Jump to content

Ulv i Østmarka


Villsvinforeningen

Recommended Posts

Noen må få øynene opp snart, men det skjer vel ikke før et menneske blir angrepet virker det som.

 

Hvis en hund er utagerende og dreper en annen hund blir den som regel avlivet, hvorfor skal vi la Ulvene angripe/drepe våre hunder uten å ta affære?

 

http://www.dagbladet.no/2013/11/23/nyhe ... /30481053/

 

En ny rovdyrpolitikk må på plass spør du meg, eller hva mener flertallet?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 105
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Slike hendelser vil det nok bli mange flere av der nede.

Litt fælt å si det, men jeg tror disse hendelsene der nede er med på å hjelpe Osloborgere (med flere) med å åpne øynene i forhold til hva ulv er. Bredere nasjonal forståelse gir et bedre forvaltningsgrunnlag.

 

Villsvin er off topic her til tross for trådstarters nick og signatur, men dette er nesten et like stort skadedyr som ulven for norsk fauna etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Hva flertallet her inne mener er nok gitt i utgangspunktet, men betyr ikke at det er riktig. Jegere er nok som folk flest når alt kommer til alt, egoister. Ulven tar byttet, og i noen tilfeller jakthunder.

Argumentet at de er farlige for mennesker faller på statisktisk urimelighet. Det er ikke dokumentert at ulv har drept mennesker i norge i moderne tid(1800 og frem). Om vi skal bruke slike argumenter er det flere dyr i norsk fauna som ligger dårligere an enn ulv.

Å sammenlikne Norske forhold med f.eks russiske, canadiske osv blir også tøysete, da vi aldri vil få slike mengder med ulv. Til det er det for lite villmark og byttedyr, og altfor mange tyvjegere :wink:

Jeg synes forvaltningen slik den er er helt ok. Uoppdratte ulver får man fellingstillateler på, de andre bør få berike norsk fauna med sitt nærvær.

Link to comment
Share on other sites

Hold dere saklig i tråden så får tråden leve! Forrige tråd om ulven i Østmarka ble stengt i mai.

viewtopic.php?f=167&t=82997&hilit=ulv+%C3%B8stmarka

 

Sako_35

moderator

 

Moderatorhatt av:

 

Kuli: Du sier at det finnes alt for mange tyvjegere, syntes du stigmatiserer en hel gruppe jegere med dette utsagnet! Eller bare du som har dårlige jegervenner?!

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Hvis en hund er utagerende og dreper en annen hund blir den som regel avlivet....

 

Hvor har du din forståelse for dette fra? :roll:

Du burde kjenne noe bedre til lover og regler før du skriver slikt vås... :twisted:

 

Hvis man konkret ser på eksempelet der en hund sies å ha blitt angrepet av en ulv nå ved Børtevann vil jeg hevde at det basert på erfaring med de som løper med fuglehundene sine i dette området er at hundene er laaaaaaaaaaang unna eieren.... :wink:

 

Er det ulv i området får hundeeierene vurdere risikoen og evt ha hunden i bånd.

 

Ulv er pt ingen risiko for hund hvis hunden går i bånd.

Link to comment
Share on other sites

Det siste er helt rett. Det er båndtvang! I perioder hvor det ikke er båndtvang skal man allikevel ha full kontroll på hunden. Noe som for de aller fleste betyr at hunden må gå i bånd, selv om det ikke er båndtvang. Og ja, jeg er hundeeier selv.

 

Villsvin er vel i Sverige en større trussel for hunder, statistisk. Skal vi avlive all villsvin også?

 

http://www.ha-halden.no/nyheter/article5459464.ece

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Har du hørt om jakthunder Proffen? De som på egenhånd forsøker å spore opp, og ofte faktisk jager viltet utenfor høreavstand? Du forenkler problemstillingen hinsides all fornuft i det du skriver.

