DFS-systemet.

Lån eller kjøp ei Krag, Mauser eller brukt Sauer200 og skyt i klasse 1,2 eller 3 (alt etter kva stillingar du vil skyte i). Her er verken nivået eller utstyrshysteriet overveldande...

 

For dei med meir spesialiserte våpen og og interresser får ein heller prøve seg i NJFF, BR, Praktisk og Langhold.

Link to comment
Share on other sites

Reglene for "jegerklassen" i DFS sier at det bare er skyttere fra klasse 1 som får delta der. Altså ikke skyttere fra klasse 2-5, veteranklassene eller rekrutt-junior.

 

Men klassen er offisiell, og inngår dermed i alle åpne terminfestede feltstevner (unntatt mesterskapene).

 

Dette må en se i forbindelse med at DFS ikke vil tråkke i NJFFs bed. Derfor forbød man skytterlagene å arrangere åpne jaktfeltstevner. Jaktfeltstevner på det sentrale Østlandet er visstnok "big business", som NJFF skal få ha enerett på. At mesteparten av de lokale skytingene for jegere utover landet forsvant med dette vedtaket, bekymrer ikke Skytterstyret/Skytterkontoret.

 

Man må også huske hva som skjedde da gamle klasse 1 (18-åringer) ble opphevet, og erstattet med en "åpen klasse". Den skulle i utgangspunktet være åpen for alle typer våpen. Men så fikk DFS (via politiet?) nyssen i at noen ville kjøpe seg forgjengerne til våre "langholdsrigger" (rifler i f.eks. 300 Win Mag eller 338 Lapua, f.eks.) med begrunnelse at de skulle delta i DFS sin "åpne klasse". Skytterkontoret rykket straks ut med beskjed om at dette ikke var meningen. Og klassen forsvant på neste Skytterting.

 

Jeg har en god del års erfaring i hvor tungrodd DFS-systemet er, og hvor mye arbeid som må til for å gjøre små forandringer, om forslagene er aldri så fornuftige, og de aller fleste er enige i dem. Så jeg tror ikke jeg vil framskynde eventuelle hjerteproblemer med å prøve å få DFS interessert i våre former for langholdsskyting.

Link to comment
Share on other sites

sier ikke at noen har et problem, sier bare at jeg ikke forstår problemstillinga. om man skal drive med en idrett er det jo bare lese reglene å tilpasse seg reglene, ikke begynne å si at "dersom dere endrer reglene slik at det passer for meg, så skal jeg kansje begynne med den idretten".

Eller man kan si at "dersom reglene hadde passet for flere, ville flere deltatt". Jeg kan f.eks. ikke skyte jegerklasse med hjorterifla mi. Dette er definitivt ikke en "racegun", det er ei Sako jaktrifle fra åttitallet, påmontert reim og en typisk bøkikkert, en 2.5-10x56. Slik den er rigget veier den mellom 4.5 og 5 kilo og er dermed diskvalifisert fra jegerklassen. Jeg har ingen problemer med å la være å delta på stevner med denne riggen, men ønsker ikke forbundene mest mulig oppslutning om stevnene sine? Hadde jeg hatt råd til (eller sett behovet for) en mindre og lettere kikkert i tillegg, kunne jeg selvsagt deltatt, men en halvanstendig kikkert med ringer til svingmontasjen min utgjør kjapt noen bærumstiere som jeg har mer bruk for til andre ting. Jeg tror heller ikke ikke at dette er den eneste standard jaktrifla med lyssterk kikkert som faller utenfor regelverket, ihvertfall hvis man kikker på børser som bor vest for vannskillet.

 

Har ikke svenskene høyere vektgrense for jegerklasse? Det foresvever meg at jeg har lest noe om 5 kilo...

Link to comment
Share on other sites

Det første dere skulle ha tatt tak i er nok ikke vekta (selv om den ligger litt vel lavt med 4.5kg i forhold til dagens jaktrigger. %kg hadde vært mere passligt), men max forstørrelse på kikkertsiktet. I dag er normalen variabel forstørring i med max i området 9x og 12x. Reglene skulle ha vært endret til max 12x, slik at mange faktisk kan bruke jaktbørsa si uten å måtte kjøpe eget kikkertsikte for jegerfelten (det gjør i hvertfall ikke en vanlig jeger). Å bli tapet på 9x er ett drawback, da man mister muligheten til å sette forstørrelsen dit en til enhver tid vil ha det. Og etter mitt syn gir ikke 12x noen fordel fremfor 9x.

