Jump to content

26 Nosler (6,5 Mag)


Ho-ward

Recommended Posts

Bend, Ore. – November 22, 2013 – Like many shooting enthusiasts, the Nosler family has always dreamed of introducing a new rifle cartridge to the industry; that time is finally here with the arrival of the 26 Nosler®.

 

The goal of the new 26 Nosler® cartridge was to introduce something to the shooting sports industry that took full advantage of new technology available to shooters including the advance of optics, reticle systems and of course high Ballistic Coefficient (B.C.) bullets such as the AccuBond® Long Range™ line. The old boundaries are about to be pushed to new limits.

 

The 26 Nosler® cartridge was designed to take advantage of the inherently accurate and high B.C. 6.5mm (.264) caliber bullets, and is capable of shooting the Nosler® 129 grain, AccuBond® Long Range™ bullet at a blazing 3400 fps out of the muzzle. Zeroed at 350 yards, the 26 Nosler® has a Point Blank Range of 0-415 yards. Loaded with the 129gr ABLR, the 26 Nosler® retains as much velocity at 400 yards as the 260 Remington® produces at the muzzle.

 

The 26 Nosler® case is non-belted, thus headspaced off of the shoulder to further enhance accuracy. The “26” also utilizes a standard (30-06) length action meaning shorter bolt-throw and lighter weight than magnum length actions.

 

“I really feel the 26 Nosler® has great value amongst the large family of 6.5mm cartridges. With minimal recoil, tremendous velocity, energy and the ability to point and shoot at the intended target up to a quarter mile away, this is the quintessential deer, antelope and long-range target cartridge available on the market today.” –Bob Nosler, CEO/President Nosler, Inc.

 

The 26 Nosler® is a new and unique cartridge that was submitted to SAAMI® in June, 2013. The formal launch will take place at the 2014 SHOT Show where more exciting news will be released regarding this cartridge. Additional announcements will include Nosler’s new platform rifle, in addition to exciting new bullet, brass and ammunition offerings.

 

http://www.nosler.com/news-and-articles ... -26-nosler

 

------------------

Ser at Nosler kommer med en ny magnum patron i kaliber 6,5 !!!

Katalogen fra Nosler (2014) viser at ferdigrulla patroner leveres i ABLR (129G) og AB (140G).

 

Blir dette en suksess????

 

I alle fall ønsker jeg at dere går inn på http://www.26nosler.com/

og trykke at dere ønsker dette kaliberet på på Blaser rifler!!!

Link to comment
Share on other sites

Sikkert mange (en del) som skaffer seg pipe i .26N

Jeg skal ikke ha. Dette er pipebrenner "De Luxe". Jeg tok bilde av patronen på Shotshow. Der sto den utstilt sammen med:

6.5-284

.264 winmag

.26 Nosler

.7MM RUM

 

En 6.5-284 er allerede litt pipebrenner, og den ser puslete ut ift .26N

bnY0bTZx.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Sexy patron ingen tvil om det :mrgreen:

Men er som Poacher sier, pipebrenner det lux, jeg for min del vil gjerne rekke noen skudd mer en å finne god ladningen.

Jeg har nytt die sett i 6,5x06AI og 264 WM liggende her å har funnet ut at 6,5x06AI er nok den største 6,5 jeg kommer til å bygge hvis man skal tenke LITT fornuftig på det.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg har forstått det rett så byr allerede 264 wm på utfordringer for hjemmeladere ? Eirik Moen skrev en "trykktestet" artikkel om stor 6.5'ere og jeg mener å huske dem beskrevet som humørsyke.

 

Allikevel, om patronen får fotfeste har jeg lyst til å prøve.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke ha. Dette er pipebrenner "De Luxe".

Ja, men det blir likevel ren matematikk. Skal du ha gitte ytelser, så kan du få de med BC, eller med hastighet. Si at du vil oppnå det samme ballistisk (vindavdrift, for 6.5en vil skyte flatere) med en 7mm.

Her i Norge har en slik patron uvanlig mye for seg, mye mer enn i USA, med våre priser på 6.5mm kuler, se bort fra krutt og tennhetter her:

 

7mm whatever: 3000 skudd= 15 000,- i kuler + 1 løp a 6000 = 21 000,-

6.5 Nosler: 3000 skudd = 6000,- i kuler + 2 løp a 6000,- = 18 000,-

 

Ikke veldig nøyaktig, men det er faktisk slik at vi med dagens prisbilde på kuler her hjemme tåler dobbel pipeslitasje i 6.5mm kontra andre kaliber. Enda bedre blir det seff i en 200STR der en får pipene for 3500,-

 

6.5x55: 3000 skudd = 6000 i kuler + 1 løp a 3500,- = 9500,-, evt 6000 skudd og like mye som de 3k skudd med hotrod-patronene - men klart, det er jo kjedelig :wink:

 

For de som er interessert i rå ytelser, treffe med et minimum av skills, og ganske enkelt ha en "zap and your dead"-patron, så er 26 Nosler rett så interessant. Det er en 22-250, bare at den rekker langt forbi kilometeren og leverer 140gr på åstedet, ikke 55.

