Jump to content

"Åpen klasse" i DFS?


Jackknife

Recommended Posts

...alle kan delta, DFS klasseførte, jegere, NJFF klasseførte...

"konkurranseskyttere" i en klasse, "ikke aktive skyttere" i en anna klasse. kravet er at det ikke skal være std DFS våpen med diopter. gjett hvem som pleier vinne? noen NJFF-jaktfeltskyttere med det våpenet de skyter jaktfelt med, eller en DFS skytter fra en høyere klasse med en sauer 200STR med stor kikkert på.

 

Nå er jeg temmelig klar for å ta "kveld" kl. er 05:38. Men jeg våkna litt når jeg leste dette.

Hvem vinner??????

det er som oftest enten en av landsdelens beste jaktfeltskyttere eller en eller annen ganske god DFS skytter, å de samme er i toppen hele tida........

poenget mitt var at i denne klassen er det konkurranseskytterne med spesialvåpen(over 4,5 kg) som for det meste dominerer. (selvfølgelig har ikke jeg resultatlista i hodet fra de siste 3 årene feks, men jeg vet sånn ca hvem som er blandt de beste hvert år) men de som skyter jegerklassen i NJFF pleier som oftest ikke nå helt opp her(med et par unntak som jeg vet om)

 

Jeg kjenner ganske godt til jegerklassene på DFS skytingene i Karasjok hvis det er dem du sikter til.

Det er greit nok med "aktiv og passiv klasse". Men jeg syns det ble veldig feil når en NJFF-skytter som skyter i klasse JC blir satt i aktiv klasse ettersom vedkommende var klasseført "hobbyskytter".

Noe som ikke er fullt så feil som det over, skjønner tankegangen, men blir likevel feil er at en NJFF-skytter i klasse JA med våpen under 4,5kg og kikkert under 9 ganger også blir satt i aktiv klasse med fritt våpen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 105
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

høggern skrev, det er som oftest enten en av landsdelens beste jaktfeltskyttere eller en eller annen ganske god DFS skytter, å de samme er i toppen hele tida........

poenget mitt var at i denne klassen er det konkurranseskytterne med spesialvåpen(over 4,5 kg) som for det meste dominerer. (selvfølgelig har ikke jeg resultatlista i hodet fra de siste 3 årene feks, men jeg vet sånn ca hvem som er blandt de beste hvert år) men de som skyter jegerklassen i NJFF pleier som oftest ikke nå helt opp her(med et par unntak som jeg vet om)

 

Bra svar.

Jeg kjenner ganske godt til jegerklassene på DFS skytingene i Karasjok hvis det er dem du sikter til.

Det er greit nok med "aktiv og passiv klasse". Men jeg syns det ble veldig feil når en NJFF-skytter som skyter i klasse JC blir satt i aktiv klasse ettersom vedkommende var klasseført "hobbyskytter".

Noe som ikke er fullt så feil som det over, skjønner tankegangen, men blir likevel feil er at en NJFF-skytter i klasse JA med våpen under 4,5kg og kikkert under 9 ganger også blir satt i aktiv klasse med fritt våpen.

Link to comment
Share on other sites

[Jeg kjenner ganske godt til jegerklassene på DFS skytingene i Karasjok hvis det er dem du sikter til.

Det er greit nok med "aktiv og passiv klasse". Men jeg syns det ble veldig feil når en NJFF-skytter som skyter i klasse JC blir satt i aktiv klasse ettersom vedkommende var klasseført "hobbyskytter".

Noe som ikke er fullt så feil som det over, skjønner tankegangen, men blir likevel feil er at en NJFF-skytter i klasse JA med våpen under 4,5kg og kikkert under 9 ganger også blir satt i aktiv klasse med fritt våpen.

kan jo si det sånn at jeg er ikke 100 % enig i måten klassene er delt på, men det er så. det riktige i mitt hode hadde vært at man delte klasse etter utstyr. men jeg har tatt konsekvensen av klasse delingen og regelverket og gidder ikke skyte i "aktiv klassen" med den rifla jeg bruker mest på jakt, en 3 kg mauser med 2X kikkert..... den hadde sikkert passa best i "passiv klassen", men siden jeg er aktiv skytter havner jeg i den klassen(å må konkurrere med folk me sauer og stjernekikkert) uansett hva jeg skyter med.

 

klassedelinga er kommet etter ønske fra den største deltakergruppa, elgjegere som på ingen måte er aktive skyttere, å det er nå engang slik det er. så kan alle være uenige.

om man deler etter vekt, vil det kunne dukke opp et par kl 5 skyttere fra DFS med jaktfelt våpen under 4,5 kg. er det greit for JC skytterne å konkurrere mot dem??

Link to comment
Share on other sites

om man deler etter vekt, vil det kunne dukke opp et par kl 5 skyttere fra DFS med jaktfelt våpen under 4,5 kg. er det greit for JC skytterne å konkurrere mot dem??

 

Jeg ser ikke helt problemet, nei, og synes det er helt greit. Men, da må deltageravgiften ned, og premienivået likeså. Det er i derfor det i dag er ulike klasser etter nivå, så flere skal få mulighet til premie. Men er ikke det et noe foreldet system? Hvem i dag driver med skyting for premienes skyld?

Link to comment
Share on other sites

om man deler etter vekt, vil det kunne dukke opp et par kl 5 skyttere fra DFS med jaktfelt våpen under 4,5 kg. er det greit for JC skytterne å konkurrere mot dem??