 

Når det gjelder villsvin så er dette foreløpig å betrakte som et skadedyr som er uønsket i Norge, så svaret på det siste du spør om er ja.

Link to comment
Share on other sites

Det siste er helt rett. Det er båndtvang! I perioder hvor det ikke er båndtvang skal man allikevel ha full kontroll på hunden. Noe som for de aller fleste betyr at hunden må gå i bånd, selv om det ikke er båndtvang. Og ja, jeg er hundeeier selv.

 

Villsvin er vel i Sverige en større trussel for hunder, statistisk. Skal vi avlive all villsvin også?

 

http://www.ha-halden.no/nyheter/article5459464.ece

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Ikke når hunden er i "arbeid"

Dvs; trening, jakt, søk o.l (da med grundeiers tillatelse)

Jobb for fallviltgruppe, søk, politi osv. Dette kan da skje hele året, selv i perioden 1. April- 20.august.

 

Har man ingen god grund for å ha hunden løs, skal den føres under kontroll. For mwnge betyr dette i bånd/ line

 

Ja, vildsvin er svartelistet i norge. De skal vekk, men det er purkefredning.

Link to comment
Share on other sites

Har du hørt om jakthunder Proffen? De som på egenhånd forsøker å spore opp, og ofte faktisk jager viltet utenfor høreavstand? Du forenkler problemstillingen hinsides all fornuft i det du skriver.

 

Når det gjelder villsvin så er dette foreløpig å betrakte som et skadedyr som er uønsket i Norge, så svaret på det siste du spør om er ja.

 

Tråden heter ulv i Østmarka ikke sant? Mange jakthunder under jakt som har blitt tatt der? Det du kaller forenkling er vel heller at jeg drøfter den aktuelle problemstillingen, mens du skal kvitte deg med alv ulv i Norge.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Kuli: Du sier at det finnes alt for mange tyvjegere, syntes du stigmatiserer en hel gruppe jegere med dette utsagnet! Eller bare du som har dårlige jegervenner?! Sako_35 (Ordnet sitatet. Jegermeistern.)

Jeg har da aldri sagt at dette gjelder flertallet jegere, men har vært på jakt i forskjellige deler av vestlandet og sørlandet, og møtt på holdninger som " kjeme der ulv, ska han ikkje gå vidare" flere plasser. I tillegg har jeg fått bekreftet at ulver har blitt skutt uten tillatelse. Dette er ikke mine "jegervenner" men jegere jeg treffer på. Dette er i en del av landet der det ikke er vanlig med ulv, hvordan det er på østlandet vil jeg ikke spekulere i :wink: .De som tror at det ikke ligger flere ulver unna torva etter hver jaktsesong, mener jeg er godtroende. Var en dokumentar på svensk tv som underbygget mine påstander for noen år siden.

Link to comment
Share on other sites

Har du bevis så anmelder du. Hvis ikke du kan anmelde så har du ikke noe å fare med og kan like gjerne la være å si noe.

 

 

Store rovdyr holder vi unna både fe og folk. Ulven har blitt ei hellig ku for en del folk så vi ender opp med disse dyra gående midt blant oss til tider. Det er ikke en bra utvikling og den store taperen ved denne utviklingen er de store rovdyra. Gid forkjemperne hadde greid å se dette.

Link to comment
Share on other sites

Har du bevis så anmelder du. Hvis ikke du kan anmelde så har du ikke noe å fare med og kan like gjerne la være å si noe.

 

Har jeg bevis? Selvfølgelig ikke, bare historier fra "folk som var med". Trenger jeg bevis? Nei, har ikke tenkt å anmelde.

