Jump to content

Den siste rifla jeg skal kjøpe?


Mas-36

Recommended Posts

Ser det ofte stilles spørsmålet hva skal jeg kjøpe som førstegangs rifle?

 

Vel jeg er lei av å bytte rifler stadig vekk og vil nå kjøpe den siste rifla jeg kommer til å kjøpe.

 

Har hatt:

 

Mausere.

Remingtoner.

Winchestere.

Marliner.

Sauer.

Savage.

Sabattier.

Ruger.

Og sikkert noen til.

 

Har likt alle rifler, men ingen har gitt meg den følelsen denne skal jeg aldri selge. Men noen angrer jeg på å ha solgt. Spesielt en Winchester i 6,5x55 som ble solgt til en her på kammeret.

 

Så hva skal jeg kjøpe? Pris under 30000kr(bare rifle) Kikkertsikter har jeg så der trenger jeg ikke råd. Det eneste jeg vet jeg ikke skal kjøpe er Blaser. Vet ikke hvorfor men jeg liker ikke mekanismen til den :oops: Men har ikke noe i mot rettrekkere generelt.

 

Så fyrløs folkens. Hvilke rifle eier du som du aldri kommer til å selge fordi den gir deg følelsen av dette er rifla for meg?

Link to comment
Share on other sites

Første jeg tenker er nettopp det du ikke vil ha.

Men hva men en Mauser M03 da?

Men det beste er jo å ha en systemrifle der kikkerten sitter fast i løpet, slik at du ikke trenger å skyte inn for hver gang du bytter løp. Dette krever jo selvsakt en kikkert og montasje pr løp.

Link to comment
Share on other sites

M03 er ei fin rifle. Men pistolgrepet har en "kul" som ikke passer mine hender. Holder jeg den inne i handa der den skal være blir fingrene mine for korte :oops: Så må holde den så klumpete. Ellers liker jeg M03 veldig godt.

 

Løpsbytte muligheter trenger jeg ikke har jeg funnet ut. Kommer aldri til å jakte noe større enn rådyr. Lader også selv så det ordner seg også. Ser for meg 222/223 eller 243 win. Men 260 rem, 6,5x55 og 270win er også muligheter. Trenger ikke større kaliber enn 7mm hvertfall.

 

Og har en CZ 455 22LR/22WMR combo til alt det små pluss trening.

 

Så denne rifla blir utelukket til rådyrjakta pluss litt jaktfelt.

Link to comment
Share on other sites

Hehe... :D en veldig interessant tråd.... Her er det jo din egen preferanse som teller.... Men jeg hadde noen av de samme tankene som deg sist jeg handlet..... Som nevnt ovenfor.... Så var Blaser det første som slo meg :lol: .... Før jeg kjøpte Blaser R8 så var jeg fast bestemt på alle andre system alternativene enn Blaser.... Det som lå hjertet nærmest var Mauser M03... Etter å ha prøvd... Klådd...testet så endte jeg opp med Blaser R8.... Hvorfor.... Tja... Har tenkt på det mange ganger etter det.... Men har ikke angret et sekund... En Blaser vil om du tar utgangspunkt i en gitt lengde på løpet.. F eks.. 60 cm være mellom 7-10 cm kortere enn alternativene... Oppspenner... Er en sikker måte å jakte på... Og uansett hvordan en snur og vender på det så bråker oppspenneren til Blaser mindre enn et ladegrep og dertil Kamring av patron... Kikkertmontasjen festet på løpet... Null treffpunkt forandring... Med dertil mindre tid for innskyting.... Med et løp på 43 cm blir ikke Blaser R8 mere enn 90 cm lang... Altså rene scout riflen med kikkert på løpet.... Presisjon... Aldri hørt om en som går dårlig...mulighet til å bygge på med så mange løp en bare vil.... Idiotsikker av og på montering av løp... Ingen momentnøkkel osv....( noe den også deler med Mauser M03)... Mange synes at magasinløsningen er dum :shock: for meg så er det noe jeg setter veldig pris på... Føler meg sikker når det er andre rundt bålet ( barn) når jeg kan ta med meg avtrekker...magasin...patroner i et og alt ligger trygt i lommen... Mn det jeg setter aller mest pris på er muligheten for å plukke riflen helt fra hverandre etter en tur i regnfult og fuktig vær...UTEN å måtte skyte inn etterpå.... Som du sikkert skjønner så har jeg blitt "Blaseridiot"... Men tilbake til godfølelsen... Kjøpte først en R8 proff... Fantastisk jakt redskap.. Likte som du ser konseptet... Men godfølelsen manglet... Den kom med en R8 Lux med grad 6 stokk som er den som blir tatt fram når trangen til " kos" kommer... Så for meg kom godfølelsen med fint tre i stokken... Lykke til med valget... Håper jeg gjorde valget enda vanskeligere :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

eg trur at eg hadde gått for den her http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=3364

 

den har lett vekt, tjukt løp og er ei rifle som ikkje veldig mange har.

