Jump to content

Skal ha ny steikepanne (jern/stål). Trenger tips


magnum_mauser

Recommended Posts

Vurderer ny steikepanne, den eg har frå før i jern, er av dårlig kvalitet, masse porer - so den krever mykje vedlikehald. Samt skaftet i tre, har begynt å svikte.

 

Eg vurderte ei nonstick - men har kome fram til at det må bli jern. Eg har traktørpanne til bolognese og denslags. Når biffer skal misshandlast - er det jern som gjelder 8)

 

Eg var ein tur innom Jernia og såg denne:

http://www.jernia.no/produkt/-/product/ ... e/58010239

 

Nokon som har erfaringer?

 

Eit anna alternativ er steikepanne i stål. Koster ein del - men skal vistnok vere verdt pengane.

Link to comment
Share on other sites

Tja, hvis du liker Hellstrøm så godt at du vil gi ham massevis av penger så... ;)

 

Jeg har denne, som er ca. halve prisen og definitivt verdt pengene:

http://www.jernia.no/produkt/-/product/5r9eZFN752Ki/view/H%C3%B8yang-polaris-stekepanne-29cm-st%C3%B8pejern-brasserie

Kjøpte den vel for... litt over 20 år siden, og den steiker biffen (og fisken, og pannekakene, og jeg har jammen brukt den som wok og til å koke bolognasaus óg - bruker ingen annen steikepanne) like bra i dag. Vedlikehold? Næh. Du kan kanskje bruke litt stålull på undersiden av og til hvis det er noe skikkelig guffent som brenner seg fast, ellers klarer det seg med litt vann og en oppvaskkost, og kanskje en klunk billig matolje som du gnir inn med litt dasspapir hvis den ser litt tørr ut en dag.

 

Edit: Dette med å woke i støpejernspanne er en oversett treningsform.

Link to comment
Share on other sites

Eg har ei steikepanne som er veldig lik den der - men ukjent fabrikat. Men det som gjer at den er eit helvete å halde rein, er at det er massevis av porer i bunnen av den. Ein merker det når ein tørker over med papir, nesten som å tørke av ei rasp - halve papiret ligger igjen i steikepanna.

 

Frister veldig med noko nytt - men eg ser heilt klart poenget i at ein ikkje trenger å gje Hellstrøm meir peng en han har frå før :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Gå på loppemarked og skaff deg ei jernpanne av den gamle sorten.

 

Snakk med damene som selger - Om ikke annet så har de tips om noen som har hjemme.

 

I nøden så kan denne hjelpe deg over vinteren:

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/90207336/" target="_blank

 

Skaff deg gjerne flere jernpanner så har du resten av livet.

 

Hvis de har trefots jerngryter passende til bly så kan du jo kjøpe julegaver hvis prisen en gunstig :-)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Woll er vurdert. Men eg stoler rett og slett ikkje på den typen coating m.tp levetid. Har traktørpanne frå ein produsent som skal vere på høgde med woll kvalitetesmessig. Og etter eit års bruk, ser eg teikn på at overflata inni panna byrjar å verte slitt.

 

Skal eg invistere i noko eg forventar å ha i x antall år - vert det nok jern eller stål

Link to comment
Share on other sites

Har hatt min Woll i snart 10 år, den er ikke blitt brukt forsiktig med tanke på belegget, tvert i mot er det blitt brukt en god del stålredskaper i den, aldri fått merker. Tørrstekt og overheatet har den også vært. Trodde den skulle ta kvelden da det ble stekt/brent sukker i den, men jaggu er den like god enda....

 

I følge selgeren på jernia skulle dette være den ukjente Rolls Royce'n blant stekepanner. Hehe, men det kom fra en selger...

Den gang jeg kjøpte den vurderte jeg faktisk en tefal som kostet litt mer, men stolte på selgeren, og har ikke angret på det.

 

Men det finnes helt sikkert like bra og bedre pannen der ute, jeg har ikke prøvd så mange...

 

De pannene du linker til i første innlegg brukte vi på jobb, men de ga seg etter 3 mnd. Da de ble dumpet ville kokken heller ha tefal, billigere og like bra. Det var forresten overheating som tok livet av dem.....