Om en trenger bevis for alt en skriver her inne, så er det flere som sliter. Jeg er ikke følelsesmessig involvert i denne saken, bor ikke på østlandet engang. Sier bare at en er ganske blond om en tror at slikt ikke skjer i Norge :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ulven i Østmarka har satt en stopper for all jakt med drivende hund i området. Også all jakt med losende hund vil det bli slutt på. Det er vel ingen som gidder å prøve å holde liv i norske harehundraser i dette området. Det er viktigere å ta vare på den "norske" ulven. Husdyr må holdes innenfor gjerder. Ikke sikkert det er nok heller.

 

Hvor mange mennesker påvirkes negativt av ulven som har etablert seg i Østmarka kontra de som virkelig kan si at den samme ulven beriker livssituasjonen deres? Det er vel kun forskerne som virkelig kan si at det er noe positivt med denne uleven?

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du skal undervurdere dette spørsmålet Krone. For meg er det en berikelse, og for veldig mange av mine bekjente som bruker Østmarka er den også en berikelse. Siste turen jeg hadde i marka så traff jeg i hvert fall 15 stykker med løs hund. De aller fleste hadde nogenlunde kontroll, unntaket var en som hadde bikkja 500 meter foran seg.. Sjøl går jeg alltid med sporline hvis jeg er i områder med ulv. Av de jeg snakket med så var ingen hysterisk negativ til ulv, et par var skeptisk, men langt de fleste syntes det var spennende... Harejakt med løshund pågikk denne dagen, samt skogsfugljakt med hund.

Link to comment
Share on other sites

For å ha en jaktbar ulvestamme bør man vel først ha en ulvestamme som er genetisk sunn.

Med liten populasjon øker faren for innavl.

Noe som medfører redusert overlevelse og økt hyppighet av sykdom.

 

Så for at man skal kunne ta livet av ulv som tar sau/hund, må man i utgangspuntet ha fler.

 

Så jeg mener at man godt kan ha en prosentvis beskatning.

For hver prosent hund/sau som blir drept, bør en prosent ulv kunne tas ut.

Da selvfølgelig den ulven som er problemet.

 

Med antall ulv vi har i dag, burde ulv gentestes før avliving.

Link to comment
Share on other sites

For hver prosent hund/sau som blir drept, bør en prosent ulv kunne tas ut.

Da selvfølgelig den ulven som er problemet.

Lokal eller nasjonalt? Jeg håper du mener lokalt....

Med la oss si 100 ulv i Norge i dag og 2 mill sau/lam sluppet på nasjonal basis, vil det måtte en massakre til for å utløse en fellingstillatelse....

Selv lokalt, la oss si i et fylke som Hedmark med forholdsvis få sau og mye ulv (ca 100000 sau og 50 ulv?) må jo over 2000 sau bli drept før en ulv kan skytes....

Link to comment
Share on other sites

Har du hørt om jakthunder Proffen? De som på egenhånd forsøker å spore opp, og ofte faktisk jager viltet utenfor høreavstand? Du forenkler problemstillingen hinsides all fornuft i det du skriver.

Når det gjelder villsvin så er dette foreløpig å betrakte som et skadedyr som er uønsket i Norge, så svaret på det siste du spør om er ja.

Tråden heter ulv i Østmarka ikke sant? Jepp

 

Mange jakthunder under jakt som har blitt tatt der? .En elghund sålangt, under lufting vell å merke, men naivt å tro at det ikke skjer under jakt også.

 

Det du kaller forenkling er vel heller at jeg drøfter den aktuelle problemstillingen, mens du skal kvitte deg med alv ulv i Norge. Må le litt.. Så du drøfter du ja.. Morsom du.

Link to comment
Share on other sites

Hvis en hund er utagerende og dreper en annen hund blir den som regel avlivet....
Hvor har du din forståelse for dette fra? :roll:

Du burde kjenne noe bedre til lover og regler før du skriver slikt vås... :twisted:

Hvis man konkret ser på eksempelet der en hund sies å ha blitt angrepet av en ulv nå ved Børtevann vil jeg hevde at det basert på erfaring med de som løper med fuglehundene sine i dette området er at hundene er laaaaaaaaaaang unna eieren.... :wink:

Er det ulv i området får hundeeierene vurdere risikoen og evt ha hunden i bånd.

