Jump to content

6,5x55 vs. 7,62x51 i kraft


Chrono

Recommended Posts

Jeg har diskutert litt med en som mener det er STOR forskjell på Ag3 og min rifle.

Jeg tror ikke det er så mye forskjell mellom kalibrene, men det hadde vært interessant å vite.

Tippet kanskje 1/6 i utslagskraft.

 

Hvor stor er egentlig forskjellen?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 160
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvis vi tar utgangspunkt i to relativt like fabrikkladninger fra norma, type oryx, så får vi følgende basert på tallene som er oppgitt av produsent:

 

6,5x55 156grs oryx

E100 (energi på 100m) = 2463 J

 

7,62x51 (.308) 165grs oryx

E100 (energi på 100m) = 2978 J

 

 

Så grovt regnet 20% kraftigere, eller 1/5 for å bruke samme notasjon som i spørsmålet.

Link to comment
Share on other sites

Kan jo regne litt annerledes:

6,5mm har et areal på ca 33,18 kvadratmillimeter.

2463 J delt på 33,18 blir ca 74,23 J pr kvadradmillimeter...

 

7,62mm har et areal på ca 45,6 kvadratmillimeter.

2978 J delt på 45,6 blir ca 65,3 J pr kvadratmillimeter.

 

Altså er 6,5x55 kraftigere enn 7,62x51 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Den der forstod jeg ikke helt med mindre man skyter wadcutter med rifle.

Dersom det er sectional density du tenker på må du dividere kulevekten på diameter i andre, ikke anslagsenergien på areal.

 

Jeg forstod spørsmålet slik at TS spør om forskjell i anslagsenergi, men er det snakk om kraft så er det rekylimpulsen han spør om. Uansett så kan man ikke gi et godt svar uten at man sammenligner to kulevekter med tilhørende exit velocity for ladninger innenfor etablerte trykkgrenser. Er det snakk om 7.62x51mm NATO (som ikke er helt identisk med .308 Winchester), ligger kulevekten et sted mellom 144 og 175 grains. Typisk standardammo er vel 147-150 grains. Det mest rettferdige er vel å sammenlikne med militære 6.5x55 standardladninger fra før krigen, ikke med typiske jaktladninger som tyner kulevekten til maks. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kan jo regne litt annerledes:

6,5mm har et areal på ca 33,18 kvadratmillimeter.

2463 J delt på 33,18 blir ca 74,23 J pr kvadradmillimeter...

 

7,62mm har et areal på ca 45,6 kvadratmillimeter.

2978 J delt på 45,6 blir ca 65,3 J pr kvadratmillimeter.

 

Altså er 6,5x55 kraftigere enn 7,62x51

 

Det du har beskrevet her på en vanskelig mate er det allerede ett veldig godt tall for. Section Density eller på norsk Tverrsnittsbelastning sier hvor langt ett prosjektil trenger inn i en gitt materie. At ei 10,1g 6,5 kule er har bedre gjennomtrengning enn ei 10,7g kal 30 kule er det ingen som diskuterer. SD 10,1g kule er om hukommelsen min stemmer ca 305, mens ei 165grs .30 kule er i området .255.

 

Ett MYE bedre regnestykke for en kules drepeevne er ekspandert diameter. Skader på organer er nesten identiske med størrelsen på objektet som passerer igjennom de. Om hastigheten er den samme vil skadene av ett objekt med 20mm i diameter være ganske nøyaktig dobbelt så store som ett objekt med diameter 14mm. Frontareal 314 kvadratmillimeter, kontra 157 kvadratmilimeter.

 

Derfor vil drepeevnen i en 2x ekspandert 9,3/9,5mm kule være dobbelt så stor som en ekspandert 7mm kule med 2x ekspansjon gitt lik utforming og hastighet.

 

En kan øke drepevnen ved å sørge for større skader på vevet rundt ved å øke hastigheten, bruke (dårligere) kuler som fragmenterer og sånn sett sørger for større skader via sekundære prosjektiler eller plasserer skuddene slik av skjelett/beinbiter gjør samme jobben som fragmentene. Om en er bevist på kjøtt ødeleggelser er det liten tvil om at lettekspanderende/fragmenterende kuler i høy hastighet er mye mer kresne på skuddplassering enn ei relativt solid loddet kule.

