Jump to content

Hvilket speilrefleks?


Perpålsa

Recommended Posts

Jeg tenker å kjøpe meg et digitalt speilreflekskamera i nærmeste framtid. Jeg tenker meg et kamera fra Canon eller Nikon til under 6000,- gjerne ca 5000,-. Må være både kamerahus og objektiv til denne prisen. Jeg har sett litt på Canon Eos 450D og Nikon D60. Noen som anbefaler det ene framfor det andre, eller har innspill til en annen modell?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil absolutt anbefale Canon 450D. Om du velger Canon eller Nikon betyr ikke så mye *egentlig*, du får stort sett de samme mulighetene med begge deler. Men 450D er hakket bedre enn sine brødre hos Nikon. Skal du ha noe som tåler litt vann og forskjellig så bør du kikke på Pentax sine hus. Det blir et annet prissegment, da. Men verken Canon eller Nikon har like tette kameraer som Pentax i dette segmentet.

 

EDIT: Jeg har Canon 30D og er fornøyd med det (liker størrelsen også, forøvrig). Glemte det ute i et sykt tordenvær, kom dugg inn i display og forskjellig. La det til tørk over natten, og vips var det like fint. Men jeg var kanskje heldig. Poenget er at disse kamerane ikke er værbeskyttet i særlig utstrakt grad.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en veldig fint brukt (backup kamera) Nikon D80 her som jeg vurderer å bytte med en D90. Den kunne du nok fått til den prisen... da har du i alle fall et skikkelig kamera! :wink:

 

Dersom du heller vil kjøpe nytt, så synes jeg disse to kameraene er såpass like at jeg ville gått i butikken og fått prøve begge kameraene, og ta det du liker best. Ikke se deg blind på tekniske data, begge kameraene har billedkvalitet helt i toppklassen!

 

*edit*

 

Her er et bilde jeg har tatt med D80'en:

354244_640x480.jpg

Link to comment
Share on other sites

Etter mitt skjønn, er ingen ekspert på foto egentlig men interesserer meg for alt som kan trykkes og plukkes på :D Kjøpte meg canon 400 kamera tidlig i sommer og har tatt nesten 3000 bilder med det... 3 ferieturer og flere jaktturer blir det mange flotte opplevelser som må dokumenteres, min bedre halvpart er en flink hobbyfotograf og hun også er kjempefornøyd med dette kameraet.

 

400 modellen eller 450 (den siste i denne serie) er kanskje det kameraet som har beste pris/ytelse verdi, finnes kamera som er bedre, det tror jeg helt sikkert med da koster de jaggu mer og. Denne serien til canon har vunnet en rekke best i test rundt om i verden, det taler for seg. Du kjøper deg ikke bort om du velger canon 400 eller 450 mod.

 

Her er for øvrig noen bilder jeg har tatt i sportsmodus,flere bilder i sekundet modus:

 

viewtopic.php?f=21&t=8128&p=77915&hilit=jaktdagbok#p77915

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har en Nikon D70 som begynner å dra på åra. Har tatt over 50.000,- bilder med dette kameraet og er veldig fornøyd. Synes noen ganger Canon på sine modeller gir et noe bedre fargespekter, spesielt ved bruk av den innebygde blitzen, men tror du blir fornøyd uansett hva du velger av Canon og Nikon. Men om du får en litt eldre, brukt modell rimelig bør du heller satse på å spare fort som fy til et skikkelig objektiv. En 70-300mm f2.8 koster skjorta, men gir deg veldig mye bedre spillerom.

 

Er du heldig og får et skikkelig blinkskudd kan du forsøk så selge bildet til bøker, blader etc. Tok en del bilder for et par år siden på en sydentur til Mallorca/Alcudia og et av bildene ble kjøpt opp av et engelsk firma og brukt i en reisehåndbok. Ble ikke akkurat rik, men det var morsomt og fikk litt anerkjennelse. Skal på elgjakt i slutten av måneden ( for første gang i mitt liv ) og da blir det som fotograf med trofaste D70. Håper å få noen blinkskudd jeg kan forsøke å få solgt.

Link to comment
Share on other sites

D80 er nok et godt valg som nevnt over her tidligere i tråden. Det stod også på min vurderingsliste. Ikke minst så har Nikon D80 et utrolig godt stort grep. Dessuten har man stort utvalg av objektiver da gammelt som nytt passer. Selv prioriterte jeg et kamerahus som er noe mer regn og støvbeskyttet. Pentax har slike hus og linser.