Her har regelverket stått stille i forhold til virkligheten, noe å ta tak i?

Link to comment
Share on other sites

At ein kan vurdere vektkravet og kanskje heve det til 5 kg, er ein ting. Det burde ein kanskje vurdere både i NJFF og DFS, då eg har inntrykk av at mange børser bikkar nett over 4,5.

 

Men det blir noko anna om ein skulle slippe til 8 kilos rigg, .338LM, tofot, støtte bak, 24x kikkert osv.

Det er det eg ikkje har heilt trua på.

Link to comment
Share on other sites

sier ikke at noen har et problem, sier bare at jeg ikke forstår problemstillinga. om man skal drive med en idrett er det jo bare lese reglene å tilpasse seg reglene, ikke begynne å si at "dersom dere endrer reglene slik at det passer for meg, så skal jeg kansje begynne med den idretten".

for det er slik jeg oppfatter dette.........

Ja, da har du oppfattet det riktig, det er faktisk stort sett det jeg sier. :)

Eller sagt på en annen måte; Jeg driver en nært beslektet idrett. Dersom dere i DFS oppretter en klasse (i tillegg til jegerklasse) eller på annet vis legger til rette for at jeg på et smidig vis kan delta på deres idrettsarrangementer så vil det interessere meg og andre utøvere av min idrett. Dette forutsetter selvsagt at dere av rekrutteringsårsaker er interessert i å få meg med på noe tilpassede vilkår. Hvis ikke, så er det greit! Synd, men greit.

 

Det er ikke en uvanlig tankegang innen idrett å ønske å rekruttere og å skape aktivitet ved å legge til rette for "andre". Det betyr ikke at man behøver å endre den opprinnelige idretten, bare tilpasse deler av den litt, akkurat for den gruppen det gjelder. På den måten får man med flere, og noen av dem vil etterhvert ta skrittet fullt ut og bli med på ordentlig i den egentlige, utilpassede idretten. Jeg forstår etterhvert at en slik tanke muligens faller på stengrunn innen DFS, men det er jo lov å prøve seg. :wink:

 

Tross alt er idretten jeg driver med tilpasset DFS slik at alt en DFS-skytter trenger å gjøre for å spasere fra en konkurransestandplass i DFS til en konkurransestandplass i NJFF-jaktfelt, er å ta av remmen og skyte lang arm. Selvfølgelig er det naturlige grunner til at situasjonen har utviklet seg slik. Jeg ser bare ikke at det skal være en slik uhørt tanke å antyde at det burde kunne være like enkelt for en skytter å veksle fra jaktfelt(sporter) til DFS, som omvendt? Er det noen særskilte grunner til at det skal være så tvers gjennom uinteressant for DFS å tilrettelegge for økt deltakelse fra sporterskytterne i NJFF?

Link to comment
Share on other sites

Personlig synes jeg dette hørtes glimrende ut. Jeg kunne godt tenkt meg å delta på lokale stevner, men bare på 100 meter inntil videre(trenger mye mer trening, og på det laget jeg er medlem, så skyter vi ikke på mer enn 100 meter. Da må jeg være med på DFS laget, og der er jeg ikke medlem enda) Hvis man vil ha det råeste utsyret, så skal man få lov å bruke det. Vi andre har da vel også såpass med utstyr at vi skal kunne gjøre det godt på 100 meter ihvertfall. Har du ikke tofot, så bruk en sandsekk eller noen klær, ryggsekk osv. Det er jo egentlig bare fantasien som setter en stopper her.

 

Har du en god kikkert på f.eks 1.5-6x eller 2-10x eller 3-12x og de andre 4-16x eller 6-24x, så har du mer enn nok kikkert til å være i toppen. En som har utstyr til 30 lapper, trenger ikke nødvendigvis å skyte bedre enn en med utsyr til 5 lapper.

 

Det er i stor grad han som holder i våpenet som styrer showet. Og det viktigste er ikke å vinne, men å delta, og få trening, og kose seg.