 

Nå var spørsmålet 308 vs 6,5. Med bruk av like kuler med 2x ekspandert diameter vil en kal 30 kule få frontareal 192mm2, 6,5'n 132mm2 en forskjell på nesten 50% om en har 6,5'n som utgangspunkt. Om en sammenligner kuler med nesten tilsvarende tverrsnitt DVs 180grs/.30" og 140 grs/6,5 med maks ladninger har 308'n en 30% fordel i anslagsenergi.

 

At en 308 er en vesentlig "større" patron merker en også tydelig om viltet er litt større.

Link to comment
Share on other sites

Tok den, men siden 6,5 vinden er sterk for tiden og patronen virker til å inneha ballistiske egenskaper uten sidestykke og drepeevne langt utover det som kan beskrives med tall og siden enkelte tilhengere hevder dette med nesten religiøs overbevisning er det jo greit med en liten avklaring iblant :wink:

 

Jeg skyter mye 6,5 selv også, men er nok langt mer edruelig i forhold til patronens egenskaper enn mange som nesten virker å tilbe den svensk/norske geværkommisjonens samlede verker.

 

I plattformen den er mest vanlig i her hjemme les 200 STR er det jo liten tvil om at det er den kombinasjonen en skal ha om presisjon og ballistiske egenskaper til lavest mulig pris både i innkjøp og driftsmessig er målet. 200 STR som presisjonsrigg er uten sammenligning beste kjøpet. Men den er ikke dårligere i andre kalibere.....

Link to comment
Share on other sites

Et fiffig spørsmål, og mange gode svar.

Hva er kraft?

Er det det samme som energi, eller er det moment? Eller ingen av delene? Det kan være avgitt energi pr tidsenhet eller pr lengdeenhet - det siste har sammenheng med temporær kavitet for de som tror på den virkningen. Tilsvarende kan det være avgitt moment.

Altså et spørsmål som kan ha mange svar.

Ett av de beste svarene er fra Bjørn Tore, det han regner er ikke tverrsnittsbelastning (sectional density), men energitetthet, det er faktisk en god forklaring på kraft, men beregnet som energi pr flateenhet.

Så kommer Sauer 150 med en god forklaring på skadevirkning fra projektiler, men igjen et lite apropos. Er virkningen proporsjonal med arealet av ekspandert kule, eller med omkretsen? Det er omkretsen som gir det arealet som er skadet, og som bidrar til utbløding.

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo helt latterlig. Det virker jo som om sauer150 tror at en 308win er reine kanon ifht 6,5x55. Jeg har jakta mye med begge kalibre, og har vært fornøyd med begge. Begge gjør jobben med ei god kule. Jeg har aldri sett noe stor forskjell i praksis. Jeg har de siste år benyttet 9,3x62, eneste forskjellen er at dyra tegner bedre for skudd..

Link to comment
Share on other sites

Så en nål har større kraft enn en øks, fordi den går dypere? Det blir litt meningsløst å diskutere når du ikke definerer hva du mener med "kraft", det er en ganske stor forskjell i sårkanal, som Sauer 150 utbroderte ganske greit.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fristet til å mene at forskjellene mellom vanlige storviltkalibre i praksis ofte er mindre enn hva mange skal ha det til, gitt at kula er god nok til å trenge gjennom vitale organer. Og at det er andre faktorer som spiller større rolle i "drepeevnen". Men hva vet jeg, jeg er en enkel mann.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode og utdypende inlegg! :smile:

 

Jeg har forstått etter å ha lest dette, at det ikke er noen rifle dimensjon her som er "best" eller kraftigst.

6,5 kan trenge litt dypere igjennom forskjellige materialer, mens AG3 kula slår hardere/gjør litt grovere skade der den treffer?

Så det blir litt som å få en basketball i magen vs en hard snøball...?