 

Jeg ser ikke helt problemet, nei, og synes det er helt greit. Men, da må deltageravgiften ned, og premienivået likeså. Det er i derfor det i dag er ulike klasser etter nivå, så flere skal få mulighet til premie. Men er ikke det et noe foreldet system? Hvem i dag driver med skyting for premienes skyld?

jeg ser heller ikke problemet. men jeg er jo da en av de kl 5 skytterne ;)

 

hvorfor har man kl 3-5 i DFS og kl JA-JC i NJFF? jo det er for å skille på ferdigheter. om det er rett, det kan diskuteres fram og tilbake.

eksempel i DFS: de som i fjor skjøt 239 på bane, vil havne i kl 4 i år å bli blandt de beste kl 4 skytteren å få premie ofte. de som skjøt 240 ifjor, vil havne i kl 5 i år, å vil være blandt de dårligste i kl 5 å aldri få premie omtrent. forutsett at resultatene er statiske, noe de som oftest er i ganske stor grad.

 

hvem er egentlig best til å skyte av disse to?? er det da rett at en dårligere skytter skal få mere premier fordi hans resultater i fjor TILFELDIGVIS var rett under en grense for opprykk?

samme får du i NJFF regner jeg med(har ikke satt meg inn i klassesystemet der.)

 

men de JC eller JA skytterne som synes det er "urettferdig" å skyte mot sporter skyttere på den jegerfelten vi arrangerere 3-4 ganger i året, de viser jo at de egentlig er ute etter premier ;)

Link to comment
Share on other sites

Dere har gode argument høggern og fossdal.

Det jeg mener er at klassene først og fremst skal skille på utstyr.

Hvis man skal skille på hvor "aktiv" eller "god" man er bør bør det settes opp flere klasser basert på utstyr.

I Karasjok var det 2 klasser. Den ene med jaktutstyr der våpen og utstyr var mye likt jaktklassene i NJFF og den andre med sporterutstyr "aktiv klasse".

Var man klasseført innen DFS eller NJFF ble man satt i aktiv klasse selv om man skjøt i kl. 1 i DFS eller JC i NJFF selv om utstyr var etter reglene i jegerklassen.

I Øst-Finnmark har det hvert en 5 runders jaktfeltkarusell der elgjaktlag kan delta samt vanlig individuell deltagelse.

Her er det kun en klasse etter reglene til NJFFs jegerklasser. Med unntak av våpenvekt for ikke å ekskludere jegere som jakter med "tunge" våpen. Maks. forstørrelse på kikkert er 9 ganger og bekledning jegermessig.

Det har aldri hvert diskutert eller klaget på regelverket.

Når det gjelder skytinga i Karasjok deltok det skyttere i jegerklassen for jaktutstyr fra flere steder i Øst-Finnmark, Kautokeino og Alta under Vårmønstringa og Jergulfelten.

Denne skytinga begynte i 1997 og fungerte fint i 3-4 år. Etter det var det nye regler å forholde seg til hvert år.

Etter at man ble plassert i klassen for fritt utstyr stupte deltagelsen fra tilreisende skyttere.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder skytinga i Karasjok deltok det skyttere i jegerklassen for jaktutstyr fra flere steder i Øst-Finnmark, Kautokeino og Alta under Vårmønstringa og Jergulfelten.

Denne skytinga begynte i 1997 og fungerte fint i 3-4 år. Etter det var det nye regler å forholde seg til hvert år.

Etter at man ble plassert i klassen for fritt utstyr stupte deltagelsen fra tilreisende skyttere.

stupte og stupte? det er vel relativt ;)

 

som sagt ble det delt i en "mosjonsklasse" for jegere med jaktutstyr og en "racerklasse" for de som er konkurranseskyttere. jeg ser at det sikkert ikke er det rette det heller. men poenget er at de som deltar i "racerklassen"(med fritt utstyr osv) er aktive skyttere, å om man skulle følgt skytterboka til punkt og prikke ville ikke denne klassen vært arangert i det heletatt. de 4-5 deltakerne som ikke ønsker være med, fordi de ikke får lov å rane premiebordet foran jegerne i jegerklassen, har ikke jeg veldig stor medfølelse med. for om de bare er intressert i å skyte er det vel ikke veldig viktig hvilken klasse de deltar i?

 

jeg har forklart grunnen til at klassene ble delt, forklart grunnen til at aktiv skyttere fikk konkurrere for seg selv, å klarer ikke helt forstå at vi som er konkurranseskyttere ikke skal klare se jegernes synspunkt. den gruppa der(over 50 stk) vil ikke ha særlig sjans til å konkurrere mot skyttere fra Jeger A eller B som skyter mye NJFF skyting.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder "Åpen klasse" i DFS er mine tanker rundt det følgende.

DFS ble opprettet som en del av det norske totalforsvaret.

Våpnene som har hvert brukt var det samme som forsvaret brukte, krag, Mauser M-59 og M-67.

På et tidspunkt tok forsvaret i bruk Garang og senere AG3. Her har ikke våpentypen fulgt på.

 

Det jeg kunne tenkt meg var en form for langholdsklasse. Gjerne opp mot 1000m. Der det skytes en feltrunde med vanlige feltskiver og stålsiluett på de lengste holdene. Fritt våpen med fritt kikkertsikte, fritt kaliber, lyddemper for dem som ønsker det. Rekyldemper hvis standplass er rigget for det. Oppgitte avstander ev. avstandsmåler som en del av utstyret.

Det blir en slags "sniperklasse".

Om ikke annet hadde det hvert gøy med "treningsamlinger" for likesinnede.

Link to comment
Share on other sites

stupte og stupte? det er vel relativt ;)

 

de 4-5 deltakerne som ikke ønsker være med, fordi de ikke får lov å rane premiebordet foran jegerne i jegerklassen, har ikke jeg veldig stor medfølelse med. for om de bare er intressert i å skyte er det vel ikke veldig viktig hvilken klasse de deltar i?