 

Nikon og Canon har bildestabilisator i hver enkelt linse, så dette fordyrer linsene noe, mens Pentax har et slikt system i kamerahuset. Hva som er best aner jeg ikke, men at det funker kan jeg skrive under på.

 

Lykke til med valget.

 

Podle: Flott bilde :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har for litt siden nettopp kjøpt meg EOS 450D. Som tidligere nevnt her så gjør du hvertfall ikke en tabbe ved å kjøpe en 450D. Jeg er hvertfall meget godt fornøyd med mitt og det er enkelt og greit å betjene, men gir deg samtidig mange valgmuligheter. Har du tilfeldigvis bekjentskaper som reiser utenlands eller bor i utlandet så hør om de kan skaffe det billig. Jeg sparte en god del på det og kjøpte med litt ekstra utstyr og fremdeles var det billigere enn i Norge. Men prisen er uansett ikke så ille mtp. hva du får.

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange innspill. Har en kommet over en del tilbud og slikt nå som jeg vurderer. Jeg heller litt imot en Nikon. Enkelt og greit fordi jeg har et analogt speilrefleks hjemme fra Nikon med et 70-300mm objektiv. Regner med at dette kan overføres til et nytt, digitalt.

 

Tror dere det kan være penger å spare på å kjøpe i Sverige om man først er på harrytur?

Link to comment
Share on other sites

jeg har et analogt speilrefleks hjemme fra Nikon med et 70-300mm objektiv. Regner med at dette kan overføres til et nytt, digitalt.

Alle gamle Nikonobjektiver fra AI-modellene og oppover kan monteres på alle Nikon dSLR. Men for å få lysmåling med et gammelt objektiv uten mikroprosessor inni, må du opp på semiproffmodellene D200 eller D300. Har du et rimeligere kamerahus, må du bruke manuell eksponering vhja. ekstern lysmåler eller histogrammet du kan få opp når du inspiserer bildet.

Link to comment
Share on other sites

jeg har et analogt speilrefleks hjemme fra Nikon med et 70-300mm objektiv. Regner med at dette kan overføres til et nytt, digitalt.

Alle gamle Nikonobjektiver fra AI-modellene og oppover kan monteres på alle Nikon dSLR. Men for å få lysmåling med et gammelt objektiv uten mikroprosessor inni, må du opp på semiproffmodellene D200 eller D300. Har du et rimeligere kamerahus, må du bruke manuell eksponering vhja. ekstern lysmåler eller histogrammet du kan få opp når du inspiserer bildet.

 

...og da er det et spørsmål om det gamle objektivet er så godt at det bør være avgjørende for valg av kamerahus/system.

Jeg ville i hvert fall ikke latt et gammelt objektiv av middels kvalitet avgjøre valget av hus (eller kamerasystem for den del).

Link to comment
Share on other sites

...og da er det et spørsmål om det gamle objektivet er så godt at det bør være avgjørende for valg av kamerahus/system.

Absolutt. Men hvis man for eksempel sitter med en eller flere av Nikkor-perlene (si en 105/2.5 AI, 50/1.2 AI eller 180/2.8 ED AIS for å nevne noen), finnes det ikke moderne autofokusglass som kan matche bildekvaliteten fra slike objektiver. Da finnes det gode grunner for å la gammelt glass avgjøre valget av kamerahus/system. Dessuten kan det være utslagsgivende hvis man ellers ikke har sterke grunner for å velge det ene systemet framfor det andre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Finnes det brukbare speilreflekskamera til rundt 4000kr :?:

Hvilket merke?

Ja det gjør det. http://produkt.akam.no/vis_kategori.php ... =min_price

Alle Dslr på markedet i dag er bra så du kan ikke gjøre dårlige kjøp.

Vil bare anbefale deg å ta en titt på de nye systemkameraene med mikro 4/3 standad er veldig små og lette hvis det skall hvære med på tur.

Og Pentax er også lurt å ta en titt på.

