Jump to content

Klart for fornøyelseskjøring med snøscooter ?


jamez

Recommended Posts

  • Replies 230
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fornøyelseskjøring i løyper fører ikke med seg noen fordeler som jeg kan se. Blir omtrent på linje med vannscoter ;) For å være seriøs så tror jeg villmannskjøring raskt vil sette begrensninger på kjøringen og løypene når det gjelder ren rekreasjonskjøring.

 

Det jeg kunne ønsket var en oppmykning i bruken av snøscooter o.l. for å røkte feller og transport ut/inn av ved jakt/fangst og viltstell. F.eks. ved jervejakta, hvor lisensfelling er et reellt problem, kunne bruk av snøscooter bidratt til å øke fellingsprosenten ganske mye. Tillat "elektronisk røkting" ved bruk av viltkamera som sender bilde en gang i døgnet i tillegg så prater vi om modernisering og effektivisering.

 

Når vi først snakker om snøscooter.. Finnes det noe lignende beltedrevet som egner seg til å putte i bagasjerommet på en vanlig bil som sørger for transport av en person + evt. pulk i snø?

Link to comment
Share on other sites

Da gleder jeg meg til å se Chiefen på ski i vinter, med helgeforsyning i pulken bak seg på vei ned liabakken eller djevlekneika :D

 

Har gått masse på ski og lekt mye i snø, men akkurat de kilometrene inn til farmen hadde vært greit å få unna litt kjappere og med større kapasitet.. Den snowboardsaken var fin, men enda mindre hadde vært topp. Mener jeg så noe en gang som man kunne ha bak seg som var beltedrevet og beregnet på ski-guider.

Link to comment
Share on other sites

Blir spennende. Men "Super-egoistene" (les, skigåere) kommer til å skrike mye. De vil jo som kjent ha 100% av naturen for seg selv.....

 

Fortell meg nøyaktig hva som gjør at det argumentet ikke kan snus på hodet? Jeg lar meg nesten provosere til å si noe om hvordan de fleste jeg vet om som er snøscooterentusiaster ser ut til å synes at skolen var litt vanskelig... Superegoist skrives i ett ord, uten stor "S". Når du skal fortelle at det er skigåere du snakker om så skal du og bruke kolon. Nå står det bare at du vil at det er skigåere som skal lese det du skriver... Og forresten, en ellipse skal bare inneholde tre punktum. Nå er vi vel skuls?

 

Jeg er en virkelig ihuga skientusiast. Jeg blånekter å gå i et skuterspor som ikke skal være der, ingen skal få si om meg at jeg "liker å gå i sporene!". Du kan nesten kalle meg en fundamentalist. Men jeg syns det å forbedre løypenettverket er smart, knytt de sammen så det ikke blir stumper helt på måfå! Sett av områder til rekreasjonskjøring, og sørg for at de ikke er så små at det bare er tåpelig. Til gjengjeld vil jeg gjerne se litt mer ansvar hos skuterentusiastene. Jeg er fra Finnmark og har aldri hørt noen av de si at man må kjøre pent, og kanskje ta det litt ekstra pent nær de populære skiområdene. Med tiden har behovet kommet for å forstå at mange liker å kjøre skuter, og at nye, stillegående firetaktere gjør at det er langt renere og stillere enn før. Stresset på dyreliv er ikke så stort som man skulle tro - men forskninga er ikke helt entydig på akkurat det ennå. Men jeg vil så jævlig gjerne høre de som forsvarer skuterne si at med nye, kraftigere maskiner er det også et behov for å sørge for at det holdes gode kurs som bygger både gode holdninger og kultur for å sørge for at ulykkene blir så få som mulig! Man må ikke glemme av at før man vet ordet av det så er man langt unna all hjelp om noe går galt.

