Jump to content

Klart for fornøyelseskjøring med snøscooter ?


jamez

Recommended Posts

Den rent prisippielle forskjellen er fraværende. Forskjellen ligger i at det er ulike forvaltere av lovene og forskriftene som regulerer de to ferdselsområdene. Et litt artig fenomen der disse to forvalterne krysser hverandre er at det kreves kystskippersertifikat for å utøve (betalt) passasjertrafikk på høyfjellsvann :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 230
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det ER lov om motorferdsel i utmark (m/forskrifter) som regulerer snøskuterkjøringa, vel - ?

 

Gammelt innlegg. Men du har helt rett. Det er motorferdselloven som regulerer bruk av snøscooter i utmark. Om man kun ser på lovens bokstav så er det stor forskjell på tullekjøring med motorbåt og tullekjøring med snøscooter.

Men prinsippielt, hvor er forskjellen da?

Det er en stor forskjell. På sjøen krysser man aldri eiendomsgrenser uansett hvor mye man tullekjører. Da har man i tilfelle tullekjørt så mye at man havner på land. For å få godkjent en trase for fornøyelseskjøring med snøscooter må man innhente grunneiernes tillatelse i det aktuelle området. Om enkelte grunneiere nekter, må traseen legges om (ellers så må den delen av eiendommen eksproprieres og det skjer ikke i en sånn sak). Så langt ikke noe problem, men vi vet at ikke alle "greier" å holde seg til den godkjente traseen. Da kan grunneiere som ikke har tillatt motorferdsel på sin eiendom få tullekjørerne inn i unggranfeltet sitt. Kort sakt tullekjøringen foregår på noen sin eiendom og ikke i eierløst farvann. Det er en prinsipiell forskjell.

 

Så kan man selvfølgelig argumentere med at tullekjørerne driter i lover og regler og kjører uansett om det foreligger en godkjent trase eller ei. Men det er mye lettere å gjennomføre tullekjøring i et område om man 500 m lengre borte kan kjøre lovlig.

Link to comment
Share on other sites

Det er helt greit, vi er få innbyggere i et stort fjellland, og har plass til alle (interesser).

 

MEN det må komme et forbud mot å ha med våpen på skuter, det har de glemt av. I finland er det totalforbud, og i Sverige kan kun rifle klasse 4 medbringes. Hensynet til viltet er viktigere enn hensynet til "jegere"...

Link to comment
Share on other sites

Det ER lov om motorferdsel i utmark (m/forskrifter) som regulerer snøskuterkjøringa, vel - ?

 

Gammelt innlegg. Men du har helt rett. Det er motorferdselloven som regulerer bruk av snøscooter i utmark. Om man kun ser på lovens bokstav så er det stor forskjell på tullekjøring med motorbåt og tullekjøring med snøscooter.

Men prinsippielt, hvor er forskjellen da?

Det er en stor forskjell. På sjøen krysser man aldri eiendomsgrenser uansett hvor mye man tullekjører. Da har man i tilfelle tullekjørt så mye at man havner på land. For å få godkjent en trase for fornøyelseskjøring med snøscooter må man innhente grunneiernes tillatelse i det aktuelle området. Om enkelte grunneiere nekter, må traseen legges om (ellers så må den delen av eiendommen eksproprieres og det skjer ikke i en sånn sak). Så langt ikke noe problem, men vi vet at ikke alle "greier" å holde seg til den godkjente traseen. Da kan grunneiere som ikke har tillatt motorferdsel på sin eiendom få tullekjørerne inn i unggranfeltet sitt. Kort sakt tullekjøringen foregår på noen sin eiendom og ikke i eierløst farvann. Det er en prinsipiell forskjell.

 

Så kan man selvfølgelig argumentere med at tullekjørerne driter i lover og regler og kjører uansett om det foreligger en godkjent trase eller ei. Men det er mye lettere å gjennomføre tullekjøring i et område om man 500 m lengre borte kan kjøre lovlig.

All den tid det er fri ferdsel i utmark både på ski og til beins så ser jeg ikke hvorfor man skal trenge å innhente grunneiers tillatelse for å kjøre snøscooter som faktisk ikke legger igjen spor annet enn på snøen om løypa lages bra og kun er åpen når det er nok snø ;)

 

Og om man skal gå ut fra at alle bryter lover og regler som et prinsipp så skjønner jeg ikke hvordan man samtidig kan mene at man kan tillate privat våpeninnehav her i kongeriket.

Link to comment
Share on other sites

Det er helt greit, vi er få innbyggere i et stort fjellland, og har plass til alle (interesser).

 

MEN det må komme et forbud mot å ha med våpen på skuter, det har de glemt av. I finland er det totalforbud, og i Sverige kan kun rifle klasse 4 medbringes. Hensynet til viltet er viktigere enn hensynet til "jegere"...

Hvorfor et forbud mot våpen på scooter? At noen på et slikt forum kan mene det er bare merkelig. Våpen skal være skikkelig nedpakket som på alle andre kjøretøy. Jeg feks pønsker på å kjøpe skifeste til min scooter for å kjøre et stykke inn på vidda og ta skiene fatt og jakte eller snarefangst. Hva er problemet med det?

