Jump to content

Kjøp av ny hagle Remington 870 Avstemmning For/Mot


Martin Ruter King

Anbefaler DU Remington 870?  

146 members have voted

  1. 1. Anbefaler DU Remington 870?

    • Ja - Trestokk
      36
    • Ja - Syntetisk Stokk
      84
    • Nei
      28


Recommended Posts

  • Replies 141
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har også en 870 supermagnum i synt, og den vil forbli min til enten jeg eller hagla er utslitt, hva som enn kommer først. :mrgreen:

Bruksjern som jeg vanligvis tar foran den lette sideliggeren da jeg ikke behøver å være forsiktig med den.

pumpa er også den som blir med på banen. Hva andre syns driter jeg i, men har lagt merke til at det blir flere pumper.

Har ikke merket noe til rust, selv om dette altså er drittværverktøyet. Vanlig vedlikehold.

 

1+1 -regelen er irriterende, hvilket er det største minuset.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei folkens, jeg har bestilt hagle hos G-Sport men de virker svært useriøse og veldig late. Jeg måtte gå innom der 3-4 ganger for å få bekreftet at våpenet ikke fantes på hovedlageret i Norge, og en siste gang for å se om den faktisk var bestilt/sendt. Jeg skulle visst bli ringt ang. dette men dette skjedde aldri. Så nå er den tydeligvis på vei fra USA etter over 2 uker.. Men jeg har altså funnet ei anna hagle på Finn.no

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=47365615&searchclickthrough=true&searchQuery=remington+870

 

Denne ser veldig bra ut og det høres ut som om den er i bra stand ifølge selger. Men jeg ville helst handle fra butikk fordi dette virker tryggere, men dette er ganske bra pris synes jeg og han holder til i samme kommune som meg så det er veldig gunstig for min del.

Da jeg ikke har så mye erfaring med Pumpehagler, eller forsåvidt hagler i seg selv, er det noe jeg burde spørre/sjekke om den? Setter veldig stor pris på råd og tips.

 

Også er det slik at når jeg leverte våpensøknad så søkte jeg ikke for handel med Privatperson. Det må oppgis mer informasjon om selger/våpen når det handles fra privatperson, noe jeg ikke gjorde siden jeg skulle kjøpe fra godkjent våpenforhandler. Men selger sa at dette ikke var noe problem så lenge jeg hadde godkjent søknad for samme kaliber, og at han hadde erfaring med våpen salg/kjøp og at han dermed var sikker på at dette var fullt lovlig. Er det noen her som har vært i lignende situasjon og/eller vet om dette er et problem?

Link to comment
Share on other sites

Han sier haglen ikkje er godt så mange skudd, det du bør se etter er om utkasteren er slitt, er den slitt er den godt mange skudd.

Om haglen er gått 50 eller 5000 skudd spiller egentlig liten rolle, eg skiftet utkaster på min etter en plass mellom 30-50 tusen skudd.

Se etter rust, skru av løpet å se litt her og der. Som sakt så ruster remington litt kjapt spesielt vist den er brukt på sjøen. Så utav choke å se at gjengene er hele å fine. Er ikkje så veldig mye annet løpet ville eg og tatt en titt på. No er sikkert denne riflen med tre litt tyngre enn den med plast, så om du skal kjøpe ny stokk så koster det og litt penger, så da kunne det sikkert vert like greit å kjøpe synt utgaven med en gang.

Ta en titt inni kammeret og å se etter rust der, du kan også ta av avtrekk huset så får du sett skikkelig. Om du er usikker på kordan du demonterer en remington er tuben fin. (Remington disassemble)

Link to comment
Share on other sites

Har av en eller annen ubegripelig grunn 2 stk 870er. Har vel til sammen skutt 30 skudd med de. ALT føles feil med dette våpenet. Stygt å se på, dårlig og slarkete utførelse, vanskelig å treffe med (sammenlignet med ei "vanlig" hagle), tungt å dra på og direkte flaut å ta med seg på skytebanen. Skal man på død og liv ha noe annet enn ei standard dobbeltløpet hagle så kjøp heller en Benelli halvauto.