 

Om man ønsker rettigheter som en gruppe, er det da så rart at jeg vil se at det tas et ansvar i gruppa? Ja, det er noen prakteksemplarer med foreldre som allerede hadde samme etternavn, som ødelegger for resten. Men man kan ikke bare gjenta den regla i det uendelige, om ikke miljøet selv vil håndtere dette, så faller det på et kollektivt ansvar vi har for å anmelde lovbrytere. Da tvinges vi som er på "utsiden" av gruppa til slutt til å prøve å få stoppa disse brødgjøkene. Jeg vil ikke være en grinebiter, men etter å ha sett flere skutere langt utenfor løypa enn i den, nesten blitt påkjørt en rekke ganger, og hvor venner og familie faktisk er redd for at hytta skal bli rasert eller brent fordi man skal falle i unåde hos visse andre - ja, hva faen skal man da gjøre?

 

Som jeger og seiler gjør jeg mitt beste for å bygge opp under en god kultur både i skogen og til sjøs.

 

EDIT: Videre er det egentlig håpløst idiotisk å snakke om skigåere og skuterkjørere som om det var egne etnisiteter eller noe. Det er to aktiviteter, hvor noen få av tilhengerne er dedikerte og lidenskapelige. Men ellers er like fjernt som å snakke om syklister og bilister - som om bilister ikke sykler og vica versa.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan minne om at dette temaet har vært diskutert over 10 sider i denne tråden.

 

For egen regning vil jeg tilføye at av to onder, så velger jeg snøskuter foran barmarkskjøring med ATV og lignende remedier. Begrunnelsen er Øystein Sunde sin, "snøen smelter av seg sjæl når våren kommer". Sporene etter barmarkskjøring blir dessverre stående lenge. (Før ATV-ene kom, kjørte "næringsdrivende" med snøskuter året rundt, på myrene på Fosen - men det er ei anna historie).

 

Men et visst politisk parti vil jo slippe alt fritt - så nå kan vi nok vente oss å møte både snøskutere, ATV-er og avriggede Leoparder hvor som helst.

Link to comment
Share on other sites

Samme hvor mye jeg personlig ergrer meg over at andre ikke forstår hvor fantastisk det er å slite seg halvt ihjel med løssnø opp til livet, så må jeg jo prøve å være rasjonell og forholde meg til resultatene fra undersøkelser. På mitt felt er jeg en "jævla forsker" sjøl, så det vil falle på sin egen urimelighet om jeg skulle anklage de som vurderer hvilken rolle støy og forurensning fra skutere for å være korrupte eller inkompetente. Såvidt jeg vet det er jeg ikke det sjøl... Selv om det er historie som er mitt felt - men det er mer enn nok av folk som blir skikkelig sure hvis jeg dreper mytene deres.

 

Og da er jo talen tydelig: det lar seg gjøre å mildne på lovverket. Men også må det tas et ansvar innad i miljøet, og det syns jeg kanskje ikke kommer spesielt godt fram.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Blir litt tung å løfte inn i bagasjerommet den "larven" også, selv om det var kul!

 

Avriggede leoparder har ingenting i terrenget å gjøre i sivile hender. Det hjelper ikke med snø der en Leo har kjørt, der blir det spor, veltede trær og knust buskas uansett. Da er det bedre med snøscooter, men aller best er det å beholde dagens regelverk muligens med litt oppmykning på nyttekjøringen.

Link to comment
Share on other sites

Snippet.... Den snowboardsaken var fin, men enda mindre hadde vært topp. Mener jeg så noe en gang som man kunne ha bak seg som var beltedrevet og beregnet på ski-guider.

 

Svenske Larven må jo være midt i blinken

:mrgreen:

 

? For et vannvittig rabalder! Sikkert festlig å bli kjørt over av den forvokste skjeggtrimmeren der.

 

Nilsen308: Ja, derfor hadde det vært litt greit å se litt vilje til å håndtere villmannskjøringa istendenfor å dytte det unna. Som frikjører angår det meg når andre frikjørere utløser snøskred og liv går med, som jeger angår det meg når andre tar livet av dyr ulovlig eller inhumant og som seiler angår det meg når andre fyllekjører på sjøen.

 

EDIT: Jeg skulle gjerne sett av løypenettet ble lagt om slik at det var en klar tanke bak de, og at noen utvalte områder ble åpnet for å prøve rekreasjonskjøring under kontrollerte former. Samtidig tror jeg at for at skuterkjøringen ikke skulle eksplodere, så kunne det vært lurt med en ordning med sertifikat basert på effekt/alder, og krav om forsikring, slik som på motorsykkel. 16-åringer kan fint kjøre skutere som tjener som traktorer, altså rene trekkmaskiner med bregrenset toppfart.

