Jump to content

Er avstandsmålere virkelig noe man trenger


Target

Recommended Posts

Har lurt på å anskaffe meg en avstandmåler i noen år, men pleier som regel å slå det fra meg med den begrunnelsen at dette er mer "nice to have" enn "need to have".

 

Er det mange som faktisk bruker håndholdte avstandsmålere under praktisk jakt, eller brukes de mest for moroskyld?

 

Bare lurer...

Link to comment
Share on other sites

Avstandsmåler har jeg i kikkerten min. Veldig kjekt å kunne ta avstander til det man ser, feks i hjortelia for å finne tilbake til det man så, og til landemerker der man sitter på post. Når dyra kommer er det fint å vite at det er 100m til busken, 240m til treet, og 160m til grusryggen i mellom. Så vet man hvordan man må skyte når dyra kommer.

Det blir sikrere skyting.

Alternativet er at man holder seg unna alt som heter skudd over 100-150m, og slik sett er helt trygg. Men gjør folk i praksis det... ?!

Link to comment
Share on other sites

Man TRENGER ikke avstandsmåler - men så var det "kjekt-å-ha"-faktoren, da.

 

Den "mest vanlige" jakta for vår venn Ola Stubbeskytter, er elg- og hjortejakt. Hvis Ola har et kikkertsikte med stor forstørrelse, ser elg og hjort stor ut i siktet. Da kan det være greit å ha en avstandsmåler, slik at man vet hvor 100 m og evt. 150 m er i terrenget (og hvor det er enda lenger - der Ola ikke bør skyte på vilt).

 

Jeg har en Leica 1200 - og den har sin faste plass i høyre brystlomme. Leica-en er optisk bedre enn de fleste håndkikkerter, og jeg bruker den derfor som vanlig kikkert under jakt.

Link to comment
Share on other sites

Har du håndkikkert fra før?

 

Det er det ene objekter som virkelig skaffer oss jegere mer fangst, og kommer foran både riflekikkert og super-super-magnum. ...

 

Om du ikke har kikkert fra før, så kjøp deg for all del en kombinert en. Zeiss RF er rimelige om dagen, og er mye for pengene!

Link to comment
Share on other sites

Hvis man jakter fra tårn eller annet fast punkt så finnes det en fattigmannsløsning, og det er å måle opp terrenget og sette ut markører på forhånd. Oransje grøftepinner eller lignende fungerer bra. Har du slike som markerer en ytre sirkel for hva som er forsvarlig, så er det redusert til et enkelt "go/no-go" system. Billig og, men langt mindre fancy. Til selve oppmålingen kan du benytte kart, skritting (større feilmargin) eller tau av kjent lengde. Ofte har man en mark som utgangspunkt, og da trenger man jo bare å kjenne enkelte grunnpunkt - senter av mark, bortkant, skoglinje ved stor sten etc.

 

En litt mer avansert løsning, men fortsatt enkel, er å benytte Google Earth.

Der kan man få opp sattelitt/flyfoto av terrenget, og ved hjelp av en plugin kan man få tegnet inn sirkler med gitt avstand og i forskjellige farger. Forutsatt at terrenget ikke er svært ensformig så kan dette gi gode resultater. Hvis alt bare ser ut som homogen skog så er det derimot til liten nytte.

 

Google Earth lastes ned gratis her:

http://www.google.com/earth/" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Plugin som lar deg plotte sirkler med gitt avstand på kartet finner du her:

http://www.metzgerwillard.us/rings/rings.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Her er en grei video som viser hvordan man benytter nevnte plugin i Google Earth:

" target="_blank" target="_blank

 

Det er også mulig å plotte kartruter over bildet, noe som forenkler kommunikasjon hvis du og en jaktkammerat skal forklare hverandre hvor dere er, eller hvor dere har sett dyr.

 

Her er et eksempel som har mange formater; Grader/min/sec, UTS, MGRS, Georef etc.

http://www.earthpoint.us/grids.aspx" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Prinsippet blir da å printe ut og laminere så man kan ta med på tur.

 

 

 

Et annet triks er å putte en iPad i et vanntett deksel og benytte google earth eller et annet navigasjonsprogram (jeg bruker GPS Kit). Da blir iPaden en hybrid mellom kart og gps, og du har alltid en rask mulighet til å måle avstand ved hjelp av programmets innebygde målestokk/avstandsmåler. Dette har en stor fordel ved at man ikke er avhengig av et fast utgangspunkt for å kjenne avstander.

 

GPS Kit lar deg også laste ned kartdata lokalt til enheten, så du ikke sitter på en fjelltopp med en fungerende GPS som plasserer deg med 3m nøyaktighet - på en GRÅ bakgrunn, fordi du ikke har kontakt med karttjeneren. Prøvd og funnet deprimerende.

 

" target="_blank" target="_blank

 

Håper dette var til hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha jaktet noen år med avstandsmåler så har jeg blitt totalt avhengig av den. Man kan bruke karttjenester og gps så mye man vil, men i mine øyne blir det aldri like bra som en god avstandsmåler. Det er ikke lett å se om reven står på 260 meter eller 330 meter når alt man har av referanser er et stort jorde på 500+ meter. 20-30 meter, feil måling/gjetting, kan bety forskjellen på et dødelig skudd og en stygg skadeskyting med påfølgende ettersøk.

