Jump to content

Magasinforlenger Auto-hagle .


shooter 2

Recommended Posts

Første gangs avfyring kan det nok være litt lengde på, men jeg ser for meg at idet forladningen forlater løpet vil man få en trykkbølge fra de innestengte gassene som over tid vil være usunt for røret. Ville selv ikke hatt det lengre enn munningen, og om man ser på våpen som har slike rør stopper de gjerne en liten tomme bak løpet, antagelig er det en god grunn til det.

Link to comment
Share on other sites

Korteste løpslengde for langvåpen er 40cm. Et rørmagasin for 5x3" haglskudd vil kreve minimum 37,5 cm for bare ammunisjonen, så må man vel kanskje ha fjær og slikt i tillegg. Altså er det, strengt tatt og ut fra den konkrete informasjonen vi har, ikke automagisk at det han spør om er forbudt.

 

Da står vi igjen med hvordan vi tolker ting, og det å automatisk tolke ting i verste mening vil føre til at folk som sliter med å formulere seg, kan føle seg misforstått, bli frustrerte, og til slutt sløyfe å spørre og heller gjøre som de lyster.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tippe at antallet haglemodeller som har løp på 40 cm og ikke er orginalt med maks mulig rørmagasin er minimalt.

 

At man ikke skal reagere på ting man mener er på kanten, fordi det kan være at kilden ikke er så god til å formulere seg, faller på sin egen urimelighet.

 

Videre er det ikke sikkert at trådstarter VET at det han spør om kan være ulovelig, det ingen selvfølgelighet at det er det, derfor kan det være greit å nevne inneldingsvis i en slik tråd.

Link to comment
Share on other sites

Har sett noen hagler som har rør som stikker 10 cm. foran munning men tipper på lang sikt at det ikke bør gå forbi løpsmunning . Spurte egentlig bare for og vite hva erfaringen sa . Er jo selvsagt klar over at dette ikke er lovlig til noen form for jakt og at det har hvert snakk om og forby det totalt men ikke sett noe vedtak om det .

Er det ulovlig til lukket baneskyting STOPPER jeg tråden her og NÅ ! Tenker på alle våpen som allerede finnes og enda flere som tar 5 patroner som en da må sette inn sperre på til jakt men er det blitt slik at en ikke kan bruke sperre for eksempel i et rør som tar 8 ?

Mener dere denne tråden er så på kanten så den ikke burde stått ber jeg 'moderator' stenge den men kanskje den kan være til oppklaring på en bestemmelse ikke alle har fått med seg :!::!:

Link to comment
Share on other sites

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/td-20110909-0930-0.html#3

 

§ 3. Godkjente halvautomatiske hagler

 

Halvautomatiske hagler som oppfyller kravene til minimum totallengde og løpslengde etter våpenforskriften § 2 første ledd, er godkjent for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, med unntak av hagler som fyller ett eller flere av følgende kriterier:

 

a) bare pistolgrep uten skulderstøtte,

 

b) pistolgrep frittstående fra kolben under våpenet,

 

c) våpen påmontert rørmagasin eller magasinforlenger med mulighet for større magasinkapasitet enn 5 patroner i tillegg til patronen i kammeret, eller

 

d) tillater bruk av avtakbare boksmagasiner.

 

Hagler som nevnt i første ledd bokstav a til d kan etter en konkret vurdering av Politidirektoratet godkjennes for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke at slike hagler som jeg her beskriver eksisterer, men man kan uten problemer lese §3c til å bare gjelde hagler med rørmagasin. Altså ville en halvautomatisk Pancor Jackhammer ikke bli diskvalifisert på akkurat det punktet siden magasinet der er en tønne (den ryker uansett på pistolgrepet).

Link to comment
Share on other sites

Hvis du sjekker ut litt videoer på youtube fra 3gun competitions kan du se at haglene de bruker der stikker magasinforlengeren forbi løpet, 5 til 10cm burde gå fint, du kan jo alltid teste dette med å rulle sammen et ark, feste det med et strikk/tape under munningen og fyre av noen skudd og se om pappiret tar noe skade av dette, også prøv dette med forskjellige trangborringer...