 

denne rifla med eit tilsvarnde dyrt sikte så hadde eg hatt den opptimale jakt/skyte rigg.

rifla kan brukast til alt: frå lange jakt turar, bane skyting og konkurranse.

 

det er vel noko alle kunne tenke seg i ei rifle.

 

og sida den kan brukast til alle aspekt som ein jeger/skyttar treng så treng enn heller ikkje å selge den/bytte den ut med noko anna

Link to comment
Share on other sites

Mitt valg for bruksrifle til jakt som jeg ikke ser noen grunn til å bytte ut er enkelt. Gammel Sako eller Tikka. Fantastisk og solid arbeidsjern med kvalitetsfølelse som man kan dra med overalt på tur med god samvittighet.

Førstevalget hadde vel vært Sako 75, men ser absolutt ingen grunn til å kvitte meg med min Tikka M695 i 30-06 :)

Link to comment
Share on other sites

Win 70 "pre 64" i 270 eller 30-06 ferdig snakket.

 

Jeg ville hatt 270 pga mulighetene med lette kuler til mitt bruk.

 

+1 :D

 

En Dakota i 270 hadde også vært stas..

 

Ellers føler jeg at ei rifle uansett systemvåpen eller ikke blir for lite... :winke1:

 

Har akkurat kjøpt Ruger Hawkeye African i 375 Ruger. Tviler sterkt på at jeg kommer til å selge den, men hvem vet..?

Link to comment
Share on other sites

Hva med og bytte ut fra original stokk til en kkc eller grs?

 

Jeg har funnet tonen med min remington 700 ltr med kkc stokk, den kommer jeg aldri til og selge ;)

 

Lager noen av de stokk til M03 da?

 

Ellers stemmer det at jeg aldri har hatt en Sako eller Tikka før. Har hatt Valmet så er kjent med finske våpen da :wink:

 

Winchester går igjen her ja. Ikke så rart egentlig :wink: Står jo en inne i skapet her som jeg ikke ble venn med sist jeg brukte den. Kanskje bytte det jeg ikke likte med den og satse på det blir bra? Da jeg alt har kassa bør jeg komme langt med 10-15000kr på den også.

 

Ahhh dette er så vanskelig :trist:

 

Men fortsett og kom med gode forslag :D

 

eg trur at eg hadde gått for den her http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=3364

 

den har lett vekt, tjukt løp og er ei rifle som ikkje veldig mange har.

 

denne rifla med eit tilsvarnde dyrt sikte så hadde eg hatt den opptimale jakt/skyte rigg.

rifla kan brukast til alt: frå lange jakt turar, bane skyting og konkurranse.

 

det er vel noko alle kunne tenke seg i ei rifle.

 

og sida den kan brukast til alle aspekt som ein jeger/skyttar treng så treng enn heller ikkje å selge den/bytte den ut med noko anna

 

Hadde det vært en annen leverandør så var ikke den dum. Men kommer aldri til å handle fra Winge igjen.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg måtte velge mellom jaktvåpnene mine, så hadde jeg aldri klart å selge min Steyr Scout i 308. (Hadde ikke klart å selge noen av våpna mine, men om det var en sånn "om du fikk en pistol mot tinningen og måtte bestemme deg"-ultimatum).

 

Den har liksom slike løsninger som passer meg godt som innebygd tofot, ekstra magasin, kort og lett etc.

Link to comment
Share on other sites

Min mening i saken. Du nevner jaktfelt. Rifla bør ha plass til hvertfall 4 skudd i magasinet pluss et i kammer.

Går du mye eller er det mest postering når du jakter?

Oppspenner er jo en sikkerhet som er verdt å ta med i vurderingen. ?

 

Ellers ville jeg gått for 6.5x55 eller 270win. Kan jo hende du vil jakte noe større etter hvert ? Og da er det jo greit at den siste rifla holder mål og faktisk blir den siste rifla :)

 

M03 med trestokk og få modda pistolgrepet litt ?

Link to comment
Share on other sites

Var å sjekket nettsider og kkc lager ikke stokk til M03. Grs skal lage safari stokk? nå i år. Modifisere en trestokk i grepet er jo en mulighet.

 

Når det kommer å jakte noe større så ser ikke det ut til å skje. Har søkt om å få bli med på elg/hjortejakt i 10 år nå uten hell. :(

 

Aldri jaktet med oppspenner så vet ikke om det er noe jeg må ha.

Magasin bør ta 4-5skudd men klarer fint å lade de siste 2 skudd manuelt om jeg må. Har brukt enkeltskudds rifle på jaktfelt også så alt går :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke Schultz & Larsen heller.... Jeg syns S&L er et supert smelljærn :winke1: Legg litt penger i en noe oppgradert stokk, så har du et smykke å se på, presisjon og kvalitet.