Link to comment
Share on other sites

Skizee var det ja. Med elektromotor og godt isolert batteri skulle det være en grei løsning for meg (som tenker å bruke den langs traktorvei innover til farmen. Ca 3 km). Siden den ikke finnes får jeg lage den selv, om noen år.. Får føre den opp på prosjektlista over morsomme prosjekter.

 

Det er vel bare de mest ihuga snøscoterfrelste som tror at det noengang blir et generelt frislipp uten forsikring, sertifikat, fartsbegrensninger og gitte traseer her i kongeriket.

Link to comment
Share on other sites

.. så kunne det vært lurt med en ordning med sertifikat basert på effekt/alder, og krav om forsikring, slik som på motorsykkel.

Slik det allerede er, med andre ord.

 

Nei, 18 for mellomeffekt og 21 år for høyeffekt/20 år dersom man har hatt mellomeffekt i to år, og tilsvarende opplegg med kjøretimer og. 16 burde tilsvare "traktor", slik som intensjonen var i gamle dager når traktorlappen var alt man trengte. Så det blir ei forskyvning oppover i alder, 0.2kW for 18 år, fritt over 21. Hvis områder settes av til rekreasjonskjøring, eller det lages flere baner så kan yngre kjøre på sorte skilt - som da også må defineres slik det er i dag på motorsykler. Altså ingen snøskutere med karbonskall og nesten ingen lys og sånt.

 

Dette burde ikke være problematisk å forholde seg til dersom lovene for bruk av skutere liberaliseres. Det er naturlig å forvente at det tas et ansvar, og man er litt forutseende på hva det vil innebære hvis kjøring brått blir veldig mye mer tilgjengelig. Kall det symmetri om du vil.

 

EDIT: Greit å presisere, dette er jo selvfølgelig noe som skal diskuteres og baseres dels på erfaringer fra andre land, og dels på hvordan vi vil ha det her på berget. Er flesteparten for liberalisering, så må vel det respekteres. Innbærer det en "byttehandel" for å få vippestemmene ned på den ene siden, så må det og respekteres. Mulig jeg håper på en litt dårligere deal enn andre gjør...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Grunnløs? En anmeldelse av et faktisk lovbrudd er aldri grunnløs. Og en lov kan fjernes eller mykes opp dersom det argumenteres for det. Om man konsekvent bryter den, så er det ikke et argument for noe som helst.

 

Det har ikke bare å gjøre med miljøvern (støy, forurensning), det har noe med å respektere både privat eiendom og allmen bruksrett. Det er helt reelt at bikkjer blir overkjørt, selv i bånd, at småbarnsfamilier blir pressa ut i snøen, og at skiløpere må kaste seg til siden når skutere kommer i stor fart over blinde humper. Spør du meg er uforsvarlig kjøring i slike områder en svært god grunn til anmeldelse! Nei selvfølgelig har ikke skiløpere noen rett til å slå etter skuterkjørere med skistaven, eller nekte å flytte seg i områder hvor det på grunn av trær ikke ER noen steder for skuteren å gjøre av seg. Men å kategorisk si at anmeldelser av skuterkjøring alltid er grunnløs, eller at skigåere bare er egoistiske er så jævlig tåpelig at jeg kan ikke forstå hvorfor så unyanserte argument rotes inn i diskusjonen?

 

NOEN anmeldelser er grunnløse, og kommer fra paranoide folk som ikke tåler å høre andre folk snakke når de er på fjellet. Om noen gjentatte ganger ringer inn for å anmelde folk som ikke bryter loven, så burde de vel selv få bot for å kaste bort tiden til politiet.

 

Om politiet har kapasitetsproblemer, så burde det være et argument for at man selv tar ansvar, ikke at man tenker at man får frie hender!

Link to comment
Share on other sites

@ Peddyslate: 16-åringer har begrensing i effekt på snøscooter.

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+for ... +(klasse+S" target="_blank" target="_blank)

 

Jepp. Les det jeg skrev en gang til.