Link to comment
Share on other sites

HEr det ulovlig til lukket baneskyting
Det er under enhver omstendighet forbudt.

 

Grunnen til at jeg reagerer er ikke at spørsmålet i seg selv er spesiellt ille, i forhold til mye annet som ytres på dette forumet. Jeg mener immidlertid at i oppkjøringen til debatten om ny våpenlov, som begynner rett etter valget, er det uheldig med ting som kan tyde at det er en holdning hos skytterne at det er greit å omgå regelverket mest mulig. Dette er landets største (?) forum for våpenrelaterte ting og det er garantert at det følges av personer som ikke har en positiv innstilling til privat våpeneierskap. Jo mindre ammunisjon de får, jo bedre.

Link to comment
Share on other sites

Det er merkelig, trådstarter stiller et enkelt teknisk spørsmål.

Det er få av svarene som omhandler svar på spørsmålet.

 

De fleste av innleggene kvalifiserer til medlemskap i "Tilsynet for høy moral"

 

Det er merkelig at noen tror de alene har enestående kunnskap om regelverk omkring våpen og jakt, mens de andre stakks idioter må strammes opp i tide og utide så de ikke skal finne på noe galt.

 

Dette ødelegger tråd etter tråd ved at de blir fylt opp med svada som ikke har noe med trådens innhold å gjøre.

 

Kan ikke noen starte en tråd for moralister og gamle tanter?

Link to comment
Share on other sites

Det finnes magasin forlenger med en trommel funksjon slik at du får 24 skudd i hagla :D den stikker vell 10 cm forran løpet, hagle jeg har sett det på er mosberg hvor det var rekylbrems vet ikke om det må til for å ikke brenne det som måtte være forran løpet... Youtube jerry milculek mosberg eller no sånt

 

Sent fra lomma

Link to comment
Share on other sites

Det er merkelig, trådstarter stiller et enkelt teknisk spørsmål.

Det er få av svarene som omhandler svar på spørsmålet.

 

De fleste av innleggene kvalifiserer til medlemskap i "Tilsynet for høy moral"

 

Det er merkelig at noen tror de alene har enestående kunnskap om regelverk omkring våpen og jakt, mens de andre stakks idioter må strammes opp i tide og utide så de ikke skal finne på noe galt.

 

Dette ødelegger tråd etter tråd ved at de blir fylt opp med svada som ikke har noe med trådens innhold å gjøre.

 

Kan ikke noen starte en tråd for moralister og gamle tanter?

Slike eselspark syntes jeg du kan spare deg for.

 

Det "enkle tekniske sprøsmålet" ditt er i de fleste tilfeller ulovlig og på et kjent ømt punkt for forvaltningen. Men du ønsker kanskje at neste års våpenlovdebatt skal handle om useriøse skyttere som strekker strikken lengst mulig?

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg hatt tid til å sparke hardere skulle jeg gjort det.

Du mistenkeliggjør en som stiller et enkelt og fullt lovlig spørsmål.

Vedkommende er slik det fremgår av tråden vel så oppegående som deg, og kjent med reglene.

Når det gjelder fremtidens våpenlov så skal vi ta den debatten seriøst når den kommer.

Dine innlegg bidrar bare til å så tvil om våpeneieres motiver. og du fremstår som en skinnhellig gammel tante.

Du skiter i eget reir.

Velkommen i "Tilsynet for høy moral".

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde meg, med et vennlig hint, å veilede en våpeneier med at det han spør om kanskje ikke var lovlig. Men som vanlig startet det tradisjonelle hylekoret, hvor du er en gjenganger, en hatkampanje mot slik "mistenkeligjøring".

 

Resten av innlegget ditt står forøvrig i stil til den kverulantiske møkka du vanligvis sprer rundt deg og bidrar til at du neppe kommer til å bli tatt seriøst i noen sammeheng...

Link to comment
Share on other sites

Og hva f... er galt med å opplyse om det? I de flest tilfeller er det jo bare mangel på kunnskaper hos TS, altså grunnen til at vedkommende henvender seg hit i det hele tatt. De er jo du som forutsetter overlagt reglebrudd fra TS side, og at det bør aksepteres.