 

Jeg veit at det lages kkc stokker til schultz og larsen rifler, har 2 kompiser som har det.

22-250 vel og merke, veit ikke om kaliber har noe og si?

Link to comment
Share on other sites

S&L ja de har jeg aldri sett på før.

 

KKC og GRS stokker er ikke viktig bare den orginale stokken er mulig å holde normalt i. Har små hender og korte fingrer så amerikanske stokker passer meg ofte godt.

 

Kaliber lurte tripp på. Alt mellom 222 rem og 280rem. Ser ikke behov for grøvere.

Link to comment
Share on other sites

Du får både GRS og KKC til S&L. Kassene er like uavhengig av kaliber. Mas-36, ta en titt på sidene til jakt & friluft. Mye S&L der. Går du for Viktory så har du et enkelt løpsbytte system også hvis det skulle være et ønske.

Lykke til i valget av den siste rifla :winke1: . Men kom tilbake om en 5-10 år, så får vi se om det ble den sist.

Link to comment
Share on other sites

Du får både GRS og KKC til S&L. Kassene er like uavhengig av kaliber. Mas-36, ta en titt på sidene til jakt & friluft. Mye S&L der. Går du for Viktory så har du et enkelt løpsbytte system også hvis det skulle være et ønske.

Lykke til i valget av den siste rifla :winke1: . Men kom tilbake om en 5-10 år, så får vi se om det ble den sist.

 

Blir en tur innom J&F på Gjøvik på mandag og klå på en eller flere om de har inne.

 

Som sagt er orginal stokken normal i pistolgrepet trenger jeg ikke KKC eller GRS. Løpsbytte er heller ikke must, men kjekt å ha.

 

Takk for det skal ikke bli lett dette. Og kammeret er den første plassen som skal få høre det om jeg sprekker eller ikke ble fornøyd med valget :mrgreen::oops:

Link to comment
Share on other sites

Dersom du står ved "valget" om ikke å jakte større vilt enn rådyr, så hadde jeg gått for en Sako AI og kamra den for 6,5 Grendel. Du får alternative stokker for den også, men sannsynligvis vil du trives med originalen. Alternativet kan være en Sako 75 med tilsvarende kasselengde. De er ikke ofte å se på bruktmarkedet, men du verden så fine de er.

Link to comment
Share on other sites

Kom over en Sako Vixen DeLuxe i 223 for noen år siden, den skal ikke selges (kan nok bli pipebytte til 6x45 en gang).

Mye flotte gamle våpen du kan få kjøpt for 30k.

Kanskje se om det er en gammel Rigby eller noe slikt innenfor prisleiet?

Kanskje pusse den opp selv, så får du ett "nermere" forhold til børsa.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som du av ulike grunner har /har hatt en stor garderobe og ikke funnet deg til rette med noen av de.

Om det er feltskyting ville jeg valgt 6.5X55 pga pris på ammo, om det ikke er viktig ville jeg gått for 270.

 

For å finne den rette for deg er det vel coustum som er tingen, enten på en mauser kasse eller remnington med tilpasset kolbe. Med det budsjettet får du noe bra.

 

Tror og at mye av eierskapet kommer med å bygge opp en børse en bruker tid på og får eierfølelse med den av det.

Importerte en Heym fra Sverige i sin tid, reiste over og hentet den, fikk bygd om stokk, testet ulike kikkerter mm så det er en jeg ikke kvitter meg med.

Link to comment
Share on other sites

For meg hadde det luktet custombygget på lang vei :wink: Det er bestandig noe feil med ei fabrikkrifle ut av boksen. Alt koker ned til dine egene preferanser.

 

Personlig hadde jeg ønsket en stokk i carbon/glass/kevlar-fiber med fornuftig form og rett høyde på kolbekammen uten at den trenger å ha justeringsdupedingser.

Låsekasse med bolt som har 3/6 lugger for lavere hevearmsløft. Sako utdrager, lukketid ala STR/speed lock og Sako boltutløser.

 

Rifla trenger et meget bra derekteavtrekk på 1kg. Sikkringen trenger ikke være mere enn tradisjonell sikring av avtrekk. Det holder for meg. Låsekassa må ha innebygd picatinny over hele lengden og kan gjerne være i rustfri med innebygd rekylklakk.

 

Underbeslag med magasin kan kanskje være i aluminium hvis det er av den ekstreme typen. Da sparer man litt vekt. Helst et magasin som ikke stikker for mye ut av stokken.

 

Pipe i rustfri med en profil og lengde som gir god balanse i 6,5x55 el. 260 av et kvalitetsmerke. Kanskje flere av de i samme slengen, de er tross alt forbruksvare. Det skader ikke om gjengen på pipa er av en type som kan skrues inn for håndmakt og i tillegg er noe lengere en std. Remington.

