Jump to content

skal ha ny kikkert. treng hjelp?


Bergseten

Kikkert  

71 members have voted

  1. 1. Kikkert

    • Steiner nighthunter xtreme 2.5-10x50
      0
    • Carl zeiss victory HT 3-12X56 med lys
      54
    • Svarofski Z4 2.5-10X56
      14
    • Steiner nighthunter xtreme 3-12x56
      3


Recommended Posts

har nå vert på jakt og plagast med dårlig optikk og nå er det på tide med noko nytt.

 

var inne med den lokale våpenforhandlaren min og fekk tilbud på diverse optikk

 

men veit ikkje heilt ka eg skal kjøpe så visst noken har gode anbefalingar om sikta så hadde det hjelpt.

 

fekk tilbud på:

Carl zeiss victory HT 3-12X56 med lys til 15 000kr

har høyrd at dette er eit strålande kikkert sikte, men for meg er det litt i dyraste laget

 

Steiner nighthunter xtreme 2.5-10x50 for 13 000kr

las ein test for eit år sida at desse sikta var gode, men ve gjerne vite erfaringar frå andre

 

Steiner nighthunter xtreme 3-12x56 for 14 000kr

er det sikte eg hella mest for å kjøpe, men er åpen til andre tilbud

 

Svarofski Z4 2.5-10X56 for 15 000kr

 

 

 

er open til andre forslag. helst til rundt 8-15000kr¨

 

lurte på zeiss classic, men den fekk eg ikkje lov til å kjøpe for det var berre dårlege greie, den og duralytt.

Link to comment
Share on other sites

Hei TS! Du har ikke fortalt noe, om hva som var problemet med din optikk. Ser du har valgt ut fire kikkerter, men ønsker samtidig tips om rimeligere kikkerter. Så kanskje du skulle komme med noen krav til kikkerten og ønsker selv. Og fortelle hva du skal bruke kikkerten/våpnet til. Da blir det lettere for folk å komme med tips.

 

Noen klarer seg med en rimelig kikkert, med fast forstørrelse og skyter kun i brukbart dagslys og på korte/moderate hold.

 

Mens andre må ha kikker for langhold, skumringsjakt og er avhengig av andre kikkerter.

Link to comment
Share on other sites

lurte på zeiss classic, men den fekk eg ikkje lov til å kjøpe for det var berre dårlege greie, den og duralytt.

 

Jeg er enig i at Duarlyt ikke er helt topp, den er i beste fall medium.

 

MEN:

At selgeren sier Classic er dårlige greier?

Da er mitt råd til deg å bytte leverandør!

 

XXL har hatt Zeiss Classic til en meget hyggelig pris tidligere, ved et søk nå fant jeg search?text=zeiss+classicZeiss Classic 2,5-10x50[/img] til 6990 & 8990,- hhv med og uten lys. Å si dette er dårlige greier, er mildt sagt... Jeg tror rett å slett ikke at jeg sier noe mer!

Link to comment
Share on other sites

Xxl har presset prisen på classic ned.... Ingen tjener penger på det siktet lenger.... Og det er en ærlig sak.... Og selgeren hadde kommet bedre ut av det når det gjelder sin egen troverdighet... Om han hadde sagt det som det er.... Nå er jeg ikke en zeiss tilhenger... Er swarovski mann.... Men det er vel ikke noen sikter som slår classic med lys til 8990.- til den prisen..... Snubler du over 10000 så vil jeg anbefale deg å se nøye på Kahles som er absolutt på høyde med det meste av kvalitets optikk... Og så har jakt og friluft hyggelige priser på SCHMIDT & BENDER nå...

Link to comment
Share on other sites

Dersom Zeiss Clasisc er dårlig , så er alt av annet optikk utenom Zeiss HT Swaro i nyeste versjon og Magnus serien og elendig.

Den Zeissen holder mål for de aller fleste. Duralytten er ikke noe topp produkt, men langt fra dårlig.

 

Kjøre selv en gammel Swaro 8x56 på skumrings arbeid. Og når jeg ikke ser i den er det for mørkt til å jakte.

Link to comment
Share on other sites

At Zeii Classic er dårlig, er bare sprøyt. Mulig selgeren ikke har noe god fortjeneste på den.

 

 

Uansett må du fortelle hva du skal bruke den til.

 

 

Dersom Zeiss Clasisc er dårlig , så er alt av annet optikk utenom Zeiss HT Swaro i nyeste versjon og Magnus serien og elendig.

