Jump to content

Klart for fornøyelseskjøring med snøscooter ?


jamez

Recommended Posts

Aircooled skrev:

Fjellet er stort, og i mitt hode er det da plass til alle

Tja, jeg har vel brukt et halvt liv på å finne de beste plassene for rypejakt vinterstid. Skal jeg oppsøkt alle "indrefiletene" med ski og pulk må jeg belage meg på å bruke hele februar. Hadde jeg kunnet bruke snøscooter skulle jeg sikkert klart å jaktet meg gjennom godsakene på en langhelg. Fjellet er definitivt ikke stort med scooter.

 

Et løsslipp av snøscooter vil være et ran av folkesjela og jakttradisjoner.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 230
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei. I denne diskusjonen er det jammen meg mye rart å lese. I mine øyne er scooteren kommet for å bli og den er ett fantastisk hjelpemiddel i mange situasjoner. Ordet frislipp er ett ord som kun motstandere bruker av mangel på annet argument og det er tilbakevist flere ganger om man leser litt om emnet. Jeg mener vi må vente med å svartmale dette forsøket til vi får se hvordan utviklingen blir. Til de som bruker vern av natur og dyreliv som argumentasjon, bør tenke på dette. I flere av våre nasjonalparker har det etter hvert blitt svarte stier og forsøpling som følge av at massene mener landskap og dyreliv har blitt eksotisk etter status som nasjonalpark. I Forelhogna er det blant annet diskutert å stenge enkelte områder fordi folkemassene utøver for stort press på villreinstammen. De folkemassene var der ikke før ordet nasjonalpark ble til. Vi har veldig mye natur å bevege oss i så om det blir noen scooter løyper ser jeg ikke på som noe stort problem. Kan nevne at uten lokalkjente scooter folk så hadde dødstallene hver vinter på fjellet hvert en del høyere en di faktisk er i dag, dette er basert på samtale med røde kors og lensmann. :D

Link to comment
Share on other sites

Aircooled skrev:
Fjellet er stort, og i mitt hode er det da plass til alle

Tja, jeg har vel brukt et halvt liv på å finne de beste plassene for rypejakt vinterstid. Skal jeg oppsøkt alle "indrefiletene" med ski og pulk må jeg belage meg på å bruke hele februar. Hadde jeg kunnet bruke snøscooter skulle jeg sikkert klart å jaktet meg gjennom godsakene på en langhelg. Fjellet er definitivt ikke stort med scooter.

 

Et løsslipp av snøscooter vil være et ran av folkesjela og jakttradisjoner.

Faen for noe tøv å si. Det kjøres da så det holder i Finnmark men folkesjela der er vel like lite skada som her i sør? Fjellet er stort, også for snøscooter. I Finnmark er det et fåtall som kjører noe særlig lengre enn 5-6 mil på en tur(er ikke gratis å kjøre så turterreng og lengde blir avveid opp mot vær og føre hele tiden). De fleste har sine faste vann alt etter vær og vind et par mil unna hytte eller hjem. Små grupper samles rundt diverse bål og kos med tørka reinkjøtt og pølseforkulling står i fokus. Barn leker og surrer i snøen til det begynner å bli mørkt så er det å pakke sakene å kjøre hjem. Som nevnt er det vel 70 mil med løyper i min hjemkommune og jeg har ikke kjørt halvparten på 30 år, mye pga at noen løyper er lagt sånn at det er en omvei på 10-12mil å kjøre til nabokommunen og ingen bensinstasjoner på veien så det blir litt knapt om føret er tungt og man ikke tar med slede og bensin. Svalbard kjøres det så det monner også og ingen skade skjer der, hva er så utrolig spesielt her i sør?
Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel egentlig sagt mitt i denne saken, men en del av det som nå kommer fra de som ønsker frislipp (i forhold til lovverket slik det har vært inntil svært nylig) minner veldig om argumentasjonene fra de som mener det er farlig å bruke bilbelter.
Hvor står dette med frislipp?

 

Dette er instruksen:

4.4. Begrensninger i adgangen til å etablere snøscooterløyper

 

I forskriftens § 4 angis en rekke begrensninger i adgangen til å etablere løyper. Snøscooterløyper skal ikke:

 

a) stride mot arealformålet og bestemmelsene i arealplan, jf. plan- og bygningsloven §§ 11-6 og 12-4

 

b) legges i verneområder, foreslåtte verneområder eller nasjonale villreinområder

 

Avgrensning av verneområder er vist i Naturbase.

 

Avgrensningen av de nasjonale villreinområdene fastsettes gjennom de regionale villreinplanene. Per i dag er ikke alle villreinplanene ferdigstilte. For de områdene som ikke har ferdige planer, bør kommunen bruke avgrensingen av villreinens leveområde slik det er kartlagt i grunnlagsrapportene fra NINA/Villreinsentrene. Slike rapporter er ferdigstilt for alle de områdene som skal omfattes av regionale planer.

