Jump to content

Kjøp av ny hagle Remington 870 Avstemmning For/Mot


Martin Ruter King

Anbefaler DU Remington 870?  

146 members have voted

  1. 1. Anbefaler DU Remington 870?

    • Ja - Trestokk
      36
    • Ja - Syntetisk Stokk
      84
    • Nei
      28


Recommended Posts

Hei ja så jeg skal bytte min Baikal hagle mot ei pumpehagle hos den lokale våpenforhandleren. Og jeg har bestemt meg for ei Remington 870 Express Super Magnum.

Den hadde jeg lyst til å kjøpe da jeg kjøpte Baikalen men det var så mange som frarådet "Runke-Hagle" at jeg kjøpte O/U I stedet. Men nå vil jeg prøve ei Pumpe. Altså stemm i vei og jeg tar veldig gjerne imot tips og gode/dårlige erfaringer du har hatt med denne hagla :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 141
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En kompis av meg kjøpte en sånn for 3 år siden. Har fra starten av hatt trøbbel med ekstraktoren. Ble veldig ille nå i høst,da hadde børsa gått ca 3000 skudd. Han bestilte ny ekstraktor på Ebay(hva slag vet jeg ikke,men tror ikke det var original) og etter ble det som natt og dag,ikke hatt noe tull. Bortsett fra dette som sikkert er et enkelt tilfelle,så er jo disse haglene veldig driftsikre og robuste.

Skulle jag hatt sånn selv,så synes jeg "Marine" modellen er nice,sort kolbe og rustfri kasse og løp :P

http://www.remington.com/products/firearms/shotguns/model-870/model-870-marine-magnum.aspx

Link to comment
Share on other sites

Eg har remington 870 pump, kjøpte denne i 06 den er gått en plass mellom 30-50 tusen skudd. Har ikkje hatt noe problemer med den uten at den av og til med enkelte leirdue ammo har køddet seg litt, her i år skifftet eg utkasteren på den, etter mye problemer, no går den som en drøm igjen.

 

Ser lengre oppe (ruster som et helvete) Eg vil si meg enig i at den ruster lett vist du ikkje passer på, og etter å hatt den med deg på sjøen så må den få ekstra stell, men ruster som et helvete vil eg ikkje si. Du kan duracoute den, da ruster det vertfall ikkje.

 

Eg er veldig fornøyd med min hagle, det er et bruksjern som er med på alt, og eg kommer ikkje til å selge min.

Link to comment
Share on other sites

bare å kjøpe, hatt min i 3 år nå..aldri hatt noe problem ! leste at det er mange som sliter med rust, tror dette kan variere litt fra våpen til våpen og alt ruster om det har vært ute i møkka vær. å blir satt rett inn i våpenskapet eller ligger for lenge i våpenfutteralet :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Om det er høy luftfuktighet der skapet ditt står så kan det danne seg rust. Eg tar våpene mine ut i ny å ne å ser over de. Rengjør de og sett de inn med olje når du har brukt det, tar ikkje 1 min, å våpene holder seg mye bedre.

 

Eg valgte synt utgaven på grunn av vestlandet og eg bruker min en del på sjøen.

Link to comment
Share on other sites

Taper ingenting på å handle en 870. Kjekt å ha. Spander på den en slik en stokk så blir den enda litt mer harry også, og god å skyte med da.http://remington.com/~/media/Images/Fir ... -prod.ashx" target="_blank

Får dem for en billig penge på ebay.

 

Hva angår lyd, så sier den med trestokk omtrent såher: BANG! *rakle rakle* BANG!

Mens den med syntstokk sier vel: BANG! *rakle rakle* BANG!

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil råde deg til nå kjøpe en brukt, litt eldre 870. 12/76 er greit, 12/89 er vås (og ikke selge baikalen før du må)

Det finnes såpass mange underlige varianter av syntstokker at det nesten er umulig å si noe før man vet hvilke den er. Jeg har en speedfeed stokk på min 870 wingmaster og er meget fornøyd med ergonomien på den. Dvs siden den er dønn lik standard trestokk... :mrgreen:

 

Den du linker til er ikke lovlig - når POD snakker om pistolgrep til hagle som er greit mener de slike:

Shotgun3Duck.jpg

(bilde av Houghe stokker, rappet fra getgrip.com)

 

Som forøvrig også er bra stokker.

 

Det våset om seperat pistolgrep og ikke var noe vi drev å ønsketenkte oss o ordkverrulerte på sluttstykket om. Jeg vil nok tro at det du viser er nettopp det de mener med frittstående grep (og den vil ikke være god å skyte med, uten det grepet.)

Link to comment
Share on other sites

Jøss... da har jeg misforstått dette med grep grådig gitt.... huffameg så mange regler :(

 

Tja, nå har jeg levert søknad uten å skrive at den skal handles fra en privat person da, og dermed ingen oplysninger om denne personen. Også får jeg ei ny hagle på G-Sport for 2 lapper når de tar Baikal i innbytte.