 

Faen nå begynner det å lukte av at nesten alt må lages fra grunnen av.......... :roll:

Glem det :roll: ..., det du vil ha finnes ikke å få kjøpt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en S&L Classic DL, og etter min mening er dette et meget godt våpen. Har blitt veldig glad i denne riflen! Ikke er prisen så verst heller.

Sluttstykkegang som noe jeg aldri har opplevd på en rifle før (les: som varm kniv i smør), meget god presisjon, løpsbytte, ikke supertung (3kg plain), pen å se på, passer til meg med litt små hender, og et supergodt avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Hadde uten tvil gått for noe kraftigere enn et .22 kaliber om du skal ha kun en rifle.

 

Hvorfor det?

 

Aldri elg evt. hjortejakt til evig tid? Hvor i landet bor du?

 

Ikke så langt fra Mjøsa så godt inne i elglandet, men ingen lag trenger folk de 10 årene jeg har prøvd å bli med.

 

For meg hadde det luktet custombygget på lang vei :wink:
Klippet bort resten :wink:

 

Spørs om du ikke har helt rett. Å må bygge på ei kasse jeg liker få å få det jeg vil ha.

 

Spørs om det da ikke blir en av 3 kasser jeg har i skapet fra før. Liker kassene bare ikke våpnene slik de er nå pga stokk/kaliber/kikkert/avtrekk/presisjon eller noe annet. :oops:

Link to comment
Share on other sites

For 30k hadde jeg definitivt bygget en custom rifle. En kan da få en skreddersydd rifle, med alle de egenskper en ønsker. Ville bygget en system rifle med mulighet for løpsbytte. Velg en fleksibel størrelse på sluttstykkehodet, så kan en velge mellom piper i mange forskjellige kallibre. En lilja pipe på en passende kasse i en High Tech stokk kommer vel på ca 20-25k. Rafdal bygger vel det meste.

Link to comment
Share on other sites

Skal aldri i livet sende ei rifle til Rafdal. Har problemer nok med å få orden i papirer på ett rifle løp jeg sendte til han som en hadde kjøpt som Rafdal skulle ordne med papirene til.

 

Har purret mange nok ganger nå. Så sendte siste sjanse til han på fredag kveld til å ordne opp i det. Ellers overlater jeg saken til ordensmaktene innen ganske kort tid.

Link to comment
Share on other sites

Hmm tankene har rast om dagen om dette.

 

Og jeg har kommet frem til ei rifle jeg allerede har som kan bli den "perfekte" og forhåpentligvis siste rifle.

 

Utgangspunktet er en Mauser(Kjedelig og gammelt joda, men her er det følelser og annet og ikke fornuft som råder :mrgreen: )

 

Eller en M67 er det jo. Denne har jeg hatt i 4 år og mye er gjordt allerede for å gjøre det slik jeg vil det skal være.

 

Kan nevne:

 

Montert kikkert og ny sikring.

Ny stokk. Som er beddet.(boyds laminatstokk som passer meg bra)

Nytt direkte avtrekk fra Bold som er justert helt rett.

 

Det som trengs for at denne skal bli "perfekt" er:

 

Lage justerbar skinnstøtte da stokken er litt lav.

Få blånert hele rifla i samme farge :oops: Kasse er parkerisert, sluttstykket er blånert, underbeslaget type NM-149 er parkerisert men i annen farge enn kassa, og løpet er også blånert. Så her må hele greia blåses og blåneres slik att alt blir likt.

Løpet må også byttes. Løpet går bra og har en profil som passer ett jaktvåpen, men feil kaliber(6,5x55). Så her må andre kaliber vurderes.

 

Sist men ikke nødvendig da det ikke er direkte våpenet. En passe kikkert på toppen. Nå sitter det en Bushnell Elite 3200 2-7x32(3) på som er en flott kikkert. Men vet ikke om jeg skulel hatt mere zoom i den :wink:

Link to comment
Share on other sites

MAS 36, du skriver at Boyd's-kolben er noe lav. I stedet for å bygge på, har du tenkt på hvor mye hevarmen begrenser hvor lave montasjer du kan bruke? Med riktig utformet hevarm vil du kunne senke kikkerten en god del. Bushnellen din er kompakt og fin, og gir i seg selv ingen begrensninger av betydning. De fleste mausere har klønete utformede hevarmer, min egen inkludert, og fenomenet er en av grunnene til at jeg er så glad i Winchester M70-en min.

 

For øvrig, jeg hadde samme kikkert som deg, og hadde brukt den fortsatt hvis den ikke hadde begynt å dugge. Jeg fikk lånt meg en Swarovski 3-6x36, men den optiske forskjellen, dog merkbar, var uforskammet liten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...