Jeg må si det frister med en slik virkelig racer-patron uten å gråte hver gang en åpner en kulepakke, og slipper å trygle Hjemmelading eller Jaktdepotet hver gang en trenger kuler.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Om jeg har forstått det rett så byr allerede 264 wm på utfordringer for hjemmeladere ? Eirik Moen skrev en "trykktestet" artikkel om stor 6.5'ere og jeg mener å huske dem beskrevet som humørsyke.
Jeg husker den artikkelen av "Etterbrenner" - var det i "Jakt", tro?

 

Konklusjonen var at blant "magnum"-6,5-ene, var det bare 6,5x68 som oppførte seg sånn til nøds akseptabelt. Patronene gikk fra temmelig sedate, til farlig overtrykk, med et grain eller to øking i ladevekta. Og kom sola fram, var det bare å avslutte skytingen, eller søke om doblet livsforsikring.

 

Han prøvde forresten 100 grs Sierra hullspiss (Rekrutt-kula) i 6,5-300 WWH. Hastigheten var imponerende - men kulene ekspanderte/eksploderte pga. luftmotstanden, og forsvant i ei støvsky, 10 - 20 m ute i banen!

 

Hvis man kan brotsje opp kammeret i ei 74 cm pipe til 200 STR, kunne det selvfølgelig vært morsomt (?), eller hvertfall noenlunde rimelig, å prøve denne kreasjonen. Ladet med vanlig MRP bør den gi mer enn nok fart, og kanskje får man pipa til å vare etpar tusen skudd. Prøver man å vri de siste m/s ut av den, med stor ladning ekstremt saktebrennende krutt, blir det nok en sveiseflamme inn i overgangskonusen (se forklaringen fra "M67" i tråden om "KnuteriK"s 7mm-338LM). Og prøver man på reduserte ladninger i ei så ekstremt stor hylse, risikerer man våpensprengning pga. "Secondary Explosion Effect", les Nils Kvale: Om krutt og børser.

 

Nils Kvale lanserte forresten begrepet "capacity load" - det største PRAKTISKE hylsevolumet for hver kulediameter. Han mente at hans egen 308 NM, og Phil Sharpes 7x61 S&H, lå på denne grensa. I 6,5 er nok 6,5-06 og 6,5-284 på den grensa, vanlig 6,5x55 er ikke så langt unna. Jeg husker svaret til en optimistisk leser av "Våpen" sist på 1970-tallet, han ville ha 264 WM for virkelig å få fart på 6,5-kulene. Erik Braaten sammenlignet 264'en med 6,5x55, som brukte 2/3 av ladningen, og fikk omtrent samme hastighet. "Hvor ble det av alt kruttet i 264'en?", spurte "Vesper", og svarte sjøl: "Det brant opp inne i den store hylsa, og forårsaket ikke annet enn rekyl og løpsslitasje".

 

Det er noe fordømra herk med disse naturlovene! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Erik Braaten sammenlignet 264'en med 6,5x55, som brukte 2/3 av ladningen, og fikk omtrent samme hastighet.

Nå vet jeg ikke om 3000 og 3400fps er "omtrent samme hastighet"

 

Ei heller om d'herrer Moen, Braathen, Lien et al (som alle skal ha det de fortjener for å holde oss opplyst på 80 og 90 tallet)

ne gikk fra temmelig sedate, til farlig overtrykk, med et grain eller to øking i ladevekta

hadde tilgang til, eller brukte de kruttene som vi har idag. Singelbasekrutt er ikke det mest optimale.

 

Nils Kvale lanserte forresten begrepet "capacity load"

Rart hvordan alle som lanserer patroner treffer akkruat dette punktet, uansett størrelse ;)

 

Det er noe fordømra herk med disse naturlovene!

Det er det, men 3400 er 3400, og 3000 er 3000. Det vi trenger nå er at noen introduserer et krutt som gi det ekstra "oomph" man trenger etter at naturlovene begynner bli virkelig plagsomme rundt 13-1400m/s. Så må noen lage 338/224 sabots, og vips så skyter vi 90gr Berger i 1700m/s - det er noe det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke om 3000 og 3400fps er "omtrent samme hastighet"
Jeg ser den - eller 2700 og 3000 fps, med kulevekter for norsk storvilt. Kanskje var forskjellen noe mindre, med krutt anno dazumal?