 

Er det stor forskjell på rekyl fra lik leverandør i de ulike kalibrene?

(Det er kanskje hva jeg skulle ha spurt om til å begynne med =)

Link to comment
Share on other sites

Som du forstår, så har du utilsiktet stukket hånden inn i et vepsebol, da mange mennesker får et unormalt høyt blodtrykk om de leser noe som kan tolkes som at 6,5x55 er mindre kraftig/egnet/whatever enn andre normale kalibre.

 

Det er litt mer rekyl i 7,62x51, men halvautomekanisme og flammedemper/rekylbrems vil dempe det litt på f.eks AG3, så store forskjellen er det definitivt ikke.

 

Merk at vi her har snakket om jaktammunisjon, i AG3 benyttes helmantel, som har helt andre egenskaper når det gjelder inntrengning osv. (Dypere inntrenging, mindre skade på vev.)

Link to comment
Share on other sites

7.62x51nato. 146gr kule. Har vel en V0 på over 800m/s i en kort AG3 pipe

6.5x55 "militær" 140gr kule. Har en V0 på 770m/s i en lang sauerpipe.

 

Selvsagt er det forskjeller ute å går. Forskjellene er ikke enorme.

Men om man snakker om jaktkuler og "drep" så vil jo en større kule lage en større sårkanal og en større utblødning.

 

 

http://www.norma.cc/sv/Produkter/Jakt/65x55/Oryx/

http://www.norma.cc/sv/Produkter/Jakt/308--Winchester/Oryx/

 

 

Her er det med tunge kuler for kaliberet i begge patronene. Blir feil å sammenligne en tung kule for 6.5x55 og en lett kule for 308w

6.5x55 156gr Oryx, v0-780m/s, 3074 (J)

308w 180gr Oryg, v0-796m/s, 3708 (J)

Link to comment
Share on other sites

Super enkel forskning sier at begge har nok.

Har selv begge deler og 6,5'en er feks mye mer brutal på stålmål enn 308'en. Inntregning og sårkanal er vel to ting som må gå hånd i hånd for å gi god effekt i dyret(som jeg regner med det er snakk om). Å bli klint til med en flathånd i magen jævla hardt er ikke så ille som en knyttneve med mer moderat kraft samtidlig som en lang nål ikke gjør så stor skade som et spett som bare går halvparten så langt inn osv osv.

Poenget er at dyrene skjønner ikke forskjellen og dør lykkelig uviten om at et var en pinglete 6,5 eller "bøs" 308.

Link to comment
Share on other sites

Rent "kraftmessig" (målt i antall joule) har nok 7,62X51 en fordel tatt i betraktning at man kan bruke ca 20-30% tyngre kuler, men en eller annen plass i kulebanen kan dette bli tatt igjen på grunn av at 6,5x55 kan bruke kuler med høyere BC. Så svaret blir vel et "tja det kommer veldig an på", og så kan man skrive en 20 siders diskusjon på emnet.....

Link to comment
Share on other sites

Rent "kraftmessig" (målt i antall joule) har nok 7,62X51 en fordel tatt i betraktning at man kan bruke ca 20-30% tyngre kuler, men en eller annen plass i kulebanen kan dette bli tatt igjen på grunn av at 6,5x55 kan bruke kuler med høyere BC. Så svaret blir vel et "tja det kommer veldig an på", og så kan man skrive en 20 siders diskusjon på emnet.....

 

:-) Spørs jo hvilke kuler man sammenligner. Om vi snakker om jaktkuler som her er diskusjonen kjenner jeg ikke til gode(les solide) jaktkuler i 6,5 med bedre BC enn ca .500. 140 Accubond er best med .509. 140 Partition = .490. Tilsvarende i kal 30 er 180 Accubond ->.507, 180 Scirocco .515. Med sinte maksladninger (innenfor trykkstandard) i begge med lange piper vil 6,5'n ha kanskje 25m/s fordel framfor en 308 med tilsvarende sinte ladninger. Tror du skal veldig langt ut i kulebane før 6,5'n med jaktkuler "tar igjen" en 308 med den marginale forskjellen i ballistik. Med de beste kulene på markedet i dag les 190 Accubond Longrange er det slik at 308'n er den patronen med den ballistiske fordelen, ikke motsatt slik flertallet feilaktig oppfatter det. Med jaktkuler er en 30-06 en 6,5 overlegen. Uten at jeg ser så mange tråder som hyller 30-06 som den optimale langholdspatronen. Noe den selvfølgelig ikke er da det finnes så mange som er bedre. Er de bedre enn 30-06 så er det bedre enn 6,5 osv osv....