Link to comment
Share on other sites

Har avstandsåmler men bruker den ikke nå på min type jakt. Enkelt og greit skyt inn på 200m jakt på hold under 200m og tren på å bedømme avstander. Der jeg brukte avstandsmåleren mest ble på rådyrjakt med hagle. Målte ut punkter i terrenget som var 25m. Bomme på 25m og 35m med hagle er forskjellen på knall og fall eller et vanskelig ettersøk.

Link to comment
Share on other sites

Både ja og nei vil eg si.

 

Under normal jakt har du ikkje brukt for å måle avstand.

 

Eg bruker leica 1600, eg bruker min veldig mye til kikkert på jakt på sjøen og i vann for å finne ender som gjemmer seg. Når man skal strekke holdene en del så er det virkelig greit å vite ka avstanden er, avstandmåleren min funker ypperlig i skummringen også, den er hakket bedre en zeizz 8x26 men det er ikkje mye, det som er bedre med leica er at den er utrolig liten å går rett i lommen.

 

Så spørsmålet er, ka jakt driver du med? har du håndkikkert fra før?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker avstandsmåleren når jeg skal improvisere en skytebane. Ellers er de fint sjelden jeg har bruk for den, har hendt seg at jeg har brukt avstandsmåleren når jeg har vært usikker på hold eller jeg har tatt ibruk ny post. Siste gang avstandsmåleren var i bruk var i høst når avstanden fra spisebordet til reveåtet ble målt.. 102,5 meter.

Link to comment
Share on other sites

Brukar min hovudsakleg til å måla tømmervelter med (m3). Eller ein sjeldan gong finne ut kor langt det er på post frå a til b, eller kor langt det var etter skotet. Har gjeve meg ein del ahaopplevingar i høve haglehold. Sjølv om det står i bøkene at avstanden ofte er kortare enn ein trur, er mi røynsle motsett. Nemleg at det ofte er for langt.

Link to comment
Share on other sites

Har samme måler som Xesray (Leica 1600) og opplever den som et svært nyttig redskap. Den kommer særlig godt til nytte på seljakt, der det kan være vanskelig å bedømme nøyaktig avstand over vann og man skyter på små mål. Den er også fin på elgpost til å ta ut fastpunkter for å kjapt kunne gjøre seg sikker på avstand til dyr som kommer på skuddhold. Jeg bruker den i tillegg mye på gåsejakt som kikkert og avstandsmåler. Den er ypperlig til smygjakt pga. størrelsen, og jeg har den som regel i brystlomma inne i bæreveska slik at det skal mye til for at den blir skadet under åling og div. Jeg anser det som vel verdt pengene til den jakta jeg bedriver, og jeg kan også bruke den til langholdsskyting.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har mottatt min Leica 1600 B. Fikk en god pris hos Japan Foto.

 

Den er lett og fin og måler på det meste, men sliter litt med skog på over 1000 m.

 

Den sliter ganske mye med å måle gjennom vindu.

 

Merker jeg ble litt skuffet av å oppdage at den var Made in Portugal, og ikke Tyskland.

Link to comment
Share on other sites

Brukte min Zeiss PRF på elgjakta sist sesong for første gang. Terrenget vårt var typisk villreinjakt her sørpå, dvs lange avstander, åpent terreng osv og samtlige på laget forbannet seg at de skulle ha en sånn til neste gang. Jeg brukte den masse og felte mine to første elg takket være måleren. Jeg kunne med god sikkerhet servere en pille på la oss si godt over normalen. Jeg har brukt den på tur og prøver å gjette avstander før jeg måler og har vel oppdaget at alt lengre enn 250m blir alt for bingo. Man blir så lett lurt av objektets størrelse vs avstand at det blir bare feil. På dyr man vet størrelsen på blir det litt lettere men gud bedre så feil folk gjettet når holdet ble litt lengre(ikke for nødvendivis for å avlevere skudd men for å beskrive avstanden til dyr i terrenget). Ikke sjelden kunne noen si at det står en ku ca 250m opp i siden og så var det 350m...

 

Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit

Link to comment
Share on other sites

Nei. Har riktignok ikke prøvd men har brukt Zeiss spottescope en del til å leite opp dyr på lang avstand men foretrekker faktisk heller en skikkelig håndkikkert (med avstandsmåler selvsagt). Mye enklere og bedre når du får brukt begge øyne!

Link to comment
Share on other sites

En annen ting er jo at en avstandsmåler er en veldig god måte å trene avstandsbedømmelse på også. Om man først estimerer og så bruker to sek. på å finne fasit ved hjelp av laseren vil man etterhvert bli ganske mye bedre på å estimere avstander.

 

Jeg bruker ikke laseren så veldig mye. Men posterer jeg på store åpne ontåder pleier jeg altid ta ut avstander til noen faste punkter, slik at om det kommer dyr vet jeg hvor jeg kan skyte, og hva som er for langt.

 

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Vil Zeiss PRF fungere som (eneste) håndkikkert på reinsjakt også?
Ja det fungerer fint etter mitt syn. Som nevnt klarer man ikke å bedømme avstand uten å bruke laseren men det anser jeg som en bagatell. Laseren er der, det er bare å bruke den. Alt er veldig 2D når man ser gjennom den pga bare mono linsen men det plager meg minimalt. God å holde i er den også.

Vurderte å sende min på service etter å ha rullet på stranden med den hengende utenfor jakken slik at okulæretjusteringen fikk sand i mekanismen men tror jeg dropper det siden den fungerer silkemykt etter en runde under vannspringen. Noe av det beste kjøpet jeg har gjort!

 

Sent fra min Nexus 7 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...