Jump to content

Ulv i Østmarka


Villsvinforeningen

Recommended Posts

Du kan ha hunden løs ja, men under kontroll! Det betyr i praksis innenfor synsvidde og med topp dressur. For de fleste, som har normalt dårlig kustus på hunden, betyr det at de må gå med hunden i bånd uansett om det er båndtvang eller ei! Hva folk gjør er en annen sak, men det gjør man altså på egen risiko. Da tenker jeg på risiko for at hunden gjør ugang..

 

Det beste man kan gjøre er å trene hunden sin til maksimal lydighet. Det er mye jobb, men betaler seg i frihet for hunden og eier :-)

Makan til vås.....

 

Her noe vås jeg fant!

 

Hovedregelen er at hunder bare kan løpe løs når den følges på forsvarlig måte av eieren eller andre som disponerer hunden.

For at en hund skal følges på forsvarlig måte, må det kreves at den er under fullstendig kontroll av eier/ besitter. Dessverre er det de aller færreste som har slik kontroll over hunden sin.

 

Eller du kan lese mer vås her Trond Larsen

 

http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=2&FagKey=190

 

Eller du kam sette deg inn i politivedtektene for Ytre Enebakk kommune, som vil gi enda mer utfyllende vås. Skjønt det burde du gjort alt, hvis du er hundeeier.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 105
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tråden heter "Ulv i Østmarka" - da bør man fortrinnsvis diskutere det.

 

Denne sida av tråden handler bare om hund, båndtvang etc., områder som vi tidligere har debattert ganske inngående i "Hundegården".

 

De aller fleste innleggene hadde kanskje heller ikke blitt skrevet, hvis debattantene hadde lest "Hundeloven", særlig § 4, se også §§ 6 - 10.

Link to comment
Share on other sites

Tja.... Ulv i Østmarka. :) Men, det meste av diskusjonen har dreid seg om ulv og båndtvang. Ikke så fjernt fra trådens tittel og trolig intensjon. Og båntvang er kanskje et sidespor, men likevll naturlig at det også er med.

 

Vet du om noen som er dømt etter Hundeloven, på denne tiden av året, i skogsterreng/utmark/fjell, selv om hunden ikke er synlig HELE tiden? Jeg vet ikke om noen tilfeller, men du kan kanskje opplyse.

 

Hvis folk hadde lest ALT og husket ALT, som er skrevet tidligere på Kammeret, hadde det vel blitt få diskusjoner. :) Gjelder vel også dere "Moderatorer", gjør det ikke? :) Men det trengs "noen" til å styre litt, når vi andre kan bli litt engasjerte. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er helt greit med ulv i Østmarka. Tidligere jaktet jeg rådyr i Østmarka til de forsvant i gaupemagene. Nå jakter jeg fugl. Ulv har jeg ikke problemer med siden jeg jakter uten hund.

 

Det beste med ulv i Østmarka er at alle argumenter i rovdyrdebatten med at "dette rammer ikke Oslofolk personlig" ikke lenger er gyldig.

 

Når det gjelder hund kan jeg ikke dy meg uten å nevne at det lokale flertallet inntil Østmarka sikkert har tatt og spist mer hund enn ulven. Dette er dokumentert tom i Aftenposten.

Link to comment
Share on other sites

@ Villsvinforeningen

 

 

Villsvinet ble utryddet i Norge ca år 500 f.kr, til for noen år siden da de begynte å komme over grensen mot Sverige først og fremst i søndre del av Hedmark, Østfold og Akershus. Villsvinet har altså vært en del av norsk fauna, så hvorfor er de ikke velkommen tilbake?

Rådyret er en art som har forsvunnet og kommet tilbake, på 1930-40 tallet etablerte rådyret seg igjen i norsk fauna. Hvorfor er Rådyret velkommen men ikke Villsvinet?

 

En annen art det er mye debatt om er Ulven, hoved bytte til ulven er Elg og den tar også rådyr, sau, rein, storfe, rødrev, bever, og mye annet om den må.

 

Gjeninnfører vi Villsvinet vil jo ulven få et nytt byttedyr som igjen vil lette jakttrykket på Elgstammen.

 

Etter min mening så er alle dyr som er naturlige for landet velkomne til å leve i Norske Skoger!