Ulv er pt ingen risiko for hund hvis hunden går i bånd.

 

Dette har jeg fra personlige erfaringer, min hund drepte en annen hund og da krevde eier av angrepet hund min avlivet. Dette ble en realitet to uker etterpå, så vås var det vel ikke Grevlingen.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel mange av oss som ikke ville hatt hund og det er vel mange hunderaser som ville vært ekstremt mye mindre attraktive hvis det var problematisk å slippe hunden i naturen utenom båndtvangen. Jeg er selv en storbruker av Østmarka og går med hund som er omtrent så dressert som resten av familien hvilket vil si ikke så verst, men ikke perfekt. Uansett vil den bli et lett bytte for en ulv og ingen dressur vil kunne redde den. Det er flere hunder som er blitt tatt av ulv ganske nær eier så dette med kontroll er etter min mening bare tull for en hund som er skapt til jakt.

 

Hvis det blir umulig å slippe hunden i Østmarka er det lite trolig jeg kommer til å gå noe særlig mer der selv om det er mitt lokalområde. Da finner jeg heller et annet sted hvor hunden kan få løpe fritt når dette er lov. Men i dag opplever jeg ikke dette som umulig i det hele tatt. Klart det er en teoretisk risiko, noe jeg tenker på, men jeg synes det er mye bedre å la hunden gjøre det den elsker og er født til så får det heller gå som det må. Ganske sikker på at han ville vært enig om han hadde kunnet uttale seg.

 

Jeg er ikke særlig glad i ulv. De andre store rovdyrene er greiere for de vil ha deg vekk. Ulven er annerledes. Den kan finne på å følge etter deg og holde seg i nærheten. Det er for meg en mye mindre hyggelig oppførsel av et stort rovdyr.

 

Men nå er den her og det skal bli spennende å se hvordan det hele utvikler seg. Fremdeles er det mye vilt og relativt lite ulv. Den blir ikke jaktet på og den er definitivt ikke dum. Blir spennende å følge med videre. Her kommer mye til å skje fremover og med det engasjementet som utvises kommer dette til å bli et hett tema i lang tid. "Alle" er jo enige om at den er helt ufarlig for alt annet enn hunder så da er den vel det. Rent rovdyrpolitisk synes jeg det er flott vi har fått ulv i Østmarka selv om den som nevnt berører mitt nærområde. Skulle gjerne hatt den i Nordmarka også. Det er jo i Oslo rovdyrpolitikken bestemmes, ikke på landsbygda og da er jeg helt sikker på at det er greit med litt førstehånds kunnskap.

 

Vi har så forskjellige visjoner med naturen. Noen av oss er glad i jakt med løshund og noen ønsker at naturen skal være fredet urskog med flest mulig rovdyr. Jeg bor jo selv i byen, men føler veldig sterkt med alle de grunneierne som opplever dette som et overgrep på deres eiendom. De er ikke akkurat i noen vekstbransje og det er de som betaler regningen for denne politikken både i form av endret livsstil og tap av jaktinntekter.

Link to comment
Share on other sites

Det såkalte ulveangrepet på irsksetteren Kaisa i Enebakk, var trolig ikke en ulv...

 

Når man ser på beskrivelsene av dyret , tekniske spor osv vil trolig konklusjonen være hund mest sannsynlig ut fra størrelse , hale rullet opp over ryggen være av type grønlandshund eller mallamute.

 

Når man tidvis vet at det er flere løse hunder av denne type i området ( Skjellbreia/Børtevann) ser man nok her igjen at man lager drama rundt hund/ulv...når problemet som vanlig i dette området er løse polarhunder :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det såkalte ulveangrepet på irsksetteren Kaisa i Enebakk, var trolig ikke en ulv...

