Jump to content

26 Nosler (6,5 Mag)


Ho-ward

Recommended Posts

Med normalt trykk har vi rett under 930m/s/140 Berger ut av danskepipe i 6,5-284 med 70cm lengde. Krutt RE 25 57 grs og presisjon bedre enn vi kan skyte.

 

Med normalt trykk får en 50ish m/s ekstra sammenlignet med en x55. Atomladninger unntatt :-)

 

Nosler'n gir vel enda tett på 50m/s til. Personlig ville jeg da mye heller kjøpt en mellomstor/stor 300. Nesten like billige kuler, men ha kuler med VELDIG mye bedre balistikk i bakhånd til dagene det er mulighet til skikkelig drøye avstander.

 

Og siden jeg er blitt nesten bare jeger er det liten tvil om det skjer veldig mye mer i mottaker enden med 50% mer kule ;-)

 

Med unntak av dårlig utvalg i banekuler er 270 WSM noe av det som frister mest av nyere jaktpatroner til mellomviltet.

Link to comment
Share on other sites

Med normalt trykk har vi rett under 930m/s/140 Berger ut av danskepipe i 6,5-284 med 70cm lengde. Krutt RE 25 57 grs og presisjon bedre enn vi kan skyte.

 

Med unntak av dårlig utvalg i banekuler er 270 WSM noe av det som frister mest av nyere jaktpatroner til mellomviltet.

 

Tror også 270wsm har mye artig å by på. Angrer litt på at jeg ikke valgte den istedenfor 270w.

270w og 27" løp skyver ut de nye Nosler 150 grains ABLR i V0= 937 (+-3)

Man kan hente ut mer med wsm'n.

Dette er jo også kuler som matcher enkelte 140 grainere i 6.5

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Fin lesning! Og jeg må si denne ligger og murrer i bakhode mitt.. Jeg er akkurat ferdig med en .300 wm og valge falt på den da det faktisk er sånn .26 Nosler ikke er egnet til mengde skyting, denne er i mitthode best egnet til jakt. Da fant jeg ut att jeg like godt kunne ta steppe opp til .30 kaliber og få litt mer punsh samt litt lengre levetid på løpet..

 

Far min(som og er børsemakeren min) er hardnakka 6,5 fan og har nå, etter ett vellykket bygg for meg fabla om og byggeom sin egen rifle til dette kaliberet for egen kost. Jeg tror ikke jeg orker og igangsette ett nytt prosjekt på en stund med kostnaddene og komponentene som må til. Men om far min vil lage seg en(han som værken jakter ell skyter lenger) gjør ikke det meg noe;)

 

Hadde vært gøy om noen satteigang ett prosjekt og skrev litt om det her! Dette er en spennende patron!

 

Men kanskje blir vi de første til og lage en tråd om ett .26 Nosler prosjekt:)

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Patronen ser ut som en utmerket måte å bli kvitt et løp på...levetid 800 skudd?

Hvordan regner du ut det?

 

Skrev et program for dette for noen år siden.

Du finner det her: http://www.weatherbyrifler.com/index.php?ind=downloads&op=section_view&idev=1

Last ned filen "Barrel Life Calculator"

 

Ser slik ut:

 

blc555.png

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det har kommet en 26 Nosler brosj til Arendal nå, så om ikke lenge er nok ei rifle ute og tester farkosten ;)

 

Jeg vil ha meg en .264 win mag, har skutt med det før, og med US 869 bak 140 grs Accubond eller Amax, tror jeg det blir en fin fin bø rifle med medium lang pipe i 20mm utførelse :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 months later...

Ser at denne tråden har vært 'kald' en stund nå, men tenkte bare jeg skulle høre om noen her har fått seg våpen i dette kaliberet? Fikk tilbake børsa mi for litt siden ferdig brosjet med nytt sluttstykke og har ladet min første stige, så om noen andre her har noe ladedata eller erfaringer de vil dele, eller evt er nysjerrige på hvordan det går når jeg får lagt meg ned og kronografert rundene mine så si ifra :D

Gleder meg til å få plinget avgårde litt så jeg får sett hva denne kula kan gjøre.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Den er grei :) Har ladet 140gr Barnes Match Burner forann Norma 217 krutt. Startet med 71gr og ladet opp til 73gr, så ligger godt bak maks ladninger. Tenkte i første omgang egentlig bare å komme meg over 1000m/s. Etter det så er jeg ikke så sikker på om jeg er keen på å lade veldig mye hardere da det kostet en god del mtp børsemaker arbeidet (løpet måtte blåneres på nytt etter arbeidet), selvom jeg er nysjerrig på hvor fort jeg kan dytte ut kulene før hylsene begynner å ryke.