 

Jeg har ikke veldig sterke meninger om emnet, men om en skal leke med tall og hevde med stor pondus at noe er sant og ikke er det i hvert fall greit å benytte de riktige tallene når beregningene skal gjøres. Ikke bare gulpe opp noe en har lest en eller annen sheriff har skrevet på nett eller i blader.

 

6,5 vs de andre i kulebanen er nesten som diskusjonen om at 30mm mellomrør gir bedre lysgjennomgang i kikkertsikter. Blir ikke mindre feil og ukorrekt selv om det blir skrevet aldri så mange ganger.....

 

At de finnes matchkuler i 6,5 som er bedre enn kal 30 kuler i vekt en 308 kan sende ut i samme hastighet er det ingen som diskuterer her. Forskjellene er ikke all verdens store, men 6,5 har en fordel der. Mange sammenligner 6,5 med 300 mag, men det er bare surr. En 300 mag med de beste kulene er så mye bedre enn en 6,5 at de ikke engang er i samme divisjon. De som ønsker er velkomne til å sammenligne 140 A-Max, 139 Scenar osv med en 215 Berger/230 Berger - begge med lange piper og maks hastighet.

 

Høgger'n no pun intended - det var bare så enkelt å sitere deg da jeg forventet at det argumentet ville komme. Fortsatt venner ? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Og på 500m har en 10,1g Oryx en hastighet på ca 425m/s og sluttet å ekspandere for ca 100m siden med en V0 på 780m/s som er friskt ladd og kun oppnåelig med 1 eller 2 krutt. I fabrikkutgave med ca 730m/s er anslagshastigheten under 400m/s og sluttet vel å være interessant rundt 300meters merket.

 

Vi kan jo slå hverandre i hodet med eksempler som begge beviser våre argumenter uten at det nødvendigvis er særlig fruktbart for andre enn de med skrivekløe. G1 BC .500 med Sd 270-280 kule i 800-840m/s er begge særs gode jaktpatroner om en ønsker å strekke holdet litt over jegerprøveavstanden. Mitt argument er nå uansett at største og tyngste kulen gjør en mye bedre jobb når den lander på alle normale og unormale avstander.

 

Jeg takker uansett for meg i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

 

Selvsagt er det forskjeller ute å går. Forskjellene er ikke enorme.

Men om man snakker om jaktkuler og "drep" så vil jo en større kule lage en større sårkanal og en større utblødning.

 

........og en mindre kule kan lage en lengre sårkanal som også gir større utblødnig :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel lenge siden Krag'en har vært godkjent til elgjakt, og helmantel er vel ikke optimalt og henvise til det heller.

Det er vel mange mindre kaliber som skyter igjennom elgen med helmatel, så skal det diskuteres må del vel brukes dagens våpen og kuler.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Det meste har vel vært sagt en gang før, men jeg har litt tid før middag, så jeg kaster meg inn i denne evige diskusjonen.

Slik jeg ser det, så er grunnlaget for denne diskusjonen en manglende forståelse av fysikk og medisin. Tallene er enkle og entydige, så det burde egentlig ikke være noe å diskutere, men for de som ikke fulgte med i skolen kan vi jo ta en kjapp repetisjon.

 

Et fiffig spørsmål, og mange gode svar.

Hva er kraft?

Er det det samme som energi, eller er det moment? Eller ingen av delene? Det kan være avgitt energi pr tidsenhet eller pr lengdeenhet - det siste har sammenheng med temporær kavitet for de som tror på den virkningen. Tilsvarende kan det være avgitt moment.