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at Woll-pannene holder ca et år før det begynner å svi seg, samme hvor forsiktig man er med belegget. Pannene til Ikea holder akkurat like lenge, til en brøkdel av prisen(men det er selvfølgelig ikke det samme som en god jernpanne)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en slik hellstraum panne, og den gjør jobben som stekepanne. etter endt steking kan panna tømmes med tippfunksjonen over tallerken og da er panna tom. skylle tørke over med en papirfille og så er den klar for neste prosjekt.

Link to comment
Share on other sites

Eg har ei steikepanne som er veldig lik den der - men ukjent fabrikat. Men det som gjer at den er eit helvete å halde rein, er at det er massevis av porer i bunnen av den. Ein merker det når ein tørker over med papir, nesten som å tørke av ei rasp - halve papiret ligger igjen i steikepanna

Det er bare å slipe den blank med sandpapir, da blir de bra.

Link to comment
Share on other sites

He he he Hellstrøm den kokke hjævelen har satt navnet sit på ei steikepanne til 180 kr og selger som gull , og ja den er knakende god

Culina (kokkebutikk) har samme panna med eit fransk navn som jeg ikke husker men dei holder et år i eit travelt alacarte kjøkken !

Kjøpte en selv (hjemme)for åtte år siden og den er like god , alså den hjævelen selger oss kokker sine hemligheter for blodpris

 

Woll pannene tåler ikke høy temperatur alså vist du glemmer ei woll panne og den begynner å ryke ja da kan du nesten kaste den med en gang . dog fantastiske stekepanner , bruker 32cm panna mye på jobb

 

Men om du vil misshandle biffen med meget sterk varme er det kun støpehjern som tåler det , egentlit mye bedre å bruke grillen spør du meg . ei støpehjerspanne har du resten av livet .

 

liten huskeregel om såpe :alle panner tåler zalo utenom støpehjern som blir umulig noen steikinger etter på

 

En mat glad kokk som kjøpte panne på jula for en hudrelapp på fredag ,når den begynner å bli dårlig har jeg råd til en ny

Link to comment
Share on other sites

Stål er ikke spesielt egnet, det leder alt for dårlig varme ~12w/m K, støpejern leder bedre, typisk rundt 50. Rent jern har en ledningsevne på ca 75.

 

Aluminium ligger på 237 W·m−1 og veier ikke all verden.

Ikea har en panne med aluminium i midten og med stål på over og undersiden.

 

Men jeg liker uansett jernpanner mye bedre.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Woll pannene tåler ikke høy temperatur alså vist du glemmer ei woll panne og den begynner å ryke ja da kan du nesten kaste den med en gang .

 

Da vet jeg hvorfor min tok kvelden.Satte panna på plata med full blås og skulle bare ordne noe i mellomtiden mens panna ble varm...Det røyk av panna når jeg endelig husket at den sto på plata..Multitasking på sitt beste 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har denne, som er ca. halve prisen og definitivt verdt pengene:

http://www.jernia.no/produkt/-/product/5r9eZFN752Ki/view/H%C3%B8yang-polaris-stekepanne-29cm-st%C3%B8pejern-brasserie

Kjøpte den vel for... litt over 20 år siden, og den steiker biffen (og fisken, og pannekakene, og jeg har jammen brukt den som wok og til å koke bolognasaus óg - bruker ingen annen steikepanne) like bra i dag. Vedlikehold? Næh. Du kan kanskje bruke litt stålull på undersiden av og til hvis det er noe skikkelig guffent som brenner seg fast, ellers klarer det seg med litt vann og en oppvaskkost, og kanskje en klunk billig matolje som du gnir inn med litt dasspapir hvis den ser litt tørr ut en dag.

 

Har også en slik som jeg har hatt i over 20 år, samme erfaringer som over.

 

Eneste med denne er at trehåndtaket kan bli slitt over tid, slik at det blir litt slarkete - og da kan det rotere.. :o

Link to comment
Share on other sites

iten huskeregel om såpe :alle panner tåler zalo utenom støpehjern som blir umulig noen steikinger etter på

Oi oi, og jeg som har vasket min Høyang med zalo (og diverse billigmikkmakk jallaoppvaskmiddel, samt i oppvaskmaskin et par ganger) i 20 år....;) Håndtaket er like godt som da den var ny, mulig jeg har vært heldig.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Jepp er den !

 

Jeg svippet ned på på gg storkjøkken isted for å kjøpe et par vinglass, i følge Jernia er det De buyer som produserer Hellstrømpannene, og det var ikke De Buyer de hos Culina som lignet på Hellstrømpanna, men de hadde nonstickpanner der som så veldig like ut, og som var produsert i Frankrike, fikk bare ikke med meg navnet, men de store kostet 600,-, altså halvparten av Hellstrømpanna. De Buyers egne panner vet jeg også er dyre, men det kan jo hende de produserer et annet merke for det profesjonelle markedet.