Link to comment
Share on other sites

Det er overhodet ikke noe problemstilling fordi den fungerer ikke uansett. Har aldri i mitt liv kjørt på fjellet og så mye som tenkt tanken at mobilen skal redde meg ut av noe som helst. Jeg kjører, kler meg og har med utstyr deretter også!

At jeg kjører der det er lovlig å kjøre er en selvfølge, saken var jo at Ole-Johan mener at våpen med på scooter burde være forbudt uavhengig av om det er lovlig å kjøre eller ikke, noe jeg finner merkelig. Pakk ned børsa og kjør på sier jeg. Kanskje flere burde spre seg litt utover den sammen skogflekken innenfor gåbar avstand for å avlaste viltet nærmest bebyggelse?

Link to comment
Share on other sites

Jeg sa jo det: Hensynet til viltet er viktigere enn hensynet til "jegere"...

 

Eksosjegere har ingenting å gjøre på jakt. OG folk her inne bør være FOR viltet og ikke IMOT.

 

Dere kan jo prøve og drøfte "Hvorfor er det totalforbud i Finland, og kun klasse 4 i Sverige??

 

Skal vi i Norge være så dumme at vi skal må oppleve alle problemene våpen på skuter vil medfølge før også vi ser at det må forbys?

 

Skuter og våpen hører ikke sammen i det hele tatt. Regler er en ting, men hva i all verden med jaktetikken?

 

Hallo, "jegere" som lukter eksos er en styggedom - verre enn både bjørn, ulv, jerv, gaupe og kongeørn tilsammen!

Link to comment
Share on other sites

MEN det må komme et forbud mot å ha med våpen på skuter, det har de glemt av. I finland er det totalforbud, og i Sverige kan kun rifle klasse 4 medbringes. Hensynet til viltet er viktigere enn hensynet til "jegere"...

Greit at skuter og jakt ikke har noe med hverandre å gjøre, men våpen og jakt har vel nesten like lite med hverandre å gjøre? Det er en forsvinnende liten andel av all skyting som foregår på jakt, og en liten andel av all skyting som har noe med jakt å gjøre i det hele tatt.

Skal en følge din logikk, så må en f.eks. totalforby pil og bue, siden det er forbudt til jakt, og noen kunne finne på å jakte med det, eller forby biler, siden noen kunne finne på å bryte fartsgrensen...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

ser ingen problem med og kjøre skuter og medbringe våpen (nedpakket IHHT lov) om du skal på jakt 4 mil på vidda. kan sammenlignes med og kjøre bil for og gå på jakt. gjør det selv og vil fortsette med dette. skyter ikke mer dyr når jeg har kjørt opp med skuter en når jeg har brukt bilen.

Link to comment
Share on other sites

Det er en viss, og grunnleggende, forskjell på å kjøre TIL jaktområdet og å kjøre I DET.

 

I forhold til bil har vi utviklet et regelverk, som bl.a sier at det er forbudt å jakte på dyr som er observert ved KJØRING UTENFOR VEI. Det er heller ikke lov å forfølge vilt i jakten med bil, f.eks når losen går ut og vi kjører bil mens vi peiler (dvs. bruker vi bilen under pågående jakt må enten jakten avbrytes - eller være ulovlig). Flyr vi over jaktterrenget har vi ikke lov å jakte samme dag, osv.

 

Tragisk at "jegere" gleder seg over rekreasjonskjøring fordi de tenker å utnytte den for å avlive mere vilt. FY!

 

Det enkleste er vel å få opprettholdt dagens totalforbud mot kjøring i utmark, der er for mange vikarierende motiver. Synd...

Link to comment
Share on other sites

Skal vi i Norge være så dumme at vi skal må oppleve alle problemene våpen på skuter vil medfølge før også vi ser at det må forbys?

 

Hvilke problemer er du ser kommer i forbindelese med scooter og våpen?

 

Det var disse problemene da. Er det reelle problemer eller driver du trolling?

Link to comment
Share on other sites

samme regler angående jakt og frakt for BIL som med SKUTER eller BÅT. ikke hørt at noen jakter FRA skuteren sin her oppe men har vert noen som har blitt tatt for og jakte FRA BILEN. fortell meg ikke at du ikke kan komme over noe du skal jakte på når du kjører bil til der du skal jakte, nyt heller syne og håp at du finner noe annet eller treffer på det senere.

p.s: der jeg jakter er det en vei opp til "jaktområdet" skal du gå på ski opp dit må du snu når du er halvveis (3-4T lys)

kjør båt og skyt ærful så mye dere vil men la oss være i fred her oppe. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det er en viss, og grunnleggende, forskjell på å kjøre TIL jaktområdet og å kjøre I DET.