 

 

Din/deres seriøsitet blir ikke direkte styrket med at du/dere er så inkonsekvente. :?

 

 

Bare så det er sagt så er jeg IKKE for ulv :!:(ei heller svin)

Link to comment
Share on other sites

Hei bbdg

 

Har vel aldri påstått at vi vil at ulven skal utryddes, men en ny forvaltning må på plass :!:

 

For eksempel så lenge et dyr gjør stor skade på husdyr/sau/storfe eller har annen truende oppførsel må det være et raskt uttak av dette individet.

 

Eller hva mener du bbdg?

 

Har du noe du vil fortelle oss enten det er ris eller ros så send oss en mail eller PM.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nysnø og perfekte sporforhold i Østmarka nå...

 

Jeg er ingen ekspert på ulv og ulvespor ,men er temmelig sikker på at sporene jeg observerte og fulgte baksporene på var av en gruppe ulv. Skal jeg gjette var det minst 4 dyr. Det var ett temmelig bratt område og fulgte baksporene ca 2 km. Området var "Nordskauen".

 

Det er egentlig utrolig at en gruppe ulv kan leve så tett på såpass befolkningstette områder uten at det blir flere konflikter.

 

Joda...det blir åpenbart mindre elg til jegere i de sørlige deler av Østmarka, men dog merkelig at det ikke tas flere hunder.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke så rart at det ikke har gått føyka med flere hunder i østmarka....det er vel ingen med nogenlunde forhold til sin firebeinte venn som slipper den løs i østmarka..?

 

Nå er ikke jeg synsk, men jeg forutseer; i nær framtid flere episoder med hunder som blir tatt av ulv i nær tilknyttning til marka...Jeg skal selv gå en del turer i dette området i nær framtid da min kjæreste har kjøpt leilighet på Lindeberg, jeg kommer definnetivt å holde dachs&drever i kort bånd !

Link to comment
Share on other sites

Tommel opp!! Ingen grunn til å krisemaksimere. Det vandrer ihvertfall en gråbein på Hurum/Lier/Modum for tiden. Hurumhalvøya er ikke stor! Og det bor MYE folk der. Ikke en eneste hund tatt enda. Har sannsynligvis vært her i flere mnd. Funnet kadaver av elg en god stund ihvertfall..

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg så også denne.

 

Merk at det ikke finnes offisielle kilder, men en publikasjon har snakket anonymt med en tjenestemann.

 

Jeg tror så gjerne på at dette foregår blant forskrudde folk. Dette er alikevel ikke bevis. Stemmer dette så bør det bli en straffesak og et kritisk blikk på vernesiden om dette er allmen praksis og akseptert. Litt slik som det blir påstått at motstanderne driver med SSS. Kommer det ikke mer, så kan dette like gjerne være bare tull og oppspinn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg så ikke denne, men etter å ha lest linken så kom jeg til å tenke på historien om ulven som hadde kledd seg ut som bestemor. Hvis det var tilfelle så er det heller ikke helt usansynlig at denne (ulven) kunne, men da forkledd, også forflytte seg pr. bil. Eller er det noe feil i resonnementet her ?? Men helt klart enda mer OT :shock:

Link to comment
Share on other sites

Er ikke alle ulver som tar hunder.Enkelte ulver kan bli harde til å ta hunder.Frykten for at ulv tar hunder er overdrevet.Jeg har jaktet elg og skogsfugl med hund i Malung sverige i 20 år.Og har aldri hatt problemer med ulv.DEt som er det største minuset er at elgbestanden blir redusert, og at elgen oppfører seg på en slik måte at den står veldig dårlig for hund.Enkelte lag har gått over til drivende hunder på elg for da hører man jo los.Etter som det ikke er blitt tatt hund i Østmarka, så er vel dette ulver som ikke bryr seg om hunder, og da er jo konfliktnivået betydelig redusert.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel ikke korrekt at ulven får drive på uten at noen tar affære.

 

I følge VG ble 11 ulver drept første halvdel av 2013

av en bestand på 50-60, altså omlag 20%.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10118963

 

Enkelte må vel bøte med livet på grunn av indisier.

Som han sier i artikkelen det blir vist til:

"Helt instinktivt forsto jeg øyeblikkelig at det var en ulv."