 

Hvorfor kvitter jeg meg ikke med svineriet? Tja, ikke får jeg noe for de og de står strengt tatt ikke i veien. Er jo uansett greit å ha noe en ikke er redd å slippe i sjøen om man en dag skulle finne det for godt å dra på sjøfugljakt i kajakk.

Link to comment
Share on other sites

jjrckd: du har misforstått helt du. Alt du skriver er bare tull, uten om litt skrangling, det er tross alt en pumpe. Det skal skrangle litt.

Du vet at når man bruker et par lapper på en ting så får man som regel det man ga for det, en hagle til 15-20 k forventer man at det ikkje skrangler.

 

Og at du ikkje treffer er ikkje hagla sin skyld med din! ( Har vel til sammen skutt 30 skudd med de) Sikker på at det i det hele tatt passer deg?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en brukt 870 Marine Magnum. Syntes det ble lovlig hardt med nikkel mot svart, så jeg kjøpte en laminatstokk på eBay. Original Remington. Ble ganske fornøyd, og på litt avstand ser den ut som Ruger Red label:

 

normal_Remington870Web_zps0aa27ae6.jpg

 

Eneste jeg savner er løse choker.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Er kanskje litt sent ute med anbefalinger, men vil bare si at pumpehagle ikke er et godt valg til vinterjakt. Pumpesystemet er utsatt for ising og fylles fort med snø og isklumper som hindrer full bevegelse av pumpa. Resultatat blir upålitelige andreskudd. En o/u el. s/s er et bedre valg om man skal jakte i minusgrader.

Link to comment
Share on other sites

Til jakt i Norge er unektelig i en dobbeltløper bedre en en hvilken som helst pumpe....

Men det hindrer man altså ikke i å ha lyst på en pumpe.

12-89 er uansett dill, med mindre man tror man sparer masse penger på å skyte tunge stålladninger på langt hold mot "hardskutt" vilt. (Kontra å bruke alternativt blyhagel) og eldre 870'r har storet sett bedre kvalitet en nyere..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Til norsk jakt er Remington 870 og lignende pumpehagler noe av det minst egnede du kan velge:

 

fordel:

-rimelig i innkjøp

 

ulemper:

 

- ett løp gir kun en trangboring til disposisjon under jaktsituasjonen...

- langt mere tungvindt å bære sikkert ved forsering av gjerder, bekker ol der man enkelt kan "brekke" en dobbeltløpet...

- krever mer (og tar normalt lengre tid) for andreskudd særlig på flygende fugl...

- ikke lydløs...bråker MYE...

- senere modeller ikke stabil utdrager/utkaster,potensielle mateproblem andreskuddet...

-dårlig sikringsløsning...

- mere krevende sikkerhetsrutiner ved bæring osv der en dobbeltløper enkelt "knekkes"...

-norske regler gir kun 1+1 på jakt, dvs du kan kun ha en patron i magasin. Plomberimg....

- vanligvis langt dårligere balanse enn en ordinær god dobbeltløper...

 

12/89 gir INGEN fordeler til norsk jakt. Lær deg litt om hvordan en haglepatron virker... Hastighet, dekningsgrad,haglestørrelse mv...

 

Kjøp en o/u av god kvalitet 12/70 eller 12/76 , gjerne brukt Beretta eller Browning og du har en hagle til all norsk haglejakt resten av livet, og velger du å selge får du mimst det du kjøpte for den igjen...

 

Remington 870 ser sikker kul ut for de som jar sin erfaring fra dataspill og mer eller mindre dårlige amerikanske krim/krigs filmer...Men til jakt etter norske regler er det kanskje det dårligste valget du kan gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Hvis en ser på skudd per krone så vil jeg si at 870 er en av de som leverer best.