 

I randområdet til villreinområder der ferdsel og annen aktivitet kan påvirke leveområdet for villrein direkte, viser vi til avsnittet lenger ned om hensyn i planprosessen. Det samme gjelder randområder for verneområder der motorisert ferdsel kan påvirke verneverdiene innenfor verneområdet.

 

c) være til vesentlig skade eller ulempe for reindriften

 

d) kreve terrenginngrep

 

Løypene må ikke kreve terrenginngrep, herunder planering og opparbeiding av terreng i barmarkssesongen. Kvisting og rydding av traseer regnes ikke som terrenginngrep, og kan tillates.

 

e) legges i skredutsatte områder eller bratt terreng

 

Kilde: Forsøksordning med snøscooterløyper

De som kan litt om arealplaner og styrer med kommunestell vil sikkert si at ut fra dette er det ikke plankekjør å få til noe med det første. Det er mye som skal klaffe.

 

I tillegg kan man lese på punktet før:

4.3 Samtykke fra grunneier

 

Kommunen kan ikke treffe vedtak om snøscooterløype før private og offentlige grunneiere har samtykket i snøscooterkjøring over deres eiendom. For statsallmenningene gis samtykke av fjellstyret. Dette framkommer av forskriften § 3.

 

Samtykket må være skriftlig og foreligge før planen vedtas.

 

Det har aldri vært snakk om frislipp for opprettelse av løypetrase eller fri kjøring uten trase som i Sverige. Det eneste man kan si blir friere er kommunens mulighet til å tilrettelegge for det kommunens innbyggere ønsker. Jeg ser for meg at bolyst i mange kommuner økes betraktelig. For veldig mange i dette landet gir ikke skigåing noe som helst(inkl meg), de vil kjøre men får ikke lov. Noen gir faen, de fleste gjør det ikke fordi de ikke vil bli tatt for å være kriminell og se seg over skulderen hele tiden. Dette fører jo selvsagt til en scooterkultur hvor bare "rampen" kjører og de kjører stort sett bare rundt omkring og har ikke "tid" til å stoppe og nyte noe som helst. I Finnmark hvor scooter er stuerent er kulturen en annen fordi alt fra lensmann til prest, narkosatan til barnefamilier kjører på fjellet, fisker, spiser og slapper av og prater skjit. Jeg tror det blir bedre med løyper i sør. Man vil få ikke bare den "ville" delen på scooter men også familiefaren, store og små. Ikke med en gang selvsagt men at det i starten vil ta av for så å roe seg tror jeg er temmelig sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Aircooled skrev:
Fjellet er stort, og i mitt hode er det da plass til alle

Tja, jeg har vel brukt et halvt liv på å finne de beste plassene for rypejakt vinterstid. Skal jeg oppsøkt alle "indrefiletene" med ski og pulk må jeg belage meg på å bruke hele februar. Hadde jeg kunnet bruke snøscooter skulle jeg sikkert klart å jaktet meg gjennom godsakene på en langhelg. Fjellet er definitivt ikke stort med scooter.

 

Et løsslipp av snøscooter vil være et ran av folkesjela og jakttradisjoner.

Oldefaren min brukte ett helt liv for å finne de beste fiskeplassene utenfor Stord. Hvor disse lå gikk i arv fra far til sønn, og oselveren ble rodd til og fra. Med din logikk bør jeg da bli erkeforbanna over hurtiggående fritidsbåter, som kan dra fra plass til plass i 30 knop. Bråker gjør de og, så med disse argumentene så bør fritidsbåt på sjø, være i løyper, og kun aktverdig bruk blir akseptert

Link to comment
Share on other sites

@Aircooled

Argumentasjonen din mangler både slagkraft og konsistens.

Det var du som trakk frem at løsslipp av fjellet for scooterkjøring ville gi deg kamp om indrefiletene på fjellet. Jeg trakk samme parallell til sjøen, som kan vise til akkurat like mye tradisjoner og folkesjel som fjellet kan. At ikke du evner å se denne parallell og må ty til billig hersketeknikk for å hevde deg, får stå for egen kappe.

Link to comment
Share on other sites

Motorisert ferdsel i utmark er og blir en uting. Rart at scooterfolket er så ivrige til å bruke scooter for å oppleve fjellets kvaliteter. Jeg oppfatter st dere er ute etter det samme som oss andre - fine kulisser, ro og flott natur. Problemet er at scootertrafikk ødelegger opplevelsen for de aller fleste samt dyretrafikk.

 

Dessuten vil det alltid noe som vil gå over streken og finne på mye skadelig.

Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor forlanger du (og forventer å få) alle 385186 km2 i Norge til ditt eget bruk?

 

Jeg fatter ikke at det ikke er mulig å gi noen kilometer til skuterfolket.

Det er ikke snakk om å si at de kan kjøre hvor de men at det skal være mulig for kommunene å lage en løype for skutere.

Istedet er det: "nei nei, det går ikke. Snøskuter lager for mye støy og det er jo teoretisk mulig at jeg vil reise de 60 mil til det stedet (og 60 mil hjem) og tar en skitur i det terrenget, en gang i livet. Og da må naturen være stille og urørt der hvis jeg tilfeldigvis kommer!"