 

Når man ser på beskrivelsene av dyret , tekniske spor osv vil trolig konklusjonen være hund mest sannsynlig ut fra størrelse , hale rullet opp over ryggen være av type grønlandshund eller mallamute.

 

Når man tidvis vet at det er flere løse hunder av denne type i området ( Skjellbreia/Børtevann) ser man nok her igjen at man lager drama rundt hund/ulv...når problemet som vanlig i dette området er løse polarhunder :wink:

Nå hender det synet svikter litt, men hvor står det at dyret hadde krøllet hale? Synes du har lett for å bagatellisere disse problemstillingene grevlingen...... :?

Link to comment
Share on other sites

Bagatelliserer neppe problemstillingen hund/ulv men ser ikke realistiske problem med angrep fra ulv på der eier har kontroll på hunden sin :wink:

 

Jakt med drivende hund og klassisk løshundjakt vil være noe mer risikabelt i områder der det er ulv :wink: Dette kan i de fleste tilfeller løses med andre jaktformer.

 

Tar man Østmarka konkret bør det uten store konsekvenser for jakta være mulig både å ha en liten ulvestamme og drive jakt. Kanskje med mindre kvoter og andre minst like spennende jaktformer.

 

Ser man på Østmarka i relasjon til ulv og andre hundebrukere er dette med ulv en bagatell kontra andre potensielle farer som vei osv. Videre er det tusenvis av hunder som luftes i områdene Østmarka hver dag...slik at en og annen drept/skadet hund som løper uten eiers kontroll må aksepteres hvis man skal ha ulv....

 

Det jeg undres mere på er hvorfor ulven rent faktisk har etablert seg i Østmarka som må sies å være ett relativt viltfattig område og med relativt små egnede områder for ulv... Basert på ulvens dårlige rykte mot hund skulle man tro at i ett så tett beferdet område ville det vært konflikter hund/ulv daglig :wink:

 

Det må være svært skuffende for ulvemotstanderene at det har vært så få tilfeller at konflilt hund/ulv i Østmarka :wink:

Link to comment
Share on other sites

Så at jakt med harehund må utgå er ikke noe problem, for det finnes andre like spennende jaktformer?

 

Så motstandere av ulv er nå lei seg for at det ikke har skjedd flere små og store tragedier etter ett år med ulv i østmarka? Merkelig tilfelle av tankelesning du driver med der.

 

At østmarka ikke bør brukes av mennesker som ønsker å slippe hunden sin fra båndet er nå greit? Usikkerheten den enkelte som ønsker å bruke østmarka måtte føle betyr ingenting da det etter din mening er irrasjonelt?

 

At ulven desimerer en hjortedyrstamme som i følge dine egne utsagn er liten og småviltet med den er greit?

 

Andre potensielle farer er altså et greit argument for å innføre enda flere farer?

 

 

Det hjelper ikke å krydre et innlegg så tydelig imot Arnulf Øverlands ånd med "smilefjes" som hinter om at du er litt spøkefull når budskapet er så dårlig.

 

Du trenger forsåvidt ikke svare på noe av det jeg har skrevet for det er retoriske spørsmål. Å debattere rovdyr og spesielt ulv på internett er rimelig håpløst. Det beste man kan håpe er vel at det trenger inn at det finnes andre syn på saken basert på reelle verdivalg.

 

Man må jo undres over hva som skal til for at de mest ulvevennelige synes at et revir eller ett enkelstående dyr bør fjernes.

 

Hellige kyr.. Med pels og rovtenner. Det neste blir vel at veganerne gjør sitt inntok i NJFF.

Link to comment
Share on other sites

Men ulven la ikke til skogs med en gang, ifølge 31-åringen. Hans to kamerater som sto igjen på stien som vitner til det hele, oppdaget at ulven tok seg en runde og kom tilbake mot Kaasa og Kaisa.