 

Mener dere seriøst at våpenlovgivningen er en bagtell som bør undergraves så ofte og så mye som mulig?

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde meg, med et vennlig hint, å veilede en våpeneier med at det han spør om kanskje ikke var lovlig

Jeg må si at jeg tolker dine innlegg som et nokså ivrig forsøk på å sannynliggjøre at trådstarter har tenkt å gjøre noe ulovlig, eller i det minste "utnytte et smutthull". Det må gå an å hinte om at ting er ulovlig, men de fleste fikk det med seg i ditt første innlegg...

La oss for all del utnytte smutthullene mens de fins, man får ikke mer moro enn man lager selv.

 

kverulantiske møkka du vanligvis sprer rundt deg

Jeg vet ikke hvem du sikter til, men Per-S er vel en av de mest saklige bidagsyterene på dette forumet (om det sier så mye da :wink: ), i tillegg til at han deler av en stor og bred kunnskap om våpen. Mange her har lært av hans innlegg.

Et kjapt søk på dine innlegg derimot, avslører lite annet enn kverulering over hva som er lov og ikke, samt utløp for diverse frustrasjon :oops: .

 

våpenlovgivningen er en bagtell som bør undergraves så ofte og så mye som mulig

Våpenloven er ingen bagatell, det er heller ingen i tråden som snakker om å bryte den. Vi snakker om å følge våpenloven med forskrifter - ikke din tolkning av den, den er uinteressant.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg eier en Remington Marine Magnum. Det er en pumpehagle, og den er originalt så nær som stokken som jeg har byttet til laminert tre fordi jeg syntes sort og nikkel ble litt hardt. Originalt, så stikker magasinet ut en drøy centimeter lenger enn løpet. Det blir litt sot der, men noen form for erosjon er det ikke. Husk at det er et avstandsstykke mellom løp og magasin som gjør at løp og magasin er en drøy centimeter fra hverandre. Det gjør at den mest intense delen av munningsflammen ikke rammer magasinet, men overskyter det:

 

normal_Remington870Web_zps0aa27ae6.jpg

 

Det er skutt noen hundre skudd med den. Jeg er eier #2.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Som trådstarter har vi nå fått frem både det jeg var ute etter og mye mere så vi strekker ikke dette langt utover lovverket og jeg ønsker kun og eie lovlige våpen både til jakt ,konkuranse og morroskyting og det er vi mest tjent med alle .

Bruk gjerne tråden og vær lojal mot hverandre ellers stenger vi .

Les hva 'Kjell Olav' skrev :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett litt på trykkforhold ved haglemunning, dersom du har et magasinrør av metall så må det være svært tynt for å ta skade av trykket 3-5 cm fremfor munningen. Dette er selvfølgelig også avhengig av innfestingen, blir det langt fra munning til festet vil påkjenningen i innfestingen bli den begrensende faktor, ikke trykket ved munningen.

Kunststoff magasinforlengere ville jeg ikke stole på, de vil nok bli påvirket av varmen.

Link to comment
Share on other sites

OIH@

Meget pen hagle, men litt off topic så synes jeg at en kort "Police wood forend" til forskjefte kunne være best utseende og praktisk. Jeg har en 870 versjon med kort forskjefte som ikke dekker over ladeporten når jeg tømmer magasinet med sluttstykket trukket bakover. Sånn er det mye bedre å tømme pga at shell lifteren blir oppe, slik at man lett kan trykke på høyre shell stopperen. Skal jeg bytte ammo i kammeret uten at magasinet skyter frem en patron til lifteren, da trykker jeg release knappen for å trekke forskjeftet litt bak, for så å trykke patronen som er på vei ut inn igjen i magasinet til man hører et klikkelyd fra shell stopperen. Deretter trekker jeg forskjeftet helt bak for å bytte ammo i kammeret. Det samme gjør jeg når jeg tømmer magasinet med forskjeftet trukket helt bak, og dette for å unngå at en patron kommer ut av magasinet.

 

Midway har ikke en sånn, men Brownells http://www.brownells.com/shotgun-parts/stock-forend-parts/forends/forend-police-walnut-prod10273.aspx

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...