 

Men for å få fram et poeng som har drukna litt: om det er sånn at kulturen rundt skuterkjøringa holdes på et forsvarlig nivå med tanke på ulykker og konfliktsituasjoner, altså på statistisk sammenlignbart nivå med resten av trafikken - så er det ikke noen grunn til å stramme inn på sertifiseringen. Men akkurat det er jeg skeptisk til. Menmen, det må vel heller komme i omvendt rekkefølge, først liberalisering, så eventuell revisjon hvis nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Trodde det var det du impliserte. Fra konteksten var vel ikke det en spesielt overraskende slutning? Menmen, greit nok, om det ikke var det du mente så hadde jeg ingenting å svare på og beklager. Kritikken var skivebom.

 

Brenner for dette, jeg. Og det er ikke måte hvor mange som helt kategorisk avfeier den ene og den andre parten. Noen ganger blir det litt sånn whack-a-mole når jeg nesten bestemmer meg for å prøve å sable ned alle sånne påstander med en gang. Da blir det litt klabb, og ange tirader faller på egen urimelighet. Beklager det. Krangling på nettforum, vet du... Noen lærer aldri ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ha lovverket som det er i dag, for å si det i klartekst. Jeg ser ikke hva positivt et frislipp skal tilføre samfunnet sammenlignet med dagens lovverk.

 

Politiet bruker for mye tid på åpenbart grunnløse anmeldelser. En del anmeldelser handler mer om statushevning og trakassering enn reellt å anmelde et lovbrudd. Det er en helt annen diskusjon men her ser du noe av bakgrunnen sagt med politiets egne ord og med bare ett eksempel. Andre eksempler som barnefordelingssaker osv. finnes det også: http://www.politiforum.no/no/meninger/k ... 2dfG3s.ips" target="_blank

 

Som sagt, en annen diskusjon men noe som medvirker til at jeg tror håndheving av regelverk rundt scooterkjøring ikke akkurat blir så veldig høyt prioritert i politiet. Med mindre det kan statistikkføres under miljøkriminalitet da.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fornøyelseskjøring i løyper fører ikke med seg noen fordeler som jeg kan se. Blir omtrent på linje med vannscoter ;) For å være seriøs så tror jeg villmannskjøring raskt vil sette begrensninger på kjøringen og løypene når det gjelder ren rekreasjonskjøring.

Fornøyeseskjøring i løyper har eksistert i Finnmark og Nord Troms i nærmere 30 år, kansje lengre.

 

Det jeg kunne ønsket var en oppmykning i bruken av snøscooter o.l. for å røkte feller og transport ut/inn av ved jakt/fangst og viltstell. F.eks. ved jervejakta, hvor lisensfelling er et reellt problem, kunne bruk av snøscooter bidratt til å øke fellingsprosenten ganske mye. Tillat "elektronisk røkting" ved bruk av viltkamera som sender bilde en gang i døgnet i tillegg så prater vi om modernisering og effektivisering.

Hvorfor skal akkurat dette være lov, men ikke annen rekreasjonskjøring? Fordi det passer deg?

Link to comment
Share on other sites

[qu

Jeg er en virkelig ihuga skientusiast. Jeg blånekter å gå i et skuterspor som ikke skal være der, ingen skal få si om meg at jeg "liker å gå i sporene!". Du kan nesten kalle meg en fundamentalist. Men jeg syns det å forbedre løypenettverket er smart, knytt de sammen så det ikke blir stumper helt på måfå! Sett av områder til rekreasjonskjøring, og sørg for at de ikke er så små at det bare er tåpelig. Til gjengjeld vil jeg gjerne se litt mer ansvar hos skuterentusiastene. Jeg er fra Finnmark og har aldri hørt noen av de si at man må kjøre pent, og kanskje ta det litt ekstra pent nær de populære skiområdene.

Om du er skientusiast og bor i Finnmark så har du vel relativt store områder du kan boltre deg i hvor det ikke er scooterløyper?

Link to comment
Share on other sites

Fordi det passer meg er en fin grunn ja, når du nå først velger å legge ord i munnen på meg.