 

Uten å være ekspert, har jeg forstått det slik at enkelte

hunderaser kan minne om ulv.

http://www.norgestoppen.com/hunderaser/ ... gnende.php

 

 

Ellers så finnes det utstyr for å hjelpe hunden å forsvare seg.

http://www.solvkroken.no/produkter/fril ... protector/

Også med refleks :)

 

(endring: byttet ut link til hunder som ligner ulv)

Link to comment
Share on other sites

E jo helt topp med ulv i østmarka. Jo nærmere caffelatte drikkende luringa, jo bedre.

Har jakta i et terreng i Sverige, som er helt ubrukelig p.g.a ulv nu. Og grunneieran e ikke spesielt happy med det dem ikke kan gjøre no med. Jakta der får 14 daga sida, og da gikk vi på 3 sett ferske spor. Grunneieren ble ikke akkurat gla når vi visste han bilde.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Kom over spor fra minst tre ulv som jaga elg i skauen ovafor Krokhol golfbane i dag. Det snødde kraftig til utpå kvelden i går, og det var ingen snø i liggegropa der elgen ble jaget fra, så spora var maks noen timer gamle. Jeg fulgte spora ganske langt, men måtte til slutt gi meg fordi det ble bekmørkt.. Spennende å få innblikk i jaktstrategiene til gråbein! For de som er kjent, så avslutta jeg sporinga ved Nedre Fjellsfugleleikmyra. Da hadde dyra kurs østover.

Link to comment
Share on other sites

Tror dere missa poenget...

 

Det VAR et godt terreng som nå er blitt ubrukelig pga ulv.( som jeg leser det )

Han har vel ikke sagt opp avtalen enda pga minnene om det som engang var...

Dette fenomenet kjenner vi jo godt til i østre del av Norge, og kommer til å bli godt kjent med i resten av Norge også...

Link to comment
Share on other sites

Det var et godt terreng, men går ikke å slippe hund der. Og elgjakta er stoppet. Så grunneierene er rimelig frustrert over at dem må huse ulven, den har ikke brakt med så noe positivt til det terrenget. Håper grunn eierne får fjerna driten i fra terrenget nu når det er kommet snø.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Vi har forresten ulv utenfor dørene her for tiden og. Til tross for at den ulven er nødt til å være i umiddelbar nærhet av både hunder og mennesker har det ikke endt i en eneste konflikt enda. Og den har vært her i måneder. Ingen hunder eller mennesker er spist eller angrepet eller truet eller sjenert.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje han mener ulvene i finansmiljøet på Aker Brygge ;)

 

Angående ulver og "fredelig sameksistens" så har Valerius Geist satt opp noen retningslinjer for når ulver blir farlige for mennesker. Disse virker både edrulige og fornuftige og noe å ha med seg framover når ulver blir avskrevet som ufarlige (selv om det er endring på det også. Ref: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... upDT_RDsRA).

 

 

THESE ARE THE 7 STAGES LEADING TO AN ATTACK ON PEOPLE BY

WOLVES.

 

1) Within the packs territory prey is becoming scarce not only due to

increased predation on naïve prey animals, but also by the prey evacuating

home ranges en mass, leading to a virtual absence of prey. OR Wolves

increasingly visit garbage dumps at night. We observed the former in

summer and fall 1999. Deer left the meadow systems occupied by wolves

and entered boldly into suburbs and farm, causing – for the first time –

much damage to gardens, sleeping at night close to barns and houses,

which they had not done in the previous four years. The wintering grounds

of trumpeter swans, Canada geese and flocks of several species of ducks

were vacated. The virtual absence of wildlife in the landscape was

striking.

 

2) Wolves in search of food began to approach human habitations – at night!

Their presence was anounced by frequent and loud barking of farm dogs.

A pack of sheep-guarding dogs raced out each eveining to confront the

wolf pack, resulting in extended barking duels at night. The wolves were

heard howling even during the day.

 

3) The wolves appear in daylight and at some distance observe people doing

their daily chores. Wolves excel at learning by close, steady

observation103. They approach buildings during daylight.

 

4) Small bodied livestock and pets are attacked close to buildings even

during the day. The wolves act distinctly bolder in their actions. They

preferentially pick on dogs and follow these right up to the verandas.