 

Har sjøl ei 870 og dette er den eneste hagla jeg har, hadde tidligere ei franchi i12, men denne solgte jeg. 870en min er nok den som blir værende i våpenskapet i alle år.

 

Fordelen med 870 er at den er billig og funker, og dette skaper det aller viktigste som er, jaktglede.

 

Har en onkel som har ei blaser til ca 50000, spurte om han brukte hagla til jakt, han hadde gjort det en gang. Da ble hagla bært inn i jaktorådet i futterealet. Pga redd for riper i denne. Utrolig tungvint. Tror nok det er bedre med ei hagle som tåler å brukes enn ei som står til pynt.

 

Bruker hagla på vinterjakt også, det er sant at snø og is kan sette seg, men så lenge en følger med og fjerner etterhvert så er ikke dette ettstort problem.

Og med litt trening så klare en lett double og kanskje trippel på leirduebanen med pumpehagel.

 

Hagla er også lett å treffe med, noe som passer nybegynnere bra, da ett av cluene med hagleskyting er å treffe det en sikter på.

 

Planlegger å kjøpe med ei ny hagle etterhvert, men foreløpig så gjør 870 akkurat samme jobben for meg som ei hagle til det dobbelte og tredobbelte av prisen.

Link to comment
Share on other sites

Det kan man si tusen ganger til ingen nytte, så la nå bare fjortisene kjøpe 870 som førstehagle og pumpe fra seg

MAKAN :shock::shock: He sitter du altså som mederator, sågar moderatorsjef! :x og kommer med slike bastante og rotløse påstander! Alle med en minimum av innsikt i halgelskyting og jakt med haglegevær vet jo at det er Winchester som er den beste pumpehalga for fjortiser....I allefall var det det når jeg var 16....gjerne i en defenderutgave... :wink:

 

Ellers så ser det jo ut som Grevlingen1 har relativt grei styring på hagler og haglejakt.

Link to comment
Share on other sites

Bare så det er sagt så gikk også jeg i pumpefella, min første hagle var en 870 supermagnum i realtree camo, men tok ikke mer skade av det enn at det tok 2-3 turer på skytebanen for å skjønne at det var alt annet enn optimalt. En erfaring rikere rett og slett.

Link to comment
Share on other sites

Dersom det først skal handles noe ukurrant som blir uglesett på skytebanen, bør det gjøres gjennomført. Kjøp et merke ingen kjenner, et kaliber ingen ønsker, med spesielt utseende og avskrekkende pris. Da har du hagle for et liv, ettersom den er umulig å selge. Jeg gikk for en Ithaca m37 i kaliber 20/76. Den treffer like mange/få leirduer på banen som min Beretta ultralight, og det er noe tilfredsstillende med lyden av ladegrep mellom hver leirdue. Den er gjennomført god, og avtrekket er vesentlig bedre enn på berettaen. Alternativt er en brukt 870 wingmaster et bedre kjøp (pris/ytelse). Mange av disse gamle pumpehaglene har tydeligvis stått ubrukt i skap siden 70 tallet i påvente av zombieangrep. I tillegg får en ofte med noen esker med ammunisjon.

 

feather_and_ultralight.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bruksområde er vel muligens et nøkkelord her...

Selv jakter jeg lite/aldri på fjellet med hagle, heller lite i skogen også.. Sjø og jordekant, ja. Da er pumpe veldig mye enklere enn en eller annen dobbeltløpet sak. Jeg kvier meg ikke for å plukke 870'n i alle sine deler for dusj og olje. Det tror jeg ikke jeg ville gjort regelmessig med en eller annen fin o/u. Definer bruksområde og kjøp deretter.

Baneskyting: halvauto, s/s eller o/u. Pumpe ikke lov om du skal skyte innen visse grener.

Sjøfugl, grisevær: Pumpe. Enkel demontering, ingen rekyldrift/gassdrift ting som kødder det til om det blir vått. Enkel demontering for puss og vedlikehold.

Allround (ikke sjø): Billig og lett passende O/U.