 

I forhold til bil har vi utviklet et regelverk, som bl.a sier at det er forbudt å jakte på dyr som er observert ved KJØRING UTENFOR VEI. Det er heller ikke lov å forfølge vilt i jakten med bil, f.eks når losen går ut og vi kjører bil mens vi peiler (dvs. bruker vi bilen under pågående jakt må enten jakten avbrytes - eller være ulovlig). Flyr vi over jaktterrenget har vi ikke lov å jakte samme dag, osv.

 

Tragisk at "jegere" gleder seg over rekreasjonskjøring fordi de tenker å utnytte den for å avlive mere vilt. FY!

 

Det enkleste er vel å få opprettholdt dagens totalforbud mot kjøring i utmark, der er for mange vikarierende motiver. Synd...

Her i Finnmark kjører alle i jaktområdet dersom de også kjører bil noe de fleste over 18år gjør. Alt er et jaktområde. Man kan kjøre 3 mil inn på vidda med bil, helt lovlig og jakte på elg, ryper, hare, kråker og hva det måtte være eller jeg kan kjøre bil fra øst-finnmark til vest-finnmark en vanlig dag og har kjørt 50 mil kontinuerlig i et jaktområde. Om jeg kjører bil på høsten med rifla pakket i bagasjerommet eller kjører den hyper moderne scooteren min med en rifle pakket ned i sleden ser jeg ikke helt forskjellen på. Man kan fortsatt ikke forfølge viltet med scooter og det er faktisk sånn at folk flest har en viss naturforståelse også. Kjører inn på vidda et par mil og slenger på meg skiene og går videre inn. Hva er problemet? Misunnelse? Fordi du ikke kan gjøre det så skal ingen andre kunne gjøre det? Jeg kan også fortelle deg at sånn har det vært i alle år og man ser svært få som jakter slik, ja det er svært få som jakter i det store og det hele vinterstid i grunnen.

Det som virkelig er tragisk er sør-norske jaktturister som skyter mye mer fugl enn de noen sinne kommer til å spise for å posere på Facebook fordi det mener de har rett til det, fordi de har brukt så mye penger på å komme hit. Det er tragisk og man ser det hver høst. Sånn kan jeg tenke meg at det er i mange fjellkommuner i sør-norge også. De fleste fastboende er minst like glad i sine nærområder som den jevne turist fra byen.

 

Hallo, "jegere" som lukter eksos er en styggedom - verre enn både bjørn, ulv, jerv, gaupe og kongeørn tilsammen!

Hva mener du foresten med denne setningen? Verre enn både bjørn, ulv, jerv, gaupe og kongørn til sammen? Tar det nesten som en hedersbetegnelse. Finnes da ingen galt med noen av disse rovdyrene, jerv er forøvrig mitt favorittdyr i hele dyreriket.

Link to comment
Share on other sites

Ja ikke sant, for mange "jegere" i Gokk - hvor ingen ser dem - er Ski Do og Artic Cat det viktigste "jaktutstyret".

 

Fy faen, for noen "mannfolk". Kjerringer, er dere...

Unnskyld meg, men jeg begynner på lure bittelitt på om du er en idiot. Det tror jeg jo ikke egentlig, men desverre får jeg slike tanker her.

Her i tråden er det vel ikke noen steder snakk om å jakte fra snøscooter annet enn av deg?

Regner med du hverken bruker bli, båt, fly buss, tog eller noe annet for å komme deg på jakt? For om du gjør det så er det jo viktig jaktutstyr for deg ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja ikke sant, for mange "jegere" i Gokk - hvor ingen ser dem - er Ski Do og Artic Cat det viktigste "jaktutstyret".

 

Fy faen, for noen "mannfolk". Kjerringer, er dere...

Jeg vet ikke hvor du holder til i landet Ole-Johan, men noen særlig forståelse for hvordan det er her oppe i Finnmak har du iallefall ikke. Jeg kjenner, for å ikke overdrive 50 stk som bruker scooter aktivt for å komme seg til å fra jakt. Disse kjører enten til nytta, gamma, eller en leir. Da kjører de etter oppmerkede traseer eller langt løyper de må kjøre ut fra disp. Når de er fremme parkeres scooteren og ski/truger blir tatt i bruk for å jakte. Ingen av disse hadde i sin villeste fantasi kunnet skyte rypa fra setet på scooteren. Dette er vel ca samme måte som bilen blir brukt i store deler av landet. Her oppe er det ikke skogsbilveier langt innover i terrenget som du kan kjøre på med din dyre suv, å heldigvis for det.

 

Kan noen forklare meg forskjellen: Om jeg skal på jakt har jeg tre valg på vinteren. Jeg kan pakke sekken, og sette ustyret i bilen og kjøre på jakt. Jeg kan pakke sekken sette den i sleden på scooteren og kjøre på jakt, eller jeg kan spenne på meg skiene utenfor garasjen for å gå på jakt. Ønsker jeg, kan jeg skyte ryper 50 m bak huset. Eller jeg kan ta turen langt unna for å jakte der. Men jeg kan ikke for mitt bare liv skjønne hva som er forskjellen på hvordan jeg kommer meg dit?

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...