Jump to content

"Åpen klasse" i DFS?


Jackknife

Recommended Posts

Åpen klasse er en super ide.

 

Jeg tror konkurransedelen må ut fra en slik klasse. Konkurransemenneskene kan alltids finne arenaer for å fremme seg selv. Å innføre en ny konkurranseklasse er ikke interressant for det store flertallet av skyttere og jegere som per i dag ikke er med i konkurranser - det er nettopp konkurransesituasjonen i seg selv som er turn-off! Åpen klasse burde være et fristed for slikt.

 

Det er faktisk slik at DFS diskriminerer de som ikke er interessert i å konkurrere slik de holder på i dag. Det er heller ikke nødvending med konkurranse for å "dyktiggjøre" folk til landets forsvar.

 

Kommer det en konkurransefri åpen klasse melder jeg meg på med en gang. Jeg gir nemlig blaffen i om sidemannen skyter med tofot, laser, tubakikkert og skikkelig lakk & lær utstyr. Jeg vil bare "mosjonsskyte" fordi jeg synes det er moro.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 105
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kommer det en konkurransefri åpen klasse melder jeg meg på med en gang. Jeg gir nemlig blaffen i om sidemannen skyter med tofot, laser, tubakikkert og skikkelig lakk & lær utstyr. Jeg vil bare "mosjonsskyte" fordi jeg synes det er moro.

 

Hør, hør!

Selv om jeg kan bli den som ligger ved siden av deg (med tofot, tubakikkert, etc.. (ikke "lakk&lær...)), så er jeg helt enig i denne holdningen!

Jeg skyter for å ha det morro. Og den eneste konkurransen jeg har, er mot meg selv...

Link to comment
Share on other sites

So her er altso eit brennande ønske om å få delta i åpen klasse på DFS-stevner.

 

Der ein skal betale 100 kr (minus premiegebyr) for å skyte 35 + skot på ei ringskive på 100/200/300m. Med det utstyret ein vil. I dei stillingane ein vil. Utan at det skal rangerast etter poeng eller bere preg av konkurranse på anna måte.

 

Dette overraskar meg ein smule.

Link to comment
Share on other sites

So her er altso eit brennande ønske om å få delta i åpen klasse på DFS-stevner.

 

Der ein skal betale 100 kr (minus premiegebyr) for å skyte 35 + skot på ei ringskive på 100/200/300m. Med det utstyret ein vil. I dei stillingane ein vil. Utan at det skal rangerast etter poeng eller bere preg av konkurranse på anna måte.

 

Dette overraskar meg ein smule.

 

Hvorfor overrasker dette deg?

Er du overrasket over at det er flere her som også setter pris på sosial omgang med likesinnede, og da praktisere en kjekk fritidsaktivitet ilag uten at det nødvendigvis er konkurranse inne i bildet?

Jeg forstår hva du vil frem til, på en måte, men jeg mener at det er flere som også setter sine fritidsverdier langt utenfor de økonomiske.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser det etterlyses en åpen klasse på DFS stevner. Så vil noen plutselig ta bort konkurransemomentet.

 

DFS stevner ER faktisk konkurranse. Hvis hensikten bare er å skyte med andre typer våpen så kan dere vel som skytterlagsmedlemmer stille opp på treningskvelder og skyte så mye dere orker. Blir dere i tillegg med på dugnader og annet lagsarbeid så er dere sikkert velkommen på de fleste baner.

 

Jeg har vært med i organisasjonen i så mange år at jeg tror neppe skytterstyret ser positivt på en fri konkurranseklasse. Jeg synes det var en riktig avgjørelse å standardisere på en type våpen. Dette tror jeg var helt avgjørende for å holde prisnivået nede og beholde bredden i DFS.

 

Hvis noen i tillegg vil mosjonsskyte på stevner så får man kjøpt en skarpskyttermauser til en tusenlapp og det finnes klasser for alle nivåer. Kanskje noen tilogmed hadde synes at dette var moro. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...