 

- Cirka to meter fra kameratene mine stoppet den opp og lunta vekk, sier Kaasa.

 

Noen må ta ansvar og dra ut å forkynne til dyret at en ulv ikke skal oppføre seg slik.

Man bør lese opp høyt med med tydelig diksjon hvordan forskere mener en ulv skal oppføre seg!

 

Om den så ikke vil oppføre seg som ulv, så bør man jo få støtte fra forskerhold for at det ikke en ulv,

og bør følgelig fjernes fra faunaen med begrunnelse om spredning og smittefare.. :mrgreen:

 

okok, spøk til side, vi får se hva som skjer, eller rettere sagt: Hvor lang tid går det før dette ender i fellingstillatelse?

og, hvem sin hund blir spist som utløser det (for jeg håper den utløsende faktor er en hund)..

Link to comment
Share on other sites

Det såkalte ulveangrepet på irsksetteren Kaisa i Enebakk, var trolig ikke en ulv...

 

Når man ser på beskrivelsene av dyret , tekniske spor osv vil trolig konklusjonen være hund mest sannsynlig ut fra størrelse , hale rullet opp over ryggen være av type grønlandshund eller mallamute.

 

Når man tidvis vet at det er flere løse hunder av denne type i området ( Skjellbreia/Børtevann) ser man nok her igjen at man lager drama rundt hund/ulv...når problemet som vanlig i dette området er løse polarhunder :wink:

 

 

Ikke at jeg har for vane å tro på noe som helst av det du skriver her inne, jeg har for lenge siden stemplet deg som et troll som liker å leke viktigper. Men for debattens skyld:

Kan du gi oss en link til der du leste denne beskrivelsen?

Link to comment
Share on other sites

a) Dyret hadde halen godt krøllet opp over ryggen. Ulv har aldri halen godt krøllet opp over ryggen.

 

b) Ørene ble beskrevet som relativt små (riktignok stående) med relativt bre skalle og kort snute.. Lite typisk for ulv.

 

c) Dyret skulle ha hvitt parti på brystet..ikke vanlig på ulv...

 

-Selve konfrontasjonen mellom dyrene bærer preg av hundeslosskamp og ikke en ulv som tar ut en rival...

- En setter ville ikke være noe vanskelig bytte for en ulv og skaden burde ha vært tilstede / mere omfattende hvis det hadde vært ulv...

Link to comment
Share on other sites

Ser det er noen her, som påstår det er båndtvang! Og da mener de vel hele året. Har noen sjekket at det er Båndtvang, i de aktuelle kommuner, vi nå diskuterer?

 

I.h.t. lov er "Båndtvang" er fra 1. april og til 20. august. Etter det kan det være andre lover, som kan komme inn i slike tilfelles som diskuteres her. Og da er vel "Bufeloven" den eneste relevante.

 

Men kommuner/politimyndighet står fritt til å vedta "Ekstraordinær båndtvang" for en periode, for hele eller deler av kommunen. Normalt bare vintere, med mye snø. Kommuner kan også innføre i sine kommunale "Politivedtekter" Båndtvang for hele året, eller for deler av året og for deler av kommunen hele året. Og for deler av kommunen, så lenge det er husdyr på beite, o.l. De færreste landkommuner har innført gennerell båndtvang hele året! Så intill noen har avklart at det er innført ekstraordinær, eller gennerell båndtvang, er det lov til å ha hunden løs! Uten å gå i detaljer, så tenker jeg på utmark, skog og i fjellet.

 

Hvis ulven i Østmarka er en sosialisert ulv/oppdrettsulv, er jeg betenkt over utviklingen.

Link to comment
Share on other sites

Du kan ha hunden løs ja, men under kontroll! Det betyr i praksis innenfor synsvidde og med topp dressur. For de fleste, som har normalt dårlig kustus på hunden, betyr det at de må gå med hunden i bånd uansett om det er båndtvang eller ei! Hva folk gjør er en annen sak, men det gjør man altså på egen risiko. Da tenker jeg på risiko for at hunden gjør ugang..