 

De bør være opp til lokalbefolkningen som faktisk bruker naturen i det aktuelle området, om de vil og kan leve med evt støy i akkurat det lille området som blir åpnet for skutere.

Man kan ikke bruke støy og forstyrrelser som argument mot at en kommune langt borte, på en plass man aldri kommer til å bruke, mot skuter. Man hører ikke noe støy og blir ikke forstyrret!!

Det blir akkurat som jeg skulle nekte ett skytterlag å anlegge en skytebane 40 mil fra pga det vil forårsake mye støy...

Link to comment
Share on other sites

Som grunneier/skogeier har jeg behov for skuter og kjører det jeg har behov for lovlig. Det som irriterer meg er når miljøvernfanatikere, hyttefolk, turister og lokale Northug wannabeer hisser seg opp over skuterkjøring samtidig som de forventer preparerte skiløyper i hytt og vær. Minner meg sterkt om en ovenfra ned holdning som får meg til å se rødt ihvertfall. Vurderer sterkt å nekte oppkjøring av løyper over min grunn ihvertfall... :?

Link to comment
Share on other sites

Til de spesielt interiserte kan jeg henvise til lokalavisen retten.no Dette er lokal avisen for Røros området og der er det to innlegg som omhandler scooter. Den ene artikelen dreier seg om problematikken rundt scooterløyper, den andre er ett sterkt leser innlegg fra en grunneier om hvordan folk utenifra oppfører seg på annen manns sin grunn. Jeg er så dårlig på data at jeg ikke prøver å legge inn link her, men kansje noen andre kan ?. :D

Link to comment
Share on other sites

Som grunneier/skogeier har jeg behov for skuter og kjører det jeg har behov for lovlig. Det som irriterer meg er når miljøvernfanatikere, hyttefolk, turister og lokale Northug wannabeer hisser seg opp over skuterkjøring samtidig som de forventer preparerte skiløyper i hytt og vær. Minner meg sterkt om en ovenfra ned holdning som får meg til å se rødt ihvertfall. Vurderer sterkt å nekte oppkjøring av løyper over min grunn ihvertfall... :?

 

 

:thumbup::D:D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja men det vil komme problemstillinger angående dette og det er det vi burde diskutere ikke at naturen dør ut fordi den blomstrer og spirer i resten av verden hvor det kjøres, hvorfor naturen akkurat i Norge ikke takler dette skjønner jeg ikke. Det folk flest i kommunenorge burde snakke sammen om er hva gjør vi med Idiotene, folk som ikke klarer å rydde opp etter seg, duster med masse w'er og z'er i navnet fra Oslo vest som skal leke seg og tror bygde Norge kun er til deres fornøyelse og om det virkelig er sånn at vi skal la idioter få forme alle lover i dette landet.

 

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

 

Dessuten vil det alltid noe som vil gå over streken og finne på mye skadelig.

 

 

Et helt uslåelig argument. Riksadvokaten bør ta det til seg neste gang han er på TV og argumenterer for forbud mot halvautovåpen. Det er i grunnen så allmengyldig at det kan brukes for å innføre totalt forbud mot privat våpeninnehav!

 

Kan også med hell brukes for å forby private biler!

 

Nå har det seg dog slik at kriminelle ( les: de som vil gå over streken og finne på mye skadelig. ) har i sin stillingsbeskrivelse at de skal gi fan i lover og regler! Landets lover er faktisk skrevet med tanke på de som har til hensikt, eller i allefall som utgangspunkt, at de ønsker å følge reglene.

 

Som saksopplysning: Man blir ikke automatisk en imbesil idiotisk kriminell fartsdåre og miljøkriminell bare fordi man setter seg på en snøscooter!!

 

Årsakene til at folk anskaffer seg snøscooter er nok omtrent like mange og forskjellige som antallet scootereiere. Personlig ser på snøscooter som en fantastisk erstatning for hest i tømmerskogen. Ønsker man å drive skånsomt/økologisk skogbruk er snøscooter en fantastisk oppfinnelse. Jeg har ingen interesse av eller tid til å ha en hest på stallen den store delen av året da man ikke driver i skogen! Scooteren kan parkeres og glemmes om våren og så tas frem på tidlig vinter. prøver man det med en hest kommer Mattilsynet på sint besøk!

Link to comment
Share on other sites

Som grunneier/skogeier har jeg behov for skuter og kjører det jeg har behov for lovlig. Det som irriterer meg er når miljøvernfanatikere, hyttefolk, turister og lokale Northug wannabeer hisser seg opp over skuterkjøring samtidig som de forventer preparerte skiløyper i hytt og vær. Minner meg sterkt om en ovenfra ned holdning som får meg til å se rødt ihvertfall. Vurderer sterkt å nekte oppkjøring av løyper over min grunn ihvertfall... :?