Link to comment
Share on other sites

Jeg klarer ikke helt å se at det er enklere å demontere for puss og rens en pumpe / kontra en sideligger... med mindre det er snakk om fullstendig fieldstripp... og jeg er ikke sikker på om det er så mye forskjell da også...

Kan vi ikke slutte med de stråmannargumentene og bare innrømme at vi har pumper fordi vi liker dem?

Link to comment
Share on other sites

Jo.. om ikke annet så mener jeg det argumentet må kunne stå.

 

Faktisk er det så enkelt å demontere løpet på ei 870 hagle, at min ved flere anledninger har gjort det helt på egenhånd.

Men ikke helt, bare litt -nok til at man forventer ett smell men i stedet får høre vingeslag som forsvinner. Dette løste seg riktignok ved bruk av locktite, akkurat som at gradene i kammeret ble litt bedre etter at jeg ropte høyt og lenge faaaaaaeeeeeen gjennom pipa.

 

 

Remington 870 er verdens beste hagle. Akkurat som at Ruger 10/22 er verdens beste rifle og Star Baikal som er laget av russiske stridsvogner kan brukes til å rette opp bøyde spett. Såppas har vi vel lært av landets konfirmanter?

Link to comment
Share on other sites

Express hagla har en magasinfjærholderplastplugg med hakk rundt ytterste delen som løpsskruen med serratering på innsiden skal låse seg på. Denne plastpluggen har noe dødgang inni magasinbulkene som den sitter i, og derfor løsner løpsskruen seg lettere på 870 express.

 

En måte å fikse dette er å kjøpe et 870 løp med "barrel detent" og en 870 police løpsskrue med "ball detent" serratering mot løpsringen+ en 870 police magasinfjær "retainer" som muligens kan monteres på express magasinet. Da skulle løpet sitte godt. En "barrel detent" har også mer spenn mot løpsskruen, enn plast retaineren fra express magasinfjæra.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det kan man si tusen ganger til ingen nytte, så la nå bare fjortisene kjøpe 870 som førstehagle og pumpe fra seg :mrgreen:

 

Er nok ikke fjortiss nei ;) Og er heller ikke første hagle. har en O/U fra før av som jeg hater. Jeg får jaktet og skutt på bane svært lite og bruker dermed som regel hagla veldig lite hvert år. Så dette med den perfekte hagle som ikke har noen mangler er ikke så viktig for meg. Så når jeg først skal ha ei hagle som nesten ikke blir brukt, så vil jeg ha ei som ser badass ut og folk blir irriterte på :mrgreen::mrgreen: pluss, det er ikke alle som har råd til hagler for 10-20 Kroner serru :wink:

 

Og grunnen til at jeg valgte 870 ta av rimelige pumper er at den kan modifiseres uendelig. Samme kan Mossberg 500, men 870 ser bedre ut.

Link to comment
Share on other sites

Nei det kommer forhåpentligvis i posten imorra :mrgreen:

Ikke forveksle meg med en svettgamer som leker rambo og vil ha COD våpen å leke med, for det er jeg ikke. Det er derfor jeg skrev jeg ikke trengte bli overbevist at runkehagle ikke var bra. Skal jeg kjøpe meg ei hagle jeg ikke liker og ikke synes er fin å se på, fordi godt voksne, erfarne jegere som har fått prøvd hauevis av våpen og hatt både gode og dårlige erfaringer sier det? ;) Smak og behag my friend ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg klarer ikke helt å se at det er enklere å demontere for puss og rens en pumpe / kontra en sideligger... med mindre det er snakk om fullstendig fieldstripp... og jeg er ikke sikker på om det er så mye forskjell da også...

Kan vi ikke slutte med de stråmannargumentene og bare innrømme at vi har pumper fordi vi liker dem?

Da må du åpne øynene! Dersom man jakter på sjøen blir det salt og æsj overalt. Har man da en enkel 870 banker man ut pinnene i kassa, spyler alt med varmt vann, spray med luring og ferdig. Jeg nekter å tro at det er like enkelt og holdbart å gjøre samme med en o/u av x merke. Eller?