Men det viktikste er å komme seg i en butikk å tafse på greiene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke prøvd mange modeller , andre enn mitt gamle speilrefleks , som er ett Pentax MZ-50. Og Og det jeg bruker nå , ett Olympus 410. Jeg kikket litt rundt , før jeg bestemte meg for Olympusen. Foto messig vet jeg ikke om det har så mange fordeler , men jeg falt for den store LCD skjermen , og den lettfattelige menyen. I motsetning til noen av konkurrentene. Og så har Olympusen det minste og letteste kamerahuset av dem alle (tror jeg). Men Olympus 410 er jo fjoråret modell.Er ikke sikker på hva dagens modell heter.Det er også ett poeng. Jeg synes kameramodellene kommer like hyppig som vårmotene nå......

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte et Nikon D40 digitalt speilreflekskamera for 2 uker siden, og det fungerer meget bra. Har bare behøvd å lade 1 gang på denne tiden (i går) og det er brukt mye.

Mener å huske det var 6 megapix. Tar i hvertfall bra bilder :D

 

Juletilbud på Expert var 2490,-

Link to comment
Share on other sites

Hei

Canon 4xx har et noe lite grep og det er derfor lurt å se om det ligger greit i hånda.

Canon har vunnet mye, men den som har vunnet mest er vel K10D, el K20D til Pentax.

Har selv K10D og er kjempefornøyd. Men til den antydede prisen blir det et brukt da med objektiver.

Ville personlig gått for Nikon, eller Pentax om jeg ville valgt på ny.

 

Klumsen

Link to comment
Share on other sites

Ville personlig gått for Nikon, eller Pentax om jeg ville valgt på ny.

 

Klumsen

Støtter den uttalelsen. Nikon er geniale på fornuftig bruk av gamle linser også. (gjelder ikke Nikon D40 og D60)

 

Pentax K200, K20 eller Nikon D90 (et fenomenalt kamera som behersker særlig høy iso overbevisende - har selv testet dette kamera).

 

Nikon D40 er et greid alternativ, men lite utvalg av gode linser som vil funke m autofokus.

 

Beste alternativ til K200 som er rimelig og styggbra er den utgående Nikon D80. Her er det fine priser om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Ville personlig gått for Nikon, eller Pentax om jeg ville valgt på ny.

 

Klumsen

Støtter den uttalelsen. Nikon er geniale på fornuftig bruk av gamle linser også. (gjelder ikke Nikon D40 og D60)

 

Pentax K200, K20 eller Nikon D90 (et fenomenalt kamera som behersker særlig høy iso overbevisende - har selv testet dette kamera).

 

Nikon D40 er et greid alternativ, men lite utvalg av gode linser som vil funke m autofokus.

 

Beste alternativ til K200 som er rimelig og styggbra er den utgående Nikon D80. Her er det fine priser om dagen.

 

Hvordan er disse når det gjelder fukt og hvordan er det med rensing av "brikken" :?:

Link to comment
Share on other sites

Pentax K10 er ca. like bra som K20 bare billigere.

Skal du spare enda litt så får du Samsung GX10 og GX20 som er identiske med K10 og K20, bare med samsung logo og meny. De er da selvfølgelig laget av Pentax på oppdrag fra Samsung.

 

Har selv Samsung GX10 og er storfornøyd!!!

Eldre og nye objektiver fikser det uten å blunke og alt er lett å finne ut av.

 

Bildestabilisering i kamerahuset gir deg fordeler uten at du må kjøpe dyre objektiver med stabilisator inni slik som på andre merker.

 

Tåler en liten dusj også på grunn av alle pakninger og tettninger i kamerahuset.

Link to comment
Share on other sites

Ville personlig gått for Nikon, eller Pentax om jeg ville valgt på ny.

 

Klumsen

Støtter den uttalelsen. Nikon er geniale på fornuftig bruk av gamle linser også. (gjelder ikke Nikon D40 og D60)

 

Pentax K200, K20 eller Nikon D90 (et fenomenalt kamera som behersker særlig høy iso overbevisende - har selv testet dette kamera).

 

Nikon D40 er et greid alternativ, men lite utvalg av gode linser som vil funke m autofokus.

 

Beste alternativ til K200 som er rimelig og styggbra er den utgående Nikon D80. Her er det fine priser om dagen.