 

Ja, det er sikkert lurt :winke1: Sikkert ingen grunneiere som lever fett av tomtesalg, entrepenørvirksomhet på hyttefelt, hyttevedlikehold og snøbrøyting. Ta vekk skisporene og erstatt det med snøscooterkjøring så kan vi ta tiden på hvor lenge det går før man er konkurs... :)

Link to comment
Share on other sites

Eller kansje man tjener mer penger fordi man kan få inn en ny kundegruppe. Der jeg kommer fra ser det ut som fler bruker snøscooter enn ski av hyttefolket. Det står snøscootere i massevis parkert på campingplassene. Hva betyr det? Det kan bety at det faktisk er et marked for både hytter og camping nær scooterløyper. Dette gir penger inn i lokalsamfunnet.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er sikkert lurt :winke1: Sikkert ingen grunneiere som lever fett av tomtesalg, entrepenørvirksomhet på hyttefelt, hyttevedlikehold og snøbrøyting. Ta vekk skisporene og erstatt det med snøscooterkjøring så kan vi ta tiden på hvor lenge det går før man er konkurs... :)

Det er der jeg mener du tar så herlig feil, Proffen.

Jeg bor forholdsvis nær svenskegrensa og har et greit innblikk i hva som skjer i umiddelbar nærhet på begge sider.

Faktum er at det på den svenske siden blomstrer opp med godt tilrettelagte hyttefelt, butikker og andre tilbud foruten milevis med både ski- og scooterløyper, mens det på den norske sider er.......øhhh...skal vi se....jo, noen mil med dårlig preparerte skiløyper, noen hytter der de fleste ikke har fått tillatelse til å legge inn strøm, og that´s it...

Hva som kaster av seg mest trenger man ikke kalkulator for å skjønne.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har registrert det siste tiåret er økende bruk og forventning til oppkjørte løyper i en eller annen form. Og jeg ser ingenting galt i det.

 

Det som irriterer er de som forventer at alle 'andre' skal tilpasse seg, enten det er skuterførere eller skigåere.

 

Hva er galt med felles bruk av felles resurser?

Har vi råd til å la egoet til noen få ekstremister ødelegge for andre?

De som overhode ikke aksepterer snøscootere har veldig gode muligheter for å slippe unna de, ikke over alt selvfølgelig. Det ligger i sakens natur, man deler på bruken av naturen, for det er faktisk plass til alle.

Det er verre for skuterførere å unngå skigåere da det er mange som søker til skuterløyper.

 

For de med høyest blodtrykk i denne desverre så konfliktfylte saken, vil jeg foreslå å prøve å sette seg inn i motpartens positive sider. Bruk gjerne mer tid på tur enn til å gå rundt å være s...

 

Using tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er sikkert lurt :winke1: Sikkert ingen grunneiere som lever fett av tomtesalg, entrepenørvirksomhet på hyttefelt, hyttevedlikehold og snøbrøyting. Ta vekk skisporene og erstatt det med snøscooterkjøring så kan vi ta tiden på hvor lenge det går før man er konkurs... :)

 

Hva f. de derre fjottene betaler jo ikke ei krone for bruken av løypenettet. At andre tjener på hyttefolket gagner jo ikke meg. Jeg må ha lov til å bli forbanna når de forlanger oppkjørte løyper med tråkkemaskin i dobbel bredde, slik at de kan velge om de vil gå klassisk eller skøyte. Og når jeg må krysse denne "motorveien" med vedlass får jeg så øra flagrer fordi jeg ødelegger løypa... :evil:

 

Satt litt på spissen.....

Link to comment
Share on other sites

Wolverine 67 i min kommune betaler både kommunen og folk som har hytter i området for oppkøyring av løyper.

Kommunen er veldig restriktiv til fornøyelseskøyring, dvs kun nyttekøyring som t.d snøscoterkøyring av Røde Kors,tamreindrift, og einkelte privatpersonar som køyrer ved o.l. på oppdrag er tillatt.Røde Kors driv og transportoppdrag, ikkje berre redningsoppdrag for på den måten å få mest mogeleg trening. Eg veit at Røde Kors må levere logg over kvar einaste tur dei køyrer, om det og gjeld dei andre veit eg ikkje då eg ikkje har snakka med dei om det. Her er det ingen krav om løyper til fornøyelseskøyring korkje frå privatfolk eller kommune. Og slik eg forstår det ønsker folk å ha det slik her. Om lokaldemokratiet får adgang til å tillate fornøyelseskøyring så trur eg det er 0 politisk vilje til det per no.. Eg kan ikkje prate for andre ,men eg trur det er fordi at tillet ein løyper og fornøyelseskøyring så stoppar det ikkje med det, da kjem og den ulovlige trafikken til å auke og det ønsker ikkje folk her. Det finnes fleire eksempel på at snøscooterar via typiske hyttekommuner som grensar til min heimkommune tar seg inn i fjellheimen her og sidan dette og er ein villrein kommune er dette lite ønskeleg. Vilreininteressene i distriktet her er difor veldig skeptiske til slike løyper som generer meir scootertrafikken. Det finnes fleire tilfeller der scooterar er observert køyrande etter villrein. Klart dette er ulovlig,men villreininteressenes argument er at aukar du den lovlige trafikken med tilrettelagte løyper for fornøyelseskøyring så aukar og den ulovlige trafikken. Og det er dei ikkje interessert i. Og når lokaldemokratiet vil ha det slik så kjem det til å bli slik også i framtida,uansett om det blir opna for mindre restriktiv regulering fra kommunane.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er å kjøre på nye steder, se nye fjelltopper, nye daler, nye vann, - - -
Det du beskriver, er "fri ferdsel i utmark" med "skeineløyse køyregreier", - - -
Hva! Hæ! Gjør jeg det?