Den Zeissen holder mål for de aller fleste. Duralytten er ikke noe topp produkt, men langt fra dårlig.

 

Kjøre selv en gammel Swaro 8x56 på skumrings arbeid. Og når jeg ikke ser i den er det for mørkt til å jakte.

 

 

var vel ikkje at det var ein dårleg kikkert han meinte, men at den ikkje holdt "victory standard"

og at for ikkje mykje ekstra i pris så fekk ein kikkert som var mykje betre. han meinte det at classic og

duralyt var begge skuffande produkt i forhold til resten av det zeiss hadde

 

 

 

At selgeren sier Classic er dårlige greier?

Da er mitt råd til deg å bytte leverandør!

 

ikkje akkurat dårlig

 

men å bytte levrandør kjem eg aldri til å gjere før eg får nokon som gjer like gode avslag så. og berre for å få det rett så gjekk samtalen med mannen noko som ditta

 

Eg sa fyrst at: eg skal ha ein kvalitetskikkert med 56mm objektiv og lys, den skal vere god og eg skal aldri måtte selge den. helst Zeiss.

 

då sa han at zeiss var dyrt. så han slengte fram ein victory og sa eg kunne få den for 15 tusen

 

så nevnte eg: classicen at eg hadde lest mykje bra om den

 

og då sa han at den var ikkje noko å ha, den og duralyten var dei dårligaste kikkertane som zeiss hadde laga og holdt ikkje mål.

Link to comment
Share on other sites

jeg har både classic og victory, og forskjellen er så liten at man må gå aktivt inn for å lete etter den.

om du MÅ ha det beste, eller om du får en god (brukt) deal på victory, så slå gjerne til, men på det norske markedet i dag er classic desidert mest for pengene, langt foran alt annet.

Link to comment
Share on other sites

Visst du bestiller før midnatt i kveld,har jakt og friluft knalltilbud på 3-12*56Ht.Trur ikkje du gjer nåke dårligt kjøp der,utan at eg har erfaring med det siktet.Til skumring bruker eg Swarovski 2,5-10*56 Habicht m/lys,Khales k624i å Zeiss 6-24*72.For mine auger er Swaroen like god som Zeissen opp til 10*,Zeissen har fordelen føler eg at eg kan dra på med litt meir so eg får dyra nermare.Khalesen er eigentleg til langhold,men gjer jobben so det susar den og:)Den er faktisk mykje bedre i skumring enn pm2 siktet eg bytta den i.Måtte eg valgt ein av dei,måtte det blitt Swarovskien visst det kun var for skumring.

Link to comment
Share on other sites

Ta en prat med Magne Bjarne Olausen i MBO.

Kjøpte min Zeiss Vitory HT 3-12X56 der i desember i fjor, fikk den for under 14000,-

Kjemp kikkert anbefales, je har også en Swarovski Z6I 2-12X50, den er nok hakket vasser på farge og skarphet men ikke i nærheten så lyssterk, Zeissen er også faktisk lettere enn Swarovskien.

Kjøp en Viktory HT du kommer itte til å angre på det.

Mvh Per Edvin

Link to comment
Share on other sites

XXL har hatt Zeiss Classic til en meget hyggelig pris tidligere, ved et søk nå fant jeg Zeiss Classic 2,5-10x50 til 6990 & 8990,- hhv med og uten lys.
Og før eller siden kommer XXL med noe slags "tilbud", f.eks. "venner og venner kjøper til hverandre", eller hva de kaller det - og da er prisen på Classic-en ned en tusenlapp eller to! Kjøpte en m/lys for etpar år siden, den ble knapt 7 høvdinger.

 

Duralyt'en er ikke så mye "dårligere" enn Classic'en - litt mindre skarp i kantene, kanskje. Men kanskje ikke førstevalg til bøjakt i måneskinn.

Kjøre selv en gammel Swaro 8x56 på skumrings arbeid.
Det gir meg anledning til å ta en av mine kjepphester fram fra stallen: Et fast sikte eliminerer en del "vanskeligheter", som variable sikter må bale med. Man må spørre: Har man egentlig bruk for variabel forstørrelse? Hvis ikke, kjøp et fast sikte. Det gir minst like god optikk, pga. færre linseflater, og man her mindre leamikk, som kan gi problemer. Og så koster de en del høvdinger mindre enn tilsvarende variable sikter. Mitt "mellomklasse" 6x42 Meopta er fullt på høyde med de variable Zeiss-ene når det nærmer seg bekmørkt.
Link to comment
Share on other sites

Interarms har tilbod på eindel kikkertar..