 

jeg har forklart grunnen til at klassene ble delt, forklart grunnen til at aktiv skyttere fikk konkurrere for seg selv, å klarer ikke helt forstå at vi som er konkurranseskyttere ikke skal klare se jegernes synspunkt. den gruppa der(over 50 stk) vil ikke ha særlig sjans til å konkurrere mot skyttere fra Jeger A eller B som skyter mye NJFF skyting.

 

Rane premiebordet. He, he. Den var ny. Litt frekkt vil jeg vel si. Saken er faktisk den at pga. stor deltagelse i jegerklassene (som er helt supert) på søndagen i Jergul og 20 mil å kjøre hjem. Dro jeg før premieutdelingen.

Året etter ble det tildelt premier til skyttere som som var bak meg på lista som også hadde kjørt hjem. Jeg fikk ikke noe. Greit nok. Jeg skyter ikke for premiene sin del.

Av de 6-7 årene jeg deltok på Vårmønstringa skjøt jeg vanligvis ikke godt nok til å få premie men det var artig likevel.

Men det var når regelverket ble endret hvert år de tre siste årene. Og at forutsigbarheten til arrangemanget ble usikker at 11 tilreisende sluttet å delta. Er det noe jeg krever som skytter er det et stabilt regelverk så jeg vet hva jeg har å forholde meg til. Og det virker som det gjelder de 10 andre også.

Nå var jo premiebordet bare ræva likevel. De to gangenene av 12-14 feltrunder jeg fikk premie var det et leketelt til 12 euro (96 kroner) og den andre gangen var det en hobby-leke hammer som bøydes når jeg skulle slå opp tre bilder på laderommet. (som sakt jeg skjøt aldri godt på disse stevnene)

Så hadde det hvert for premiene hadde jeg ikke kommet etter 1997.

Det kunne faktisk virke som jegerklassene bare var en inntektskilde til skytterlaget. Med en 60-70 deltagere i jegerklassene som hver betalte 70,-. Det skulle bli opp mot 5000,-. DFS gutta betalt 120,- så vidt jeg husker og det var rundt 25-30 deltagere. Det skulle tilsi rundt 3500,-.

Beste jeger sammenlagt på lørdag og søndag fikk en pengepremie på 500,-. Disse klassene fikk ingen pengepremie de 4 første årene.

DFS gutta hadde tre pengepremier å knive om hhv. 7000, 3500 og 1500,- i tillegg til bedre gavepremier.

 

Men nå syns jeg det holder. Jeg trakk dette opp og det kom opp noe søl. Du er ikke delaktig i dette med jegerklassene. Og jeg er ikke nødt til å delta.

La oss heller diskutere det tråden handler om "Åpen klasse i DFS".

Link to comment
Share on other sites

vel, der har vi en "åpen klasse" i DFS. å selv det er ikke alle fornøyd med. dette beviser det jeg prøver si. uansett hvordan regler man lager for en åpen klasse(eller jegerklasse, eller hva man kaller det for), vil noen være misfornøyde.

 

Finnes det en åpen klasse??!!

Jeg har bare fått jegerklassen med meg.

Hvor finner jeg regelverk?

Link to comment
Share on other sites

vel, der har vi en "åpen klasse" i DFS. å selv det er ikke alle fornøyd med. dette beviser det jeg prøver si. uansett hvordan regler man lager for en åpen klasse(eller jegerklasse, eller hva man kaller det for), vil noen være misfornøyde.

 

Finnes det en åpen klasse??!!

Jeg har bare fått jegerklassen med meg.

Hvor finner jeg regelverk?

den klassen for "konkurranseskyttere" (som praktiseres i karasjok) er vel så å si åpen? man kan bruke skyteklær, tunge børser, reim, stjernekikkerter, osv... eneste kravet er at hullkorn ikke er tillatt. alle kan delta, alle våpen er godkjent, osv.

 

men uansett hvordan regler man lager er det noen som ikke liker de.

 

regelverk er på skytterlagets hjemmeside.

Link to comment
Share on other sites

vel, der har vi en "åpen klasse" i DFS. å selv det er ikke alle fornøyd med. dette beviser det jeg prøver si. uansett hvordan regler man lager for en åpen klasse(eller jegerklasse, eller hva man kaller det for), vil noen være misfornøyde.

 

Finnes det en åpen klasse??!!

Jeg har bare fått jegerklassen med meg.

Hvor finner jeg regelverk?

den klassen for "konkurranseskyttere" (som praktiseres i karasjok) er vel så å si åpen? man kan bruke skyteklær, tunge børser, reim, stjernekikkerter, osv... eneste kravet er at hullkorn ikke er tillatt. alle kan delta, alle våpen er godkjent, osv.

 

men uansett hvordan regler man lager er det noen som ikke liker de.

 

regelverk er på skytterlagets hjemmeside.

 

Åja, det har jeg fått med meg.

Misforsto litt. Trodde det var snakk om en langholdsklasse.

Det er 6-7 skyttere i Kirkenes som holder på å rigge til våpen for langhold.

Dem har satt ut stålsiluetter den lengste på 800m og det er planer om 1000m

Link to comment
Share on other sites

Ser debatten går, selv om det ikke er så mange som jeg kanskje håpet, som har syn på dette med "åpen klasse". Men for å oppsummere litt hva jeg selv mener:

 

- Åpen klasse bør være uten begrensninger mht vektklasser, bekledning og siktemidler. Derfor mener jeg dagens "jegerklasse" i DFS ikke dekker hva jeg har i tankene.

 

- Jeg ønsket ikke å diskutere dagens klasseinndelig, eller reglene for dagens utøvelse av DFS skyteprogram, men rett og slett åpne for en klasse til.

 

Jeg synes også at det er litt merkelig at det kun er Fossdal som har kommentert innfallsvinkelen min, om at DFS i dag er langt unna sin egen formålsparagraf, og kun fremstår som en reinspikka konkurransegren.