I min gamle hjemkommune har vi 70 mil med løyper, tror søren meg jeg enda bare har kjørt 20 av de, - -

700 kilometer løyper i EN KOMMUNE? Det er omtrent avstanden fra mitt heimsted og nedover til Oslo, det!

 

Da er det faktisk betimelig å spørre: Hvor i din "gamle hjemkommune" er det IKKE løyper? Og så langt unna løyper at man kan være i fred for motorstøy? Det aner meg at kommunen har lagt skuterløyper overalt - slik at det er umulig å kjøre "utenfor løyper"?

 

Dette minner meg om en mulig parallell situasjon, på et helt annet felt:

 

I diskoskast må man ha en lett bris inn litt skrått forfra for å kaste langt. Rundt 1970 hadde svenskene en toppdopet diskoskaster, Ricky Bruch. Han var veldig sugen på å sette verdensrekord. Men det var jo ikke alltid ideelle forhold på approberte stevner. For å bøte på dette, fikk det svenske friidrettsforbundet registrert "internasjonalt diskosstevne" på Nya Ullevi hver eneste dag i flere år! Når det var gunstig vind, stilte Ricky opp til stevne, og vant, med et kast rundt 70 meter. Nr. 2 på "resultatlista" kasta kanskje 23 meter, og den neste (hvis de fikk tak i så mange som 2 konkurrenter) 16 meter.

Link to comment
Share on other sites

Ja sånn ca 700km mener jeg å huske. Du kan selv se på http://www.nordatlas.no/" target="_blank" target="_blank" target="_blank, velge løyper og snøscooterløyper i Finnmark så kommer alle opp. De kan også lastes ned til feks Basecamp i gdb format. Min gamle hjemkommune er Lebesby som er en relativt stor kommune og jeg tror ingen kan mene at de ikke har plass nok der til å gjemme seg bort og gå på ski i dagesvis uten å se en kjeft. Det litt interessante er at det virker for meg som færre og færre kjører blandt ungdommen. Snøscooter må vel konkurrere med playstation og mye annet rart. Jeg foretrekker at ungdommen er ute i naturen, snøscooter er bare et middel for å komme seg dit i mine øyner.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Som grunneier/skogeier har jeg behov for skuter og kjører det jeg har behov for lovlig. Det som irriterer meg er når miljøvernfanatikere, hyttefolk, turister og lokale Northug wannabeer hisser seg opp over skuterkjøring samtidig som de forventer preparerte skiløyper i hytt og vær. Minner meg sterkt om en ovenfra ned holdning som får meg til å se rødt ihvertfall. Vurderer sterkt å nekte oppkjøring av løyper over min grunn ihvertfall... :?

 

Ja, det er sikkert lurt :winke1: Sikkert ingen grunneiere som lever fett av tomtesalg, entrepenørvirksomhet på hyttefelt, hyttevedlikehold og snøbrøyting. Ta vekk skisporene og erstatt det med snøscooterkjøring så kan vi ta tiden på hvor lenge det går før man er konkurs... :)

Denne skjønte jeg ikke. Før hvem er konkurs? Grunneierene?

Link to comment
Share on other sites

Ja det er god plass men som vest er inne på så er dette et valg kommunens innbyggere må ta. Noen ønskes det ikke og noen steder passer det ikke, sånn må det være men at turister(les: hyttefolk, jegere utenbygds fra osv) skal være de som det skal taes hensyn til er for meg helt uforståelig.

 

Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit

Link to comment
Share on other sites

hoggern No gjeld denne debatten scootertrafikk la oss holde oss til det.
Sant nok men det har blitt en stygg uvane her i landet at straks en idiot gjør noe dumt skal det lages en lov mot det. Å kjøre etter dyr hører ikke hjemme noen steder men kan du klandre folk for det etter å ha sett på discovery hvor alt fra slanger til hai skal hentes inn etter alle kunstens regler? Hva med han idioten som kjørte etter en løve under nattjakt for å se hvordan de gjør det, unødvendig å si ble det ikke noe nattmat på den løva. Tror det var han idioten som fikk en rokke gjennom skrotten. Riktige holdninger må læres bort slik at det kan læres bort videre, men man lærer ikke mye av discovery og playstation og siden de ikke lot reinen gå i fred har de åpenbart ikke lært det av skifolket heller.

 

Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit

Link to comment
Share on other sites

Det er nok store forskjeller kommunene i mellom. Feks vil jeg tro at kommunene langs svenskegrensa i skogsområder vil klare seg helt fint uten skiturister.

 

Beitostølen, Geilo, Hemsedal, Trysil, Oppdal og en haug med andre høyfjellsdestinasjoner lever sv folk som er mer interessert i ski enn scooter.