 

Både Zeiss, Steiner og Kahles..

 

Kjøpte nettopp sjølv ein Kahles CSX (med lys) 3-12x56 for 12000,- når eg satte ihop ein riflepakke der. Ligger på tilbod no til 12500,-... 2-10x50 er på 12000,-.

 

 

Magne.

Link to comment
Share on other sites

Min 2,5-10x50 classic holder følge med kompissens victory fl 4-16x50 hele natta gjennom, til halve prisen :wink: . Om jeg skal ha ny kikkert er jeg ikke i tvil på nåværende tidspunkt, zeiss victory ht 3-12x56. Ikke feil å ha kikkerten med best mørkeegenskaper på bøjakt. Andre merker er gode de også, men når de koster nesten det samme, så forstår jeg ikke hvorfor noen vil ha ant best??

Link to comment
Share on other sites

"Det var da det, og itte nå", sa Alf Prøysen.

 

Den Meopta Meostar'en koster nå veiledende 9.950,-, uten lys 7.600,-.

 

Ja, men selges hos de fleste for rundt 8300 nå oxo.

 

Så til kjepphesten min - en Meopta Artemis 2000 7x50 uten lys koster veil. 4.595,-. Det er mye god kikkert for pengene! Leveres også med lys, men den står ikke i prislista til Vaabenhuset Nygård A/S. Det er fordi Artemis er utgått modell, erstattet av Meostar. Du får å Meostar med fast forstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

Du får å Meostar med fast forstørrelse.
Javisst, 7x56 (8 mm utgangspupill, lysstyrke 64! Den som hadde vært ung nok til å utnytte det til fulle!) til "veil." 5355/7655 uten/med lys, hvis man kan få dem rimeligere i Molde eller andre steder, må dette være et godt kjøp til måneskinnsjakt!

 

Edit: Sportsbutikken har Meostar 7x56 til 4.600,- uten/ 6.600.- med lys. Hva sier du som har greie på optikk, "Amatør" - fins det noe bedre kjøp for jakt under labre lysforhold?

Link to comment
Share on other sites

I Norge er Classic billig i forhold til andre land, så også i produksjonslandet Tyskland.

 

Priseksempler fra Knappworst.com (ikke tilbudspris):

Zeiss Classic 2,5-10x50 med ret 60: 1 750 Euro

Zeiss Victory HT 2,5-10x50 med ret 60: 2 190 Euro

Zeiss Duralyt 3-12x50 med ret 60: 1 225 Euro

 

Mens det her i landet (les XXL som kanskje beste eksempel) knapt er prisforskjell mellom Duralyt og Classic, er det faktisk rundt 4 000,- i forskjell i denne butikken. Samme avstand ca er det mellom Classic og HT og. Så i Tyskland er HT dyr, Classic medium og Duralyt billig. Her i landet er det hhv dyrt, billig og billig. Og derfor blir nok Classic satt i bås med den billigste.

 

Dette er eksempler hentet fra èn butikk. Det kan være mindre/større forskjeller andre steder. Duralyt sammenlignes gjerne med Classic, og når Duralyt har fått pepper, er selvsagt ikke Classic noe bedre. De koster jo omtrent det samme... De virkelige forståsegpåerne sier også at Duralyt tar over for Classic. Det er blitt sagt siden Duralyt kom, og det er jo noen år siden nå (fire, fem?). Lurer på når den eeegentlig gjør det! Har hørt et par butikkfolk preke om dette. Da snur jeg og går...

 

Pratet blant annet med en "berømt" kar som driver en butikk med optikk (skal ikke si navn) og som er på diverse messer. Han pratet om at Classic er ute av produksjon, at Duralyt har tatt over, at Meopta var verdens beste sikte. Bedre enn Victory. Så sa han "men jeg bruker nå Zeiss på alle børsene mine jeg da"... Fantastisk... :lol:

 

Selvsagt finnes det bedre alternativer enn Classic, men det blir jo ganske mye dyrere da. Har glant gjennom noen forskjellige opp gjennom årene, og som Zeissinteressert selv, har jeg selvsagt sammenlignet Classic og Victory, både gammel og HT. Resultatet har blitt at jeg beholder Classicene mine. Synes rett og slett ikke forskjellene er verdt den ekstra prisen for de dyre. Selvsagt er Victory bedre, men sammenlignet synes jeg Classic er et utrolig bra kjøp. Den er knakende god i skumring (jeg har gitt meg før 2,5-10x50'en har gitt seg på hjortejakt), er klar som fy, selv i skarpt motlys og gjengir fargene slik de skal, nesten uansett forhold. Når jeg har vært på skytebanen i sterkt motlys (Løten - er av og til i overkant mye motsol der), jeg har, i motsetning til mange andre, aldri gitt opp pga optikken.