Mulig at dette er et emne som bør tas opp i en egen tråd, men det er vel flere andre skytegrener som også burde kunne henvise til innholdet i denne paragrafen, og hevde at de i like stor grad lever opp til den, og dermed kunne motta støtte og subsidier via forsvaret.

 

"Det Frivillige Skyttervesens mål er å fremme praktisk skyteferdighet innen det Norske folk og derved dyktiggjøre det for landets forsvar"

 

Er ikke f.eks jaktfeltskyting med på å fremme dette i like stor grad som DFS? Her finnes større mangfold i våpen, siktemidler, kalibre, bekledning og feltmessig skyting.

 

Jeg er som sagt ikke "ute etter" DFS på noen måte. Junior er nettopp blitt aktiv skytter (rekrutt), og jeg skjøt også noen stevner i sommer, og hadde glede av det.

Men jeg kjenner som sagt flere som godt kunne tenkt seg å skyte DFS-programmet med sitt utstyr, men blir stoppet av regelverket. Derfor tanken om en egen "åpen klasse".

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes også at det er litt merkelig at det kun er Fossdal som har kommentert innfallsvinkelen min, om at DFS i dag er langt unna sin egen formålsparagraf, og kun fremstår som en reinspikka konkurransegren.

Mulig at dette er et emne som bør tas opp i en egen tråd, men det er vel flere andre skytegrener som også burde kunne henvise til innholdet i denne paragrafen, og hevde at de i like stor grad lever opp til den, og dermed kunne motta støtte og subsidier via forsvaret.

 

"Det Frivillige Skyttervesens mål er å fremme praktisk skyteferdighet innen det Norske folk og derved dyktiggjøre det for landets forsvar"

 

 

Viss du f eks tar deg ein tur på LS, og får med deg meir enn det som blir sendt på TV, so vil du sjå at det som skjer der er mykje nærmare formålsparagrafen enn "reinspikka konkurransegrein".

Eg hadde "gleden" av å overvære stort sett heile LS frå standplasslederbua på 200m, og "reinspikka konkurransegrein" er vel ikkje dei første ordasom faller meg inn...

 

Eg skjønnar godt kva du meiner og ønsker. Men eg ser berre dei praktiske problema som gjer det vanskeleg å gjennomføre ei klasse der folk skal få komme og skyte med det dei vil av kaliber, våpen, siktemidler og utstyr forøvrig.

Det blir veldig vanskeleg å få ei rettferdig premiering i "åpen klasse" då folk stiller med ulikt utstyr etc. Skal ein ha premiering, vert det so mange begrensingar i "åpen klasse" at mange fell utanfor uansett.

Utan rangering og premiering får det heile eit preg av trening uansett, og ein kan like gjeren skyte DFS-program på ein vanleg treningskveld på DFS-bana, noko som er anledning til dei fleste plassar.

 

For dei som er interresserte i å skyte innanfor DFS-systemet, er ikkje so veldig vanskeleg å enten kjøpe eller låne ei brukt Krag eller Mauser og ei gammal feltjakke.

Link to comment
Share on other sites

For dei som er interresserte i å skyte innanfor DFS-systemet, er ikkje so veldig vanskeleg å enten kjøpe eller låne ei brukt Krag eller Mauser og ei gammal feltjakke.

jeg er enig.

en mauser eller krag koster ca 500-2500,- alt ettersom om den har justerbart skjefte osv.

om noen her i området vil prøe har jeg en M67 i 308w de kan låne anytime ;)

 

Eg hadde "gleden" av å overvære stort sett heile LS frå standplasslederbua på 200m.

dette års LS?

heldig du ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg synes også at det er litt merkelig at det kun er Fossdal som har kommentert innfallsvinkelen min, om at DFS i dag er langt unna sin egen formålsparagraf:

"Det Frivillige Skyttervesens mål er å fremme praktisk skyteferdighet innen det Norske folk og derved dyktiggjøre det for landets forsvar"

Viss du f eks tar deg ein tur på LS, og får med deg meir enn det som blir sendt på TV, so vil du sjå at det som skjer der er mykje nærmare formålsparagrafen enn "reinspikka konkurransegrein".

-

Eg skjønnar godt kva du meiner og ønsker. Men eg ser berre dei praktiske problema som gjer det vanskeleg å gjennomføre ei klasse der folk skal få komme og skyte med det dei vil av kaliber, våpen, siktemidler og utstyr forøvrig.

Det blir veldig vanskeleg å få ei rettferdig premiering i "åpen klasse" då folk stiller med ulikt utstyr etc. Skal ein ha premiering, vert det so mange begrensingar i "åpen klasse" at mange fell utanfor uansett.

Jeg har nettopp lest en artikkel i "Jakt & Jägare" (JR) nr 10/08, side 40 - 44 (artikkelen er ikke å finne på jagarnasriksforbund.se), om 11 jegere/langholdsskyttere som stilte opp i et svensk feltstevne, med ulike "rigger", og ble varmt tatt i mot. De skjøt bare liggende, de fleste med 2-fot. Der som her går feltdeltakelsen ned, og det bør en gjøre noe med (ut over å diskutere det på ymse DFS-konferanser), ikke minst med henvisning til formålsparagrafen.

 

Den største feilen med DFS sin "jegerklasse" er at den er begrenset til skyttere i klasse 1. Dermed er Rekr/Jun, klasseførte og Veteraner utestengt - med andre ord omtrent alle de som driver det praktiske arbeidet i skytterlagene. Da er det rimelig at de samme personene ikke er så veldig motivert for å lage interessante feltopplegg for en jegerklasse de sjøl ikke får delta i.