 

Edit: Jeg har fått trent en god del på 100 meter i år, så det er store muligheter for at jeg prøver meg på jaktfelt neste år :D Men jeg har ikke fått anledning til å prøve på 30 meter, 50 meter, 70 meter, 120 meter, 150 meter og 200 meter. Og jeg har ingen steder jeg kan herje fritt. Har noen et forslag til åssen jeg skal få til dette her ? For jeg aner jo ikke åssen rifla går på de avstandene, så jeg aner ikke åssen jeg skal holde i forhold til blinken.

Link to comment
Share on other sites

sier ikke at noen har et problem, sier bare at jeg ikke forstår problemstillinga. om man skal drive med en idrett er det jo bare lese reglene å tilpasse seg reglene, ikke begynne å si at "dersom dere endrer reglene slik at det passer for meg, så skal jeg kansje begynne med den idretten".

for det er slik jeg oppfatter dette.........

Ja, da har du oppfattet det riktig, det er faktisk stort sett det jeg sier. :)

Eller sagt på en annen måte; Jeg driver en nært beslektet idrett. Dersom dere i DFS oppretter en klasse (i tillegg til jegerklasse) eller på annet vis legger til rette for at jeg på et smidig vis kan delta på deres idrettsarrangementer så vil det interessere meg og andre utøvere av min idrett. Dette forutsetter selvsagt at dere av rekrutteringsårsaker er interessert i å få meg med på noe tilpassede vilkår. Hvis ikke, så er det greit! Synd, men greit.

 

Det er ikke en uvanlig tankegang innen idrett å ønske å rekruttere og å skape aktivitet ved å legge til rette for "andre". Det betyr ikke at man behøver å endre den opprinnelige idretten, bare tilpasse deler av den litt, akkurat for den gruppen det gjelder. På den måten får man med flere, og noen av dem vil etterhvert ta skrittet fullt ut og bli med på ordentlig i den egentlige, utilpassede idretten. Jeg forstår etterhvert at en slik tanke muligens faller på stengrunn innen DFS, men det er jo lov å prøve seg. :wink:

 

Tross alt er idretten jeg driver med tilpasset DFS slik at alt en DFS-skytter trenger å gjøre for å spasere fra en konkurransestandplass i DFS til en konkurransestandplass i NJFF-jaktfelt, er å ta av remmen og skyte lang arm. Selvfølgelig er det naturlige grunner til at situasjonen har utviklet seg slik. Jeg ser bare ikke at det skal være en slik uhørt tanke å antyde at det burde kunne være like enkelt for en skytter å veksle fra jaktfelt(sporter) til DFS, som omvendt? Er det noen særskilte grunner til at det skal være så tvers gjennom uinteressant for DFS å tilrettelegge for økt deltakelse fra sporterskytterne i NJFF?

har NJFF tilpasset jaktfelt til DFS? hvorfor er det ikke lov å bruke reim da?

 

om deltakeren i jaktfelt(sporter) har en sauer 200STR (som jeg har sett endel av i den klassen) kan han bare ta børsa si, montere diopter å gå å skyte DFS.

akkurat som man må montere kikkert for å ha sjans i jaktfelt. så forskjellen er liten. du mener ikke at man seriøst skal delta med en sauer 200STR med diopter på jaktfelt ? har du sett mange som har gjort det?

 

selvfølgelig, om NJFF oppretter en klasse hvor man ikke har lov å bruke siktemidler som er optiske, vil nok noen DFS skyttere dukke opp der. det er jeg sikker på. men NJFF har ikke en slik klasse. ikke som jeg vet iallefall.

 

videre: vi har som sagt tidligere i tråden en "uapprobert" klasse for sånne som skyter aktivt i NJFF og i DFS på 3-4 stevner vi arrangerer her i skytterlaget vårt. vi får kansje 10 deltakere i den klassen. i den klassen skyter alle som er klasseførte i NJFF eller DFS, å klassen er "fri". dvs du kan bruke hva som helst, men ikke et rent DFS våpen med diopter. dette er gjort for at vi skulle begolde jegerne i jegerklassa, for jegerklasse har vi hatt på disse stevnene i ca 10 år.(fra før jegerklasse ble offisielt i DFS) men etter et par år begynte noen å stille opp med sauer 200STR med stjernekikkert. da begynte jegerne å true med å ikke delta. å da ble klassen delt.