Altså et spørsmål som kan ha mange svar.

Ett av de beste svarene er fra Bjørn Tore, det han regner er ikke tverrsnittsbelastning (sectional density), men energitetthet, det er faktisk en god forklaring på kraft, men beregnet som energi pr flateenhet.

Så kommer Sauer 150 med en god forklaring på skadevirkning fra projektiler, men igjen et lite apropos. Er virkningen proporsjonal med arealet av ekspandert kule, eller med omkretsen? Det er omkretsen som gir det arealet som er skadet, og som bidrar til utbløding.

 

Aller først; "kraft" er et veldefinert begrep. Det er ikke rom for subjektive oppfatninger her. Kraft er det som får masse til å endre sin fartsvektor. Kraft er lik masse ganger akselrasjon(newtons andre), eller den tidsderiverte av bevegelsesmengden. Derfor blir det helt feil når folk sier "det kommer ann på hva man mener med kraft". Private definisjoner er veldig lite fruktbart når man skal diskutere noe. Kraft er egentlig ikke det mest interessante når man vurderer en patrons egnethet til jakt.

 

Et annet begrep som dukker opp endel er energi. Det finnes flere former for energi, men det mest relevante her er vel kinetisk energi, som er gitt ved en halv ganger massen ganger farten i andre potens. Det er altså energien en kule har som resultat av sin fart. Dette kan også forståes som den mengden arbeid som trengs for å akselere kulen til sin fart, og dermed også arbiedet som trengs for å akselere den tilbake til stillestående. Nok engang er dette helt objektivt. Ikke noe å diskutere. .308 har ved de fleste tilfeller høyere kinetisk energi ved munningen enn 6.5, men dette er trivielt å regne ut, så sjekk selv om man vil.

 

Når vi ser på evnen til å ta liv av noe, er det først og fremst to ting(hvis vi ser bort ifra diverse tvilsomme teorier som "hydrostatisk sjokk") som er interessant. Det ene er hvor dypt kulen trenger, det andre er tverrsnittet av (den ekspanderte) kulen. Det er tross alt dette som lager skadene som dyret skal dø av. Tverrsnittet på en helmantlet kule er jo som kjent konstant, og her er .308 endel større, og dermed mer effektiv(61.2mm^2 for .308 og 42.25mm^2 for 6.5, ca. 50% mer). Når det gjelder ekspanderende jaktkuler er det litt mer komplisert, men jeg antar at .308 vil alltid gi større tversnitt. Penetrasjonen er også viktig, men bare opp til et visst punkt. Hvis kulen går igjennom, har man ingen ting å tjene på mer penetrasjon, og burde heller "byttet" denne i større diameter og mer energi avsatt i dyret. 6.5 har som nevt tidligere i denne tråden høyere kinetisk energi per tversnitt, og dermed vanligvis bedre evne til penetrasjon, men det er mitt inntrykk at jaktkuler vanligvis penetrerer dypt nok, dere som faktisk jakter elg kan jo komme med innspill på dette.

 

Det er uansett ingen som tviler på om det er mulig å drepe en elg med 6.5x55. Så det eneste som egentlig er noe å disuktere er hvor grensen skal gå for human avlivning. Hva er "godt nok" når det gjelder å få elgen til å dø så fort som mulig. Dette kan det selvfølgelig være mange meninger om, men .308 vil vel normalt gjøre større skade, og dermed typisk gi hurtigere avlivning og mindre lidelse. Det er mulig 6.5 bør være bra nok, men jeg skjønner ikke hvorfor man skal bruke det når .308 sannsynligvis gir statistisk sett hurtigere og dermed mer human avlivning, og prisen er ca. den samme.

 

Edit 2013-11-19 18:57

La til sitat for større klarhet

Link to comment
Share on other sites

Energi er viktig i denne sammenhengen, men det er også viktig å se på hva som faktisk dreper dyret. Dyret dør av blodtrykksfall pga store indre blødninger. Målet med skuddet er å klippe av store blodårer, som fører til stort blodtap.