 

For et par år siden skulle jeg ha meg et sikte til, til .222'en min (2,5-10x'en er hjorte- og elgjaktsiktet) og lette etter et Varipointsikte. Ny hadde jeg ikke råd til akkurat da, så brukt var alternativet. Så dukket en Classic Diatal 7x50 med lysretikkel 66 opp. Kjøpte denne bare for å prøve. Dette skal aldri bort fra den børsa... Har fremdeles lyst på Varipoint, men har ikke nok rifler! Og jeg har ikke lyst å kjøpe en slik bare for å hive 2,5-10x50'en i skuffen, for selge den kommer jeg aldri til å gjøre! Dumt å ikke ha nok rifler...

 

Så mitt tips (heeeelt objektivt og supernøytralt, selvsagt!) er at Classic er mye for penga! Du får bedre, men da må du også betale godt for det. I prisklassen under 10 000,- bør du også ta en titt på Meopta. Får mye skryt, de. Docter, en "slektning" til Zeiss, skal heller ikke være gæli.

 

I prisklassen over 10 000,- (Classic hører jo faktisk til i dette sjiktet i utlandet, selv om det blir i nedre del) blir det mye smak og behag, mener jeg, for siktene er av så god kvalitet at man må være godt vant og ha vanvittige øyne for å se forskjellene. Tenk evt på hva slags forstørrelsesområde som er mest aktuelt. Swarovski har jo noen "pussige" alternativer, feks 1,7-10x, 2-12x, 3-18x osv. Andre merker er mer "konvensjonelle" med 2,5-10x og 3-12x.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

lurte på zeiss classic, men den fekk eg ikkje lov til å kjøpe for det var berre dårlege greie, den og duralytt.

 

Jeg er enig i at Duarlyt ikke er helt topp, den er i beste fall medium.

 

MEN:

At selgeren sier Classic er dårlige greier?

Da er mitt råd til deg å bytte leverandør!

 

XXL har hatt Zeiss Classic til en meget hyggelig pris tidligere, ved et søk nå fant jeg search?text=zeiss+classicZeiss Classic 2,5-10x50[/img] til 6990 & 8990,- hhv med og uten lys. Å si dette er dårlige greier, er mildt sagt... Jeg tror rett å slett ikke at jeg sier noe mer!

 

Enig - har en Duralyt og den er mer eller mindre ubrukelig på laveste forstørrelse. Classic, som jeg også har, er rett og slett glimrende. Klarer ikke å se forskjell mellom denne og Victory (ikke HT).

Link to comment
Share on other sites

Siden du spør må jeg spørre tilbake, hva slags jakt skal du bruke kikkerten din til?

 

Til Hjortejakt, skumringsjakt og nattjakt bruker jeg 8x56 Meopta kikkert som er veldig bra, alternativt så jeg på en Fujinon 7x50 FMTR-SX II som koster under 7000,- og er ufattelig bra til hjortejakt. Men så kom jeg over et latterlig bra tilbud på Meoptaen på XXL til 5000 og slo til på denne. Jeg jakter blandt annet bøjakt på natten med den og for å si det sånn ser du bedre i denne enn i kikkertsikter, ja i toppmodeller fra swardo, Zeiss og hva det måtte være slår denne kikkerten dem og er meget klar og tydelig om natten. Til hjortejakt ville jeg valgt enten 7x50 eller 8x56 uten å tenke meg om, dette støttes av alle dem jeg har jaktet med oppover årene også. Du kan tydelig se dyrene i denne om natten, og når du flipper over til f.eks zeiss victory ht 3-12x56 satt til 8x56 har du dårligere bilde og mange ganger for dårlig til å skyte. Så kikkerten slår siktet, og det er mye mere enn bra nok.

 

Til villrein som endel i familien jakter på er det 10x42 som teller sier de, og lysgjennomgang er ikke verdens viktigste der, men klarhet i optikken som teller.

 

Til all annen jakt bruker jeg personlig 8x42 Nikon Monarch finnes det bedre kikkerter? Selvsagt, funker denne til all dagjakt og i skumringen? Absolutt den er helt super til dette, ikke veier den all verden heller så den er lett å ta med seg.