People out with dogs find themselves defending their dogs against a wolf

or several wolves. Such attacks are still hesitant and people save some

dogs. At this stage wolves do not focus on humans, but attack pets and

some livestock with determination. However, they may threaten humans

with teethe exposed and growling when these are defending dogs, or show

up close to a female dog in heat, or close to a kill or carryon defended by

wolves. The wolves are still establishing territory.

 

5) The wolves explore large livestock, leading to docked tails, slit ears and

hocks. Livestock may bolt through fences running for the safety of barns.

The first seriously wounded cattle are found; they tend to have sever

injuries to the udders, groin and sexual organs and need to be put down.

The actions of wolves become more brazen and cattle or horses may be

killed close to houses and barns where the cattle or horses were trying to 25

find refuge. Wolves may follow riders and surround them. They may

mount verandas and look into windows.

 

6) Wolves turn their attention to people and approach such closely, initially

merely examining them closely for several minutes on end. This is a

switch from establishing territory to targeting people as prey. The wolves

may make hesitant, almost playful attacks biting and tearing clothing,

nipping at limbs and torso. They withdraw when confronted. They defend

kills by moving towards people and growling and barking at them from

10-20 paces away.

 

7) Wolves attack people. These initial attacks are clumsy, as the wolves have

not yet learned how to take down efficiently the new prey. Persons

attacked can often escape because of the clumsiness of the attacks. A

mature, courageous man may beat off or strangulate an attacking wolf.

However, against a wolf pack there is no defense and even two able and

armed men may be killed. Wolves as pack hunters are so capable a

predator, that they may take down black bears, even grizzly bears104.

Wolves may defend kills.

Link to comment
Share on other sites

Dæven, du er kjapp med å dra frem offerrollen.

 

Hovedpoenget med innlegget mitt var nå alikevel å vise til en metodisk gradering for risikoen for angrep fra ulv. I det ligger det også en viss forståelse av artens oppførsel og miljøpåvirkning. Foreslår du heller fokuserer på den delen enn å gå rundt med den berømmelige "chip on your shoulder" som de sier over dammen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke finansulver kan spøkes med så må debatten være kjemisk fri for humor eller kommentarer som var nogenlunde lettsindige.

Tror du kanskje de som har fått valdet sitt tømt for hjortevilt eller bikkja spist setter pris på å høre at de er dumme som har et jaktterreng som er ødelagt slik proffen selv antydet ovenfor?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har ikke sett på meg selv som noe offer, men ser på din nedgradering som usmakelig. Slutt å sleng dritt, er det for mye forlangt?

 

@hansen delux: vet ikke helt sikkert. Den ble sporet ut til Filtvedt for 2 uker siden. Og sett på Vardåsen i Asker for ca 1,5 uke siden. Ikke hørt noe etter det.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det var meg du siktet til og jeg opplever det sånn. Hvis det ikke var meningen, er unnskyld mer på sin plass enn å fortsatt hevde at det var morsomt. Jeg synes ikke det. Det er tusende gang man henviser til caffelatte og Aker Brygge. Når du sikter til meg eller skriver til meg kan du gi faen i det. Hva du gjør mot andre skal ikke jeg styre. Det for du vurdere selv. Jeg pålegger deg ingenting på generell basis, men sier hve JEG ikke finner meg i. Er det så vanskelig å forholde seg til?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal for framtiden forsøke å huske at du er overfølsom for spøk i tilknytning til urbane miljøer når det kommer til ulv. Forøvrig er det såpass mange brukere på kammeret at en enkel bygdetulling nok kan gå litt i surr med det fra tid til annen :lol:

 

Nå har du jo solid plassert deg i riktig kategori så da er det nok mulig at jeg for framtiden husker at du spesielt blant alle internettets brukere forventer spesialbehandling utover normal folkeskikk.

 

 

Jeg sier fortsatt jeez og finner det merksnodig at dette var mer interresant enn en gradert skala som grunnlag for bestemmelse for risikoen av angrep fra ulv.

Link to comment
Share on other sites

Valerius Geist har du pratet om så uendelig mange ganger før. Derfor er ikke han interessant lenger. Dessuten beskriver han tilstander som vi er veldig langt unna i Norge. Det er med andre ord ikke særlig relevant i denne sammenheng. Vi prater jo om det spm en sensasjon når vi ser et ulvespor. Han vasser i ulv. Litt forskjell.