Link to comment
Share on other sites

Stål er ikke spesielt egnet, det leder alt for dårlig varme ~12w/m K, støpejern leder bedre, typisk rundt 50. Rent jern har en ledningsevne på ca 75.

 

Aluminium ligger på 237 W·m−1 og veier ikke all verden.

Ikea har en panne med aluminium i midten og med stål på over og undersiden.

 

Men jeg liker uansett jernpanner mye bedre.

 

Mvh

Jim114

En av ulempene til aluminium er at det har så lavt smeltepunkt. Det går fint å smelte aluminium på ei vanlig kokeplate.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Den panna jeg linket til litt over her er en syltynn panne i rustfritt stål uten nonstick, jeg kjøpte en for morro skyld men den kan ikke brukes på komfyr da den bøyer seg med en gang, men som bålpanne, eller på gass funker det sikkert helt greit. Jeg har lagt min i turkjøkkenesken min på hobbyrommet.

Link to comment
Share on other sites

Då er pannene i hus. Ikkje same produsent som Hellstrøm - då hellstrøm sine panner er mykje tyngre. Desse vsr forbausende lette. Men, det trenger ikkje bety at desse er dårlige, steikte litt potetbåter i dei for å "steike vekk" blåfargen i dei, og det brant seg ikkje fast. Men dykk som har erfaring med desse, når botn er so tynn - vil ikkje den fort bli skeiv og bulkete då?

Link to comment
Share on other sites

Eg hadde ei frå bodum. Den skulle vere bra, men det brant seg fast uansett kor fort eg rørte, i praksis ubrukelig dersom du skulle steike noko anna en robuste grønnsaker - so styr unna den.

Invisterte i ei wok panne frå Tefal med keramisk belegg som skulle tåle intens varme. Den har eg brukt eit års tid, med maksimal varme - og den har tålt det solangt

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dei billige pannene eg kjøpte på culina er greie nok, men den miste vert bålpanne og den største brukar eg som paellapanne - og til det, er den super :winke1:

 

Støypejernspanne med roterande trehandtak har eg frå før. Eg heldt på å skammebrenne meg tidligare i sommar, då den ''tilta'' rundt når eg skulle bære den bort på kjøkkenbordet, med masse glodvarmt steikesmør :shock: Samt dei er eit mareritt å vedlikehalde.

 

So eg velde å gå for orginalen, d.vs De Buyer mineral B. Har ikkje fått testa den so veldig mykje, men er solangt veldig godt fornøgd, etter å ha brukt den ein gang, prøvde eg å steikje egg i den. Det skal vistnok vere ildprøven for å teste jernpanner. Og det gjekk utan det minste problem. Samanlikna med mine støypejernspanner og gryter er den enklare å halde rein og det brenner seg ikkje fast.

 

Men eg la merke til at bunnen på den steikepanna eg fekk, var ørlite skeiv. Eg sendte mail til levrandør om det, panna var fult brukbar - men greitt at dei fekk vite om det. Fekk mail seinare på dagen, om at ny var på veg i posten :D So no har eg steikepanne for resten av mi levetid :D

 

So eg

Link to comment
Share on other sites

Kan slenge inn at steikepanne i rustfrit uten noe belegg av noe slag er i min mening et av de bedre valgene, steikpanne som selges nettop på steder som selger storkjøkken utstyr.

 

Jeg har gass ovn så har ikke hatt noen problemer med oppvarmingen av denne og i og med at det er bart stål så trenger man ikke være forsiktig med den, og blir den stygg så fikser stål ull det glatt.

 

Jeg vurdere dog en firkantet(og større) steikepanne med keramisk belegg da jeg ikke har klart å finne firkantet i rustfritt, noen som vet om keramisk virkelig er så bra som enkelte skal ha det til?

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Det var vertfall billig, fruen kjøpte tre steikepanner av samme merke i Stockholm i sommer på et kjøpesenter, tror vi betalte over 2000 s kr for to store å ei lita steikepanne, De Buyer skal vist være noe av det beste som er å få kjøpt, men jeg vet ikke. Fruen er fornøyd med disse siden det ikke er noe belegg som skrapes av etter ei stund.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...