Jump to content

6,5x55 vs. 7,62x51 i kraft


Chrono

Recommended Posts

Jepp Proffen, og har du skutt bare noen få dyr vet du at et passe hull plassert på rette stedet er det som teller. A sammenligne disse to patronene er bortkastet tid. Beklager "effekt" Høggern, elgen tegner gjerne mer for skudd ved grovere patroner, og gjerne kortere fluktstrekning, uten at det trenger å synes på noen få dyr. Skudd gjennom bog er effektivt, men kan gi misfornøyde grunneiere.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 160
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Da tror jeg vi er enige Høggern, at fluktstrekning bare er en liten del av dette, og at med en god kule er alle lovlige patroner gode nok. Altså en tullete tråd, har det i hvert fall blitt. At skuddplassering er det viktigste tror jeg til og med du er enig i, på en god dag vel å merke :)

Link to comment
Share on other sites

Ok, jeg er ikke uenig i det, og jeg har ikke skutt over tusen elg selv, men jeg har skutt elg med kalibre fra 6,5 til .416, og bestandig med gode nok eller bedre kuler. Noen har lagt seg i smellen med 6,5, og noen har ruslet 30-40 m. med .416. Så hva skal en nybegynner mene om dette? Hvis man bruker patroner og kuler som man vet gir gjennomskyting fra alle aktuelle vinkler trenger man kun tenke på god skuddplassering, det er hele poenget mitt. God skuddplassering kan også være forskjellig.

Link to comment
Share on other sites

Spm til TS er ihvertfall belyst. 308W har mer anslagsenergi enn 6,5, men det er ikke stor nok forskjell i drepeevne til at det kan sies å utgjøre forskjell når man skyter en elg. Og vi ser ut til å være enige om en ting ihvertfall. Det viktige er ikke om du skyter elgen med 6,5 eller 308W, men hvor godt du treffer og hvor du velger å treffe! (Og kanskje ikke minst hvilken kule du velger å skyte med)

 

Uansett er det nok feil fokus for langt de fleste. Etter noen uker på skytebanen fra våren til høsten med arrangering av storviltprøven, er min klare oppfatning at folk har heftig nok verktøy. Det er bare veldig mange som ikke er gode nok til å bruke det.

 

Min oppsummering av tråden "hva er kraftigst av 6,5X55 og 308W" er derfor: Skyt mer!! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Svensk oversikt hentet i fra link:

http://www.24hourcampfire.com/ubbthread ... ost1522364

 

Chambering, Number of mooses, Meters traveled, Cartridges/Moose

30/06: 2849 47 1,57

6.5x55: 2792 43 1,57

308 win: 1314 41 1,67

8x57 IS: 575 57 1,53

9.3x62: 449 34 1,50

358 Norma: 219 19 1,16

375 H&H: 211 31 1,33

9.3x57: 134 41 1,50

7mm Rem: 107 40 1,32

338 WM: 83 31 1,20

300 WM: 27 16 1,83

 

Total/ Average 8760 43 1,56

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...