 

Jeg sa tidligere at jeg ikke ville blande meg inn i dette i DFS, men jeg vil lansere et "forsøksprosjekt". Det går kort ut på følgende:

 

"Jegerklassen" erstattes med følgende klasser (klassesetting etter utstyr, ikke etter skytterens evt. dyktighet):

 

Jakt 1: Åpne sikter og jaktdiopter, våpenvekt maks 4,5 kg.

 

Jakt 2: Kikkertsikte: Tillatt brukt maks 9x, våpenvekt maks 4,5 kg.

 

Jakt 3: Kikkertsikte: Tillatt brukt maks 9x, våpenvekt maks 7 kg (dvs. felt-Sauer med kikkert).

 

Jakt 4: Kikkertsikte: Tillatt brukt max (20 x? 40x?), våpenvekt maks (10 kg?), tofot tillatt.

 

Kaliber: Alle lovlige til riflejakt. Avtrekksvekt: Minimum 0,8 kg (sikkerhet). Våpnet skal ha fungerende sikring, og bærereim.

Ikke tillatt: Laser avstandsmåler (heller ikke i siktet), rekyldemper ("smellforsterker").

Jegerklasse er åpen for alle, men en må skyte for et skytterlag. Skyttere kan delta både i sin ordinære klasse og jegerklassen ved samme stevne, men må skyte ordinær klasse først.

Hvorvidt jegerklassene skal få bruke skytterdress etc, og om de skal skyte kne (stå?) eller bare liggende, har jeg ikke tatt stilling til.

 

For å få til en forsøksordning med dette kommende feltsesong, må saken meldes til samlagets ombudsmøte gjennom ditt lokale skytterlag. Sett i gang!

 

EDIT: Forandret litt på kl. 3.

EDIT 2: Kikkertsikte, tilføyd "tillatt brukt" i forbindelse med forstørrelse

Link to comment
Share on other sites

Kaliber: Alle lovlige til riflejakt.

Det blir vel litt urettferdig. Lettare å bryte streken med .460 enn med .22

Lage tolkar til alle kaliber med flens som 700Nitro? :wink:

OBS: Jeg glemte vel å si at denne klassen i første omgang bør utprøves i FELTSESONGEN. Og i feltskyting skal det ikke brukes tolk.

"Urettferdigheten" med forskjellig kulediameter har en fortsatt i feltskyting for R/J, i grovfelten går vel de eventuelle ballistiske fordelene med 6,5 opp i opp med større diameter på 7,62.

Men sjøl i baneskyting vil jeg hevde at 22-250 er bedre enn 45-70 (blir jeg og 700 VLS'en slått av en med bøylerifle, har jeg vel bare meg sjøl å skylde på).

Jeg ser de praktiske problemene for baneskyting - skal det innføres noe lignende der, må en vurdere om det skal være tolker (med tapper for alt fra kal. 0.12 til 0.700), eller om en skal "synse" om treff, som på feltskyting.

 

PS: Maxgrensa på kikkert for en "Jeger 4"-klasse må være den største praktiske fastkikkerten - hvilken er det, i tilfelle?

Og kulebanekompensator? Skal det bare være tillatt i klasse 3 og 4?

Link to comment
Share on other sites

 

Kaliber: Alle lovlige til riflejakt.

 

Det blir vel litt urettferdig. Lettare å bryte streken med .460 enn med .22

 

 

Lettere å bryte streken, men vanskeligere å skyte med....

 

 

Er målet å få med flest mulig jegere, ville jeg sagt:

 

Jakt 2: Kikkertsikte maks 12x, våpenvekt maks 4,5 kg.

 

Jakt 3: kikkertsikte maks 16x, våpenvekt maks 7 kg (dvs. felt-Sauer med kikkert).

 

Jakt 4: Kikkertsikte maks 25x, våpenvekt maks (10 kg?), tofot tillatt.

 

I disse dager er det tross alt veldig vanlig med en 3-12x56 kikkert. Og etterhvert som kikkerter med 6 ganger (eller mer) sprang mellom lavest og høyeste forstørrelse blir vanlig i flere merker, vil nok det bli mye høy forstørrelse blant jegere. Feks som Swarovski Z6 2-12x50 og Bushnell 6500 2,5-16x50...

Kulebanekomp begynner jo også å bli vanlig....

Link to comment
Share on other sites

Er målet å få med flest mulig jegere, ville jeg sagt:

Jakt 2: Kikkertsikte maks 12x, våpenvekt maks 4,5 kg.

Jakt 3: kikkertsikte maks 16x, våpenvekt maks 7 kg (dvs. felt-Sauer med kikkert).

Jakt 4: Kikkertsikte maks 25x, våpenvekt maks (10 kg?), tofot tillatt.

I disse dager er det tross alt veldig vanlig med en 3-12x56 kikkert.

Det er ikke noe problem med høyeste forstørrelse, men derimot med laveste! Har kikkerten mer enn 9x forstørrelse, så "taper" man den på 9x - enkelt og greit. Max-grensen kan settes til den største praktiske for faste kikkerter, evt. den laveste på store variabel-kikkerter. Det foresvever meg at 9x er brukt av NJFF/DFS??

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bare si åpen klasse. Ingen regler. Rifle.

Så lager en skyteprogram som favoriserer forskellige rifler. Små mål på langt hold, stor mål på kort hold-fort, stående. Veksling mellom to avstander-fort.. stående, sittende

"Hvorfor ikke"? Ganske enkelt fordi det må kunne brukes på et vanlig feltstevne innen DFS. Og da må det ikke by på særlig mye merarbeid for arrangørene. Samt tilpasses så det ikke forstyrrer de øvrige skytterne, og ikke går ut over sikkerheten på standplass.