Men ser ut som synt. stokk ikke er så ille likevel ja... får snakke litt med Bjørn i våpen avdelingen imorgen :D

Link to comment
Share on other sites

Det er rett og slett bare det at jeg har hørt folk klage på at sine låter så "hult" når dem skyter eller slår borti noe... jeg selv skjønner ikke hvorfor det skal være et problem men det var visst forferdelig xD Men skjønner jo nå at det tydeligvis ikke er et tema. Så syntes jeg selv av den tremodellen ser penere ut, men så er det dette med at synt. er lettere å vedlikeholde da. Mtp stokken. Og at den er mer robust. derfor jeg er i et lite dilemma. Man må lksom prøve ut selv, men jeg har ikke råd til å teste ut hagle i bøtter og spann :P

Link to comment
Share on other sites

Det kan godt være at en synt stokk kan lage litt mer lyd om du skulle dunke borti noe på jakta, det har aldri vert et problem for meg. Man behøver ikkje være musestille på fuglejakt.

 

Det e jo mulig noe vekt forskjell her da, det e jo greit å ta med vist du skal ha med hagla på fjellet.

Link to comment
Share on other sites

Og at den er mer robust.

Vet ikke helt om plast er mer solid. Jeg klarte i allefall fint å knekke min..

ops2.jpg

ops.jpg

 

Lyden er det nok ikke mange som tenker noe særlig over. Men har lest her inne om noen som fylte med byggeskum for å få vekk litt bøttelyd.

 

 

 

Dyrt å prøve hagler.. Ja, er jo det. Med 430kr(?) for våpensøknader, så baller det fort på seg ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er klart at man får et lite "klonk" hvis en tapper hardt på stokken med knokene, men det er ikke noe merkbart ekko inne i kolben når en skyter.. så er enig med Xesray, det er ikke et ekte problem.

 

Det finnes da enda forhandlere som ikke noen større problemer med å la folk låne haglen en dag eller to på utlånserklæring hvis en kommer med innvilget søknad og vil prøve før kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Ingenting vondt å si om min 870 vertfall, smeller hver gang, ingen rust så langt men det har vel noe med at jeg pusser over utvendig med en innoljet klut hver gang jeg har brukt den noe særlig, samt at jeg går over pipa. Innvendig i kassa blir det så lite møkk at den får en omgang der og da.

 

Kan legge til at min er 12/89 med 66cm pipe. Skulle ha 76 men importør hadde sendt en supermag istedet men med rett pipelengde så jeg brydde meg ikke om det. Den har også laminat(tre) stokk, synes den så vesentlig bedre ut enn synth stokken, samt at det finnes så uendelig mange stokksett til 870 til en rimelig penge som er i plast så hvorfor ikke ha et av hvert?:)

Link to comment
Share on other sites

I tillegg vil en få raskere skudd med en o/u.

 

Selv bruker jeg 870`en på jakt fra kajakk på ferskvann og i saltvann, og det er her den kommer til sin rett.

 

Etter jakta er det bare å spyle hel greia i ferskvann, la den tørke og sause den inn med Ballistol innvendig- så lenge den er duracoated utenpå.

 

Makan til bruksjern som tåler røff behandling skal en lete lenge etter.

 

Men til jakt på land er O/U bedre egnet, spesielt i kominasjon med en Vorn sekk for komfortabel bæring og raske skudd.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Om supermagnum er fornuft eller ei skal jeg ikke si noe på. Men jeg vet med meg selv om jeg hadde kjøpt meg en i 12/76 også fått prøve en i 12/89 hadde jeg kommet til å angre. MORRO da gitt! :mrgreen: Å knuse leiruer med supermagnum en gang innimellom gjør livet bittelitt deiligere synes nå jeg. Skal ikke undervurdere gleden i god rekyl. Så har man da ivertfall muligheten til det..

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kjøper 870 med møbel i tre og bytter til syntet, så husk at Magpul forskjeftet ikke passer på en 870 supermagnum. Det er bare Magpul stokken som går på den hagla. Kjøp heller en vanlig 870 magnum, det finnes ingen bruksfornuft i supermagnum.

 

er jo eventuellt mulig ¨å handle annet skjefte fra ebay f.eks da. billigere er det og :):)

Link to comment
Share on other sites

Begge mine hagler har 66cm løp, hadde en Supernova med 71cm løp tidligere men den ble fryktelig klomsete synes jeg.. Var så lang den gikk ikke inn i skapet uten å bli demontert :lol:

 

Jeg likte den meget godt med 66 pipe, får god sving, grei balanse og den blir litt mer hendig i skogen.

Link to comment
Share on other sites

MorganKane; Åssen har du fått gjort det der? :shock:

hehe.. ja, er man snublefot så går det noen stokker. Er ett veldig typisk sted der de ryker dette.