 

Fordi jakt har en samfunnsverdi, spesielt rovviltjakt hvor det er problemer med å fylle kvotene. Derfor.

 

 

Finnmark og Nord Troms har ikke akkurat verdens tetteste befolkning og små samfunn er ganske så oversiktlige. Slipp dette løs i resten av landet og det blir begrensninger.

 

Ser fortsatt ikke samfunnsnytten bortsett fra økt omsetning av drivstoff og utstyr.

Link to comment
Share on other sites

Fordi det passer meg er en fin grunn ja, når du nå først velger å legge ord i munnen på meg.

 

De fleste jeg kjenner som bruker snøscooter, bruker den faktisk for det meste for å komme seg på isen å fiske, noen på vann som de bare kunne drømt om å komme seg til på ski feks. I mine øyne kan det faktisk være like stor samfunnsnytte som mye annet folk driver med på fritida.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noe mot snøscooter, bruker det selv til næring. Men å gi friere snøscooter kjøring vil føre til flere farlige situasjoner på fjellet, oftere fatale. Når de fleste av dagens ungdom tror vinden kommer bestandig fra kjøreretning. Fort gjort å bli overrasket av uvær på fjellet, og da blir ikke saken bedre når man har kjørt for å kjøre....laaaangt. Pluss at de fleste er kledd for å være på fjellet halv dag, ikke over natta.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Snøscooter har ingenting, jeg gjentar, ingenting i fjellet å gjøre.

 

Såkalt nyttekjøring er i 95% ikke annet enn dårlig fordekt fritidskjøring, uten verken næringsmessig eller annet almennyttig formål.

 

Vet i alle fall hva jeg skal gjøre med snøcootere i fjellet...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Vet i alle fall hva jeg skal gjøre med snøcootere i fjellet...

 

Jasså?

Hva skal du gjøre med snøscootere i fjellet da?

Jeg har ikke snøscooter selv, men har brukt det (leid) til nyttekjøring av ved, materialer til vedlikehold av hytte o.l.

At atv og terrengkjøretøy ikke har noe i fjellet å gjøre er jeg enig i, men når snøen er borte så kan man ikke se at det har vært kjørt snøscooter der i det hele tatt ;-)

Link to comment
Share on other sites

Hadde bare den kjøringa vi bedriver nå vært lovlig så hadde alt vært fint 8) Jeg er ikke like aktiv som jeg var før i tida. Da var vi oppe gjærne fire dager i uka, 15 min fra sentrum i nordnorges største by. Ikke en skiløper å se i kilometers omkrets og ingen klager. Lysløypa ligger på ene sia av fjellet og vi andre med belte holder oss på andre sida. Done deal. Aldri et problem med noen. Blålys hær og der var det jo til tider men man viste jo hvor de ventet :winke1:

 

Hadde man kunnet innføre slike områder så hadde mye av denne grunnløse støyen mot oss frikjørere med belte vært borte. Vi plager ingen og støyproblemet er sterkt overdrevet.

Link to comment
Share on other sites

Vet i alle fall hva jeg skal gjøre med snøcootere i fjellet...
Jasså?

Hva skal du gjøre med snøscootere i fjellet da? Det blir en overraskelse for den uheldige snøscootereier/snøscooter!

men når snøen er borte så kan man ikke se at det har vært kjørt snøscooter der i det hele tatt ;-)

Problemet er ikke først og fremst eventuelle spor i terrenget, men støyforurensningen, som klart forstyrrer både dyr og folk. Dessuten blir med ett alle fjellområder lett tilgjengelig for folk, noe som er godt dokumentert virker svært forstyrrende på dyrelivet.

Link to comment
Share on other sites

Vet i alle fall hva jeg skal gjøre med snøcootere i fjellet...
Jasså?

Hva skal du gjøre med snøscootere i fjellet da? Det blir en overraskelse for den uheldige snøscootereier/snøscooter!

men når snøen er borte så kan man ikke se at det har vært kjørt snøscooter der i det hele tatt ;-)

Problemet er ikke først og fremst eventuelle spor i terrenget, men støyforurensningen, som klart forstyrrer både dyr og folk. Dessuten blir med ett alle fjellområder lett tilgjengelig for folk, noe som er godt dokumentert virker svært forstyrrende på dyrelivet.