Link to comment
Share on other sites

Våpnet skal ha fungerende sikring

 

Hva er en "fungerende sikring"? Holder det med halvspenn på hanen? Hvis ikke, så kan man ikke konkurrere med eldre bøylerifler dersom man skulle ha slike drifter...

 

Og hva er vitsen med sikring til konkurransebruk hvor det uansett kun lades og skytes på ordre? Nå er det lenge siden jeg skjøt felt i DFS, men da var det i alle fall veldig strengt med hvor pipa pekte og når det kunne lades. Så lenge våpenet kun er skuddklart mellom "lad våpen" og "staaaaans" med påfølgende visitering, har sikringen ingen misjon IMHO.

 

Bruker man faktisk sikringen i DFS? Altså, starter man med sikret våpen og kan ikke avsikre før "ild"?

 

Dersom sikring ikke kreves, kan man jo få inn et ekstra konkurransemoment på våpenhåndtering ved at avfyrte skudd mellom "lad våpen" og "ild" enten fører til diskvalifisering eller at beste treff i skiva trekkes fra poengsummen. Pipa peker jo mot vollen under lading, så et eventuelt vådeskudd før "ild" skal uansett gå i sikker retning- og vil vanligvis bomme på skiva, så om man får trekk i tillegg er det god motivasjon til å unngå utilsiktet avfyring.

 

Jeg kunne forøvrig godt ha tenkt meg å konkurrere litt i "jakt 1" med bøylerifle i .45-70 og jaktdiopter/ghost ring, dersom holdene var vettuge og/eller skivene store. Og dersom det ikke kreves sikring ut over halvspenn, ellers har jeg ikke godkjent redskap.

Link to comment
Share on other sites

Og hva er vitsen med sikring til konkurransebruk hvor det uansett kun lades og skytes på ordre? Nå er det lenge siden jeg skjøt felt i DFS, men da var det i alle fall veldig strengt med hvor pipa pekte og når det kunne lades. Så lenge våpenet kun er skuddklart mellom "lad våpen" og "staaaaans" med påfølgende visitering, har sikringen ingen misjon IMHO.

 

Bruker man faktisk sikringen i DFS? Altså, starter man med sikret våpen og kan ikke avsikre før "ild"?

man bruker sikringa på alle hold i DFS feltskyting om man følger regelverket. "utgangsstilling med våpen ladd, sikret, kolben i bakken og fullt grep om kolbehalsen"

Link to comment
Share on other sites

man bruker sikringa på alle hold i DFS feltskyting om man følger regelverket. "utgangsstilling med våpen ladd, sikret, kolben i bakken og fullt grep om kolbehalsen"

 

Ok, som sagt er det lenge siden jeg holdt på med slikt :-)

 

Spørsmålet blir da om halvspenn kan regnes som sikring? Det gir vel ingen konkurransefortrinn å måtte spenne en hane kontra å avsikre?

 

I en slik setting kan jeg heller ikke se at halvspenn er "usikkert", så lenge avtrekket fungerer slik det skal (ikke filt i stykker) er det ikke mulig å få skudd til å løsne ved å dra i avtrekk eller hane når det står i halvspenn. For å få skuddet av må man manipulere både hane og avtrekk. Det eneste usikre momentet er at man må spenne ned manuelt med skudd i kammeret, for å få våpenet "ladd og sikret". Fumlefingre kan da få til et vådeskudd mellom "lad våpen" og "utgangsstilling", mens de forsøker å få våpenet i halvspenn. Igjen, eventuelle utilsiktede skudd vil da gå retning vollen og bør få poengmessige konsekvenser for den som ikke vet å håndtere våpenet sitt riktig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd å skissere et prøveopplegg som kan brukes på feltstevner i DFS. Og jeg takker for alle innspill! Halvspenn har jeg ikke erfaring med, annet enn med Rolling-Block'en på min gamle 37 mm Hagens kvalkanon! I forbindelse med et slikt opplegg, må en ha en generell passus om "tilpasning for særlige konstruksjoner". Så takk for tipset om halvspenn, Vargen! (Og kanskje du skyter bedre med 45-70 og jaktdiopter enn jeg klarer med 22-250'en!).

Link to comment
Share on other sites

 

Kaliber: Alle lovlige til riflejakt.

 

Det blir vel litt urettferdig. Lettare å bryte streken med .460 enn med .22

Lage tolkar til alle kaliber med flens som 700Nitro? :wink:

 

:lol::lol::lol::lol: Prøv en feltrunde da vel å se om det er så mye "lettere å bryte streken med 460 enn med 22". :twisted::twisted::twisted::twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd å skissere et prøveopplegg som kan brukes på feltstevner i DFS. Og jeg takker for alle innspill! Halvspenn har jeg ikke erfaring med, annet enn med Rolling-Block'en på min gamle 37 mm Hagens kvalkanon! I forbindelse med et slikt opplegg, må en ha en generell passus om "tilpasning for særlige konstruksjoner". Så takk for tipset om halvspenn, Vargen! (Og kanskje du skyter bedre med 45-70 og jaktdiopter enn jeg klarer med 22-250'en!).

 

Hei..

 

Det skulle vel være helt greit at de med to fot og laser og kikkert får prøve feltrundene i DFS.

Dette kan til og med være med på å fremme rekrutteringen..

Eg mener at det er bare for Skytterlaga som skal arrangere feltstevne å annonsere at

jegerne er velkomne.

 

Mvh

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Eg mener at det er bare for Skytterlaga som skal arrangere feltstevne å annonsere at

jegerne er velkomne.

 

v

 

Så enkelt er det ikke; DFS-lag skal kun drive med de klasser og aktiviteter omtalt i "Skytterboka".