Link to comment
Share on other sites

om deltakeren i jaktfelt(sporter) har en sauer 200STR (som jeg har sett endel av i den klassen) kan han bare ta børsa si, montere diopter å gå å skyte DFS.

akkurat som man må montere kikkert for å ha sjans i jaktfelt. så forskjellen er liten. du mener ikke at man seriøst skal delta med en sauer 200STR med diopter på jaktfelt ? har du sett mange som har gjort det?

 

selvfølgelig, om NJFF oppretter en klasse hvor man ikke har lov å bruke siktemidler som er optiske, vil nok noen DFS skyttere dukke opp der. det er jeg sikker på. men NJFF har ikke en slik klasse. ikke som jeg vet iallefall.

Jeg husker at de på NM Jaktfelt i fjor brukte en speaker fra LS. Det var fasinerende å høre på ham hver gang han kom til et navn på listen som han kjente. Det ble lekset opp om "samlagsmester ditt" og "kongelag datt". Det var kort sagt en lang rekke kjente DFS-navn blant deltakerne, og vi fikk høre deres CVer siden de først begynte å tafse på en rekruttbørse. :D

Innen jaktfelt er det altså neppe særlig nødvendig å tilrettelegge ytterligere for DFS-skyttere for å få dem til å delta. De er der allerede i rikt monn.

 

Nei, det er ikke vanlig å se folk skyte jaktfelt med diopter, men de har lov! Sporterklassene har, med visse begrensninger (bla. reim), fritt utstyr og bekledning. Derfor kan DFS-skytteren uproblematisk skli ganske så rett inn. Vil han oppnå noe så bør han riktignok med fordel putte på en kikkert.

Andre vegen så må våpen og utstyr være eksakt som beskrevet i skytterboken. Å male stokken på sin Sauer 200 i en kledelig blåfarge er nok til å bli disket. Mange av sporterskytterne med sine ymse våpen i ymse stokker er sjanseløse.

 

At DFS standardiserer på dette viset for de som deltar i den ordinære aktiviteten er forståelig.

Spørsmålet mitt er imidlertid fremdeles om DFS kan tenkes å ville skape et tilbud også for den typiske NJFF-sporterskytter med sine diverse våpen, stokker, kikkerter og bekledninger. Å åpne jegerklassen for disse er trolig ikke noen spesielt god ide. Da tror jeg du har helt rett i at man kan tape deltakelse fra den alminnelige jeger, i den grad det eksisterer slik deltakelse rundt om.

Et evt. tilbud til sporterskytteren må komme i tillegg, og det må komme fordi DFS ønsker å legge til rette for en gruppe utøvere som allerede er skyttere og som derfor ikke behøver å rekrutteres helt fra grunnen av. Er det noe håp om at man har et slikt ønske?

 

Står for øvrig de lokale skytterlag fritt til å gjennomføre slike tiltak på egen hånd?

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker at de på NM Jaktfelt i fjor brukte en speaker fra LS. Det var fasinerende å høre på ham hver gang han kom til et navn på listen som han kjente. Det ble lekset opp om "samlagsmester ditt" og "kongelag datt". Det var kort sagt en lang rekke kjente DFS-navn blant deltakerne, og vi fikk høre deres CVer siden de først begynte å tafse på en rekruttbørse. :D

Innen jaktfelt er det altså neppe særlig nødvendig å tilrettelegge ytterligere for DFS-skyttere for å få dem til å delta. De er der allerede i rikt monn.

da vil jeg påstå: HVIS det er mulig for en DFS skytter å kjøpe seg brukbart utstyr(kikkertsikte, ekstra løp, kikkertmontasje, kansje skjefte, om man skal bruke sauern) til å skyte jaktfelt etter NJFF sine regler, hvorfor er det ikke mulig for jaktfeltskytteren å gjøre det samme for å skyte DFS etter de reglene som er der? tror ikke totalkostnaden vil være så forskjellig. vi snakker om ting opp i 10 000 kr klassen begge veger for å få topp utstyr.

 

Spørsmålet mitt er imidlertid fremdeles om DFS kan tenkes å ville skape et tilbud også for den typiske NJFF-sporterskytter med sine diverse våpen, stokker, kikkerter og bekledninger. Å åpne jegerklassen for disse er trolig ikke noen spesielt god ide. Da tror jeg du har helt rett i at man kan tape deltakelse fra den alminnelige jeger, i den grad det eksisterer slik deltakelse rundt om.