 

Så om du vet hva du skal ha kikkerten til er det lettere å gi råd.

 

For Hjort ville jeg gått for Fujinon i 7x50 eller en god 8x56 der finner du jo mange i flere prisklasser, som sagt jeg er meget fornøyd med Meoptaen og den ligger på rundt 10000,- i butikker.

 

For villrein er det rimelig vanskelig å slå Leica trinovid 10x42 sies det

 

For generell jakt til alt mulig rart untatt nattjakt ville jeg gå for en 8x42 og der sies det at Leica trinovid er det som er vanskeligst å slå, men du trenger ikke dette til slik jakt. Jeg ville gått for en mellomklasse kikkert da de er klare, vanntette og greie å ta med seg. Jeg er fornøyd med Nikon Monarch og ser ikke behovet for å oppgradere denne i det hele tatt.

 

Husk det er j=%#& tungt å ta med en 8x56 eller 7x50 og det er bedre å kjøpe en 8x42 samt en 7x50 slik at du alltid har med en kikkert, da har du noe du orker å dra med på snikjakt og alt mulig samt en knallkikkert til bøjakt og annen jakt om natten. Det er mine 2 cent.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kjøper en europeisk kikkert i segmentet fra middels og oppover er det nesten mer prisforskjell enn merkbar forskjell i praksis.

Jada, det er flåsete sagt, men det er ikke ofte kvaliteten lar seg forsvare av prisforskjellen.

Zeiss og Swarowski ligger i toppsjiktet, Kales, Kapps, S&B følger etter, Docter henger også med, Meopta er vel bunnlinjen i den gruppen.

Steiner selger gode kikkerter, ingen tvil om det, men de har heller liten erfaring med kikkertsikter!

 

Mitt råd er å gå for et kikkertsikte produsert i Europa av en produsent som har erfaring med kikkertsikter.

 

Har Meopta selv, kommer ikke til å bytte den ut. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Her er noe info om hjortekikkertsikter

 

Jeg har disse tre modellene

 

Zeiss Victory HT 3-12X56 med kulebanekompensator, jeg vil si den er ekstremt bra den sitter på natt/post børsen min men denne riflen med kikkersikte kommer til å bli solgt da nedenfor er min allrounder som fikser hva denne riflepakken utfører har jeg erfart. Og planen med 338en vil overgå denne vedrørede nattskyting.

 

Docter Unipoint 2,5-10X50 dette er favoritten min som sitter på en Model Seven og er min allround rifle/kikkert kombo, denne brukte jeg blandt annet til bøjakten i år og felte hjort 02:30 med overskyet vær 4 dager etter fullmåne når de fleste andre jegere i området hadde gitt opp på grunn av skytelyset. Den gir god toleranse på øyeavstand og er meget klar, som sagt min absolutte favoritt. Denne kikkerten kan du få tak i for rundt 11 000,- helt ny hos f.eks jaktfall og flere andre, du får den også i 3-12x56 men jeg foretrekker faktisk 2,5-10x50.

 

Meopta Meostar 3-12x56 som jeg har på 338 winmaggen min, den har jeg en kjøper til som jeg antakelig selger denne til da 338 riflen skal få en 1-4x ett eller annet samt en fast 8x56 Schmidt & Bender for bøjakt og Villsvin da en fast 8x56 slår de andre rett ned i støvlene på lys styrke, som skal monteres med svingmontasjer. Som tidligere nevnt jeg har vært strålende fornøyd med Meoptaen, men jeg vil bruke denne riflen til snikjakt typisk 1-4x samt spesielt villsvin på natten og vil da teste ut dette opplegget som nevnt.

 

Ellers har jeg erfaring med Nikon, Leupold og Swardo. Nikon er helt grei til normal jakt (ikke natt) Leupold har jeg hatt i 2-7x32 som var suveren til dagjakt og snikjakt og jeg angrer på jeg solgte denne. Swardo var jeg utrolig glad for men når jeg fikk rette prisen for den ble den solgt og erstattet med Vicory HT kikkerten som nå ryker til fordel for fast 8x56 og en 1-4x på svingmontasje.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

då!!!

 

har eg handla meg kikkert... og den heldige vinnar er!!!

 

ein meopta 7x56.

 

etter å har lest mykje bra om denne kikkerten vart det til at eg satsa på den.

sida eg ikkje har noko spesiell bruk for variabel som på børsa så vart denne super til mitt bruk.

og pris messigt var den mykje billegare.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...