 

- "capacity load" - rart hvordan alle som lanserer patroner treffer akkruat dette punktet, uansett størrelse ;)
Hehe! Kvale startet jo med å brotsje opp gamle 8x57 IS til "Poor man's magnum". Han fortsatte med å necke ned 375 H&H, for bruk i oppbrotsjede Springfield-rifler i 30.06, men fant at volumet ble for stort, og så kortet han ned hylsa til det han syntes var "passe". Winchester lot hylsekroppen være etpar mm lenger - og fikk hegemoniet.

 

26 Nosler er nok en patron for "spesielt interesserte" - men er laget for å selge. Og den blir nok solgt, i bøtter og spann - det blir jo også 30-378. Som altså bruker 46 % mer krutt, for å øke hastigheita 8,5 %, i forhold til 308 NM.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje var forskjellen noe mindre, med krutt anno dazumal

Det er et inntrykk jeg sitter med - litt leking med QL forsterker det også.

 

26 Nosler er nok en patron for "spesielt interesserte" - men er laget for å selge

Ja, og siden 6.5x68, .264winmag og andre allerede er oppfunnet nokså overflødig, dog går ikke de i 30-06 lengde låskasse, det gjør 26eren.

Men, siden det er i 6.5 - så har det uvanlig mye for seg her hjemme, faktisk.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har du sett på om noen av 74 cm fabrikkpipene til Sauer STR egner seg til omkamring, mht. riflestigning? Det er vel ikke så skrekkelig langt unna at man kan bruke magasinet i STR'en?

Riflestigning er jo problemfritt, 6.5mm kuler er 6.5mm kuler uansett hva det står på hylsebunnen - 26 Nosler kan bruke akkurat de samme kulene som 6.5x55. Og alle bekymringer om for lite anslagsenergi er fordampet.. Erstattet med formodentlig heftig skuddsmell.

 

Det er vel ikke så skrekkelig langt unna at man kan bruke magasinet i STR'en?

Tror det er nettopp det, skrekkelig langt unna. Nosleren er like tjukk som WSM-patronene, og jeg prøvde just å trøkke en 7mm WSM nedi et sauermagasin - det er veldig langt unna å gå. 6.5-284 går ikke ned i et sauermagasin, og denne er 0.6mm tjukkere enn det igjen.

 

Å åpne sauersluttstykket for for 0.535 støtbunn levner også nokså lite gods. Det går nok an, men om børsemakere vil anbefale det, eller gjøre det, tviler jeg faktisk litt på.

 

Det høyere arbeidstrykket, sammen med at kammeret får tynnere gods, høres heller ikke voldsomt fristende ut?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det høyere arbeidstrykket, sammen med at kammeret får tynnere gods, høres heller ikke voldsomt fristende ut?
Nei - det har du nok rett i. Det er vel nok "på grensa"-faktorer med denne patronen. Skal man prøve den, bør det nok gjøres i andre våpen - les: Da må man få Onkel Blå til å gi kjøpetillatelse - og så var det dette med "aktverdig grunn", da.

 

Tviler på at onkel gir klarsignal, om man sier man har skrekkelig lyst til å skyte DFS-stevner, uten å skru på høydeskruen!

Link to comment
Share on other sites

Hvilke kuler til storvilt vil egentlig fungere i denne patronen, om man ikke vil begrense seg til 250m+ skudd?

Husker fortsatt bildet fra Etterbrenner av den hjortekolla skutt med 6,5/.285. Temmelig blodskutt. Hvordan blir det med "granateffekt" i tillegg mon tro når dyret plutselig er inne på 20m og man bare MÅ skyte den...?

 

Men, det hadde vært artig med en slik patron! Dersom det går å modifisere Sauer 202, så kan det nok hende vi får en del av de her på berget. Jeg har i hvertfall fått lyst på en etter å ha tenkt over kostnaden to ganger, men da som ei jaktrifle for de litt lengre avstander.

Link to comment
Share on other sites

Nå satte jeg det i hermetegn, og vi snakker jo her om enda litt høyere hastighet..

Men, ei kule med kontrollert ekspansjon vil nok aldri sprenges, men hva med all blodgørra inn i hinnene langs hele sida av dyret?

 

180 Accubond i .30-06 er ei kule jeg har fått vanvittig blodslåtte slakt av. Rene sideskudd i lunger, men like fordømt fant jeg blod sprengt ut langt baki mot låret. Friskt ladd med Mrp, men holdet var tross alt 70-80m og snaue 200m. Det siste dyret overrasket meg naturlig nok mest.

 

En homogen Barnes er kanskje det beste å bruke på vilt? Dette er nok ikke det ideelle kaliber for kjøttjakt, men på seljakt og feltskyting hadde den vært artig å prøvd!