Et evt. tilbud til sporterskytteren må komme i tillegg, og det må komme fordi DFS ønsker å legge til rette for en gruppe utøvere som allerede er skyttere og som derfor ikke behøver å rekrutteres helt fra grunnen av. Er det noe håp om at man har et slikt ønske?

de har to veier å gå. enten skyte DFS klasseført, eller skyte i jegerklassen med en rifle som passer der.

 

Står for øvrig de lokale skytterlag fritt til å gjennomføre slike tiltak på egen hånd?

nei. å vi bryter regelverket på 4 stevner i året ved å ha en "SPORTERKLASSE"

Link to comment
Share on other sites

HVIS det er mulig for en DFS skytter å kjøpe seg brukbart utstyr(kikkertsikte, ekstra løp, kikkertmontasje, kansje skjefte, om man skal bruke sauern) til å skyte jaktfelt etter NJFF sine regler, hvorfor er det ikke mulig for jaktfeltskytteren å gjøre det samme for å skyte DFS etter de reglene som er der? tror ikke totalkostnaden vil være så forskjellig. vi snakker om ting opp i 10 000 kr klassen begge veger for å få topp utstyr.

Sakte i svingene nå. En DFS-skytter kan delta innenfor NJFFs regelverk med sin bane-Sauer så lenge han ikke bruker reima til støtte under skyting. På grunn av vekta havner han i sporterklassen, og han stiller selvsagt med ulempe ved å bruke diopteret istedenfor kikkertsikte, men han har anledning i henhold til regelverket. Jeg har ikke lov til å stille i jegerklassen i DFS-feltskyting med hjorterifla mi hvis arrangøren følger DFS' regelverk. Det er en viss forskjell her...

Link to comment
Share on other sites

DET DFS i mine øyne kunne rekruttert mye mere på, er å ha en klasse for våpen som ble brukt før 1990 i organisasjonen. feks M67, krag, M59, M98K-F1 osv som mange har liggende men som aldri blir brukt. nå står slike våpen å enten samler støv eller blir bygd om til jaktfeltvåpen/jaktvåpen å brukes på jakt eller no sånt ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

HVIS det er mulig for en DFS skytter å kjøpe seg brukbart utstyr(kikkertsikte, ekstra løp, kikkertmontasje, kansje skjefte, om man skal bruke sauern) til å skyte jaktfelt etter NJFF sine regler, hvorfor er det ikke mulig for jaktfeltskytteren å gjøre det samme for å skyte DFS etter de reglene som er der? tror ikke totalkostnaden vil være så forskjellig. vi snakker om ting opp i 10 000 kr klassen begge veger for å få topp utstyr.

Sakte i svingene nå. En DFS-skytter kan delta innenfor NJFFs regelverk med sin bane-Sauer så lenge han ikke bruker reima til støtte under skyting. På grunn av vekta havner han i sporterklassen, og han stiller selvsagt med ulempe ved å bruke diopteret istedenfor kikkertsikte, men han har anledning i henhold til regelverket. Jeg har ikke lov til å stille i jegerklassen i DFS-feltskyting med hjorterifla mi hvis arrangøren følger DFS' regelverk. Det er en viss forskjell her...

du vet om regelverket. da er det jo bare å forholde seg til det?

er spørsmålet om 4,5 kg er en rett vekt å sette grensa på?

hvis man endrer grensa til 5 kg, så vil noen klage da og.

 

men hvor skal grensen gå i jegerklassa da? 5 kg? 8kg? hva med tofot? hva med frontrest så BR gutta og kan delta? hva med å sette fritt på alt? støtte, vindmålere, spotter og hele pakka?

gjett hvor mange helt vanlige jegere den klassa kommer til å tiltrekke seg da...

Link to comment
Share on other sites

Det virker ganske greit med en "åpen klasse", det er mange som har lyst til å prøve seg på f.eks 200m på bane og på grovfelt men som ikke kan på grunn av reglene.

Det er også mange som har lyst til å prøve kne skyting, en i mitt skytterlag har prøvd ganske mange ganger alt selv om han bare er ER, men han kan ikke gå opp til junior på grunn av reglene.