 

Jeg tror ingen er uenig i at det er mange 10000ner flere som er interessert i ski enn scooter. Derfor tror jeg det er en tapsak av scooterfolket å gjøre skifolket til fiender.

 

Når jeg sier "man vil gå konkurs" så mener jeg kommuner, grunneiere, butikkeiere, maskinentrepenører, hyttebyggere. Alle som baserer sin inntekt på skiturister i dag. Scooterkjørere vil aldri kunne fylke det hullet.

 

Ikke skyv ut skielskerne, de betyr mye for bygda.

Link to comment
Share on other sites

Trysil lå i skogsområdene ved svenskegrensa sist jeg for forbi......

De har mange skiturister, men de holder jo stort sett til i barene på hotellene som ligger som hagl oppi Trysilfjellet.... :mrgreen:

Til nød slipper de seg ned bakken en par tre ganger i løpet av dagen før de roer ned nervene i baren igjen... :lol::lol:

Er vel knapt en turist å se øst for sentrum...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror flere scooterløyper vil føre til mindre konflikter, på lang sikt.

Såfremt løypene blir lagt på fornuftige plasser.

 

Noen plasser vil det føre til bedre tilgjengelighet i fjellet for skiløpere som helst vil ha preparerte langrennsløyper. Det trenger jo ikke å bli helt frislipp for de som har snøscooter, som man kan få inntrykk av, når de som er mest anti-snøscooter skriver innlegg på div. medier.

Det som nok vil skje, er en rask økning i konfliktnivå når snøscootere begynner å lovlig ferdes. Fordi trafikken vil være størst i den første tiden etter oppretting av løyper.

 

Forhåpentligvis vil alle parter tilpasse seg og respektere hverandre etterhvert.

 

Det som er helt sikkert, er at de deler av landet med mye tilgjengelig areal og snø i store deler av året bør få bedre selvstyre når det gjelder snøscooter vs skigåing. La lokaldemokratiet få gode rammevilkår for dette, så tror jeg lokale konflikter vil avta.

 

Skrevet i beste hensikt, forstå det den som vil.

Link to comment
Share on other sites

Trysil lå i skogsområdene ved svenskegrensa sist jeg for forbi......

De har mange skiturister, men de holder jo stort sett til i barene på hotellene som ligger som hagl oppi Trysilfjellet.... :mrgreen:

Til nød slipper de seg ned bakken en par tre ganger i løpet av dagen før de roer ned nervene i baren igjen... :lol::lol:

Er vel knapt en turist å se øst for sentrum...

Hvis de kun holder til i barene er det jo ingen problem. Da er det fritt frem! Det jeg sier er egentlig bare at det antagelig er en tapsak å gjøre skientusiastene til motstander. Det samme gjelder næringa som nyter godt av skientusiastene. Om Trysil er på høyfjellet eller i skogen er muligens en liten avsporing.

Link to comment
Share on other sites

Noen plasser vil det føre til bedre tilgjengelighet i fjellet for skiløpere som helst vil ha preparerte langrennsløyper.
Bruk av motorkjøretøy i forbindelse med idrett har generelt unntak i motorferdselsloven m/forskrifter. Vi trenger ingen endring/"forsøksordning"/"frislipp" for å få oppkjørte løyper.

 

Men hvis skuterkjørerne begynner å hekte på en sporlegger, skal ikke jeg beklage det!

Det som nok vil skje, er en rask økning i konfliktnivå når snøscootere begynner å lovlig ferdes. Fordi trafikken vil være størst i den første tiden etter oppretting av løyper.
Nei, hvis løypene blir lagt sånn noenlunde fornuftig, er lovlig kjøring ikke problemet. Problemet er de som kjører utenfor "vei-traseen" - og det vil det nok bli mye av, i opptil flere av de 108 kommunene, når vi vet at det ikke er noen som helst kapasitet til å kontrollere ferdselen i utmark.
Link to comment
Share on other sites

Er vel knapt en turist å se øst for sentrum...
Det jeg sier er egentlig bare at det antagelig er en tapsak å gjøre skientusiastene til motstander. Det samme gjelder næringa som nyter godt av skientusiastene.
Man gjør ikke skientusiastene til "motstander" - men turistnæringen er smertelig klar over at man ikke kan få både i pose og sekk. I umiddelbar nærhet av "skisentre" med skitrekk/heiser, bakker, snøkanoner etc., kan man gjerne ha områder for "sportskjøring" også. Men mye av vinterturismen i Norge har basert "produktet" sitt på "natur"-opplevelser, der motorisert ferdsel ikke inngår - en slags "arbeidsdeling" i forhold til områder på svensk side. Derfor er næringen enstemmig MOT øket motorisert ferdsel.
Link to comment
Share on other sites

Det er nok ikke selvsagt Høggern. De som ønsker "skogens ro" og et deilig møte med naturen oppsøker ikke en scooterpark.

 

Klarer man å legge scooterløyper vekk fra de etablerte skiturist-målene kanskje man har en sjans. Gå i konkurranse med skiturist-målene og saken er tapt. Det er MYE mer penger i skiturisme enn så lenge.