Link to comment
Share on other sites

Handlet du brotsj selv ?

Blir spennende å høre hvor du treffer max ja, en liten stige opp mot max vil jo ikke slite stort men hvis max ladningen går bra å du holder deg der tærer det på ja :mrgreen:

Har et par kompiser som holder på med 6,5 RSAUM , de har vel kommet til at det er det volumet de får utnyttet i en 6,5 men spent på hvor mye ekstra du kan få til.

Lang pipe ?

Link to comment
Share on other sites

Brotsj har de i Arendal, så jeg fikk gjort arbeidet der :)

Løpet er 65cm, så det er ikke sånn super langt. Max ladningen ifølge Nosler er 74gr krutt (Norma 217) til 140 gr kule. Så etter denne stigen så får jeg nok ladet til max. Morsomme er at QuickLoad og Nosler er fullstendig uenige om max ladninger, men da Nosler er veldig mye mer konservative så har jeg holdt meg til deres annbefalinger. Det som er litt spesielt er at de begge jobber med samme max trykk og hastigheter, men quickload mener det kreves 7gr mer med krutt før man kommer til max trykk og samme hastighet som Nosler mener man får ved 74gr.

Skal handle en tripod til kronografen imorgen også er det skytebanetid, så får vi se :)

Link to comment
Share on other sites

Ja det kan nok tenkes, jeg bare stusser over at de begge har satt samme max trykk, og ved max trykk har de samme hastighet, bare forskjellige krutt mengder for å komme seg dit. MEN! Jeg gjør som Nosler og starter med stiger som ender på deres max trykk. Etter jeg har fått hastighetene fra de første laderundene skal jeg tenke litt. Jeg sliter med en reel lyst for å se hvor fort dette kan gå, kontra 4000+2500 for ett nytt løp :(

Tenker neste gang å kjøre ett skikkelig tjukt løp og eventuelt fluting. Jeg har heller ikke gjenget dette løpet, og det kan det jo hende blir akutelt med brems osv.

Litt usikker på alt dette. Oprinnelig tenkte jeg bare å bruke dette kaliberet på litt langholds morro og ellers som ett jaktkaliber hvor jeg har ganske lang pointblank range. Om det neste løpet jeg kjøper blir 22mm så blir det litt vel tungt å drasse med seg på jakt. Men først så får vi se hvor mange skudd det holder. Vet du hvor lenge 6.5 RSAUM løpene pleier å vare?

 

EDIT. Fatter skyter 6.5x65 og når han spurte Schultz & Larsen om nytt løp i dette kaliberet fikk han beskjed om at de kunne fikse det om han sendte brotsj. Kan nok tenkes at over tid, så blir det billigere for meg å sponse S&L med en brotsj så de kan lage dem ferdig i fabrikken.

Link to comment
Share on other sites

Nye Nosler hylser...

Kjøpte de første 50 fra Brownells :/ 1600 kr :shock:

Snakket med jaktdepotet og de sa de hadde bestillt noen som er på vei over, så håper kanskje prisene deres blir noe mer levelige :)

 

Jeg leste litt om mulighetene for omforming, men det ble kjapt mange steg involvert.

Link to comment
Share on other sites

Å herre, jeg skrev ett LANGT innlegg om hvordan det hadde gått idag, også dukket det ikke opp når jeg trykket på ok!!

Det var nesten en kort novelle! :cry::cry::cry:

 

Kort oppsummert:

Alt gikk veldig bra! Ingen klikk eller slike problemer. Noe mer høyde spredning enn jeg helst ville se (ca fra nederste innertier strek til øverste tier strek på det værste, er for lat til å regne hvor mye det er sånn ca). Dette løser jeg nok greit med å dreie ned hylsene imorgen :D Det var overhodet ikke ille, men jeg er vandt til å oppnå litt bedre samlinger, og det skal jeg få til med dette kaliberet og.

Etter kronografering og litt samlinger, nappet jeg av tofoten og fikk skutt prøven uten noen som helst bekymring og det er jo også litt greit.