 

Skal ikke si at de fleste andre hagler hadde tålt mer, men det er heller ikke motsatt. Stivheten og tykkelsen på stanga som går i kolben er ikke spesielt kraftig. Bøyde den tilbake med håndmakt og sparklet kolben.

Link to comment
Share on other sites

870 hagla var vel kanskje min første pang og har aldri angret på den. Litt usikker på om jeg hadde valgt supermagnum idag da jeg nesten aldri bruker det og det har vært noe kødding iblant. Noe matingsproblemer og litt ekstra tilpasning av forskjefter etc. Flere på jaktlaget som bruker den også med hell, primært på sjøen i kajakk.

Har ikke hatt problemer med den før vi jaktet på sjøen første året, da kom det mye rust. Sjøvann, tid og for tynn olje gjorde at vi måtte pusse og sandblåse vekk rust og duracoate hele pangen og har ikke hatt problemer siden. De som har kommet til etter vi lærte den første gangen har duracoata før første jakt.

 

Uslitelig smellkjepp som leverer hver gang. Kan anbefale sidesaddle, gjerne fra "mesatactical" som gjør ladinga lettere i kajakk eller trange poster etc og med litt trening kan man få inn et tredje skudd før fuglen er borte, eventuelt om noen trenger "lapping".

 

 

Hva rust i våpenskap angår, ser ikke problemet med fukt etc. Er ikke våpenskap et finmøbel til soverommet ? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har 870 syntetisk, og er fornøyd med den til sitt bruk. Kråker og ender er bruksområde. Har skutt litt på bane også med den. Men har ikke hatt noe feil med utdragern som nevnt tidligere i tråden. Men hadde en 870 som æ kjøpte får 15-16 år sida, og den var det litt problemer med.

Men alt i alt, så er det mye hagle får pængene.

Når det gjelder forskjellige stokker, så fins det jo endel alternativer. Ser boyds også selger stokk til 870 billig. Tenkte å bestille derfra å prøve kordan dem e.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en brukt 870 Super Magnum for ettpar tusenlapper for 5 år siden, angrer ikke på det. Favorittjakt er andejakt, enten fra kajakk eller fra land. Men bruker den ellers til all jakt der jeg bruker hagle.

 

Har kjøpt til et ekstra langt løp, alle choce-størelsene, og duracoatet hele greia i en slags hjemmekomponert camo. Funker som bare det.

 

Litt fare for skjeve blikk fra gutta med vest og gule skytebriller. Endel skytebaneledere er også veldig skeptisk når en kommer med pumpe. Så gleden ved å skyte lerduer er mye borte.

Link to comment
Share on other sites

Ja....dette som ernså dumt da...skjønner ikke at folk skal kverrullere på noe de ikke trenger å se på en gang. ..det er jo ikke de som skal skyte med den..men helt ærlig vis noen klager om slikt til meg på banen er det bare å overse dem...så står dem der og snakker med seg selv :mrgreen:

Da må jeg si TAKK til alle som har kommet med forslag/råd og kritikk :) Skal fortelle hvordan dette går . skal ut og ransake postkassa for våpensøknad nå :lol:

 

EDIT: :trist::trist::cry::cry:

Vart ikke noe søknad idag helle :(

 

Skjønner ikke at posten skal bruke over 2 dager på å levere et brev fra Gjøvik til Gran... 40 min vei med bil...

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en 870 i fjor av en her inne. Jeg har pimpet den på alle måter, så om snuten ser den kan jeg vinke farvel til den med en gang.

Jeg måtte justere utkasteren noe, siden runkinga ikke ville kaste patronene skikkelig. Men etter det så er den gulle go!

 

Dette innlegget ble først fjernet, men ettersom Kentolejohansen var uenig i modereringen legges det nå tilbake. Hans ulovlig modifisering av sitt jaktvåpen er noe han selv får stå inne for.

Vi modererer vekk innlegg vi føler kan gi feilaktig inntrykk av jegere/skyttere og være skadelig for vårt omdømme. Men velger i dette tilfellet å gjøre ett unntak.

 

Ber om at min kommentar ikke diskuteres i fare for å ødelegge tråden. Mvh M.K.

Link to comment
Share on other sites

Vist dere får stygge blikk av gutta med briller på banen er det bare å se stygt tilbake. Små le når de bommer, da holder de fort kjeft.

 

Heldigvis er det ikkje sånn der eg skyter, mange som bruker pump der, eg bruker min på stevner de har og.

 

Det spiller ingen rolle ka merke som står på våpenet, det som er viktig er at den passe deg og du klarer å treffe med den :)

Link to comment
Share on other sites

4+1 er det som er lov (vist det ikkje var 5+1) Litt usikker, orker ikkje å se etter no.

Men på jakt er det kun lov å bruke 1+1. Å feste på ekstra rør på hagla for å få i mer skudd er ikkje lov. Men det er utrolig gøy på banen å ha masse ammo i hagle å blåse etter duer så det holder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...