 

Det beste man kan gjøre er å trene hunden sin til maksimal lydighet. Det er mye jobb, men betaler seg i frihet for hunden og eier :-)

Link to comment
Share on other sites

Du kan ha hunden løs ja, men under kontroll! Det betyr i praksis innenfor synsvidde og med topp dressur. For de fleste, som har normalt dårlig kustus på hunden, betyr det at de må gå med hunden i bånd uansett om det er båndtvang eller ei! Hva folk gjør er en annen sak, men det gjør man altså på egen risiko. Da tenker jeg på risiko for at hunden gjør ugang..

 

Det beste man kan gjøre er å trene hunden sin til maksimal lydighet. Det er mye jobb, men betaler seg i frihet for hunden og eier :-)

Makan til vås.....

 

NB! Forumreglene! Hvis man vil bruke såpass kraftige uttrykk som "vås", bør man hvertfall klargjøre HVA man mener er vås, og HVORFOR man mener det er nettopp det. Jegermeistern.

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakker ikke om jakthunder under jakt, jeg snakker om lufting av hund i Østmarka som nok er den vanligste idretten med hund der.

 

Og det er ikke vås. Den som påstår det får undersøke jussen i dette. Politivedtekter er et godt sted og begynne.

 

Man må gjerne idioterklære folk med annen oppfatning enn seg selv. Hva vet jeg som har jobbet profesjonelt med hund i 12 år..?

 

Vås er ikke mitt fagområde. Hund er!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja "Proffen"........ Skjønner du har greie på jakthunder og drivende hunder spesielt......

 

Ulv betyr slutten på jakt med drivende hund(og losende).

 

Det er ikke det jeg siktet til. Det kan godt hende du har rett i det du sier, selv om jeg personlig tror du overdriver. Men vi får la tiden vise,

Link to comment
Share on other sites

Det er alltids noen av oss som jakter videre med drivende hund selv med ulv. At noen velger slutte får være deres sak.

 

Akkurat nå bor jeg sånn at ulv ikke er en relevant problemstiling, men for bare et år siden jaktet jeg med løshund, både drivende og stående, i ulvesona. Hadde ferske ulvespor i snøen om morgenen titt og ofte, men jaktet allikevel. Nå lengter jeg tilbake og kommer til å flytte tilbake - og ja, jeg kommer til å jakte videre på samme måte som før. Lar ikke en gråhale eller flere stoppe meg fra å gjøre det jeg liker. Selvfølgelig trist om og når en hund blir tatt under jakt, men det er en risiko jeg og en hel del andre har lært å leve med.

Man må bare gjøre som best man kan for å unngå slippe hunden rett i kjeften på ulven. Bruke nettverk for å finne ut hvor de sist er observert, hvor de så ut til å være på vei osv, og slippe hunden et sted man føler seg relativt sikker på at ulven ikke er akkurat den dagen ut fra innhentet informasjon.

 

Likefullt - jeg har full forståelse for de som ikke vil ta sjansen eller tilpasse seg en ny situasjon.

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra og balansert innlegg! Respekt for at det er mulig i denne type debatter. Det kalles tilpasning det du beskriver, noe vi mennesker er best på av alle vesnene her på jorda.

 

Personlig er jeg hverken for eller mot ulv. Jeg er for noe ulv og en fornuftig forvaltning. Det jeg derimot er sterkt i mot er mannfolk som tilsynelatende er så livredde ulv at meningene blir ekstreme og ubalanserte. Under slike forhold er det nemlig vanskelig å ha en fornuftig debatt.

 

Noen får til jakt med drivende og halsende hund i ulvesona. Hadde vært artig å høre hva og hvordan de gjorde det? Spennende med noen som finner løsninger der andre ser en mørk vegg.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...