 

Hvordan er disse når det gjelder fukt og hvordan er det med rensing av "brikken" :?:

 

D80 har ikke no "rister" innebygget så vidt jeg vet. Men det er vel egentlig litt overdrevet dette med "rensing" innebygget i kamerane. Den innebygde funksjonen tar ofte vekk rusk, men ikke alltid. Lå et rusk på bildebrika mi, og "risting" hjalp ikke. Eneste som fikk vekk rusket var å åpne speilen i åpen posisjon og blåse godt inn med blåsebørsten. Da var den vekk. Hjelper ikke slikt må endten kamera sendes inn for rens eller man kan utføre dette selv med tilpassede pinner og væske.

 

Når det gjelder vann og støvtetthet, så er Pentax overlegne der - hvis man ikke går for de dyrere modellene fra Nikon og Canon da.. men da koster det...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Vet du hva? Drit i alt du har lest her. Kjøp dette:

http://www.dpreview.com/news/0809/08091 ... sx10is.asp

 

Tenk hva du kan gjøre med 20x optisk zoom, 10 megapixler og FullHD videoopptak. Nå er det rett før en 30D går på bruktmarkedet...

 

Helt enig.... har lange gått med tankene om å kjøpe et Sony dSLR, da jeg har fire objektiver som passer. Men etter litt sjekking falt jeg på SX1 fra Canon. Nå går jeg å venter bare på at kameraet kommer i butikken.... virker som det har gått litt trått med leveransene før jul.

 

Etter min mening så har du det meste i denne "pakken". Slipper å drasse med en hel bag med objektiver etc. Har tom blitz sko for montering av ekstra blitz.

 

Gleder meg til nyåret.....

Link to comment
Share on other sites

Kommer til å kjøpe meg mitt første speilreflekskamera nå etter nyttår en gang... (må bare bli kvitt den svartens Opel'n først :roll: )

Jeg skal/må ha ett som tåler en støyt (les: støt og sprutsikkert).

Men det kan ikke koste skjorta heller :!: Da står jeg igjen med Pentax...

 

En billig modell :arrow:K200D (link) :arrow: 3995,- med 18-55mm II objektiv

 

En dyr modell :arrow:K20D (link) :arrow: 7995,- med 18-55mm II objektiv

 

Noen som har erfaringer med noen av disse kameraene :?: Positive som negative...

Link to comment
Share on other sites

Se litt tilbake i tråden så ser dere min absolutte anbefaling av Pentax (som også er produsent av Samsung sine DSLR).

Har ikke prøvd K20D / K200D, men har GX10 (= K10D) og det er stort sett samme saken (litt annen bildebrikke og noen få funksjoner fattigere).

 

DU bør absolutt velge K20D fremfor K200D hvis du er interessert i foto men til "familiekamera" er K200D nok.

 

Ofte noen pent brukte til salgs på foto.no, objektiver finnes også brukt der i særdeles god forfattning.

Selv selger jeg et par av mine objektiver til Pentax / Samsung hvis noen trenger påfyll i fotosekken.

Link to comment
Share on other sites

Gå uten tvil for canon 450d eos med 18-55mm kittet!

 

har dette selv og kjøpte nylig en ny (skamdyre linse riktig nok) og er SUPER fornøyd med kameraet!

 

den har jo vunnet alle mulige konkurranser også.. koster riktig nok noen få hundre kroner mer, men er ikke i tvil

 

Veldig subjektiv denne hehe.. Men jada.. godt kamera. Knallbra til prisen..

 

Når det er sakt, så tar de aller fleste speilreflekser gode bilder i dag, men det er mannen/kvinnen bak som fotograferer/gjør etterarbeidet som gjør jobben. Kjenner flere gode fotografer som sverger fortsatt til "gamle" EOS 350 D - for de kjenner kamerat ut og inn og trives godt med det.

 

Hva slags linse endte du opp med det Mr....?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Sitter her og har bestemt meg at det skal kjøpes inn et Digitalt speilreflekskamera, men er usikker på hvem kamera jeg skal velge.

etter litt innputs så sitter jeg igjen med følgende kandidater:

-Canon EOS 40D

-Pentax K20D

-Nikon D90

 

Heller mot 40D eller K20D pga tettninger mot litt støv og sprut, men skulle gjere hatt flere meninger fra flolk som har brukt disse kamerane i skog og mark :D

 

Kan dere hjelpe meg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 40D og kan gjerne anbefale dette. Det har aldri vært noe problem å ta det fram i en regnskur, men jeg ville jo aldri la det ligge ute i regnvær.