Bullshitt.

 

Ene eiendommen vår, mitt jakttereng, er et av de beste rypeterengene hær i Tromsø. Det kjøres ukentlig snøskuter i fjellsidene og i dalbunnene med grunneiers velsignelse. Har endatil sneket meg innpå fjellrype flere gang med totaktere på fullt turtall bare noen hundre meter unna, rypa beiter ufortrødent videre ( som oftest fra meg...) Men får de øye på meg blir de for stivere i maska :shock:

Link to comment
Share on other sites

Problemet er ikke først og fremst eventuelle spor i terrenget, men støyforurensningen, som klart forstyrrer både dyr og folk. Dessuten blir med ett alle fjellområder lett tilgjengelig for folk, noe som er godt dokumentert virker svært forstyrrende på dyrelivet.

Vel, den som har vært en god del på nordkalotten vet at det er faktisk også er noe spor etter snøskuter på barmark. Noen drøyer sesongen lengst mulig, og kjører på gjenværende snøflekker, med barmark mellom.

 

Problemet der oppe i nord er ikke bare støyen fra, men også sporene etter ATV-ene (4-hjulingene) i terrenget. Den som ikke har vært der oppe og sett dette kan nok vanskelig forestille seg terrengskadenes omfang.

 

Frykter at et visst frislipp av snøskuterkjøringen nå kan være en forsmak på kommende delvis frislipp av ATV-kjøring. Det kan bli ille.

 

(Kalstad, i kjent stil vil noen si, setter igjen saken litt på spissen: "Den som ikke gidder å komme seg til et sted ute i naturen uten motorisert hjelp fortjener ikke å få komme dit". Den satt!)

Link to comment
Share on other sites

Det kommer aldri frislipp av hverken scooter eller atv. Det er rett og slett ikke noe ønske fra brukerene og totalt urealistisk å få til. Det har blitt luftet noen tanker om friområder i Finnmark noe få ganger men også dette er ikke realistisk å få til, dessverre. Ordet frislipp har ikke noe i diskusjonen å gjøre og bare en distraksjon fra hva som burde vært tatt opp. Etter mange år på fjellet om vinteren har jeg lært at folk tiltrekkes folk. Skifolk vil være der scooterfolket er siden det ofte er venner og bekjente, sånn er det bare. Var oppe i Brokke i Valle kommune nyttårshelgen og man ser det samme der. En utrolig flott preparert skispor vm-cup verdig unna ferdselsårene til hyttene men blir de brukt? Nei de står rimelig urørt samtidig som en haugevis går sikksakk mellom oss som kjører. Kjør opp på en høyde og dra fram Zeiss'en og se etter folk eller spor i terrenget. Hva ser man? Ingenting! Man ser en og annen som går på ski mellom to hyttefelt siden det er en snarvei, det er alt. Vi kan ikke mene at folk som bor i grisgrendte strøk ikke kan ta scooteren å kjøre på en tur fordi turister skal ha muligheten til stillhet? Min svigermor vil ikke ha løyper oppe i Brokke pga støy, likevel må hun få frakter varer til hytta med scooter, altså "nyttekjøring". Nytte for hvem? Nyttig for turister ja som knapt oppholder seg i området men da er det kjekt? Dyrene bryr seg minst, det er mange ganger dokumentert av bla universitetet i Tromsø.

 

Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit

Link to comment
Share on other sites

Det kommer aldri frislipp av hverken scooter eller atv.

Hvis min post over leses med et våkent øye, ser man at jeg bruker begrepet "delvis frislipp". Det har jeg dekning for.

Frislipp, i sin helhet, blir selvfølgelig noe helt annet, og er en avsporing av debatten.