 

Tror heller ikke det er noe sjakktrekk å fremme forslag om 3-4 nye klasser, begynn med å fremme forslag om endring i dagens jegerklasse (feks bort med dette om klasse 1, medlemskap i et DFS-lag bør holde).

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Eg mener at det er bare for jegerne å komme på felt skytingen som blir arangert av DFS..

Det var nå satt litt på spissen det med to fot og laser :D

Det kan bli utfordrende og spennende å skyte på 5 forskjellige hold. Dette er opp til arangør, men eg mener at det burde vel gå.?

Sitat fra skytterboka.

 

11.122 Feltskyting for Jegerklassen

""På åpne stevner og interne stevner avgjør

arrangøren om det skal være eget opplegg for

Jegerklassen."" Hvis ikke følger klassen opplegget

for kl 1-5 i grovfelt eller klasse junior i finfelt. For

Jegerklassen bør ingen avstander være over 300m.

Dersom praktiske forhold tilsier det kan inntil ett

hold sløyfes i grovfelten for Jegerklassen.

 

6. For Jegerklassen skal reim være påmontert og

festet i begge reimfestene. Under skyting kan

“jegerstropp” benyttes, men fortsatt skal reim

være påmontert.

For jaktvåpen til bruk under konkurranser i grovfelt

for Jegerklassen er maks. tillatt vekt 4,5kg med

påmontert kikkert og tomt magasin.

 

6.123 Kikkertsikte er ikke tillatt

Unntatt for skyttere i Jegerklassen. For denne klassen

er maks. tillatt forstørrelse på kikkerten 9x.

 

7.239 Jegerklassen

Konkurransetilbudet for denne klassen gis kun i

30 skudd på åpne feltstevner. Skytingen foregår

i størst mulig grad på samme opplegg som for

klasse AG-3, dog fortrinnsvis ikke på skyteavstander

over 300m. Det skal fortrinnsvis benyttes

godkjente DFS figurer, ikke dyrefigurer. Bare skyttere

klasseført i klasse 1 kan delta i Jegerklassen.

Skytestillinger, rembruk og bekledning skal være

som for de øvrige DFS-klasser (se pkt. 6.143, avsnitt

6). Reglementert sittende skytestilling kan benyttes

uten legeattest (ref. pkt. 7.2e). Medlemsskap

i skytterlag tilsluttet DFS kreves for å kunne delta i

konkurranser (ref. pkt. 6.123 og 6.130). Det gis ikke

tilbud til Jegerklassen i mesterskap. Dvs. samlags-,

landsdelskrets- og Landsskytterstevnet.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Tror heller ikke det er noe sjakktrekk å fremme forslag om 3-4 nye klasser, begynn med å fremme forslag om endring i dagens jegerklasse (feks bort med dette om klasse 1, medlemskap i et DFS-lag bør holde).

Forslag om nye klasser eller endring av klasser må minst behandles av Skytterstyret, sannsynligvis blir det tingsak. Slike forslag må være godt gjennomarbeidet og underbygd (og gå gjennom lag - samlag). Å vise til diskusjon på et nettforum er neppe noe tungtveiende argument.

 

Derfor foreslår jeg PRØVEOPPLEGG i et eller flere samlag. Slikt kan tillates gjennomført, for eksempel med henvisning til at en praktisk talt ikke har hatt deltakere i den reglementerte Jegerklassen. Forslag om slike prøveopplegg må sendes fra skytterlagene til samlagsstyret innen fristen for saker til ombudsmøtet.

Det skulle vel være helt greit at de med to fot og laser og kikkert får prøve feltrundene i DFS.

Avstandsmåler er ikke tillatt. I følge den svenske artikkelen brukte de ikke laserne, og de som hadde sikte med laser, tok ut batteriene. Dette for å hindre at opplysninger om avstanden "lekket" over til deltakerne i ordinære klasser.

Link to comment
Share on other sites

som sagt tidligere i denne tråden har vi 2 jeger-klasser hos oss på ca 4 feltstevner i året. den ene klassen følger DFS sitt regelverk til ganske stor grad. den andre klassen er en så å si "fri klasse".

deltakerne i den første klassen er mange, mens det i den andre klassen er veldig få. kansje 10-20% av antallet som deltar i den klassen som er DFS sin std jegerklasse. vi har opptil 100 deltakere i jegerklassen(max 4,5 kg, osv), men som oftest mellom 20 og 60 deltakere, mens det som oftest bare er 5-10 deltakere i den fri klassen

dette forteller meg at om vi skaffer 2 klasser til, vil det bare bli de 5-10 deltakerne i "fri klassen" vår som blir fordelt på 3 klasser i stedenfor en.

Link to comment
Share on other sites

for eksempel med henvisning til at en praktisk talt ikke har hatt deltakere i den reglementerte Jegerklassen.

 

Kanskje fordi så godt som ingen har hørt om denne klassen? Fjerner en kravet om klasseføring og lagene informerer sine "jegermedlemer" om at denne mulighetene faktisk finnes vil en nok se en økning.

Link to comment
Share on other sites

for eksempel med henvisning til at en praktisk talt ikke har hatt deltakere i den reglementerte Jegerklassen.

 

Kanskje fordi så godt som ingen har hørt om denne klassen? Fjerner en kravet om klasseføring og lagene informerer sine "jegermedlemer" om at denne mulighetene faktisk finnes vil en nok se en økning.

alle medlemmer i DFS lag som ikke er klasseført i en annen klasse er i praksis klasseført i klasse 1 selv om du aldri har skutt et stevne.

Link to comment
Share on other sites

Foreslår at folket forfatter et enkelt og greit forslag til sine lags årsmøter, de foregår jo i disse tider, om å utarbeide et infoskriv om "Jegerklassen" og å sende dette ut til medlemene.