Link to comment
Share on other sites

@ Jegermeistern

 

Det var ikke akkurat sporlegger jeg hadde i tankene, men heller trenden med at veldig mange velger å tråkke avgårde i scootersporet når de har mulighet til det. Har ingenting med idrett å gjøre.

 

ER vel lovlig kjøring som er utgangspunktet vel?

 

Ulovlig kjøring er nettopp det, ulovlig. Jeg tror nå engang at det problemet vil minke ved flere/bedre muligheter for lovlig kjøring med snøscooter. Mulig jeg forenkler for mye, men foretrekker det fremfor de som skal ta alle problemer på forskudd.

 

Jeg er ingen spesiell forkjemper for snøscooter, har heller ingen spesielle behov i så måte. Men jeg har ingen problemer med at det skal være plass til både skigåere og snøscooterførere.

 

Slik det er nå virker det som om at de som drar over grensen til Sverige skal 'ta igjen' for all kjøring de ikke får utført hjemme. Eventuellt fordi de må kjøre så langt, at når de først er på snøscootertur så tar det av. Det er vel ingen tjent med?

 

Jeg er gjerne med å sørger for at det blir adgang for begge deler (ski med og uten motor), og så får alle bidra med å melde inn de få(jeg tror det blir få) som kjører ulovlig. Så tenker jeg at ting går seg bedre til etterhvert. Jeg tror at mye av anti-snøscooter meningene som vi ser nå er delvis ett problem som er oppstått fordi det har vært så sterke begrensninger i Norge. Og dermed en god del ulovlig kjøring i Norge, disse vanene tar de og med til Sverige, evt motsatt.

 

Nei, tilrettelegg med løyper for begge deler. Samarbeid om å få laget flotte 'møtesteder, gjerne i form av gapahuk osv, slik at man får flere ut i naturen på ski eller snøscooter. Lag soner som er for begge og bare ski. I det hele tatt få folk ut i naturen, det bør være plass til alle. Vi må ikke havne i den fella at man verner seg ihjel, og prøver å oppnå eksklusivitet for egen egoismes skyld.

 

Ideelt sett skulle jo alle kun gått på ski, godt for kropp og sjel. Men det passer nå ikke alle. Så får man opprette snøscooterforeninger som skal holde internjustis, legge begrensinger på fart osv. Det er ikke en menneskerett å svinkjøre, like lite på fjellet som på vei. Så får man snakke til de som går over grensen. Nytter ikke det så får man anmelde.

 

Snøscooter vs ski kan enten være ett problem, eller en løsning. Jeg foretrekker å se på det som en løsning for å få bort ulovlig kjøring på lang sikt. Samt tilrettelegge for at flere grupper mennesker kan oppsøke naturen på en fornuftig måte.

Link to comment
Share on other sites

ER vel lovlig kjøring som er utgangspunktet vel?
Vi VET det er mye ulovlig kjøring i dag - også der det er godkjente løyper. Politiet og SNO sier at de ikke har noen kapasitet til å kontrollere DAGENS ferdsel, slett ikke aktivitet i alle andre kommuner der det er litt snø.
Men jeg har ingen problemer med at det skal være plass til både skigåere og snøscooterførere.
Som mange andre har påpekt - motorferdsel eliminerer mange andre aktivitetsformer, bl.a. det de fleste av oss tenker på med "skitur".
Slik det er nå virker det som om at de som drar over grensen til Sverige skal 'ta igjen' for all kjøring de ikke får utført hjemme.
Kanskje du er inne på noe - en viss statssekretær fra Frp "tok hvertfall igjen" i Riga, - for det sexkjøpet han "ikke fikk utført" her heime - ? :mrgreen:
Jeg er gjerne med å sørger for at det blir adgang for begge deler (ski med og uten motor), -
Det er, som nevnt, ikke snakk om "adgang" (burde ikke, ihvertfall) - men at motorstøy utelukker andre aktiviteter.
og så får alle bidra med å melde inn de få(jeg tror det blir få) som kjører ulovlig. - Det er ikke en menneskerett å svinkjøre, like lite på fjellet som på vei. Så får man snakke til de som går over grensen. Nytter ikke det så får man anmelde.
Ja, gjør det, du - når du ser en skuterfører, i heldekkende rustning, som kjører i 100 km/t, med tildekket nummerskilt.
Vi må ikke havne i den fella at man verner seg ihjel, og prøver å oppnå eksklusivitet for egen egoismes skyld.
Jeg vet ikke hva du legger i begrepet "eksklusivitet for egen egoismes skyld", men jeg gjentar at den norske "vinterturismen" er markedsført som "esklusivt" mht ro, stillhet og uberørt natur. Det tar tid, og koster penger, å drive markedsføring. Et rykte om at noen "naturturister" fra Berlin har fått turen ødelagt av ei gruppe motorfriker, sprer seg derimot helt gratis.
Link to comment
Share on other sites

merkelig at det fungerer greit i sverige.er mer en nok plass til begge deler,er en så sær at en ikke tåler at noen har andre intresser en seg selv så møter en seg selv i døre før eller senere.ta støy fra skytterbaner for eks,er jaggu så mye surving ang detta,men skal skyting legges ned av den grund.NEI. bruk heller tia på det som en brenner for selv,en og surve over alt det andre gjør

Link to comment
Share on other sites

Slik det er nå virker det som om at de som drar over grensen til Sverige skal 'ta igjen' for all kjøring de ikke får utført hjemme.
Kanskje du er inne på noe - en viss statssekretær fra Frp "tok hvertfall igjen" i Riga, - for det sexkjøpet han "ikke fikk utført" her heime - ?