 

Ser at det ikke bare er jeg som kommer med ubalanserte partsinnlegg! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det argumentet med at de som går på ski samler seg rundet scooterkjørerne mener jeg å ha hørt før, i røykedebatten når røykeloven kom :lol:

 

At grunneier får lov til å kjøre på eiendommen sin i forbindelse med vedlikehold, oppsetting av gjerder osv synes jeg er naturlig. Fornøyelseskjøring.. Nei takk. Da er det bedre med et kommunistisk regime som tvinger folk til å få litt mosjon :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Problemet er ikke først og fremst eventuelle spor i terrenget, men støyforurensningen, som klart forstyrrer både dyr og folk. Dessuten blir med ett alle fjellområder lett tilgjengelig for folk, noe som er godt dokumentert virker svært forstyrrende på dyrelivet.

Vel, den som har vært en god del på nordkalotten vet at det er faktisk også er noe spor etter snøskuter på barmark. Noen drøyer sesongen lengst mulig, og kjører på gjenværende snøflekker, med barmark mellom.

 

Problemet der oppe i nord er ikke bare støyen fra, men også sporene etter ATV-ene (4-hjulingene) i terrenget. Den som ikke har vært der oppe og sett dette kan nok vanskelig forestille seg terrengskadenes omfang.

 

Frykter at et visst frislipp av snøskuterkjøringen nå kan være en forsmak på kommende delvis frislipp av ATV-kjøring. Det kan bli ille.

 

(Kalstad, i kjent stil vil noen si, setter igjen saken litt på spissen: "Den som ikke gidder å komme seg til et sted ute i naturen uten motorisert hjelp fortjener ikke å få komme dit". Den satt!)

Tja, jeg har da bodd både i Hedmark og i Finnmark. Min erfaring er at det ser mye værre ut i naturen i Hedmark enn det gjør i Finnmark. Skogsmaskiner lager mye styggere spor enn snøscootere og atv gjør. Og skogsbilveier gir også endel støy her og der.

Link to comment
Share on other sites

Skogsmaskinene kommer ikke tilbake til området før det har gått mellom 40-80 år slik at nye trær rekker å vokse opp, og skogsindustrien står for betydelig verdiskapning. Ditto for skogsveier. Sammenligning mellom skogsdrift og fornøyelseskjøring på snøscooter henger ikke på greip.

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg har da bodd både i Hedmark og i Finnmark. Min erfaring er at det ser mye værre ut i naturen i Hedmark enn det gjør i Finnmark. Skogsmaskiner lager mye styggere spor enn snøscootere og atv gjør. Og skogsbilveier gir også endel støy her og der.

Enig i at de store skogsmaskinene herjer stygt i terrenget, med dype kjørespor. (Noen steder kreves nå utbedring av kjørespor etter slike maskiner).

(Skogsmaskinene etterlater seg også stygge vaser av greiner og topp-avkapp som er vanskelig å gå i for en stakkars skogsfugl-jeger.)

Jeg er av den personlige oppfatning at skogsmaskinene kun er nyttekjøretøyer i denne sammenheng, og neppe brukt til bekvemmelighetskjøring, slik som snøskutere og ATV-er ofte blir? Eller har jeg misforstått der? :shock:

Ser det vel lett slik at å trekke skogsmaskiner inn i debatten er en liten avsporing?

 

Det er blitt mye skogsbilveger, ja. Og alt for mange av dem er ikke avstengt, slik at det blir endel unødvendig trafikk av bekvemmelighetskjøring med biler i storskogen.

 

Hør på denne: Noen bruker bil for å komme ut i naturen, nettopp fordi det der er stillhet uten trafikk...

Er ikke det et paradoks?

Sammenligning mellom skogsdrift og fornøyelseskjøring på snøscooter henger ikke på greip.

Heller litt i den retning jeg også, ja.

Link to comment
Share on other sites

Nei, det var ikke slik før i tiden, men gudbedre så mye arbeide bestefattern og jeg hadde spart oss hvis vi ikke hadde samlet all kvisten i store hauger, og så mye bedre det hadde vært for skogsveksten. Men nå vokser jo skogen min mer enn nok uansett, så.. :lol:

 

Er nok forskjell på stordrift og hobbyskogbruk. Forsåvidt forskjell på 50-60 tallet og nå også. Driver man stort så er det god økologi å la kvisten ligge igjen. Du får trøste deg med at om 2-5 år er det ypperlig hjort/elg/rådyrbeite i hogstfeltet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...