Link to comment
Share on other sites

jeg leste hele tråden og forslag er sendt til Kvinesdal Skytterlag om en prøveordning for Vest-Agder skyttersamlag. får se hva som skjer.

mitt forslag er ganske enkelt ett to klassesystem som åpner for skyting både på fin,grov og baneskyting uten at det avviker fra programmene som DFS skyter etter i dag.

 

hvis noen vil lese det så send meg en PM.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
som sagt tidligere i denne tråden har vi 2 jeger-klasser hos oss på ca 4 feltstevner i året. den ene klassen følger DFS sitt regelverk til ganske stor grad. den andre klassen er en så å si "fri klasse".

 

Hei igjen, Høggern.

Det viser seg at jeg har hver på denne tråden.

Husker ikke det: He, he. :oops: Må ha hvert full.

 

Kjenner også til jegerstevnene dere arrangerer. Når du nevnte at dere hadde 4 runder i "åpen klasse" for et par timer siden.

Trodde ikke at du refererte til disse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal sette opp noen momenter som jeg mener kan være aktuelle for en slik klasse, og håper det kan komme innspill på dette:

 

Våpen: Fritt

Kaliber: Alle de mest "vanlige" militære kalibre (f.eks .223 - .338)

Siktemidler: Valgfritt

Bekledning: Valgfritt

Skytestilling: Med skytebekledning- vanlig program (ligg-kne-stå) Uten bekledning (ligg-kne)

Skytereim: Valgfritt

Skyteprogram: Bane-25 skudd, uten omgang, Felt-30 skudd, uten omgang

 

Her kan man altså delta med TRG'n i .338 LM og stjernekikkert, Bushmasteren i .223, Blaseren i 6,5x55 osv, og få masse skytetrening, og en konkurranse i uformelle former.

 

Jeg ser ikke helt hva som skulle være det store problemet med en "Åpen klasse". Men det er det kanskje andre som gjør :wink::wink:

 

Har tatt opp en gammel tråd. Jeg er enig med de fleste forslagene dine. Jackknife. Med mindre unntak.

Og pratet her før jul med en som er inne i DFS systemet, som deltar på ting og er aktiv i styret. Han har et ord å si under arrangemagene.

Han sa at jeg bare skulle komme å skyte med det utstyret jeg vil inkl. avstandsmåler.

Betingelsen var at jeg måtte holder kjeft ang. avstandene ovenfor DFS gutta. Og at det ikke skjenerer de andre.

Og informerte at jeg ikke fikk evt. premie etter evt. godt resultat i avisa. Eller overhodet noe honnør for skytinga.

Jeg takket ja.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har under vinteren vært med å skutt på flere Fältskyttetävlingar med andre skyteglade Svensker bevepnet med gevær med "optiskt riktmedel". Vi har klart å få være med som en del av en prøveordning som skal få igang en kikkertklasse i fältskyttet og vi har blitt vel mottat.

 

Stasjonene er lagt med ukjent avstand (100 - 650m) ute i terrengen og vi i kikkertklassen skyter liggende med benstøtte alt. sekk og det er tilatt med en liten sandbag/strømpe som bak støtte. Ingen benkskytte grejer er lov. Det skal være "fälmässigt".

 

Når man ankommer standplass får man anvist figuren som skal skytes på. Det kommanderes i stilling og "Ladda" og deretter har man 60sek på seg for å avstandsmåle, bedømme vind etc. De fleste regner ut avstand gjennom å sammenligne målfigurens størrelse i forhold til retikkelen i siktet og ved å bedømme avstanden. Laser måler er ikke tilatt og tro meg, det blir mye mere sport uten!

Vi skyter på "senior" tider dvs. 90sek på de fleste mål.

 

JET, Stockholm

mIMG_7458.jpg

 

 

 

Les mere på Robsoft:

 

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=52&t=74802

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=52&t=76740

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=52&t=74373

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=52&t=77782

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=52&t=77617

Link to comment
Share on other sites

Se her ja. Her er vi jo absolutt inne på hva jeg mente kunne være en fornuftig tilnærming til saken. Dette er jeg sikker på at ville kunne fenge mange, og jeg er overbevist om at det burde la seg kunne håndtere i dfs-regi om man la godviljen til :wink::wink:

 

Men at det var svensker som skulle være de første til å teste ut ordningen da.... 8)8)

Link to comment
Share on other sites

Fritt hvilket våpen en kan bruke ja etter det jeg har forstått.

En slik skyteform hadde fenget flere tror jeg :-)

 

 

 

John-A

 

Det er ikke fritt valg av kaliber da sikkerhets klareringen av banene gjøres for 6.5x55 og vi har fått en generell begrensning til kaliber 7.62. Dvs att 30-06, 300WM er tilatt. På noen skytinger har det hvert forbud mot lyddempere og rekylbrems og det ser ut som det kommer til å bli forbudt med rekylbrems i alle konkuranser i fremtiden, men vi jobber hardt på å få beholde muligheten for å skyte med lyddemper da det er mange som er inskutt for jakta med demperen.

 

Forutsetninge for kikkertklassen er ikke spikret ennå så følg gjerne med på diskusjonene runt dette på Robsoft. Du behøver ikke å være medlem for å lese sidene der.

 

Jeg tror dette skulle få fart i feltskytingen i Norge også, og så får dere jo en god grunn til å komme over på mesterskapene her å slå oss :)

 

Om vi får dette til å funke her i Sverige så bør ikke DFS ha en anledning til å nekte dere å starte en lignende klasse.

Sammen er vi sterke!

Link to comment
Share on other sites

Om vi får dette til å funke her i Sverige så bør ikke DFS ha en anledning til å nekte dere å starte en lignende klasse.

Sammen er vi sterke!

 

Folk får begynne med å melde seg inn i DFS da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...