Jada, når jeg ser Hok...(nei, det kan jeg jo ikke skrive) på TV tenker jeg på den fadesen der. En større løssalgsavis hadde dengang fulgt FRPs delegasjon til Riga i skjul, for å forevige den nevnte politiker. Etter tips, fra noen i nevnte delegasjon (!), fordi Hok... visstnok hadde for vane å foreta slike adspredelser på utenlandsturer...!

Et vidunderlig innlegg "Jegermeistern" har ovenfor.

Link to comment
Share on other sites

@ Jegermeistern og Kalstad

 

Prøv nå å holde dere til snøscootere, spesielt Jegermeistern, er ikke hva jeg forventer av en Moderator ihvertall.

 

@ Jegermeistern

 

Siden jeg ikke kan se at du har noe positivt å komme med for snøscooterkjøring, så regner jeg med at du er imot med en blanding av egoisme/prinsipp. Ikke spesielt saklig argumentasjon sålangt.

 

At motorferdsel 'eliminerer' annen ferdsel i utmark faller på sin egen urimelighet. Hvis du legger en snøscooterløype i ett rutenett over hele landet med maks 5-6km imellom, så er jeg enig. Men hvem har sagt det skal bli slik? Eller noe i nærheten engang?

 

Jeg våger påstanden at de som er mest imot, enten i den ene eller andre leiren, er direkte bakstreverske, og ikke spesielt for forandringer. Hvorfor skal disse personene, som er mest negative, styre debatten om snøscooterkjøring eller ikke?

 

Skal man få gode løypenett, som ikke provoserer unødig. Det blir litt gi og ta, ingen kan forvente i pose og sekk. Så må det lokalt selvstyre til, de som føler eventuelle problemer på kroppen må få medbestemmelse. Er det slik at skikjørere er en så stor gruppe, så løser det seg selv. Da blir det mindre og færre scooterløyper enn det kanskje er i nabokommunene. Men de kan ikke forvente ekslusivitet overalt!

 

Den ulovlige kjøringen du refererer til har jeg ingen tall/formening om. Fungerer ikke SNO/Politi så må det andre tiltak til en debattering her på forumet.

 

At du kun tenker på skitur som helt fritt for all motorferdsel er greit, men jeg vet nå om ganske mange meter med skiløype i norges land som går nær vei og hus osv. Ref skigåing med motorstøy. Antallet nasjonalparker øker også jevnt, så ser ikke problemet med å kunne dele på fjellet. Dermed sagt, det må ikke legges opp til stor trafikk overalt. Og det er vel kjernen i det hele, for nettopp å unngå unødig høyt konfliktnivå.

 

Men noen vil selvfølgelig bli så provosert at de avstår fra å bruke fjellet der noen kan tenkes å komme kjørende på snøscooter, og det er helt greit. Egentlig kjempegreier, allerede der har vi unngått mye konflikter. :D Litt spøk, og litt alvor. Der bør være plass nok i Norge til begge deler!

 

Når det gjelder de som kjører i 100km/t osv, som du beskrev, så er det også såpass urimelig, at egentlig burde jeg overse det. Men det er ikke noe problem å kjenne igjen snøscootere, de vil bli tatt før eller senere. De må starte fra ett utgangspunkt, og noen kjenner de osv. Man vil uansett ikke komme helt bort ifra det. Det er bare å se på bilkjøring etter vei i Norge så skjønner man det. De som driver på slik er ikke de som trenger lovlige løyper. Det bør uansett opprette soner for den type aktiviteter for å dempe den oppsørselen andre steder, la de rase fra seg litt her hjemme, istedenfor å sende de til Sverige som i dag.

 

Turisme er bra, og noen vil gå på ski, og noen vil kjøre på scooter. Siden vi har så lite lovlige løyper i Norge (noen plasser har mye, men generelt sett over landet er det lite). Så er det vanskelig å si hvor mye turister som kunne tenkt seg guidet tur med diverse innhold som de betaler for. Jeg skal ihvertfall ikke spå det. Men igjen, det er, og bør være plass for alle. De må ikke klemmes inn på samme sted.

 

Opprettes det egne soner for motorisert ferdsel(snøscooter/beltekjøretøy) som ligger naturlig til for det, og ikke midt i eksisterende skianlegg så ser jeg ikke problemet. Sålangt er det oppkonstruerte problemer jeg har lest om her på forumet. Forsåvidt på begge sider, men mest på anti-snøscooter siden sålangt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...