 

Geist er brukt opp. Vis til noen blodferske tilfeller i nord-Europa.

Link to comment
Share on other sites

Det var meg du siktet til og jeg opplever det sånn. Hvis det ikke var meningen, er unnskyld mer på sin plass enn å fortsatt hevde at det var morsomt. Jeg synes ikke det. Det er tusende gang man henviser til caffelatte og Aker Brygge. Når du sikter til meg eller skriver til meg kan du gi faen i det. Hva du gjør mot andre skal ikke jeg styre. Det for du vurdere selv. Jeg pålegger deg ingenting på generell basis, men sier hve JEG ikke finner meg i. Er det så vanskelig å forholde seg til?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Enig :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Uendelig? Håndfull.. Blodfersk.. Metaforer og karateristikker du.. :lol:

 

 

De retningslinjene gjelder for arten, ikke for region eller verdensdel. Akkurat som når det henvises til "forskning" i Yellowstone eller Isle Royale..

 

Synes graderingen er både fornuftig, logisk, biologisk begrunnet og lett å forholde seg til. Ulv som strefer rundt i viltrikt terring - nivå 1.

 

Ulv som oppsøker og studerer mennesker - nivå 6.

 

Angrep som ikke ender fatalt for mennesket - nivå 7.

 

 

Den ulven det ble henvist til streifet rundt i viltrikt terreng. Altså nivå 1, og du kunne derfor ikke forvente noe angrep.

Link to comment
Share on other sites

Spøk eller ikke, å tro at ulv i nærheten av Oslo skal føre til noe større grad av fientlighet mot ulv her er det ikke noe poeng i, det er ettertrykkelig motbevist allerede, alle som bor i Oslo har fått med seg at det er ulv i nærheten, og det er også tatt hunder her, alikevel er Oslos befolkning positive til ulv.

De kaffelattedrikkende puddeleierne som dere hele tiden prater om dere som omtaler Oslofolk på den måten, de folka går ikke på tur i skauen, og driter fint i om det er ulv der eller ikke ift til sin egen sikkerhet.

Og ja, man blir litt lei når caffelattedrikkende taes frem igjen for 800ede gang: https://www.google.no/search?q=caffelatte+site%3Akammeret.no&oq=caffelatte+site%3Akammeret.no&aqs=chrome..69i57.5040j0j7&sourceid=chrome&espv=210&es_sm=119&ie=UTF-8#q=latte+site:kammeret.no

Link to comment
Share on other sites

..Grunneiere i Sverige orker jeg ikke å kjempe for med nebb og klør..
Slike uttalelser- sammen med mange andre i samme kategori- forteller egentlig mye. Arnulf Øverland skrev ett dikt om slike- som er sitert tidligere i andre ulvetråder. Du må ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv.
Da hadde jeg skifta terreng og leid et annet sted. Større problem enn det er det jo faktisk ikke for deg?
Ett lite tips: Når en ulveflokk har tømt ett område for vilt, blir den ikke vegetarianer- da flytter de til et annet område der det fremdeles er vilt, logisk for noen- kanskje litt vanskelig å forstå for andre.

Men for mange er også grunneiere ett herk- det er til pass for dem. I tillegg til mangel på forståelse for naturen, mangel på empati med de berørte, så er også avensjuke en utberedt sjukdom i Norges vide land. Dette finnes selvfølgelig både hos motstanderne og forkjemperne.

Ett godt tips i alle diskusjoner, prøv å se saken fra motpartens side uten skylapper.

Link to comment
Share on other sites

Da misforstår du litt Astrix. Jeg har allverdens respekt for at de omtalte svenske grunneierne vil kjempe for sine rettigheter. Jeg sier at jeg ikke vil bruke MIN tid på å tale deres sak. Jeg sier så absolutt ikke at de må tåle det, bare at ikke jeg kjemper for dem. Du mener vel kanskje ikke at alle som ikke vil kjempe for svenske grunneiere sine rettigheter er egoister?? Hva har du gjort for svenske grunneiere?

 

Ordtaket blir derfor litt feil å bruke på akkurat dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...