 

Det jeg liker med Canon's xxD serie fremfor xxxD serie er at man har direktetilgang til endel funksjoner via knapper istedet for å lete dem fram i menyer. Byggekvaliteten føles også mye bedre med magnesiumhus og ikke plastikkfølelsen til de rimligste modellene. Størrelsen gir et bra grep.

 

Det har vært på markedet i ca. 1.5 år og etter at 50D kom selges det til svært gunstig pris. JapanPhoto selger huset for under 6000,-

 

Canon er vel det merket (kanskje sammen med Nikon) som har best utvalg i snadderoptikk.

Link to comment
Share on other sites

Vrient valg...

Canon/Nikon - stort utvalg av linser - også på bruktmarkedet

Canon 40D får man nå til megabra priser. Tror det er et knallbra kamera. En skikkelig sliter som tåler en støt.

Nikon D90 får veldig skryt for å ta bra bilder. HD videomulighet i tillegg. Ikke så godt beskyttet mot vann og støv som de 2 andre. + for at man kan nå få det til god pris inkl. batterigrep.

K20 er et knallkamera. Godt beskyttet og "bæl-solid" :)

Litt værre hvis man skal anskaffe brukte linser, men greit utvalg av optikk.

 

Har noen tester liggende på de forskjellige kamerane. Send pm.

Link to comment
Share on other sites

Ja da ble valget Pentax K20D, en gunstig svensk kurs gjorde at jeg fikk det for 6190,- med 18-55 linsa så da slo jeg til.

Batt grep fant jeg på ebay, org grep til under 900 kr er jo halv pris av hva man får det til her i landet.

 

Da er det bare og sitte og vente til det kommer :D

Link to comment
Share on other sites

idag så er i stort sett alle di digitale kamerane så gode att du ikkje trenge å tenke så mye på korsn kamera som er godt nok.. det er mere linsene som trenger å tenkes på ;)

 

deilig å bruke utstyr som klarer en trøkk men dette koster også.

 

jeg har brukt både billig utstyr og profft utstyr i mange vis av år og vet hvor deilig det er med billig utstyr,, men også hvor deilig det er med expansive utstyr!

 

jeg anbefaler å kikke på flere forskjellige først,, jeg har ganske så store hender og di derre 450 400 350 etc blir egentlig for små for meg.

 

bildemessig så er det veeeeldig liten mening å glane seg blind på om kamera har 4,15 8 eller 10-12 mp.. belive me!

Link to comment
Share on other sites

Ja da ble valget Pentax K20D, en gunstig svensk kurs gjorde at jeg fikk det for 6190,- med 18-55 linsa så da slo jeg til.

Batt grep fant jeg på ebay, org grep til under 900 kr er jo halv pris av hva man får det til her i landet.

 

Da er det bare og sitte og vente til det kommer :D

 

Gratulerer med et kjempekamera :wink:. Kjøpte selv en Pentax K20D for ikke så lenge siden og er strålende fornøyd med det. Nå har jeg ikke fått brukt det så mye, men det lille jeg har brukt det har vært bare positivt (så langt). Så nå gleder jeg meg til å bli bedre kjent med kameraet og forhåpentligvis mange "pentax-moments" fremover :lol::lol::lol:. Neste som står på min liste er en større blitz og mulig batt grep. Du får gi besked SirKandal om ebay-grepet er noe å satse på 8)!

Link to comment
Share on other sites

Til sirKandal og phoines: Gratulerer, og velkommen i Pentax-verdenen. Jeg har vært der siden først på 70-tallet, da Spotmatic'en kom. Nå har jeg en K10D som arbeidsverktøy, og den er jeg storfornøyd med. Pentax har holdt kompatibilitetn høyt hele tiden, slik at eldre utstyr også kan brukes sammen med nytt. Derfor kan jeg idag godt bruke den 50/1.4 linsa jeg skaffet meg i 1978, og som da var svindyr. Den har selvfølgelig ikke autofokus og autoeksponering, men er man ute for å fotografere, så går jo det greitt allikevel. Har dog etterhvert skaffet meg endel nyere glass også, så full auto kan også benyttes. En særdeles nyttig ding for oss Pentaxianere med manuellfokus linser, er Pentax's 1,7X teleconverter med innbygd autofokusering. Eldre og brukt, men allikevel topp kvalitet utstyr til en rimelig penge kan man finne på ebay og QXL.

Lykke til, og la oss få ta del i noen skoop dere gjør, og som dere synes hører heime her på kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...