 

Kronograferingen viste at QuickLoad sine estimasjoner om hvilke kruttmengder som skal til for å treffe maks trykk stemmer veldig mye bedre enn Nosler sine egene da jeg fikk hastigheter på ca 900m/s med 73gr N 217. I morgen lader jeg en ny stige som stopper på 80gr - 1.3 gr bak QL sin maks ladning (maks trykk 65000 PSI). Så bærer det tilbake til banen på Onsdag, med ett håp om å treffe over 990m/s.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye har farten og si for løpsslitasjen egentlig? Er det ikke i hovedsak mengde krutt ift. kaliber dim. som er den store løpsbrenner'n? Har da +/- 4-5gr noe og si? Mulig jeg tar feil men jeg tenker, har jeg invistert i en magnum er jeg ikke int. i og lade den ned til str. hastigheter for og spare løpet(nå er det uansett ett stykke ditnfor din del..) Da er jeg mer opptatt av og lade til ett nivå som ikke tar knekken på hylsene og med hylsepris på nesten 40,- er det vel fler som er int. i det;)

 

Man må selvfølgelig finne en middelvei men jeg tror ikke noen ekstra m/s eller ekstra grain krutt gjør det store utslage..

 

Følger spent med på hva du fårtil med denne!!

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Nosler foreslår 20N29 av VV krutt. Når det er sagt så oppga QL akkuratt den høyeste hastigheten jeg har sett ved 65000PSI med det kruttet, 1010m/s med 82.5gr. Kanskje noe som kunne vært morsomt å prøve.

 

Når det kommer til krutt mengde så er det ikke spesielt viktig, men trykk er kritisk.

Trykk er ikke noe som øker med y=x men noe som øker eksponensielt. Dermed vil forskjellen på 74 og 80gr være 15000PSI, nesten en 25% trykk økning. ¨

Når det er sagt, så har jeg tidligere nevt at jeg ikke vil lade så mye hardere enn 1000m/s. Dette er fordi det er det som er oppgitt som hastighet som kan oppnåes ved maks trykk (65000PSI). Hvis jeg da fortsetter oppover til hylsene får trykk skader så er jo det spennende, men noe jeg ikke er helt sikker på om jeg ønsker å gjøre mtp slitasje og kostnad :)

Link to comment
Share on other sites

Vi får se :) Skal lade ferdig neste stige og fyre løs igjen imorgen.

Med samme trykk på hylsen så skal winmag egentlig gå fortere, men QL har maks trykk på 264 winmag til 62000PSI kontra 65000 for .26 Nosler.

Har ikke lest nok om hva slags trykk hylser egentlig tåler til å kunne si noe mer om saken, men ville vel tro at de trykk grensene er relativt konservative. Noen som vet noe mer om dette?

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg tilbake fra skytebanen.

Tenkte å dele dagens resultater. Ladet denne gangen opp til hva QL listet som maks ladning - 81.3gr Norma N-217

79gr

- 3181 fps

- 3215 fps

80gr

- 3266 fps

- 3248 fps

81gr

- 3244 fps

81.3gr - Maks ladning - trykk 65000PSI

- 3310 fps - 1009 m/s

- 3315 fps - 1010 m/s

- 3326 fps - 1014 m/s

- 3331 fps - 1015 m/s

- 3350 fps - 1021 m/s

 

-Til dels mye munnigsflamme idag

 

-Skrev forrige gang at jeg vurderte å dreie ned hylsene da jeg opplevde noe høydespredning. Lengden på hylsene var såpass like og innenfor spesifikasjoner etter fullsizing at jeg lot det være.

 

-Løpet ble knallvarmt. For jakt ser jeg ikke noe stort problem, men jeg vurderer å gå til innkjøp på ett tjukkere og lengere løp i fremtiden (om jeg skal bruke dette kaliberet til langhold og mer baneskyting). For øyeblikket er det 65cm langt og 17mm bredt.

 

-Edit. Har tydligvis uttalt meg på en måte som fikk enkelte til å tro at jeg var kjempe fornøyd med presisjonen på skuddene og at jeg drev presisjonstesting. Har endret på orginal posten slik at infoen jeg lovet nå er levert, uten at det skal være mulig å tyde ting jeg ikke mente å skrive.

Høydespredningen jeg opplevde forrige gang er borte. Utover det så begynner jeg med presisjonstesting og jakten på "bruksladning" nå. Det har jeg egentlig ingen planer om å dele noe særlig om på forumet.

Hvis jeg får tak i/går til innkjøp av ett nytt krutt som lager signifikant kjappere resultater så skal jeg si ifra.

Ellers så takker jeg for meg, det var ett morsomt forsøk og det var kult å komme meg over 1000m/s. Når det er sagt så tror jeg kanskje jeg ville holdt meg til far sin løsning - 6.5x65 - om jeg skulle gjort det igjen, da hadde jeg sluppet magnum sluttstykke/magasin og tapt 100m/s.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...