 

Noen børsemakere her inne som mener man kan prøve 26 Nosler i Sauer-systemet??

Link to comment
Share on other sites

Da fant jeg ut hva jeg skal brosje opp det ekstra 6,5 løpe jeg har liggende;) Har en stund vurdert innkjøp av ett løp i ett kaliber med mer punsh til jakt på lengre hold men nå kan jeg bruke av det jeg har, med denne tru jeg lyse slukker rimelig fort hos rådyre!

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Kanskje var forskjellen noe mindre, med krutt anno dazumal

Det er et inntrykk jeg sitter med - litt leking med QL forsterker det også.

 

26 Nosler er nok en patron for "spesielt interesserte" - men er laget for å selge

Ja, og siden 6.5x68, .264winmag og andre allerede er oppfunnet nokså overflødig, dog går ikke de i 30-06 lengde låskasse, det gjør 26eren.

Men, siden det er i 6.5 - så har det uvanlig mye for seg her hjemme, faktisk.

 

K

Til opplysning om 6,5x68 og 264 Win Mag så passer de i en medium lås (30-06 lengde) Jeg har 8x68s i en Brno zkk 600 . :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hvilke kuler til storvilt vil egentlig fungere i denne patronen, om man ikke vil begrense seg til 250m+ skudd?

Husker fortsatt bildet fra Etterbrenner av den hjortekolla skutt med 6,5/.285.

Jeg brukte en stund 6.5-284 i min 200str. Her skjøt jeg både hjort og rådyr med 140grs A-max. Vi snakker om hastigheter på 890-900m/s. Jeg syntes det var helt greie skuddsår.

 

 

Using a Apple product

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ser d har kommet brosjer, hylser og dier til denne i USA nå, noen som har begynt tenke på og igangsette ett lite prosjekt? Det har nemlig jeg(løpe ligger og venter).. Vet ikke om det er en enkel sak og handle på Midway USA av midway norge? De har nemlig det som trengs, sku bare hatt redding die sett istede for RCBS, men d kan man i værstefall ta etterhvert(RCBS dug)

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Var i kontakt med Midway.no i går og han trodde det gikk en god stund(mnd) før noen 26 Nosler komponenter ble tilgjengelig. Men komponentene vil være tilgjengelig i Norge og kan bestilles av Midway.no når de er på plass hos Midway.com

 

 

Bare og smøre seg med tålmodighet..

 

 

 

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

6,5-284 er det no kødd med i QL så får det ikke til og stemme, mye vv570 går det i den?

 

800 skudd holder lenge det i ei jakt pipe;).. Det er nok en solid pipe brenner dette her ja! Men tanken min var jakt og morrofaktor;) Men om det er så lite å hente så er det jo lite vits!

 

Når det er sagt, 6,5-284 var en het kandidat men da var argumente att det var lite og hente ift 6,5x55(M67;) nå er argumente att d er lite og hente ift 6,5-284.. Sånn er det vel bare, lite og hente fra patronen under..

 

Men uansett så er jeg såppass fornuftig att det kaliberet jeg har tenkt og skyte mye med er 6,5x55:) Men når far min er børsemaker å løp som bare ligge og støver kan jeg jo tilate meg litt ufornuftig kaliber..? Tror løpe holder litt lengre en mange fårespeiler, har en 5,56x55 villkatt som noen fabla om ville vare 1000-1500 skudd som nå leverer etter snart 2500 skudd i over 1000m/s..

 

Får se hva det blir til:)

Link to comment
Share on other sites

Ikke misforstå meg, jeg er ikke imot, ellr fraråder eller noe - jeg var bare overrasket over at det ikke ble mer fart av alt det kruttet. Se hva som kommer ut av andre krutt, 8700, BMG-kruttene til Vithavuori og slikt.

Tipper det går 60-62gr N570 i ei 6.5-284 hylse. tipper... Se hva du får med 110% fylling.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Prøvd alle andre krutt, 570 gir mest fart.. Jeg som lainn hylsa selv(alle måla) i går så mulig det er noe krøll? i går fikk jeg en hastighet over 1100 før jeg bikka det røde? vet ikke hva som stemmer best..

 

Ift. kruttmengde og hastighet er jeg helt enig M67! Kan men fåtil noe i nærheten med mindre krutt er jo det og foretrekke!

 

 

6.5-284, 140gr A-Max, 62gr VV570 gir 930m/s og er ikke over det røde

6.5-284, A-Max, 66,4gr(110%) VV570 gir 1055m/s

 

Er noe rart ett sted, får mer fart uten overtrykk med 6.5-284 enn 26 Nosler?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...