Så jeg syns også at en "åpen klasse" i DFS hadde vært supert

Link to comment
Share on other sites

...alle kan delta, DFS klasseførte, jegere, NJFF klasseførte...

"konkurranseskyttere" i en klasse, "ikke aktive skyttere" i en anna klasse. kravet er at det ikke skal være std DFS våpen med diopter. gjett hvem som pleier vinne? noen NJFF-jaktfeltskyttere med det våpenet de skyter jaktfelt med, eller en DFS skytter fra en høyere klasse med en sauer 200STR med stor kikkert på.

 

Nå er jeg temmelig klar for å ta "kveld" kl. er 05:38. Men jeg våkna litt når jeg leste dette.

Hvem vinner??????

Link to comment
Share on other sites

...alle kan delta, DFS klasseførte, jegere, NJFF klasseførte...

"konkurranseskyttere" i en klasse, "ikke aktive skyttere" i en anna klasse. kravet er at det ikke skal være std DFS våpen med diopter. gjett hvem som pleier vinne? noen NJFF-jaktfeltskyttere med det våpenet de skyter jaktfelt med, eller en DFS skytter fra en høyere klasse med en sauer 200STR med stor kikkert på.

 

Nå er jeg temmelig klar for å ta "kveld" kl. er 05:38. Men jeg våkna litt når jeg leste dette.

Hvem vinner??????

det er som oftest enten en av landsdelens beste jaktfeltskyttere eller en eller annen ganske god DFS skytter, å de samme er i toppen hele tida........

poenget mitt var at i denne klassen er det konkurranseskytterne med spesialvåpen(over 4,5 kg) som for det meste dominerer. (selvfølgelig har ikke jeg resultatlista i hodet fra de siste 3 årene feks, men jeg vet sånn ca hvem som er blandt de beste hvert år) men de som skyter jegerklassen i NJFF pleier som oftest ikke nå helt opp her(med et par unntak som jeg vet om)

Link to comment
Share on other sites

Hele poenget er vel at DFS sliter en del med rekrutteringen.

Og at de ikke akkurat følger sin egen formålsparagraf, siden de har blitt en smal konkuransegrei i stedet for å konsentrere seg om vanlig våpenopplæring. Det tar de vist ikke så tungt.

 

Det store utstyrsproblemet hadde forsvunnet om man hadde gått vekk fra skyteklær og reim.

Ta jaktfelt, man trenger ikke ekstrempresisjon for å skyte bra der. Når innertreffen er opptil 4-6 moa er det vel få som ikke har godt nok utstyr.

Da er man tilbake til utgangspunktet, nemlig gode avtrekk og riktig stilling - det essensielle i skyting.

 

Jeg synes Jackknife har et godt poeng, men det er ikke bare bare å skyte et DFS program med en jaktrifle, siden alt er lagt opp til : Flere magasin, tykke piper pga av høy skuddtakt, skytetider og blinkstørrelser som er tilpassetreim og skytedress og meget god presisjon.

 

Det som forundrer meg er at DFS'ere som tilhører et lag som har et greit forhold til jegerene nekter plent å inse at dette ikke er vanlig i veldig mange DFS-lag. Og at det er veldig mange negative holdninger til annet enn DFS-skyting både sentralt og utover i samlagene.

Link to comment
Share on other sites

Det som forundrer meg er at DFS'ere som tilhører et lag som har et greit forhold til jegerene nekter plent å inse at dette ikke er vanlig i veldig mange DFS-lag. Og at det er veldig mange negative holdninger til annet enn DFS-skyting både sentralt og utover i samlagene.

regner med at denne var delvis(eller helt) myntet på meg. så da kan jeg svare på den. jeg vet det er negative holdninger til DFS blandt mye jegere. vet og at dette går andre vegen. det som jeg også vet er at her jeg kommer fra er det ikke negative holdninger hverken den ene eller den andre vegen i de fleste lag(det fins jo selvfølgelig et par unntak her og)

men jeg tror ikke dette bare er DFS-skyttere eller lag sin feil. det finnes alltid to sider av en sak (minst).

 

uttrykk som "canvas gutta" eller andre lignende ting gjør ikke at DFS skyttere får bedre holdninger til jegere.

 

om skyting i DFS er en smal idrett? kansje det, men hva sier det om andre skytesporter i norge da? ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...