 

For å sammenligne litt. La oss se på en hageslange sammenlignet med en blodåre. Om du klipper en hageslange med saks, eller med bulldoser, blir ikke lekkasjen større av den grunn. Samme gjelder jo inne i dyret. Er blodåren revet av, blir ikke lekkasjen større om den er laget av en 6,5 eller en 9,3. Poenget er å treffe riktig folkens...

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ingen tvil om at 6,5 er bedre enn 308 på alt vilt (-elg ?) pga. de balistiske forutsetningene, rekyl og gjennomtregnings evnen.....

 

 

SÅ kan man i det uendelige diskutere 6,5 vs. 308 på ÆLG.

 

Begge har jo bevist i bøtter og spann at de er effektive. Derfor velger jeg 6,5 pga. gjennomtregningsevnen.

Link to comment
Share on other sites

Nå ble jeg nysjerrig. Hva slags vilt som er mindre enn elg er dette, som tåler en .308 kule uten at det trenger helt igjennom vitale organer?

Når det gjelder ballistikk, så var det vel en tidligere post her som viste at for typiske jaktkuler er den ballistiske koeffisienten omtrent den samme for begge patronene. For typisk tunge jaktkuler hadde de vel omtrent samme utgangshastighet også, så da blir ballistikken tilnærmet lik eller til og med i .308 sin favør, da en tyngre kule med samme BC og samme fart beholder farten bedre.

 

(Nå baserer jeg meg på at datene til

7.62x51nato. 146gr kule. Har vel en V0 på over 800m/s i en kort AG3 pipe

6.5x55 "militær" 140gr kule. Har en V0 på 770m/s i en lang sauerpipe.

 

Selvsagt er det forskjeller ute å går. Forskjellene er ikke enorme.

Men om man snakker om jaktkuler og "drep" så vil jo en større kule lage en større sårkanal og en større utblødning.

 

 

http://www.norma.cc/sv/Produkter/Jakt/65x55/Oryx/

http://www.norma.cc/sv/Produkter/Jakt/308--Winchester/Oryx/

 

 

Her er det med tunge kuler for kaliberet i begge patronene. Blir feil å sammenligne en tung kule for 6.5x55 og en lett kule for 308w

6.5x55 156gr Oryx, v0-780m/s, 3074 (J)

308w 180gr Oryg, v0-796m/s, 3708 (J)

 

faktisk stemmer, har ikke sjekket dette selv.)

 

Rekyl er vel høyst individuelt, men er det virkelig mange som synes rekylen i en vanlig .308 er plagsom eller forstyrrende?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ingen tvil om at 6,5 er bedre enn 308 på alt vilt (-elg ?) pga. de balistiske forutsetningene, rekyl og gjennomtregnings evnen.....

 

 

SÅ kan man i det uendelige diskutere 6,5 vs. 308 på ÆLG.

 

Begge har jo bevist i bøtter og spann at de er effektive. Derfor velger jeg 6,5 pga. gjennomtregningsevnen.

 

Eneste 6.5x55 er overlegen 308win på er langholdsskyting på papir, stein og stål.

Link to comment
Share on other sites

Jeg elsker slike tråder:-)

 

Jeg elsker også min 308 win med 45 cm løp og super håndterbarhet som det gir, så får 6,5 gutta fly rundt med dritlange løp for å få

nok fart på den tunge oryxen til å drepe elg.

For meg betyr håndterbarhet, fleksibilitet og stor P for praktisk mye mer enn tallknusing over to kaliber.

Trenden i jaktmiljøet i dag er kortere piper og lyddemper med alle de fordeler som finnes der, derav påstår jeg at 6,5 taper terreng.

 

Nå forventer jeg også om noen blir provosert nok til å komme med en inspirerende kavalkade om indreballistikk, ytre ballistikk og terminalballistikk gjerne med noen teorier om 6,5 med lange tunge kuler, rotasjonshastighet og stabilitet når kula entrer inn i terminalballistikken;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...