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg jeg bare erfaring winchester model 97' model 12, model 1200 og remington 870 på pumpefronten, og har ikke hatt mer en 8-10 sideliggere og to OU de siste 28 årene... Og demontert de fleste av dem (og nesten klart å skru dem sammen riktig også :P )

Så ja, jeg ser ikke helt det store skillet i praktiskhet på grundig rens etter sjøtur nei. Men jg kan og vet faktisk ikke alt...

Link to comment
Share on other sites

og Star Baikal som er laget av russiske stridsvogner kan brukes til å rette opp bøyde spett. Såppas har vi vel lært av landets konfirmanter?

 

Apropos Baikal hagler.

Holder Baikal haglene som selges idag samme kvalitet som de gamle USSR produserte ?

 

Hadde en USSR produsert o/u med 2 avtrekkere i ungdommen.

Problemfri hagle, ett skikkelig solid redskap.

Kunne faktisk tenkt meg å kjøpe en. Men er de samme kvalitet idag ?

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg jeg bare erfaring winchester model 97' model 12, model 1200 og remington 870 på pumpefronten, og har ikke hatt mer en 8-10 sideliggere og to OU de siste 28 årene... Og demontert de fleste av dem (og nesten klart å skru dem sammen riktig også :P )

Så ja, jeg ser ikke helt det store skillet i praktiskhet på grundig rens etter sjøtur nei. Men jg kan og vet faktisk ikke alt...

 

Ok. Da mener du det og jeg noe annet. Det er jo lov. Men jeg tror det blir mindre slitasje på ting der en ikke må skru på skruer for å ta ting fra hverandre enn på noe der en dytter ut splinter. Du er sikkert over norm flink til å skru ut skruer mange ganger uten å ødelegge de. Men la oss si at du er ute på våt sjøfugljakt lørdag og søndag noen ganger om høsten. Det blir fort to demonteringer om en er heldig hver helg. Alt ubeskyttet metall som har fått sjøvann/sjøsprøyt på seg må gjøres noe med om det skal bevares i noenlunde stand. Jeg ville tro at en 870 tåler dette bedre enn en Beretta 686, men jeg kan ta feil. Treverket har jo sikkert også godt av en liten dupp i saltvann et par ganger i helga. I mitt hode er det ikke spesielt mye tvil om hva man bør velge om man skal jakte i rufsete forhold. 870'n jeg har er vel snaue 20år gammel og har særdeles få skavanker. Den har vært brukt til alt fra koseskyting på bane til åre... Jeg tror ikke en 686 eller lignende hadde sett like lik ny ut etter den behandlingen.

 

Så til TS: Om du trenger/vil ha noe som kanskje ikke er like "pent" som mange mener så funker en 870 synt et eller annet. Kjøper du en Marine magnum bør/må du kjøpe et løp til. Det som følger med er fint til å rydde hus med, isjakt med slug eller annen kortholdsskyting, men ellers ikke veldig bra. Da blir det fort dyrt. 12/89 ville jeg ikke giddet å styre med. "Rar" løsning med fjærbelastet deksel på bakre del av sluttstykke, og du trenger neppe 12/89. Trenger du så mye hagl bør du kjøpe i hagle til i kal 10.

Link to comment
Share on other sites

Har skjønnt at det absolutt ikke er noen vits med 12/89 i norge... men åssen er det å jakte skogsfugl med 12/70 ? Jeg fant denne til 2000 kroner. er det mye for denne eller er det grei pris? alt på bildet følger med. jeg skal kjøpe Shurshot stokk til den. vil den passe? Og er det bare å kjøpe nytt løp i 12/76 eller på det gjøres mer for å endre kaliber på den`? eller vil den ikke tåle mer enn 70?

 

558873_10151977483015753_1127295532_n.jpg

1459743_10151977483800753_995182673_n.jpg

1454551_10151977483930753_713660839_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...